هدایت شده از سید محمدرضا موسوی
ما یتیمیم
خالی است جای دست نوازش گر حمایتگر تو
ای پدر
ببین امتت را. ببین کودکان یتیم غزه را. ببین فغان مادران غزه را. ببین فتنه پشت فتنه و سیل بلا را
دریابمان
یا رسوالله
اللهم نشکو الیک فقد نبینا
و غیبة ولینا
و شدت الفتن بنا
#یا_رسول_الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@Soleimany_ir @mohebdesign
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸
ابنخلدون، که از اولین جامعهشناسهای جهان است، میگوید تراکم خانهها، موجب فساد اخلاقی است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد.
این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانههای داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به اینصورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمیکند! کاری کنیم که در آنجا بچهها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول میکشد! یعنی طرف تا سیسالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده میشوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل میشود.
@haerishirazi
جولان تحجرهای مدرن
متن حاضر را در صفحهی اینستاگرام آقای "رضا صائمی" که منقّد سینما است خواندم. با همهی محتوایش موافق نیستم، اما برای موج شوم سخنرانیهای انگیزشی موهومی که دستهای تازهبهدوران رسیدهی جاهطلب بیمارِ دیده شدن انجام میدهند، به حدّ کافی توهینآمیز هست. به همین خاطر در آن دست نمیبرم و عیناً بازنشر میکنم:
"هیچ دانشی به اندازه روانشناسی در ایران به کثافت کشیده نشد و اعتبارش به ابتذال فرو نریخت به ابتذال شر و انحطاط شِر و وِر... چنان در میان میانمایگیها گیر کرده که حالا مهمترین رسالتش نجات خود از این منجلاب است... از مبتذل شدن شأنیت و وجاهت علمیاش یک مشت بیسواد سوداگری که سود از سوگزدگی مردم میبرند و بلاهت میخرند با رویافروشیهای موهوم و به نام جلسات انگیزشی از حال بد خَلق برای خود کیسه میدوزند بدون هیچگونه بینش جامعهشناختی و فهم عمیق و دقیق از علوم انسانی با حرفهای قشنگ، جفنگ یاوهبافیهای خود را به خیالبافیهای افراد گره میزنند و در نهایت بر پریشانی آنها میافزایند. روانشناسی زرد خودش یک درد است... دردی که اگر درمان نشود روان ملت را ویران میکند. ویرانتر!
بیچاره افرادی که پای این نطقهای بیمنطق و این حرفهای بیربط و شیادانه مینشینند و با احساس درماندگی و سرخوردگی و خودخوری یقه خویش را بیش از پیش میگیرند و گمان میکنند اگر ناکامی و کم و کاستی در زندگیشان یا شخصیتشان وجود دارد خود مسبب آن هستند و اگر به زعم خویش رشد نکردهاند خودشان مقصرند و بس. اینها بیش از آنکه به فکر کامیابی ملت باشند، در خدمت توجیه ناکامیهای قدرتاند... ملت را مقصر میکنند تا ناکارآمدی قدرت را تطهیر کنند. چشمشان را به ساختارهای معیوب و مفلوک و مسدود جامعه و ساز و کارهای فساد و تبعیض و ناکارآمدی و ناعدالتیهای نهادینه شده و نهادهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی فشل و سیاستگذاریهای غلط و فقرآفرین و اختلاسها و دزدیها و فساد گسترده اداری و حتی تفاوت فردی و محیطی و خانوادگی و دهها مؤلفه دیگر که خارج از اراده فردی آدمها وجود دارد میبندند تا رشد را صرفاً محصول همت فرد بدانند.
گفتمان ابتذال هر روز خود را در ذهن و زبان و ضمیر جامعه بسط میدهد تا با ترویج اندیشههای بیریشه پلشتیهای جامعه را بپوشانند و از فلاکت موجود سیاستزدایی کنند. ما در زمانه هجوم تحجرهای مدرنیم که به اسم دانش بر تشویش مردم میافزایند این کاسبان روان که اغلب شهوت شهرت دارند. خود نیازمند درمانند خود نماد و نشانهای از نرمال نبودن...
این یکی [اشاره به ویدئوی سخنرانی یک خانم به اصطلاح تراپیست] که در ژست آرتیست به کسوت تراپیست درآمده و در ستایش غم با ادا و عشوه سخن میگوید شومنهای شامورتیبازی که شأن دانش را میشکنند و به قر و قمیشهای خود گره میزنند تا به گمان خود گره از مشکل خلق وا کنند. به اسم یاریگری به یارگیری مشغولند و سلامت روان دیگران را پای سلبریتی شدن خود هزینه میکنند. نام این تراپی نیست؛ تِر زدن به اعتبار دانش به نام تراپیست است."
راستی یک سؤال: اخیراً جاهطلبی و برتریجویی از ضدّ ارزش به ارزش تبدیل شده؟!
https://eitaa.com/pasdarfarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽احیای ارتباط عرصه تجسمی انقلاب و فضای دانشگاهها/دوسالانه هنر انقلاب برگزار میشود
🔸مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس گفت: ماموریت مجموعه ما تولید آثار فاخر در سطح حرفهای است اما از جهت نخبه یابی و تعامل با بدنه دانشگاه و اینکه مبانی فکری انقلاب در عرصه هنر مورد توجه قرار بگیرد، نیاز به پژوهش و مطالعات دانشگاهی و استفاده از پایاننامهها داریم.
🔗 مشروح این خبر را اینجا مشاهده بفرمایید:
🔗 B2n.ir/q89460
سگ هار را اگر بخواهی با ضربات کوچک از پا دربیاوری، میتوانی موفق بشوی. اما طول میکشد. باید پای یک زدوخورد فرسایشی بایستی و زخمهای کاری او را به جان بخری. هر ضربهی کوچک سگ را هارتر و درندهتر میکند و زخم بدتری به تو میزند. هرچه بیشتر از جان خودش بترسد، غیر قابل کنترلتر میشود.
یا باید تصمیم بگیری که خطر کشندهی این ضربهها را تاب بیاوری،
یا باید یک ضربه، چنان مهلک به او بزنی که کارش را تمام کند... یا لااقل فلجاش کند.
#نصرالله
#انتقام
#خون_در_برابر_خون
https://eitaa.com/pasdarfarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان ادیبانه و شورانگیز سیدهاشم صفیالدین در گرامیداشت شهید سیدحسن نصرالله
https://eitaa.com/pasdarfarhang
پاسدار فرهنگ | ابوسلمان متولیان
سخنان ادیبانه و شورانگیز سیدهاشم صفیالدین در گرامیداشت شهید سیدحسن نصرالله https://eitaa.com/pasd
دوستان با عرض پوزش از اتاق فرمان اطلاع دادن که این سخنان مربوط به یکی از شخصیتهای دیگر لبنان است و این پست اشتباه منتشر شده
از همهگی پوزش میطلبم.
⭕️به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس
پوستر"ققنوس" منتشر شد
✅ به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح،پوستر"ققنوس" به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح درپاسداشت و ادای احترام به مقام دبیرکل فقید حزب الله لبنان شهید سید حسن نصرالله منتشر شد.
❇️ این اثر توسط محمد حسین مویدی و به سفارش انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس تولید و جهت استفاده عموم منتشر گردیده است.
🔺علاقمندان جهت دریافت نسخه باکیفیت و اصلی این اثر، می توانند به کانال رسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح به نشانی bonyaderevayatefath@ در پیام رسان های بله و ایتا مراجعه نمایند.
#ققنوس
#انجمن_هنرهای_تجسمی_انقلاب_و_دفاع_مقدس
@bonyaderevayatefath
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا سال ۲۰۴۰ میلادی / چرا هیچ کاری نکردید؟
@AkhbareFori
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
خاک و خدا
🔹آیت الله جوادی آملی: "نزدیكترین حالت بنده به خدا وقتی است كه در حال سجده باشد و گریه كند؛ انسان هر چه به خاك نزدیك شود به خدا نزدیكتر میشود".
🔹یکی از دلایلی که انسانها در شهرهای سنتی در مقایسه با شهرهای معاصر، معنویت و عبودیت بیشتری داشتند همین موضوع بود؛ شهرهایی که هم با شاکلهی عمدتا خاکی و هم با الگوی توسعه افقی، دائما انسان را در معرض مواجهه با خاک و زمین قرار میدادند، همان زمینی که به تعبیر قرآن کریم منشا انسان است: "هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ ٱلۡأَرۡض: او شما را از زمین پدید آورد"(هود/۶۱).
🔹اما کلانشهرهای معاصر با دور کردن انسان از زمین و خاک، و سکنی دادن انسان در ارتفاع، و همچنین با جایگزینی انواع مصالح مختلف به جای خاک و گِلی که شاکلهی اصلی شهرهای سنتی بود، دیگر نمیتوانند بستر مناسبی برای نزدیکی بنده به خدا باشند. چنین شهرهایی مصداق شهر/ثروت و شهر/قدرت هستند و نه شهر/عبودیت.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
پاسدار فرهنگ | ابوسلمان متولیان
این نمایشگاه را از دست ندهید
بازدید از نمایشگاه پوستر و تصویرسازی «همچنان طوفان» برای مثل بنده، تجربهی باارزشی بود. این نمایشگاه با تحکّم به من یاد آورد که کیفیت آفرینش اثر آرتیستی چهقدر مهم است. در یک اثر تأثیرگذار، ایده، کمپوزسیون (ترکیببندی)، ترکیب رنگ، لیاوت (چیدمان متن) و کیفیت اجرا، هر کدام اهمیت ویژهای دارند و باید با وسواس انجام شوند. یاد آورد که محتوا یک طرف، اما نحوهی اجرا بسی از آن مهمتر است؛ وگرنه اثربخش نیست. به یادم آورد که شهید آوینی در جایی گفته بود ما در تولید هنری باید به دنبال تحول فرهنگی باشیم و حقیقتاً استعداد ایجاد تحول، در آرت وجود دارد؛ چه برسد به هنر.
منتها از آنجا که جریان هنری انقلاب بدجوری گرفتار پروپاگاندای سطحی، احساساتزده و عجولانه است، آثار آرتیستیاش بسیار ضعیف و پیش پا افتاده از آب در میآیند و همین شده که گاهی حس ناامیدی و بیاثری بر ما غالب میشود. تا جایی که به این خیال میافتم اگر اسلحهبهدست بودیم و میتوانستیم چند گلولهای شلیک کنیم، مفیدتر میبودیم. جریان شتابزده و غیر تخصصی هنر انقلاب، با کارهای گلدرشت و ضعیف بدجوری به خودش لطمه میزند و از اثربخشی در دنیا و بر مردم هم باز مانده است.
نمیدانم چرا، اما نمایشگاه همچنان طوفان نشانم داد که قدرت بسیار بزرگی در آرت نهفته است و کاملاً میتواند یک جریان جهانی را علیه اسرائیل ایجاد کند. منتها این ما هستیم که هنوز نمیتوانیم این انرژی را آزاد کنیم... ما خود حجاب خودیم و باید از میان برخیزیم.
خدا دوستان عزیزی را که همت کردند و یکییکی آثار طراحان و گرافیستهای کشورهای مختلف را جمع کردند، حفظ کند و توفیق دهد؛ به معنای واقعی کلمه هنر کردند.
به همهی فعالان فرهنگی و طراحان و آرتیستها توصیه میکنم از این نمایشگاه در گالری حوزهی هنری دیدن کنند.
https://eitaa.com/pasdarfarhang
هدایت شده از حوزه هنری انقلاب اسلامی
مسیر تماشایی از «آسماننگارهها» تا «تجسم یک حماسه»
🔹«محمدعلی رجبی دوانی» اندیشمند، نویسنده، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، زیباییشناس و از مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، اما بیشتر از همه، یک نگارگر است که به اندیشه پشت هر اثر هنری آگاه است و این را از منشا اثر بودن و جمعآوری آثار هنرمندان عرصه #تجسمی و انعکاس آن آثار در کتابی چون «آسماننگارهها» میتوان دریافت.
🔹«اگر قرار باشد راهی صحیح برای هنر نقاشی ایران پیدا شود، باید از درون هنر نگارگری بیرون آید. حال این راه با چه شیوه و سبکی باید از دلِ هنر نگارگری استخراج شود، مسئلهای است که آن را آینده روشن میکند. نگارگری میتواند مضامین #انقلاب_اسلامی را بهخوبی بیان کند. این هنر با طبیعت ایران و ایرانی بسیار متناسب و قابل درک و پذیرش برای مردم ماست.
📌متن کامل یادداشت را در این لینک بخوانید.
🆔 @hozehonari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سؤال درست این نیست که آیا جنگ میشود یا نمیشود؟
سؤال درست این است که آیا ما آمادهی جنگ هستیم؟
آیا در این سیوپنج سال مثل "نوگل بهار" زیستهایم یا مثل "مرد کارزار"؟
https://eitaa.com/pasdarfarhang
هدایت شده از هنر مقاومت
۱۳ آبان
روز ملی مبارزه با استکبار جهانی/ سالروز تسخیر سفارت امریکا
کاریکاتور استکبارستیزی
طراح: امید اسلامی
#انجمن_هنرهای_تجسمی
#هنر_مقاومت
#روز_دانش_آموز
#کاریکاتور
#هنر
🔶@resistart2
هدایت شده از هنر مقاومت
اختتامیهی رویداد هنری وعدهی صادق و معرفی برگزیدگان
زمان: یکشنبه/ 20 آبانماه 1403/ ساعت 18
مکان: تهران/ حوزهی هنری انقلاب اسلامی/ تالار سوره
🔶 @resistart2
هدایت شده از هنر مقاومت
تابلوی سهگانهی «به رسم پیروزی»
تولید #انجمن_هنرهای_تجسمی_انقلاب_اسلامی بهمناسبت هفتهی دفاع مقدس
نقاش: مهدی فرخی
#انجمن_هنرهای_تجسمی
#دفاع_مقدس
#هنر_مقاومت
#هنر
به هنر مقاومت بپیوندید:
🔶 @resistart2
خویشتنی که باید به آن برگردیم
"خصوصيتى كه تابلوى «مسند خورشيد» را از ديگر تابلوهايى كه بدان اشاره رفت جدا مىكند قرابتى است كه با مينياتور پيدا كرده است. سخن گفتن از اين قرابت و اينكه مينياتور با هويتى كه ما بايد در جستوجوى آن باشيم چه نسبتى دارد، اگرچه بسيار ضرورى است، اما فرصت ديگرى مىخواهد كه در اينجا فراهم نميآيد. براى آنان كه مىخواهند در اين باب بينديشند، طرح اين پرسش لازم است كه چرا در ايران و در ديگر اقاليم مشرقزمين، نقاشى در صورت مينياتور ظهور يافته است؟ مگر ميان مينياتور و هويت شرقى ما چه نسبتى است؟ و آيا اين هويت بعد از انقلاب اسلامى ايران بايد نفى شود و يا آنكه اين هويت جزئى لايتجزّا از آنِ خويشتنى است كه بايد به آن باز گرديم؟"
این جملات شهید آوینی که در مقالهی جنگ در آینهی مصفای نقاشی متعهد آمده، سؤالاتی هستند که پاسخشان را در خود دارند.
و البته مسئله سهل و ممتنع هم هست. برای تفکر معنوی انقلاب اسلامی که از آبشخور عرفان شیعی برآمده چه ظرفی مناسبتر از نگارگری میتواند باشد؟ نگارگری در طول تاریخ ما تجسّم همین عرفان بوده که معانی بلند را و مناسبات انسان مسلمان با عالم غیب را در فرمها، رنگها و ترکیبات و حتی پرسپکتیو خاصاش جاری کرده است. درست همانطور که در واژههای شعر فارسی و موتیفهای موسیقی ایرانی جاری است.
شهید آوینی در جای دیگری میگوید: "جوهر هنر جدید را باید تسخیر کنیم، و نه قالبهایش را". او از ضرورتی حرف میزند که با دشواری بسیار و در طول زمانی دراز – آن هم در صورتی که فعالان هنر و رسانهی انقلاب دوهزاری مبارکشان بیفتد - شاید محقق شود. در حالی که در نقاشی ایرانی محقق است و بالذات مسخّر تفکر انقلاب اسلامی هستند؛ یعنی با آن همآهنگی دارند.
و اگر حتی این قرابت هم نبود، عِرق ایرانی ایجاب میکند که محصول ایرانی را به محصول غربی ارجح بدانیم و آنچه خود داریم را ز بیگانه تمنا نکنیم.
در نتیجه حقیر اینطور برداشت میکنم که روند فعالیتهای مجموعهی ما در زمینهی هنرهای تجسّمی باید با اتکا بر نقاشی ایرانی و مؤلفههای آن جلو برود. گرچه از سبکها و رهآوردهای نقاشی مدرن هم استفاده میکنیم، اما بر پایهی گزارهها و نحلههای محتوایی و تکنیکی نقاشی ایرانی.
از این راهبرد، نقاشی و گرافیک انقلاب اسلامی، از سطح به عمق راه باز میکند و میتواند مرزهای جدیدی را در این هنرها کشف و درک کند. این را باید مایه و عامل قدرت گرفتن هنر انقلاب اسلامی و امکان جریانساز شدن آن در دنیا تلقی کرد.
متولیان
مسئول انجمن هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/pasdarfarhang
سرنوشت مطالعه در باتلاق معیشت
چرا مطالعه برای ما یک عادت نیست و ترویج آن دشوار است؟
یادداشت جدید بنده را بهمناسبت هفتهی کتابخوانی در لینک زیر مطالعه بفرمایید:
ibna.ir/x6tvd
https://eitaa.com/pasdarfarhang
هدایت شده از هنر مقاومت
| حُسن و عشق و هنر |
"در بحث هنر در یک عالم دینی... اصل هنر، تجلیات آن طرفی است، لذا هنرمند خودش را به حساب نمیآورد؛ از این رو اکثر آثار هنری بزرگ ما در عالم اسلام بی نام و نشان هستند... ولی بنا بر اصطلاحات زیباییشناسی جدید... آنچه باعث به وجود آمدن اثر هنری است، نبوغ هنرمند است...
در متون اسلامی بعد از طرح لطیفه حُسن، بلافاصله مسئله عشق عنوان میشود. اصولاً حُسن و عشق همراه با هماند...
به تعبیر عرفان، عشق از این طرف مستلزم و مسبوق به تجلّی جمال حق و پیدایش حُسن از آن طرف (خداوند) است؛ به این معنا هنرمند عاشق است...
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
اگر از آن طرف ظهور و تجلّی و بروز حسن است، از این طرف عشق و جذبه و شور و شوق عاشقانه است، دلربایی و بیهوشی و مستی است."
(دکتر شهرام پازوکی، کتاب حکمت هنر و زیبایی در اسلام، ص 36 و 37)
به هنر مقاومت بپیوندید:
🔸️ @resistart2