eitaa logo
پس‌نوشت
399 دنبال‌کننده
21 عکس
4 ویدیو
0 فایل
اسمش رو هم گذاشتیم "پس‌نوشت" تا بگیم این‌ها مطالب مرجع و خامی هستن که شما می‌تونی با سلیقه و ادبیات خوت پیام این مطالب رو بازنویسی و منتشر کنی! اگر شما هم مطلب مرتبطی دارید برای ما بفرستید. ارتباط با ادمین: @amir_hoseyn
مشاهده در ایتا
دانلود
پس‌نوشت
وقتی در جنگ احد شایع شد که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کشته شده‌اند، عده‌ای سست شدند؛ اما عده‌ای
از اولین متن‌هایی که برای این کانال نوشتیم همین متنیه که روش ریپلای زدم. همون شبی بود که شهادت سیدحسن اعلام شد و عده‌ای ناامیدانه تصور می‌کردن که با شهادت سیدِ مقاومت، کار حزب‌الله پایان گرفته. شاید الان هم بعد از شهادت هنیه، سنوار، و حالا هاشم صفی‌الدین دوباره لازم باشه یادمون بیاد که حزب خدا وابسته به افراد نیست، حتی اگه اون فرد اول مرد عالم باشه.
هدایت شده از پس‌نوشت
وقتی در جنگ احد شایع شد که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کشته شده‌اند، عده‌ای سست شدند؛ اما عده‌ای گفتند: «ما با كسانى كه پيامبر با آن‌ها جنگيده جنگ مى‌كنيم.» و بعد این آیه نازل شد: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (آل عمران، ۱۴۴) محمد(ص) فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او فرستادگان دیگری نیز بوده‌اند. اگر او بمیرد یا کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید؟ و هرکس به عقب بازگردد، هرگز به خدا ضرری نمی‌زند و خداوند به‌زودی شاکران (و استقامت‌کنندگان) را پاداش خواهد داد.
هدایت شده از پس‌نوشت
بعد از این‌که محمد بن ابی بکر شهید شد و مصر به دست سپاه معاویه افتاد، گروهی از صحابه‌ی پیامبر و یاران امیرالمومنین علیه‌السلام خدمت حضرت رسيدند و از ایشان سوال کردند: به ما بگو كه نظرتان درباره ابوبكر و عمر چيست‌؟ حضرت امیر جواب داد: آيا آنقدر براى اين مسئله فراغت يافته‌ايد که چنین سوالی می‌پرسید؟ مصر به دست معاویه افتاده و پيروانم در آنجا كشته شده‌اند(حالا وقت این مسائل است)؟ حالا عده‌ای خیلی متدین! وسط این همه جنایت و در میانه‌ی جنگ، پی‌گیر سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار هستن که آیا علیه صهیونیسم موضعی بگیرن یا نه!
تقریبا برای شرایط امروز ما بود که این آیه نازل شد: «وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» (نساء ۱۰۴) و در راه تعقیب دشمن، (هرگز) سست نشوید! (زیرا) اگر شما درد و رنج می‌بینید، آنها نیز همانند شما درد و رنج می‌بینند؛ ولی شما امیدی از خدا دارید که آنها ندارند؛ و خداوند، دانا و حکیم است. اگرچه مردم ما بعد از حمله دیشب اسرائیل هیچ درد و رنجی حس نکردن ولی این آیه دو نکته داره. ۱. اگر هم زمانی از پاسخ دشمن دردی به شما رسید، با هم برابر نیستید؛ شما منِ خدا رو دارید. «وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ». ۲. تو این شرایط به جاى موضع تدافعى، در تعقيب دشمن و در حالت تهاجمى باشيد. «لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ»
امروز کسی که دغدغه‌ی اسلام و انسانیت نداره هم باید بفهمه برای حفظ دنیای خودش هم که شده مبارزه با اسرائیل ضروریه. دشمنی که ترس و ضعف رو در طرف مقابلش ببینه شهامت بیشتری بر تقابل و جنگ پیدا می‌کنه. حتی اگه فقط نگران اقتصادت، امنیتت، قیمت دلار و... هستی چاره‌ای جز مقاومت نیست. تو نهج‌البلاغه هست، امیرالمومنین علیه‌السلام فرمود: هر کس از ترس یا بی‌اعتنایی جهاد را ترک کند، خدا لباس ذلّت و خوارى بر او مى‌پوشاند، بلا از هر سو او را احاطه مى کند و گرفتار حقارت و پستى مى شود، عقل و فهم او تباه مى گردد و به خاطر تضييع جهاد، حق از او گرفته مى شود، در راه نابودى پيش مى رود و از عدالت محروم مى گردد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
والله العظیم اگر راهی جز مبارزه و مقاومت باعث رهایی این قوم بود، ما طالب اون راه بودیم؛ ولی راهی نمی‌بینیم. حالا مختارید که ملامت کنید جنگ طلبیم.
اینجا مصر و همسایه‌ی دیواربه‌دیوار غزه است. شاید فکر کنید این صدهزار نفر بالاخره برای حمایت از غزه جمع شدند. خیر! اومدند تا بزرگترین کنسرت در تاریخ مصر رو رقم بزنند درحالی که چند کیلومتری بیشتر با مردمی که به خاک و خون می‌افتند فاصله ندارند. رسول خدا ﷺ فرمود: كسی كه صبح كند و اهمیتی به كارهای مسلمانان ندهد، از آنان نیست و كسی كه صدای مردی را بشنود كه فریاد كمك خواهی از مسلمانان سر می‌دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست. گرچه ما از غزه فاصله داریم اما فریاد کمک‌خواهی‌شان را می‌شنویم!
📜 امروز به روایت دیروز ▪️سرگردانی خودخواسته ▫️روند تصمیم گیری در مسائل مهم چگونه است؟ فکر و مشورت و توسل و توکل. حالا فکر کن بعد از اینکه مطمئن شدی به تصمیمی که یا درست است و یا درست تر از آن نیست و گزینه های دیگر را حذف کرده ای به خاطر آن، ترسی به جانت بیفتد که آن سرش ناپیدا. دلهره و تشویش عبور از پلی لرزان بر روی دره ای عمیق... چاره دیگری هم مگر هست؟! همه گزینه ها را بررسی کرده ای و از این مسیر بهتر پیدا نکردی. اگر بمانی، تصمیم بدتر را گرفته ای و نرفتن نتیجه ای بدتر از رفتن را دچارت خواهد کرد. ولی ترس... ترس... ترس را چه باید کرد؟! ▫️موسی (ع) فرمان ورود به زمین مقدس را صادر کرد. ضمنا یادآوری کرد که عاقبت وارد نشدن، پشیمانی است. و بنی اسرائیل، بارها طعم پشیمانی را چشیده بودند. ولی ترس... ترس مانع شد انگار. «إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ» یعنی مطمئن بودند که طایفه قدرتمندی در آن سرزمین ساکن است. همین عامل باعث شد به خیرخواهی خیرخواهان و تجربه های قبلی پشت کنند و بگویند: «خودت و خدات برید بجنگید! مشکلات رو که حل کردید، درخدمتیم»... «قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ» ▫️فرقی ندارد اندیشمندان و متخصصان به این نتیجه برسند که مسیری درست است و یا خودت به آن برسی. فرقی ندارد که آن تصمیم چه قدر خطرناک باشد. وقتی گزینه بهتری نیست، چه می توان کرد؟ «از ترس مرگ، خودکشی کردن» هم که حماقت است. بله! می شود پشت کرد به فکر، به عقل، به مشورت، به همه چیز. ایرادی ندارد! ولی باید منتظر نتیجه سنگینش هم ماند. ▫️پای مملکت و آرمان ها ایستادن و خدمت کردن و جنگیدن با وجود این همه مشکلات، ترسناک است. نیست؟! که می شود راحت و بی دغدغه، جای دیگر، جور دیگر، زندگی کرد. نه؟! و این فکر ها، توی سر انسان می چرخد و ترس به جانش می اندازد که اگر بایستی و خدمت کنی، آینده ات چه می شود؟! چه طور زندگی ات را تأمین خواهی کرد؟! ترس و ترس و ترس، مدام به وجودت فشار می آورند و عقلت، مشورت هایت، گریه های پای سجاده ات، دانشمندانت، همه می گویند باید پای مملکت و آرمان ایستاد. اما زندگی بی دغدغه و راحت پس چه می شود؟! ▫️آخر ماجرا؟! چهل سال سرگردانی، برای وارد نشدن به سرزمینی که پیروزی در آن قطعی بود. باشد قبول اما حالا اگر به سمت پل رفتیم و سقوط کردیم چه؟! اگر فهمیدیم به رژیم اشغالگر باید حمله کنیم و بعد از حمله چند ده هزار نفر شهید دادیم و غزه، خاک مان، از بین رفت چه؟! ترس ندارد این همه شهید؟! ترس ندارد این ویرانی؟! ▫️حضرت موسی (ع) همین را هم جواب داد ... «وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» که ایمان، ایمان، ایمان... ▫️آنی که تمام هستی اش در همین دنیا خلاصه می شود، یک موشک هستی اش را می گیرد ولی مومن، می داند که هستی در این دنیا خلاصه نمی شود و هر زحمتی به دنبالش حتما نتیجه خوبی خواهد بود که «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نه ایران، نه لبنان، نه حزب الله در طرفِ (جنگ با اسرائیل) نیست؛ فقط «دین» در طرف است! اگر دین در طرف هست، هرگز نباید بگوید من ضعیفم یا قدرتم ضعیف است، یا توان آن را ندارم؛ چون «هو معکم»! اگر ذاتِ اقدسِ الٰه با این نظام هست، چه اینکه هست؛ نظیر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی، هیچ احتمال شکست نیست، هیچ؛ نه نیم درصد! هیچ احتمال شکست نیست، نظیر جریان انقلاب اسلامی. - آیت‌الله جوادی آملی، ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
در جنگ بدر به مسلمين خبر رسيد كه كرز بن جابر كه از دشمنان اسلام بود، براى جنگ به کمک مشركين میاد. اين قضیه مسلمان‌ها رو نگران کرد؛ به زبان امروزی استرس گرفتن. این‌جا بود که این آيه نازل شد: إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ (۱۲۴) بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ (۱۲۵ آل عمران) در آن هنگام که تو به مؤمنان می‌گفتی: «آیا کافی نیست که پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، که از آسمان فرود می‌آیند، یاری کند؟!» بلی اگر صبر و مقاومت پیشه کنید و پرهیزکار باشید، چون کافران بر سر شما شتابان بیایند خدا پنج‌هزار فرشته را با پرچمی که نشان مخصوص سپاه اسلام است به مدد شما می‌فرستد. در نهایت هم كرز بن جابر از اين جنگ فرار كرد و به كمك مشکرین نیامد.
تفسیر نمونه می‌گه این آیه چنان مفهوم وسیعی داره که تمام مؤمنان راستین رو در هر عصر و هر زمان شامل می‌شه: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (احزاب ۲۳) از ميان مؤمنان مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پيمان بسته بودند صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پيمانشان را عمل كردند (و به شهادت رسيدند) و بعضى ديگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقيده و پيمان خود را) تغيير ندادند. طبق این آیه شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب‌نشينى يا دلسردى این مردها نمی‌شه «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» و روحيه اون‌ها رو تغيير نمى‌ده «وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا».
وقتی بعد از ریختن خون چهل هزار انسان، نه با محکومیت کشورهای دنیا دست از جنایت کشیده، نه با ابراز نگرانی سازمان‌های بین‌المللی و نه با خواهش و تمنای تشکیلات خودگردان فلسطین‌، این‌جاست که به حرف مولی امیرالمومنین علیه‌السلام می‌رسیم که فرمود: سنگی رو که به سمت‌تون پرتاب شد بگیرید و به همون‌جایی که ازش اومده پرتاب کنید. چرا که شر و بدى را جز با (همان) شر و بدى نمى‌شه دفع کرد. «رُدُّوا آلْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ الشَّرُّ» (۳۱۴ نهج‌البلاغه)
هدایت شده از پس‌نوشت
يهود هميشه ذليله. اگرچه گاهى سرنخ رسانه و اقتصاد و سياست رو به دست مى‌گيره ولی، همون‌طور که امروز هم می‌بینیم، از نظر كرامت، عزّت، محبوبيت و امنيت تو دنیا بدترين جايگاه رو داره. مثل لات چاقوکشی که از دزدی و جنایت درآمد خوبی گیرش میاد اما مردم ازش تنفر دارن. دلیل این قضیه رو آیات قرآن به خوبی روشن کرده: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ (آل عمران 112) هر جا یافت شوند، مهر ذلت بر آنان خورده است؛ مگر با ارتباط به خدا (و تجدید نظر در روش ناپسند خود) و با ارتباط با مردم (و وابستگی به این و آن) و به خشم خدا گرفتار شده‌اند و مهر بیچارگی بر آنها زده شده؛ چرا که آنها به آیات خدا کفر می‌ورزیدند و پیامبران را بناحق می‌کشتند. این‌ها بخاطر آن است که گناه کردند و (به حقوق دیگران) تجاوز می‌نمودند.
‏السّلام علیک یا اَباعبدالله و على الارواحِ الَّتى حلَّت بفنائک...
مدت کمی قبل از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود که خلیفه‌ی اول و دوم فدک رو غصب کردن و ایشان در مسجد خطبه‌ی مشهور به فدکیه رو ایراد نمودن. حضرت در بخشی این خطبه به سرزنش انفعال و سکوت برخی مسلمانان پرداختند و فرمودن: هرجا شاخ شیطان ظاهر شد یا درندگان مشرک دهان‌هایشان را باز کردند که شما را ببلعند پیغمبر برادرش علی را در دهان این درندگان انداخت تا شما سالم بمانید. «وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیَةٍ مِنَ الْعَیْشِ» در حالی که شما به فکر راحتی و رفاه زندگیتان بودید «وَادِعُونَ فَاکِهُونَ» لمیده بودید و مشغول خوشی خودتان «آمِنُونَ» احساس خطری نمی‌کردید «وَ تَتَوَکَّفُونَ الْأَخْبَارَ» در جایی پناه گرفته و از دور دنبال می‌کردید که در آخر کار چه می‌شود... در برخی نقل‌ها آمده که آنان در جواب گفتند: «آنچه گفتی درست است؛ اما ما برای این کار عذری داشتیم!»
ما روایاتی داریم با این مضمون که اگه کسی در راه حق، در جایی که باید هزینه می‌کرد، هزینه‌ای نداد، چند برابرش رو مجبور میشه در راه باطل هزینه کنه. کم هم نیستن این روایات! برای نمونه این حدیث از امام صادق علیه‌السلام که در کتاب شریف کافی آمده: «ما مِن عَبدٍ يَمنَعُ دِرهَما في حَقِّهِ إلاّ أنفَقَ اثنَينِ في غَيرِ حَقِّهِ» هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن يك درهم در راهى كه حقّ آن است دريغ ورزد مگر اين‌كه دو درهم به ناحق خرج كند.
برای جلب رضایت آمریکا و کاهش تحریم‌ها به همه تعهدات برجامی عمل کردیم اما نتیجه این شد که در همان زمان آقای روحانی و اوباما تعداد تحریم‌های ایران از 700 به 1500 تحریم افزایش پیدا کرد. بعد با آمدن ترامپ آمریکا رسما از برجام خارج شد و حالا قطعنامه آمریکا و اروپا علیه ایران! در آژانس تصویب میشه. این آیه قرآنه که می‌فرماد: «و لن ترضی عنک الیهود و لا النّصاری حتّی تتّبع ملّتهم» اگر دنبال جلب رضایتشان باشیم، تا وقتی که کمندشان را به گردنمان نیندازیم و ریاست‌شان را قبول نکنیم، کوتاه نمیان. پ.ن: تمام تیترهای عکس‌ها مربوط به همین چند ماه اخیره!
در جنگ احزاب، از همه طرف به مدینه حمله کردند. در جنگ بدر یک گروه بودند، در جنگ احد یک گروه بودند، اما در جنگ احزاب، همه‌ی قبائل مشرک متحد شدند؛ یهودی‌های همسایه‌ی مدینه هم خیانت کردند. انگار امروز آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی، رژیم‌های مرتجع خلیج فارس متحد شدند، پول خرج کردند، نیرو جمع کردند و یک جنگ احزاب درست کردند. جنگ احزابی که دلها را خیلی ترساند. اوائل همین سوره احزاب می‌فرماید: «و اذ قالت طائفة منهم یا اهل یثرب لا مقام لکم فارجعوا» در این شرایط بعضی مردم را می‌ترساندند؛ الان هم همین‌طوره. الان هم یک عده‌ای مثل منافقین مردم را می‌ترسانند: آقا بترسید! مقابله‌ی با آمریکا مگه شوخیه؟ پدرتون را در می‌آرن! اون جنگ نظامی‌شون، این تحریمشون، این دستگاه رسانه‌ای و سیاسی‌شون. در آخر این سوره درباره‌ی این افراد باز هم می‌فرماید: «لئن لم ینته المنافقون و الّذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة لنغرینّک بهم» مرجفون همین‌ها هستند.
پس‌نوشت
در جنگ احزاب، از همه طرف به مدینه حمله کردند. در جنگ بدر یک گروه بودند، در جنگ احد یک گروه بودند، ام
در چنین شرایطی، شرح حال مؤمن از این قراره: «هذا ما وعدنا اللّه و رسوله»؛ ما تعجب نمی‌کنیم؛ خدا و رسولش به ما گفته بودن که اگر پابند به توحید باشید، پابند به ایمان به خدا و رسول باشید، دشمن دارید! دشمن‌ها سراغتون میان. بله، گفته بودند و حالا هم راست درآمد. «و صدق اللّه و رسوله و ما زادهم الاّ ایمانا و تسلیما»؛ و قرآن می‌فرماد که این‌ها در این شرایط ایمانشان بیشتر و بیشتر میشه. اما افراد منافق یا افراد ضعیف‌الایمان که وقتی دشمن را می‌بینند، تنشان مثل بید می‌لرزد، بنا می‌کنند عتاب به مؤمنین و اذیت کردن و فشار آوردن: آقا چرا این‌جوری می‌کنید؟ چرا کوتاه نمیاین؟ و همان کاری که دشمن میخواهد را انجام می‌دهند. از آن طرف، مؤمنینِ صادق می‌گویند: ما تعجبی نمی‌کنیم؛ خب، باید دشمنی کنند. «هذا ما وعدنا اللّه و رسوله».
هدایت شده از پس‌نوشت