eitaa logo
پندهای سعادت
2.2هزار دنبال‌کننده
322 عکس
70 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸دومین توصیه‌ای که رهبری معظم می‌فرمایند معنویت و اخلاق [است]. "معنویّت به‌معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به‌معنی رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند." تا پایان مطالبی که در این امر دوم بیان فرمودند. 🔸روشن است که اساس اسلام بر تذکیه و ارتقاء نفس از رذائل به طرف فضائل است ؛ چیزی است که برنامه‌ی اصلی اسلام است. این‌طور تربیت مورد نظر اسلام است. در کنار رفاه مادی و سایر امور، در کنار آن‌چه که اصالت دارد و آن‌ها هم باید به عنوان رسیدن به آن‌ها در حقیقت از آن استفاده بشود، آن کمالات اخلاقی و معنوی انسان است. 🔸این معنویت و اخلاق یک امر دو منظوره است. یکی این که خود ارتقاء انسان به این است که معنویت پیدا بکند. دو؛ این که برای تبلیغ دین طریقیت دارد. اگر جامعه‌ی اسلامی یک جامعه‌ی بااخلاق و بامعنویت شد آن وقت این جامعه می‌تواند بهترین مبلّغ برای اسلام باشد. اگر پیامبر عظیم الشأن از آن افراد جاهلی عجیب و غریب با آن خصوصیاتی که تاریخ آن‌ها را ضبط کرده، موفق شدند مردمانی را بسازد و اسلام را منتشر کند بخاطر اخلاق ایشان بود و امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه آن‌ها را بیان می‌فرمایند به حسب خُطب‌شان که چه اوضاع فرهنگی عجیب و غریبی بود، «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» (آل عمران، 159). 🔸اخلاق آن چیزی است که می‌تواند باعث بشود که آن آرمان‌ها، آن اهداف ان شاء‌الله به منصه‌ی ظهور برسد. من شاید چند بار هم این‌جا عرض کردم، اگر مردم کشورهای دیگر و حتی مردم کشور خودمان وقتی مثلا به قم بیایند که ابتداً خاستگاه انقلاب بوده، به حوزه‌های علمیه بیایند و بعد آن چه را که از اخلاق و معنویت و راستی و درستی و صفا در تصورشان است نبینند، قهراً باعث می‌شود که این‌ها تنفّر برای‌شان پیدا بشود، آن جاذبه‌ی مهم این است. در مدرسه‌های ما، در حوزه‌های علمیه‌ی ما، در مراکزی که علما و فضلا و طلاب محترم حضور دارند، ما برای کیان اسلام، برای کیان روحانیت باید آن ذیّ روحانیت را واقعاً مراعات بکنیم. این راه مشکل است، طلبگی واقعاً مشکل است. اگر کسی بخواهد طلبه باشد بخواهد روحانی باشد کار آسانی نیست. ولی شما این افتخار را پیدا کردید که این راه را انتخاب کردید. این راهی که انتخاب شده زحمات خودش را دارد ولی عاقبت بسیار بسیار بزرگی دارد.
🔸یکی از علمای بزرگ قم مرحوم آقای فرید اراکی بودند که ایشان شاگرد آقای حاج شیخ عبدالکریم بودند. و در سطح مرحوم آیت‌الله گلپایگانی و مرحوم امام و با آیت‌الله گلپایگانی هم‌مباحثه بودند. بعد از این که امام تبعید شدند، عده‌ای از فضلای تلامذه‌ی امام دور ایشان جمع شدند و از ایشان خواستند که درس شروع کنند و ایشان درس را شروع کردند، و شاید مثل آیت‌الله مؤمن بعد از این که امام تبعید شدند مدتی این درس را می‌رفتند. روزهای پنج‌شنبه هم ایشان درس اخلاق می‌فرمودند. ما آن موقع‌ها ادبیات یا اوائل شرح لمعه می‌خواندیم، پنج‌شنبه‌ها گاهی درس اخلاق ایشان می‌رفتیم. ایشان مرد بزرگی بودند، به خصوص در باب معنویت و اخلاق. گمان کنم آیت‌الله استادی از ایشان شنیده بودند که ایشان نقل کرده بودند که رسم من این بود که مثلاً هر یک ماه یا دو ماهی که می‌خواستم اراک بروم به قبرستان نو در همین خیابان اراک می‌آمدم، که مردم قم به آن قبرستان، حاج شیخ می گویند، چون ایشان این‌قبرستان را تأسیس کرده بود. این‌جا می‌ایستادم که ماشین‌هایی که از تهران می‌آیند بروند اراک سوار بشوم. یک بار این‌جا ایستاده بودم و به یاد بعضی از آشنایان و بستگانی که در این قبرستان مدفون هستند فاتحه‌ای خواندم و به آن ها نثار کردنم. در ضمن ایشان فرموده بودند که یک نزاعی در بین خاندان‌مان وجود داشت، راجع به بعضی از اراضی بود که سند آن ناپیدا بود و مورد تنازع بود. ما این فاتحه را این‌جا خواندیم و رفتیم اراک. وقتی رفتیم اراک یکی از بستگان (یا غیر از بستگان) پیش من آمد و نام یکی از علما را که در همین قبرستان نو مدفون است برد و گفت این عالم را در خواب دیدند و به او فرموده است که سند این زمین کجاست، و این شخص رفته بود سند را دیده که همان‌جا است و این سند باعث شد این دعوا فیصله پیدا کند و معلوم شد که این خواب از روءیای صادقه است. چون آدرس سندی را داد که آن سند در همان جایی بود که آدرس را داده بود و نزاع برطرف شد. مطلب دومی که گفت این بود، علما در عالم برزخ خیلی ارج و قرب دارند، ولی به شرط این که آخرت خودشان را به دنیا نفروخته باشند. هر عالمی که آخرتش را به دنیا نفروخته باشد این‌جا خیلی ارج و قرب دارد. 🔹ان شاء‌الله امیدواریم که همه‌ی شما عزیزان و همه‌ی حوزویانی که این راه پرافتخار را انتخاب کردند همین‌طور باشند و در معنویت و اخلاق برجسته باشند که اگر چنین شد این به جامعه هم سرایت خواهد کرد، به جوان‌ها و مردم و زنان و مردان هم سرایت خواهد کرد و ان شاء‌الله یک جامعه‌ای داشته باشیم که مورد رضایت حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه باشد. 🔗 @pand_saadat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 | صوت درس اخلاق 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆تاریخ: سه شنبه 98/02/03 🔗 @pand_saadat
⛔️دفتر فقه معاصر‼️ 🔥از آخرین اخبار فقه معاصر در حوزه آگاه شوید 📚در بحث های علمی اساتید #فقه_معاصر نقش فعال داشته باشید👌 ❌با تحول اصیل حوزوی همراه شوید👇 ایتا: eitaa.com/fiqhci بله: ble.im/fiqhci سروش: sapp.ir/fiqhci
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله درباره موضوع تحول در حوزه 📆 درس خارج فقه | 1398/02/02 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" در ادامه مباحث تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در ابتدای درس خارج فقه خود درباره موضوع تحول در حوزه فرمودند: من یک مطلبی را گفته بودم و می‌بینم که در این سایت‌ها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر می‌گیرند و قبل و بعد آن‌ را حذف می‌کنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء می‌کنند. آن ‌جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض می‌کنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند. 🔹 من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من می‌گویم [این است] روش و متدی که در حوزه‌های علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزه‌های علمیه تحقیق می‌کرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روش‌های دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند. چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزه‌های علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. می‌شود آیا به جای این می شود چیز دیگری گذاشت؟ 🔹به ما از اول یاد دادند که شما باید درس‌ها را مباحثه کنید. هم پیش‌مباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطح‌تان و چه در خارج‌تان. این را می‌شود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟ 🔹به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آن‌چه را که دریافت کرده‌ایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که این‌ها در ذهن حلاجی می‌شود، بعد به حرف‌ها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روش‌هایی که در حوزه‌ها بوده. کسی تقریرات بحثش را خدمت آیت‌الله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و هم‌چنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند. 🔹روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحله‌‌ی بالاتر می‌خواند مجال این را پیدا بکند مرحله‌ی پایین‌تر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزه‌های علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آن‌جا جواب می‌دهد. در فلسفه هم همین‌گونه است، در تفسیر هم همین‌گونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آن‌جا هم این دانشجو‌ها مباحثه می‌کردند، اگر قبلاً می‌نشستند روی مسائل فکر می‌کردند بعد سر کلاس می‌رفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟ 🔹پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرف‌های معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آن‌ها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد می‌شود. 🔗 @pand_saadat
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس 📆 تاریخ: 1397/12/19 🔸شرف و عزت و نعمت خدای متعال به شما این است که در لباس مقدس روحانیت، ناصر دین خدا باشید؛ این عمل آنچنان باشرافت است که باید این دعا را انجام دهیم که خدایا به جای ما این منصب را به شخص دیگری واگذار نکن. 🔸سود یا زیان انسان، دست خود اوست؛ چراکه خداوند حجت را بر ما تمام کرده و انبیاء و رسل را برای ما ارسال کرده است. 🔸رفتار ما بسیار مؤثر است؛ ما خیال می کنیم که مردم توجه ندارند؛ بلکه حتی به ریزه کاری ها هم توجه دارند؛ خانه، ماشین، فرزند و ... ما مورد توجه مردم است و باید مراقب بود. 🔸یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه می بینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است. 🔸نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت می کند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد و بتواند پاسخ دهد. ⏬منبع خبر: خبرگزاری رسمی حوزه http://yon.ir/na0vj 🔗 @pand_saadat
@Pand_Saadat 97-12-19.pdf
279.7K
📕فایل PDF بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس 📆 تاریخ: 1397/12/19 ⏬منبع خبر: خبرگزاری رسمی حوزه #پندهای_سعادت #بیانات #اخبار 🔗 @pand_saadat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_23_980207.pdf
527.8K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸در ادامه‌ی توصیه‌ی دوم که توصیه‌ی به معنویت و اخلاق است رهبری معظم در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب به این نکته توجه می‌دهند که "ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به‌چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین برعهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد، و این البتّه به‌معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیشِ‌رو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله." 🔸در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان هستیم و ایام تبلیغی و رسالت تبلیغ که بر عهده‌ی حوزه‌های علمیه و شما عزیزان هست. یکی از ابزارهایی که می‌تواند اولاً این خطر مهم را به مردم یادآوری کند و ثانیاً مانند پادزهری در مقابل این تهاجمات عمل کند و دل‌ها را به معنویت و اخلاق و خداپرستی اطاعت از خدای متعال رهنمون بشود همین مجالس تبلیغ و وعظ و بیان کلمات خدای متعال و معصومین علیهم السلام است. 🔸این مسئله به حسب روایات مسلّم است من توفیق داشتم این ایام اوایل فروردین به دعوت بعضی از عزیزان مشرف شدم به عتبات، توفیق پیدا شد خدمت آیت‌الله العظمی آقای سیستانی هم دام ظلّه مشرف بشویم. ایشان یکی از فرمایشات‌شان همین روایت معروف منسوب به حضرت رضا سلام‌الله علیه بود که اگر مردم سخنان ما را بشنوند قبول می‌کنند چون کلمات آن ها کلماتی است که با فطرت با عقل سازگار است. توصیه‌ی ایشان این بود که شما همین مطالب ناب اسلامی را که قرآن و حدیث آن‌ها را بیان می‌کند برای مردم بگویید، وقتی برای مردم گفتید مردم فطرت‌شان پاک است ان شاء‌الله مورد قبول و پذیرش آن‌ها واقع می‌شود. 🔸آن‌چه که این‌جا رهبری معظم می‌فرمایند بسیار بسیار مسئله‌ی حساسی است. تبلیغ چه از آن طرف‌ و چه از این طرف، مؤثّر است. همین تبلیغ، تبلیغی است که مولا الموحدین را در اذهان مردم آن‌طور معرفی کرده بود که نماز معاذالله نمی‌خواند و تبلیغات این کار را کرد بود. 🔸امروز می‌بینیم تبلیغ از هر ناحیه به جهات مختلف وجود دارد تا روحانیت را، اسلام را ملکوک کنند. 🔸این یک مسئله‌ی بسیار مهمی است که ما اگر نقد داریم باید نقدمان به گونه ای باشد که پایه‌ها را خراب نکنیم که بگویند اصلاً به طور کلی ناکارآمد است، هیچ‌ کاری انجام نشده هیچ کس کاری انجام نداده دل مردم را خالی کنند. علی ایّ حالٍ در ظلّ کتاب و سنت ان شاء‌الله با اخلاق عملی‌ای که انسان باید از خودش نشان بدهد در تبلیغ، ان شاء‌الله همه‌ی برادران عزیز موفق باشند. ان شاء‌الله به این که اولاً به تبلیغ تشریف ببرند و تبلیغ ماه محرم و ماه صفر و ماه مبارک رمضان هیچ ضربه‌ای به درس نمی‌زند و کسی [نگوید] که ممکن است به درس‌ام ضرر بخورد، بلکه این‌ها لازم است ضرر هم نمی‌رساند باید این تبلیغ را حتماً داشته باشیم. و با توجه به همین جهات ان شاء‌الله یک پشتوانه‌ای برای جوان‌ها و همه‌ی مردم بوده باشد. 🔗 @pand_saadat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و چهارم | 1398/02/08 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
📷 | 🔰معنویت و اخلاق در جامعه 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: معنویت و اخلاق یک امر دو منظوره است. یک، این که ارتقاء انسان به این است که معنویت پیدا بکند. دو، این که برای تبلیغ دین طریقیت دارد. اگر جامعه‌ی اسلامی یک جامعه‌ی بااخلاق و بامعنویت شد آن وقت این جامعه می‌تواند بهترین مبلّغ برای اسلام باشد. اگر پیامبر عظیم الشأن از آن افراد جاهلی عجیب و غریب با آن خصوصیاتی که تاریخ آن‌ها را ضبط کرده، موفق شدند مردمانی را بسازد و اسلام را منتشر کند بخاطر اخلاق ایشان بود. اخلاق می‌تواند باعث بشود آرمان‌ها و اهداف انقلاب ان شاء‌الله به منصه‌ی ظهور برسد. ⬇️دریافت (کیفیت بالا): http://yon.ir/nqqUr 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و چهارم | 1398/02/08 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸امر سومی که در بیانیه‌ی مهم رهبری معظم آمده است توصیه‌ی به مسئله‌ی اقتصاد [می باشد]. روشن است که در اسلام اقتصاد جنبه‌ی آلی و وسیله‌ای دارد. هدف نهایی، امور اقتصادی در اسلام نیست. بلکه اقتصاد برای این است که به عنوان یک ابزار، یک وسیله‌ برای طی نمودن راه کمال، معنویت و اخلاق و وصول به معدن عظمت، که خدای متعال است استفاده بشود. ولی در ابزار بودن آن و وسیله بودن آن رکن است و اگر امور مادی به نحو صحیح و درست انجام نپذیرد و سامان نپذیرد، برای معمول بشر استطراق این راه به کمال مختل خواهد شد. از این جهت امر اقتصاد بسیار مهم است. ولی چون دنیای امروز که همه‌ی سلطه‌گران و استعمارگران و طواغیت بر علیه این راه خدا و راه صحیح هستند تمام راه‌های ترقی مادی ما را می‌خواهند مسدود کنند. بنابراین امید به آن‌ها بستن کار غلطی است و همان اقتصاد مقاومتی‌ای که بارها و بارها رهبری معظم فرموده‌اند که اقتصاد درون‌زا است که به داشته‌های خودمان تکیه کنیم. 🔸بعضی از گفته‌هایی که در جوامع معمولی درست است که گاهی گفته می‌شود مثلاً صرفه‌ی اقتصادی ندارد فلان کار، ما اگر خودمان بخواهیم فلان‌ کار را بکنیم گران درمی‌آید، صرفه‌ی اقتصادی ندارد. این حرف در جایی درست است که ما دشمنان این‌چنینی نداشته باشیم. ولیکن در حالتی که ما این‌چنین هستیم بنابراین باید کاری بشود ان شاء‌الله که از جهات مختلف بتواند این مملکت روی پای خودش ان شاء‌الله بایستد. و این همان‌‌طور که بارها گفته شده است ما نیاز داریم به کارگزاران و افرادی که اولاً حزب‌اللهی باشند و دل به انقلاب و اسلام پیوند زده باشند و دو؛ این که کاربلد باشند. این دو تا عنصر را ما لازم داریم که حزب‌اللهی کاربلد، و البته این‌ها نشاط می‌خواهد، جوانی می‌خواهد، آدم‌هایی با نشاط باشند که ان شاء‌الله بیایند کارها را دست بگیرند و پیشرفت حاصل بشود. اصل مطلب آقا همین مطلب است. حالا من فرازی از آن را قرائت می‌کنم. سه) اقتصاد: اقتصاد یک نکته‌ی کلیدی تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی نقطه‌ی قوت، و عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف نقطه‌ی ضعف و زمینه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد. اقتصاد البته هدف جامعه‌ی اسلامی نیست اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تکیه بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت‌محور و مصرف به اندازه و بی‌اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی این‌جانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد. 🔸ان شاء‌الله در همین تبلیغات و منابر و سخنرانی‌ها و ارشاداتی که فضلای محترم در ماه مبارک رمضان دارند باید این جهت را برای مردم خوب توضیح بدهند و این را برای مردم تبیین بفرمایند که الان مسئله‌ی تولید، مسئله‌ی قناعت از مسائلی است که مثل خود روزه گرفتن یا مثل سایر عبادات، اگر انسان قصد قربت کند و برای پیشرفت اسلام و دفاع از اسلام و تشیّع و اهل بیت علیهم السلام، من القربات الی الله تبارک و تعالی است. الان نقدینگی در بین افراد وجود دارد. عدد خیلی بالایی است. این‌ افرادی که مثلاً پول های شان را در بانک گذاشتن و بهره گرفتن و امثال ذلک، این‌ها می‌توانند پول هیا خود وارد کارهای تولیدی بکنند. ولو این که حالا آن استفاده‌هایی که می‌کردند کمتر شده باشد اما اگر به قصد نصرت خدای متعال و نصرت دین باشد این‌ها سرمایه‌های آخرت‌شان خواهد شد که با این سرمایه‌های دنیایی قابل مقایسه نیست. 🔸هم‌‌چنین در مصرف، قناعت داشته باشند. من بارها و بارها این مسئلهی قناعت را عرض کردم ، این مسئله‌ی قناعت و بالاخره ریخت و پاش نداشتن، توسعه‌ی زیاد به زندگی ندادن در این اوضاع امروز که این همه ما می‌بینیم که گرفتاری برای ابناء نوع وجود دارد این‌ها برای خاطر خدای متعال اشکالی ندارد. من هیچ‌گاه ندیدم که در پذیرایی هایی که رهبری دارند غیر از یک نوع میوه باشد مثلاً فقط پرتقال بوده است. یا مثلاً فرض کنید در فصلی است که انگور فراوان است فقط انگور و چای است. و ان شاءالله در این اوضاعی که به وجود آمده و بسیاری از افراد در تنگناه هستند این‌ها را در خودمان و دیگران بتوانیم نهادینه بکنیم. 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_24_980208.pdf
335.5K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و چهارم | 1398/02/08 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
📷 | 🔰توصیه حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام ظله العالی به طلاب 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: من توفیق داشتم در اوایل فروردین امسال به دعوت بعضی از عزیزان به عتبات مشرف بشوم، در این سفر توفیق پیدا شد که خدمت آیت الله العظمی آقای سیستانی دام ظله مشرف بشویم. یکی از فرمایشات ایشان همین [تبلیغ دین] بود، فرمایش ایشان همان روایت منسوب به امام رضا سلام الله علیه که می فرمایند "اگر مردم سخنان ما را بشنوند قبول می کنند" بود. حضرت آیت الله سیستانی دام ظله توصیه کردند که شما همین مطالب ناب اسلام که قرآن و حدیث بیان میکند را برای مردم بگویید و چون فطرت مردم پاک است ان شاءالله مورد قبول و پذیرش آنها واقع می شود. 📆 تاریخ: 1398/02/07 🔗 @pand_saadat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و پنجم | 1398/02/09 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_25_980209.pdf
421.8K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و پنجم | 1398/02/09 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و پنجم | 1398/02/09 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸مطلب چهارمی که در بیانیه رهبری معظم مورد توصیه واقع شده است عدالت و مبارزه‌ی با فساد است، می‌فرمایند: "چهار) عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند." اگر عدالت بخواهد برپا بشود باید با فساد مبارزه کرد و اگر بخواهد فساد نباشد باید عدالت مراعات گردد "فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظامها است." 🔸ایشان در این توصیه‌ی چهارم بیش از توصیه‌های دیگر سخن دارند و بیانات فرمودند که در این وقت کوتاه گنجایش خواندن همه‌ی آن‌ها نیست که ان شاء‌الله مراجعه خواهید فرمود. 🔸نکته‌ای که این‌جا باید به آن توجه کنیم این است که یکی از شگردها و سیاست‌های دشمنان و گاهی دوستان غافل این است که این موارد فسادی که کمابیش وجود دارد را بیش از حد بزرگ می‌کنند، و خیال می‌شود که این چپاول‌گری و اختلاس و بی‌عدالتی و امثال ذلک در تمام سطوح حکومتی معاذالله وجود دارد. و حال این که این‌چنین نیست. یک مواردی وجود داشته، انسان‌های ناباب همیشه در این امور بوده‌‌اند، حتی در حکومت‌های الهی و زمان ائمه علیهم السلام و آن موقع‌ها هم آدم‌های ناباب همیشه پیدا می‌شدند و پیدا خواهند شد. 🔸عالم، عالم اختیار است اهواء و امثال این‌ها هم در انسان‌ها وجود دارد. بنابراین باید با این ها مبارزه بشود، جلوگیری بشود و همه مراعات بکنند، اما نقطه‌های ضعف را بیش از آن مقداری که است نباید بزرگ کرد و در دل‌ها را خالی کرد. 🔸همین دیروز یک شخصی یک کلیپی را گذاشته بود و می‌شنیدم، متأسفانه بعضی‌ها هم که حالا شاید از خانواده‌ی شهدا هم باشند به گونه ای صحبت می‌کنند و بعضی از امور ناروایی را که می‌بینند چندین برابر می‌کنند و آن‌ها را بزرگ می‌کنند و یک توقعات ویژه و خاصی، گاهی هم خلاف آن‌چه که مقاصد انقلاب بوده بیان می‌کنند. این جایی است که از مضالّ اقدام است، در کنار این که مسئله بسیار مهم است از آن طرف هم باید مواظبت کرد که خارج از حدود نشود و موجب ناامیدی اهل خود این مملکت و دیگرانی که ناظر به این‌جا هستند [نشود] و باعث نشود آن‌هایی که به ایران چشم امید دوخته‌اند و چشم امیدشان این است که ان شاء‌الله این انقلاب به مقاصد برسد آن‌ها را هم نباید ناامید کرد. یعنی دو وظیفه است؛ هم خود اهالی این مملکت و هم دیگرانی که در خارج هستند و چشم امیدشان به این انقلاب و مردم این سامان است. 🔹خدای متعال به همه‌ی ما توفیق خدمت به اسلام عنایت بفرماید. 🔗 @pand_saadat
📢 اطلاعیه بسمه تعالی با سلام و احترام، به اطلاع طلاب و فضلاء محترم رسانده می شود درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب (سه شنبه 98/02/10 ) برگزار نمی گردد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 | 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و ششم | 1398/02/10 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_26_980210.pdf
443.3K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و ششم | 1398/02/10 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و ششم | 1398/02/10 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸پنجمین توصیه‌ای که رهبری معظم می‌فرمایند استقلال و آزادی است. "استقلال ملّی به‌معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است، و آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند" 🔸این مسئله‌ی استقلال و آزادی واقعاً دو نعمت بسیار ارزشمند و مهم است، منتهی مضالّ اقدام است. بخصوص مسئله‌ی آزادی. که باید آزادی را چه‌طور معنا کرد که ایشان در این فراز معنی فرمودند. این احتیاج دارد عزیزانی که ان شاء‌الله به تبلیغ مشرف می‌شوند بخصوص با نسل جوان سر و کار دارند این‌ها را واقعاً تبیین کنند که آن آزادی‌ای که در اسلام است چیست؟ 🔸ما الان مثل ماهی‌ای هستیم که در آب است که توجه ندارد در چه نعمتی دارد زندگی می‌کند اگر صیاد او را از آب بیرون بیاورد ، آن وقت می‌فهمد که در چه نعمتی است. ما الان آزادی و استقلالی داریم که گوش به فرمان هیچ‌کجا نیستیم و خودمان می‌توانیم تصمیم بگیریم با آن روشی که برای خودمان به عنوان قانون اساسی و قوانین عادی قرار دادیم. 🔸این را باید خوب باز کرد، برای مردم توضیح داد و باز این که آزادی‌ای که در اسلام گفته شده است حتی عده‌ای از کسانی که بالاخره خودی هستند و حتی ممکن است که در رده‌های حکومت هم وجود داشته باشند آزادی را چه‌جور معنا می‌کنند؟ آیا آزادی با این که امر به معروف بشود نهی از منکر بشود، انسان‌ها وادار بشوند الجاء حتی بشوند به این که اطاعت خدای متعال را بکنند، این‌ها همه در این‌ها قرار می‌گیرد. آیا ما اگر خانم ها را بر حجاب اجبار کنیم، این منافات با آن آزادی‌ای دارد که می‌گوییم از ارزش‌ها است؟ آیا بر سایر احکام الهی اگر اجبار کنیم این منافات با آن آزادی دارد؟ این‌ها از همان مسائلی است که خیلی مهم است، هم برای خود ما مهم است و هم برای مملکت ما و هم برای این سؤالات جهانی است که شما نسبت به آزادی موقف اسلام چه هست؟ با این‌ها چه‌جور سازگاری دارد؟ این‌ها را باید تبیین کرد و تبیین آن هم علی ضوء الکتاب و السنّة و فطرت انسانی و عقل است. که در حقیقت بهترین نوع آزادی و معنا و مفهوم آزادی آن است که در اسلام بیان شده. 🔸"شش: عزت ملی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن." این سه، یعنی عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، شاخه‌هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی هستند. یک قلدرهایی در عالم وجود دارند که چون ثروت دارند یا قدرت دارند، این‌ها مثل اسب چموشی یا حیوان چموشی که یک مدتی غذای زیاد به او می‌دهند می‌خورد ودیگر قابل کنترل نیستند هستند. خیلی از این آدم‌هایی که در این دنیا هستند «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» (علق، 6 و7) همین‌طور شدند زور‌گویی و حرف ناحساب زدن و بی‌منطق صحبت کردن و چپاول‌گری، این موضوع رویه و سریه‌ی آن‌ها شده است. 🔸عزت این است که ما در مقابل این‌طور آدم‌ها تسلیم نشویم، اسلام تسلیم نشده و باید گروندگان به آن هم تسلیم نشوند و روابط خارجی ما باید با دولت‌ها بر اساس احترام متقابل باشد، بر اساس منطق باشد، بر اساس زور‌گویی نباشد. با دشمنان همان‌طوری که اسلام گفته است برخورد شود. باز این‌ها هم مطالب شایسته و بسیار مهمی است که هم به درد داخل می‌‌خورد و هم عرض کردم این‌ها باز سؤالات جهانی است چون این‌ها مسائل جهانی است که اسلام در این موارد چه موقفی دارد و چه راهنمایی‌هایی فرموده است. 🔸هفت که آخرین توصیه‌ی آن بزرگوار است سبک زندگی است. که این هم بسیار بسیار امر بااهمیتی است. خیلی از این تبلیغات خارجی‌ها و منعکس شدن زندگی‌های آن‌ها فریب است و وقتی که وارد زندگی‌های آن‌ها می‌شود می‌‌گوید واقعاً «مَعیشَةً ضَنْکا»(طه، آیه24) [هستند]. این‌ها را بزک می‌کنند و دیگران را فریب می‌دهند و دارند سبک زندگی‌های ما را از آن که طبیعت انسان، فطرت انسانی می‌گوید و اسلام آن‌ها را ترسیم فرموده برای ما خارج می‌کنند. یکی از بحث‌های مهم این است که ما از کتاب و سنت و سیره‌ی معصومین علیهم السلام و تربیت‌شدگان این مکتب استخراج کنیم که سبک زندگی باید به چه نحو باشد که نه اسراف در آن است، نه تبذیر در آن است، نه دنیا‌طلبی در آن است. و قناعت در آن است. دست دیگران را گرفتن در آن است. همان که در دعای عند الزوال می‌خوانیم که آن‌جا به ما دستور دادند که به دیگران بتوانیم برسیم.
🔸آقایان می توانند در تبلیغات‌شان این گام دوم را موضوع بحث تبلیغ خود قرار بدهند و علی ضوء الکتاب و السنّة ان شاء‌الله هم برای خود مان و هم برای مردم شریف مؤمنی که مؤمن به این راه هستند و حدوث و بقاء انقلاب هم با اعانت آن‌ها و کمک آن‌ها انجام شده است تبیین کنند. 🔗 @pand_saadat
📷 | #لوح 🔰خادم اسلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از چهره‌هایی که حقیقتاً خادم اسلام بود مرحوم شهید مطهری رضوان‌الله علیه بود که این سرمایه‌ی بزرگ را افراد نابخرد و کسانی که در فهم اسلام اعوجاج داشتند از این جامعه گرفتند، خدای متعال ان شاء‌الله آن بزرگوار را با اولیائش محشور فرماید. ⬇️دریافت (کیفیت بالا): http://yon.ir/rlRQ4 #پندهای_سعادت #دوازدهم_اردیبهشت #شهید_مطهری 🔗 @pand_saadat
📷 | گزارش تصویری 🔰تقدیر و تجلیل از حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" توسط شاگردان استاد بمناسبت روز معلم 📆 درس خارج فقه | 98/02/09 🔗 @pand_saadat