eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
604 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
اینکه خداوند به امامان عصمت داده یعنی اختیار گناه کردن ندارند پس این چه ویژگی مثبتی برای ائمه علیهم السلام خواهد بود؟.Mp3
653.1K
شبهه ۳۷ ♨️اینکه خداوند به امامان عصمت داده یعنی اختیار گناه کردن ندارند پس این چه ویژگی مثبتی برای ائمه علیهم السلام خواهد بود❓ @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکند❓ دیدگاه امامیه و معتزله: متکلمان امامیه و معتزله بر اساس اعتقاد به حسن و قبح عقلی و قاعده لطف، عصمت را به "خودداری اختیاری انسان از ارتکاب گناه، به واسطه لطفی که خداوند در حق او دارد؛ معنا کرده‌اند. علامه حلی، عصمت را لطف خفی از سوی خداوند نسبت به بنده‌اش می‌داند به گونه‌ای که دیگر انگیزه‌ای برای ترک اطاعت و یا انجام معصیت در او نمی‌ماند؛ هر چند توان انجام آن‌ها را دارد.این ملکه اگرچه از سنخ تقوا و پرهیزگاری است، اما در مرتبه‌ای بالاتر از آن قرار دارد، به نحوی که صاحبش را از ارتکاب هر عمل زشت حتی در حد فکر گناه، باز می‌دارد و موجب ایجاد بالاترین اندازه اعتماد عمومی به آن‌ها می‌شود منشا عصمت لطف الهی است علامه حلی چهار سبب را منشا این لطف الهی دانسته که مجموع آنها موجب پیدایش عصمت دانسته‌اند:👇👇 ✅شخص معصوم از نظر روحی یا جسمی دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی خاصی است که باعث می‌شود در او ملکه اجتناب از گناه به وجود آید. برای شخص معصوم، آگاهی به عواقب ناگوار گناهان و ارزش اطاعت از خدای متعال حاصل می‌شود.این آگاهی با نزول پی در پی وحی و یا الهام، ژرف و گسترده‌تر می‌گردد.شخص معصوم نه تنها بر واجبات، بلکه بر ترک اولی نیز مؤاخذه می‌شود، به‌طوری که حس می‌کند هیچ گونه اغماض و اهمالی در مورد او وجود ندارد. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکندقسمت دوم مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در این باره می فرماید : العصمة لطف یفعله الله تعالى بالمکلف بحیث یمتنع منه وقوع المعصیة وترک الطاعة مع قدرته علیهما . عصمت ، لطفی از جانب خداوند که شامل حال مکلف می‌شود و او را از وقوع در معصیت و ترک اطاعت باز می‌دارد ؛ با این که آن شخص قادر به انجام آن‌ دو است . (النکت الإعتقادیة - الشیخ المفید - ص 37) 👌این علم الهی خاص ، لطفی است که خداوند به بندگان برگزیده خودش عطا کرده و سبب و منشأ ایجاد ملکه تقوی تا عالی‌ترین درجه آن ؛ یعنی عصمت شده است . مثلاً در باره حضرت یوسف علیه السلام همین علم باعث شد که مرتکب فحشا نشود ؛ با این که کاملاً در انجام آن مختار بوده است . يوسف : 24 وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصين‏ آن زن باز در وصل او اصرار و اهتمام کرد و یوسف هم اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق را ندیده بود (به میل طبیعی) در وصل آن زن اهتمام کردی، ولی ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود. «َعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ کلَّهَا» (البقره / 31) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکند❓ قسمت سوم عصمت بر دو گونه است ؛ عصمت خاصّ حجج الهی که عصمتی مطلق و موهبتی بوده ، شرط نبوّت یا امامت آنهاست ؛ و عصمت عامّ که اختصاص به شخص خاصّی نداشته و صفتی اکتسابی است ؛ به این معنا که شخص می تواند از راه ترقّی وجودی به جایی برسد که انجام گناه برای او ممتنع شود. توضیح : عصمت ملکه نفسانى است که انسان را از اینکه در خطاء واقع شود و مرتکب گناه گردد، باز مى دارد. نبوت و امامت: اگر چه پیامبران و امامان علیهم السلام، همگی معصوم بودند، اما «عصمت» یک صفت، حالت و ویژگی است، ولی نبوت یا امامت، یک مسئولیت است. لذا هر پیامبر و امامی معصوم بوده است، اما هر معصومی پیامبر و امام نبوده است. چنان چه حضرت مریم علیهاالسلام، حضرت فاطمه علیها‌السلام نیز صاحب عصمت بودند، اما پیامبر یا امام نبودند. حضرت زینب کبری علیها‌السلام صاحب علم لدنی و معصوم بودند، حضرت معصومه علیهاالسلام، به تأیید امام معصوم (علیهم السلام)، معصوم بودند، اما نه پیامبر بودند و نه امام. تکلیف و مسئولیت: پس، نبوت، رسالت و امامت، مسئولیت است. خداوند علیم و حکیم، بندگان خود را خلق نمود و به هر کدام فضلیت‌هایی را موهبت نمود و به همان تناسب، برای هر کدام [بر اساس علم، حکمت، مشیت و اراده‌اش]، نقش و تکلیفی در کارگاه هستی تعیین نمود. اگر کسی را برای «مادری» خلق کرد، به غیر از نوع خلقتش، مِهر مادری نیز به او داد – اگر کسی را برای «پدری» خلق کرد، به غیر جسم و فیزیک لازم، به او قوه‌ی تدبیر، استقامت و ... داد – همین‌طور است وقتی کسی را برای نبوت یا امامت خلق کرد ، امکانات و ملزومات لازم را به او داد و سپس مکلفش نمود. اما اختیار را از هیچ کدام سلب ننمود. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۸ طبق چه دلایلی میگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جانشین انتخاب کرد و آن جانشین امام علی علیه السلام است؟ نکته: تمام دلایلی که برای ضرورت انبیاء گفتیم و عصمت آنان اینجا هم مطرح میشود جواب اول 💢يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين💢 ✅شأن نزول: 👌فقط وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام تمام شان نزول های دیگر قابل قبول نیست(که در ادامه بحث روشن میشود) انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد.👇👇 «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» ✅بعضی ها چطور قرآن و دین را میفهمند من نمیدانم مشروعیت فقط از جانب خداست یعنی خداوند بیان میکند کی امام باشد کی نباشد مردم فقط میتواند قبول بکند یا قبول نکنند(مقبولیت). 👌👌مِن رَبِّکَ:بزرگواران پیامبر اجازه اجتهاد ندارد برخلاف علماء ما که اجتهاد میکنند(یعنی پیامبر نمیتواند بگوید من باتوجه به وحی های که به من شده اینطور میفهمم فقط باید آنچه که خدا بیان کرده باید بیان بکند برخلاف علماء ی ما که با تتبع و تفکر در منابع حکم شرعی را استخراج میکنند و میگویند من اینطوری میفهمم) پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۸ طبق چه دلایلی میگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جانشین انتخاب کرد و آن جانشین امام علی علیه السلام است؟ ادامه آیه: 💢و ان لم تفعل فما بلغت رسالته💢: 👌👌ای پیامبر یادته چقدر انسانها را به ما وصل کردی،ای پیامبر یادته چقدر زجر کشیدین(سه سال شعب ابی طالب علیه السلام، چقدر حرف خوردی، چقدر کتک خوردی...) چقدر با بت پرستی مبارزه کردی چقدر در راه ما شهید و جانباز دادی..... 👈حالا اگر این مطلب را بیان نکنی مثل اینکه هیچ کاری نکردی!!! سوال:مگر آن مطلب چیه که تمام این کارهای که بیان شد اینهمه شهید شدن.... زمینه بود تا این مطلب بیان بشود❓🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
اهل سنت تقریبا به دو نظر قائل شدن: 1)مولی را به معنای ولی نمیگرند به معنا دوست میگیرند😊 2)یا کلا میگویند(فما بلغت رسالته) درباره احکام است:😊 💢نقد هر دو تا نظریه اهل سنت💢: 1)ولی به معنای دوست: جواب:👇👇👇 👈اولا:همه میدانستند که امام علی علیه السلام نه اینکه دوست پیامبر بلکه بالاتر جان پیامبر👌 👈ثانیا:برای اعلام دوستی این همه مقدمات و تشکیلات نمیخاست اون هم وسط بیابان گرم و سوزان🔥100هزار نفر را معطل کردن بخاطر چیزی که خودشان میدانستند 🤔 ثالثا:پیامبر که فرموده بودن مومنین با هم برادرند👬 (بالاتر از دوست) حتی عقد اخوت هم با هم بسته بودن 🤝 👈رابعا:واقعا اگر اعلام نمیشد که امام علی علیه السلام دوست پیامبر است فما بلغت رسالته میشد؟؟😳 👈خامسا:ولی به معنا اولی است👌 با توجه به قرائن خطبه غدیر(الست اولی بکم من انفسکم...که بعد از اعتراف مردم پیامبر فرمود من کنت مولی فهذا علی مولی🌹👏👏) 👈سادسا:اینکه خلفیه دوم به امام علی🌹 ( علیه آلاف تحیه و الثنا)بگوید اصبحت مولی و مولای کل مومن و مومنه با عنوان دوستی تناسب داره یا با ولایت؟؟؟ 🤔بعد پیامبر از زنان هم بیعت گرفتند آیا برای دوستی این کار لازم بود؟؟😳(زنان دستهایشان را داخل آب گذاشتن و امام علی علیه السلام هم دستشان را داخل آب گذاشت قبلا اینگونه بیعت از زنان میگرفتن) 2)عده ای از اهل سنت میگویند فما بلغت رسالته منظور احکام بوده جواب:👇👇👇 این سخن هم غلط است: به این دلایل:👇👇 👈اولا: پیامبر این همه آیات احکام بیان کردن آن هم با آن همه خطرها(کم بودن مسلمین...)هیچ تهدید از جانب خداوند نشدن(لحن آیه فما بلغت تهدید است) و با ادامه آیه سازگاری نداره والله یعصمک من الناس (این یعنی خطر⚠️) 👈ثانیا: یعنی اگر پیامبر این حکم را بیان نکند فما بلغت رسالته میشود؟🤔 👈ثالثا:این همه احکام بعد از ابلاغ این آیه آمده است🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
مفصل و ناب ان شاءالله ادامه خواهد داشت بشرط حیاط و دعای خیر فراوان شما بزرگواران
💢والله یعصمک من الناس💢 ♨️شبهه اهل سنت میگویند منظور خداوند در این آیه از النَّاسِ اهل کتاب (یهود و مسیحیت است) نه اینکه منظور مسلمانان باشد حالا چرا این سخن را میگویند؟ چون میخواهند بگویند کسانی که میخواستن مخالفت بکنند (که کردن) مسلمانان(خلیفه اول و دوم و بعضی از سران منافق نبودن)❓ ✅جواب منظور از ناس فقط منافقین است،چون هم کفار و هم اهل کتاب چون هیچ قدرتی در آن زمان نداشتن پس نیازی به ترس نبود. 🌸والله یعصمک من الناس🌸:مشخصه که پیامبر🌹(صلی الله علیه وآله)خیلی عالی خطر این پیام را درک کردند.✅ سوال اون خطر چی بود❓ 🌿 پر واضح است هراس رسول خدا برای جان خویش نمی باشد زیرا او الگوی شهامت و شجاعت و قهرمان میدان نبرد است . حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: 💢"کنا اذا احمر الباس اتقینا برسول الله صلی الله علیه و آله فلم یکن احد منا اقرب الی العدو منه"💢 هرگاه آتش جنگ برافروخته می شد خودمان را در پناه رسول الله قرار می دادیم زیرا هیچ کس از آن حضرت به صف دشمن نزدیکتر نبود.اون خطر این بود👇👇👇 حضرت علی(علیه السلام) به هنگام رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)۳۳ ساله بود و پذیرش رهبری او در جامعه‌ای که سن افراد و شیخوخیت ملاک مهمی در تصدی مناصب بود، امر ساده‌ای نبود. این امر در جنگ تبوک که پیامبر(صلی الله علیه وآله)، حضرت علی(علیه السلام) را به جای خود در مدینه قرار داد یا در واپسین لحظات عمر خود اسامة بن زید را به فرماندهی منصوب کرد، بروز یافت،و خیلی ها مخالفت کردند(تقریبا ۱۹ سالشون بود)👌 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢والله یعصمک من الناس💢 گفتیم که داخل این قسمت از آیه یک خطری نهفته است خیییلی بده آدم نسبت به پیامبرش اینطور باشه👇👇👇 👌✅یعنی بودنش سبب استرس و ترس برای پیامبرش بشود، پناه میبریم به خدا از اینکه بودن ما موجب هراس مولیمان امام زمان🌹 علیه السلام بشود😔 👌👌بزرگواران اینو با دقت بیشتر مطالعه بفرمایید👇👇👇 👌سوال: آیا اگر کسی دلهره و استرس (ترس پیامبر فقط برای دین است) به پیامبر وارد بکنه آیا سبب اذیت شدن پیامبر میشود یا نمیشود؟ 🤔جواب: یقینا شامل اذیت شدن پیامبر میشود و خداوند فرموده: 💢(إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً)."💢 کسانى که خدا و پیامبرش را ایذاء مى کنند خداوند آنها را در دنیا و آخرت از رحمت خود دور مى سازد و براى آنان عذاب خوار کننده اى آماده کرده است.👌 یه سوال دیگه ولی جوابشو خودتان پیدا کنید؟ چه کسانی با امر انتصاب امیر المومنین مخالفت داشتند یا مخالفت کردن که پیامبر(صلی الله علیه و آله) این همه ترس از ابلاغ این پیام (یا ایها الرسول بلغ ما انزل...)داشتند؟🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢ان الله لا یهدی القوم الکافرین:💢 👈بعضی از دوستان 🌹سوال میکنند ما گاهی اوقات ربط آخر آیه ها را با آیه متوجه نمیشویم 👉 ✅👌ربط آخر آیه با اول آیه👌✅👇👇👇 بحث درباره ابلاغ ولایت امیر المومنین علیه السلام بود بعد خداوند یکدفعه میفرمایند:خداوند کافرین را هدایت نمیکند🤔 👌ربط آیه👈 یعنی ای رسول تو این پیام را ابلاغ بکن و یقینا عده ای مقابل ابلاغ شما مقابله خواهند کرد که خداوند هم تو را گزند مردم حفظ میکند ولی بعد از ابلاغ هر کسی در مقابل این سخن(ولایت امیر المومنین🌹 علیه السلام)قرار گرفت یقینا او کافر است،و خداوند هم او را هدایت نخواهد کرد ولو اینکه بعدا (بعد از انحراف جامعه ازمسیر ولایت) اظهار پشیمانی کند👌 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢ان الله لا یهدی القوم الکافرین💢: ✅ ربط آخر آیه (ان الله لایهدی..) با اول آیه(یا ایها الرسول...)👈ای پیامبر تو باید این پیام را به مردم برسانی چون میخام حجت تمام کنم هر کسی در مقابل پیام تو قرار بگیره از زمان ابلاغ این پیام تا آخر زمان، کافر است 👈سوال چه کسی این ابلاغ (انتخاب امام و رهبر از جانب خدا)را نگذاشت محقق بشود؟(خلافت را غصب کردی؟)سوال چه کسی مسیر هدایت را به انحراف کشاند؟🤔 👌حالا جالب اینجاست👇 خداوند میفرماید فردای قیامت هر کسی پشت سر امامش حرکت میکند.👇👇 آیه 71 سوره اسراء 🕋 يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ ⚡️ روزى كه هر گروهى از مردم را با پيشوايشان فرامى‌خوانيم ✍ قرآن از دو گونه پيشوا نام برده است: ⚡️ يكى امام نور و هدايت، «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» انبياء، 73 ⚡️ ديگرى امام نار و ضلالت، «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» قصص، 41 ✅مصداق اتم وکامل این آیه کسانی هستند که حرف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تحریف کردن و منصب رهبری جامعه را از علی بن ابی طالب علیهما السلام گرفتند. 🔔🔔 پس مراقب باشیم که چه امامی برای خود برمی گزینیم. پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
اما آیاتی که مرتبط با آیه ولایت است:👇👇 💢سوره معارج آیه1: سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ💢 سوال کننده ای از عذاب واقع‌شونده‌اى پرسید كه اختصاص به كافران دارد [و] آن را بازدارنده‌اى نيست. شان نزول👇👇👇 💯بسیاری از مفسران این آیه در مورد عذاب شخصی به‌نام «نعمان بن حارث فهری» است.بسیاری عنوان کرده‌اند که وقتی خبر منصوب شدن حضرت علی (علیه السلام) به خلافت توسط پیامبر (صلی الله علیه وآله) در غدیرخم به این شخص رسید، عصبانی شد و خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله) رفت. نعمان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) گفت که تو به ما دستور دادى شهادت به یگانگى خدا و اینکه تو فرستاده او هستى دهیم، و ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد، حج، روزه، نماز و زکات دادى، ما همه این‌ها را نیز پذیرفتیم، اما با این‌ها راضى نشدى تا اینکه این جوان (حضرت علی(علیه السلام)) را به جانشینى خود منصوب کردى. او از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرسید که این تصمیم خودت است یا خداوند؟ پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «قسم به خدایى که معبودى جز او نیست این از طرف خدا است». نعمان زمانی که این سخن را شنید از حضرت روی برگرداند، در حالی که می‌گفت‌(اللّهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء) «خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه توست، سنگى از آسمان بر ما بباران.» در روایات آمده است که چیزی نگذشت که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت و این آیه نازل شد.💢 سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ💢 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💠 اصالت تشیع 🔸 تشیع بعد از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب نیست، بلكه قبل از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام شیعه، 👈این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. 👈شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی ‌بن‌ ابی ‌طالب هستند. 👈اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این مكتب تشیع است . 🔅و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بود چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.[۱] 🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. 🔺 اول پایه‌ گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می ‌شود مكتب تشیع، 👈پس اگر كسی ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ».(یعنی به هیچی ایمان نیاورده) [۱]. سوره بقره، آیه۲۸۵ آیت الله العظمی جوادی آملی 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 @pasokh999
از امروز وارد مبحث فوق العاده شیرین میشویم هر چه تا الان شنیدید یک طرف و مباحث ادامه یک طرف دیگر فقط هر کسی پای مطالب از شوق فراوان اتفاقی برایش افتاد ما را هم حتما دعا بکند 👌👌لطفا همه اعضای کانال دوستان و خانواده محترمتان و اقوامتان را دعوت بفرمایید فلسفه وجودی اهل بیت علیهم السلام و مبحث معرفت به امام
فلسفه اهل بیت علیهم السلام علیهم چیست
ان شاءالله به حول قوه الهی قرار است این چند وقت شاید تا یک ماه درباره این صحبت بکنیم معارف یا سوالات یا شبهاتی که قرار است مطرح بشود و جواب داده بشود👇👇 ۱.فلسفه تمام احکام الهی از طریق اهل بیت علیهم السلام محقق میشود ۲.برطرف شدن غم فقط از طریق اهل بیت علیهم السلام محقق میشود ۳.فلسفه همه چیز در عالم حتی همین گوشی در دستتان بخاطر اهل بیت علیهم السلام ۴.اهل بیت علیهم السلام در همه چیز نظرشان بر نظر شما مقدم است آبرویشان بر آبروی شما مقدم است جانشان بر جان شما مقدم است یعنی اگر خطری پیش بیاد که قرار است آبرو یا جان امام به خطر بیفتد شما باید جانتون را فدای امام بکنید حالا چرا ان شاءالله جواب داده خواهد شد ۵.و خیلی از معارف ناب دیگه
💢بسم الله الرحمن الرحیم💢 🌸خداوند تبارک و تعالی میفرماید: سوره بلد آیه ۱و۲ 🌱 (لا اقسم بهذا البلد)🌱قسم به اين شهر مقدس شهر مكه 🌱 (و انت حل بهذا البلد)🌱شهرى كه تو ساكن آن هستى یعنی چه؟🤔 ✅یعنی کعبه هم بخاطر اینکه پیامبر یعنی ولی خدا در آنجا زندگی میکنه خداوند بهش قسم میخوره (هرچند خود کعبه عظمت خاص خودش را داشته ولی خداوند اینجا نکته جدیدی بیان میکنند)👌 ✅یعنی اگر کعبه میروید هدف ولی خداست نه خود کعبه. به این موارد توجه بفرمایید:👇👇 ✅✅در مورد اما م سجاد –علیه السلام- نقل شده که هنگام طواف به دور کعبه یکی از یارانشان عرض کرد : ما اکثر الحجیج ؛ چه قدر حاجی زیاد است . امام –علیه السلام- به او فرمود : میان دو انگشت من نگاه کن . وقتی نگاه کرد دید عده ای حیوان مشغول طواف هستند و تعداد کمی انسان در بین آنها است . سپس امام –علیه السلام - به او فرمودند: ما اکثر الضجیج و اقل الحجیج ؛ چه قدر ناله زیاد و حاجی کم است. 👌(باید هم حیوان نشان بدهد انسانهای که امامشان را رها بکنند و مشغول طواف کعبه باشند حیواناتی هستند که خم و راست میشوند والا امام که نباید سرش روی نیزه برود امام که نباید دستش بسته بشود...😔) @pasokh999
✅به قول شاعر:👇👇 ✅👌شکاف آیا دلیلش چیست؟ وقتی خانه در دارد یکی باید از این راز کعبه پرده بردارد بدنبال چی میگردند گرد کعبه حاجی ها بغیر آن شکاف حیدری چیزی مگر دارد علی را هر کسی دیده است گویا کعبه را دیده است شکافی که کعبه دارد علی بر تیغ و سر دارد من از جهل بشر حیران که شق الکعبه را دیده و از پیامیر خود خواهش شق القمر دارد بیا و سنگ حیدر را بزن بر سینه ای حاجی که والله از حجر بوسی ثواب بیشتر دارد 👏👏👏👏👏👏👏 یا به قول آن شاعر 👇👇👇 گهی رحمان و گه جبار میشد گهی غفار و گه قهار میشد عبایش را که میپوشید حیدر خودش یک کعبه سیار میشد @pasokh999
💥متن 💥 حسن بصری نزد (علیه السلام) آمد و عرض کرد: آمده‌ام سؤالاتی از شما بپرسم.❔ امام فرمود: مگر تو فقیه اهالی بصره نیستی❓ گفت: چنین می‌گویند. 👀امام فرمود: امر بزرگی را به عهده گرفته‌ای. جبر و تفویض 👈شنیده‌ام که می‌گویی خداوند مردم را به خودشان واگذار کرده است! حسن بصری ساکت شد.🤐 امام فرمود: اگر خداوند به کسی وعدۀ امن و امان دهد، آیا او دیگر باید از چیزی بترسد؟ گفت: نه اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن📖📖 امام فرمود: من آیه‌ای می‌خوانم که تو آن را به اشتباه تفسیر کرده‌ای. پرسید: کدام آیه؟ امام فرمود: وَجَعَلْنَا بَینَهُمْ وَبَینَ الْقُرَی الَّتِی بَارَکنَا فِیهَا قُرًی ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَ سِیرُوا فِیهَا لَیالِی وَأَیامًا آمِنِینَ ﴿۱۸﴾ (ترجمه: و میان آنان و میان آبادانی‌‌‌هایی که در آنها برکت نهاده بودیم شهرهای متصل به هم قرار داده بودیم، و در میان آنها مسافت را، به اندازه، مقرر داشته بودیم. در این [راه ]ها، شبان و روزان آسوده خاطر بگردید.)[ سبأ–۱۸] شنیده‌ام که جای امن را به مکه تفسیر کرده‌ای؟ وای بر تو! این چه امنیتی است که اموال اهالی آنجا به سرقت می‌رود و همواره عده‌ای کشته می‌شوند؟! سپس امام محمد باقر علیه السلام به سینه مبارک خود اشاره کرد و فرمود: آن قریه‌های مبارک ما هستیم.❤️👌 حسن بصری گفت: فدایت شوم! آیا در قرآن آیه‌ای هست که به انسان‌ها بگوید قریه(روستا)❓ امام فرمود: بله، آیه ۸ سوره طلاق که می‌فرماید: وَکأَین مِّن قَرْیةٍ عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهَا وَرُسُلِهِ فَحَاسَبْنَاهَا حِسَابًا شَدِیدًا وَعَذَّبْنَاهَا عَذَابًا نُّکرًا  (ترجمه: و چه بسیار شهرها که از فرمان پروردگار خود و پیامبرانش سر پیچیدند و از آنها حسابی سخت کشیدیم و آنان را به عذابی [بس ] زشت عذاب کردیم.)[ ؟–؟] بعد فرمود: آیا سرپیچی کننده در و دیوار است یا انسان‌ها؟ حسن بصری گفت: بله؛ منظور همان انسان‌هاست. امام فرمود: در آیه ۸۲ سوره یوسف، از قریه و دهستان سؤال می‌شود یا از اشخاص؟! وَاسْأَلِ الْقَرْیةَ الَّتِی کنَّا فِیهَا وَالْعِیرَ الَّتِی أَقْبَلْنَا فِیهَا وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴿۸۲﴾ (ترجمه: و از [مردم ] شهری که در آن بودیم و کاروانی که در میان آن آمدیم جویا شو، و ما قطعاً راست می‌گوییم.)[ یوسف–۸۲] سپس فرمود: قری یعنی علمای شیعیان ما و مقصود از سیر، علم است. یعنی هر کس به سوی ما آمد و حلال و حرام را از ما آموخت، دیگر از شک و گمراهی در امان است؛ زیرا احکام را از آنجا که باید بیاموزد، آموخته است؛ چون اهل بیت وارثان علم و فرزندان برگزیده‌اند و آن فرزندان ما هستیم، نه تو و امثال تو. 👌و مبادا بگویی خداوند بندگان را به خودشان واگذاشته زیرا خداوند عزوجل، دچار سستی و ضعف نیست تا کاری را به مردم واگذار کند. آنها را هم به چیزی مجبور نمی‌کند که در این صورت به آنها ظلم می‌شود؛خدا با بندگانش نه با جبر رفتار می‌کند نه با تفویض؛بلکه با امر بین آن دو رفتار میکند @pasokh999
بزرگواران اینکه گفتم منظور از امنیت یعنی وارد شدن در پناه اهل بیت علیهم السلام است این آیه زیر هم تاییدش میکند👇👇 قَالُوا لَا ضَيْرَ ۖ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ ساحران گفتند: (از این دار و قتل به ما) هیچ زیانی نخواهد رسید چون (بعد از مرگ) به سوی خدای خود باز می‌گردیم. ✅ساحران به فرعون گفتند تو نمیتوانی به ما آسیب بزنی، ولی همه ما میدانیم که فرعون ساحران را بعد از اینکه ایمان آوردند تکه تکه کرد پس چطور گفتند فرعون نمیتواند به ما آسیب بزند❓ 👌جواب: چون ساحران با ایمان آوردن به ولی زمان خودشان یعنی حضرت موسی علیه السلام موجب شد که وارد حریم امن بشوند و این حرف را به فرعون بزنند که ای فرعون دست تو دیگه به ما نمیرسد چون ما وارد پناهگاه شدیم دست تو فقط به جسم ما میرسد و تو نمیتوانی به ایمان ما ضرر یا ضربه ای بزنی چون ولیمان دارد از ما محافظت میکند 👌👌فلسفه واجب بودن روزه این است که ما بتوانیم با اهل بیت علیهم السلام باشیم 💢سوره بقره آیه 83 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ»💢 ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. 👈هدف از روزه را خداوند این طور بیان میکند که شاید متقی بشوید. 🤔سوال متقی بشویم که چی بشود❓👇👇 سوره توبه 119«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ»اى کسانى که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و با راست‌گویان باشید. روایت از امام محمد باقر علیه السلامه که فرمودند منظور از صادقین اهل بیت علیهم السلام است. جواب سوال: قبل از کونوا مع الصادقین اتقوا الله آورده یعنی شرط بودن با صادقین تقوا داشتن است و در سوره بقره چی فرموده بود روزه بگیرید شاید متقی بشوید لعلکم تتقون یعنی تا بتوانید با اهل بیت علیهم السلام باشید. 👈اما ما با چه کسانی هستیم؟🤔 👌متاسفانه بعضی ما آدمها کونوا مع المرفهین،کونوا مع الپولدران😊 یا با احزاب سیاسی... هستیم. @pasokh999
آثار البقره ۲۵۷(آیه الکرسی) اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ; ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ [ ﻱ ﺟﻬﻞ ، ﺷﺮﻙ ، ﻓﺴﻖ ﻭﻓﺠﻮﺭ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻧﻮﺭِ [ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﺍﺧﻠﺎﻕ ﺣﺴﻨﻪ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ; ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ . پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💯مطالب کمی سنگین است البته منظورم محتوایش است هرچند خودش روان است، پس لطفا خوب مطالعه بشود بعد از اینکه افتخار کردین اهل بیت علیهم السلام مولی های ما هستند این لذت پیام را هم برای دیگران هم ارسال بفرمایید ان شاالله باقیات صالحاتتون بشود. 👌خداوند در این آیه میفرمایید انسان ها امکان ندارد ولی نداشته باشند یا من و کسانی که من تعیین کردم ولی انتخاب میکنند یا شیطان و زیر مجموعه شیطان ولی آن شخص میشود، 👌✅👏خداوند در این آیه میفرماید اگر مردم ولی را انتخاب بکنند که من نگفتم خاصیت احکام اسلام اتوماتیک برعکس میشود این مطلب یعنی چه❓چند نمونه دقت بفرمایید👇👇 حضرت على❤️ (علیه السلام) درباره فلسفه جهاد مى فرماید:(فرض الله الجهاد عزا للاسلام) خداوند جهاد را براى عزت یافتن اسلام واجب و لازم فرمود. آیه الله حائری شیرازی(رحمه الله) میفرمود:اگر شخصی جهاد کنند به بدون امام یا نائب امام همین جهاد سبب ذلت اسلام میشود مگر داعش جیش النصره، عربستان خبیث و....جهاد نمیکنند آیا سبب عزت اسلام شده یا ذلت؟🤔 ✅👌ولی ما 8سال با کلی کشور مبارزه کردیم، کی سربلند بیرون آمد؟کی خار شد؟ کی عزت پیدا کرد؟یقینا ایران اسلامی چون این جنگ را نائب امام🌹 اداره میکرد پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
ادامه بحث👇👇 ✅قال الامام الرّضا (علیه السلام)- اللهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًَْ ✅امام رضا (علیه السلام)میفرمایند: اللهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یعنی خداوند، ولیّ امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امامان (علیهم السلام) می‌باشد. تفسیر اهل بیت علیهم الاسلام ج۲، ص۳۰۸ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳ 👌نکته جالب میدونید چیه خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرماید ما کتاب قرآن را برای تو فرستادیم که تو مردم را از ظلمات خارج کنی خود قرآن این کار را نمیکند کتابٌ انزلناه الیک لتخرج النّاس من الظلمات الی‌النور 👈حتی در جاهای دیگه میفرماید لتبین،(تو باید قرآن را تبین کنی) لتحکم(تو باید حکم کنی) و.... ✅👌حالا من متوجه نمیشم که چطور کسانی اهل بیت(علیهم السلام)را ندارند یا شیعه هستند ولی استفاده نمیکنند چطور میخواهند از ظلمات خارج بشوند. حالا متوجه شدین چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:👇👇 💢انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا💢 💯(من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد) @pasokh999
💯نقش ولایت علیه السلام در زندگی انسان قسمت اول 📖 در تفسیر قرآن شخصی است به نام (عبدالله بن یعفور) ایشان خدمت امام صادق(علیه السلام) مشرف شد و تقریبا به صورت شکایت و گله به امام(علیه السلام) عرض کرد که: 🔻( إِنِّي أُخَالِطُ النَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لَا يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً وَ فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ الْأَمَانَةُ وَ لَا الْوَفَاءُ وَ الصِّدْقُ ) گفت: یابن رسول‌الله من به اقتضای شغلم با اقشار مختلفه سر و کار دارم و بیشتر از این تعجب می‌کنم که بعضی از مشتریهایم اقوامی هستند که ولایت شما را نپذیرفتند و فلانی و فلانی را به ولایت قبول دارند؛ ولی امین هستند و راست می‌گویند و به قول آنها می‌شود اعتماد کرد وفای به عهد می‌کنند 📛 ولی بعضی اقوام هستند که ولایت شما را قبول دارند؛ ولی متاسفانه اینها امین نیستند. در روایت داره(جَالِساً فَأَقْبَلَ عَلَيَّ كَالْغَضْبَانِ)امام صادق(علیه السلام) به بالش تکیه داده نشستند مثل یک آدم خشمگین 😔 و امام(علیه السلام) فرمودند: 👈( لَا دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لَا عَتْبَ عَلَى هَؤُلَاءِ) آنها دین ندارند اینها باکشان نیست و عبد الله بن یعفور گفت: آقا اینها دین ندارند اکثر مسلمانها را اینها تشکیل می‌دهند⁉️ امام برای اثبات بی دینی اینها و به اینکه اینها باکشان نیست به (آیة الکرسی استدلال کردند) 🍃🌺 تعبیر امام(علیه السلام) این است:( أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل) آیا این سخن خدا را نشنیدی«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا» امام(علیه السلام) فرمودند: خدا ولی کسانی است آمنوا به ولایت علی بن ابیطالب دارند پس آنهایی که ایمان به ولایت امیر‌المؤمنین دارند یک ولی دارند و آن هم خداست.✔️ ولیِّ طفل کسی را قرار می‌دهند که به نفع مَوْلی‌علیه کار بکند و خدا چه کار می‌کند برای کسانی که ولایت بن ابیطالب(علیه السلام) را قبول دارند، 🍃🌺 امام(علیه السلام) فرمودند: به برکت ولایت امیر المؤمنین طبق آیه قرآن « يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ » خداوند اینها را از خارج می‌کند به سوی نور، طبق فرموده امام(علیه السلام)( يَعْنِي مِنْ ظُلُمَاتِ الذُّنُوبِ إِلَى نُورِ التَّوْبَة وَ الْمَغْفِرَةِ) چون به ولایت امیر المؤمنین ولی خدا شد و خداوند هم که« اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدیر» (بقره، 109) هستند و به برکت سرمایه ولایت اینها را از می‌کشد به بیرون و به نور هدایت می‌کند ✅ (التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ) 📚 (الوسائل الشیعه، ج16، ص74) @pasokh999