eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
394 عکس
144 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 کشف حقیقت یا ابزار سلطه...؟! ✅ استاد پارسانیا در مورد ماهیت علم می‌گویند... 🆔 @didebane_andisheh 💠 @parsania_net
🔺تفاوت مدرنیته در ایران و غرب ✴️ مدرنيته، شاخص‏‌ها و ابعاد مختلفی دارد. يكی از شاخص‏‌های مهم آن، مسأله‌ منورالفكری است. واژه‌ «اینلایتنمنت، enlightenment» را در صدر مشروطه به منورالفكري ترجمه می‌كردند و اين يكي از ويژگی‌هایی است كه در تحولات سيصد، چهارصد سال، سايه‏‌اش سنگينی می‌كرده؛ وقتي منورالفكری افول می‌كند، گویی كه مدرنيته دارد غروب می‌كند. 🔶 منورالفكری در سده‏‌های نخستين، بيش‏تر با «راسیونالیسم یا رَشنالیزم rationalism» و نوعی عقل‏گرايی همراه هست؛ بعدها بُعد نظری اين عقل‏گرايی، در نزد كانت فرو می‌ريزد و سعی می‌شود بُعد عملی‌اش حفظ گردد. در ادامه هم در نزد نوكانتی‌ها، بُعد عملی آن اعتبار خود را از دست می‌دهد و بيش‏تر در قرن 19، نوعی «آمپریسم یا ایمپریسیزم Empiricism» و حس‏گرايی است كه مسلط می‌شود؛ اما همان داعيه‏‌های منورالفكری را دارد. 🔸مسايل و مشكلاتی در درون دنيای غرب در قرن 18 و 19 رخ می‌دهد كه جريان‏‌های فكری برای حل آن بسيج می‌شود؛ مسأله «انتلکتوالیته یا اینتلکچوالیتی intellectuality» و روشن‏فكری با بار چپ، باز در دامن خود، همين منورالفكری را شكل می‌دهد. بعد هم كه جريان «ساينتيسم» و علم‏گرایی، با توجه به مباحثی كه در طول قرن 20 در حوزه‌ فلسفه‌ علم مطرح می‌شود، به بحران بزرگي گرفتار می‌گردد و بحث‏‌های پُست مدرن به وجود می‌آيد. در اين‏جا مثل اين‏كه روشن‏فكری به افول می‌رسد. 🔻حال اگر بخواهيم مدرنيته در ايران را بررسی كنيم، به نظر می‌رسد شيوه‌ مقايسه‏‌ای، شيوه‌ مناسبی باشد؛ يعنی ببينيم مدرنيته در غرب، چه ويژگی‌هايی داشت و در جامعه‌ ايران چه ويژگی‌هايی داشته است؟ ✍️ استاد حمید پارسانیا 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟ ✴️ به نظر می‌رسد که ما ابتدا مقهور اقتدار و تکنولوژی آنها شدیم و علوم ناظر به این سطح از قدرت و تکنولوژی را وارد کردیم ولی این ظاهر قضیه است؛ زیرا واردات در همین سطح باقی نمانده و عمق گرفته است؛ یعنی آن لایه‌های عمیق و تئوریک خودش را طلب کرده و به همراه خودش آورده است. در یک مقطعی که پوزیتیویسم می‌آید و اظهار ضدفلسفی بودن می‌کند و فلسفه را معنای جدیدی می‌کند؛ این تعریف با معنای تاریخی ما از فلسفه متفاوت است؛ چراکه یک ذهنیتی است که برای آنان شکل گرفته است. ❇️ مرحوم علامه(ره) در کتاب علی(ع) و فلسفه الهی که حدود 60 سال پیش آن را نوشته‌اند، ابتدا معنای فلسفه را در جهان اسلام بیان کردند و سپس معنای فلسفه در جهان مدرن، یعنی حرف کانت و کنت را بیان کرده‌اند و خیلی خوب و دقیق هم گفته‌اند. ♦️ البته در آن زمان تعابیری که الان در فلسفه غرب با عنوان ابژکتیو، سوبژکتیو یا اینترسوبژکتیو هست، آن زمان مطرح نبوده است لکن ایشان دقیقا همان معانی را در فلسفه غرب توضیح داده‌اند. اگر در اولین مواجهات فرهنگ غرب با فرهنگ ما، فلسفه اسلامی با یک سرعت جدی‌تری به آن پاسخ می‌داد و با آن تقابل می‌کرد، شاید قدرت و قوت فلسفه اسلامی مانع از این بود که فلسفه غرب به این سرعت وارد فرهنگ ما شود. ✨مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه‌ مختلف، از لایه‌های رویی تا لایه‌های میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی(ره) عالی‌ترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کرده‌اند. 🔹ایشان لایه‌هایی از عالم و هستی را مشاهده می‌کند که جهان مدرن به‌شدت به آن پشت کرده است. کسی که ذکر آسمان و زمین را می‌شوند و جریان حیات را می‌بیند، وقتی با فلسفه‌ای مواجه می‌شود که می‌گوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفه‌ای می‌خندد! چراکه او در حال مشاهده‌ واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را می‌روبد. 📌در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفت‌وگو با فلاسفه غربی وارد می‌شوند؟ ✅ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی می‌خوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمی‌شوند! و اصلا خود را کاملا کنار می‌کشند! ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ 🔻کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابه‌جای آن به هجمه‌ رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ این‌ها خصوصیات علامه(ره) است. 💢اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیین‌تکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود می‌خواهد، پر می‌کند، اغواء است. 🔸در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیده‌ها و رشته‌های نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلی‌های دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شده‌اند و به نحوی شکست خوردند. ✍️ استاد حمید پارسانیا 💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
💢 فلسفه و روش علوم اجتماعی ▫️اثر استاد حمید 🔻 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. 🔸 همچنین به موازات آن عقبه‌های متناظر با آنها را در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت‌های منطقی آنها را برای تعامل و تدوین دانش‌ها و نظریه‌های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت‌وگو گذاشته است. 🔹 مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده‌اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و علم دینی. 📚@dostaneketab
پذیرش دوره تابستانه با موضوع حکمت ادبی و فرهنگ عمومی موسسه آوای توحید حضوری در شهر قم و مجازی آنلاین 👥با حضور اساتید برجسته حوزه جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه کنید @ava1234 💠 @parsania_net
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و انجمن جمعیت شناسی ایران برگزار می‌کنند: *💡جمعیت، توسعه و تغییرات فرهنگی در ایران؛ * (الزامات و بایسته‌های سیاست‌گذاری جمعیتی) با حضور : ▫️دکتر حمید پارسانیا ▫️دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها ▫️دکتر محمد میرزایی ▫️دکتر حسین محمودیان (دبیر نشست) ▫️دکتر مجید کوششی ▫️دکتر حجیه بی‌بی رازقی نصرآباد ▫️دکتر حمیدرضا حاجی هاشمی 🗓 یکشنبه ۳۱ اردیبهشت؛ ساعت ۱۵ 📍تالار گفت‌و‌گوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پخش زنده : https://www.skyroom.online/ch/ricac/research @ricac_ac_ir 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در هجوم دنیای غرب، ابتدا فلسفه‌شان منتقل نمی‌شود، بلکه لایه‌های میانی‌تر علوم‌شان مثل علوم سیاسی، علوم اجتماعی منتقل می‌شود. این علوم نه‌تنها ضد وحی بلکه ضد عقل هم هستند؛ زیرا فرهنگ مدرن، آشکارا منکر عقل است و عقل را به افق عقلانیت و دست‌ساخت انسان تنزل داده است. اتفاقی که در هیچ فرهنگی سراغ نداریم. 💠@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن فوق که نظر به برخی از مباحث جلسه۴۴۷ و ۴۴۸ است شرح فص لقمانی است که نتیجه تنظیم دروس _۶ درس_ حضرت استاد آیت الله جوادی آملی است که جهت چاپ آماده شده است و البته این متن هنوز ویرایش ادبی نشده و حضرت استاد هم نظر نهایی به آن نکرده اند. متن فوق برای کسانی است که جلسات مزبور را دنبال می‌کنند.
15_2490.pdf
767.9K
💠 امتداد فلسفه ملاصدرا در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد. 💢 نام مکتب فلسفی خود را نهاد. از نظر او تمایز اساسی حکمت متعالیه نسبت به سایر مکاتب فلسفی در رویکرد عرفانی آن است. خواجه نصیر در شرح اشارات، حکمت متعالیه را حکمتی می‌خواند که میان بحث و نظر از یکسو و کشف و ذوق از سوی دیگر جمع می‌کند. درمقابل این نوع حکمت، حکمت مشاء، یعنی حکمت عقلی و استدلالی صرف است. ❇️ صدرا، ملاک متعالی بودن حکمت را اتصال به عالم امر و دریافت افاضه و رحمت الهی می‌داند. ✴️ سازگاری عقل و وحی از مشخصه‌های حکمت متعالیه است. دریافتهای عقل بشری بر اثر اتصال به عالم امر تعارضی با وحی و دین پیدا نمی‌کند. آثار ملاصدرا از این جهت پر از استشهاد به آیات قرآن است. 📚 صدرا مبانی حکمت متعالیه را در آثار گوناگون خود تبیین کرده است. مهمترین و جامع‌ترین آن اسفار است. 🎙استاد حمید پارسانیا @hparsania
سالم علیکم امروز متاسفانه مباحثه تعطیل است
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ» 💠 در محورهای دوازده‌گانه فلسفی، جامعه‌شناختی، اخلاقی و سیاسی؛ ✔️ یادداشت‌های ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتی‌الامکان در نگارش آنها از کتاب‌ها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh