💠 قوام امامت و ولایت به امام و ولی الله است
✍️ امامت و ولایت به حسب ظاهر به عنوان منزلت، منصب و نهادی اجتماعی و سیاسی، حکمی از احکام و حقی از حقوق الهی است که اهمیتی فراتر از دیگر احکام و حقوق، نظیر نماز، حج، روزه و زکات دارد؛ لکن مهمتر از آن حضور کلمه توحید در افق فرهنگ و حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی جامعه و نظام اسلامی است.
✴️ در تزاحم بین احکام همواره حکم اهم را باید ترجیح داد و ترجیح حکم مهم بر اهم خطا و گاه نیز گناهی نابخشودنی است..
❇️ علی علیه السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله صلی الله علیه و آله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
💠 قامت این واقعه در امتداد شخصیت سالار شهیدان حسینبنعلی (ع) تا قیامت قد برکشیده است و ادراک و احسا
...
💢 رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستینبار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود.
✴️ افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را بهدنبال آورده و میآورد. این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
❇️ ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، بهعنوان برساختی صرفاً بینالاذهانی است.
🌀 در این قرائتها از همه ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام (ع) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود و به موازات آن بهگونهای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود بهعنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
♦️انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد.
📌چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🚩پرسش تاریخی پسا عاشورا
✴️ امیرالمؤمنین علی علیه السلام در صفین اشاره به پرچم مقابل کرد و فرمود: ذیل این پرچم، کسانی جمع شدهاند که روزی در بدر و احد مقابل ما بودند؛ همان کسانی که مقابل رسول خدا(ص) و قرآن ناطق ایستاده بودند؛ امروز در مقابل ما قرآن را بر سر نیزه کردهاند.
🔺منطق یزید نیز همان منطق ابوسفیان بود که اسلام را رقابت بنیهاشم با بنی امیه و دعوای قدرت میدانست و اذعان میکرد که وحی و خبری در کار نبوده است و همه دین را بازی میخواند؛ فرهنگ نفاقی که به تدریج همه شعائر، نمادها و ارزشهای دینی را از بین میبرد و در حال مستقر شدن در جامعه اسلامی به نام دین بود.
❇️ بنابراین همان گونه که امیرالمؤمنین علی(ع) برای ماندن نام دین سکوت کرد؛ امام حسین(ع) نیز برای ماندن حقیقت دین و مستقر نشدن نفاق با همه هستیاش به میدان آمد و تاریخ نشان داد که مانع از مشروعیت بخشیدن به فرهنگ نفاق شد و برای ایمانیان و آیندگان این سؤال را به وجود آورد که حقیقت دین کدام است؟
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
💢 کنشگری ابدی و ازلی عاشورا
عاشورا هم در یک مقطع از زمان است ولی به لحاظ حقیقت امری است که سرمدی است لذا با همه عالم پیوند میخورد. تمام کنشگران درون عاشورا از این مسئله جدا نیستند یعنی تنها امام حسین(ع)، اصحاب امام حسین(ع) و یاران او نیستند که رفتارشان حقیقتی ازلی و ابدی دارد، بلکه کسانی که در جبهه مقابل قرار دارند هم همین وضعیت را دارند.
❇️ واقعه عاشورا در آیات و روایات
از این زاویه حادثه عاشورا با احادیث طینت هم پیوند میخورد و باز با آیات و احادیث فطرت هم پیوند میخورد. از یک سو مرتبط با عهدی است که خدا با همه بسته و در فطرت همه مستقر است که همه حق را دیدند و قالوا بلی گفتند. حادثه عاشورا در روایات وقتی به عمل انسانها میرسد لایه عمیقی دارد که با اسما و صفات الهی پیوند دارد و فلسفهای در ذیل آن نهفته است که با همه عالم پیوند میخورد.
🌀 واقعه عاشورا در علوم اسلامی
یک بخش از توجه به واقعه عاشورا تبیین این واقعه است که در ظرف علوم اسلامی و دانشهایی که در تاریخ اسلام شکل گرفتند، مطرح میشود. البته در این مسئله رویکردهای مختلفی وجود دارد. مثلا وقتی ابن خلدون به این مسئله میپردازد رویکردی مانند شیعیان به عاشورا ندارد و آن را در سنت مناسبات قبلیهای که وجود دارد تبیین میکند و از زاویه دیگری به مسئله نگاه میکند. این یک سطحی از تبیین مسئله است.
✴️ واقعه عاشورا در نگاه شیعیان
در توصیف مسئله هم میشود گفت وقتی شیعیان به این واقعه میپردازند به این نکته توجه دارند که عمل امام حسین(ع) خالصترین عمل نسبت به حضرت حق است چنانکه حضرت زینب(س) فرمود من در این عمل جمال الهی را ملاحظه میکنم و میبینیم. ممکن است دیگران سطوح دیگری داشته باشند ولی آنچه در حاق این واقعه رخ میدهد و به درک امام برمیگردد کاملا در عمیقترین سطح توحید است که بروز و ظهور دارد.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#کلیپ/ بخش دوم 🚩قوام امامت و ولایت به امام و ولی الله است #استاد_پارسانیا 💠@parsania_net
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ/ #بخش_سوم
🚩مرزداران نظام اسلامی مورد نظر امام سجاد علیه السلام چه کسانی هستند؟
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
🔰جلد دوم جامجم
💢 استاد پارسانیا تبیین کرد؛
💠رسانه در خدمت هویت سازی
💢 در شمارهی ۶۵۳۴ روزنامه جامجم بخوانید:
📌 jamejamdaily.ir
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه سیزدهم.mp3
42.7M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه سیزدهم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
یادداشتی از حمید پارسانیا.pdf
115.6K
#یادداشت
♒️ مشروطه در ذات خود غیر مشروع بود
✍️برشی از کتاب «هفت موج اصلاحات» اثر حجتالاسلام حمید پارسانیا؛
💢 در نظام مشروع دینی هم ولایت باید نصبی الهی و هم والی باید رفتاری عادلانه و در چارچوب شریعت داشته باشد. مشروطه نظامی بود که در شرایط محرومیت از خصوصیت نخست، دست کم ویژگی دوم را تأمین میکرد.
❇️ شیخ فضل الله نوری درباره مخالفت اولیه عالمان نجف و همراهی بعدی آنان با مشروطه می گوید: «علمای بزرگ که در مجاور عتبات عالیات و سایر ممالک هستند هیچ یک همراه نبودند. همه آنها را با اقامه دلایل و براهین، من همراه کردم.»
✴️ هنگامی که شیخ فضل الله نوری، لفظ مشروعه را در کنار مشروطه گذاشت، مرادش این نبود که مشروطه میتواند یک حکومت مطلوب شرعی باشد، بلکه مراد او این بود که مجلس نباید نقش پارلمان های غربی را ایفا کند و خود را در حکم مقنن بداند. مجلس باید نقش عدالتخانه را ایفا کرده و راهکارهای اجرای شریعت را دنبال کند.
🌀 قید [مشروعه] را شیخ فضل الله به این دلیل افزود که احساس می کرد برخی از نظریه پردازان مشروطه چنین نقشی را برای مجلس قائل نیستند.
⭕️ شیخ مشایخ ما «میرزای نائینی نیز که در حوادث بعدی مشروطه رساله تنبیه الامه و تنزیه المله را برای تبیین تئوریک آن نوشت، در رساله ارزشمند خود، ضمن تصریح بر این که حکومت مشروع در عصر غیبت با ولایت فقیهان جامع الشرایط است، مشروطه را نوعی سلطنت جائره غاصبه میخواند که اجرای آن از باب تزاحم و دفع افسد به فاسد لازم است....
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠 عملکرد منورالفکران در عصر مشروطه
#مشروطه
#منورالفکری
#استاد_پارسانیا
#شهید_شیخ_فضل_الله_نوری
💠@parsania_net