eitaa logo
پراکنده_دل!
698 دنبال‌کننده
363 عکس
157 ویدیو
33 فایل
کانال شخصیم! سعی میکنم بیشتر بنویسم! تاملات! شطحیات! @nashr313 علوم تربیتی موسسه امام خمینی / درس خارج حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
1_5247234814.mp3
1.41M
اخرین صوت از شهید عطایی (ابوعلی) قبل از شهادت از کتب منتشرشده راجع به شهید، وصیت نامه خودنوشت شهیدمرتضی عطایی خواندنی‌ست..
چندنکته به دانش آموزان سال دوازدهمی کنکوری عزیزم [از نوع درسخون‌هاش]: ۱. خدا قوت بابت پایان امتحانات و اتمام دوازده سال زندگی در مقاطع مختلف تحصیلی با همه پستی بلندی ها، شیرینی ها و تلخی ها، محاسن و اشکالاتش. این سه ماه، گذرگاه و مرز ورود شما به یک محیط تحصیلی متفاوت و یک زیست علمی-فرهنگی جدید در دنیایی به اسم "دانشگاه" هستش. پس قطعا باید با همه ایام فراغت و تابستون هایی که بر شما گذشته و در ادامه میاد فرق کنه چون دیگه تکرار نمیشه! نکاتش بمونه بعد از کنکورتون ان شاءالله (هر چند امروز در دو سه تا گروه دوازدهمی مرتبط، به همین مناسبت نکاتی به اشتراک گذاشتم) ۲. این چند روز باقی مونده تا کنکور هر چند ناگزیر برای شما افزایش جدی ساعت های درس خوندنتون رو درپی داره اما توصیه میکنم توی همین یکی دو روز اول بعد امتحانات نهایی به یک مدل ثابتی از ساعت های درسی، استراحت در طول روز، خواب و خوراک و حتی ساعت های عبادی مثل نمازتون برسید. یعنی با توجه به شناسایی ساعت های سوخته، نیمه فعال و فعال ذهنتون و تطبیق برنامه‌تون با وضعیت ذهنی و جسمی‌ خودتون، ساعت های مشخصی در طول روز مثلا نیم ساعت بعد از ناهار، نیم ساعت مسجد هر شب و... برای استراحتتون و اختصاص وقتتون به غیر درس به صورت "ثابت" و "بدون تغییر" کنار بگذارید. اگر این کار رو نکنید یک عامل جدی برای تنظیم خودتون و اینکه چقدر پِرتی در روز دارید پریده! ۳. خب مطمئنم که میدونید ور رفتنتون با گوشی، انواع و اقسام ارتباط ها و رفیق بازی ها توی این ۲۰ روز باقی مونده باید به صفر برسه! اما یک نکته کلی بگم: هر چیزی که شما رو مشغول خودش میکنه ولو در حد تیتر یک خبر ساده تلویزیونی کیفیت درس خوندنتون رو توی اوج فشارعلمی پایین میاره. کسی در این چند روز موفقه که بتونه از ساعت هاش مفید استفاده کنه در واقع کیفیت رو در کنار افزایش کمیت ببره بالا! هر چند به تله هایی که توی ذهنتون میاد مثلا اینکه: 《 مهم اینه خوب بخونم ولو در حد دو ساعت وگرنه همه روز هم درس بخونم فایده نداره 》گوش ندید! متوسط درس خوندن شما در این روزهای باقی مونده باید حداقل ۱۰ ساعت باشه بله البته با تمرکز و کیفیت بالا! گوشی بازی و هر چیزی شبیه این یعنی ذبح کیفیت دری خوندتون به صورت ناخوداگاه! ۴. این گزاره که 《 افزایش ساعت های درسی و به این حد رسوندن فشار علمی یک شبه به دست نمیاد 》به صورت کلی درسته ولی به صورت جزئی میشه راه های جبرانی حداقل در حد توان براش تعبیه کرد! روند مثبت و مطالعه‌ی باکیفیت و یک برنامه دقیق توی این بیست روز میتونه به اندازه یک سال زحمت دوستاتون، بازدهی داشته باشه! پس به هیچ عنوان ناامید نشید و محکم این چند روز سرنوشت ساز رو جدی بگیرید. اینم بگم تازه درست بعد کنکور مصیبت ها و کارهاتون شروع میشه! افراد زیادی میشناسم که کنکور میدن و دیگه میرن استراحت و عملا استفاده نکردن از این تایم خلا مناسب برای شناخت رشته ها و دانشگاه ها اون ها رو بعد اعلام نتایج در حداقلی ترین انتخاب ها محدود میکنه! https://eitaa.com/parakande_del
👌 در دنیای نامردی ها و بی انصافی ها، داشته باشیم!
سیدالشهدا به قربانگاه رفت تا همین حرف های مکتب تمام نشود! خباثت حاصل یک کج فهمی‌ست که دین را در ذکر هیئات و پستوهای غبارگرفته‌ی خانه ها در پس اشک گرفتن ها محصور میکند و وقاحت را با توهین به علمای اصیل و طراز ما به اوج میرساند! وظیفه‌ی حوزه علمیه‌ی انقلابی و علمای پرچمدار نهضت، بیان رسالت های نبوی‌ست که بله از زمان پیامبر به تمسخر گرفته میشده و حالاحالاها خواهد شد! https://eitaa.com/parakande_del
بچه بودم پدرم می آمد اینجا و کریم با دهین و حلوا از ما استقبال میکرد. برای من عادت شده هر وقت نجف می آیم سری به او بزنم. او هم یکهو از وسط بازار داد بزند شیخ کجایی چرا انقدر دیر سر میزنی! اهل دل است هم صحبتی با او شیرین و پرماجراست. اگر بخواهد خاطراتش را بازگو کند دنیایی حرف دارد. کریم از نیروهای نفوذی و اطلاعات‌گونه ما زمان جنگ بوده که اخبار و اطلاعات محرمانه را از سوی ما به علما و احزاب مخالف صدام میرسانده، یک انقلابی تیر! امروز از او خواستم از دوران جنگ بیشتر بگوید استقامت خونم بعد از یک جلسه ای و ماجرایی پایین آمده بود. مثل بسیاری از همرزمان و هم مسلکانش خاطره ای از اهمیت عکس امام و خون دل هایی که بر سر حفظ یک تکه عکس کشیده اند تا هر از گاهی به آن نگاه کنند و جان بگیرند، تعریف کرد! بارها شنیده بودم که یک عکس معمولی امام را دست به دست میکردند تا ماه ها انرژی بگیرند و جهاد کنند! پمپ های انرژی‌بخش بچه های این دوره زمانه از کار افتاده! فکری به حال خودتان کنید تا روشن شوید! و الا مجبورید فقط عقب بکشید و گذار ساعت ها را تماشا کنید..
شهید مصطفی چمران.mp3
9.93M
در سالروز شهادت چمران بشنوید و با خدای او زندگی کنید! https://eitaa.com/parakande_del
اهل علم و معرفت، اهل اشک و روضه، اهل زیارت و مسافرت به قول آقافیلو: خوبان عالم💪
31.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرم سیدالشهدا علیه السلام دعاگوی همه مشتاقان و دلدادگان هستم
ادعیه شب جمعه کربلا.m4a
3.49M
ان شاءالله به زودی در مسجد الحرام همگی دعاهای خوش نوای شب جمعه‌ی حرم شریف قمر بنی هاشم و سیدالشهدا رو زمزمه کنیم این حال خوش دعای سلامتی و ظهور حضرت حجت و یاالله یاالله گفتن قبلش وقت استجابت دعا در این سرزمین ابتلاء میچسبه حقیقتا
مرحوم آقاى شیخ باقر بیرجندى اعلى اللّه مقامه در كتاب خود (كبریت احمر) نقل كرده است كه پدر شیخ بهائى رضوان اللّه علیه فرمود: شبى را در حرم مطهر سیدالشهداء علیه السلام مشرف بودم وقت سحر شد، دیدم دو نفر به صورت‌هاى مهیب و عجیبى آمدند و زنجیرى از آتش به دست آنها بود بالاى سر قبرى رفتند كه صاحبش را در همان روز دفن كرده بودند نعشى را از آن قبر بیرون آوردند و آن زنجیر آتشین را به گردنش گذاردند و گفتند: اى بدبخت تو را چه قابلیت است كه در این زمین مقدس دفن شوى خواستند او را بیرون ببرند رو كرد به قبر حضرت سیدالشهداء و عرض كرد: یا اَبا عَبْدِاللّهِ اِنّى اِسْتَجَرْتُ بِجَوارِكَ وَ اَنَا ضَیْفُكْ. یعنى: آقا من مهمان تو هستم و به تو پناه آورده ام. ناگهان دیدم در ضریح باز شد و آقا سیدالشهداء بیرون آمدند و رو كردند به آن دو نفر و فرمودند: خلُوه خلُوه فَاِنَّهُ یَسْتَجارُ بِنا او را رهایش كنید چرا که به من پناه آورده😭 پس غُل زنجیر آتشین را از گردنش برداشتند و رفتند.. وضع ما از اون مرد بدتره اما یا اباعبدالله ضیفك و جارك فارحمنی
ما لیاقت درک زمزمه‌ی دعای عرفه ات که هیچ، حتی لیاقت این شلوغی کرب و بلایت را هم نداشتیم. تو کیستی که ما را چنین فرا میخوانی؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت و علقه ای که در روایات میان شب قدر و عرفه ذکر شده، حاصل این وجه اشتراک فهم ما از اندازه ها و سرمایه هایمان است.. میخواهند ما را به سمت قدرشناسی از خودمان و ظرفیت هایمان سوق دهند اگر هوشمند باشیم کسی که کسری هایش مجهول است چه جیز را میخواهد بفهمد؟! امام به زبان دعا امروز موشکافی خواهد کرد (اگر توانستید دعای امام سجاد علیه السلام در روز عرفه را هم که در صحیفه سجادیه آمده مطالعه کنید)
: ج 17، ص 42: " روح که بزرگ شد تن به زحمت می افتد، و روح که کوچک شد تن آسایش پیدا می کند " وَ اذا کانَتِ النُّفوسُ کباراً تَعِبَتْ فی مُرادِهَا الْأجْسامُ                                                                       می گوید وقتی که روح بزرگ شد جسم و تن چاره ای ندارد جز آنکه به دنبال روح بیاید، به زحمت بیفتد و ناراحت شود. اما روح کوچک به دنبال خواهش‌های تن می رود، هرچه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می رود اگر چه از راه دریوزگی و تملّق و چاپلوسی باشد. اما روح بزرگ به تن نان جو می خوراند، بعد هم بلندش می کند و می گوید شب زنده داری کن. روح بزرگ وقتی که کوچکترین کوتاهی در وظیفه خودش می بیند، به تن می گوید این سر را توی این تنور ببر تا حرارت آن را احساس کنی و دیگر در کار یتیمان و بیوه زنان کوتاهی نکنی! روح بزرگ آرزو می کند که در راه هدف‌های الهی و هدف‌های بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می شود، خدا را شکر می کند. روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز عاشورا سیصد زخم به بدنش وارد شود. آن تنی که در زیر سم اسبها لگدمال می شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می دهد، جریمه یک حماسه را می دهد، جریمه حق پرستی را می دهد، جریمه روح شهید را می دهد. https://eitaa.com/parakande_del
امان از دنیایی که مستقر دیروز را مستودع می‌کند. دعوت کننده دیروز را غریبه می‌سازد. ارکان دیروز را در هم می‌شکند. وزنه های دیروز را به پوچی می‌‌کشاند. ثبات دیروز را به ناآرامی ختم می‌نماید. حرکت دیروز را به رکود جلوه می‌دهد و هر آنچه انسان تدبیر میکند مضمحل شده در دست خویش میگیرد! و خدایی که بر همه چیز قادر است.. عَرَفْتُ اللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ الْعُقُودِ، وَنَقْضِ الْهِمَمِ فرمود خداوند را به وسیله بَرهم خوردن تصمیم‌ها، فسخ پیمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم! و عنه علیه السلام: الدَّهرُ يَومانِ : يَومٌ لكَ و يَومٌ علَيكَ، فإنْ كانَ لَكَ فلا تَبْطَرْ، و إنْ كانَ علَيكَ فلا تَضْجَرْ https://eitaa.com/parakande_del
از تیم های طلبگیمون پرسیدم به ذهنم اومد اینجا هم مطرح کنم بقیه نظر بدن. اگر امسال جای من بودید و قصد منبررفتن در هیئات و مساجد بزرگ رو نداشتید در واقع دعوت مرسوم بسترهای تبلیغی رو نمیپذرفتید، تبلیغ محرم رو بین کدوم صنف و قشر میگذروندید؟! و در چه استانی؟! فرض کنید امکان حضور در همه استان ها و جماعات وجود داره مدل های تاسیسی یا چهره به چهره هم مدنظرم نیست‌. جنس حضور تبلیغی محرم بین کدوم قشر در کدوم استان؟!
امام هادی علیه السلام مشعل اسناد حیات تشیع رو روشن کردند! جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز عیدغدیر از جمله شاهکار حضرت تا ابدالدهر خواهد درخشید.. به عنوان تجربه بگم هر چه از حضرت خواستم و هر توسل ویژه ای به حضرت کردم بتمامه و کماله به مقصود رسید. ارادتم به حضرت خاصتا در زندگی و حضور پرنورش متقابلا مشهوده. میلاد با سعادتش به همگی مبارک⚘ (جدای از لطف برخی عزیزان که شهر خودشون رو با بستر تبلیغی مشخص پیشنهاد دادند و دعوت کردند) چندتا از پاسخ های قابل تامل به این سوال برای من تا اینجا: - من اگر بودم امسال می‌رفتم توی جمع کارگر‌ها (دونفر دیگه هم تاکید به حضور در جمع‌ کارگران داشتند) - حالا نمیدونم نظرتون چیه ولی خب من بودم دوست داشتم محرم امسال برم اِوین تبلیغ (عزیز دیگری هم تبلیغ در زندان رو پیشنهاد کردند) - میان نوجوانان اهل تسنن، مناطق جنوبی کشور - در کنار مرزبانان خصوصا در استان هایی مثل سیستان و یا آذربایجان غربی (بیشترین پیشنهادها مربوط به سیستان بود) - کسبه بازار تبریز - جمع های طلبگی شهرستانی - یکی از رفقا یه تجربه منبر توی قهوه خونه های شهرشون داشت برا لات ها تو دهه اول، شاید این قهوه خونه ها هم مهارت های خودش رو بخواد ولی جالبه🤦‍♂️ - در همین قشر دانشجویی قم از بین روستاها و شهرهای مشخصی هم که به سبک عمومی و مرسوم، منبرهایی پیشنهاد شد یکی از پیشنهادهای خراسان رضوی رو به اشتراک بذارم ( ٤ سال اخیر دهه اول محرم رو در استان خراسان رضوی منبر رفتم یک سال فریمان یک سال نیشابور یک سال سبزوار و یک سال خود مشهد) حالا پیشنهاد مجدد از این استان جالب بود: خراسان رضوی شهرستان زبرخان مسجد جامع شهر زیبای خرو😊
من که با بی ادبی تمام جلسه خودمو رفتم😅 اما مثل همیشه این سه تا تحملم میکنند. پختگی میلاد، ساختارمندی علی و فهم متوازن مجتبی از محتوا و اجرا به مراتب بیشتر شده و عقب مونده‌ی جمع منم مث اینکه🤪 !
کنکوری های بی خوابِ تا صبح استرس‌کِش، ما را در غم خود شریک بدانید😅 عوضش فردا شب بعد مدت ها با خیال راحت میخوابید!
. مولا امیرالمؤمنین فرمود:« لاَ تَزِيدُنِي كَثْرَهُ النَّاسِ حَوْلِي عِزَّهً وَ لاَ تَفَرَّقُهُمْ عَنِّي وَحْشَهً وَ لَوْ أَسْلَمَنِي النَّاسُ جَمِيعاً لَمْ أَكُنْ مُتَضَرِّعاً» " كثرت مردم در پيرامونم عزّتي به من نيفزايد و پراكنده شدنشان ترس و وحشتی به من اضافه نكند و اگر همه مردم از من دست بردارند، نالان نشوم. " فروید و یونگ و سایر روانشناسان را بگویید همه مغزهایشان را روی هم بگذارند و چنین شخصیتی را تحلیل کنند. نتیجه را خودْ می گویم: حیرت! و سپس تغییر یافته ها و بهتر بگویم: تغییر بافته ها. علی، شناخته ترین انسان ناشناخته ای که می تواند بسیاری از معادلات را تغییر بدهد. ای جاهلانِ از انسان، ای بی خبران از لایه های آدم! روان و شخصیت چه انسان های فرومایه را کاویدید که به قواعدی رسیدید و در نهایت حکم کردید که الإنسان چنین و چنان؟! آن قواعد را علی نقض می کند. کدام مشت نمونه خروار به شما چنین نظریه ای را خروجی داده که انسان کامل چنین است و چنان؟! علی، همه شان را منسوخ می کند. علی بی نظیر ترین شخصیت نوع انسان است چه رسد به انسان های تاریخ. جانتان را فدایش کنید تا قیمت بگیرید. قربانی اش شوید تا خدا قبولتان کند. ْ @mosannef
به پیشنهاد خوب اکثریت رفقا ان شاءالله سفر تبلیغی مرزی و تجربه جدید💪
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سخنی با آیت‌الله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🖊احمدحسین شریفی جناب استاد آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای که در سایت انتخاب منتشر شده است می‌گوید: «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 ) ⭕️بیان چند ملاحظه می‌دانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کرده‌اند و طبیعتاً‌ فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشته‌اند. به همین دلیل از همین‌جا از ایشان دعوت می‌کنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح می‌دانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانه‌تری را فراهم کند. علاقه‌ای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده می‌دهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیش‌نشست‌های هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح می‌دانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم. 🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان می‌کنم: اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
به مناسبت بحث اخیری که در باب اسلامی سازی علوم انسانی مجددا شکل گرفته، سایر یادداشت های استاد احمدحسین شریفی را هم در کانالشان بخوانید نکته اینجاست که این نزاع هر چند صباحی تکرار میشود و این مقدمات، صرفا در مقام آشنایی با بحث و نیازمند تحقیقات و تاملات و تقریرات مفصل توسط دانش پژوهان جوان است.
نایب الزیارتون بودم محضر آقا دوتا نکته ای که به نظرم راهبرد تاسیسی بودند و محل مباحثه و چه بسا به مذاق برخی اساتید خوش نیاد: ۱. تبدیل عرصه تبلیغ به اولویت اول حوزه های علمیه (حالا با نکات ارزشمندی که در تکمله فرمودند از جمله شناخت مخاطب، رویکرد تبلیغ تهاجمی و شناخت صحنه، فهم موازنه و مبارزه تمدنی و...) ۲. تشکیل کانون های حوزوی و تبلیغی در شاخه های مختلف با تاکید به محتوای به روز حس میکنم این زاویه دید و تاکید آقا به تبلیغ، حتی برای مسئولین حوزه جا افتاده نیست و وظیفه گروه ها و بسترهای موجود و موفق تبلیغی مثل طرح امین مدارس و... رو دوچندان میکنه خصوصا که آقا مجددا به اعزام مبلغ دانش آموزی و دانشجویی تاکید کردند! عنوان کانون های حوزوی هم با سه تا رسالتی که براش معین کردند قطعا یک عنوان و مدل جدید و بدیع در قالب های مجموعه ای و تیم داریه.. امیدارم ذبح نشه و به همون ساختارهای فشل گذشته نسبت داده نشه‌!