eitaa logo
پندهای سعادت
2.3هزار دنبال‌کننده
346 عکس
73 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 اطلاعیه بسمه تعالی با سلام و احترام، به اطلاع طلاب و فضلاء محترم رسانده می شود درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب (سه شنبه 98/02/10 ) برگزار نمی گردد.
@pand_saadat_26_980210.mp3
2.95M
🔈 | 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و ششم | 1398/02/10 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_26_980210.pdf
443.3K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و ششم | 1398/02/10 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و ششم | 1398/02/10 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸پنجمین توصیه‌ای که رهبری معظم می‌فرمایند استقلال و آزادی است. "استقلال ملّی به‌معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است، و آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند" 🔸این مسئله‌ی استقلال و آزادی واقعاً دو نعمت بسیار ارزشمند و مهم است، منتهی مضالّ اقدام است. بخصوص مسئله‌ی آزادی. که باید آزادی را چه‌طور معنا کرد که ایشان در این فراز معنی فرمودند. این احتیاج دارد عزیزانی که ان شاء‌الله به تبلیغ مشرف می‌شوند بخصوص با نسل جوان سر و کار دارند این‌ها را واقعاً تبیین کنند که آن آزادی‌ای که در اسلام است چیست؟ 🔸ما الان مثل ماهی‌ای هستیم که در آب است که توجه ندارد در چه نعمتی دارد زندگی می‌کند اگر صیاد او را از آب بیرون بیاورد ، آن وقت می‌فهمد که در چه نعمتی است. ما الان آزادی و استقلالی داریم که گوش به فرمان هیچ‌کجا نیستیم و خودمان می‌توانیم تصمیم بگیریم با آن روشی که برای خودمان به عنوان قانون اساسی و قوانین عادی قرار دادیم. 🔸این را باید خوب باز کرد، برای مردم توضیح داد و باز این که آزادی‌ای که در اسلام گفته شده است حتی عده‌ای از کسانی که بالاخره خودی هستند و حتی ممکن است که در رده‌های حکومت هم وجود داشته باشند آزادی را چه‌جور معنا می‌کنند؟ آیا آزادی با این که امر به معروف بشود نهی از منکر بشود، انسان‌ها وادار بشوند الجاء حتی بشوند به این که اطاعت خدای متعال را بکنند، این‌ها همه در این‌ها قرار می‌گیرد. آیا ما اگر خانم ها را بر حجاب اجبار کنیم، این منافات با آن آزادی‌ای دارد که می‌گوییم از ارزش‌ها است؟ آیا بر سایر احکام الهی اگر اجبار کنیم این منافات با آن آزادی دارد؟ این‌ها از همان مسائلی است که خیلی مهم است، هم برای خود ما مهم است و هم برای مملکت ما و هم برای این سؤالات جهانی است که شما نسبت به آزادی موقف اسلام چه هست؟ با این‌ها چه‌جور سازگاری دارد؟ این‌ها را باید تبیین کرد و تبیین آن هم علی ضوء الکتاب و السنّة و فطرت انسانی و عقل است. که در حقیقت بهترین نوع آزادی و معنا و مفهوم آزادی آن است که در اسلام بیان شده. 🔸"شش: عزت ملی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن." این سه، یعنی عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، شاخه‌هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی هستند. یک قلدرهایی در عالم وجود دارند که چون ثروت دارند یا قدرت دارند، این‌ها مثل اسب چموشی یا حیوان چموشی که یک مدتی غذای زیاد به او می‌دهند می‌خورد ودیگر قابل کنترل نیستند هستند. خیلی از این آدم‌هایی که در این دنیا هستند «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» (علق، 6 و7) همین‌طور شدند زور‌گویی و حرف ناحساب زدن و بی‌منطق صحبت کردن و چپاول‌گری، این موضوع رویه و سریه‌ی آن‌ها شده است. 🔸عزت این است که ما در مقابل این‌طور آدم‌ها تسلیم نشویم، اسلام تسلیم نشده و باید گروندگان به آن هم تسلیم نشوند و روابط خارجی ما باید با دولت‌ها بر اساس احترام متقابل باشد، بر اساس منطق باشد، بر اساس زور‌گویی نباشد. با دشمنان همان‌طوری که اسلام گفته است برخورد شود. باز این‌ها هم مطالب شایسته و بسیار مهمی است که هم به درد داخل می‌‌خورد و هم عرض کردم این‌ها باز سؤالات جهانی است چون این‌ها مسائل جهانی است که اسلام در این موارد چه موقفی دارد و چه راهنمایی‌هایی فرموده است. 🔸هفت که آخرین توصیه‌ی آن بزرگوار است سبک زندگی است. که این هم بسیار بسیار امر بااهمیتی است. خیلی از این تبلیغات خارجی‌ها و منعکس شدن زندگی‌های آن‌ها فریب است و وقتی که وارد زندگی‌های آن‌ها می‌شود می‌‌گوید واقعاً «مَعیشَةً ضَنْکا»(طه، آیه24) [هستند]. این‌ها را بزک می‌کنند و دیگران را فریب می‌دهند و دارند سبک زندگی‌های ما را از آن که طبیعت انسان، فطرت انسانی می‌گوید و اسلام آن‌ها را ترسیم فرموده برای ما خارج می‌کنند. یکی از بحث‌های مهم این است که ما از کتاب و سنت و سیره‌ی معصومین علیهم السلام و تربیت‌شدگان این مکتب استخراج کنیم که سبک زندگی باید به چه نحو باشد که نه اسراف در آن است، نه تبذیر در آن است، نه دنیا‌طلبی در آن است. و قناعت در آن است. دست دیگران را گرفتن در آن است. همان که در دعای عند الزوال می‌خوانیم که آن‌جا به ما دستور دادند که به دیگران بتوانیم برسیم.
🔸آقایان می توانند در تبلیغات‌شان این گام دوم را موضوع بحث تبلیغ خود قرار بدهند و علی ضوء الکتاب و السنّة ان شاء‌الله هم برای خود مان و هم برای مردم شریف مؤمنی که مؤمن به این راه هستند و حدوث و بقاء انقلاب هم با اعانت آن‌ها و کمک آن‌ها انجام شده است تبیین کنند. 🔗 @pand_saadat
📷 | #لوح 🔰خادم اسلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از چهره‌هایی که حقیقتاً خادم اسلام بود مرحوم شهید مطهری رضوان‌الله علیه بود که این سرمایه‌ی بزرگ را افراد نابخرد و کسانی که در فهم اسلام اعوجاج داشتند از این جامعه گرفتند، خدای متعال ان شاء‌الله آن بزرگوار را با اولیائش محشور فرماید. ⬇️دریافت (کیفیت بالا): http://yon.ir/rlRQ4 #پندهای_سعادت #دوازدهم_اردیبهشت #شهید_مطهری 🔗 @pand_saadat
📷 | گزارش تصویری 🔰تقدیر و تجلیل از حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" توسط شاگردان استاد بمناسبت روز معلم 📆 درس خارج فقه | 98/02/09 🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت 🔰اخلاص در تبلیغ 🔸توصیه حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" به مبلغین: آنچه كه در تبليغ خيلي مهم است اخلاص است. بايد كوشش كرد مهما امكن اخلاص در كار باشد. اين اخلاص باعث مي‌شود كه هم به نفع مردم باشد، هم به نفع خود انسان باشد وحرفش در دل‌ها تاثيرگذار باشد. #پندهای_سعادت #تبلیغ #ماه_مبارک_رمضان @pand_saadat
@Pand_Saadat.pdf
1.26M
📕متن کامل جلسات تبیین و تحلیل " گام دوم انقلاب " توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🔰حکایتی از زندگی امام حسن مجتبی «علیه السلام» در احوالات امام حسن مجتبی «علیه السلام» که به حسب نقل و تاریخ زندگی حضرت امام حسن«علیه السلام» با سیدالشهدا «علیه السلام» در همان زمان معاصرتشان هم که با هم زندگی می‌کردند، تفاوت داشت. معلوم است که این تفاوت‌ها بر اساس حکمتها و مصالحی بوده است، والّا نگاه آن دو بزرگوار به دنیا و آخرت با هم هیچ فرقی نمی‌کند. آنها هر دو تربیت شدهی یک مکتب‌ و مَثَل أعلای یک مکتب‌اند. حضرت امام حسن«علیه السلام» همینطور که در این نقل هست، زندگی چشم‌نواز و جالبی هم از نظر لباس و هم از نظر منزل و هم از نظر جهات دیگر مثل میهمان‌داری داشتند. یک روز که خیلی با شکوه و جلالت از منزل بیرون آمده بودند، تعبیر روایت این است: «وَ نُقِلَ أَنَّهُ علیه السلام اغْتَسَلَ وَ خَرَجَ مِنْ دَارِهِ فِي حُلَّةٍ فَاخِرَةٍ وَ بِزَّةٍ طَاهِرَةٍ وَ مَحَاسِنَ سَافِرَةٍ وَ قَسِمَاتٍ ظَاهِرَةٍ وَ نَفَخَاتٍ نَاشِرَةٍ وَ وَجْهَةٍ يُشْرِقُ حُسْناً وَ شَكْلَةٍ قَدْ كَمَلَ صُورَةً وَ مَعْنًى إلی آخر». «فَعَرَضَ لَهُ فِي طَرِيقِهِ مِنْ مَحَاوِيجِ الْيَهُودِ هِمٌّ فِي هِدْمٍ قَدْ أَنْهَكَتْهُ الْعِلَّةُ وَ ارْتَكَبَتْهُ الذِّلَّةُ وَ أَهْلَكَتْهُ الْقِلَّةُ وَ جِلْدُهُ يَسْتُرُ عِظَامَهُ وَ ضَعْفُهُ يُقَيِّدُ أَقْدَامَهُ...». یکی از مساکین و مستمندان یهودی در حالی که در نهایت مسکنت و ذلّت بود، لباس و بدنش و ظاهرش آشفته بود، در راه با حضرت«علیه السلام» ملاقات کرد. «فَاسْتَوْقَفَ الْحَسَنَ علیه السلام وَ قَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنْصِفْنِي»؛ عرض کرد که انصاف بده به من که می‌خواهم مطلبی را از شما سؤال کنم. «فَقَالَ علیه السلام فِي أَيِّ شَيْءٍ»؛ حضرت پرسیدند: درباره چه مطلبی؟ «فَقَالَ جَدُّكَ يَقُولُ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْكَافِرِ». این مطلب به حدی از رسول خدا «صلی الله علیه و آله وسلم» مشهور بود که یهودی‌ها هم می‌دانستند. عرض کرد که این را جدّ بزرگوارت فرموده است: «وَ أَنْتَ مُؤْمِنٌ وَ أَنَا كَافِرٌ فَمَا أَرَى الدُّنْيَا إِلَّا جَنَّةً تَتَنَعَّمُ بِهَا وَ تَسْتَلِذُّ بِهَا وَ مَا أَرَاهَا إِلَّا سِجْناً لِي قَدْ أَهْلَكَنِي ضُرُّهَا وَ أَتْلَفَنِي فَقْرُهَا». شما مؤمن هستید و من هم کافرم. شمایی که مؤمن هستید، می‌بینم که این دنیا بهشت شماست و از آن لذت می‌برید و من که کافرم، این دنیا زندان من است و مشکلاتش من را کشته و فقرش مرا از بین برده است. این چه جوری میشود؟ حضرت«علیه السلام» جواب دادند: «فَلَمَّا سَمِعَ الْحَسَنُ علیه السلام كَلَامَهُ أَشْرَقَ عَلَيْهِ نُورُ التَّأْيِيدِ وَ اسْتَخْرَجَ الْجَوَابَ بِفَهْمِهِ مِنْ خِزَانَةِ عِلْمِهِ وَ أَوْضَحَ لِلْيَهُودِيِّ خَطَاءَ ظَنِّهِ وَ خَطَلَ زَعْمِهِ وَ قَالَ يَا شَيْخُ لَوْ نَظَرْتَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لِي وَ لِلْمُؤْمِنِينَ فِي الدَّارِ الْآخِرَةِ مِمَّا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَاأُذُنٌ سَمِعَتْ لَعَلِمْتَ أَنِّي قَبْلَ انْتِقَالِي إِلَيْهِ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا فِي سِجْنٍ ضَنْكٍ وَ لَوْ نَظَرْتَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَكَ وَ لِكُلِّ كَافِرٍ فِي الدَّارِ الْآخِرَةِ مِنْ سَعِيرِ نَارِ الْجَحِيمِ وَ نَكَالِ الْعَذَابِ الْمُقِيمِ لَرَأَيْتَ أَنَّكَ قَبْلَ مَصِيرِكَ إِلَيْهِ الْآنَ فِي جَنَّةٍ وَاسِعَةٍ وَ نِعْمَةٍ جَامِعَةٍ». به طور خلاصه، حضرت علیه السلام فرمودند که مراد از کلام رسول الله «صلی الله علیه و آله وسلم» این است که آنچه خداوند برای مؤمنان در قیامت مهیا کرده است، قابل مقایسه با آنچه که در دنیا نصیب آنها میکند، نیست. خدای متعال به همه‌ی ما به فضل و کرمش توفیق عمل به این دستورات انسانساز را عنایت فرماید و قبل از اینکه دیر شود، ما را به این آموزه‌های ارزنده تربیت فرماید. ▫️منبع: بحارالأنوار، ج 43، ص 34 🔹برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت «سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار دام ظله» 🔗@pand_saadat
🔰سلسله نشست‌های تخصصی «تبیین سنت‌های کارآمدحوزه علمیه» 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 🗓زمان: از سه شنبه ۳۱ اردیبهشت تا جمعه ۱۰ خرداد، ساعت ۲۱:۵۰ تا ۲۳:۱۵ 🏢مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت، بهجت ۸/۱، پلاک ۴۱۵ 🔗 @pand_saadat
j001_98-02-31.mp3
12.79M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه اول | 1398/02/31 🔻موضوع مباحث: تعریف سنت های کارآمد سنت تمحض و تمرکز سنت استفاده مباشر از استاد ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat
j002_98-03-01.mp3
13.66M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه دوم | 1398/03/01 🔻موضوع مباحث: جایگاه استاد و ویژه گی استاد موفق ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
j003_98-03-02.mp3
12.9M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه سوم | 1398/03/02 🔻موضوع مباحث: استفاده از تمامی لحظات عمر محدود بودن دروان تحصیلی ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat
📢 🔸به اطلاع رسانده می شود، نشست "تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه" به مناسبت لیالی قدر از جمعه ۳ خرداد (شب نوزدهم رمضان) لغایت سه شنبه ۷ خرداد برگزار نمی شود. 🔻شروع نشست از روز چهارشنبه ۸ خرداد (شب 24 ماه مبارک رمضان) می باشد. 🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت 🔰شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" ⬇️دریافت (کیفیت بالا): http://yon.ir/Xv2zJ #پندهای_سعادت #حضرت_امیرالمومنین_علیه_السلام @pand_saadat
🔰"شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام" 🔸استاد شب زنده دار دام ظله: از امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره روایات زیادی نقل شده است که به یکی ازآن‌ها اشاره می‌کنم. «رُوِی أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سلام‌الله‌علیه خَرَجَ ذَاتَ لَیلَةٍ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ كَانَتْ لَیلَةً قَمْرَاءَ» نقل شده است که حضرت در یکی از لیالی مقمره شب‌های سیزده و چهارده و پانزده ماه قمری از مسجد خارج شدند. «فَأَمَّ الْجَبَّانَةَ»؛ حضرت قصد کردند به طرف محلی به‌نام جَبّانه تشریف ببرند. «وَ لَحِقَهُ جَمَاعَةٌ یقْفُونَ أَثَرَهُ»؛ عده‌ای هم پشت سر حضرت راه افتادند. «فَوَقَفَ عَلَیهِمْ ثُمَّ قَالَ مَنْ أَنْتُم؟ قَالُوا شِیعَتُكَ یا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ ‌فَتَفَرَّسَ فِی وُجُوهِهِمْ»؛ حضرت از ایشان پرسیدند: شما چه کسانی هستید؛ عرض کردند: از شیعیان شما هستیم. حضرت نگاهی به چهره‌های این‌ افراد انداختند. «ثُمَّ قَالَ فَمَا لِی لَا أَرَی عَلَیكُمْ سِیمَاءَ الشِّیعَةِ قَالُوا وَ مَا سِیمَاءُ الشِّیعَةِ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ» فرمودند: در چهره‌‌ی شما سیما و علائم شیعه پیدا نیست. از حضرت سؤال کردند علائم و سیمای شیعه چیست؟ «فَقَالَ صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ السَّهَرِ»؛ حضرت فرمودند: از شب‌زنده‌داری، چهره‌هایشان زرد است. «عُمْشُ الْعُیونِ مِنَ الْبُكَاءِ»؛ چشم‌هایشان از گریه‌ به حدقه افتاده است. «حُدْبُ الظُّهُورِ مِنَ الْقِیامِ»؛ از فرط قیام به درگاه خداوند پشت آن‌ها خمیده شده است. «خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّیامِ»؛ شکم‌هایشان از فرط روزه داری به کمرشان چسبیده است. «ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ»؛ لب‌های آن‌ها خشکیده است، از بس دعا می‌کنند. «عَلَیهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِین»؛ بر ایشان، غبره‌ای از آدم‌های خاشع و متواضع وجود دارد. این سیمایی است که امیرالمؤمنین علیه السلام به حسب این نقل، از شیعه‌ی واقعی ترسیم می‌کند: در این روایت حضرت در مورد انجام واجبات و ترک محرمات که ملاک عدالت است؛ چیزی نفرمودند. این‌ها مفروغٌ عنه است و کسی که می‌خواهد شیعه‌ی وصفی باشد، باید مقام عدالت و بلکه مقام ورع را داشته باشد. بنابراین، شیعه‌ی واقعی کسی است که این صفات در وی متجلی باشد. این‌ها مطالبی است که دارد مهجور و فراموش می‌شود؛ حوزه‌ها باید این‌ها را زنده کنند. أحق به جوامعی که باید این‌ها را زنده کنند، حوزه‌ها هستند؛ یعنی هر که می‌خواهد راهی به معنویت پیدا کند و دلش به معنویت سوق داده شود، باید از طریق حوزه و حوزویان باشد. ⬇️ دریافت عکس نوشت(باکیفیت): http://yon.ir/Xv2zJ ▫️منبع: وسائلالشیعة، ج 1، ص 92 🔗 @pand_saadat
j004_98-03-09.mp3
17.43M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1398/03/08 🔻موضوع مباحث: سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat
j005_98-03-09.mp3
15.71M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1398/03/09 🔻موضوع مباحث: سنت پرسش و نقد پیش مطالعه، مباحثه و کتابت ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
◾️پنجمین سالگرد ارتحال فقیه پارسا و استاد اخلاق، آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی رحمه الله علیه 🔸زمان: ٢٠ خرداد، بعد از نماز مغرب و عشا 🔸مکان: جهرم، شهرک انقلاب، مسجد الزهرا سلام الله علیها 🔗 @pand_saadat
◾️ اقامه عزا شهادت حضرت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" 📆 روز شنبه 98/04/08 | ساعت 12:30 🔸مکان:قم - مصلای قدس
13980408-s.mp3
12.12M
🔈 | 🔰 سخنرانی حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مراسم شهادت حضرت امام صادق علیه السلام - هیئت انصارالمهدی عج 📆شنبه | 1398/04/08 🔗 @pand_saadat
🔰برگزاری آیین معرفی «درسنامه‌ی غناء و موسیقی» حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در قم 🔸درسنامه‌ی «غناء و موسیقی» حاوی متن 76 جلسه‌ی درس خارج فقه مکاسب محرّمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای«مدّظلّه‌العالی» در موضوع غناء، موسیقی و رقص می‌باشد. این اثر موضوع غناء و موسیقی حرام را تبیین میکند و زوایای آن را میکاود و با تطبیق دقیق مفهوم غناء و موسیقی حرام بر مصادیق آن، تکلیف متدیّنان و مراکز مسئول در این زمینه را روشن می‌سازد. 🔹 آیت الله شب‌زنده‌دار (از فقهای محترم شورای نگهبان)، ‌ آیت الله اراکی(دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) و حجة‌الاسلام ‌و المسلمين‌ ابوالقاسم مقیمی حاجی (دبیر همایش کتاب سال حوزه) سخنرانان این مراسم می‌باشند. 📆زمان: سه‌شنبه اول مردادماه 98، ساعت 11 تا 12:30 📌مکان: قم، خیابان شهید عطاران، خیابان شهید مفتح، کوچه 11، پلاک 5، در مرکز تخصصی فقهی ولیّ امر (عجّل الله فرجه الشریف) 🌐منبع خبر: انتشارات انقلاب اسلامی : http://air.ir/ZYmNp 🔗 @pand_saadat
📷 | آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی با سخنرانی حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆 تاریخ: 1398/04/01 #عکس #گزارش_تصویری 🔗 @pand_saadat
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی 📆 تاریخ: 1398/05/01 🔸آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقهی ولی امر(عج) برگزار شد، با اشاره به روایتی درباره اهمیت فراگیری علم و نشر آن گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی، نخستین گام برای فراگیری علم را «انصات»، یعنی سکوت و متمرکز شدن در درس دانسته اند. وی ادامه داد: متأسفانه امروز گاهی مشاهده می شود برخی از طلاب در کلاس درس حواسشان جمع نیست و علاوه بر این تمرکز دیگران را نیز بر هم می زنند؛ این کار درستی نیست و باید طلاب توجه و تمرکز بسیاری در کلاس درس داشته باشند. آیت الله شب زنده دار اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می فرموند بنده در کلاس درس حضرت آیت الله بروجردی همیشه جلوی کلاس درس می نشستم تا تمرکز بیشتری داشته باشم. عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه «استماع» و «حفظ»، بر اساس روایت نبوی گام های دوم و سوم فراگیری علوم است، از کم توجهی حوزه های علمیه به حفظ کردن مطالب علمی انتقاد و ابراز کرد: یکی از سنت های فراموش شده حوزه های علمیه آن است که به مسأله «حفظ» توجهی نمی شود؛ بزرگان حوزه علمیه همواره برای آن که علوم را حفظ کنند، آنها را به نظم و شعر در می آورده و حفظ می کردند، اما متأسفانه این موضوع امروز بسیار مورد غفلت واقع شده است. وی افزود: امروز متأسفانه نه تنها به مسأله «حفظ» و به نظم درآوردن مطالب علمی کم توجهی می شود، بلکه برخی در حوزه آن را ضد ارزش تلقی می کنند؛ به بیان دیگر امروز اهتمام ورزیدن به حفظ مسائل علمی در سنین جوانی در نظام آموزش حوزه مظلوم واقع شده است، بلکه به عنوان ضد ارزش نیز شناخته می شود. آیت الله شب زنده دار با اشاره به اهمیت حفظ قرآن کریم در سنین جوانی و بیان اینکه امروز این مسأله در حوزه ها مظلوم واقع شده است، خاطرنشان کرد: حفظ قرآن شریف یک سرمایه بزرگ است و علاوه بر نورانیت، ظرفیت علمی عظیمی را پیش روی انسان قرار می دهد؛ رهبری فرمودند بنده نسبت به مسأله «حفظ» اهتمام داشتم و حتی اگر یک صفحه می خواندم آن را حفظ می کردم، اما مع الاسف کسی نبود که بنده را تشویق کند تا در جوانی بتوانم قرآن حفظ کنم، اما ایشان با اهتمام ویژه توانستند 12 جزء قرآن کریم را حفظ کنند. عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس روایت نبوی، چهارمین گام فراگیری علوم «عمل به علم و نشر آن» است، تأکید کرد: علم بدون عمل از ارزش و برکت برخوردار نیست، بنابراین طلاب باید ابتدا به علم خود عمل کرده و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهند. وی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به فقه و بیان اینکه فراگیری فقه یکی از توفیقات بزرگ الهی است، یادآور شد: اگر طلاب فقه را با قصد قربت و صرفاً برای رضای خداوند و اهل بیت(ع) فرا بگیرند، حیاتشان نورانی شده و از قلوبی سراسر صفا و نورانیت برخوردار خواهد شد. آیت الله شب زنده دار به اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به علوم فقهی و حوزوی اشاره و بیان کرد: ایشان علیرغم مشغله های فراوانی که دارند، به توصیه بزرگانی همچون مرحوم آیت الله بهجت(ره) هیچگاه درس خود را ترک نکرده اند و با وجود اشتغالات عدیده ای که دارند هر شب سوره فتح و واقعه را قرائت می کنند و اهتمام ویژه ای به دروس حوزوی دارند. استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید ارتباط خود را با فقه رایج حفظ کنند، خطاب به حاضران در جلسه گفت: حتی اگر در دروس تخصصی فقه نیز متمرکز شدید، ارتباط خود را با فقه رایج قطع نکنید. وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ارکان موفقیت در دروس حوزوی را «نوشتن» و «تقریرات» دانست و اضافه کرد: تقریرات مکمل فراگیری دروس حوزوی است و باید دانست که آن تقریراتی مهم است که طلبه سر کلاس درس حاضر شده و سخنان استاد و برداشت های خود را مورد بررسی قرار داده و با رویکرد تحقیق محور نوشته شود، نه اینکه صرفاً سخنان استاد در کلاس درس نوشته شده و به عنوان تقریرات تلقی شود. آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه گوش فرا دادن به غناء و موسیقی مانع درک حقیقت بندگی و حرکت به سوی خداوند می شود، گفت: اگر صفحه دل انسان آلوده به غناء شود دیگر لذت بندگی را نخواهد چشید؛ کسی که آلوده به غناء است، دل لرزان و اشک نیمه شب ندارد. وی با انتقاد از برخی موسیقی هایی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، تأکید کرد: حال که صدا و سیما اینگونه موسیقی ها پخش می کند، ما باید مراقب خودمان باشیم؛ رهبری بارها نسبت به این مسأله انتقاد کرده اند و همواره می فرمایند بنده هر هفته نسبت به این موضوع تذکر می دهم. ⏬منبع خبر: خبرگزار رسا (rasanews.ir/002Zo9) 🔗 @pand_saadat