eitaa logo
پاراگراف || امیرحسن‌اوصالی
950 دنبال‌کننده
188 عکس
7 ویدیو
2 فایل
روزنامه‌نگار _ حافظ‌پژوه نوشته‌هایی از سر دغدغه [اینجا قراره "نوشتن" یاد بگیری] #آموزش_نویسندگی نقد و پیشنهاد : @a_h_osali
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملی درباب پوستر سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم: 👇
هوالمتین [عقب‌نشینی در رسانه‌ی حجاب] تأملی درباب پوستر سی‌‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 🔻یکی از مسائل خرد مذهبی که رفته‌رفته به‌یک کلانِ سیاسی_فرهنگی تبدیل شده، مسئله‌ی حجاب در جامعه‌ی کنونی ایران است؛ که می‌توان آن‌را به‌دو بخش "زیربنا" و "روبنا" تقسیم کرد. زیربنای حجاب همان قوّه‌ی عاقله‌ی نظام است که کشف آن‌را "حرامِ شرعی" دانسته تا از دایره‌ی گزاره‌های دینی خارج نشود، و با "حرامِ سیاسی" دانستنش ظهورگیری اجتماعی کرده و زن را در موضع کنش‌گری سیاسی قرار می‌دهد؛ تا جامعه نیز آگاه بشود که صرفا صحبتِ چند تار "زلف پریشان!" نیست، بلکه دعوا برسر "سیاست"، "تمامیت اسلام" و "حاکمیت دینی" است؛ و همه‌گی نمونه‌ی این مسئله را در بلوای "زن، زندگی، آزادی" مشاهده کردیم که به‌بهانه‌ی حجاب، "جامعه و نظام اسلامی" مورد هدف قرار گرفته بود. اما روبنای حجاب را می‌توان شُل‌مغزیِ متصدیان فرهنگ دانست که با بیلبورد‌های "شکلات" اندیشه‌ی اصیل حاکمیت نسبت به زن را تقلیل داده و زن را صرفا به‌عنوان یک کالا معرفی می‌کنند. 🔻روبنای حجاب همان "بازنماییِ هویتِ اصیلِ زنِ ایرانی" است که انقلاب‌اسلامی به‌عنوان "الگوی سوم" به جهان معرفی نمود، اما با فهمِ غلط و ناصوابِ رسانه‌‌ای به‌حاشیه کشیده شده است. این یعنی ما در "اندیشه" اِن‌قلتی نداشته و تنها در "بازنمایی و اکران اندیشه" دچار مشکل شده‌ایم‌. با نگاهی به فیلم‌ها، سریال‌ها و تبلیغات درون‌شهری درباب حجاب متوجه این "آشفته‌حالی" و "پریشانی" تفکر حاکم بر ساختار فرهنگی می‌شویم. پس باید دقت نمود که هرکجا روایتی برتر در جامعه داشته‌ایم، به‌کمک رسانه بوده است. (برای مثال رسانه‌ی ماه‌رمضان و محرم، که ۱۰ روز قبل از شهادت سیدالشهدا'ع' عزاداری را شروع می‌کنیم؛ و از ماه رجب و شعبان، ندای آمدن رمضان را به‌جامعه می‌رسانیم.) 🔻من هنوز هم معتقدم که تعداد بانوان باحجاب در جامعه زیاد بوده و حجاب هنوز در جامعه به‌عنوان یک ارزشِ اصیل مورد احترام است، اما آنچه رسانه به‌ذهن مخاطب (در توئیتر، اینستاگرام و...) القا می‌کند، برعکس این مسئله است. باید دقت نمود که جوّ رسانه نباید باعث بشود تا ما از مبانی و اصول خود پا پس کشیده و دچار "مسامحه‌کاری" بشویم. متاسفانه پوستر سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم یک عقب‌نشینی در مسئله‌ی رسانه‌ی حجاب محسوب شده، و با حذف "چادر" و جایگزینی حجابی دیگر، یک روایتِ "بی‌صورت" و "الکن" به‌مخاطب القا می‌کند. از خنده‌های وزیر‌مان در قبال هدیه‌ی "کراوات"، چنین پوستری هم انتظار می‌رود! ✍ امیرحسن‌اوصالی 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️ موفق‌ترین کارها، کاری است که با رازداری کامل انجام شود. 📚 غررالحکم 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
نمکدان را که پُر میکنی توجهی به ریختن نمک‌ها نداری... اما زعفران را که می‌سابی به دانه دانه‌اش توجه می‌کنی حال آنکه بدونِ نمک هیچ غذایی خوشمزه نیست، ولی بدون زعفران ماه‌ها و سال‌ها می‌توان آشپزی کرد و غذا خورد. مراقب نمک‌های زندگی‌تان باشید... ساده و بی‌ریا و همیشه دم دستتان هستند. ولی روزی اگر نباشند وای بر سفره‌ی زندگی...! 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
🌱 نمک زندگی ما همان آغوش خداست که همیشه انتظار مارا می‌کشد. و مسیر این آغوش شب‌ها خلوت‌تر است. 🍃 حرف‌های ناگفتنی‌ات را شب‌ها برای او بنویس... . 🗞 عاشق که شد که یار به‌حالش نظر نکرد؟ ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب است "حافظ" 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️امام‌علی"ع": لَا تَصْحَبِ الْمَائِقَ، فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ فِعْلَهُ وَ يَوَدُّ أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ.   🔻با احمق همنشين مباش كه كردار خويش در چشم تو بيارايد و دوست دارد كه تو را همانند خود سازد. 📚 نهج‌البلاغه _ حکمت ۲۹۳ 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️ وقتی خوشحال هستید قول ندهید. ▪️ وقتی عصبانی هستید جواب ندهید. ▪️وقتی ناراحت هستید تصمیم نگیرید. 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️ کار خداوند بی‌حکمت نیست ... 🔻پادشاهی هنگام پوست کندن سیبی با یک چاقوی تیز، انگشت خود را قطع کرد. وقتی که نالان طبیبان را می‌طلبید، وزیرش گفت: «هیچ کار خداوند بی‌حکمت نیست.» پادشاه از شنیدن این حرف ناراحت‌تر شد و فریاد کشید: «در بریده شدن انگشت من چه حکمتی است؟» و دستور داد وزیر را زندانی کنند ... 🔻روزها گذشت تا اینکه پادشاه برای شکار به جنگل رفت و آن جا آن قدر از سربازانش دور شد که ناگهان خود را میان قبیله‌ای وحشی تنها یافت. آنان پادشاه را دستگیر کرده و به قصد کشتنش به درختی بستند. اما رسم عجیبی هم داشتند که بدن قربانیانشان باید کاملاً سالم باشد و چون پادشاه یک انگشت نداشت او را رها کردند و او به قصر خود بازگشت. در حالی که به سخن وزیر می‌اندیشید دستور آزادی وزیر را داد. وقتی وزیر به خدمت شاه رسید٬ شاه گفت: «درست گفتی، قطع شدن انگشتم برای من حکمتی داشت ولی این زندان رفتن برای تو جز رنج کشیدن چه فایده‌ای داشته؟» وزیر در پاسخ پادشاه لبخند زد و پاسخ داد: «برای من هم پر فایده بود چرا که من همیشه در همه حال با شما بودم و اگر آن روز در زندان نبودم حالا حتماً کشته شده بودم.» 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️امام علی علیه السلام: عَجِبتُ لِمَن يُنشِدُ ضالَّتَهُ وقَد أضَلَّ نَفسَهُ فَلا يَطلُبُها! 🔻در شگفتم از كسى كه در پى گمشده اش مى گردد، ولى خود را گم كرده و آن را نمى جويد 📚 غررالحكم 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️به‌نام حضرت دوست یک نکته‌ای بگم رفقا این احادیث روزانه را حتما بخوانید و سعی کنید حداقل احادیث کوتاه را حفظ کنید! اینگونه نورانیت کلام اهل‌بیت'ع' همیشه همراه ما خواهد بود. و نکته‌ی دیگر تولید محتوا برای کانال به‌صورت فردی سخت است. و ما هم نه تیمی داریم و نه جایی وصلیم. سعی می‌کنیم از سر دغدغه نکات و تحلیل‌هایی رو بنویسیم. پس حوصله کنید، این کم‌نوشتن‌ها ارزش قائل شدن به‌وقت شماست که با مطالب بیهوده تلفش نکنیم! پس دمتون گرم که همراه حقیر هستید.
▪️امام علی علیه السلام: قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْ 🔻ترس(نابجا) با نااميدى مقرون است و کم رويى موجب محروميت است، فرصت ها همچون ابر در گذرند؛ ازاين رو، فرصت هاى نيک را غنيمت بشماريد 📚نهج‌البلاغه _ حکمت ۲۱ 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️یک کتاب پرمغز و سرپا. 🔻نویسنده در موضع یک استاد اخلاق توانسته است مخاطب را در حالات گوناگون خود با شرح مناجات به‌چالش کشیده، و گاهی با رفع شبهات و نکات کلیدیِ سلوکی نیز مبانی اصیل اسلامی را در راستای تربیت دینی به‌مخاطب ارائه بدهد. 🔻کتاب را نه صرفا بخاطر شرح مناجات شاکّین بودنش، که برای نکات کلیدی و تربیتی‌‌اش به‌شدت برای اهالی اخلاق توصیه میکنم. 📚 درددل به‌درگاه الهی _ آیت‌الله تحریری _ نشر بوستان کتاب 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
🔻 اگه علاقه‌داری یرای خبرگزاری و نشریه‌‌ها بنویسی این فرصت‌ رو از دست نده. [نوشتن _ خلق روایت _ مبانی داستان‌کوتاه _ کلیات رمان‌نویسی _ مقدمات خوب نوشتن و... ] 🔻 برای اطلاع از شرایط و هزینه پیام بدید: @a_h_osali 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️امام حسن سلام الله علیه: لا أدبَ لِمَن لا عَقْلَ لَهُ 🔻آن را كه خرد نيست ، ادب نيست . 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️امام‌علی'ع': أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ 🔻دلت را با اندرز نيكو زنده كن. 🗞 نامه‌ی ۳۱ _ نهج‌البلاغه 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ @paragraph_osali
▪️قال: امیرالمومنین علی علیه‌السلام: من تسلی بالکتب لم تفته سلوه 🔻 هرکس که با کتابها آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی‌گردد.                                                                      📚 غررالحکم 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ @paragraph_osali
📌 آپاراتچی، خاطرات شفاهی یک انسان آتش‌ به‌اختیار و هنرمند است[جلیل طائفی] که با دوربین سوپرهشت فیلم می‌ساخته و در مدارس، مساجد و روستاها و... اکران‌شان می‌کرده! 📌 اگرچه کتاب می‌توانست صریح‌تر باشد، اما با خواندن این کتاب می‌توان به دلایل پنهانی عدم رشد صواب امور فرهنگی پی برد! 🔍 اگر اهل تاریخ شفاهی هستید، پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید. 🤗عضو پاراگراف بشوید. ⚘️👇 ▣⃢🪴📚 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ @paragraph_osali
بنابراین نوشتن نیازمند به برنامه‌ریزی و انضباط است. اما آه اگر غم نان بگذارد‌. 🗞 تا روشنایی بنویس _ احمد اخوت _ ص۸۵ @paragraph_osali
▪️بار خدایا ما را در روزی‌هامان به بدگمانی، و در مدت زندگی به آرزوهای دراز آزموده‌ای، تا جایی که روزی‌های تو را از روزی‌خواران خواستیم و به آرزوی عمر طولانی در عمر سالخوردگان طمع بستیم. 🗞 صحیفه‌ی سجادیه _ نیایش ۲۹ ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ @paragraph_osali
🙃 سلام بر دوستان ▪️فردا جلسه‌ی اول دوره‌ی سوم کلاس نویسندگی‌مون هست. بچه‌های کلاس ما بعد از جلسه‌ی سوم‌ اصولا برای خبرگزاري متن می‌نویسند. 🔻اگه علاقه‌مندید پیام بدید: @a_h_osali ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ @paragraph_osali
▪️فیلم مصلحت، فیلم خوبی نیست! نقدش را قبلا نوشته‌ام، امشب دوباره می‌‌نویسم براتون. به‌بهانه‌ی اکران "مصلحت" بخوانید 👇
یادداشتی برای فیلم "مصلحت" ▪️به‌نام مصلحت__به‌کام جماعت 🔻ساختن فیلمِ‌«مصلحت» نه جرأت می‌خواهد و نه‌جسارت، بلکه اندکی پدرسوختگی در چگونگیِ‌ روایتِ عدالت‌پیشه‌گی در دهه‌ی‌شصت می‌خواهد، فقط همین! فرای این‌که از فضای دهه‌ی‌شصت دراثر، چیزی غیراز چند پیراهن یقه‌خرگوشی، چند عدد عکس بنی‌صدر و چند پیکان‌ِنارنجی و یک اعتراض‌ِخیابانی بیشتر در دست نیست، ولی فیلم‌ساز دارد نان انتخاب بازیگر را می‌خورد! با آن‌که چیز زیادی از پیشینه‌ی کاراکترها، غیر از چند دیالوگ نمی‌بینیم، ولی حس‌و‌حالی که در فیلم ایجاد کرده‌اند مخاطب را پای فیلم نگه می‌دارد و یک فیلم‌ساز چه می‌خواهد بیش ازاین؟ رضایت مخاطب! اما مشکل من با روایتِ فریادِ عدالت دراثر است، که‌چرا در دهه‌ی‌شصت روایت می‌شود؟ بخاطر التهاب؟ یا ترس‌واحتیاط فیلم‌ساز؟ فیلم‌ساز به خوبی می‌دانست که اگر فیلم در دهه‌ی ۸۰یا۹۰ روایت می‌شد، فرمی شعارگونه تمام‌ِ پیکیره‌ی محتوا را در برمی‌گرفت و می‌شد چیزی مثل «خروج»! 🔻مردم، مصداق‌ِ خارجی دهه‌ی‌شصت را قیاس می‌کنند با جهان‌داستان؟ خنده‌دار نیست؟ چند مصداق متفاوت می‌توان از این روایت‌عدالت‌زده به فیلم‌ساز نشان داد؟ یقینا بسیار... فریادِ عدالت باید در جهان‌ِ داستان‌ِ فیلم تبیین و روایت شود، نه با همذات‌پنداری مخاطب و تطبیق با شخصیت‌های امروزی! اگر این‌گونه باشد چرا دیگر فیلم‌ می‌سازیم؟ کارگردان حتی به‌خود زحمت نداده چند نمای باز و واضح از دهه‌ی‌ شصت نشان‌مان بدهد، چطور انتظار دارد پای چنین اثری بایستیم و حمایت کنیم؟! 🔻متاسفانه فیلم‌‌ساز، مخاطب را محرم داستان خود نمی‌داند و فقط می‌خواهد آنچه را که خود از عدالت درک کرده به خورد مخاطب بدهد و این خلاف فیلمسازی حرفه‌ای می‌باشد. سکانس آخر را دیده‌اید؟ خانم آریا می‌بخشد! برای چه؟ «خیال می‌کرده تمام این‌ها صحنه‌سازی است و دستِ‌ خودشان و تا چوب‌دار را نمی‌‌دید باور نمی‌کرد!! چقدر این دیالوگ کارگردان‌زده و سفارشی است! سنجش عدالت نیز می‌شود میزان باور مردم!!! چقدر جالب !!! کدام‌مصلحت؟ کدام‌مردم؟ و هزاران سوال دیگر که در فیلم به‌آنها جواب داده نشد. مصلحت فیلمی عدالت‌زده و پرگویی‌ست که فقط ادعا می‌کند و فریاد می‌کشد. ✍ امیرحسن‌ اوصالی ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ @paragraph_osali
▪️امام صادق ع فرمود: ای مفضل! تامل نما در این «نطق»ی که با آن از آنچه در نهان توست تعبیر می‌کنی ... و همچنین کتابتی که با آن اخبار گذشتگان برای حاضران و اخبار حاضران برای آیندگان باقی می‌ماند 🔻و به وسیله آن است که کتاب‌ها در علوم و آداب و غیره جاودانه می‌شود و به وسیله آن است که انسان حکایت آنچه بین او و دیگران رخ می‌دهد (مانند معاملات و حساب و کتاب‌ها) را نگه می‌دارد،و اگر نبود، اخبار یک زمان به زمان دیگر نمی‌رسید و کسانی که از وطن خود دور مانده‌اند بی‌خبر می‌ماندند و علوم از بین می‌رفت و آداب ضایع می‌شد و خلل‌های عظیمی می‌افتاد در امور مردم و معاملاتشان و آنچه از در امر دینشان به نظر کردن در آن نیاز دارند و آنچه برایشان نقل شده که در ندانستنش معذور نیستند؛ 🔻و چه ‌بسا گمان کرده بودی که از آن چیزهایی است که با تدبیر و زیرکی می‌توانستند از آن رهایی یابند و از آن چیزهایی نیست که در خلقت و طبیعت انسان گذاشته شده است؟! و همچنین است «کلام» ...‏ 🗞 توحید مفضّل ▣⃢🪴📚 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
✍ امیرحسن‌ اوصالی 🔻با مداقّه در روایت بالا متوجه می‌شویم که "نوشتن" نه‌یک فضیلت، بلکه گاهی یک "وظیفه" است؛ که ما باید روایتی صواب از امروزمان برای آیندگان به‌ارمغان بگذاریم. باید بپذیریم که "نوشتن" به‌مثابه یک زیست و تنفس در عالمی است که انسان همه‌چیز را "مسئله" می‌پندارد و برآن است که تمامی هرآنچه که می‌آموزد را به‌دیگری انتقال دهد. 🔻فرض کنید قرآن مکتوب نمی‌شد، اصول‌کافی نوشته نمی‌شد، بحارالانوار جمع‌آوری نمی‌شد، و خیال کنید کتاب‌های نفیس روایی تالیف نمی‌شدند! چه بر سر ما می‌‌آمد؟! ما با جهانی تهی از اندیشه مواجه می‌شدیم! "نویسنده" در موضع راوی، محقّق، مدقّق، منتقد و اندیشمند می‌ایستد تا جامعه را از بی‌فکری نجات بدهد. ❓شما به‌چه اندازه برای "نویسنده" شدن تلاش می‌کنید؟ ▣⃢🪴📚 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
علی'ع' را اسلام متحجّر به شهادت رساند. ▣⃢🪴📚 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8