eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.1هزار دنبال‌کننده
222 عکس
609 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
35.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه عالمه گریه به روضه بدهکارم😔😭 من حقیر هم 👈یه عالمه ممبر و تبیین معارف و نوکر برات درست کردن به شما بدهکارم اعظم الله اجورنا و اجورکم ان شاءالله فی مصیبت مولانا الحسین علیه السلام خادم خودتون را این شبها از دعای خیر خودتون محروم نفرمایید @pasokh999
سلام علیکم وقتتون بخیر ان شاءالله عزاداری های شما مورد قبول خداوند قرار بگیرید ان شاءالله از اینکه این مدت نتوانستیم مطلب در کانال بار گذاری بکنیم از همه شما بزرگواران معذرت میخواهیم(متاسفانه۵۰روز تقریبا سه شفیت دنبال اجاره خونه بودیم روضه مفصل است) 👌به امید خدا مبحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی و شبهات پیرامون آن را خدمت شما چندین ماه به صورت مفصل بیان خواهیم کرد بعداز اتمام مبحث ولایت فقیه و موضوعات مرتبط با آن ✅✅ ان شاءالله قصد داریم مطالب کانال را به صورت کتاب مکتوب بکنیم که نیازمند کمک شما بزرگواران هستیم کسانی که در مقاله نویسی ویرایش و... کار کردن لطف بفرمایند پی تشریف بیاورند 🙏🙏حتما اقوام و دوستانتون که درباره حکومت اسلامی شبهه و... دارند دعوت بفرمائید آخر مبحث ولایت فقیه با دلایل عقلی و نقلی به این نتیجه همه ما خواهیم رسید که تنها حکومت حق فقط ولایت حکومت اسلامی و ولایت فقیه است مبحث به فضل الهی از اون مباحث جذاب و با رویکرد متفاوت برای خیلی از شما بزرگواران ان شاءالله خواهد بود🌺🙏🙏 @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
قبل از ورود به بحث نیازمند به توضیح چند اصطلاح هستیم 👈مُلک : یعنی سلطنت و حکومت 👈مِلک : یعنی ثروت
🌺🙏🙏🙏خواندن این قسمت واجب است والا مبحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی را زیاد نمیتوانید استفاده های بکنید 👌👌👌👌این قسمت بسیاااااار زیباست هر چقدر لذت بردین ما را هم دعا بفرمائید🙏🙏 مباحث ولایت فقیه منوط و پیش فرضش این قسمتهای است که خدمتتون گفتم مطالعه بفرمایید
بسم الله الرحمن الرحیم شروع میکنیم مبحث حکومت اسلامی، ولایت فقیه، حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان، فمنیسیم و....👇👇
♨️نگاهی کوتاه به روند قانون گذاری در میان انسانها، چگونه قانون گذاری در بین انسانها شکل گرفت❓👇👇 ✅👈انسان وقتی که روی کره زمین آمد تصویری درست از پیرامون خودش نداشت حتی بلد نبود چطور انسان بکُشد چطور مردگان را دفن بکند🕋 (فَبَعَثَ الله غُراباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُواری سَوْأَةَ أَخیهِ) چطور محصولات غذایی بدست بیاورد و.... کم کم یاد گرفت چطور نیازهای خودش را برطرف بکند حتی نیازهای دیگران را برطرف بکند مثلا گاهی پیش می اومد که این آقا وسیله ای دارد که مورد نیاز همسایه است این وسیله را ازش میگرفت و در عوض براش کار میکرد یا گندم و... میداد این طور شد که معامله کردن یاد گرفت ولی گاهی دعواهایی در این معاملات صورت میگرفت متفکرین و با سوادها به فکر این افتادند که یک مرجعی درست بکنند برای رفع این نزاعها که جلوی این دعواها را بگیرد اینجا بود که قانون شکل گرفت و عده ای بخاطر حل مشکلات جامعه (چون جامعه شکل گرفت) قانون طراحی بکنند 👌👌و اینجا دعوای کل انبیاء با سلاطین و قدرتمندان و قانون ریزان شکل گرفت که شما به چه حقی قانون برای مردم میریزید هیچ انسانی دقت بفرمائید هیچ انسانی حق برنامه ریزی و قانون گذاری برای هیچ کسی و هیچ ملتی ندارد فقط خداوند اجازه دارد و کسانی که از جانب خداوند هستند. 👌👈مثلا هر کسی خالق یک اثری باشد مثلا نرم افزاری را درست کرده باشد میتواند برایش قانون بگذارد که در چه کشوری استفاده بشود یا در چه گوشی های خوانده بشود و.... چون خالق آن اثر است بتبع مالک آن اثر هم میشود و میتواند برای آن قانون طراحی بکند مثلا کسی خانه ای درست کرده باشد چون مالک است میتواند رایگان به دیگران بدهد یا قیمت های مختلف دیگر رهن و اجاره بدهد. @pasokh999
شبهه اول ♨️💯طبق دلیل عقلی و نقلی مختصر اثبات بکنید که فقط خداوند اجازه و حق قانون گذاری برای انسان را دارد❓ جواب👇👇 👌👈از آن جایی که وضع قانون برای تأمین نیازهای انسان و فراهم شدن بستری مناسب جهت شکوفایی استعدادهای او و رسیدنش به کمال انسانی و حد اعلی خود می باشد، پس قانون گذار باید این سه شرط را داشته باشد:👇👇 ✅طرف در ملک خودش قانون بگذارد      ✅ شناخت کامل انسان       ✅  شناخت عوامل سعادت انسان       ✅ عاری از هر نوع سود جویی 👈تنها کسی که دارای این چهار شرط هست خداوند متعال می باشد، به خاطر این دلایل زیر :   دلیل عقلی و دلیل نقلی 👇👇 دلیل عقلی👈خداوند مالک کل هستی است و همه چیز ملک اوست و فقط ایشان حق قانون گذاری در ملک خودش را دارد. دلیل نقلی👈سوره آل عمران: آیه ۲۶🕋:قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ دلیل عقلی👈خداوند آفریدگار و سازنده انسان است دلیل نقلی👈 سوره مومنون آیه۱۲:🕋« وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ ... »، به تحقیق ما انسان را خلق کردیم سوره اعراف آیه۱۱:🕋« وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُم »، ما شما را آفريديم سپس صورت بندى كرديم. دلیل عقلی 👈خداوند به همه چیز عالم و آگاه است و کائنات در احاطه اوست دلیل نقلی👈 سوره عنکبوت آیه۶۵:🕋« إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ »، خداوند بر همه چیز علم دارد. سوره فصلت آیه۵۴:🕋 « أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ »، آگاه باشيد كه خداوند به همه چيز احاطه دارد سوره ملک آیه۱۴:🕋« أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِير »،  آيا آن كسى كه موجودات را آفريده از حال آنها آگاه نيست؟ در حالى كه او از دقيق ترين اسرار با خبر و نسبت به همه چيز عالم است‏ دلیل عقلی👈او بی نیاز مطلق است، و نیازی به غیر ندارد و دنبال سود و منفعت نیست. دلیل نقلی👈سوره فاطر آیه۱۵:🕋« اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ »، تنها خداوند بی نیاز و ستوده است. سوره محمد(صلی الله علیه و آله)آیه۳۸ 🕋« وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراء »، و خداوند بى ‏نياز است و شما همه نيازمنديد. نتیجه دلیل عقلی و دلیل نقلی👇👇 دلیل عقلی👈بنابراین، قانون گذاری منحصر در اوست و از آن جایی که انسان ها شرایط لازم برای قانون گذاری را ندارند( چون قانونگذار ممکن است تحت تأثیر منافع شخصی، گروهی، قبیله‌ای، حزبی و... قانون وضع نماید.)، پس انسانها نمی توانند قانونی عادلانه وضع کنند. دلیل نقلی👈قرآن کریم می فرماید سوره انعام آیه ۵۷: 🕋« إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ »، یعنی حکم داوری تنها از آن خدا است. این آیه معنى روشنى دارد و آن اين كه: هر گونه فرمان در عالم آفرينش و تكوين، و در عالم احكام دينى و تشريع به دست خدا است‏. @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
شبهه اول ♨️💯طبق دلیل عقلی و نقلی مختصر اثبات بکنید که فقط خداوند اجازه و حق قانون گذاری برای انسان
نکته ای که خدمتتان بیان میکنم برای بزرگواران است که جدیدا به جمع ما ملحق شدند🌺 ✅عزیزان تمام دلایل عقلی که اینجا بیان کردیم قبلا مفصل بحث کردیم و همه ی مباحث از ابتدای کانال تا الان به هم مرتبط می باشند
♨️شبهه دوم آیا در منابع اسلامی، ( آیات و روایات) ضرورت تشکیل حکومت اسلامی به آن پرداخته شده است❓جواب اول اصل تشکیل حکومت یک امر عقلایی بلکه بدیهی است لذا به نظر نمیرسد کسی در این امر شک داشته باشد به تعبیر امیر المومنین علیه السلام که میفرمایند لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ مردم را امير و فرمانروايى بايد باشد خواه نيكوكار و خواه بدكار... اما دلایل تشکیل حکومت اسلامی 👇👇 💯بخش اول 1⃣سوره نساء آیه ۵۹ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا 👌آیه به صراحت میفرماید هر نزاعی در جامعه باید به وسیله پیامبر و اهل بیت علیهم السلام حل بشود به تعبیر دقیق تر تنها مرجع اینها هستند و هیچ امر اجتماعی نداریم که نزاع یا امکان نزاع در آن نباشد. 2⃣آیه ۲۱ سوره احزاب لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُو اللّهَ وَالْیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللّه کَثِیراً). «پیامبر خدا برای آن گروه از شما که ایمان به خدا و روز دیگر دارند و خدا را بسیار یاد می کنند، مقتدا و الگوی خوبی است». ✅اکنون که او پیشوا و الگوی همه مسلمانان است باید در موضوع تشکیل حکومت نیز از وی پیروی کرد آیه مطلق است لذا چون دلیلی نهی نداریم پس باید در این زمینه هم تبعیت بکنیم. 3⃣آیه ۱۴۴ سوره آل عمران وَما مُحَمَّدٌ إِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبُ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللّه شَیْئاً وَسَیَجْزِی اللّهُ الشّاکِرینَ). «محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) جز پیام آوری بسان پیام آوران پیشین نیست، آیا اگر بمیرد یا کشته شود، شما به عصر پیشین (جاهلیت) باز می گردید؟ هر کس به دوران جاهلیت بازگردد به خدا ضرری نمی زند خداوند سپاسگزاران را پاداش می دهد» ✅👌تشکیل حکومت ندادن منجر خواهد شد که انسان ها به عقب باز گرددد چون اکثر معارف ما اجتماعی هستند و در صورت تسلط کفار و معاندین موجب بازگشت به جاهلیت خواهد شد و لسان آیه نهی از این عمل است. نکته خیلی مهم👇👇👇 👏👌👌جواب به این شبهه در اصل این عقیده باطل که میگوید دین از سیاست جدا است را پاسخ خواهد داد اصلا ما اسلامی عبادی نداریم ما فقط و فقط و فقط اسلامی سیاسی داریم که عبادت فردی و اجتماعی جزئی از آن است اسلام سیاسی یعنی عالم را چه کسی اداره بکند اسلام غیر سیاسی یعنی چند رکعت نماز بخوانید. @pasokh999
♨️شبهه دوم آیا در منابع اسلامی، ( آیات و روایات) ضرورت تشکیل حکومت اسلامی به آن پرداخته شده است❓جواب دوم 👈 بخش دوم سوره حج آیه ۴۱ الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ آنان كه اگر در زمين، قدرت و فرمان رواييشان دهيم، نماز را بپا داشته و زكات مي دهند، به معروف امر می كنند و از منكر باز مي دارند و فرجام امور به دست خداوند است». ✅👌همه احکام دین رویکرد اقامه ای دارند نه خواندنی یعنی باید در جامعه احیاء بشوند. آياتي در مورد اقامة حدود الهي و... که فراوان هستند فقط بخشی از آنها را بیان میکنیم👇👇 👈سوره مائده آیه ۳۸:وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا 👈سوره نور آیه ۲:الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ  👈سوره نور آیه ۴:وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً 👈سوره مائده آیه۳۳:إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا... 👈سوره نساء آیه۱۰۵:إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ 👈سوره توبه آیه ۷۱:والمُؤمِنونَ والمُؤمِنتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعض یَأمُرونَ بِالمَعروفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ 👌👌👌همه ی اینها نیازمند تشکیل حکومت اسلامی است تا اجرا بشود. 💯♨️👌به نظرم همین یک آیه برای اصل تشکیل حکومت اسلامی کافی است سوره نساء آیه ۱۴۱.....وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود. ♨️💯آیه در مقام انشاء است نه اخبار یعنی مومنین نباید کاری بکنند که کفار بر آنها مسلط بشود پس باید در تمام زمینه ها اقتصادی سیاسی فرهنگی نظامی و... قوی بشوند و اینها یعنی حکومت به تعبیر قرآن سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم.... هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! 👌👈روایات که فراوان است فقط به عنوان تبرک یک مورد را بیان میکنیم تأثیر حکومت در اصلاح دین ودنیای مردم دارد امام صادق(علیه السلام) در حدیث کوتاهی چنین بیان می کند: «لا یَسْتَغْنی أهلُ کُلِّ بَلَد مِنْ ثَلاثَة، یُفزعُ إلیهِم فی أمْرِ دُنیاهُمْ وَآخِرَتُهُمْ فَإنْ عَدمُوا کانُوا هَمَجاً. فقیهٌ عالمٌ وَرعٌ، أمیرٌ خیرٌ مُطاعٌ، وَطَبیبٌ بَصیرٌ ثِقَةٌ». «هیچ جامعه ای در امور مادی و معنوی خویش از سه گروه بی نیاز نیست: 1. دانشمند آگاه و پرهیزگار، 2. فرمانروای خیرخواه و متنفذ، 3. پزشک حاذق و مورد اعتماد» 👌👈پس زمان غیبت چون جامعه باقی است نیازمند امیر خیر خواه است @pasokh999
تشکیل حکومت اسلامی از منظر امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه👇👇 ♨️بخش اول 👌👌سنت و رویه ی رسول اکرم صلوات الله دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است. زیرا: اولا خودش حکومت تشکیل داد، و تاریخ گواهی میدهد که تشکیل حکومت داده و به اجرای قوانین و برقراری نظاملت اسلام پرداخته و به اداره ی جامعه برخواسته است. 👈۱. والی به اطراف میفرستاد 👈۲. به قضاوت مینشسته 👈۳. قاضی منصوب میفرمود 👈۴. سفرایی به خارج و نزد روسای قبایل و پادشاهان روانه میکرد 👈۵. جنگ را فرماندهی میکرد و خلاصه، احکام حکومتی را به جریان می انداخته است. 👌ثانیا، برای پس از خود به فرمان خدا تعیین "حاکم" کرده است. 👌✅وقتی خداوند متعال برای جانعه ی پس از پیامبر اکرم صلوات الله تعیین حاکم میکند، به این معناست که حکومت پس از رحلت رسول اکرم‌ نیز لازم است. و چون رسول اکرم با وصیت خویش فرمان الهی را ابلاغ مینماید، ضرورت تشکیل حکومت را نیز می رساند. 💯رویه ی امیرالمؤمنین علیه السلام پس از رحلت رسول اکرم صلوات الله هم همین گونه بود، هیچ یک از مسلمانان در این معنا که حکومت لازم است تردید نداشت. هیچ کس نگفت حکومت لازم نداریم. چنین حرفی از هیچ کس شنیده نشد. در ضرورت تشکیل حکومت همه اتفاق نظر داشتند. اختلاف فقط در کسی بود که عهده دار این امر شود و رئیس دولت باشد. 👌👌دعوا سر احکام گفتن و مسئله شرعی گفتن نبود دعوا سر حاکمیت و متصدی شدن حکومت اسلامی بود. @pasokh999
تشکیل حکومت اسلامی از منظر امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه👇👇 ♨️بخش دوم امام خمینی رحمه الله علیه میفرماید برای روشن شدن مطلب این سوال را مطرح میکنم👇👇 👌💯👈از غیبت صغری تا کنون بیش از هزار سال میگذرد و ممکن است صد ها هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بياورد، در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود، و هر که هر کاری خواست انجام دهد❓هرج و مرج است ❓قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ و نشر و احراب آن ۲۳ سال زحمت طاقت فرسا کشید فقط برای مدت محدودی بود❓ آیا خدا اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال❓ و پس از غیبت صغری اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است❓ 👏👏👌اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار به آنها بد تر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است.👉 هیچ کس نمی‌تواند بگوید دیگر لازم نیست از حدود و ثغور و تمامیت ارضی وطن اسلامی دفاع کنیم؛ یا امروز مالیات و جزیه و خراج و خمس و زکات نباید گرفته شود و قانون کیفری اسلام و دیات و قصاص باید تعطیل شود. ✅💯👈هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است. 👏👏اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا جزئی از ولایت است چنانکه مبارزه و کوشش برای آن از اعتقاد به ولایت است. @pasokh999
بخش سوم امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه میفرمایند دقت در ماهیت و احکام شرعی درمیابیم که اجرای آنها و عمل به انها مستلزم حکومت است و بدون تاسیس یک دستگاه عظیم و پهناور اجرا و اداره نمی توان به وظیفه اجری احکام الهی عمل کرد از جمله:👇👇 1⃣احکام مالی خمس، زکات،مالیات و..... که همه ابعاد زندگی ما را از جمله منابع کشاورزی،تجارت،منابع زیرزمینی، معدن و... شامل میشود از سبزی فروش تا کشتی رانی و... همه موظف هستند پرداخت بکنند معلوم میشود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج فقیر نیست بلکه قضیه مهمتر از اینهاست منظور رفع نیاز مالی تشکیلات بزرگ حکومتی است، آیا این همه بودجه را باید به دریا ریخت یا صرف خدمات عمومی👈بهداشت و درمان، فرهنگ، عمرانی، دفاعی و نظامی و.... کرد❓ 2⃣احکام دفاع ملی احکامی که ما را موظف میکند به حفظ نظام اسلام و دفاع از تمامیت ارضی و استقلال امت اسلام و دفاع از مسلمین سرتاسر عالم و... دلالت بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی دارد👇👇 وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ در آیه به نحو زیبا میفرماید باید آنقدر قوی بشوید که دشمنانتون از شما بترسند و نتوانند به شما ظلم و تجاوز بکنند آیا با غیر از تشکیل حکومت و قوی شدن در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی نظامی و... دشمن از ما خواهد ترسید❓❓ امیر المومنین علیه السلام میفرماید و همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد)؛ «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً». چه موقع ما میتوانیم کنار مظلومان و علیه ظالمان باشیم❓ 3⃣احکام حقوق و احکام جزایی بسیاری از احکام، از قبیل دیات که باید گرفته و به صاحبش داده شود، یا حدود و قصاص که باید با نظر حاکم اسلامی اجرا شود، بدون برقراری یک تشکیلات حکومتی تحقق نمی یابد. @pasokh999
بخش چهارم کتاب ولایت فقیه امام خمینی رحمه الله علیه ✅👈اکنون که دوران غیبت امام زمان علیه السلام پیش آمده و بناست احکام حکومتی اسلام باقی بماند و استمرار پیدا کند و هرج و مرج روا نیست، تشکیل حکومت لازم می آید. عقل هم به ما حکم می کند که تشکیلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانیم جلوگیری کنیم؛ اگر به نوامیس مسلمين تهاجم کردند، دفاع کنیم. شرع مقدس هم دستور داده که باید همیشه در برابر اشخاصی که می خواهند به شما تجاوز کنند برای دفاع آماده باشید. برای جلوگیری از تعدیات افراد نسبت به یکدیگر هم حکومت و دستگاه قضایی و اجرایی لازم است.(نمیشود گفت حکومت تشکیل ندهیم وقتی خواستند به ما حمله بکنند عِده و عُده جمع بکنیم تا ما به خودمان بیاییم همه چیز را غارت میکنند)... اگر ما با شیاطین و دشمنان کاری نداشته باشیم آیا آنها هم با ما کاری ندارند❓ ✅👌اکنون که شخص معینی از طرف خدای تبارك و تعالی برای احراز امر حکومت در دوره غیبت تعیین نشده است تکلیف چیست؟ آیا باید اسلام را رها کنید؟ دیگر اسلام نمی خواهیم ؟ اسلام فقط برای دویست سال بود؟ یا اینکه اسلام تكليف را معین کرده است، ولی تکلیف حکومتی نداریم؟ معنای نداشتن حکومت این است که تمام حدود وثغور مسلمین از دست برود؛ و ما با بیحالی دست روی دست بگذاریم که هر کاری را می خواهند بکنند. و ما اگر کارهای آنها را امضا نکنیم، رد نمی کنیم. آیا باید اینطور باشد را با اینکه حکومت لازم است؛ و اگر خدا شخص معینی را برای حکومت در دوره غیبت - تعیین نکرده است، لکن آن خاصیت حکومتی را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (عج) موجود بود برای بعد از غیبت هم قرار داده است. این خاصیت که عبارت از علم به قانون و عدالت باشد در عده بیشماری از فقهای عصر ما موجود است. اگر با هم اجتماع کنند، می توانند حکومت عدل عمومی در عالم تشکیل دهند 👌👌ما مکلف هستیم که اسلام را حفظ کنیم. این تکلیف، از واجبات مهم است؛ حتی از نماز و روزه واجبتر است. همین تکلیف است که ایجاب می کند خونها در انجام آن ریخته شود. از خون امام حسین(علیه السلام) که بالاتر نبود، برای اسلام ریخته شد. و این روی همان ارزشی است که اسلام دارد. ما باید این معنا را بفهمیم، و به دیگران هم تعلیم بدهیم. شما در صورتی خلفای اسلام هستید که اسلام را به مردم بیاموزید. و نگویید بگذار تا امام زمان (علیه السلام) بیاید. شما نماز را هیچ وقت می گذارید تا وقتی امام زمان (علیه السلام) آمد بخوانید؟ حفظ اسلام واجبتر از نماز است. منطق حاکم خمين را نداشته باشید که می گفت: باید معاصی را رواج داد تا امام زمان(علیه السلام) بیاید! اگر معصیت رواج پیدا نکند، حضرت ظهور نمی کند؟ اینجا ننشینید فقط مباحثه کنید؛ بلکه در سایر احکام اسلام مطالعه کنید؛ حقایق را نشر دهید؛ جزوه بنویسید و منتشر کنید، البته مؤثر خواهد بود. من تجربه کرده ام که تأثیر دارد. @pasokh999
بخش حکومت اسلامی به همین انداز کفایت میکند وارد بحث ولایت فقیه میشویم لطفا با دقت بیشتری مطالب را مطالعه بفرمایید
💯♨️لطفا ۱۰بار حداقل خوانده شود👇👇 ولایت فقیه 👌اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (علم به قانون(قرآن)و عدالت) باشد به پا خواست و تشکیل حکومت داد همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امر اداره جامعه داشت دارا می باشد، بر همه مردم لازم است از او اطاعت کنند. ✅👌این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر از امیر المومنین علیه السلام بود، یا اختیارات حکومتی حضرت امیر المومنین علیه السلام بیش از فقیه است باطل و غلط است. البته فضایل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل امیر المومنین علیه السلام از همه بیشتر است لکن فضایل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام در تدارک و بسیج سپاه، تعین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای ولی حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معینی نیست، عنوانِ عالم عادل است. 👌👌👌👌وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام داشتند بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه و رسول اکرم علیهم است. زیرا اینجا صحبت مقام نیست، بلکه صحبت وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شان و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
💯♨️لطفا ۱۰بار حداقل خوانده شود👇👇 ولایت فقیه 👌اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (علم به قانون(قرآن)
ادامه مطلب قبلی👆👆👇👇 ولایت فقیه👈 از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ مانند جعل قرار دادن و تعیین قیم برای صغار. قيم ملت باقيم صغار از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ فرقی ندارد. مثل این است که امام (علیه السلام) کسی را برای حضانت، حکومت، یا منصبی از مناصب، تعیین کند. در این موارد معقول نیست که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام با فقیه فرق داشته باشد. 👌👌✅مثلا یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای «حدود» (یعنی قانون جزای اسلام) است. 👌👌آیا در اجرای حدود بين رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام و فقيه امتیازی است؟ یا چون رتبه فقیه پایین تر است باید کمتر بزند؟ حدزانی که صد تازیانه است اگر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جاری کند، ۱۵۰ تازیانه می زند، و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) صد تازیانه، و فقيه پنجاه تازیانه؟ یا اینکه حاکم متصدی قوۀ اجراییه است و باید حد خدا را جاری کند؛ چه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد، و چه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه، یا فقیه عصر. نکته فرق امور اعتباری عقلایی و شرعی👇👇 امور اعتباری در برابر امور تکوینی، اموری را گویند که به فرض و جعل و قرارداد ایجاد می شود و آن را به واضع وجاعل آن نسبت دهند. چنانچه اگر واضع آن شارع باشد، آن را «اعتبار شرعی نامند. و اگر واضع آن مردم باشند که برای اداره امور زندگی خود وضع و جعل کنند، آن را «اعتبار عقلایی گویند. ، حضانت، اداره و نگهداری کودك يا مجنون را گویند. حضانت طفل در درجه اول بر عهده مادر و پدر است. و اگر این در حیات نداشته باشند. یا فاقد صلاحیت باشند، امام و حاکم اسلامی کسی را برای این کار بر می گزیند. نکته مهم ✅✅از ضروریات مذهب ماست که کسی به مقامات معنوی ائمه اطهار (علیهم السلام ) نمی رسد حتی ملک مقرب و نبی مرسل تا چه رسد👇👇 حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:إنَّ لَنا مَعَ اللَّهِ حالات لا يَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ.  @pasokh999
دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه👇👇 یکی از آسان ترین آن ها اشاره می کنیم: 1⃣اصل تَنَزُّل تدریجی: اگر نتوانیم به کار واجبی دست پیدا کنیم، به نزدیکترین چیز به آن چنگ می زنیم. مثلاً:👈ایستاده نماز خواندن واجب است. اکنون اگر نتوانیم ایستاده نماز بخوانیم، نماز را نباید رها کرد، بلکه باید نزدیک ترین حالت به ایستادن (یعنی نشستن) را انجام دهیم. مثلا👈اگر دیده شود که ۴ نفر در حال مرگ اند، نجات دادن جان همه ی آن ها واجب است. زمانی می شود که از ۴ نفر، فقط می توانیم جان ۲ نفرشان را نجات دهیم، آیا در این حالت (چون نمی توانیم جان همه ی آن ها را نجات دهم) ، باید کل کار را رها کنیم، یا نزیکترین حالت به آن (نجات ۲ نفر از ۴نفر) را انجام دهیمجواب واضح است. 👌✅💯طبق آنچه گفته شد، حکومت فقط باید دست امام معصوم باشد. اکنون که امام نیست، آیا باید کلاً حکومت را رها کرد (که هرج و مرج شود یا دشمنان شیعه حکومت را به دست بگیرند)، و یا اینکه نزدیکترین فرد به معصوم ( فقیه) حکومت را به دست بگیردلذا عقل می گوید: حکومت باید ( تا زمان آمدن امام زمان (عج) ) دست فقیه باشد، چون نزدیکترین حکومت به حکومت امام زمان علیه السلام است(هرچند فاصله بسیااااار زیاد باشد) @pasokh999
دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه حاکمیت اصلح در عصر غیبت ما چند راه نسبت به تشکیل حکومت داریم👇👇 1⃣بی تفاوت باشیم👈❌ 2⃣ظالمان حکومت را به دست بگیرند👈❌ 3⃣نزدیکترین شخص در صفات تقوا، علم و... به معصوم حکومت را به دست بگیرد👈✅ این دلیل نیز دارای مقدمات زیر است:👇👇 ⬅️۱- ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم، از شؤون ربوبیت الهی است و فقط با نصب و اذن خدای متعال، مشروعیت می‌یابد. ⬅️۲- خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌ و‌ آله‌وسلّم و امامان معصوم علیهم السّلام داده است. ⬅️۳- در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند، یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی صرف نظر کرده باشد، یا اجازه ی اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد تا ترجیح بلا مرجح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می‌شود؛ یعنی ما از راه عقل کشف می‌کنیم که چنین اذن و اجازه‌ای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم علیه‌السّلام صادر شده است؛ حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد. ⬅️۴- فقیه جامع الشرایط، همان فرد اصلحی است که هم احکام اسلام را بهتر از دیگران می‌شناسد، هم ضمانت بیشتری برای اجرای آن دارد و هم در مقام تامین مصالح جامعه و تدبیر امور مردم کارآمدتر است. @pasokh999
💯اولین دلیل نقلی بر ضرورت ولایت فقیه و حکومت اسلامی👇👇  «‏‏محمد بن یعقوب، عن محمد بن یحیی، عن محمد بن الحسین، عن محمد بن عیسی، عن‏‎ ‎‏صفوان بن یحیی، عن داود بن الحصین، عن عمر بن حنظله: قالت سالت أبا عبْدالله (علیه السلام) عنْ رجلین‏‎ ‎‏من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلی السلطان وَ إلی القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ قال:‏‎ ‎‏مَنْ تَحاکَمَ إلَیْهِمْ، فی حَقٍّ أَوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاکَمَ إلَی الطّاغُوتِ وَ ما یُحْکَمُ لَهُ، فَإنّما یَأْخُذُهُ سُحْتاً و‏‎ ‎‏إنْ کانَ حَقّاً ثابِتاً لَهُ؛ لَأَنّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطّاغُوتِ وَ ما أَمَرَالله ُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ. قالَ الله ُ تَعالی: 🕋«یُریدوُنَ أَنْ‏‎ ‎‏یَتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروُا اَنْ یَکْفرُوُا بِهِ». قلت: فَکیف یصنعان؟ قال: یَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ‏‎ ‎‏ مِمَّنْ قَدْ رَوی حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ‏‎ ‎‏جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً...‏‎فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فانما استخف بحکم الله، و علینا رد، و الراد علینا الراد علی الله، و هو علی حد الشرک بالله. ترجمه روایت👇👇 ‏‏    عمر بن حنظله می گوید از امام صادق(علیه السلام) دربارۀ دو نفر از دوستانمان(یعنی شیعه) که‏‎ ‎‏نزاعی بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال‏‎ ‎‏کردم که آیا این رواست؟ فرمود: 👌👌✅«هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند،‏‎ ‎‏در حقیقت به «طاغوت» (یعنی قدرت حاکمۀ ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هرچه را که به حکم آنها‏‎ ‎‏بگیرد، در حقیقت به طور حرام می گیرد؛ گرچه آن را که دریافت می کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که‏‎ ‎‏آن را به حکم و با رأی «طاغوت» و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود.‏‎ ‎‏خدای تعالی می فرماید: 🕋«‏‏یُریدُونَ اَنْ یَتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یَکْفُرُوا بهِِ‏‏». پرسیدم چه‏‎ ‎‏باید بکنند. فرمود: «باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در‏‎ ‎‏حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است...» بایستی‏‎ ‎‏او را  به عنوان قاضی و داور بپذیرند؛ 👌👈زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده ام پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.» اصول کافی؛ ج1، ص86، «کتاب فضل العلم»، «باب اختلاف الحدیث»، حدیث 10 ـ وسائل الشیعه؛ ج18، «کتاب ابواب صفات القاضی»، «باب 11»، حدیث 1. ✍اما توضیح روایت در پیام بعدی👇👇 @pasokh999
توضیح مقبوله عمر بن حنظله 👇👇👇 نکته اول خیلی از علماء ادله عقلی ارائه شده در موضوع مورد بحث را کافی دانسته و احادیث و اخبار مورد استناد را صرفا به عنوان شاهد و مؤید همان دلایل عقلی می دانند.  ✅کما اینکه حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) ولایت فقیه را از جمله اموری می دانند که تصور آن موجب تصدیق بوده و نیازی به برهان و دلیل ندارد. به همین خاطر، نیاز چندانی برای پرداختن به اشکالات وارده بر دلایل نقلی (چه از لحاظ سند و چه از لحاظ دلالت) وجود ندارد. نکته دوم اینکه از قرینه مقابله بین حاکم ظالم و حاکم عادل دانسته می شود که امام عادل، عالم به احکام و دین­شناس است و لذا امام او را به عنوان کسی که «نظر فی حلالنا و حرامنا» معرفی کرده است. و اینکه تخلف از حاکم عادل تخلف از حکم خدا، و تخلف از حکم او رد کردن حکم ائمه معصومین علیهم السلام است. نکته سوم اگر دلالت مقبوله نسبت به نصب فقیه برای ولایت کافی ندانسته و همه را رد کنیم، بی شک نمی توان بر ظهور مقبوله نسبت به حرمت مراجعه مطلق به سلطان طاغوت، کمترین تردیدی به خود راه داد.حال که نباید به هیچ عنوان به طاغوت مراجعه کرد منطقی نیست که مدعی شویم امام صادق (علیه السلام) در این روایات صرفا منصب قضا را برای فقیه جعل کرده است و در زمینه امور دیگر جامعه مسلمین را بلا تکلیف گذاشته است.👇👇 👌👈مثلا مسلمان اگر پسر او را کشته اند یا خانه اش را غارت کرده اند،‏‎ ‎‏باز حق ندارد به حکام جور برای دادرسی مراجعه کند. همچنین، اگر طلبکار است و شاهد‏‎ ‎‏زنده در دست دارد، نمی تواند به قضات سرسپرده و عمال ظلمه مراجعه نماید. هرگاه در‏‎ ‎‏چنین مواردی به آنها رجوع کرد، به «طاغوت»؛ یعنی قدرتهای ناروا روی آورده است. و در‏‎ ‎‏صورتی که به وسیلۀ این قدرتها و دستگاههای ناروا به حقوق مسلم خویش نایل آمد، ‏‏فإنما‏‎ ‎‏یأخذه سُحْتاً و إن کان حقا ثابتاً له‏‏؛ به حرام دست پیدا کرده، و حق ندارد در آن تصرف کند.‏‎ ‎‏حتی بعضی از فقها در «عین شخصی»‏‎‏ گفته اند که مثلاً اگر عبای شما را بردند و شما به‏‎ ‎‏وسیلۀ حکام جور پس گرفتید، نمی توانید در آن تصرف کنید‏. @pasokh999
نکته چهارم بعضی ها گفتن حاکما به معنای قاضی است نه به معنای حاکم پس نمیتوان به این روایت برای اثبات ولایت فقیه استناد کرد❓ جواب👇👇 اولا با رجوع به کتب لغت از جمله مقاییس اللغة حَکَمَ به معنای قَضَی نیامده است:👇👇 «و حکم فلان فی کذا...یعنی آن موضوع را در چارچوب فرمان خود قرار داد.» ثانیا: استعمال واژه «حکومت » و «حاکم » به معنای «ولایت عامه » و «والی » در کتاب و سنت فراوان است.برای نمونه هنگامی که خداوند سبحان می فرماید سوره ص آیه ۲۶:  يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّنباید تصور کرد که جنبه خلافت حضرت داود صرفا در زمینه قضاوت بین مردم است.کما اینکه حضرت امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ، و العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى المُلوكِ» در اینجا حاکم نمیتواند به معنای قاضی باشد چون ملوک کارشون حکمرانی است و علماء هم بر ملوک حکمرانی میکنند نکته پنجم شبهه👇👇 مرحوم شیخ انصاری در «کتاب مکاسب» این احتمال را جایز دانسته که برخی از احکام اسلام در زمان غیبت تعطیل شود. دلیل شیخ انصاری این است که غیبت امام زمان(علیه السلام) موجب از بین رفتن برکات فراوانی شده که از جمله آنها تعطیلی احکام است و این محرومیت جامعه، به سبب عصیان و تبهکاری خود مردم بوده است.جواب👇👇 👌👏 پاسخ آیه الله جوادی آملی، این است که روی گردانی مردم و عصیان آنها مانع سنّت الهی هدایت عمومی نمی شود. قرآن کریم در تبیین همین مطلب که تباهی مردم، مانع تداوم سنت الهی نبوده و خداوند همواره برای هدایت مردم، رهبران الهی را ارسال می کند، چنین می فرماید: «آیا این ذکر [قرآن] را از شما بازگیریم به خاطر اینکه قومى اسراف کارید؟! چه بسیار پیامبرانى که (براى هدایت) در میان اقوام پیشین فرستادیم، ولى هیچ پیامبرى به سوى آنها نمی آمد مگر اینکه او را مسخره می کردند» (زخرف 5-7). بنابراین، از مطالعه متن دین به روشنی استفاده می شود که قوانین دین الهی باید اجرا شود و لازم است مجری آن، اسلام شناسی کامل و امین باشد. @pasokh999
♨️نکته هفتم این سخن منطقی است که با وجود و ظهور امام معصوم (علیه السلام) و صاحب ولایت عظمی در راس جامعه، نصب بالفعل والی اعظم بی مفهوم است.کما اینکه قابل تصور نیست امام معصومی که بر اساس روایت سدیر صیرفی حتی هفده شیعه واقعی نداشت و خودش نمی توانست تشکیل حکومت دهد، چگونه میتواند فقیه عادلی را برای ولایت در آن زمان منصوب فرماید. ✅👌اما نباید فراموش کرد که امام صادق (علیه السلام) در صدد بیان شرایط و ویژگیهای والی و ارائه یک طرح کلی و الگوی جاودانه حکومت عادله الهی، چه برای زمان خودش، و چه برای اعصار بعدی است.آن حضرت می فرماید در هر زمانی که مردم گرد فقیه جامع الشرایط جمع شدند و دور او حلقه زدند و موجب بسط ید او گشتند (که رضایت اکثریت توده های مردم نسبت به حکومت و ولایت فقیه، در حقیقت روی دیگر سکه مفهوم مبسوط الید بودن فقیه است) در صورت تحقق چنین شرایطی، من این فقیه (مورد رضایت مردم) را به عنوان حاکم منصوب می نمایم. ✅👌 بدیهی است اگر شرایط حکومت برای شخص امام معصوم (علیه السلام) فراهم باشد مردم موظفند به دور او جمع شوند، دیگر اساسا نوبت به فقیه عادل نمی رسد.و چون شرایط برای امام صادق (علیه السلام) فراهم نیست، و آن حضرت به خاطر حاکمیت خلفای جور، به صورت بالفعل بر جامعه سلطه ندارند، و از سوی دیگر در صدد ارائه یک طرح حکومتی نیز می باشند.لذا چه اشکالی دارد برای فقیهی که مورد رجوع مردم واقع شده و شرایط برای او فراهم شده است، نصب ولایت گردد؟ بنابر این مادامی که امام معصوم (علیه السلام) حضور دارند هیچگونه ولایتی برای فقیه عادل متصور نیست.زیرا مردم مکلفند فقط به دور مقام صاحب ولایت کبری حلقه زنند و حق ندارند غیر از این عمل نمایند. @pasokh999
شبهه👇👇 ♨️شما که به اهل سنت اشکال میکنید شما اجازه نداشتین جانشین برای پیامبر (سه تا خلیفه) تعیین بکنید پس چرا خودتان برای جامعه ولی فقیه انتخاب میکنید و منتظر نمی مانید تا خداوند انتخاب بکندجواب👇👇 👏👌اولا 👈بحث تعیین امام با ولی فقیه از زمین تا زمان فرق میکند امام ولایت تکوینی و تشریعی بر همه انسانها دارد برخلاف ولایت فقیه که ولایت تشریعی بر ما دارد (یعنی از جانب آیات و روایات ما باید از ایشان اطاعت بکنیم) (یکی از آثار ولایت تکوینی امام👈لولا الحجه لساخت الارض باهلها یعنی اگر یه لحظه امام نباشد هیچ موجودی روی کره زمین باقی نمی ماند ولی ولایت تشریعی وجوب اطاعت از ایشان را بر ذمه ما می آورد در صورت نبودش عالم از بین نمیرود هرچند در تعیین ولایت فقیه امام زمان علیه السلام حتما عنایت خواهد کرد ) ✅💯دوما👈 برهمه ما واجب است که قول خداوند و رسول و اولی الامر را اطاعت بکنم 👈 «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم» و اینکه ما الان داریم از ولی فقیه تبعیت میکنیم بخاطر دستوری است که از امام صادر شده (اما الحوادثه الواقع و مقبوله عمر بن حنظل و...) ولی سه خلیفه از طرف سقیفه انتخاب شدند نه از جانب خداوند و پیامبر و اولی الامر😉 @pasokh999