شاركونا مناقشة كتاب
العوالم الاجتماعية
اليوم الثلاثاء 11 تموز الساعة 5:30 بتوقيت بيروت (18:00 بتوقيت طهران) ، بإدارة الدكتور عبد الله جرادي، ومشاركة:
الشيخ محمد زراقط - لبنان
الأستاذ الدكتور طلال عتريسي - لبنان
✅سينضم للقاء عبر الزوم مؤلف الكتاب الشيخ الدكتور حميد پارسانيا
⚠️رابط المشاركة عبر منصة زوم:
maaref hekmyia is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: مناقشة كتاب العوالم الاجتماعية
Time: Jul 11, 2023 05:30 PM Beirut
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/7126342049?pwd=bWR3dUcrSG5XK2FhYXByb3BVMTk5Zz09
Meeting ID: 712 634 2049
Passcode: maaref
💠 جلسه نقد و بررسی «کتاب جهان های اجتماعی»
🔻امروز ساعت 18 به وقت تهران نشست فوق در بیروت برگزار میشود و استاد پارسانیا به صورت مجازی به ارائه مباحث میپردازند.
🔹لینک حضور در نشست
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/7126342049?pwd=bWR3dUcrSG5XK2FhYXByb3BVMTk5Zz09
Meeting ID: 712 634 2049
Passcode: maaref
🆔@parsania_net
💠 روايتی از «جهانهای اجتماعی» پيرامون ما
💢 كتاب «جهانهای اجتماعی» نوشته حجتالاسلام والمسلمين دكتر حميد پارسانيا يكی از معدود آثار در حوزه علوم اجتماعی است كه میكوشد بیتكلف و با قلمی ساده مفاهيم علوم اجتماعی را تعريف و حدود آنها را معين سازد.
✴️ نویسنده این کتاب به نسلی از دانشآموختگان حوزوی تعلق دارد كه در آستانه يك انقلاب دينی و معنوی در دهههای پايانی قرن بيستم در ايران از طريق پيوستن به سنت جاری در جهان اسلام يعنی حوزههای علوم دينی و در پی آن چالش با دو رويكرد معرفتی مدرن: ليبراليسم و سوسياليسم متأخر، دغدغه بازسازی و احيای ميراث معرفتی دنيای اسلام را همواره در كار خود تعقيب میكرده است.
❇️ «بازخوانی علم مدرن از طريق بازسازی علم دينی» عنوان يكی از مقالات مهم و روح حاكم بر بسياری از انديشههای انتقادی استاد پارسانیا محسوب میشود؛ پارسانيا در اين اثر و ساير آثار خود میكوشد تا با پشتوانه و مبنای فلسفی و عرفان اسلامی، پای دانشها و مبانی نظری ـ دينی را به حريم علوم جديدی چون جامعهشناسی، فلسفه سياسی، فلسفه علم، تاريخ معاصر، كلام جديد، فلسفه دين و... باز كند.
🌀 جهان اسلام و دنيای متجدد، دو نمونه از جهانهای معنوی و دنيوی هستند؛ به نظر نويسنده «تبيين هويت اين دو جهان و شناخت مرزهای فرهنگی هر يك از آن دو، امكان تصميم بخردانه انسان مردد امروز را برای عبور از مرزهای فرهنگی و خطهای هويتی، فراهم میآورد.»
منبع: روزنامه جوان
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست
▶️ هویت و فرهنگ دینی مبنای سیاست گذاری داخلی
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه هشتم.mp3
46.66M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه هشتم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
💢 لزوم پرهیز از بروکراسی در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی
🔸 شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد.
🔸 باید فرصتی برای مجموعههای فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیشتر این نهادها باشیم.
🔸نباید در این مسیر بروکراسیای ایجاد شود که ظرفیتهای فعال طی آن حذف شوند.
🔸 اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد.
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
CamScanner ۰۵-۱۴-۲۰۲۳ ۲۰.۰۲.pdf
3.43M
❖ فهرست کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
💠 ضرورت برنامهریزی متناسب برای نیازهای آینده کشور
✴️ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعال هستند و هویت حوزوی و دانشگاهی دارند ولی این هویت و مسؤولیت به عنوان نهادی که توسط رهبر معظم انقلاب تعین پیدا کند و توسط حضرت امام(ره) تأسیس شده است، ویژه دفتر تبلیغات است که حتی سازمان تبلیغات این ویژگی را ندارد.
🔻ما نباید این هدف را گم کنیم، به عبارت دیگر این هویت، مجموعه مسؤولیتهای خاصی را به پژوهشهای دفتر تبلیغات میدهد که با دیگر مراکز دین پژوهشی حوزه و مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت علوم متفاوت است؛ وقتی دفتر تبلیغات و پژوهشگاه متعلق به آن زیر مجموعه دو نهاد اصلی کشور یعنی حوزه و دانشگاه قرار میگیرد و از هر دو سو رسمیت پیدا میکند، یعنی کانال رسمی ارتباطات معرفتی آن هم باید حوزه و دانشگاه باشد و گفتوگوهای این دو نهاد در جهت حل مشکلات و ایجاد هم افزایی و تعمیق نیازهای دو نهاد مهم کشور صورت بگیرد.
💢همچنین پژوهشها و فعالیتهای آن باید در این سطح قرار بگیرد و از طرف دیگر چون ذیل دفتر رهبری قرار میگیرد سطح فعالیتهای پژوهشی نیز در عالی ترین سطح راهبردی قرار میگیرد. خیلی از فعالیتها و مسائلی که در سطح نظامهای حوزوی و دانشگاهی نظام اسلامی وجود دارد باید توسط پژوهشگاه دفتر شناسایی شود، نیازها احصا شده و خلأهای موجود برطرف شود؛ به طور کلی عرصه وسیع و متنوعی از مجموعه مسائل پژوهشی در این چارچوب در برابر دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه آن قرار می گیرد.
♻️ چون در مقاطع مختلف مسائل تأثیر گذار و تعیین کننده مهمی در سطح مسائل حوزوی و دانشگاهی و فرهنگ عمومی به وجود می آید که بعضا بحران زاست و حل این بحرانها مدیریت بحران مربوط به خودش را طلب میکند، باید پژوهشگاه دفتر همیشه آماده باشد و مدیریت بحران یک تهیه و آمادگی مربوط به خود را لازم میداند و دفتر و پژوهشگاه باید بتواند از ظرفیت و استعدادهای مناسب خود استفاده کند.
🌀 شناسایی نیازها و پژوهشهای مربوط به این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است و اساسا بخش قابل توجهی از پژوهشهای دفتر تبلیغات باید آینده پژوهانه و با رویکرد شناسایی نیازهای موجودی باشد که در محدوده مسؤولیتهای این مجموعه قرار میگیرد؛ یعنی از یک سو نیازهای پژوهشی موجود رادر قلمرو و سطح راهبردی شناسایی کند که این خودش یک پژوهشی بنیادی است و از سوی دیگر از ظرفیتهای موجود استفاده کرده و برای نیازهای آینده کشور برنامهریزی متناسبی داشته باشد.
▫️ششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی
📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
#تبلیغ
#برنامهریزی
#شناسایی_نیازها
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه نهم.mp3
50.53M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه نهم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
تقابل مفهوم علم انسانی نزد فارابی و متفکرین دنیای مدرن.mp3
14.17M
به گفته فارابی، فلسفه عملی از سه جهت با فلسفه نظری تفاوت دارد.
1. وضوع علم مدنی شامل معقولات ارادی و موضوع فلسفه نظری شامل معقولات طبیعی است.
2. اصل عمده علم مدنی اختیار یا اراده انسان است، در صورتی که در فلسفه طبیعت مهم است.
3. هدف فلسفه نظری تنها معرفت نظری است، با هدف علم مدنی انجام فعلی است که به تحقق سعادت منجر میشود.
نقش علم مدنی نظری، تعیین حدودی است که در آن، علوم و صناعات گوناگون برای مردم ضروری است و آنان را در زندگی منظم یک ملت به کمال غایی خود می رساند. این علم نیز باید مشخص سازد که توسعه علوم و صناعات عالی چگونه به بهترین وجه میتواند عملی شود.
علم مدنی نظری در ایفای نقش بالا به معرفتی نیاز دارد که به علم یا صناعتی مجهز شده باشد. از این نظر، ارسطو علم مدنی را «معتبرترین صناعت و حقیقت مهمترین صناعت» میداند.
بخش عملی علم مدنی فارابی، اساسا به سیاست، به مفهوم دقیق کلمه، اشاره دارد و به بررسی انواع حکومتها یا فرمانرواییهای فاضله و غیر فاضله می پردازد.
این بخش عللی را بیان میدارد که میتواند حکومتها و طریقههای زندگی فاضله را به حکومتهای فاسد و طریقههای جاهلانه در زندگی مبدل سازد و اقدامات عملی برای جلوگیری از وقوع این رویداد را نشان میدهد…”
منابع بیشتر:
📘کتاب “علم و فلسفه” نوشته حمید پارسانیا
📙کتاب “روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی” نوشته حمید پارسانیا
📗کتاب “طبقه بندی علوم از نظر حکمای مسلمان” نوشته عثمان بکار ترجمه جواد قاسمی
📕کتاب “جایگاه شناسی حکمت عملی” نوشته سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی
#گفتمان_علوم_انسانی
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
#ویراست
وقتی فروید، کنت و دورکهایم وارد یک فرهنگ می شود، دیر یا زود، نوع نگاه خود نسبت به دین را هم بوجود می آورد. تعریفی که کنت از علم دارد دقیقاً با نظریه اش سازگار است، ولی به هیچ وجه با تعریف علم و فلسفه در جهان اسلام یکی نیست. این مساله امروز تبدیل به یک چالش شده است.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
📷گزارش تصویری
📚آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال
✴️ آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا (عضو شورای انقلاب فرهنگی)، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) شنبه (24 تیرماه) در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.
منبع: ایبنا
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💫زندگی امتداد فلسفه است...
👤استاد پارسانیا
💠@parsania_net
.
📚 کتاب، حیات و زندگی انسان را بسط میدهد
✴️ استاد حمید پارسانیا، دبیر کمیته علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال در سخنان کوتاهی گفت: کتاب محل استقرار کلمه است و در این مسئله تردیدی وجود ندارد که کلام و کلمه حلقه وصل عالم معنا به دنیا و جهانی است که در آن زیست میکنیم.
🌀 کشف معنا، تبلور و ظهور حقیقت در عالم توسط کلمه صورت میگیرد، با این ویژگی که کلمه در گفتار ثبات زمانی زیادی ندارد اما در حوزه نوشتار از پایداری بیشتری برخوردار است. این کتاب است که حیات و زندگی انسان را بسط میدهد.
💠 کلام الهی نیز از مسیر قلم و جایگاه نویسندگان که به امر کتابت مشغول میشدند ثبت شد و به دست ما رسید. پس تقدیر و تجلیل از مقام نویسندگان، تقدیر از خداوند سبحان است که کلمه را آفرید، نویسندگان و اهل قلم مسیر باران رحمت و فیض الهی بود و مجرای رسیدن کلام خداوند بر زیست و زندگی آدمیانند.
📌مراسم تقدیر و اهدای جوایز شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال/ ۲۴ تیر
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
#ویراست
📒#کتاب محل استقرار کلمه است. در این مسأله تردیدی وجود ندارد که کلام و کلمه، حلقه وصل عالم معنا به دنیا و جهان اثیری است که در آن زیست میکنیم. کشف معنا، تبلور و ظهور حقیقت در عالم توسط کلمه صورت میگیرد، با این رویکرد کلمه، شادی در گفتار، ثبات زمانی زیادی نداشته باشد اما در حوزه نوشتار پایداری بیشتری دارد.
📗این #کتاب است که حیات و زندگی انسان را بسط میدهد. کلام الهی از مسیر قلم و جایگاه نویسندگان که به امر کتابت مشغول میشدند ثبت شد و به دست ما رسید. پس تقدیر و تجلیل از مقام نویسندگان، تقدیر از جایگاه خداوند سبحان است که کلمه و کتاب، آغاز مسیر باران رحمت و فیض الهی بود و مجرای رسیدن این رحمت، نویسندگان بودند.
👤حمید پارسانیا
#دوستان_کتاب
#کتابخوانی
📚@dostaneketab
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه دهم.mp3
36.67M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه دهم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان
💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعهای الهی دیده میشود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است.
✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفتهاند، مشمول این حکم میشوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است.
🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل میکنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد.
♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایههای اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند.
🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
#نکته
1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
🎙استاد پارسانیا
🆔@parsania_net