eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
16.1هزار دنبال‌کننده
223 عکس
621 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
اینکه خداوند به امامان عصمت داده یعنی اختیار گناه کردن ندارند پس این چه ویژگی مثبتی برای ائمه علیهم السلام خواهد بود؟.Mp3
653.1K
شبهه ۳۷ ♨️اینکه خداوند به امامان عصمت داده یعنی اختیار گناه کردن ندارند پس این چه ویژگی مثبتی برای ائمه علیهم السلام خواهد بود❓ @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکند❓ دیدگاه امامیه و معتزله: متکلمان امامیه و معتزله بر اساس اعتقاد به حسن و قبح عقلی و قاعده لطف، عصمت را به "خودداری اختیاری انسان از ارتکاب گناه، به واسطه لطفی که خداوند در حق او دارد؛ معنا کرده‌اند. علامه حلی، عصمت را لطف خفی از سوی خداوند نسبت به بنده‌اش می‌داند به گونه‌ای که دیگر انگیزه‌ای برای ترک اطاعت و یا انجام معصیت در او نمی‌ماند؛ هر چند توان انجام آن‌ها را دارد.این ملکه اگرچه از سنخ تقوا و پرهیزگاری است، اما در مرتبه‌ای بالاتر از آن قرار دارد، به نحوی که صاحبش را از ارتکاب هر عمل زشت حتی در حد فکر گناه، باز می‌دارد و موجب ایجاد بالاترین اندازه اعتماد عمومی به آن‌ها می‌شود منشا عصمت لطف الهی است علامه حلی چهار سبب را منشا این لطف الهی دانسته که مجموع آنها موجب پیدایش عصمت دانسته‌اند:👇👇 ✅شخص معصوم از نظر روحی یا جسمی دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی خاصی است که باعث می‌شود در او ملکه اجتناب از گناه به وجود آید. برای شخص معصوم، آگاهی به عواقب ناگوار گناهان و ارزش اطاعت از خدای متعال حاصل می‌شود.این آگاهی با نزول پی در پی وحی و یا الهام، ژرف و گسترده‌تر می‌گردد.شخص معصوم نه تنها بر واجبات، بلکه بر ترک اولی نیز مؤاخذه می‌شود، به‌طوری که حس می‌کند هیچ گونه اغماض و اهمالی در مورد او وجود ندارد. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکندقسمت دوم مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در این باره می فرماید : العصمة لطف یفعله الله تعالى بالمکلف بحیث یمتنع منه وقوع المعصیة وترک الطاعة مع قدرته علیهما . عصمت ، لطفی از جانب خداوند که شامل حال مکلف می‌شود و او را از وقوع در معصیت و ترک اطاعت باز می‌دارد ؛ با این که آن شخص قادر به انجام آن‌ دو است . (النکت الإعتقادیة - الشیخ المفید - ص 37) 👌این علم الهی خاص ، لطفی است که خداوند به بندگان برگزیده خودش عطا کرده و سبب و منشأ ایجاد ملکه تقوی تا عالی‌ترین درجه آن ؛ یعنی عصمت شده است . مثلاً در باره حضرت یوسف علیه السلام همین علم باعث شد که مرتکب فحشا نشود ؛ با این که کاملاً در انجام آن مختار بوده است . يوسف : 24 وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصين‏ آن زن باز در وصل او اصرار و اهتمام کرد و یوسف هم اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق را ندیده بود (به میل طبیعی) در وصل آن زن اهتمام کردی، ولی ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود. «َعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ کلَّهَا» (البقره / 31) آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
سوال عصمت چه ویژگی دارد که موجب میشود انسان گناه نکند❓ قسمت سوم عصمت بر دو گونه است ؛ عصمت خاصّ حجج الهی که عصمتی مطلق و موهبتی بوده ، شرط نبوّت یا امامت آنهاست ؛ و عصمت عامّ که اختصاص به شخص خاصّی نداشته و صفتی اکتسابی است ؛ به این معنا که شخص می تواند از راه ترقّی وجودی به جایی برسد که انجام گناه برای او ممتنع شود. توضیح : عصمت ملکه نفسانى است که انسان را از اینکه در خطاء واقع شود و مرتکب گناه گردد، باز مى دارد. نبوت و امامت: اگر چه پیامبران و امامان علیهم السلام، همگی معصوم بودند، اما «عصمت» یک صفت، حالت و ویژگی است، ولی نبوت یا امامت، یک مسئولیت است. لذا هر پیامبر و امامی معصوم بوده است، اما هر معصومی پیامبر و امام نبوده است. چنان چه حضرت مریم علیهاالسلام، حضرت فاطمه علیها‌السلام نیز صاحب عصمت بودند، اما پیامبر یا امام نبودند. حضرت زینب کبری علیها‌السلام صاحب علم لدنی و معصوم بودند، حضرت معصومه علیهاالسلام، به تأیید امام معصوم (علیهم السلام)، معصوم بودند، اما نه پیامبر بودند و نه امام. تکلیف و مسئولیت: پس، نبوت، رسالت و امامت، مسئولیت است. خداوند علیم و حکیم، بندگان خود را خلق نمود و به هر کدام فضلیت‌هایی را موهبت نمود و به همان تناسب، برای هر کدام [بر اساس علم، حکمت، مشیت و اراده‌اش]، نقش و تکلیفی در کارگاه هستی تعیین نمود. اگر کسی را برای «مادری» خلق کرد، به غیر از نوع خلقتش، مِهر مادری نیز به او داد – اگر کسی را برای «پدری» خلق کرد، به غیر جسم و فیزیک لازم، به او قوه‌ی تدبیر، استقامت و ... داد – همین‌طور است وقتی کسی را برای نبوت یا امامت خلق کرد ، امکانات و ملزومات لازم را به او داد و سپس مکلفش نمود. اما اختیار را از هیچ کدام سلب ننمود. آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۸ طبق چه دلایلی میگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جانشین انتخاب کرد و آن جانشین امام علی علیه السلام است؟ نکته: تمام دلایلی که برای ضرورت انبیاء گفتیم و عصمت آنان اینجا هم مطرح میشود جواب اول 💢يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين💢 ✅شأن نزول: 👌فقط وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام تمام شان نزول های دیگر قابل قبول نیست(که در ادامه بحث روشن میشود) انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد.👇👇 «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» ✅بعضی ها چطور قرآن و دین را میفهمند من نمیدانم مشروعیت فقط از جانب خداست یعنی خداوند بیان میکند کی امام باشد کی نباشد مردم فقط میتواند قبول بکند یا قبول نکنند(مقبولیت). 👌👌مِن رَبِّکَ:بزرگواران پیامبر اجازه اجتهاد ندارد برخلاف علماء ما که اجتهاد میکنند(یعنی پیامبر نمیتواند بگوید من باتوجه به وحی های که به من شده اینطور میفهمم فقط باید آنچه که خدا بیان کرده باید بیان بکند برخلاف علماء ی ما که با تتبع و تفکر در منابع حکم شرعی را استخراج میکنند و میگویند من اینطوری میفهمم) پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
♨️شبهه ۳۸ طبق چه دلایلی میگوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جانشین انتخاب کرد و آن جانشین امام علی علیه السلام است؟ ادامه آیه: 💢و ان لم تفعل فما بلغت رسالته💢: 👌👌ای پیامبر یادته چقدر انسانها را به ما وصل کردی،ای پیامبر یادته چقدر زجر کشیدین(سه سال شعب ابی طالب علیه السلام، چقدر حرف خوردی، چقدر کتک خوردی...) چقدر با بت پرستی مبارزه کردی چقدر در راه ما شهید و جانباز دادی..... 👈حالا اگر این مطلب را بیان نکنی مثل اینکه هیچ کاری نکردی!!! سوال:مگر آن مطلب چیه که تمام این کارهای که بیان شد اینهمه شهید شدن.... زمینه بود تا این مطلب بیان بشود❓🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
اهل سنت تقریبا به دو نظر قائل شدن: 1)مولی را به معنای ولی نمیگرند به معنا دوست میگیرند😊 2)یا کلا میگویند(فما بلغت رسالته) درباره احکام است:😊 💢نقد هر دو تا نظریه اهل سنت💢: 1)ولی به معنای دوست: جواب:👇👇👇 👈اولا:همه میدانستند که امام علی علیه السلام نه اینکه دوست پیامبر بلکه بالاتر جان پیامبر👌 👈ثانیا:برای اعلام دوستی این همه مقدمات و تشکیلات نمیخاست اون هم وسط بیابان گرم و سوزان🔥100هزار نفر را معطل کردن بخاطر چیزی که خودشان میدانستند 🤔 ثالثا:پیامبر که فرموده بودن مومنین با هم برادرند👬 (بالاتر از دوست) حتی عقد اخوت هم با هم بسته بودن 🤝 👈رابعا:واقعا اگر اعلام نمیشد که امام علی علیه السلام دوست پیامبر است فما بلغت رسالته میشد؟؟😳 👈خامسا:ولی به معنا اولی است👌 با توجه به قرائن خطبه غدیر(الست اولی بکم من انفسکم...که بعد از اعتراف مردم پیامبر فرمود من کنت مولی فهذا علی مولی🌹👏👏) 👈سادسا:اینکه خلفیه دوم به امام علی🌹 ( علیه آلاف تحیه و الثنا)بگوید اصبحت مولی و مولای کل مومن و مومنه با عنوان دوستی تناسب داره یا با ولایت؟؟؟ 🤔بعد پیامبر از زنان هم بیعت گرفتند آیا برای دوستی این کار لازم بود؟؟😳(زنان دستهایشان را داخل آب گذاشتن و امام علی علیه السلام هم دستشان را داخل آب گذاشت قبلا اینگونه بیعت از زنان میگرفتن) 2)عده ای از اهل سنت میگویند فما بلغت رسالته منظور احکام بوده جواب:👇👇👇 این سخن هم غلط است: به این دلایل:👇👇 👈اولا: پیامبر این همه آیات احکام بیان کردن آن هم با آن همه خطرها(کم بودن مسلمین...)هیچ تهدید از جانب خداوند نشدن(لحن آیه فما بلغت تهدید است) و با ادامه آیه سازگاری نداره والله یعصمک من الناس (این یعنی خطر⚠️) 👈ثانیا: یعنی اگر پیامبر این حکم را بیان نکند فما بلغت رسالته میشود؟🤔 👈ثالثا:این همه احکام بعد از ابلاغ این آیه آمده است🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
مفصل و ناب ان شاءالله ادامه خواهد داشت بشرط حیاط و دعای خیر فراوان شما بزرگواران
💢والله یعصمک من الناس💢 ♨️شبهه اهل سنت میگویند منظور خداوند در این آیه از النَّاسِ اهل کتاب (یهود و مسیحیت است) نه اینکه منظور مسلمانان باشد حالا چرا این سخن را میگویند؟ چون میخواهند بگویند کسانی که میخواستن مخالفت بکنند (که کردن) مسلمانان(خلیفه اول و دوم و بعضی از سران منافق نبودن)❓ ✅جواب منظور از ناس فقط منافقین است،چون هم کفار و هم اهل کتاب چون هیچ قدرتی در آن زمان نداشتن پس نیازی به ترس نبود. 🌸والله یعصمک من الناس🌸:مشخصه که پیامبر🌹(صلی الله علیه وآله)خیلی عالی خطر این پیام را درک کردند.✅ سوال اون خطر چی بود❓ 🌿 پر واضح است هراس رسول خدا برای جان خویش نمی باشد زیرا او الگوی شهامت و شجاعت و قهرمان میدان نبرد است . حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: 💢"کنا اذا احمر الباس اتقینا برسول الله صلی الله علیه و آله فلم یکن احد منا اقرب الی العدو منه"💢 هرگاه آتش جنگ برافروخته می شد خودمان را در پناه رسول الله قرار می دادیم زیرا هیچ کس از آن حضرت به صف دشمن نزدیکتر نبود.اون خطر این بود👇👇👇 حضرت علی(علیه السلام) به هنگام رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)۳۳ ساله بود و پذیرش رهبری او در جامعه‌ای که سن افراد و شیخوخیت ملاک مهمی در تصدی مناصب بود، امر ساده‌ای نبود. این امر در جنگ تبوک که پیامبر(صلی الله علیه وآله)، حضرت علی(علیه السلام) را به جای خود در مدینه قرار داد یا در واپسین لحظات عمر خود اسامة بن زید را به فرماندهی منصوب کرد، بروز یافت،و خیلی ها مخالفت کردند(تقریبا ۱۹ سالشون بود)👌 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢والله یعصمک من الناس💢 گفتیم که داخل این قسمت از آیه یک خطری نهفته است خیییلی بده آدم نسبت به پیامبرش اینطور باشه👇👇👇 👌✅یعنی بودنش سبب استرس و ترس برای پیامبرش بشود، پناه میبریم به خدا از اینکه بودن ما موجب هراس مولیمان امام زمان🌹 علیه السلام بشود😔 👌👌بزرگواران اینو با دقت بیشتر مطالعه بفرمایید👇👇👇 👌سوال: آیا اگر کسی دلهره و استرس (ترس پیامبر فقط برای دین است) به پیامبر وارد بکنه آیا سبب اذیت شدن پیامبر میشود یا نمیشود؟ 🤔جواب: یقینا شامل اذیت شدن پیامبر میشود و خداوند فرموده: 💢(إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً)."💢 کسانى که خدا و پیامبرش را ایذاء مى کنند خداوند آنها را در دنیا و آخرت از رحمت خود دور مى سازد و براى آنان عذاب خوار کننده اى آماده کرده است.👌 یه سوال دیگه ولی جوابشو خودتان پیدا کنید؟ چه کسانی با امر انتصاب امیر المومنین مخالفت داشتند یا مخالفت کردن که پیامبر(صلی الله علیه و آله) این همه ترس از ابلاغ این پیام (یا ایها الرسول بلغ ما انزل...)داشتند؟🤔 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢ان الله لا یهدی القوم الکافرین:💢 👈بعضی از دوستان 🌹سوال میکنند ما گاهی اوقات ربط آخر آیه ها را با آیه متوجه نمیشویم 👉 ✅👌ربط آخر آیه با اول آیه👌✅👇👇👇 بحث درباره ابلاغ ولایت امیر المومنین علیه السلام بود بعد خداوند یکدفعه میفرمایند:خداوند کافرین را هدایت نمیکند🤔 👌ربط آیه👈 یعنی ای رسول تو این پیام را ابلاغ بکن و یقینا عده ای مقابل ابلاغ شما مقابله خواهند کرد که خداوند هم تو را گزند مردم حفظ میکند ولی بعد از ابلاغ هر کسی در مقابل این سخن(ولایت امیر المومنین🌹 علیه السلام)قرار گرفت یقینا او کافر است،و خداوند هم او را هدایت نخواهد کرد ولو اینکه بعدا (بعد از انحراف جامعه ازمسیر ولایت) اظهار پشیمانی کند👌 پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999
💢ان الله لا یهدی القوم الکافرین💢: ✅ ربط آخر آیه (ان الله لایهدی..) با اول آیه(یا ایها الرسول...)👈ای پیامبر تو باید این پیام را به مردم برسانی چون میخام حجت تمام کنم هر کسی در مقابل پیام تو قرار بگیره از زمان ابلاغ این پیام تا آخر زمان، کافر است 👈سوال چه کسی این ابلاغ (انتخاب امام و رهبر از جانب خدا)را نگذاشت محقق بشود؟(خلافت را غصب کردی؟)سوال چه کسی مسیر هدایت را به انحراف کشاند؟🤔 👌حالا جالب اینجاست👇 خداوند میفرماید فردای قیامت هر کسی پشت سر امامش حرکت میکند.👇👇 آیه 71 سوره اسراء 🕋 يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ ⚡️ روزى كه هر گروهى از مردم را با پيشوايشان فرامى‌خوانيم ✍ قرآن از دو گونه پيشوا نام برده است: ⚡️ يكى امام نور و هدايت، «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» انبياء، 73 ⚡️ ديگرى امام نار و ضلالت، «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» قصص، 41 ✅مصداق اتم وکامل این آیه کسانی هستند که حرف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تحریف کردن و منصب رهبری جامعه را از علی بن ابی طالب علیهما السلام گرفتند. 🔔🔔 پس مراقب باشیم که چه امامی برای خود برمی گزینیم. پاسخ به سوالات توسط ‌کارشناسان حوزه علمیه قم👇 @pasokhgo313 @pasokh999