eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
394 عکس
144 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس اصول کافی _استاد پارسانیا_29_شهریور_ماه_ 1402 🆔@parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نقد شبهه رؤیت الهی در روایات توحیدی امام رضا علیه السلام 🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد 💢 با عرض سلام و احترام؛ به اطلاع شما مخاطبان گرامی می‎رسد، درس اسفار استاد پارسانیا هر روز رأس ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس شرح اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا به آدرس @parsania_net و از طریق «اسکای روم» به آدرس https://www.skyroom.online/ch/shenakht/parsania_net و در مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت 7 صبح برگزار می‌شود. ✴️ لازم به ذکر است که مشکل «اسکای روم» برطرف شده و شاگردان استاد پارسانیا و علاقمندان مباحث ایشان می‌توانند از طریق لینک بالا در کلاس شرکت کنند. 🔻نقشه مکان برگزاری درس نیز در ذیل پیوست شده است، التماس دعا. 🆔@parsania_net
🌐 شبکه مفهومی نظریات علمی 💢 هر نظریه صرف نظر از این که به قلمرو فرهنگ و تاریخ بشر گام می‌نهد، به اقتضای ذات و هویت معنایی خود با شبکه‌ای از مفاهیم و معانی فرادست یا فرودست خود ارتباط و ربط منطقی دارد. حضور یک نظریه در فرهنگ به معنای ظهور و بروز آن در ظرف آگاهی جمعی جامعه است. 🌀 هر نظریه به هنگامی که به هر دلیل در یک جامعه علمی ظاهر و آشکار شود به لحاظ منطقی شبکه لوازم پیشین و پسین خود را به همراه دارد. بخش‌هایی از این شبکه که کانون توجه جامعه علمی قرار گرفته باشند، بخش‌های روشن و آشکار آن است و بخش‌های دیگر، بخش‌های پنهان و در حاشیه هستند. ❇️ معرفت‌های در حاشیه به تناسب قوت و قدرت متن‌های آشکار، آمادگی و استعداد بروز و ظهور را دارند و عوامل مختلف فردی و اجتماعی زمینه‌های بروز و ظهور معرفت‌های در حاشیه را فراهم می‌آورند. منبع: کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی ✍️ 🆔@parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 طرح کلی موقف هفتم از سفر سوم اسفار اربعه در حکمت متعالیه 🆔@parsania_net
الامام العسکری علیه السلام: اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ . وصول به سوی خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب زنده داری به دست نمی آید. 🆔@parsania_net
🔰 متن و حاشیه علوم اجتماعی مدرن در فرهنگ ایرانی 💢 علوم اجتماعی و انسانی مدرن، اینک به دلایل مختلف تاریخی که در ذهنیت جامعه علمی ایران دارند، بیش از نیمی از حجم امکانات انسانی و اقتصادی نظام آموزش عالی ایران را به خود مشغول داشته‌اند. نظریات مربوط به این علوم، گسسته از شبکه‌های معنایی مربوط به خود نیست. ♒️ این علوم در زادبوم خویش پس از ظهور آگاهی‌های فرادستی که بنیان‌های فلسفی و مفاهیم پایه آنها را تأمین می‌کند و پس از استقرار این مفاهیم در سطح فرهنگ عمومی، یعنی در ادبیات، هنر، زیست و زندگی روزمره مردم از حاشیه به متن وارد شده‌اند و به دنبال آن، واقعیت‌ها و مفاهیم فرودست خود را نیز از حاشیه به متن آورده‌اند. 🌀 ورود این مفاهیم به عرصه فرهنگ اسلامی، مسیر دیگری را طی کرده است، این نظریات در جهان اسلام، طی یک فرآیند علمی برای پاسخ به مسائل تاریخی و اجتماعی درون جامعه پدید نیامده‌اند تا آن که به مثابه بخشی از معرفت در حاشیه شبکه‌های معرفتی مستقر در فرهنگ اسلامی، فعلیت پیدا کرده و به متن وارد شده باشند. ⭕️ این نظریات و علوم، دانش‌هایی هستند که در متن یک فرهنگ و تاریخی دیگر برای حل مسائل مربوطه به آن جامعه، براساس معرفت‌هایی مستقر در آن شکل گرفته‌اند و سپس در حاشیه هژمونی و مرجعیتی که بر اثر غلبه سیاسی و اقتصادی جوامع غربی پیدا کرده‌اند، به دیگر جوامع راه یافته‌اند. ❇️ این نظریات در جوامع غیرغربی چون تولید بومی نیستد، به محیطی گام می‌گذارند که دانش‌ها و آگاهی‌های فرادست آنها بروز و ظهوری ندارند و به همین دلیل، معرفت‌های فرادست آنها، با آنکه در محیط‌های اولیه و اصلی معرفت‌های روشن و مستقر در فرهنگ هستند، درمحیط‌های جدید به منزله لوازم منطقی این نظریات به صورت معرفت‌های پوشیده، پنهان و در حاشیه در می‌آیند. ♐️ این معرفت‌های در حاشیه در یک خلأ فرهنگی پوشیده و پنهان نیستند، بلکه به فرهنگی راه یافته‌اند که در آن معرفت‌های بدیل و ناسازگاری با آنها قرار دارد، به همین دلیل نظریات جدید از ناحیه معرفت حاشیه‌ای خود در محیط جدید، آبستن چالش‌های فرهنگی و تاریخی هستند. 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙کدام سنت فکری؟ 💠 @parsania_net
. 🔰 تکوین و بسط تاریخی علوم پایه و علوم انسانی 💢 ظهور و بروز تاریخی علوم پایه و علوم انسانی و اجتماعی جدید محصول تحول در لایه‌های بنیادین معرفت‌ها و آگاهی‌هایی است که رویکردهای نوینی را در عالم و آدم به دنبال می‌آورند. این تحولات در سطوح مختلف، باور، فهم، عمل و حیات و زیست عمومی و اجتماعی بشر واقع شده است. صورت نظری و تئوریک آن در کار علمی فیلسوفان رخ می‌نماید و سطح گسترده و عمومی آن در زندگی، اغراض و امیال روزانه اقتصاد، معیشت و شیوه و سبک زندگی مردم و در افق هنر، خیال و وهم همگانی ظاهر می‌شود و لایه اجرایی و هدایت عملی آن در کنش و ساختارهای سیاسی جامعه رقم می‌خورد. 🌀 هر بخش و سطحی از این مجموعه به هم پیوسته هم به حضور دیگر بخش‌ها و سطوح نیاز دارد و هم به وجود و بقای آن کمک می‌کند و غیبت هر بخش به حضور و تداوم دیگر بخش‌ها نیز آسیب می‌رساند، هرچند سطح و عمق تأثیرگذاری آنها مشابه و یکسان نیست. هنر و ادبیات پس از رنسانس، معیشت و اقتصاد تجاری و صنعتی بعد از نظام کشاورزی قرون وسطی، فلسفه نوپدید چهار قرن اخیر و بالاخره تکوین دائره‌المعارف نوینی که عهده‌دار بازخوانی و بازسازی مفاهیم فرهنگی و علمی بودند، بسترهای تکوین یا تحکیم علوم جدید را پدید آوردند. همان گونه که این علوم نیز شواهد یا حلقه‌های مفقود را برای امتداد بخشیدن به آن مبانی یا تأمین نیازهای معیشتی و اقتصادی تأمین کرده و می‌کنند. ❇️ انتقال این علوم به بسترهای فرهنگی و زیستی مناطقی که بر اساس سلطه اقتصادی و سیاسی جوامع غربی در حاشیه نظم جدید جهانی قرار می‌گیرند، انتقال به محیط‌های فروپاشیده و آسیب دیده است. در چنین شرایطی اغلب به جای آنکه فرهنگ و ذخائر معرفتی آن فرصت بازخوانی پالایش و بازسازی این دانش‌ها را مطابق با شرایط و نیازهای خود پیدا کنند، این علوم لوازم منطقی در حاشیه خود را به تدریج به قلمرو فرهنگ و زیست جدید وارد کرده و در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های هویتی تا مرز استحاله فرهنگی پیش می‌روند. 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ هم اندیشی بین‌المللی: 📒 موضوع: اربعین و تمدن نوین اسلامی 🎙 💠 @parsania_net
📚 العلم سلطان ✴️ سه معنا برای حدیث فوق بیان شده است که در طول یکدیگرند؛ معنای نخست ناظر به علوم طبیعی و تجربی است که قدرت پیش بینی و تسلط بر پدیده‌های طبیعی را به انسان می‌دهد، این معنا در شکل افراطی خود در جهان مدرن، حقیقت علم را به قدرت فرو می‌کاهد. ❇️ معنای دوم ناظر به حقیقت علم است که با درخشش و ظهور ذاتی خود، باهر، تابان و برهان است و بر قلمرو ادراک و فهم عالِم، سیطره و سلطنت دارد؛ چندان که انسان نمی‌تواند آن را نیابد. 💠 معنای سوم که از راه‌ها و روش‌های مختلف می‌توان دریافت، این است که علم مبدأ صدور و منشأ ظهور حقایق عالم است و آدمی تنها از طریق علم است که به ملکوت عالم گام می‌نهد و در مقام خلافت و ولایت الهی نسبت به دیگر مخلوقات بار می‌یابد. 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ابن سینا: مردم هر روز با مفاهیم فلسفی سروکار دارند! 💠 @parsania_net