eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
604 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش سوم امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه میفرمایند دقت در ماهیت و احکام شرعی درمیابیم که اجرای آنها و عمل به انها مستلزم حکومت است و بدون تاسیس یک دستگاه عظیم و پهناور اجرا و اداره نمی توان به وظیفه اجری احکام الهی عمل کرد از جمله:👇👇 1⃣احکام مالی خمس، زکات،مالیات و..... که همه ابعاد زندگی ما را از جمله منابع کشاورزی،تجارت،منابع زیرزمینی، معدن و... شامل میشود از سبزی فروش تا کشتی رانی و... همه موظف هستند پرداخت بکنند معلوم میشود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج فقیر نیست بلکه قضیه مهمتر از اینهاست منظور رفع نیاز مالی تشکیلات بزرگ حکومتی است، آیا این همه بودجه را باید به دریا ریخت یا صرف خدمات عمومی👈بهداشت و درمان، فرهنگ، عمرانی، دفاعی و نظامی و.... کرد❓ 2⃣احکام دفاع ملی احکامی که ما را موظف میکند به حفظ نظام اسلام و دفاع از تمامیت ارضی و استقلال امت اسلام و دفاع از مسلمین سرتاسر عالم و... دلالت بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی دارد👇👇 وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ در آیه به نحو زیبا میفرماید باید آنقدر قوی بشوید که دشمنانتون از شما بترسند و نتوانند به شما ظلم و تجاوز بکنند آیا با غیر از تشکیل حکومت و قوی شدن در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی نظامی و... دشمن از ما خواهد ترسید❓❓ امیر المومنین علیه السلام میفرماید و همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد)؛ «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً». چه موقع ما میتوانیم کنار مظلومان و علیه ظالمان باشیم❓ 3⃣احکام حقوق و احکام جزایی بسیاری از احکام، از قبیل دیات که باید گرفته و به صاحبش داده شود، یا حدود و قصاص که باید با نظر حاکم اسلامی اجرا شود، بدون برقراری یک تشکیلات حکومتی تحقق نمی یابد. @pasokh999
بخش چهارم کتاب ولایت فقیه امام خمینی رحمه الله علیه ✅👈اکنون که دوران غیبت امام زمان علیه السلام پیش آمده و بناست احکام حکومتی اسلام باقی بماند و استمرار پیدا کند و هرج و مرج روا نیست، تشکیل حکومت لازم می آید. عقل هم به ما حکم می کند که تشکیلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانیم جلوگیری کنیم؛ اگر به نوامیس مسلمين تهاجم کردند، دفاع کنیم. شرع مقدس هم دستور داده که باید همیشه در برابر اشخاصی که می خواهند به شما تجاوز کنند برای دفاع آماده باشید. برای جلوگیری از تعدیات افراد نسبت به یکدیگر هم حکومت و دستگاه قضایی و اجرایی لازم است.(نمیشود گفت حکومت تشکیل ندهیم وقتی خواستند به ما حمله بکنند عِده و عُده جمع بکنیم تا ما به خودمان بیاییم همه چیز را غارت میکنند)... اگر ما با شیاطین و دشمنان کاری نداشته باشیم آیا آنها هم با ما کاری ندارند❓ ✅👌اکنون که شخص معینی از طرف خدای تبارك و تعالی برای احراز امر حکومت در دوره غیبت تعیین نشده است تکلیف چیست؟ آیا باید اسلام را رها کنید؟ دیگر اسلام نمی خواهیم ؟ اسلام فقط برای دویست سال بود؟ یا اینکه اسلام تكليف را معین کرده است، ولی تکلیف حکومتی نداریم؟ معنای نداشتن حکومت این است که تمام حدود وثغور مسلمین از دست برود؛ و ما با بیحالی دست روی دست بگذاریم که هر کاری را می خواهند بکنند. و ما اگر کارهای آنها را امضا نکنیم، رد نمی کنیم. آیا باید اینطور باشد را با اینکه حکومت لازم است؛ و اگر خدا شخص معینی را برای حکومت در دوره غیبت - تعیین نکرده است، لکن آن خاصیت حکومتی را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (عج) موجود بود برای بعد از غیبت هم قرار داده است. این خاصیت که عبارت از علم به قانون و عدالت باشد در عده بیشماری از فقهای عصر ما موجود است. اگر با هم اجتماع کنند، می توانند حکومت عدل عمومی در عالم تشکیل دهند 👌👌ما مکلف هستیم که اسلام را حفظ کنیم. این تکلیف، از واجبات مهم است؛ حتی از نماز و روزه واجبتر است. همین تکلیف است که ایجاب می کند خونها در انجام آن ریخته شود. از خون امام حسین(علیه السلام) که بالاتر نبود، برای اسلام ریخته شد. و این روی همان ارزشی است که اسلام دارد. ما باید این معنا را بفهمیم، و به دیگران هم تعلیم بدهیم. شما در صورتی خلفای اسلام هستید که اسلام را به مردم بیاموزید. و نگویید بگذار تا امام زمان (علیه السلام) بیاید. شما نماز را هیچ وقت می گذارید تا وقتی امام زمان (علیه السلام) آمد بخوانید؟ حفظ اسلام واجبتر از نماز است. منطق حاکم خمين را نداشته باشید که می گفت: باید معاصی را رواج داد تا امام زمان(علیه السلام) بیاید! اگر معصیت رواج پیدا نکند، حضرت ظهور نمی کند؟ اینجا ننشینید فقط مباحثه کنید؛ بلکه در سایر احکام اسلام مطالعه کنید؛ حقایق را نشر دهید؛ جزوه بنویسید و منتشر کنید، البته مؤثر خواهد بود. من تجربه کرده ام که تأثیر دارد. @pasokh999
بخش حکومت اسلامی به همین انداز کفایت میکند وارد بحث ولایت فقیه میشویم لطفا با دقت بیشتری مطالب را مطالعه بفرمایید
💯♨️لطفا ۱۰بار حداقل خوانده شود👇👇 ولایت فقیه 👌اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (علم به قانون(قرآن)و عدالت) باشد به پا خواست و تشکیل حکومت داد همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امر اداره جامعه داشت دارا می باشد، بر همه مردم لازم است از او اطاعت کنند. ✅👌این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر از امیر المومنین علیه السلام بود، یا اختیارات حکومتی حضرت امیر المومنین علیه السلام بیش از فقیه است باطل و غلط است. البته فضایل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل امیر المومنین علیه السلام از همه بیشتر است لکن فضایل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام در تدارک و بسیج سپاه، تعین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای ولی حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معینی نیست، عنوانِ عالم عادل است. 👌👌👌👌وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام داشتند بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه و رسول اکرم علیهم است. زیرا اینجا صحبت مقام نیست، بلکه صحبت وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شان و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد @pasokh999
ادامه مطلب قبلی👆👆👇👇 ولایت فقیه👈 از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ مانند جعل قرار دادن و تعیین قیم برای صغار. قيم ملت باقيم صغار از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ فرقی ندارد. مثل این است که امام (علیه السلام) کسی را برای حضانت، حکومت، یا منصبی از مناصب، تعیین کند. در این موارد معقول نیست که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام با فقیه فرق داشته باشد. 👌👌✅مثلا یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای «حدود» (یعنی قانون جزای اسلام) است. 👌👌آیا در اجرای حدود بين رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام و فقيه امتیازی است؟ یا چون رتبه فقیه پایین تر است باید کمتر بزند؟ حدزانی که صد تازیانه است اگر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جاری کند، ۱۵۰ تازیانه می زند، و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) صد تازیانه، و فقيه پنجاه تازیانه؟ یا اینکه حاکم متصدی قوۀ اجراییه است و باید حد خدا را جاری کند؛ چه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد، و چه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه، یا فقیه عصر. نکته فرق امور اعتباری عقلایی و شرعی👇👇 امور اعتباری در برابر امور تکوینی، اموری را گویند که به فرض و جعل و قرارداد ایجاد می شود و آن را به واضع وجاعل آن نسبت دهند. چنانچه اگر واضع آن شارع باشد، آن را «اعتبار شرعی نامند. و اگر واضع آن مردم باشند که برای اداره امور زندگی خود وضع و جعل کنند، آن را «اعتبار عقلایی گویند. ، حضانت، اداره و نگهداری کودك يا مجنون را گویند. حضانت طفل در درجه اول بر عهده مادر و پدر است. و اگر این در حیات نداشته باشند. یا فاقد صلاحیت باشند، امام و حاکم اسلامی کسی را برای این کار بر می گزیند. نکته مهم ✅✅از ضروریات مذهب ماست که کسی به مقامات معنوی ائمه اطهار (علیهم السلام ) نمی رسد حتی ملک مقرب و نبی مرسل تا چه رسد👇👇 حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:إنَّ لَنا مَعَ اللَّهِ حالات لا يَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ.  @pasokh999
دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه👇👇 یکی از آسان ترین آن ها اشاره می کنیم: 1⃣اصل تَنَزُّل تدریجی: اگر نتوانیم به کار واجبی دست پیدا کنیم، به نزدیکترین چیز به آن چنگ می زنیم. مثلاً:👈ایستاده نماز خواندن واجب است. اکنون اگر نتوانیم ایستاده نماز بخوانیم، نماز را نباید رها کرد، بلکه باید نزدیک ترین حالت به ایستادن (یعنی نشستن) را انجام دهیم. مثلا👈اگر دیده شود که ۴ نفر در حال مرگ اند، نجات دادن جان همه ی آن ها واجب است. زمانی می شود که از ۴ نفر، فقط می توانیم جان ۲ نفرشان را نجات دهیم، آیا در این حالت (چون نمی توانیم جان همه ی آن ها را نجات دهم) ، باید کل کار را رها کنیم، یا نزیکترین حالت به آن (نجات ۲ نفر از ۴نفر) را انجام دهیمجواب واضح است. 👌✅💯طبق آنچه گفته شد، حکومت فقط باید دست امام معصوم باشد. اکنون که امام نیست، آیا باید کلاً حکومت را رها کرد (که هرج و مرج شود یا دشمنان شیعه حکومت را به دست بگیرند)، و یا اینکه نزدیکترین فرد به معصوم ( فقیه) حکومت را به دست بگیردلذا عقل می گوید: حکومت باید ( تا زمان آمدن امام زمان (عج) ) دست فقیه باشد، چون نزدیکترین حکومت به حکومت امام زمان علیه السلام است(هرچند فاصله بسیااااار زیاد باشد) @pasokh999
دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه حاکمیت اصلح در عصر غیبت ما چند راه نسبت به تشکیل حکومت داریم👇👇 1⃣بی تفاوت باشیم👈❌ 2⃣ظالمان حکومت را به دست بگیرند👈❌ 3⃣نزدیکترین شخص در صفات تقوا، علم و... به معصوم حکومت را به دست بگیرد👈✅ این دلیل نیز دارای مقدمات زیر است:👇👇 ⬅️۱- ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم، از شؤون ربوبیت الهی است و فقط با نصب و اذن خدای متعال، مشروعیت می‌یابد. ⬅️۲- خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌ و‌ آله‌وسلّم و امامان معصوم علیهم السّلام داده است. ⬅️۳- در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند، یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی صرف نظر کرده باشد، یا اجازه ی اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد تا ترجیح بلا مرجح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می‌شود؛ یعنی ما از راه عقل کشف می‌کنیم که چنین اذن و اجازه‌ای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم علیه‌السّلام صادر شده است؛ حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد. ⬅️۴- فقیه جامع الشرایط، همان فرد اصلحی است که هم احکام اسلام را بهتر از دیگران می‌شناسد، هم ضمانت بیشتری برای اجرای آن دارد و هم در مقام تامین مصالح جامعه و تدبیر امور مردم کارآمدتر است. @pasokh999
💯اولین دلیل نقلی بر ضرورت ولایت فقیه و حکومت اسلامی👇👇  «‏‏محمد بن یعقوب، عن محمد بن یحیی، عن محمد بن الحسین، عن محمد بن عیسی، عن‏‎ ‎‏صفوان بن یحیی، عن داود بن الحصین، عن عمر بن حنظله: قالت سالت أبا عبْدالله (علیه السلام) عنْ رجلین‏‎ ‎‏من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلی السلطان وَ إلی القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ قال:‏‎ ‎‏مَنْ تَحاکَمَ إلَیْهِمْ، فی حَقٍّ أَوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاکَمَ إلَی الطّاغُوتِ وَ ما یُحْکَمُ لَهُ، فَإنّما یَأْخُذُهُ سُحْتاً و‏‎ ‎‏إنْ کانَ حَقّاً ثابِتاً لَهُ؛ لَأَنّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطّاغُوتِ وَ ما أَمَرَالله ُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ. قالَ الله ُ تَعالی: 🕋«یُریدوُنَ أَنْ‏‎ ‎‏یَتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروُا اَنْ یَکْفرُوُا بِهِ». قلت: فَکیف یصنعان؟ قال: یَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ‏‎ ‎‏ مِمَّنْ قَدْ رَوی حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ‏‎ ‎‏جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً...‏‎فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فانما استخف بحکم الله، و علینا رد، و الراد علینا الراد علی الله، و هو علی حد الشرک بالله. ترجمه روایت👇👇 ‏‏    عمر بن حنظله می گوید از امام صادق(علیه السلام) دربارۀ دو نفر از دوستانمان(یعنی شیعه) که‏‎ ‎‏نزاعی بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال‏‎ ‎‏کردم که آیا این رواست؟ فرمود: 👌👌✅«هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند،‏‎ ‎‏در حقیقت به «طاغوت» (یعنی قدرت حاکمۀ ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هرچه را که به حکم آنها‏‎ ‎‏بگیرد، در حقیقت به طور حرام می گیرد؛ گرچه آن را که دریافت می کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که‏‎ ‎‏آن را به حکم و با رأی «طاغوت» و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود.‏‎ ‎‏خدای تعالی می فرماید: 🕋«‏‏یُریدُونَ اَنْ یَتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یَکْفُرُوا بهِِ‏‏». پرسیدم چه‏‎ ‎‏باید بکنند. فرمود: «باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در‏‎ ‎‏حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است...» بایستی‏‎ ‎‏او را  به عنوان قاضی و داور بپذیرند؛ 👌👈زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده ام پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.» اصول کافی؛ ج1، ص86، «کتاب فضل العلم»، «باب اختلاف الحدیث»، حدیث 10 ـ وسائل الشیعه؛ ج18، «کتاب ابواب صفات القاضی»، «باب 11»، حدیث 1. ✍اما توضیح روایت در پیام بعدی👇👇 @pasokh999
توضیح مقبوله عمر بن حنظله 👇👇👇 نکته اول خیلی از علماء ادله عقلی ارائه شده در موضوع مورد بحث را کافی دانسته و احادیث و اخبار مورد استناد را صرفا به عنوان شاهد و مؤید همان دلایل عقلی می دانند.  ✅کما اینکه حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) ولایت فقیه را از جمله اموری می دانند که تصور آن موجب تصدیق بوده و نیازی به برهان و دلیل ندارد. به همین خاطر، نیاز چندانی برای پرداختن به اشکالات وارده بر دلایل نقلی (چه از لحاظ سند و چه از لحاظ دلالت) وجود ندارد. نکته دوم اینکه از قرینه مقابله بین حاکم ظالم و حاکم عادل دانسته می شود که امام عادل، عالم به احکام و دین­شناس است و لذا امام او را به عنوان کسی که «نظر فی حلالنا و حرامنا» معرفی کرده است. و اینکه تخلف از حاکم عادل تخلف از حکم خدا، و تخلف از حکم او رد کردن حکم ائمه معصومین علیهم السلام است. نکته سوم اگر دلالت مقبوله نسبت به نصب فقیه برای ولایت کافی ندانسته و همه را رد کنیم، بی شک نمی توان بر ظهور مقبوله نسبت به حرمت مراجعه مطلق به سلطان طاغوت، کمترین تردیدی به خود راه داد.حال که نباید به هیچ عنوان به طاغوت مراجعه کرد منطقی نیست که مدعی شویم امام صادق (علیه السلام) در این روایات صرفا منصب قضا را برای فقیه جعل کرده است و در زمینه امور دیگر جامعه مسلمین را بلا تکلیف گذاشته است.👇👇 👌👈مثلا مسلمان اگر پسر او را کشته اند یا خانه اش را غارت کرده اند،‏‎ ‎‏باز حق ندارد به حکام جور برای دادرسی مراجعه کند. همچنین، اگر طلبکار است و شاهد‏‎ ‎‏زنده در دست دارد، نمی تواند به قضات سرسپرده و عمال ظلمه مراجعه نماید. هرگاه در‏‎ ‎‏چنین مواردی به آنها رجوع کرد، به «طاغوت»؛ یعنی قدرتهای ناروا روی آورده است. و در‏‎ ‎‏صورتی که به وسیلۀ این قدرتها و دستگاههای ناروا به حقوق مسلم خویش نایل آمد، ‏‏فإنما‏‎ ‎‏یأخذه سُحْتاً و إن کان حقا ثابتاً له‏‏؛ به حرام دست پیدا کرده، و حق ندارد در آن تصرف کند.‏‎ ‎‏حتی بعضی از فقها در «عین شخصی»‏‎‏ گفته اند که مثلاً اگر عبای شما را بردند و شما به‏‎ ‎‏وسیلۀ حکام جور پس گرفتید، نمی توانید در آن تصرف کنید‏. @pasokh999
نکته چهارم بعضی ها گفتن حاکما به معنای قاضی است نه به معنای حاکم پس نمیتوان به این روایت برای اثبات ولایت فقیه استناد کرد❓ جواب👇👇 اولا با رجوع به کتب لغت از جمله مقاییس اللغة حَکَمَ به معنای قَضَی نیامده است:👇👇 «و حکم فلان فی کذا...یعنی آن موضوع را در چارچوب فرمان خود قرار داد.» ثانیا: استعمال واژه «حکومت » و «حاکم » به معنای «ولایت عامه » و «والی » در کتاب و سنت فراوان است.برای نمونه هنگامی که خداوند سبحان می فرماید سوره ص آیه ۲۶:  يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّنباید تصور کرد که جنبه خلافت حضرت داود صرفا در زمینه قضاوت بین مردم است.کما اینکه حضرت امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ، و العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى المُلوكِ» در اینجا حاکم نمیتواند به معنای قاضی باشد چون ملوک کارشون حکمرانی است و علماء هم بر ملوک حکمرانی میکنند نکته پنجم شبهه👇👇 مرحوم شیخ انصاری در «کتاب مکاسب» این احتمال را جایز دانسته که برخی از احکام اسلام در زمان غیبت تعطیل شود. دلیل شیخ انصاری این است که غیبت امام زمان(علیه السلام) موجب از بین رفتن برکات فراوانی شده که از جمله آنها تعطیلی احکام است و این محرومیت جامعه، به سبب عصیان و تبهکاری خود مردم بوده است.جواب👇👇 👌👏 پاسخ آیه الله جوادی آملی، این است که روی گردانی مردم و عصیان آنها مانع سنّت الهی هدایت عمومی نمی شود. قرآن کریم در تبیین همین مطلب که تباهی مردم، مانع تداوم سنت الهی نبوده و خداوند همواره برای هدایت مردم، رهبران الهی را ارسال می کند، چنین می فرماید: «آیا این ذکر [قرآن] را از شما بازگیریم به خاطر اینکه قومى اسراف کارید؟! چه بسیار پیامبرانى که (براى هدایت) در میان اقوام پیشین فرستادیم، ولى هیچ پیامبرى به سوى آنها نمی آمد مگر اینکه او را مسخره می کردند» (زخرف 5-7). بنابراین، از مطالعه متن دین به روشنی استفاده می شود که قوانین دین الهی باید اجرا شود و لازم است مجری آن، اسلام شناسی کامل و امین باشد. @pasokh999
♨️نکته هفتم این سخن منطقی است که با وجود و ظهور امام معصوم (علیه السلام) و صاحب ولایت عظمی در راس جامعه، نصب بالفعل والی اعظم بی مفهوم است.کما اینکه قابل تصور نیست امام معصومی که بر اساس روایت سدیر صیرفی حتی هفده شیعه واقعی نداشت و خودش نمی توانست تشکیل حکومت دهد، چگونه میتواند فقیه عادلی را برای ولایت در آن زمان منصوب فرماید. ✅👌اما نباید فراموش کرد که امام صادق (علیه السلام) در صدد بیان شرایط و ویژگیهای والی و ارائه یک طرح کلی و الگوی جاودانه حکومت عادله الهی، چه برای زمان خودش، و چه برای اعصار بعدی است.آن حضرت می فرماید در هر زمانی که مردم گرد فقیه جامع الشرایط جمع شدند و دور او حلقه زدند و موجب بسط ید او گشتند (که رضایت اکثریت توده های مردم نسبت به حکومت و ولایت فقیه، در حقیقت روی دیگر سکه مفهوم مبسوط الید بودن فقیه است) در صورت تحقق چنین شرایطی، من این فقیه (مورد رضایت مردم) را به عنوان حاکم منصوب می نمایم. ✅👌 بدیهی است اگر شرایط حکومت برای شخص امام معصوم (علیه السلام) فراهم باشد مردم موظفند به دور او جمع شوند، دیگر اساسا نوبت به فقیه عادل نمی رسد.و چون شرایط برای امام صادق (علیه السلام) فراهم نیست، و آن حضرت به خاطر حاکمیت خلفای جور، به صورت بالفعل بر جامعه سلطه ندارند، و از سوی دیگر در صدد ارائه یک طرح حکومتی نیز می باشند.لذا چه اشکالی دارد برای فقیهی که مورد رجوع مردم واقع شده و شرایط برای او فراهم شده است، نصب ولایت گردد؟ بنابر این مادامی که امام معصوم (علیه السلام) حضور دارند هیچگونه ولایتی برای فقیه عادل متصور نیست.زیرا مردم مکلفند فقط به دور مقام صاحب ولایت کبری حلقه زنند و حق ندارند غیر از این عمل نمایند. @pasokh999
شبهه👇👇 ♨️شما که به اهل سنت اشکال میکنید شما اجازه نداشتین جانشین برای پیامبر (سه تا خلیفه) تعیین بکنید پس چرا خودتان برای جامعه ولی فقیه انتخاب میکنید و منتظر نمی مانید تا خداوند انتخاب بکندجواب👇👇 👏👌اولا 👈بحث تعیین امام با ولی فقیه از زمین تا زمان فرق میکند امام ولایت تکوینی و تشریعی بر همه انسانها دارد برخلاف ولایت فقیه که ولایت تشریعی بر ما دارد (یعنی از جانب آیات و روایات ما باید از ایشان اطاعت بکنیم) (یکی از آثار ولایت تکوینی امام👈لولا الحجه لساخت الارض باهلها یعنی اگر یه لحظه امام نباشد هیچ موجودی روی کره زمین باقی نمی ماند ولی ولایت تشریعی وجوب اطاعت از ایشان را بر ذمه ما می آورد در صورت نبودش عالم از بین نمیرود هرچند در تعیین ولایت فقیه امام زمان علیه السلام حتما عنایت خواهد کرد ) ✅💯دوما👈 برهمه ما واجب است که قول خداوند و رسول و اولی الامر را اطاعت بکنم 👈 «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم» و اینکه ما الان داریم از ولی فقیه تبعیت میکنیم بخاطر دستوری است که از امام صادر شده (اما الحوادثه الواقع و مقبوله عمر بن حنظل و...) ولی سه خلیفه از طرف سقیفه انتخاب شدند نه از جانب خداوند و پیامبر و اولی الامر😉 @pasokh999
حدیث دوم بر اثبات ولایت فقیه توقیع امام زمان علیه السلام 👇👇 فرهنگ معین برای توقیع معانی زیر بیان شده است:👇👇 👈توقیع به معنای نشان گذاشتن بر چیزی 👈نوشتن چیزی ذیل کتابت 👈امضاکردن نامه و فرمان 👈 دستخط ....«و اما ظهور الفرج» پرسید زمان ظهورتان چه وقت است امام فرمود «فانه الی الله تعلی ذکره و کذّب الوقّاتون» بعد امام در ادامه این سخن معرف را فرمودند «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ» در کتاب‌های معروف شیعه و امامیه، همچون: کمال الدّین شیخ صدوق، غیبت شیخ طوسی، احتجاج طبرسی، بحارالانوار مجلسی و کتب دیگر، حدود هشتاد توقیع از ناحیه‌ی مقدس امام زمان علیه السلام نقل شده است که برخی از آنها خطاب به سفرا و نواب خاص است، برخی خطاب به علما و فقهای شیعه، برخی دیگر در پاسخ به سؤالات است و در برخی به تکذیب و لعن و نفرین کسانی پرداخته شده که به دروغ، ادعای بابیت و سفارت از طرف آن حضرت داشته‌اند. ⬅️در قالب چند نکته به این روایت میپردازیم👇👇 1⃣ مرحوم شیخ انصاری می‌فرماید ظاهر از حوادث که اسحاق بن یعقوب کلینی رحمه الله که از بزرگان شیعه است ذکر می‌کند و برایش مشکل شده و خدمت امام فرستاده ظاهرا با این مقدمه این است که مراد از حوادث یعنی امور مهمه‌ای که در این امور باید به رئیس و رهبرشان مراجعه کنند و چون امام و رهبر غائب است اکنون می‌پرسد باید به چه کسی مراجعه نمود. مرحوم شیخ در مکاسب در تقریب استدلال به روایت برای حجیت ولایت فقیه می‌فرماید «إن المراد بالحوادث ظاهرا مطلق الأمور التي لا بد من الرجوع فيها عرفا أو عقلا أو شرعا إلى الرئيس ...» 2⃣ در حوادث واقعه به راویان حدیث ما – علما - مراجعه کنید و بعد تعلیل می‌آورد که علت دستور به مراجعه به علماء این است علماء حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم. 3⃣ 👌 دلالتِ این حدیث بر مدعای ما کاملا روشن است. چون حدیث صراحتا میفرماید: "إنهم حجتي" یعنی خودِ این فقها حجتند و نمی فرماید "کلامُهم حجتی" تا کسی اشکال کند کلامِ فقها حجت است و نه خودشان. 4⃣«الحوادث» جمع محلی به «أل» است و دلالت بر عموم دارد یعنی هر حادثه ای که در عالم اتفاق می افتد باید به رهبرتان و موضع رهبرتان رجوع بکنید. @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمن فرعون در زمان ما کیست❓ کلیپ بسیار زیبا از سید هاشم الحیدری درباره ولایت فقیه حتما و حتما دانلود بفرمائید @pasokh999
بخش اول ♨️در مورد نحوی انتخاب رهبری دو نظریه انتصاب و انتخاب وجود دارد 👇👇 1⃣نظریه انتصاب‏ در نظریه انتصاب - که مورد قبول اکثریت فقهاى شیعه می باشد- ولی فقیه به صورت (نه ) از سوى معصومین(علیه‏م السلام) براى ولایت و حکومت، منصوب گردیده و مشروعیت او «الهى» است. نقش مجلس خبرگان در تعیین رهبرى تنها «کشف» و شناسایى فقیه جامع شرایط برتر می باشد. در واقع نمایندگان مجلس خبرگان در تعیین رهبرى به عنوان «بیّنه یا کارشناس و خبره، شهادت یا اعلام نظر» می نمایند. شناخت و شناسایى آنان، دو فایده دارد: 1. موجب کشف جواز اعمال ولایت براى مجتهد منتخب است. 2. موجب کشف لزوم اطاعت از ولى منتخب، براى دیگران است. بر این اساس مجلس خبرگان به هیچ وجه براى رهبرى جعل ولایت و اعطاء منصب رهبرى ننموده و نقشى در مشروعیت وى ندارند؛ بلکه وظیفه آن تنها تشخیص و «کشف اجتماع شرایط ذکر شده در آموزه‏ هاى اسلامى و قانون اساسی است که عمده‏ ترین شرایط ولایت فقیه عبارت است از: 1. فقاهت یا اجتهاد مطلق ؛یعنى، از نظر علمى در حدى باشد که در تمام مسائل بتواند احکام الهى را با مراجعه به ادله تفصیلى (کتاب، سنت، عقل و اجماع) کشف و استنباط کند. 2. عدالت و تقوا ؛ 3. قدرت مدیریت، تدبیر، شجاعت و توان اداره کلان جامعه. ⬅️دلایل انتصاب 👇👇 1⃣قاعده لطف: (همان قاعده لطفی که برای اثبات نبوت و امامت از جانب خداوند بود الان هم جریان دارد ) کسی که دارای شرایط رهبری است مردم او را تعیین نمیکنند او فی ذاته واجد این شرایط است منتها ملت باید او را تشخیص بدهد و تجسس بکند و بفهمد که چه کسی این اوصاف و شرایط را داراست و به چه کسی این حق تفویض شده است که اگر ولی فقیه شرایط را از دست داد علمای ما فرمودند که از باب قاعده لطف از خدا واجب است که او را عزل بکند و برای مردم روشن بکند 2⃣ به عقیده ما مسلمانان، حکومت مال خداست (إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ) دستور و حکومت و سرپرستی و ولایت همه از آن خداست. این ولایت از خدا به پیامبر و از پیامبر به امامان و از امامان به فقیهان تفویض می‌شود. 3⃣در مقبوله عمر بن حنظله امام زمان علیه السلام میفرماید .....نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ‏‎ ‎‏جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً.. در‏‎ ‎‏حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است...» بایستی‏‎ ‎‏او را  به عنوان قاضی و داور بپذیرند؛ 👈زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده ام امام در اینجا به صراحت میفرماید من او را انتخاب کردم. و.... @pasokh999
بخش دوم 2⃣نظریه انتخاب ائمه اطهار(علیه‏السلام) فقهاى جامع شرایط را براى منصب ولایت معرفى نموده، ولى نصب نکرده‏ اند. در این صورت اگر مردم آنان را براى رهبرى انتخاب کنند، ولایت‏شان فعلیت یافته و مشروع می شود و بر این اساس ولی فقیه، «مشروعیت مردمى» پیدا می کند. طبق این دیدگاه، نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى با «وکالت» از طرف مردم دو کارکرد عمده دارند : 👈1. مجتهد واجد شرایط یا فرد اصلح را از بین مجتهدان، انتخاب می کنند. 👈2. واسطه‏ اى هستند که در یک انتخاب عمومى، حق حاکمیت را از مردم گرفته و به رهبرى منتقل می سازند. (ولی طبق نظریه انتصاب حق حاکمیت فقط از آن خداست نه مردم) در این شکلِ کار، نقش خبرگان، نقش وساطت و رساندن مشروعیتى است که از سوى مردم به ولی فقیه داده می شود و او را منصوب می نمایند. نکته مهم👇👇 ممکن است کسی بپرسد پس در این فرایند، نقش مردم چیست❓🤔 ✅👈مردم، انتخاب کننده ی ولیِ فقیه نیستند👌👈 بلکه عینیت بخشنده ی حاکمیتِ ولی فقیه هستند. 👌💯بعبارتِ ساده تر فقهای جامع الشرایط در زمانِ غیبت توسط امام، بعنوانِ ولی و سرپستِ جامعه منصوب شده اند. اما فقیهِ منصوب از جانب امام وقتی مبسوط الید و صاحبِ حکومت میشود که توسط مردم انتخاب شود و إلا خانه نشین خواهد شد. @pasokh999
نکته خیلی مهم 👇👇 برای اینکه بدانیم خداوند از طریق امام زمان علیه السلام در انتخاب ولی فقیه حتما عنایت میکند یک دلیل کوچه و بازاری می آورم (که برای خودم از همه دلیلها بالاتر است چون خیلی ملموس است). ✅👌از اقوامتون یا دوستانتان زیااااد شنیدین من که زیاد شنیدم که میگویند این کشور با این همه دشمن تا دندان مسلح و مسئول ناکارآمد و بعضا خائن اگر این سید (حضرت امام خامنه ای روحی له فداء) نبود این کشور نابود میشد به نظرم باید برای جواب این سوال برگردیم به ۳۰سال خورده پیش که چه کسی میخواست رهبر بشود که از طرف امام خمینی رحمه الله علیه عزل شد (چون متاسفانه بیت ایشان که عزل شده بود لانه دشمنان نظام واسلام بود هرچند شاید شاید خودش نمی دونست یا نمیخاست)💯👏👈 ولی کسی رهبر شد که کسی هم فکرش را هم نمی کرد چون آنقدر بزرگ بود که نوبت به رهبر عزیزتر از جانمان نمی رسید ولی امام زمان علیه السلام قلب ها را به سمت ایشان سوق داد (حتما تاریخ معاصر مخصوصا قسمت نحوی انتخاب رهبری را مطالعه بفرمایید). @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول ♨️شبهه منظور از ولایت فقیه مطلقه چیست🤔 آیا این اختیارات موجب دیکتاتوری نمیشود❓ ✅پاسخ استاد 👌کسی نباشه که این کلیپ را دانلود نکند. @pasokh999
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا خیر❓مقدمه لازم👇👇 ولایت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در سه مرتبه، قابل تعریف است:👇👇 1⃣ولایت تکوینی: بدین معنا که صاحب چنین ولایتی، به اراده خود قادر به ایجاد تغییرات در عالم مخلوقات و کائنات است و بدین وسیله می تواند کارهای خارق العاده ای را که در روال طبیعی قوانین عالم طبیعت قابل انجام نیست، انجام دهد. مثلا درخت میوه ای را زودتر از موعد مورد نظر به بار بنشاند یا شخص مبتذلی را به فردی سالم و سرزنده تبدیل کند و یا عکس حیوان مرده ای را به حیوان زنده تبدیل نماید و کارهایی از این قبیل. 2⃣ ولایت تشریعی: این ولایت مبنای ولایت بر قانونگذاری است. صاحب چنین ولایتی حق دارد باید و نبایدهای شرعی و الهی را بیان کند، یعنی قوانینی که تبعیت از آنها مبدا نجات و سعادت، تمرد از آنها مبدا گمراهی و عقاب اخروی است. 3⃣ ولایت اجتماعی: این ولایت به معنای ولایت بر جامعه و سرپرستی و هدایت تغییرات آن از طریق تصمیم گیریهای به موقع در حوادث مختلف اجتماعی است. نتیجه👇👇 👌✅تجمع سه مرتبه ولایت فوق، در نبی مکرم اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) مورد اتفاق جمیع علمای شیعه است.البته در ولایت تشریعی ائمه (علیهم السلام) فی الجمله اختلافاتی وجود دارد، مبنی بر اینکه آیا ائمه(علهیم السلام) صرفا به تبیین معصومانه تشریع انجام گرفته توسط خدای متعال و تکمیل شده توسط نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می پردازند و یا همچون نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خود نیز اجازه تشریع دارند که این اختلاف به بحث فعلی ما مربوط نشده و در اینجا تاثیری ندارد. @pasokh999
اما جواب👇👇
جواب معنای مورد نظر از ولایت مطلقه فقیه👇👇 معنای اطلاق در ولایت مطلقه فقیه را از چهار جنبه می توان بررسی کرد که جمع این چهار جهت، روی هم، تصویر جامع و روشنی از معنای این واژه تحویل می دهد.👇👇 1⃣اطلاق مکانی: اطلاق مکانی بدین معناست که محدوده ولایت ولی فقیه به هیچ مرز جغرافیایی مقید نمی گردد و هر جا که بشریت زیست می کند دایره ولایت ولی فقیه گسترده است. 👈دلیل این امر این است که هیچ مکتب مدعی تکامل نمی تواند خود را در محدوده جغرافیایی خاص محدود کند و اسلام نیز به عنوان کاملترین و مترقی ترین دین، مدعی تکامل پیام هدایت برای تمامی بشریت بوده و همه را به هدایت دعوت می کند. مرزهای سیاسی و جغرافیایی نمی توانند حد عقلی حقانیت یک مکتب باشند. 2⃣اطلاق زمانی: اطلاق زمانی ولایت مطلقه، بدین معناست که در هیچ مقطع زمانی نخواهد بود که احتیاج چنین ولایتی موضوعا از بین برود و بشریت بی نیاز از ولایت ولی فقیه گردد؛ بخاطر همان ادله اثبات ولایت فقیه که گفته شد. 3⃣اطلاق موضوعی: اطلاق موضوعی بدین معناست که موضوعات مورد ولایت ولی فقیه تا آنجا گسترده است که ولایت دین بر جامعه سایه افکند. ولایت او بر کلیه روابط و ساختارهای «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی » جامعه جاری است و هیچ شانی از شؤون اجتماعی جامعه نمی باشد که ولایت او در آن محدوده جاری نگردد. 4⃣اطلاق حکمی (اطلاق در نفوذ): از اطلاق حکمی ممکن است، این تلقی به ذهن متبادر گردد که اختیار ولی فقیه در اینکه در اعمال ولایت خود چه حکمی را صادر کند، مطلق است، یعنی فوق هر گونه قانونی عمل می کند، اما این معنا مورد نظر نیست. بلکه ولی فقیه بر اساس قوانین حق رای دادن دارد و رای او نافذ است و آحاد جامعه باید تسلیم رای او گردند، همانند ولایت قاضی در موضوع مورد تخاصم که ولایت مطلق دارد. یعنی قاضی بر اساس قوانین شرع حکم می کند اما رای قاضی پس از انشاء نافذ بوده و طرفین باید تسلیم آن گردند. @pasokh999
نکته مهم و نتیجه گیری توضیح این سه مرتبه از ولایت و تطبیق آن بر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) برای این بود که روشن شود ولایت مورد گفتگو در ولایت مطلقه فقیه، ابدا از سنخ ولایت تکوینی و یا ولایت تشریعی نیست، ✅👈بلکه به معنای ولایت اجتماعی است.👉 @pasokh999