eitaa logo
پاراگراف || امیرحسن‌اوصالی
2.2هزار دنبال‌کننده
259 عکس
9 ویدیو
3 فایل
📃 روزنامه‌نگار _ حافظ‌پژوه و منتقدِ سینما نوشته‌هایی از سر دغدغه و پاراگراف‌های جذاب ❌️بدون ذکر منبع کپی نکنید. راضی نیستم. ✏️[اینجا قراره "نوشتن" و "نقد فیلم" یاد بگیری.]🎬 #آموزش_نویسندگی #آموزش_نقد_فیلم نقد و پیشنهاد : @a_h_osali
مشاهده در ایتا
دانلود
🪴مقصر دانستن دیگران همیشه خیلی آسان است. میتوانی تمام عمرت را به مقصر دانستن دنیا بگذرانی، اما بِدان مسئولیت تمام موفقیت‌ها یا شکست‌هایت فقط با خودت است‌! 📕 تو کتاب "الف" نوشته ! 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ ☕️▣⃢🗞 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
۱۵ دی
پاراگراف || امیرحسن‌اوصالی
#پاراگراف 🪴مقصر دانستن دیگران همیشه خیلی آسان است. میتوانی تمام عمرت را به مقصر دانستن دنیا بگذ
▪️پائولو کوئیلو اگر دلار ۸۰هزار تومنی را می‌دید، افسانه‌گویی نمی‌کرد که مسئول تمام شکست‌ها خودمون هستیم. ✔️اقتصاد و اجتماع آنقدر زندگی رو تحت‌الشعاع قرار دادن که حتی تقوامونم در گرو مواجه‌مون با این دوتا مسئله‌ست. ▪️خلاصه همه‌چی به همه‌چی ربط داره! روانشناسی زرد همیشه عادت داره موفقیت و شکست رو بندازه گردن خودمون. باید کمی دقت کنیم!!! حرف خوشگلیه، و حتی یه جاهایی درسته، ولی قاعده و مبنا نمیتونه باشه. _امیرحسن می‌گه! 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ ☕️▣⃢🗞 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
۱۵ دی
🪴هرگز نمی شود از دست خود گریخت، نمی شود از گذشته فرار كرد، آدم هر جا برود گذشته اش را با خود می برد ... 📘توی جزء از کل نوشته! 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ ☕️▣⃢🗞 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
۱۶ دی
🍃چند روزی میخوام در باب یه مسئله‌ای صحبت کنم، ولی وقت نمی‌شد. 🪴سبزی بیارید که بحث امشب داغه! بحث رو با یه سوال شروع می‌کنم: تا حالا شده پیش شما پشت سر کسی حرف بزنن؟ واکنش شما چی یوده؟ بنویسید برام👇 @a_h_osali
۱۶ دی
🗞می فرماید: انسان دشمن آن چیزی است که نمی‌شناسد. ❓غیبت یا همان پشت سر دیگران صحبت کردن یک دشمنی پنهان در وجود آدمیست که میتوان منشأ آن را عدم "شناخت" دانست. وقتی کتابها را، اندیشه‌ها را، آدمها را، و جهان را به وسیله گفت‌وگو، حتی یک‌بار از پشت عینک طرف مقابل ندیده‌ایم چگونه می‌توانیم آن را قضاوت کرده و درست بیانش کنیم؟! +شمام گفتید یا همراهی می‌کنید! یا دفاع از شخص ثالث! یا بحث را عوض می‌کنید! _ امیرحسن می‌گه!
۱۶ دی
🪴زندگی در وضع کنونی که می‌توان آن را عصر سرعت نامید در انحصار نشانه‌های رفتاری است که در اندیشه و قضاوت‌های ما تاثیر مستقیم دارد. واکنش‌هایی که به همان سرعت ایجاد و محو میشوند. 🙄برای مثال چگونه می‌توان از یک استوری و یک پست در واکنش به یک اتفاق اندیشه‌ی یک شخص را قضاوت کرد؟ و یا با شرکت در یک محفل یا ستاد انتخاباتی؟ یا معاشرت عادی با افراد؟ این نشانه‌های رفتاری چگونه معنای "ضدیت" را در ذهن ما خلق می‌کنند که ما دچار "غیبت" میشویم؟ _امیرحسن می‌گه!
۱۶ دی
🔦دلیل غیبت؟!؟! ⌛️اگر از منظر ادبیات دینی مشاهده کنیم دلیل همه‌ی رذائل اخلاقی را می‌توان بی‌تقوایی و عدم نگرش توحیدی دانست. حسادت ،غیبت، تهمت، سوءظن و.... . اما در روایتی حب دنیا که رفته رفته به "منفعت طلبی" می‌رسد، به عنوان رأس کل خطيئه معرفی شده است. 🧐گاهی خیال میکنیم چون همیشه خیر و صلاح دیگران را خواسته و در تعاملات همیشه خوب بوده‌ایم پس نباید خطاب غیبت دیگران واقع شویم، اما محرک فعل غیبت همین خوب‌بودن است. خوبی من گاهی منفعت دیگری را به خطر می‌اندازد و دیگری برای حفظ جایگاه و موضع خود کاری غیر از غیبت، شما بخوانید تخریب نخواهد توانست انجام دادن :))) پس خوبی من و تو دلیلی بر عدم غیبت دیگری نیست، وقتی منفعتش در خطر است!!!! _امیرحسن‌ می‌گه!
۱۶ دی
🪴خیال نکنیم به همین سادگیست. ما در روایت و بیان یکدیگر مسئولیم. فرض کنید شخصی قرار است در کنار من به عنوان نیروی جدید استخدام بشود و من با غیبت و تخریب مانع از استخدام وی می‌شوم. اگر او شخص متخصصی در این زمینه بوده و من صرفا بخاطر منفعت شخصی خودم مانع از رزق آن شده‌ام، در گناه تمام محرومیت‌هایی که از نبودن این شخص در موضع کاری‌اش به جامعه وارد می‌شود دخیل خواهم بود... . [ معصیت اجتماعی تاوانش چند برابر معصیت فردی است.] 📚این که در روایت آمده گاهی در نامه‌ی عمل شخصی چند قتل نوشته شده است در حالی‌که شخص آدم مومنی بوده، از تاوان معصیت‌های اجتماعی است. گاهی یک غیبت و قضاوت نابجا دهان به دهان می‌چرخد و موجب قتل شخصی میشود و شخص غیبت‌کننده در آن قتل شریک خواهد بود..... _امیرحسن‌ می‌گه.
۱۶ دی
🤝اگر اهل دنیا و منفعت نباشیم، "گفت‌وگو" بهترین روش برای رسیدن به آگاهی و شناخت است. اختلافها و تفاوتها را بپذیریم که دنیا با همه‌ی این تفاوتها و تضادها زیباست. هیچ چیزی به اندازه‌ی گفت‌وگو نمی‌تواند در شکل‌گیری یک تعامل مفید موثر باشد. پس اگر با کسی مشکلی ،داریم یا چیزی شنیده‌ایم که می‌توانیم با گفت‌وگو به صدق و کذبش پی ببریم خود را از یک رزق و تعامل خوب با معصیت و غیبت محروم نکنیم تامام. _امیرحسن‌ می‌گه!
۱۶ دی
🪴میان آدم‌ها گشتم، اما کسی را دوست نیافتم. شاید تلخ اما حقیقت است که جایی در موضع منفعت‌مان یکدیگر را به‌حال خود رها می‌کنیم. اصلا همین نیاز و منفعت است که مارا کنار یکدیگر نگه می‌دارد. راستش را بخواهید شخصی را در دوستی به‌ اندازه‌ی "مرگ"، صادق و خوش‌قول و دلسوز ندیدم! خبرت نمی‌کند، اما سروقت می‌آید. یا وقتی می‌خواهی خرابش کنی، یا درست وقتی میوه داده‌ای، یا وقتی کار از کار گذشته می‌آید و جانت را می‌ستاند. دلش به‌حال ما می‌سوزد. می‌گوید حیف است طفلکی بماند و ببشتر گناه کند! رفاقت جالبی است. درست مثل رفاقت با "کتاب". یکطرفه و پر از ابهام. همانطور که کتاب‌ها فرصت گفت‌وگو نمی‌دهند، مرگ نیز دیکتاتور است و قائل به گفت‌وگو و کرسی آزاداندیشی نیست! چه می‌شد وسط میدان شهر گفت‌وگویی حول محور مطالبه‌گری از "مرگ" انجام می‌دادیم‌؟! مرگ می‌آمد به سوالات‌مان پاسخ می‌داد‌. از وضع معیشت‌مان در قبر شکایت می‌کردیم، که وقتی چیزی برای راه آماده نکرده‌ایم، چرا سراغ‌مان می‌‌آید؟! یا چرا سرزده می‌‌آید؟ خب شاید کسی معذب باشد میزبان‌ش در اتاق باشد. بالاخره محرمی گفتن، نامحرمی گفتن. راستی جنسیت مرگ چیست؟! با حجاب به تریبون آزاد خواهد آمد؟ اگر قائل به حجاب نباشد، اورا با گشت‌ارشاد می‌برند؟! _امیرحسن‌ نوشته. 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ ☕️▣⃢🗞 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
۱۷ دی
🪴تجربه به ما می‌آموزد که عشق آن نیست که به هم خیره شویم؛ عشق آن است که هر دو به یک سو بنگریم. 📕 تو زمین انسان‌ها نوشته. 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ ☕️▣⃢🗞 https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
۱۸ دی