متن فوق که نظر به برخی از مباحث جلسه۴۴۷ و ۴۴۸ است شرح فص لقمانی است که نتیجه تنظیم دروس _۶ درس_ حضرت استاد آیت الله جوادی آملی است که جهت چاپ آماده شده است و البته این متن هنوز ویرایش ادبی نشده و حضرت استاد هم نظر نهایی به آن نکرده اند.
متن فوق برای کسانی است که جلسات مزبور را دنبال میکنند.
15_2490.pdf
767.9K
💠 امتداد فلسفه ملاصدرا در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
💢 #ملاصدرا نام مکتب فلسفی خود را #حکمت_متعالیه نهاد. از نظر او تمایز اساسی حکمت متعالیه نسبت به سایر مکاتب فلسفی در رویکرد عرفانی آن است. خواجه نصیر در شرح اشارات، حکمت متعالیه را حکمتی میخواند که میان بحث و نظر از یکسو و کشف و ذوق از سوی دیگر جمع میکند. درمقابل این نوع حکمت، حکمت مشاء، یعنی حکمت عقلی و استدلالی صرف است.
❇️ صدرا، ملاک متعالی بودن حکمت را اتصال به عالم امر و دریافت افاضه و رحمت الهی میداند.
✴️ سازگاری عقل و وحی از مشخصههای حکمت متعالیه است. دریافتهای عقل بشری بر اثر اتصال به عالم امر تعارضی با وحی و دین پیدا نمیکند. آثار ملاصدرا از این جهت پر از استشهاد به آیات قرآن است.
📚 صدرا مبانی حکمت متعالیه را در آثار گوناگون خود تبیین کرده است. مهمترین و جامعترین آن اسفار است.
🎙استاد حمید پارسانیا
@hparsania
حمید پارسانیا
#درس_شرح_اصول_کافی_استاد_پارسانیا_1402 #شرح_اصول_کافی_1_خرداد #جلسه_۴۴۸ 💠 @parsania_net
سالم علیکم
امروز متاسفانه مباحثه تعطیل است
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ»
💠 در محورهای دوازدهگانه فلسفی، جامعهشناختی، اخلاقی و سیاسی؛
✔️ یادداشتهای ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتیالامکان در نگارش آنها از کتابها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#عماد_افروغ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
💠 فارابی و فرهنگ، عقل، عقلانیت
✴️ فارابی جوامع مختلف را بر اساس انواع فرهنگهای آنها تقسیم میکند و فرهنگها را به حسب برخورداری از عقل و تکوین عقلانیت، در پیوستاری ترسیم میکند که در دو سوی طیف قرار میگیرند.
🔸یک سوی پیوستار مدینۀ فاضله است که در ارتباط با حقیقت متعالی عقل فعال و با حضور عقل مستفاد سامان مییابد.
🌀 در این فرهنگ، عقلانیت که نتیجۀ پیوند فرهنگ با عقل است در لایههای مختلف آن حضور داشته و سطوح معرفتهای وهمی، خیالی و حسی را نیز تحت پوشش خود قرار میدهد.
✨ در سوی دیگر طیف، جوامع متکثر جاهلی است که در تحت پوشش حس، خیال و وهم قرار میگیرند و در میانه این طیف به ترتیب جوامع فاسقه (مموهه) و ضاله است که به دلایل فرهنگی و تاریخی، تشبه به مدینه فاضله میورزند و ریشه در مدن جاهله دارند.
❇️ عقل با حضور فعال خود به جهت همراهی و معیتی که درعین تنزیه با پدیدههای زمانی و مکانی دارد، ارتباط بیتکیف و بیقیاس خود را با همۀ جوامع و فرهنگهای مختلف حفظ میکند و با انکشاف خود امکان ارزیابی، نقد و به دنبال آن عبور به سوی مدینه فاضله را در همهحال تامین میکند و از این طریق، رسالت و مسئولیت مستمری را متوجه همگان میگرداند.
✍#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🔰تلاش افروغ برای حضور امر دینی در جهان امروز
حجتالاسلام پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بزرگداشت چهلمین روز درگذشت زندهیاد عماد افروغ:
🔹افروغ به دنبال حضور امر دینی در جهان امروز بود و انقلاب اسلامی ایران را که با هویت خود پیوند میداد از همین افق تحلیل، نقد و دنبال میکرد.
🔹او خوشبین بود که بتواند سازههای نظری این جهان را درهم بشکند و در امتداد سازههای نظری جهان اسلام حضور متناسب با نقطه عطفی که از دیدگاه او در افق گشایی و انکشاف حقیقت پدید آمده بود را به نوعی استمرار ببخشد.
🔗 iqna.ir/00HNux
💠@parsania_net
درس .aac
40.15M
#درس_شرح_اصول_کافی_استاد_پارسانیا_1402
#شرح_اصول_کافی_6_خرداد
#جلسه_450
جلسه پایانی سال تحصیلی 1402_1401
💠 @parsania_net
نشست دو روزه «داوری» در ترازوی داوری به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز آغاز به کار کرد.
💠@parsania_net
🔰 انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند؛
آیین نکوداشت دانشمند انقلابی
«استاد عماد افروغ»
💢با حضور اساتید محترم:
▪️حجتالاسلام دکتر پارسانیا
«تلاش افروغ برای حضور امر دینی در جهان امروز»
▪️آقای دکتر شجاعیزند
«گفتمانی که افروغ بدان تعلق داشت»
▪️حجتالاسلام دکتر غفاریفر
«تبیین انقلابیگری عماد افروغ»
▪️حجتالاسلام دکتر اولیایی
«عماد افروغ، جستجوگر عدالت»
▪️آقای دکتر عبدی
«استاد عماد افروغ و ظرفیت های «مکتب رئالیسم انتقادی برای پیشبرد علوم اجتماعی اسلامی» و کاستیهای آن»
▪️حجتالاسلام دکتر سلطانی
«امر سیاسی در مناسبات سنت و مدرنیته در اندیشه استاد افروغ
🗓زمان: چهارشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۶
🕌مکان: قم، بلوار جمهوری، جمهوری۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه
💠 هماهنگی جهت حضور:
@adminssoq
@motaleate_ejtemai
💠@parsania_net
◼️ویژه برنامه بزرگداشت امام خمینی رحمة الله علیه
🔶 باموضوع: نقش نهضت امام خمینی در احیا علوم اسلامی در دوره معاصر
🔷 باسخنرانی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا
🔶 سه شنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲
🔷 ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شیخ بهائی
🔶 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@gharbshenasi_razavi
حمید پارسانیا
🔰 انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند؛ آیین نکوداشت دانشمند انقلابی «استا
📌در آیین نکوداشت مرحوم استاد افروغ مطرح شد؛
#استاد_حمید_پارسانیا
🎙جوهره اندیشه مرحوم افروغ ناظر به نیازهای روز جامعه بوده است
💢 برخی از اندیشمندان و متفکران غربی در حوزه جامعهشناسی و فلسفه به این مسأله ورود پیدا کردهاند که اساساً اقتضای جهان مدرن در پذیرفتن یا عدم پذیرش دین چیست؛ البته در کشور ما به خصوص پس از انقلاب اسلامی، شخصیتهایی در حوزه علوم اجتماعی راجع به این قضایا ورود پیدا کردند که مشخص بوده علقه و دغدغه دین مدارانه داشتهاند.
🌀 چه در غرب و چه در داخل ایران، دیدگاهی وجود داشته و دارد که اساساً جهان مدرن، هویت دینی ندارد و دینی هم که الآن مطرح است بیشتر ماهیت سکولار دارد، ضمن آن که عده ای نیز کوشیده اند که بگویند در عصر مدرن، دین هزینه زیست جدید شده است و لذا از این زاویه به بررسی موضوع با نگاه خودشان پرداخته اند.
🔸ما البته طرح بحث امتناع امر دینی را با یک نوع ادبیات دینی هم در کشورمان داشته ایم و آن هم مربوط به این بوده که عده ای گفته اند هر پرچمی که قبل از ظهور برافراشته شود، محکوم به شکست است و باید منتظر بمانیم که همه دنیا را ظلم و جور پُر کند.
❇️ در چنین فضایی، تلاش مرحوم دکتر افروغ برای حضور امر دینی در جهان امروز حائز اهمیت است و تأکید ایشان این بود که باید قائل باشیم ظرفیت در حوزه فرهنگ اسلامی برای بازخوانی این مسائل و گفتوگو پیرامون آنها فراهم است.
✴️ مرحوم دکتر افروغ اعتقاد و باور عمیق به انقلاب اسلامی و تأثیر آن در گفتمان معرفتی و فکری داشت و از سویی معتقد به ظرفیت عظیم جهان اسلام و تشیع به خصوص از منکر حکمت ایرانی و شیعی بود.
💠@parsania_net
💠 امام راحل، استاد تراز اول فلسفه بودند
❇️ امام راحل قبل از اينكه فرد تراز اول انقلاب و فقه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير؛ یا بالعكس.
🌀 امام خمینی (ره) در اين موضوع شاخص بودند كه افراد جوان را براي فراگيری درس فقه، دور خود جمع میكردند. لذا حوزه فعاليت ايشان، ابتدا تدريس سپس مرجعيت و بعد هم تحول و انقلاب اسلامی بود.
✴️امام خمینی (ره) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ همچين انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاری كه مردم و امت اسلام با امام (ره) داشتند از صدر اسلام تاكنون بی سابقه بوده است. امام نقطه انسجام فلسفه،عرفان، فقه و انقلاب و نقطه عطف تشيع در جهان اسلام است....👇
💠@parsania_net