eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
467 عکس
157 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | افق‌گشایی علمی 🔹 عبور از مرزهای علم و دانش بدون عمق گرفتن شناخت همین دانش ممکن نیست؛ یعنی یک برخورد تکنیکی با مسئله، هرگز ما را به عبور از مرزها نخواهد کشید. 🔖 نشست شورای دانشگاه تهران 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1_3255366064.mp3
33.74M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 رسالت عارف، وصول به حقیقت ✍🏻 استاد حمید پارسانیا 🔻 عارف، رسالت‌ خود را وصول‌ به‌ حقیقت می‌داند و برای‌ این‌ مقصود گریزی‌ از طریقت و شریعت ندارد؛ بلکه‌ طریقت‌ و شریعت، راه‌ و مسیری‌ هستند که‌ از سیر حقیقت و از متن‌ مکاشفه مشهود الهی‌ جوشیده‌ و به‌ صورت‌ ریسمانی‌ محکم‌ در دسترس‌ ساکنان‌ طبیعت‌ قرار گرفته‌اند. 🔹 عرفان‌ چنین‌ حضور خود را تا متن‌ شریعت‌ تأمین‌ کرده‌ است‌ پس بنابراین، رفتار و منش‌ سیاسی‌ هنگامی‌ که‌ در بستر شریعت‌ سازمان‌ یابد با آن‌ که‌ یک‌ عمل‌ سیاسی‌ است، یک‌ سلوک‌ عرفانی‌ نیز می‌باشد. 🔸 عرفان، مقصود خود را در متن‌ شریعت‌ و طریقت‌ می‌یابد و تفکیک‌ خود از آن‌ دو را نفی‌ می‌کند؛ اما در عین‌ حال، با همه‌ شمولی‌ که‌ نسبت‌ به‌ طریقت‌ و شریعت‌ دارد، مرز خود را یک‌ جانبه‌ حفظ‌ می‌کند. 🔹 شریعت، از افق‌ ظاهر می‌نگرد و این‌ نگاه‌ به‌ معنای‌ نفی‌ باطن‌ و راه‌های‌ آن‌ نیست. نحوه وحدت‌ شریعت، طریقت و حقیقت، چگونگی‌ ارتباط‌ فقه و اخلاق و عرفان را روشن‌ می‌سازد. فقه، علمی‌ است‌ که‌ از نظر به‌ شریعت شکل‌ می‌گیرد و اخلاق، دانشی‌ است‌ که‌ عهده‌دار ترسیم‌ طریقت است‌ و عرفان، علم‌ به‌ حقیقت است. 🔺 همانگونه‌ که‌ شریعت، طریقت‌ و حقیقت، سه‌ لایه‌ از امر واحد هستند و هیچ‌ یک‌ جای‌ دیگری‌ را نمی‌گیرد و به‌ نفی‌ دیگری‌ نمی‌پردازد، فقه و اخلاق و عرفان نیز در طول‌ یکدیگر قرار گرفته‌ و هر یک‌ وظیفه‌ خود را انجام‌ می‌دهند و یکدیگر را نفی‌ نمی‌کنند. 🔖 عرفان، علیه تساهل و اباحه‌گری 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | علم ماندگار 🔹 هر فرهنگی را می‌توان از نوع نحوه مواجهه با علم و تعریف آن از سطح علم و معرفت شناخت و حال و آینده آن را دنبال کرد. 🔖 مراسم پایانی چهلمین جایزه کتاب سال 🆔 @parsania_net
🔰 امام خمینی و انسان انقلاب 🎙 استاد حمید پارسانیا ▪️ نگاه ما به انسان و جامعه در اهمیت دادن به مسئله انسان و جایگاه و نسبت آن با انقلاب تاثیرگذار است. برخی نگاه‌ها ظرفیت‌هایی که فرهنگ و جامعه را متوقف بر نوع رویکرد انسان‌ها می‌دانند و تغییر و تحول در آن حوزه‌ها را متناسب، متناظر یا متوقف با آن در نظر می‌گیرند. ▫️ به عنوان مثال جامعه‌ای مدرن در برخی تحلیل‌ها متوقف بر انسانی است که با یک نوع معرفت و معنای خاصی زیست می‌کند و تا این انسان پدید نیاید این جامعه با این ساختارها به وجود نمی‌آید و شکل نمی‌گیرد. چنین رویکردهایی باید مورد تحلیل قرار گیرد، چرا که مهم است بدانیم این چه انسانی است که انقلاب فرانسه را پدید می‌آورد یا اینکه این چه انسانی است که انقلاب معرفتی را به وجود می‌آورد. ▪️ آیا ابتدا تحولات حصولی معرفتی شکل می‌گیرد یا اینکه ابتدا این انسان است که دگرگون می‌شود. اگر چنین دیدگاهی اتخاذ شود آنگاه انسان جایگاه مهمی در تحلیل انقلاب پیدا می‌کند. آنچنان‌که از آیات قرآن برداشت می‌شود چنین رویکردی اهمیت بسیاری دارد. ▫️ امام خمینی درمورد انسان انقلاب معتقد است که قلب انسان و جوان انقلاب دگرگون شده است و برای انسان دو ساحت علم و اراده یا نظر و عمل در نظر می‌گیرند. امام خمینی معتقد است که علم انسان را نمی‌سازد چه بسا که می‌تواند انسان را به جهنم ببرد، چرا که آنچه واقعیت انسان یک جامعه را نشان می‌دهد صرف فهم مجموعه‌ای از حقایق نیست. 🔖 چهارمین قسمت از ویژه‌برنامه «زاویه» 🆔 @parsania_net
-531816701_-985444146(1).mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
1806573313_-994419350.docx
27.1K
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
4_5830446975090163757(1).pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی حمید پارسانیا کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا