eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
604 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشندالف)دلائل عقلی عصمت نکته: دلیل عصمت نمی تواند شرعی محض باشد چون ممکن است آن دلیل با خطا وسهو از پیامبر صادر شده باشد و دور وتسلسل لازم می آید. پس ابتدا چند دلیل عقلی(برون دینی) بر لزوم عصمت انبیاء می آوریم:دلیل اول نقض غرض: اگر پیامبر معصوم نمی بود نقض غرض لازم می آمد و خدا هم نقض غرض نمی کند چرا که حکیم و علیم است. توضیح این دلیل چنین است:مقصود از فرستادن انبیا و رسل چیست؟ ارشاد مردم که به سوی مصلحت های واقعی بروند و از مفسده های واقعی دور شوند ومقدمه چینی برای تربیت وتزکیه مردم برای اینکه آنها به کمال انسانیت برسند؛حال اگر قرار بود انبیاء خلاف آنچه گفته اند انجام دهندارشادی واقع نمی شد وتربیتی واقع نمی گردید. به عبارت دیگر: اگر مردم احتمال کذب و دروغ در انبیا را بدهند این احتمال را در اوامر و نواهی انها هم می دادند و در نتیجه هیچ کس به آن فرامین عمل نمی کرد و این نقض غرض بعثت بود؛(غرض این بود که با مردم به وسیله انبیا از جهل در بیایند ) نقض غرض هم که برای خدای حکیم محال است؛ پس عصمت وجود دارد؛ به همین دلیل انبیا معصوم هستند آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ الف)دلائل عقلی عصمت جواب دوم ✅اگر انبیا معصوم نباشند اجتماع ضدین لازم می اید؛ چرا که از طرفی واجب است متابعت از گفتارها و رفتارها و تاییدات پیامبران در همه حال؛ اما اگر فرض کنیم که نبی معصوم نباشد آیا در حال معصیت او، باز هم متابعت از وی واجب است یا خیر؟اگر واجب نباشد، خلف لازم می آید، چرا که در اینصورت برای چه انبیا آمده اند؟ واگر متابعت حتی در حال گناه هم واجب باشد، این هم محال است؛ چرا که عقلاً و شرعا و طبق گفته خود پیامبران ارتکاب معصیت جایز نیست.(با دقت خوانده بشود) بیان دیگری اگر گناهی از نبی سر زند، یا تبعیت از او واجب است یا خیر؛ اگر واجب باشد، لازم می آید اجازه معصیت، بلکه وجوب دنباله روی از معصیت واین واضح است که باطل می باشد. از طرفی اگرتبعیت از آن واجب نباشد، این منافی حکم پیامبری اوست، چون پیامبری در خود، معنای تبعیت را به همراه دارد، این در صورتی است که علم به خطا پیدا کنیم؛ اما در صورتی که احتمال این خطا را دهیم، چون درنتیجه، احتمال خطا بودن و معصیت بودن کارهای پیامبران را می دهیم، تبعیت از پیامبر واجب نیست واین مخالف لزوم بعثت پیامبران است. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ الف)دلائل عقلی عصمت جواب سوم لزوم اتمام حجت ✅امام، حجت خداوند بر روى زمین است، اگر امام معصوم نباشد، حجت خداوند بر مردم تمام نخواهد شد؛ در حالى که بازخواست مردم در قیامت مستلزم اتمام حجت بر آن‌ها است. 👌به عبارت دیگر، خداوند اگر بخواهد کسى را عقاب کند باید زبان عذر او را کوتاه کرده باشد و اگر چنین نکند، عقلا عقاب و عتاب کردن کسى به خاطر انجام ندادن فرامین الهى، صحیح نیست؛ زیرا آن بنده نیز مى‌تواند عذر بیاورد که اگر من فلان دستور را انجام ندادم، امام که خود حافظ دین و شریعت و خلیفه تو در روى زمین بود، انجام نداد به همین دلیل حجت بر من تمام نشد و من فکر کردم که انجام آن لازم نیست و گر نه خود امام که مجرى احکام الهى است باید آن را انجام مى‌داد. بنابراین،‌ امام باید از هرگونه گناه، خطا، نسیان و سهو معصوم باشد ( هرچند نسبی ) تا حجت بر مردم تمام شود و اگر با وجود چنین امام معصومى مردم به دستورات و حدود الهى که از طریق همان امام ابلاغ و اجرا مى‌شود عمل نکنند، آن وقت زبان عذرشان کوتاه است و خداوند مى‌تواند از او بازخواست کند. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند الف)دلائل عقلی عصمت جواب چهارم برهان بطلان تسلسل 👌دلیل دیگر بر وجوب عصمت پیامبران و امامان، بطلان تسلسل است. به این صورت که دلیل نیاز مردم به وجود و نصب امام از جانب خداوند،‌ خطاپذیرى مردم است. یعنی انسانها چون خطا میکنند نیازمند یک راهنما هستند. حال اگر خود امام معصوم از خطا و معصیت نباشد، خود امام یا پیامبر نیاز به وجود امام دیگرى دارد و آن امام نیز نیاز به وجود امام دیگر و... که منجر به تسلسل مى‌شود و تسلسل از دیدگاه عقلا باطل است. نکته اگر پیامبران معصوم نباشند این احتمال خطاء و اشتباه در تمام زمینه و گفته هایشان وجود دارد پس پیامبران باید معصوم باشند والا نقض غرض پیش میاد چون هدف از ارسال رسل و پیامبران این بود که مردم هدایت بشوند که با این احتمال خطا دیگه کسی به سخنانشان اعتناء نخواهد کرد لذا نقض غرض حاصل میشود(غرض هدایت مردم بود) ✅نکته خیلی مهم: اگر پیامبری معصوم نباشند دیگر هیچ عملی و سخنی از آنان حجت نخواهد بود چون روی هر کدام از سخنان و کارهای آنها دست بذاریم احتمال خطا وجود دارد پس تبعیت و پیروی واجب نیست . آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ الف)دلائل عقلی عصمت جواب پنجم پیامبران علاوه بر ابلاغ وحی به مردم وظیفه دارند که به تربیت و تذکیه مردم هم بپردازندو افراد مستعد را تا آخرین مرحله کمال انسانی برسانند. یعنی اینان علاوه بر وظیفه تعلیم و راهنمایی مردم، وظیفه دارند که مردم را تربیت و راهبری هم بکنند. یعنی آنان هم پیغامبرند هم راهبر و رهبر. از طرفی می دانیم که رفتار و اعمال مربی بیش از حرف های او اثر می گذارد و خصوصا عموم مردم چشمشان بیشتر به اعمال است و کسی که از نظر رفتار نقص ها و کمبودهایی داشته باشد، گفتارش هم تاثیر مطلوب را نمی گذارد. پس هنگامی هدف خداوند از بعثت انبیا کامل محقق می شود که پیامبرانش از هر گونه خطا و گناه و لغزشی در گفتار و کردار مصون باشند. (آموزش عقاید، آیه الله مصباح یزدی، درس۲۵) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ ب)دلائل نقلی عصمت دلیل اول : وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی‏ الظَّالِمین‏ (سوره بقره آیه ۱۲۴) ابراهیم از خداوند درخواست کرد که امامت را نیز به ذریه و نسل من بده، و خداى تعالى نیز مستجاب کرد اما در پاسخش فرمود: این عهد من به ظالمین نمی رسد. منظور از ظالمین مطلقاً هر کسى است که ظلمى از او صادر شود، هر چند آن کسى که یک ظلم و آنهم ظلمى بسیار کوچک مرتکب شده باشد، حال چه اینکه آن ظلم شرک باشد، و چه معصیت، چه اینکه در همه عمرش باشد، و چه اینکه در ابتداء باشد، و بعد توبه کرده و صالح شده باشد، هیچیک از این افراد نمی توانند امام باشند، پس امام تنها آن کسى است که در تمامى عمرش حتى کوچکترین ظلمى را مرتکب نشده باشد. ✅👌در اینجا علامه طباطبایی به یک سرگذشت اشاره می کند: « شخصى از یکى از اساتید ما پرسید: به چه بیانى این آیه دلالت بر عصمت امام دارد؟ او در جواب فرمود: مردم بحکم عقل از یکى از چهار قسم بیرون نیستند، و قسم پنجمى هم براى این تقسیم نیست، یا در تمامى عمر ظالمند، و یا در تمامى عمر ظالم نیستند، یا در اول عمر ظالم و در آخر توبه‏ کارند، و یا بعکس، در اول صالح، و در آخر ظالمند، و ابراهیم ع شأنش، اجل از این است که از خداى تعالى درخواست کند که مقام امامت را بدسته اول، و چهارم، از ذریه‏ اش بدهد، پس بطور قطع دعاى ابراهیم شامل حال این دو دسته نیست . باقى می ماند دوم و سوم، یعنى آن کسى که در تمامى عمرش ظلم نمیکند، و آن کسى که اگر در اول عمر ظلم کرده، در آخر توبه کرده است، از این دو قسم، قسم دوم را خدا نفى کرده، باقى می ماند یک قسم و آن کسى است که در تمامى عمرش هیچ ظلمى مرتکب نشده، پس از چهار قسم بالا دو قسمش را ابراهیم از خدا نخواست، و از دو قسمى که خواست یک قسمش مستجاب شد، و آن کسى است که در تمامى عمر معصوم باشد آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
خلاصه این دلیل:👇👇 هر گناهی ظلم است : 1. یا ظلم به خدا است ( حق الله ) 2. یا ظلم به خود است ( حق النفس ) 3. یا ظلم به دیگران است ( حق الناس ) در هر صورت کسی که گناه میکند یکی از این موارد بالا را مرتکب شده است و خدا هم فرموده عهد من ( که همان امامت و پیشوایی باشد ) به ظالمین نمی رسد. پس اگر عهد خداوند که امامت و پیامبری است به کسی رسید یعنی هیچ ظلم و گناهی انجام نداده و نخواهد داد. @pasokh999
♨️شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ ب)دلائل نقلی عصمت دلیل دوم: مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً (80) كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و كسى كه سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستاديم (و در برابر او، مسئول نيستى) ✅ روشن است که وجوب اطاعت بی‌چون و چرا از یک شخص، دلالت بر وجود عصمت در آن فرد می‌نماید. سوره نساء آیه ۱۴ «وَ مَنْ يَعْصِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يدْخِلْهُ نارًا خالِدًا فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهين» و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد، وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفت‏ آور است ✅پس راه در امان ماندن از عذاب الهی اطاعت کامل در تمام زمینه ها از پیامبر است آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ دلیل عرفی آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
دلایل عصمت انبیاء بزرگوارانی که نمی خواهند فیلم بالا را دانلود بکنند و حافظه گوشی خودشان را پر بکنند روی لینک پایین بزنند👇👇 https://enama.ir/videos/1004771 @pasokh999
♨️شبهه ۳۷ اگر انبیاء و اهل بیت علیهم السلام معصوم هستند پس چرا استغفار میکردندجواب اول اولا توبه و استغفار هميشه به معناى بازگشت از گناه نيست بلكه هر گونه بازگشت و توجّه به خدا را كه همراه با اعتراف به ناتواني خود از به جا آوردن حقّ بندگي است ، شامل میشود. از اين رو توبه و استغفار به خودى خود، يكى از عبادت‏هاى بزرگ و از مصاديق بارز تعظيم خداست و هيچ دلالتي بر گناهكار بودن استغفار كنننده ندارد. بلكه دائم الاستغفار بودن از علائم اهل تقوا و ايمان و شرط بندگي است و آنكه مداومت براستغفار نداشته باشد در منطق قرآن كريم و اهل بيت (علیهم السلام) نه تنها نمي تواند امام يا نبي باشد بلكه حتّي مومن حقيقي هم نيست.و رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) فرمودند:«خير الدّعاء الاستغفار ـــ بهترين دعاها استغفار است». خداوند متعال نيز در قرآن كريم میفرماید 👌«کانُوا قَلِیلاً مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ــــ شبانگاه اندکى می آرَمَند و سحرگاهان به استغفار می پردازند»(الذاریات:17). بر اين اساس ، به صرف اينكه امام معصوم ـ كه عصمتش با برهان عقلي اثبات مي شود ـ در مقابل خدا اعتراف به قصور نموده و توبه و استغفار مي نمايد نمي توان حكم نمود كه وي معاذ الله مرتكب گناه شرعي شده است. بايد توجّه داشت كه اوّلاً گناه شأني غير از گناه شرعي و اصطلاحي است. 👌👌 ثانياً بين گناهكار دانستن خود و گناهكار بودن تفاوت است. توبه و استغفار انبياء يا از روي گناهكار دانستن خود بوده كه شرط اخلاص در بندگي و اعتراف به كوچكي و قصور خود در مقابل عظمت الهي است يا توبه از گناه شأني بوده نه از گناه شرعي ؛ و آنچه با عصمت لازم براي نبي ، در تقابل است گناه شرعي است نه گناه شأني ؛ چرا كه گناه شأني حقيقتاً گناه نيست بلكه كارخيري است كه مناسب شأن و رتبه ي وجودي نبي نيست آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
شبهه ۳۶ چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓ جواب دوم ممکن است منظور معصومین(علیهم‌السلام) این باشد که اگر مدد الهی نباشد و ما را رها کند، ما چنین خواهیم بود، یعنی اگر ما مستقل باشیم و خدا ما را به خود واگذار کند، مفتضح می‌شویم، هوای ما غالب می‌گردد و عنان ما را شیطان می‌گیرد. اما خداوند متعال ما را رها نمی‌کند، پس ما چنین نیستیم. لذا این‌جا نیز امام سجاد(علیه‌السلام) می‌فرماید: خداوندا اگر من را رها کنی، عنان من را شیطان خواهد گرفت و یقین من را به سستی و سوء ظن مبدل کرده و بر من مسلط شده و من را به قعر جهنم می‌برد.(که البته این حفاظت خاص نیز بر اساس حکمت و شایستگی آنان است) جواب سوم تفسیر تعلیمی و تربیتی: برخی نیز معتقدند امامان معصوم در دعاهای خود در مقام تعلیم و یاد دادن چگونگی ذکر دعا و ارتباط با خداوند برای دیگران بودند. آنان به طور غیر مستقیم می‌خواستند به انسان‌های گناه‌کار تعلیم دهند که با اعتراف به گناهان خود و یادآوری آن‌ها به صورت متناوب، دل را از سیاهی و کدورت‌ها پاک نموده و به سوی نور و روشنایی حرکت می‌دهند. پس مخاطب این‌گونه خطابات مردم عادی هستند نه خود آن بزرگواران، یعنی آی مردم این‌چنین با خدا صحبت کنید. جواب چهارم حمل بر استغفار دفعی: برخی دیگر در تحلیل استغفاری که در این دعاها آمده گفته اند، استغفار دفعی است؛ یعنی استغفاری که مانع عارض شدن غفلت و گناه می‌شود، نه استغفار رفعی که برای آمرزش گناه و خطای موجود است؛ مثلا گاهی ما واکسنی میزنیم تا اینکه به فلان بیماری مبتلا نشویم یعنی پیشگیری میکنیم یعنی قبل از اینکه بیماری سراغمون بیاید ما آن را دفع میکنیم (استغفار دفعی) ولی گاهی طرف بیمار شده واکسن میزند تا از این بیماری که مبتلا شده نجات پیدا بکند(استغفار رفعی) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
اینکه خداوند به امامان عصمت داده یعنی اختیار گناه کردن ندارند پس این چه ویژگی مثبتی برای ائمه علیهم السلام خواهد بود؟.Mp3
653.1K
شبهه ۳۷ ♨️اینکه خداوند به امامان عصمت داده یعنی اختیار گناه کردن ندارند پس این چه ویژگی مثبتی برای ائمه علیهم السلام خواهد بود❓ @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکند❓ دیدگاه امامیه و معتزله: متکلمان امامیه و معتزله بر اساس اعتقاد به حسن و قبح عقلی و قاعده لطف، عصمت را به "خودداری اختیاری انسان از ارتکاب گناه، به واسطه لطفی که خداوند در حق او دارد؛ معنا کرده‌اند. علامه حلی، عصمت را لطف خفی از سوی خداوند نسبت به بنده‌اش می‌داند به گونه‌ای که دیگر انگیزه‌ای برای ترک اطاعت و یا انجام معصیت در او نمی‌ماند؛ هر چند توان انجام آن‌ها را دارد.این ملکه اگرچه از سنخ تقوا و پرهیزگاری است، اما در مرتبه‌ای بالاتر از آن قرار دارد، به نحوی که صاحبش را از ارتکاب هر عمل زشت حتی در حد فکر گناه، باز می‌دارد و موجب ایجاد بالاترین اندازه اعتماد عمومی به آن‌ها می‌شود منشا عصمت لطف الهی است علامه حلی چهار سبب را منشا این لطف الهی دانسته که مجموع آنها موجب پیدایش عصمت دانسته‌اند:👇👇 ✅شخص معصوم از نظر روحی یا جسمی دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی خاصی است که باعث می‌شود در او ملکه اجتناب از گناه به وجود آید. برای شخص معصوم، آگاهی به عواقب ناگوار گناهان و ارزش اطاعت از خدای متعال حاصل می‌شود.این آگاهی با نزول پی در پی وحی و یا الهام، ژرف و گسترده‌تر می‌گردد.شخص معصوم نه تنها بر واجبات، بلکه بر ترک اولی نیز مؤاخذه می‌شود، به‌طوری که حس می‌کند هیچ گونه اغماض و اهمالی در مورد او وجود ندارد. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکندقسمت دوم مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در این باره می فرماید : العصمة لطف یفعله الله تعالى بالمکلف بحیث یمتنع منه وقوع المعصیة وترک الطاعة مع قدرته علیهما . عصمت ، لطفی از جانب خداوند که شامل حال مکلف می‌شود و او را از وقوع در معصیت و ترک اطاعت باز می‌دارد ؛ با این که آن شخص قادر به انجام آن‌ دو است . (النکت الإعتقادیة - الشیخ المفید - ص 37) 👌این علم الهی خاص ، لطفی است که خداوند به بندگان برگزیده خودش عطا کرده و سبب و منشأ ایجاد ملکه تقوی تا عالی‌ترین درجه آن ؛ یعنی عصمت شده است . مثلاً در باره حضرت یوسف علیه السلام همین علم باعث شد که مرتکب فحشا نشود ؛ با این که کاملاً در انجام آن مختار بوده است . يوسف : 24 وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصين‏ آن زن باز در وصل او اصرار و اهتمام کرد و یوسف هم اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق را ندیده بود (به میل طبیعی) در وصل آن زن اهتمام کردی، ولی ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود. «َعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ کلَّهَا» (البقره / 31) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکند❓ قسمت سوم عصمت بر دو گونه است ؛ عصمت خاصّ حجج الهی که عصمتی مطلق و موهبتی بوده ، شرط نبوّت یا امامت آنهاست ؛ و عصمت عامّ که اختصاص به شخص خاصّی نداشته و صفتی اکتسابی است ؛ به این معنا که شخص می تواند از راه ترقّی وجودی به جایی برسد که انجام گناه برای او ممتنع شود. توضیح : عصمت ملکه نفسانى است که انسان را از اینکه در خطاء واقع شود و مرتکب گناه گردد، باز مى دارد. نبوت و امامت: اگر چه پیامبران و امامان علیهم السلام، همگی معصوم بودند، اما «عصمت» یک صفت، حالت و ویژگی است، ولی نبوت یا امامت، یک مسئولیت است. لذا هر پیامبر و امامی معصوم بوده است، اما هر معصومی پیامبر و امام نبوده است. چنان چه حضرت مریم علیهاالسلام، حضرت فاطمه علیها‌السلام نیز صاحب عصمت بودند، اما پیامبر یا امام نبودند. حضرت زینب کبری علیها‌السلام صاحب علم لدنی و معصوم بودند، حضرت معصومه علیهاالسلام، به تأیید امام معصوم (علیهم السلام)، معصوم بودند، اما نه پیامبر بودند و نه امام. تکلیف و مسئولیت: پس، نبوت، رسالت و امامت، مسئولیت است. خداوند علیم و حکیم، بندگان خود را خلق نمود و به هر کدام فضلیت‌هایی را موهبت نمود و به همان تناسب، برای هر کدام [بر اساس علم، حکمت، مشیت و اراده‌اش]، نقش و تکلیفی در کارگاه هستی تعیین نمود. اگر کسی را برای «مادری» خلق کرد، به غیر از نوع خلقتش، مِهر مادری نیز به او داد – اگر کسی را برای «پدری» خلق کرد، به غیر جسم و فیزیک لازم، به او قوه‌ی تدبیر، استقامت و ... داد – همین‌طور است وقتی کسی را برای نبوت یا امامت خلق کرد ، امکانات و ملزومات لازم را به او داد و سپس مکلفش نمود. اما اختیار را از هیچ کدام سلب ننمود. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۸ طبق چه دلایلی میگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جانشین انتخاب کرد و آن جانشین امام علی علیه السلام است؟ نکته: تمام دلایلی که برای ضرورت انبیاء گفتیم و عصمت آنان اینجا هم مطرح میشود جواب اول 💢يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين💢 ✅شأن نزول: 👌فقط وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام تمام شان نزول های دیگر قابل قبول نیست(که در ادامه بحث روشن میشود) انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد.👇👇 «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» ✅بعضی ها چطور قرآن و دین را میفهمند من نمیدانم مشروعیت فقط از جانب خداست یعنی خداوند بیان میکند کی امام باشد کی نباشد مردم فقط میتواند قبول بکند یا قبول نکنند(مقبولیت). 👌👌مِن رَبِّکَ:بزرگواران پیامبر اجازه اجتهاد ندارد برخلاف علماء ما که اجتهاد میکنند(یعنی پیامبر نمیتواند بگوید من باتوجه به وحی های که به من شده اینطور میفهمم فقط باید آنچه که خدا بیان کرده باید بیان بکند برخلاف علماء ی ما که با تتبع و تفکر در منابع حکم شرعی را استخراج میکنند و میگویند من اینطوری میفهمم) پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۸ طبق چه دلایلی میگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جانشین انتخاب کرد و آن جانشین امام علی علیه السلام است؟ ادامه آیه: 💢و ان لم تفعل فما بلغت رسالته💢: 👌👌ای پیامبر یادته چقدر انسانها را به ما وصل کردی،ای پیامبر یادته چقدر زجر کشیدین(سه سال شعب ابی طالب علیه السلام، چقدر حرف خوردی، چقدر کتک خوردی...) چقدر با بت پرستی مبارزه کردی چقدر در راه ما شهید و جانباز دادی..... 👈حالا اگر این مطلب را بیان نکنی مثل اینکه هیچ کاری نکردی!!! سوال:مگر آن مطلب چیه که تمام این کارهای که بیان شد اینهمه شهید شدن.... زمینه بود تا این مطلب بیان بشود❓🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
اهل سنت تقریبا به دو نظر قائل شدن: 1)مولی را به معنای ولی نمیگرند به معنا دوست میگیرند😊 2)یا کلا میگویند(فما بلغت رسالته) درباره احکام است:😊 💢نقد هر دو تا نظریه اهل سنت💢: 1)ولی به معنای دوست: جواب:👇👇👇 👈اولا:همه میدانستند که امام علی علیه السلام نه اینکه دوست پیامبر بلکه بالاتر جان پیامبر👌 👈ثانیا:برای اعلام دوستی این همه مقدمات و تشکیلات نمیخاست اون هم وسط بیابان گرم و سوزان🔥100هزار نفر را معطل کردن بخاطر چیزی که خودشان میدانستند 🤔 ثالثا:پیامبر که فرموده بودن مومنین با هم برادرند👬 (بالاتر از دوست) حتی عقد اخوت هم با هم بسته بودن 🤝 👈رابعا:واقعا اگر اعلام نمیشد که امام علی علیه السلام دوست پیامبر است فما بلغت رسالته میشد؟؟😳 👈خامسا:ولی به معنا اولی است👌 با توجه به قرائن خطبه غدیر(الست اولی بکم من انفسکم...که بعد از اعتراف مردم پیامبر فرمود من کنت مولی فهذا علی مولی🌹👏👏) 👈سادسا:اینکه خلفیه دوم به امام علی🌹 ( علیه آلاف تحیه و الثنا)بگوید اصبحت مولی و مولای کل مومن و مومنه با عنوان دوستی تناسب داره یا با ولایت؟؟؟ 🤔بعد پیامبر از زنان هم بیعت گرفتند آیا برای دوستی این کار لازم بود؟؟😳(زنان دستهایشان را داخل آب گذاشتن و امام علی علیه السلام هم دستشان را داخل آب گذاشت قبلا اینگونه بیعت از زنان میگرفتن) 2)عده ای از اهل سنت میگویند فما بلغت رسالته منظور احکام بوده جواب:👇👇👇 این سخن هم غلط است: به این دلایل:👇👇 👈اولا: پیامبر این همه آیات احکام بیان کردن آن هم با آن همه خطرها(کم بودن مسلمین...)هیچ تهدید از جانب خداوند نشدن(لحن آیه فما بلغت تهدید است) و با ادامه آیه سازگاری نداره والله یعصمک من الناس (این یعنی خطر⚠️) 👈ثانیا: یعنی اگر پیامبر این حکم را بیان نکند فما بلغت رسالته میشود؟🤔 👈ثالثا:این همه احکام بعد از ابلاغ این آیه آمده است🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
مفصل و ناب ان شاءالله ادامه خواهد داشت بشرط حیاط و دعای خیر فراوان شما بزرگواران
💢والله یعصمک من الناس💢 ♨️شبهه اهل سنت میگویند منظور خداوند در این آیه از النَّاسِ اهل کتاب (یهود و مسیحیت است) نه اینکه منظور مسلمانان باشد حالا چرا این سخن را میگویند؟ چون میخواهند بگویند کسانی که میخواستن مخالفت بکنند (که کردن) مسلمانان(خلیفه اول و دوم و بعضی از سران منافق نبودن)❓ ✅جواب منظور از ناس فقط منافقین است،چون هم کفار و هم اهل کتاب چون هیچ قدرتی در آن زمان نداشتن پس نیازی به ترس نبود. 🌸والله یعصمک من الناس🌸:مشخصه که پیامبر🌹(صلی الله علیه وآله)خیلی عالی خطر این پیام را درک کردند.✅ سوال اون خطر چی بود❓ 🌿 پر واضح است هراس رسول خدا برای جان خویش نمی باشد زیرا او الگوی شهامت و شجاعت و قهرمان میدان نبرد است . حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: 💢"کنا اذا احمر الباس اتقینا برسول الله صلی الله علیه و آله فلم یکن احد منا اقرب الی العدو منه"💢 هرگاه آتش جنگ برافروخته می شد خودمان را در پناه رسول الله قرار می دادیم زیرا هیچ کس از آن حضرت به صف دشمن نزدیکتر نبود.اون خطر این بود👇👇👇 حضرت علی(علیه السلام) به هنگام رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)۳۳ ساله بود و پذیرش رهبری او در جامعه‌ای که سن افراد و شیخوخیت ملاک مهمی در تصدی مناصب بود، امر ساده‌ای نبود. این امر در جنگ تبوک که پیامبر(صلی الله علیه وآله)، حضرت علی(علیه السلام) را به جای خود در مدینه قرار داد یا در واپسین لحظات عمر خود اسامة بن زید را به فرماندهی منصوب کرد، بروز یافت،و خیلی ها مخالفت کردند(تقریبا ۱۹ سالشون بود)👌 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢والله یعصمک من الناس💢 گفتیم که داخل این قسمت از آیه یک خطری نهفته است خیییلی بده آدم نسبت به پیامبرش اینطور باشه👇👇👇 👌✅یعنی بودنش سبب استرس و ترس برای پیامبرش بشود، پناه میبریم به خدا از اینکه بودن ما موجب هراس مولیمان امام زمان🌹 علیه السلام بشود😔 👌👌بزرگواران اینو با دقت بیشتر مطالعه بفرمایید👇👇👇 👌سوال: آیا اگر کسی دلهره و استرس (ترس پیامبر فقط برای دین است) به پیامبر وارد بکنه آیا سبب اذیت شدن پیامبر میشود یا نمیشود؟ 🤔جواب: یقینا شامل اذیت شدن پیامبر میشود و خداوند فرموده: 💢(إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً)."💢 کسانى که خدا و پیامبرش را ایذاء مى کنند خداوند آنها را در دنیا و آخرت از رحمت خود دور مى سازد و براى آنان عذاب خوار کننده اى آماده کرده است.👌 یه سوال دیگه ولی جوابشو خودتان پیدا کنید؟ چه کسانی با امر انتصاب امیر المومنین مخالفت داشتند یا مخالفت کردن که پیامبر(صلی الله علیه و آله) این همه ترس از ابلاغ این پیام (یا ایها الرسول بلغ ما انزل...)داشتند؟🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢ان الله لا یهدی القوم الکافرین:💢 👈بعضی از دوستان 🌹سوال میکنند ما گاهی اوقات ربط آخر آیه ها را با آیه متوجه نمیشویم 👉 ✅👌ربط آخر آیه با اول آیه👌✅👇👇👇 بحث درباره ابلاغ ولایت امیر المومنین علیه السلام بود بعد خداوند یکدفعه میفرمایند:خداوند کافرین را هدایت نمیکند🤔 👌ربط آیه👈 یعنی ای رسول تو این پیام را ابلاغ بکن و یقینا عده ای مقابل ابلاغ شما مقابله خواهند کرد که خداوند هم تو را گزند مردم حفظ میکند ولی بعد از ابلاغ هر کسی در مقابل این سخن(ولایت امیر المومنین🌹 علیه السلام)قرار گرفت یقینا او کافر است،و خداوند هم او را هدایت نخواهد کرد ولو اینکه بعدا (بعد از انحراف جامعه ازمسیر ولایت) اظهار پشیمانی کند👌 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢ان الله لا یهدی القوم الکافرین💢: ✅ ربط آخر آیه (ان الله لایهدی..) با اول آیه(یا ایها الرسول...)👈ای پیامبر تو باید این پیام را به مردم برسانی چون میخام حجت تمام کنم هر کسی در مقابل پیام تو قرار بگیره از زمان ابلاغ این پیام تا آخر زمان، کافر است 👈سوال چه کسی این ابلاغ (انتخاب امام و رهبر از جانب خدا)را نگذاشت محقق بشود؟(خلافت را غصب کردی؟)سوال چه کسی مسیر هدایت را به انحراف کشاند؟🤔 👌حالا جالب اینجاست👇 خداوند میفرماید فردای قیامت هر کسی پشت سر امامش حرکت میکند.👇👇 آیه 71 سوره اسراء 🕋 يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ ⚡️ روزى كه هر گروهى از مردم را با پيشوايشان فرامى‌خوانيم ✍ قرآن از دو گونه پيشوا نام برده است: ⚡️ يكى امام نور و هدايت، «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» انبياء، 73 ⚡️ ديگرى امام نار و ضلالت، «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» قصص، 41 ✅مصداق اتم وکامل این آیه کسانی هستند که حرف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تحریف کردن و منصب رهبری جامعه را از علی بن ابی طالب علیهما السلام گرفتند. 🔔🔔 پس مراقب باشیم که چه امامی برای خود برمی گزینیم. پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
اما آیاتی که مرتبط با آیه ولایت است:👇👇 💢سوره معارج آیه1: سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ💢 سوال کننده ای از عذاب واقع‌شونده‌اى پرسید كه اختصاص به كافران دارد [و] آن را بازدارنده‌اى نيست. شان نزول👇👇👇 💯بسیاری از مفسران این آیه در مورد عذاب شخصی به‌نام «نعمان بن حارث فهری» است.بسیاری عنوان کرده‌اند که وقتی خبر منصوب شدن حضرت علی (علیه السلام) به خلافت توسط پیامبر (صلی الله علیه وآله) در غدیرخم به این شخص رسید، عصبانی شد و خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله) رفت. نعمان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) گفت که تو به ما دستور دادى شهادت به یگانگى خدا و اینکه تو فرستاده او هستى دهیم، و ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد، حج، روزه، نماز و زکات دادى، ما همه این‌ها را نیز پذیرفتیم، اما با این‌ها راضى نشدى تا اینکه این جوان (حضرت علی(علیه السلام)) را به جانشینى خود منصوب کردى. او از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرسید که این تصمیم خودت است یا خداوند؟ پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «قسم به خدایى که معبودى جز او نیست این از طرف خدا است». نعمان زمانی که این سخن را شنید از حضرت روی برگرداند، در حالی که می‌گفت‌(اللّهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء) «خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه توست، سنگى از آسمان بر ما بباران.» در روایات آمده است که چیزی نگذشت که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت و این آیه نازل شد.💢 سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ💢 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999