eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
357 عکس
78 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️شاخصه های مهم رشد معرفتی ✅ایثار برای خدمت به پدر 💠 حضرت استاد "دام ظله": یکی از جهات موفقیت رهبر معظم انقلاب «حفظه الله» همین است که خودشان هم بعضاً‌ ذکر کرده‎اند. زمانی که ایشان در قم بودند، وقتی پدر بزرگوارشان به خاطر ناراحتی چشم ایشان را احضار می‌کند، می‌فرمایند که سنگ پرش من در آن موقع یا قم یا نجف بود، اما وقتی با کسی مشورت می‌کنند، می‌گوید که اگر پدرت به شما می‌گوید بیا، باید بروی و ایشان هم به مشهد بر می‎گردند. از این رو خداوند این عزت و این موفقیت را نصیب ایشان کرد. وقتی که کسی این‎طور روی صفا و صدق عمل می‌کند، خدای متعال این‎جور دستگیری می‌کند و به او عظمت می‌دهد: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً». اما ادامه‎ی روایت: «وَ لَا تَأْكُلَ مَالَ الْيَتِيمِ ظُلْماً وَ لَا تَأْكُلَ الرِّبَا وَ لَا تَشْرَبَ الْخَمْرَ وَ لَا شَيْئاً مِنَ الْأَشْرِبَةِ الْمُسْكِرَةِ وَ لَا تَزْنِيَ وَ لَا تَلُوطَ وَ لَا تَمْشِيَ بِالنَّمِيمَةِ وَ لَا تَحْلِفَ بِاللَّهِ كَاذِباً وَ لَا تَسْرِقَ وَ لَا تَشْهَدَ شَهَادَةَ الزُّورِ لِأَحَدٍ قَرِيباً كَانَ أَوْ بَعِيداً». این مسائل که خیلی روشن است. معمولاً کسی که طلبه است، این‎ها را رعایت می‌کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 89 🔗 @pand_saadat
فرازهایی از درس اخلاق حضرت استاد شب‌زنده‌دار(حفظه الله): 🔰 مراعات مرزهای اخلاق و ادب در مصائب «السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللهُ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً». هرچه معرفت شخص بالاتر باشد سنگینی مصائب هم برای او بالاتر است. یک وقت بر یک انسان، مصائبی وارد می‌شود که او جزع و فزع و داد و فریاد می‌کند. اما یک وقت بر یک شخصی تمام آن مصائب وارد می‌شود و او هرگز از مرزهای اخلاق و ادب خارج نمی‌گردد و پا فراتر نمی‌گذارد. حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) آن مصائب سخت بر ایشان وارد شد و آن‌چنان از نظر جسمی اذیت و آسیب و جراحات سخت دید ولی حتی به همسرش امیرالمومنین(علیه‌السلام) هم اطلاع ندادند!. این طور تحمّل کردن‌ها خیلی مهم است. خدای متعال پس از این‌که ایشان را امتحان کرد «فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً» و ایشان از امتحان سرافراز بیرون آمدند سلطنت دنیا و آخرت را به ایشان می‌دهد. آن‌قدر مقام رفیعی می‌یابد که در کتاب شریف کافی آمده است: امام باقر(علیه‌السلام) به هنگام بیماری و تب، به حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) متوسل می‌شدند. خودش امام معصوم است اما حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) را در درگاه خدا وسیله قرار می‌دهند. 📚برگرفته از کتاب پندهای سعادت صفحات ۲۲۳،۲۲۴ @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مراعات مرزهای اخلاق و ادب در مصائب 🔰حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله»: «السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللهُ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً». هرچه معرفت شخص بالاتر باشد سنگینی مصائب هم برای او بالاتر است. یک وقت بر یک انسان، مصائبی وارد می‌شود که او جزع و فزع و داد و فریاد می‌کند. اما یک وقت بر یک شخصی تمام آن مصائب وارد می‌شود و او هرگز از مرزهای اخلاق و ادب خارج نمی‌گردد و پا فراتر نمی‌گذارد. حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) آن مصائب سخت بر ایشان وارد شد و آن‌چنان از نظر جسمی اذیت و آسیب و جراحات سخت دید ولی حتی به همسرش امیرالمومنین(علیه‌السلام) هم اطلاع ندادند!. این طور تحمّل کردن‌ها خیلی مهم است. خدای متعال پس از این‌که ایشان را امتحان کرد «فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً» و ایشان از امتحان سرافراز بیرون آمدند سلطنت دنیا و آخرت را به ایشان می‌دهد. آن‌قدر مقام رفیعی می‌یابد که در کتاب شریف کافی آمده است: امام باقر(علیه‌السلام) به هنگام بیماری و تب، به حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) متوسل می‌شدند. خودش امام معصوم است اما حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) را در درگاه خدا وسیله قرار می‌دهند. مرحوم آیت الله خوانساری در اواخر عمرشان یکی از استخوانهای پهلوی‌شان شکسته بود. گویا ایشان صبح‌ها در حیاط منزلشان قدم می‌زدند _منزل این مرجع عالی‌قدر هم استیجاری بود و تا آخر عمر، صاحب‌ منزل نشدند _ یک درخت انجیر در حیاط بود که انجیرهایش به زمین می‌افتاد و زمین لیز می‌شد. خادم منزل وظیفه‌اش بود که اینها را جارو کند و هر روز جمع کند. شاید خادم تسامح کرده یا یادش رفته و جارو نکرده بود. وقتی ایشان از زیر درخت ردّ می‌شدند این انجیر روی زمین را ندیده بودند و سُر خوردند و به زمین افتادند استخوان پهلویش شکست. ایشان تا آخر عمرشان، این درد و نارحتی‌ای که می‌کشیدند را به کسی نگفتند تا مبادا فرزندان و ارادتمندان ایشان، خادم را به خاطر غفلتی که کرده بود توبیخ کنند. این مرد بزرگ‌ از تربیت‌شدگان همین مکتب است که مرزهای اخلاق را در مصائب نیز رعایت می‌کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت صفحات 4-223 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️شاخصه های مهم رشد معر
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️شاخصه های مهم رشد معرفتی ✅نقد پذیری 💠 حضرت استاد "دام ظله": «وَ أَنْ تَقْبَلَ الْحَقَّ مِمَّنْ جَاءَ بِهِ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً». این هم خیلی مهم است. در بحث‌ها و مباحثه‌ها و درس گفتن‌ها، کسی حرفی را زده و خیلی هم روی آن مانور داده و مطالبی را مطرح کرده است، بعد حالا کسی اشکالی درستی می‌کند. اگراین شخص تربیت شده باشد، به‎راحتی می پذیرد. یکی از خصوصیات مرحوم آقای شیخ مرتضی حائری همین بود و خود مرحوم علامه طباطبایی هم همین‎طور بودند. «وَ أَنْ لَا‎تَرْكَنَ إِلَى ظَالِمٍ وَ إِنْ كَانَ حَمِيماً قَرِيباً»؛ ظالم اگر‎چه خویشاوندی نزدیکی با انسان داشته باشد، اما رکون به او نباید بشود. «وَ أَنْ لَا‎تَعْمَلَ بِالْهَوَى»؛ روی هوا و هوس عمل نکند. «وَ لَا‎تَقْذِفَ الْمُحْصَنَةَ وَ لَا تُرَائِيَ فَإِنَّ أَيْسَرَ الرِّيَاءِ شِرْكٌ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ». کمترین ریاها شرک به خداست. معلوم می‌شود که شخص ریاکار روی غیرخداوند حساب باز می‌کند که می‎خواهد عملش را به آن‎ها نشان بدهد. «وَ أَنْ لَا‌تَقُولَ لِقَصِيرٍ يَا قَصِيرُ وَ لَا لِطَوِيلٍ يَا طَوِيلُ تُرِيدُ بِذَلِكَ عَيْبَهُ». ممکن است کسی یک نقص خلقتی دارد که حالا کوتاه قد یا خیلی بلند قد است و از حد متعارف خارج است. حالا به قصد تعییب او و عیب گرفتن از او و اظهار عیب او، می‌گویی که یا قصیر یا طویل. خیلی وقت‌ها در شوخی‌ها هم این‎طوری هست که انسان گاهی با یک گروهی دوست و رفیق است، ولی متوجه نیست روی رفاقت ممکن است در جمع عیب او را بگوید که تو فلان صفت یا عیب را داری و حال آن‎که او دوست ندارد گفته بشود؛ حتی گاهی فرزند انسان هم همین‎طور است و مثلا نسبت به یک چیزی حساس است و دوست ندارد که گفته بشود. مثلاً نمره‌ی مدرسه‌اش کم شده است، حالا والدینش جلوی همه به او بگویند که فلانی نمره‌هایش کم شده است، برای این‎که عیب او را آشکار کنند. «وَ أَنْ لَاتَسْخَرَ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ». معنای «مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ» این است که انسان حق ندارد حتی فاسقین و منافقین و کفار را مسخره کند. «وَ أَنْ تَصْبِرَ عَلَى الْبَلَاءِ وَ الْمُصِيبَةِ وَ أَنْ تَشْكُرَ نِعَمَ اللَّهِ الَّتِي أَنْعَمَ بِهَا عَلَيْكَ وَ أَنْ لَا‎تَأْمَنَ عِقَابَ اللَّهِ عَلَى ذَنْبٍ تُصِيبُهُ» امن از عقاب خدا نداشته باشد؛ یعنی که خودش را در حاشیه‌ی أمن از عذاب الهی ببیند که خیلی خطرناک است؛ حتی وقتی توبه می‌کند. «وَ أَنْ لَا‎تَقْنَطَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ». انسان هیچ‎گاه نباید از رحمت خدا در هیچ سنی از سنین و هیچ وقتی از اوقات مأیوس باشد؛ ولو گناهکار باشد. رحمت الهی واسع است. او رحمان و رحیم است. و بندگان را خلق کرده است برای این‎که به مقامات عالیه برسند. خداوند به هر بهانه‎ای که شده دستگیری می‌کند و انسان باید صادق باشد. «وَ أَنْ تَتُوبَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذُنُوبِكَ فَإِنَّ التَّائِبَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ». ببینید این روایت همه‌اش خطاب است. تَتوب، تُصلی؛ یعنی خودت اول عمل بکن. حفظ این موارد برای همین؛ است یعنی اول در خودت پیاده کنی، نه فقط به مردم بگویی؛ یعنی این چهل تا را در خودت پیاده کنی. وقتی انسان چهل تا حدیث را مثل این حدیث که صغریاتش هم بیان شده است، در خودش پیاده می‌کند، گویا این زمینه برای تحلی به بقیه‎ی احکام، اخلاقیات و معارف در او پیدا می‎شود و آن‎ها هم به واسطه‌ی این‎ها اکتساب می‌شوند. این سرمایه‌ای می‎شود که بقیه‎ی صفات خوب هم بیایند. «وَ أَنْ لَا‎تُصِرَّ عَلَى الذُّنُوبِ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ فَتَكُونَ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِاللَّهِ وَ آيَاتِهِ وَ رُسُلِهِ‏». خدای نکرده انسان یک حالتی داشته باشد که یک گناهی انجام می‌دهد، مرتباً استغفار می‌کند، ولی دوباره‌ انجام می‌دهد و مرتکب می‎شود و می‌گوید که باز استغفار می‌کنیم. این مثل کسی است که خدای متعال و آیات و رُسُل الهی را مسخره می‎کند. خداوند ان‎شاءلله همه‎ی ما را عامل به این فرمایش‎های نورانی قرار دهد. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 92-90 🔗 @pand_saadat
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️نقش اخلاق در تبلیغ دین ✅نقش رضایت خداوند در مصونیت انسان 💠 حضرت استاد "دام ظله": در جلسه‎ی گذشته به حدیثی اشاره کردیم که دارای چهل فراز مهم و ارزشمند بود. غایت قصوایی که همه طالب وصول به آن مرحله هستند، در این حدیث شریف نوید داده شده است. اگر کسی به این چهل نکته که از بین همه‌ی آموزه‌های الهی بیان شده، پای‎بند باشد، ان‎شاءالله به مقصد خواهد رسید. اکنون ادامه‎ی روایت را عرض می‎کنیم. «وَ أَنْ‎ لَا تَطْلُبَ سَخَطَ الْخَالِقِ بِرِضَا الْمَخْلُوقِ». این مسأله، یکی از امور کلیدی سالم ماندن انسان در کشاکش روزگار است. خیلی جاها بین سخط خالق و رضای مخلوق تعارض پیدا می‌شود. برای انسآن‎های عادی کمتر شاید پیش می‎آید و آن‎ها خیلی در معرض این‎جور تعارضات و تزاحمات نیستند و اگر هم باشند، برای آن‎ها آسان است که آن‎ها رضایت خالق را مقدم بدارند. اما برای اهل علم خیلی مشکل است و تنها وقتی انسان در این میدان بسیار مشکل می‌تواند با توکل به خدای متعال پیروز باشد، که جداً از زمآن‎های قبل خودش را تربیت کرده باشد و در همه‌ی قضایا همین‎طور است. رسول خدا «صلی الله علیه و آله» به حسب این نقل، این توصیه را به امیرالمؤمنین «علیه السلام» می‌فرماید: امیرالمؤمنین «علیه السلام» در قلّه‌ی این کمالات هستند و زندگانی آن بزرگوار نشان می‌دهد که اگر ایشان رضای مخلوق را بر رضای خالق مقدم می‎داشتند، خیلی از مشکلات برای ایشان پیش نمی‎آمد. شاید اهل محاسبات ظاهری هم این پیشنهادها را به امیرالمؤمنین «علیه السلام» داشته‌اند، ولی ایشان رضای خالق را مقدم می‌داشتند. این یک حالتی است که در همه‌ی اقشار و همه‌ی افراد پیدا می‌شود. انسان از آغاز دوران طلبگی‌اش که مشغول درس و بحث هست و شهرتی پیدا نکرده و هنوز در معرض آزمایش‎های مهم قرار نگرفته است، اگر مسائلی رخ بدهد که رضایت خانواده و اقوام و دوستان با رضایت خالق در تعارض باشد، مقدم داشتن رضای خالق کار مشکلی نیست؛ اگر‎چه سختی‌هایی دارد و مدیریت‌هایی می‌خواهد. اما اگر در جایی که انسان مسئولیتی دارد و یا اگر بخواهد رضایت الهی را مقدم بکند، تمام حیثیت و آبرو و جایگاه و مقام خویش را در خطر ببیند، اینجا کار مشکل است. البته با توکل به خدای متعال و با تهذیب‌ نفس می‎تواند موفق شود. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 94-93 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقاهت
🔸حضور حضرت آیت الله شب زنده دار دام ظله در اجتماع طلاب و حوزویان در لبیک به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، شبستان امام خمینی رحمه الله۲۷ آذرماه۱۴۰۳
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️نقش اخلاق در تبلیغ دی
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️نقش اخلاق در تبلیغ دین ✅روش تربیتی امیرالمؤمنین «علیه السلام» 💠 حضرت استاد "دام ظله": بنابراین، همین مطلب که «وَ أَنْ لَا‎تَطْلُبَ سَخَطَ الْخَالِقِ بِرِضَا الْمَخْلُوقِ» چه پشتوانه‌های عقیدتی مهمی دارد. چه معرفتی از خدا باید در دل انسان باشد؟ چه خداشناسی‎یی می‎خواهد؟ این‎ها معارف بلندی‌ است که تمام ادیان الهی برای همین مسأله است که ما این‎ها را درست درک کنیم. این از امور زیربنایی است و پشتوانه‌ها و زیربناهای محکمی لازم دارد. اول باید روی آن‎ها کار کرد که در دل انسان، نهاد انسان، قلب انسان و باور انسان، خدا عظمت داشته باشد و این چیزی است که روش تربیتی امیرالمؤمنین علیه السلام است. اگر شما کلمات ایشان را تتبع و استقراء کنید، می‌بینید که برای تربیت جامعه و مردم روی این موارد خیلی سرمایه‌گذاری کرده‎اند. «عَظُمَ‏ الْخَالِقُ‏ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِم». وقتی «عظم الخالق» شد، هیچ وقت رضای او را به سخط مادونه نمی‌فروشد؛ هر کس می‎خواهد باشد. این یک فراز و مسأله‌ی مهم که در توصیه‌ی نبی مکرم اسلام «صلی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» و به همه‌ی انسان‎هاست. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 95-94 🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️نقش اخلاق در تبلیغ دی
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️نقش اخلاق در تبلیغ دین ✅مقدم نداشتن دنیا بر آخرت 💠 حضرت استاد "دام ظله": در ادامه، پیامبر «صلی الله علیه و آله» می‎فرمایند: «وَ أَنْ لَاتُؤْثِرَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ لِأَنَّ الدُّنْيَا فَانِيَةٌ وَ الْآخِرَةَ الْبَاقِيَةُ». مسأله‌ی دوم این است که انسان بالاخره در زندگی دو راه مقابلش قرار دارد؛ دنیا و آخرت که معمولاً با هم جمع نمی‌شوند. مطلب مهم این است که انسان باید این‎طور باشد که آخرت را بر دنیا مقدم بدارد؛ وجه آن هم خیلی روشن است، زیرا دنیا فانی و آخرت باقی است، ولی مصیبت این است که نفس زیر بار آن نمی‌رود. 🔶دنیا فقط پول و مقام نیست در ادعیه‎ی وارد شده از معصومین هست که فرموده‎اند به جِدّ همیشه از خدای متعال درخواست کنید و بخواهید که اکبر هَمّ ما را، دنیای ما قرار ندهد: «وَ لَا‎تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا» . دنیا فقط پول و مقام نیست، خیلی چیزها دنیاست. هر چه رنگ خدایی نداشته باشد، دنیا و فانی است و از آن نمی‌توان بهره‌‎برداری کرد. برخی از کارهای علمی ما هم رنگ دنیا دارد. مثلاً عالمی ادعا کند که من می‌خواهم موشکافی‌های علمی داشته باشم که تا کنون به ذهن احدی خطور نکرده باشد و بدرخشم، یا در ابواب فقه و اصول حرف‌هایی بزنم که تا حالا نزده‌اند؛ این دنیاست. اما اگر مقصود این است که اقامه‌ی حق شود، جهل‌ها زدوده و حق بهتر روشن گردد؛ به طوری که اگر کس دیگری به جای من این‎ کار را بکند، خوشحال بشوم و بگویم که الحمدلله حق روشن شد، این ممدوح است. این‎ها همه مشکلاتی است که بر سر راه اهل علم است؛ چه علوم حوزوی و الهی و چه علوم غیر الهی. مرحوم امام می‌فرمودند که گاهی علم توحید و علم خداشناسی همان دنیاست. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 96-95 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا