شبهه : متن منتشر شده در فضای مجازی:
ﻧﺎﻣﻪٔ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ!ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻦ ﺍﺻﻼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻡ ، ﺑﺮﻭﻳﺪ ﻣﺜﻞ ﺁﺩﻡ ﺯﻧﺪﮔﻴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﻴﺪ، ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮑﻨﻴﺪ. ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ میخواهید ﺳﺮ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﮐﻼﻩ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ، ﭼﺮﺍ ﭘﺎﻱ ﻣﻦ ﺭﺍ ﻭﺳﻂ ﻣﻲ ﮐﺸﻴﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﻳﻢ ﭼﺮﺍ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺗﺎ ﺷﻨﺒﻪ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﮐﻨﺪ ؟ ﻋﻴﺴﻲ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻳﮏ ﺷﻨﺒﻪ ﻭ به مسلمانها ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ؟ ﭼﺮﺍ ﮐﺎﺭﻱ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻋﻴﺴﻮﻱ ﺷﺮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻠﻴﺴﺎ یعنی خانه خدا راحت ﺑﻨﻮﺷﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺷﺮﺍﺏ ﺷﻼﻕ ﺑﺨﻮﺭﺩ!!!!؟ ﭼﺮﺍ ﯾﮑﯽ ﭼﺎﺩﺭ ﺳﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﯿﭻ ﻧﭙﻮﺷﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍئی که شما میگوئید ﺑﻮﺩﻡ ، ﭼﺮﺍ باید بگذارم به اسم من ﮐﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ بفرﻭﺷﻨﺪ! ﻳﺎ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ کنند؟ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺧﺪﺍﻳﻲ ﮐﻪ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﺟﻬﻨﻤﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ !! ﺧﺪﺍﻳﻲ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ، ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ! بخدا ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻢ ! ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ اید!!!!!!!! اگر به دنبال من میگردید مرا در عشق ، مهربانی ، بخشش ، آگاهی ، گذشت ، راستگوئی و انسانیت پیدا کنید … البته اگر به دنبال من میگردید… @pasokh2
پاسخ شبهه:
نویسنده یا به خدا اعتقادی دارد، یا ندارد. اگر اعتقاد ندارد، وقتی مینویسد: "نامهی خدا به بندهاش"، دروغ میگوید و قصدی جز خدعه و فریب مردم ندارد. و در هر حال نباید از جانب خدایی که وجود او را انکار دارد، نامه بنویسد.
اما اگر وجود خداوند متعال را قبول دارد، باز هم بیخود میکند که از جانب او به بندگانش نامه مینوسید. خداوند متعال خود نامههایش را در "کتاب الله" نوشته و توسط ارسال کنندگانش، به بندگانش ابلاغ نموده است.
الف – نه این که کلام الله را شعر و رسول الله صلوات الله علیه و آله را شاعر بخوانند جدید است و نه این که از جانب خود حرافی کنند و گزافههای خود را به خدا نسبت دهند (حتی به بهانهی فرض)، جدید است و هر دو در کتاب خدا مورد معرفی و مذمت قرار گرفتهاند. کسانی که خود میگویند و مینویسند و سپس به خدا نسبت میدهند (حتی در عالم فرض)، مصداق آیه ذیل میباشند:
«وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (آلعمران، 78)
ترجمه: و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شدهاى] مىپيچانند، تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد، با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مىگويند: «آن از جانب خداست»، در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مىبندند، با اينكه خودشان [هم] مىدانند.
ب – چنان چه در متن نیز اشاره شده است، این دسته از انسانها، حتی به همین کتابی که تکذیبش میکنند نیز علم ندارند و حتی حوصله ندارند که یک دور از رو بخوانند، لذا حتی آن چه را که نفی یا استهزایش میکنند، گمانهای غلط ذهن خودشان نسبت به کتاب است که آنها را نیز به کتاب الله و کلام الله نسبت دروغ میدهند. (بر عکس آن چه در متن آمده)، نه موسی (ع) شنبه را تعطیل اعلام کرد و نه عیسی (ع) یکشنبه را تعطیل اعلام کرد و نه حضرت محمد صلوات الله علیه و آله جمعه را تعطیل اعلام نمودند. بلکه به امت موسی علیهالسلام امر آمد که شنبهها ماهی صید نکنید – مسیحیان طبق عادت روز یکشنبه به کلیسا میروند – در اسلام نیز فرموده که اگر در روز جمعه به نماز دعوت شدید، ابتدا اجابت کنید و بعد برای کسب و معاش پراکنده شوید. در ضمن حضرت مسیح علیهالسلام هیچ گاه شراب ننوشیدند، چه رسد به این که در کلیسا بنوشند و جزایش را مسلمانان بدهند...، لذا همه خرافههای ذهن نویسندهی معاند میباشد.
ج – اگر دقت کنید، معمولاً کسانی که از جانب خدا حرف میزنند و یا بافتههای خود را به او نسبت میدهند، هیچ دغدغهای ندارند جز آن که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال معرفی کنند. اینان همیشه اصرار دارند که به جای "امر به معروف و نهی از منکر"، امر به منکر و نهی از معروف نمایند.
«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (التوبه، 67)
ترجمه: مردان و زنان دو چهره، [همانند] يكديگرند. به كار ناپسند وامىدارند و از كار پسنديده باز مىدارند، و دستهاى خود را [از انفاق] فرو مىبندند. خدا را فراموش كردند، پس [خدا هم] فراموششان كرد. در حقيقت، اين منافقانند كه فاسقند.
نکته:
حال ما چرا باید "کتاب الله" را رها کنیم، بعد نامهی ملحدانهی فرضی یک نفر که به جای خدا حرف زده را بخوانیم، بعد تحلیل و نقد نیز بنماییم؟ انصافاً حیف عمر و قدر عقل نیست و نویسنده خودش به مخاطبش نمیخندد؟!
187 - در شبهای روزه برای شما نزدیکی با همسرانتان حلال شد آنها برای شما لباسند و شما برای آنها لباسید خدا میدانست که شما به خود خیانت میکنید، پس از شما درگذشت و شما را بخشید پس حالا با آنها مباشرت کنید و آنچه را خدا بر شما مقرر کرده است طلب نمایید، و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید [بامداد] از رشته سیاه [شب] نمایان شود، آنگاه روزه را تا شب به پایان برید، و در حالی که در مساجد معتکفید با زنان میامیزید اینها حدود الهی است، پس به [حریم] آنها نزدیک نشوید بدینسان خدا آیات خویش را برای مردم روشن میسازد، باشد که تقوا پیش گیرند
188 - و در روابط خود اموال یکدیگر را به ناحق مخورید و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، [قضیّه] آن را به حاکمان مکشانید در حالی که شما [حقیقت را] میدانید
189 - از تو در بارهی هلالها میپرسند، بگو: آن تقویمی برای مردم و موسم حجّ است، و نیکی آن نیست که از پشت خانهها وارد شوید، بلکه نیکی آن است که شخص تقوا پیشه کند و از در خانهها وارد شوید و از خدا بترسید تا شاید رستگار شوید
190 - و در راه خدا با کسانی که با شما میجنگند نبرد کنید ولی تجاوز نکنید همانا خدا تجاوزگران را دوست ندارد ✅ #جرعه_ای_از_کلام_نور
📚 #صفحه_29 ، سوره مبارکه #بقره
@pasokh2
191 - و آنها را هر جا یافتید بکشید، و از جایی که شما را بیرون کردند بیرون کنید، و فتنه از قتل بدتر است، و با آنها در کنار مسجد الحرام جنگ نکنید مگر این که آنها به جنگ پیشدستی کنند، پس اگر با شما جنگیدند آنها را بکشید که سزای کافران همین است
192 - پس اگر دست برداشتند، البته خدا آمرزندهی مهربان است
193 - و با آنها بجنگید تا دیگر فتنهای نباشد و دین ویژهی خدای یکتا گردد، و اگر دست برداشتند، دشمنی جز بر ضد ستمگران [روا] نیست
194 - ماه حرام در برابر ماه حرام است و حرمت [شکنی] ها قصاص دارد پس هر که به شما تعدّی کرد با او مقابله به مثل کنید و از خدا پروا دارید و بدانید که خدا با پرهیزکاران است
195 - و در راه خدا انفاق کنید، و خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید، و نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد
196 - و حجّ و عمره را برای خدا به پایان برید، و اگر محاصره [ یا ممنوع] شدید [و اتمام حجّ ممکن نشد] هر قربانی که میسّر است فراهم کنید و سرهای خود را نتراشید تا قربانی به قربانگاه برسد، پس هر که از شما بیمار است یا رنجی به سر دارد [و به ناچار سر بتراشد] پس به عوض آن روزهای یا صدقهای یا قربانی تقدیم کند، و چون ایمن شدید هر که بعد از فراغ از عمره به حجّ پرداخت هر چه میسّر شود قربانی کند و کسی که [قربانی] نیافت، سه روز در اثنای حجّ روزه [بدارد] و هفت روز چون بازگشتید این ده روز تمام است این [حکم] برای کسی است که خانوادهاش مقیم مسجد الحرام نباشند، و از خدا پروا کنید و بدانید که خدا سخت کیفر است ✅ #جرعه_ای_از_کلام_نور
📚 #صفحه_30 ، سوره مبارکه #بقره
@pasokh2
پاسخ : از آنجا که ذهن معمولاً برای درک معنا ابتدا تصور میکند، گاه تصورهای غلط سبب شناخت خطا و بروز سؤالات و شبهات متفاوت میگردد.
باید دقت داشت که دربهای جهنم، از نوع درهای دنیا نیست که در ایامی آن را ببندند و کسی نتواند ورود کند و یا در ایامی باز کنند تا دیگران وارد شوند. بلکه دربهای جهنم، همین انسان، اعتقادات و اعمال اوست، چنان چه به تصریح قرآن کریم، هیزم جهنم نیز همین انسان است و عذاب آتش یا دیگر عذابها نیز تجسم اعمال خود آنهاست.
پس، دربهای جهنم در روزهای دیگر نیز به روی مؤمن و متقی بسته است و در ماه مبارک رمضان نیز به روی کفار و ظالمین باز است. و اگر فرمود: در ماه مبارک رمضان، دربهای جهنم بسته است، خطاب به اهل رمضان و اهل روزه است که ممکن است به واسطه برخی معاصی متوجه جهنم یا در آستانه آن باشند، نه به کفار و ظالمینی که هر لحظه به فسق و جنایات خود ادامه میدهند. نباید تصور کرد که مثلاً اگر عدهای از کفار در ماه مبارک رمضان، مسلمانان را در میانمار زنده زنده سوزاندند و یا در فلسطین و لبنان قتل عام کردند، دربهای جهنم به روی آنان نیز بسته است. جهنم در همین دنیا محیط بر آنان است و آنها خودشان همان هیزم و آتش جهنم هستند. و لذا در آتش وجود خود میسوزند.
همین منوال است موضوع شیطان. شیطان فقط ابلیس نیست، بلکه هر منحرف و منحرف کنندهای شیطان است، لذا فرمود که شیاطین جن و انس وجود دارند. و امام خمینی (ره) فرمود: امریکا شیطان بزرگ است. یعنی بزرگترین منحرف و منحرف کننده در عصر ماست.
شیطان و شیاطین نیز هیچ گاه بر موحدین و مؤمنین تسلطی ندارند و این اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد، بلکه تسلط آنها فقط بر کسانی است که خودشان ولایت آنها را میپذیرند.
«إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ * إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ» (النحل، 99 و 100)
ترجمه: چرا كه او را بر كسانى كه ايمان آوردهاند و بر پروردگارشان توكل مىكنند تسلطى نيست * تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمىگيرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مىورزند.
دقت شود که کار شیطان وسوسه و دعوت به سوء است و این کار را از طریق حق نشان دادن باطل و زینت دادن به باورها و اعمال زشت انجام میدهد. پس تأثیر این وسوسه نیز به نوع بینش، دانش، ایمان و عمل انسان بر میگردد.
حتی یک سنگ جامد یا مایعی بد بو میتواند سبب وسوسه انسان شود و انسان را به هولناکترین جنایات فردی یا اجتماعی بکشاند. آیا غیر از این است یک تکه سنگ قیمتی مانند الماس یا طلا سبب سرقتها، قتلها، تجاوزها و حتی جنگها و استعمارهای وحشیانه شده است و آیا غیر از این است که جاذبه و وسوسه نفت، سبب اغلب جنگها، ترورها و جنایات هولناک بشر متمدن امروزی است؟
فضیلتهای ماه مبارک رمضان:
برکت و فضیلت ماه مبارک رمضان، در توجه به خدا و فرمایشات او در قرآن کریم و در یک کلمه (عبادت) اوست. و عبادت یا بندگی، همان بریدن از تعلقات و توجه به الله جل جلاله است که طرق آن در قرآن کریم بیان گردیده و قرآن نیز در ماه مبارک رمضان نازل شده است.
باید دقت داشت که رشد و کمال انسان، به هدف و تعلقات او بستگی دارد که به روح او مربوط میشود و نه به جسمش. منتهی توجه مفرط به جسم و نیازهای مادی سبب غفلت میگردد و همین غفلت و توجه و تعلق به دنیا، انسان را از اصل و کمالش دور میسازد. مردمان از صبح تا شب برای غذا، مسکن، پوشاک و ارضای غرایز و شهوات در تلاشند که همه حیوانی و فانی است.
خداوند متعال، ماه مبارک رمضان را چون اردوگاهی اجباری قرار داده است تا انسان مجبور شود و عادت کند تا نفس و حوایج نفسانی خویش را در اختیار و کنترل عقل قرار دهد و بدیهی است که با کنترل نفس و بدن، حجابها از روی عقل و فطرت کنار میرود و نور الهی در آنها متجلی میگردد. عقل به جز کمال دعوتی ندارد و کمالی نیز به جز الله جل جلاله وجود ندارد.
خداوند رحمان و رحیم، رمضان را یک فرصت برای توجه قرار داده است و به سبب همین توجه، رحمت مضاعفی را شامل حال بندگانش نموده است، تا آنجا که آنها را میهمان خود قرار داده و مورد رحمت واسعه و مخصوص خود میگرداند. و بسیار فرق است بین بنده، با میهمان ویژه.
همین توجه و کنترل نفس به امر الهی سبب میشود تا بفرماید: خواب او عبادت، نفسش ذکر و تسبیح و تلاوت یک آیه از قرآنش برابر با ختم قرآن است. دعایش مستجاب، توبهاش مقبول و عباداتش همه مأجور است.
بدیهی است که انسان متأثر از تمامی گذشته خود است و علتها، معلولهای خود را به دنبال دارند، اما فرمود: در ماه مبارک رمضان تو میهمان من هستی، دیگر در گذشته چقدر عهد شکستی، چقدر نافرمانی و معصیت کردی، چقدر به خودت ظلم کردی و چه عواقبی باید گریبانگیرت شود را در نظر نمیگیرم و به برکت این ماه و قرآن، آثار سوء گذشته را محو میکنم و تو را مورد اکرام خاص خود قرار میدهم ...، اما بدیهی است که همه مشروط به این است که انسان خود در این میهمانی شرکت نموده و به صاحبخانه توجه داشته باشد. آن صاحبی که خالق، مالک و رازق اوست و بازگشت همه به سوی اوست.
پس، درهای جهنم برای «عبد» همیشه بسته است و شیطان برای او همیشه در غل و زنجیر است، اما همه «عبد» نیستند و ماه مبارک رمضان فرصتی است ممتاز و همگانی برای بندگی و عبودیت. و البته این فرصت و امتیازهای فراوان و ویژهی آن شامل کسانی خواهد شد که به این ضیافت آمده و ایامشان با گذشته فرق کند. @PASOKH2
✅ 10موضع تاریخی امام خامنه ای در برابر رژیم صهیونیستی!
🔵 گاهى بعضى از جوانهاى ما که مراجعه می کنند و جوابى نمىشنوند، به من نامه می نویسند و التماس می کنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدّم با رژیم صهیونیستى بجنگیم. ملّت، عاشق مبارزهى با صهیونیستها است و جمهورى اسلامى [هم این را] نشان داده است. ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
🔵 امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّهی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است. ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
🔵 گاهی شنیده می شود دشمنان ملّت ایران، از جمله از دهان نحسِ نجسِ سگِ هار منطقه در رژیم صهیونیستی، چانه میجنبانند که ایران تهدید همهی جهان است؛ نه، این سخنِ دشمن و درست نقطهی مقابل ممشای اسلامی است. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
🔵 اگر غلطی از سردمداران رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی «تلآویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
🔵 صریح می گوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجهاش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
🔵 رژیم صهیونیستی در واقع یک رژیمی است که پایههای آن به شدّت سست است، رژیم صهیونیستی محکوم به زوال است. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
🔵 نباید شک کرد که شجرهى خبیثهی اسرائیل که «اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار»، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بى شک نابود خواهد شد. ۱۳۷۰/۰۸/۱۵
🔵 صهیونیستها هم در این منطقه، مثل سگِ زنجیریِ استکبار عمل میکنند. پارس کردن و پاچه گرفتن و به این و آن پریدن، شأن صهیونیستهاست. ۱۳۷۲/۰۳/۲۶
🔵 این صهیونیستها، جز زبان زور، هیچچیز نمی فهمند. چهل سال است که هرچه سازمان ملل نسبت به مسألهی فلسطین، علیه صهیونیستها قطعنامه صادر کرده است، اینها رد کردهاند. اینها لوس شدهاند! ... اسرائیل با زور و سلاح و مشت، عقب خواهد نشست.۱۳۶۹/۰۸/۰۲
🔵 شما (صهیونیست ها) ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. انشاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت. ۹۴/۶/۱۸
@pasokh2
197 - حجّ در ماههای معینی است، پس هر که در آن ماهها ملتزم به حجّ شد، همبستری و نافرمانی و مجادله در اثنای حجّ ممنوع است، و هر چه نیکی کنید خدا آن را میداند، و توشه بگیرید که بهترین توشه تقواست، و ای خردمندان از من پروا کنید
198 - مانعی نیست که [در سفر حجّ] از فضل پروردگار خویش روزی بجویید، و چون از عرفات کوچ کردید، در مشعر الحرام خدا را یاد کنید و او را یاد کنید همانگونه که شما را هدایت کرد، و محققا شما پیشتر، از گمراهان بودید [و چیزی نمیدانستید]
199 - آنگاه از همان جا که مردم روانه شدند روانه شوید و از خدا آمرزش بطلبید که خدا آمرزندهی مهربان است
200 - و چون اعمال خود را به انجام رساندید، خدا را آنسان که پدران خود را ذکر میکنید یاد کنید بلکه بالاتر از آن پس بعضی از مردم [دنیا طلب] میگویند: پروردگارا! به ما در همین دنیا عطا کن، و او را در آخرت نصیبی نیست
201 - و برخی از آنها گویند: پروردگارا! ما را در دنیا نیکی و در آخرت نیکی عطا کن و ما را از آتش نگاه دار
202 - آنها هستند که از دستاوردشان نصیبی خواهند داشت و خدا در حسابرسی، سریع است ✅ #جرعه_ای_از_کلام_نور
📚 #صفحه_31 ، سوره مبارکه #بقره
@pasokh2
203 - و خدا را در روزهای معینی یاد کنید پس هر که شتاب کند [و اعمال را] در دو روز انجام دهد گناهی بر او نیست، و نیز هر که [تا روز سوم] تأخیر کند گناهی بر او نیست، [این] برای کسی است که تقوا پیشه کند و از خدا پروا کنید و بدانید که بیتردید شما به سوی او محشور میشوید
204 - و از مردم کسی است که گفتار او در بارهی زندگی دنیا [و پارسایی] مایه اعجاب توست و خدا را بدانچه که در دل دارد گواه میگیرد، و حال آن که او لجوجترین دشمنان است
205 - و چون بازگردد [ یا به مقامی رسد] بکوشد تا در زمین فساد کند و کشت و نسل را تباه نماید، و خدا فساد را دوست ندارد
206 - و چون به او گفته شود: از خدا پروا کن! نخوت او را به گناه کشاند، پس جهنّم او را بس است و چه بد بستری است
207 - و از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از سر جان میگذرد، [چون علی در بستر پیامبر] و خدا به بندگان مهربان است
208 - ای کسانی که ایمان دارید! همگی به طاعت خدا درآیید و گامهای شیطان را دنبال نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است
209 - و اگر پس از روشنگریهایی که سوی شما آمد کجروی کنید بدانید که خدا شکستناپذیر و حکیم است
210 - آیا منتظرند که [عذاب] خدا در سایههایی از ابر و فرشتگان به سراغ آنها بیاید و کار یکسره شود! و همه کارها به خدا باز گردانده میشود ✅ #جرعه_ای_از_کلام_نور
📚 #صفحه_32 ، سوره مبارکه #بقره
@pasokh2
سوال : بسیاری شبهه میکنند که روزه گرفتن در این ایام بسیار گرم و طولانی اشتباه محض است و برای بدن بویژه کلیه ها ضرر دارد چه جوابی دارید؟
پاسخ : برخی ساده و ناآگاهند، اما بسیاری حتی ایمان به خداوند متعال و معاد را اشتباه محض میدانند و حال آن که خودشان در این اشتباه محض فرو رفتهاند و به اشتباه خود نیز میبالند.
از این رو، باید دقت شود که اگر اساساً توحید، نبوت، معاد، قرآن، اسلام و احکام را قبول ندارند، نباید وارد فروع و احکام شوند و اگر قبول دارند، نباید حکم خدا را «اشتباه محض» بخوانند. این نحو بیان، حاکم از بغض گوینده است به عبادت خداوند سبحان.
خداوندی که روزه را برای تمامی امم و در ماه رمضان برای مسلمانان واجب نمود، نفرمود که برای روزهای کوتاه، خنک و کنار دریاست؛ بلکه فرمود: هر کس این ماه را درک کرد و مریض یا مسافر نبود، روزه بگیرد. خواه روز بلند باشد یا کوتاه، هوا سرد باشد یا گرم، هوای نفس انسان اجازه دهد یا خیر؟
از نظر برخی، هر چه خدا حکم کرده باشد، ضرر دارد و هر کاری که خودشان بکنند، اگر چه تابعیت کامل از نفس حیوانی و سبک زندگی کاملاً حیوانی باشد، عین علم، بهداشت و فایده است. حتی برای عرقخوری یا قمار یا زنا یا سایر مفاسد خود نیز بهانه و دلیل میآورند و سعی در توجیه علمی آن و تطهیر عمل قبیح خود میکنند، چنان چه حتی برای نسلکُشی نیز فلسفه میبافند.
اما اسلام عزیز، دین «لا ضَرَر» است و به هیچ کاری که برای انسان ضرر داشته باشد، حکم نکرده است.
*- در روزه نیز چنین است، کسی که میداند روزه گرفتن برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد و اگر بگیرد نیز قبول نیست و به وقت بهبود باید قضا کند و کفاره هم بدهد. احکام روزه بسیار دقیق و روشن بیان شده است، از جمله:
از فتاوای مقام معظم رهبری:
*- اگر از گفته پزشک متديّن و امين اطمينان حاصل کنيد که روزه براى چشم شما ضرر دارد و يا خوف ضرر داشته باشيد، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جايز هم نيست، و با خوف ضرر نيت روزه صحيح نيست و در صورت عدم خوف ضرر نيت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت روزه متوقف بر اين است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد.
*- اگر روزه براى چشمان شما ضرر دارد، واجب نيست روزه بگيريد، بلکه واجب است افطار کنيد و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان آينده استمرار پيدا کرد، قضاى روزه بر شما واجب نيست، ولى واجب است که عوض هر روز يک مدّ طعام به فقير بدهيد.
س 755: اگر پزشک شخصى را از روزه گرفتن منع کند آيا با توجه به اينکه بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
ج: اگر مکلّف از گفته پزشک يقين پيدا کند که روزه براى او ضرر دارد و يا از گفته وى يا منشأ عقلايى ديگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نيست، بلکه جايز هم نيست.
س 732: دخترانى که تازه به سن تکليف رسيدهاند و روزه گرفتن بر آنها مقدارى مشکل است، چه حکمى دارند؟ آيا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟
ج: بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکميل نه سال قمرى است که در اين هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نيست، ولى اگر روزه گرفتن براى ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار براى آنها جايز است.
س 735: اگر فردى به خاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد، ولى بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمى دارد؟
ج: اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايى داشته باشد، کفّاره واجب نيست، ولى قضا بر او واجب است.
س 742: آيا مسافرت عمدى در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جايز است؟
ج: مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، ولو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است.
س 747: من به لطف خداوند متعال داراى فرزندى هستم که شيرخوار است. ان شاء الله تعالى بزودى ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسيد. در حال حاضر مىتوانم روزه بگيرم ولى در صورت روزه گرفتن، شيرم خشک خواهد شد. با توجه به اينکه داراى بنيه ضعيفى هستم و کودکم هر ده دقيقه شير مىخواهد، چه وظيفهاى دارم؟
ج: اگر به دليل کم يا خشک شدن شيرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشيد، روزهتان را افطار کنيد، ولى براى هر روزى بايد يک مدّ طعام به فقير بدهيد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آوريد.
سوال : آیا نقش حضرت والا در سریال بانوی عمارت یک شخصیت تاریخی واقعی است ؟
پاسخ : حضرت والا در سریال بانوی عمارت همان جهانبخش میرزا پسر عموی شاهزاده ارسلان بود که به علت کینه ای قدیمی این روز ها در فکر انتقام از پسر عمویش است .
این شخصیت ساخته و پرداخته ذهن نویسنده سریال بانوی عمارت بوده و در تاریخ ایران چنین شخصیتی وجود نداشته است . @pasokh2
✅ سوره #یس
☘ #سوال : چرا سوره یس قلب قرآن لقب گرفته است؟ این سوره چه اهمتی دارد که سورههای دیگر ندارند؟ چون من حقیقتش خیلی حدیث در فضیلت این سوره دیدم و خیلی امامان به خواندن و انس با این سوره تاکید کردهاند. علت این همه اهمیت چیست؟
☘ پاسخ و متن کامل سوره مبارکه یس در لینک زیر
👋 yon.ir/986Oi
👋 yon.ir/xEXwh
💎کانال پاسخگو
@pasokh2
💠 #پاسخ: روايت فوق با اشكال مختلف و با قلم متفاوت در كتابهاي حديثي از معصوم نقل شده است:
مانند: «مَنْ آنسَ باللهِ استوحَشَ مِنَ الناس». هر كس با خدا انس بگيرد، از مردم وحشت دارد.
«مَنْ استوحشَ مِنَ الناسِ أنسَ باللهِ سبحانَه». كسي از مردم دوري گزيند، با خداي سبحان انس بگيرد.
«ثمرةٌ الاُنسِ بالله الإستيحاشُ مِنَ الناس». ثمره انس با خدا، دوري گزيدن از مردم است.
واژة «انس» در بعضي از جوامع روايي به صورت ثلاثي مجرد (أنس) و در بعضي ديگر به صورت ثلاثي مزيد آمده است (آنس).
زندگي اجتماعي با همه اهميتش، نميتواند ارزش مطلق دانسته شود. در بعضي مواقع لازم است جامعهگريزي و هجرت از مردم را كه قرآن به چند نمونه از آن اشاره كرده است، انتخاب نمود. مانند :
1. داستان اصحاب كهف كه آن جوانان صالح از اجتماع و مردم فاسد زمانه خود كناره گيري نمودند و قرآن نيز از آنها ستايش كرده است.
2. كنارهگيري حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ از جامعه شرك آلود نمرودي.
3. رهبانيت اصحاب حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ به خاطر حفظ دين.
در قرآن به همان اندازه كه به محبت كردن به مردم اهميت داده شده است، به تبري از بعضي از انسانها و دور شدن از آنها نيز اهميت داده شده است، همانطور كه در كنار بحث صلح و مسالمت، از جهاد نيز بحث كرده است. قرآن توصيه ميكند كه در برخي مواقع براي حفظ دين لازم است از اجتماع و مردم كنارهگيري كرد. به عنوان نمونه مي فرمايد : «حقاً كه ابراهيم و يارانش الگوي نيكو هستند براي شما، هنگامي كه به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه كه ميپرستيد بيزاريم.»
روايت مورد سؤال در مقام توصيه اخلاقي است. زماني كه انسان به خدا نزديكتر شود. خود را از جاذبههاي دنيوي دور نگه ميدارد و دلبستگي را از تعلقات دنيوي ميرهاند. اگر در روايت فوق اين نكته مطرح شده است كه الفت و انس به خدا، سبب وحشت از مردم ميشود وحشت و ترس از خود مردم نيست، بلكه انسان با تقوا، از گناهان مردم وحشت دارد و دوست دارد از آنها دوري كند تا گناه، او را غافل و از رحمت خداوند دور نسازد.
💠 آیت الله ##جوادی_آملی
💎کانال پاسخگو
🆔 @PASOKH2