تشکیل حکومت اسلامی از منظر امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه👇👇
♨️بخش اول
👌👌سنت و رویه ی رسول اکرم صلوات الله دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است. زیرا:
اولا خودش حکومت تشکیل داد، و تاریخ گواهی میدهد که تشکیل حکومت داده و به اجرای قوانین و برقراری نظاملت اسلام پرداخته و به اداره ی جامعه برخواسته است.
👈۱. والی به اطراف میفرستاد
👈۲. به قضاوت مینشسته
👈۳. قاضی منصوب میفرمود
👈۴. سفرایی به خارج و نزد روسای قبایل و پادشاهان روانه میکرد
👈۵. جنگ را فرماندهی میکرد
و خلاصه، احکام حکومتی را به جریان می انداخته است.
👌ثانیا، برای پس از خود به فرمان خدا تعیین "حاکم" کرده است.
👌✅وقتی خداوند متعال برای جانعه ی پس از پیامبر اکرم صلوات الله تعیین حاکم میکند، به این معناست که حکومت پس از رحلت رسول اکرم نیز لازم است. و چون رسول اکرم با وصیت خویش فرمان الهی را ابلاغ مینماید، ضرورت تشکیل حکومت را نیز می رساند.
💯رویه ی امیرالمؤمنین علیه السلام پس از رحلت رسول اکرم صلوات الله هم همین گونه بود، هیچ یک از مسلمانان در این معنا که حکومت لازم است تردید نداشت. هیچ کس نگفت حکومت لازم نداریم. چنین حرفی از هیچ کس شنیده نشد. در ضرورت تشکیل حکومت همه اتفاق نظر داشتند. اختلاف فقط در کسی بود که عهده دار این امر شود و رئیس دولت باشد.
👌👌دعوا سر احکام گفتن و مسئله شرعی گفتن نبود دعوا سر حاکمیت و متصدی شدن حکومت اسلامی بود.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
تشکیل حکومت اسلامی از منظر امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه👇👇
♨️بخش دوم
امام خمینی رحمه الله علیه میفرماید برای روشن شدن مطلب این سوال را مطرح میکنم👇👇
👌💯👈از غیبت صغری تا کنون بیش از هزار سال میگذرد و ممکن است صد ها هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بياورد، در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود، و هر که هر کاری خواست انجام دهد❓هرج و مرج است ❓قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ و نشر و احراب آن ۲۳ سال زحمت طاقت فرسا کشید فقط برای مدت محدودی بود❓ آیا خدا اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال❓ و پس از غیبت صغری اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است❓
👏👏👌اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار به آنها بد تر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است.👉
هیچ کس نمیتواند بگوید دیگر لازم نیست از حدود و ثغور و تمامیت ارضی وطن اسلامی دفاع کنیم؛ یا امروز مالیات و جزیه و خراج و خمس و زکات نباید گرفته شود و قانون کیفری اسلام و دیات و قصاص باید تعطیل شود.
✅💯👈هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.
👏👏اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرا جزئی از ولایت است چنانکه مبارزه و کوشش برای آن از اعتقاد به ولایت است.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
بخش سوم
امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب ولایت فقیه میفرمایند دقت در ماهیت و احکام شرعی درمیابیم که اجرای آنها و عمل به انها مستلزم حکومت است و بدون تاسیس یک دستگاه عظیم و پهناور اجرا و اداره نمی توان به وظیفه اجری احکام الهی عمل کرد از جمله:👇👇
1⃣احکام مالی
خمس، زکات،مالیات و..... که همه ابعاد زندگی ما را از جمله منابع کشاورزی،تجارت،منابع زیرزمینی، معدن و... شامل میشود از سبزی فروش تا کشتی رانی و... همه موظف هستند پرداخت بکنند معلوم میشود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج فقیر نیست بلکه قضیه مهمتر از اینهاست منظور رفع نیاز مالی تشکیلات بزرگ حکومتی است، آیا این همه بودجه را باید به دریا ریخت یا صرف خدمات عمومی👈بهداشت و درمان، فرهنگ، عمرانی، دفاعی و نظامی و.... کرد❓
2⃣احکام دفاع ملی
احکامی که ما را موظف میکند به حفظ نظام اسلام و دفاع از تمامیت ارضی و استقلال امت اسلام و دفاع از مسلمین سرتاسر عالم و... دلالت بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی دارد👇👇
وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ در آیه به نحو زیبا میفرماید باید آنقدر قوی بشوید که دشمنانتون از شما بترسند و نتوانند به شما ظلم و تجاوز بکنند آیا با غیر از تشکیل حکومت و قوی شدن در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی نظامی و... دشمن از ما خواهد ترسید❓❓
امیر المومنین علیه السلام میفرماید و همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد)؛ «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».
چه موقع ما میتوانیم کنار مظلومان و علیه ظالمان باشیم❓
3⃣احکام حقوق و احکام جزایی
بسیاری از احکام، از قبیل دیات که باید گرفته و به صاحبش داده شود، یا حدود و قصاص که باید با نظر حاکم اسلامی اجرا شود، بدون برقراری یک تشکیلات حکومتی تحقق نمی یابد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
بخش چهارم
کتاب ولایت فقیه امام خمینی رحمه الله علیه
✅👈اکنون که دوران غیبت امام زمان علیه السلام پیش آمده و بناست احکام حکومتی اسلام باقی بماند و استمرار پیدا کند و هرج و مرج روا نیست، تشکیل حکومت لازم می آید. عقل هم به ما حکم می کند که تشکیلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانیم جلوگیری کنیم؛ اگر به نوامیس مسلمين تهاجم کردند، دفاع کنیم. شرع مقدس هم دستور داده که باید همیشه در برابر اشخاصی که می خواهند به شما تجاوز کنند برای دفاع آماده باشید. برای جلوگیری از تعدیات افراد نسبت به یکدیگر هم حکومت و دستگاه قضایی و اجرایی لازم است.(نمیشود گفت حکومت تشکیل ندهیم وقتی خواستند به ما حمله بکنند عِده و عُده جمع بکنیم تا ما به خودمان بیاییم همه چیز را غارت میکنند)... اگر ما با شیاطین و دشمنان کاری نداشته باشیم آیا آنها هم با ما کاری ندارند❓
✅👌اکنون که شخص معینی از طرف خدای تبارك و تعالی برای احراز امر حکومت در دوره غیبت تعیین نشده است تکلیف چیست؟ آیا باید اسلام را رها کنید؟ دیگر اسلام نمی خواهیم ؟ اسلام فقط برای دویست سال بود؟ یا اینکه اسلام تكليف را معین کرده است، ولی تکلیف حکومتی نداریم؟ معنای نداشتن حکومت این است که تمام حدود وثغور مسلمین از دست برود؛ و ما با بیحالی دست روی دست بگذاریم که هر کاری را می خواهند بکنند. و ما اگر کارهای آنها را امضا نکنیم، رد نمی کنیم. آیا باید اینطور باشد
را با اینکه حکومت لازم است؛ و اگر خدا شخص معینی را برای حکومت در دوره غیبت - تعیین نکرده است، لکن آن خاصیت حکومتی را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (عج) موجود بود برای بعد از غیبت هم قرار داده است. این خاصیت که عبارت از علم به قانون و عدالت باشد در عده بیشماری از فقهای عصر ما موجود است. اگر با هم اجتماع کنند، می توانند حکومت عدل عمومی در عالم تشکیل دهند
👌👌ما مکلف هستیم که اسلام را حفظ کنیم. این تکلیف، از واجبات مهم است؛ حتی از نماز و روزه واجبتر است. همین تکلیف است که ایجاب می کند خونها در انجام آن ریخته شود. از خون امام حسین(علیه السلام) که بالاتر نبود، برای اسلام ریخته شد. و این روی همان ارزشی است که اسلام دارد. ما باید این معنا را بفهمیم، و به دیگران هم تعلیم بدهیم. شما در صورتی خلفای اسلام هستید که اسلام را به مردم بیاموزید. و نگویید بگذار تا امام زمان (علیه السلام) بیاید. شما نماز را هیچ وقت می گذارید تا وقتی امام زمان (علیه السلام) آمد بخوانید؟ حفظ اسلام واجبتر از نماز است. منطق حاکم خمين را نداشته باشید که می گفت: باید معاصی را رواج داد تا امام زمان(علیه السلام) بیاید! اگر معصیت رواج پیدا نکند، حضرت ظهور نمی کند؟ اینجا ننشینید فقط مباحثه کنید؛ بلکه در سایر احکام اسلام مطالعه کنید؛ حقایق را نشر دهید؛ جزوه بنویسید و منتشر کنید، البته مؤثر خواهد بود. من تجربه کرده ام که تأثیر دارد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
بخش حکومت اسلامی به همین انداز کفایت میکند وارد بحث ولایت فقیه میشویم لطفا با دقت بیشتری مطالب را مطالعه بفرمایید
💯♨️لطفا ۱۰بار حداقل خوانده شود👇👇
ولایت فقیه
👌اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (علم به قانون(قرآن)و عدالت) باشد به پا خواست و تشکیل حکومت داد همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امر اداره جامعه داشت دارا می باشد، بر همه مردم لازم است از او اطاعت کنند.
✅👌این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر از امیر المومنین علیه السلام بود، یا اختیارات حکومتی حضرت امیر المومنین علیه السلام بیش از فقیه است باطل و غلط است. البته فضایل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل امیر المومنین علیه السلام از همه بیشتر است لکن فضایل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام در تدارک و بسیج سپاه، تعین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای ولی حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معینی نیست، عنوانِ عالم عادل است.
👌👌👌👌وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام داشتند بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه و رسول اکرم علیهم است. زیرا اینجا صحبت مقام نیست، بلکه صحبت وظیفه است.
ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شان و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد
#ولایت_فقیه
@pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
💯♨️لطفا ۱۰بار حداقل خوانده شود👇👇 ولایت فقیه 👌اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (علم به قانون(قرآن)
ادامه مطلب قبلی👆👆👇👇
ولایت فقیه👈 از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ مانند جعل قرار دادن و تعیین قیم برای صغار. قيم ملت باقيم صغار از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ فرقی ندارد. مثل این است که امام (علیه السلام) کسی را برای حضانت، حکومت، یا منصبی از مناصب، تعیین کند. در این موارد معقول نیست که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام با فقیه فرق داشته باشد.
👌👌✅مثلا یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای «حدود» (یعنی قانون جزای اسلام) است. 👌👌آیا در اجرای حدود بين رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام و فقيه امتیازی است؟ یا چون رتبه فقیه پایین تر است باید کمتر بزند؟ حدزانی که صد تازیانه است اگر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جاری کند، ۱۵۰ تازیانه می زند، و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) صد تازیانه، و فقيه پنجاه تازیانه؟ یا اینکه حاکم متصدی قوۀ اجراییه است و باید حد خدا را جاری کند؛ چه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد، و چه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه، یا فقیه عصر.
نکته فرق امور اعتباری عقلایی و شرعی👇👇
امور اعتباری در برابر امور تکوینی، اموری را گویند که به فرض و جعل و قرارداد ایجاد می شود و آن را به واضع وجاعل آن نسبت دهند. چنانچه اگر واضع آن شارع باشد، آن را «اعتبار شرعی نامند. و اگر واضع آن مردم باشند که برای اداره امور زندگی خود وضع و جعل کنند، آن را «اعتبار عقلایی گویند. ، حضانت، اداره و نگهداری کودك يا مجنون را گویند. حضانت طفل در درجه اول بر عهده مادر و پدر است. و اگر این در حیات نداشته باشند. یا فاقد صلاحیت باشند، امام و حاکم اسلامی کسی را برای این کار بر می گزیند.
نکته مهم
✅✅از ضروریات مذهب ماست که کسی به مقامات معنوی ائمه اطهار (علیهم السلام ) نمی رسد حتی ملک مقرب و نبی مرسل تا چه رسد👇👇
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:إنَّ لَنا مَعَ اللَّهِ حالات لا يَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه👇👇
یکی از آسان ترین آن ها اشاره می کنیم:
1⃣اصل تَنَزُّل تدریجی: اگر نتوانیم به کار واجبی دست پیدا کنیم، به نزدیکترین چیز به آن چنگ می زنیم. مثلاً:👈ایستاده نماز خواندن واجب است. اکنون اگر نتوانیم ایستاده نماز بخوانیم، نماز را نباید رها کرد، بلکه باید نزدیک ترین حالت به ایستادن (یعنی نشستن) را انجام دهیم.
مثلا👈اگر دیده شود که ۴ نفر در حال مرگ اند، نجات دادن جان همه ی آن ها واجب است. زمانی می شود که از ۴ نفر، فقط می توانیم جان ۲ نفرشان را نجات دهیم، آیا در این حالت (چون نمی توانیم جان همه ی آن ها را نجات دهم) ، باید کل کار را رها کنیم، یا نزیکترین حالت به آن (نجات ۲ نفر از ۴نفر) را انجام دهیم❓ جواب واضح است.
👌✅💯طبق آنچه گفته شد، حکومت فقط باید دست امام معصوم باشد. اکنون که امام نیست، آیا باید کلاً حکومت را رها کرد (که هرج و مرج شود یا دشمنان شیعه حکومت را به دست بگیرند)، و یا اینکه نزدیکترین فرد به معصوم ( فقیه) حکومت را به دست بگیرد❓
لذا عقل می گوید: حکومت باید ( تا زمان آمدن امام زمان (عج) ) دست فقیه باشد، چون نزدیکترین حکومت به حکومت امام زمان علیه السلام است(هرچند فاصله بسیااااار زیاد باشد)
#ولایت_فقیه
@pasokh999
دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه
حاکمیت اصلح در عصر غیبت
ما چند راه نسبت به تشکیل حکومت داریم👇👇
1⃣بی تفاوت باشیم👈❌
2⃣ظالمان حکومت را به دست بگیرند👈❌
3⃣نزدیکترین شخص در صفات تقوا، علم و... به معصوم حکومت را به دست بگیرد👈✅
این دلیل نیز دارای مقدمات زیر است:👇👇
⬅️۱- ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم، از شؤون ربوبیت الهی است و فقط با نصب و اذن خدای متعال، مشروعیت مییابد.
⬅️۲- خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم صلیاللهعلیه و آلهوسلّم و امامان معصوم علیهم السّلام داده است.
⬅️۳- در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند، یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی صرف نظر کرده باشد، یا اجازه ی اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد تا ترجیح بلا مرجح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت میشود؛ یعنی ما از راه عقل کشف میکنیم که چنین اذن و اجازهای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم علیهالسّلام صادر شده است؛ حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد.
⬅️۴- فقیه جامع الشرایط، همان فرد اصلحی است که هم احکام اسلام را بهتر از دیگران میشناسد، هم ضمانت بیشتری برای اجرای آن دارد و هم در مقام تامین مصالح جامعه و تدبیر امور مردم کارآمدتر است.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
💯اولین دلیل نقلی بر ضرورت ولایت فقیه و حکومت اسلامی👇👇
«محمد بن یعقوب، عن محمد بن یحیی، عن محمد بن الحسین، عن محمد بن عیسی، عن صفوان بن یحیی، عن داود بن الحصین، عن عمر بن حنظله: قالت سالت أبا عبْدالله (علیه السلام) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلی السلطان وَ إلی القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ قال: مَنْ تَحاکَمَ إلَیْهِمْ، فی حَقٍّ أَوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاکَمَ إلَی الطّاغُوتِ وَ ما یُحْکَمُ لَهُ، فَإنّما یَأْخُذُهُ سُحْتاً و إنْ کانَ حَقّاً ثابِتاً لَهُ؛ لَأَنّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطّاغُوتِ وَ ما أَمَرَالله ُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ. قالَ الله ُ تَعالی: 🕋«یُریدوُنَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروُا اَنْ یَکْفرُوُا بِهِ». قلت: فَکیف یصنعان؟ قال: یَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوی حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً...فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فانما استخف بحکم الله، و علینا رد، و الراد علینا الراد علی الله، و هو علی حد الشرک بالله.
ترجمه روایت👇👇
عمر بن حنظله می گوید از امام صادق(علیه السلام) دربارۀ دو نفر از دوستانمان(یعنی شیعه) که نزاعی بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟ فرمود: 👌👌✅«هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به «طاغوت» (یعنی قدرت حاکمۀ ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هرچه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام می گیرد؛ گرچه آن را که دریافت می کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و با رأی «طاغوت» و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. خدای تعالی می فرماید: 🕋«یُریدُونَ اَنْ یَتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یَکْفُرُوا بهِِ». پرسیدم چه باید بکنند. فرمود: «باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است...» بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند؛ 👌👈زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده ام پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.»
اصول کافی؛ ج1، ص86، «کتاب فضل العلم»، «باب اختلاف الحدیث»، حدیث 10 ـ وسائل الشیعه؛ ج18، «کتاب ابواب صفات القاضی»، «باب 11»، حدیث 1.
✍اما توضیح روایت در پیام بعدی👇👇
#ولایت_فقیه
@pasokh999
توضیح مقبوله عمر بن حنظله 👇👇👇
نکته اول
خیلی از علماء ادله عقلی ارائه شده در موضوع مورد بحث را کافی دانسته و احادیث و اخبار مورد استناد را صرفا به عنوان شاهد و مؤید همان دلایل عقلی می دانند.
✅کما اینکه حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) ولایت فقیه را از جمله اموری می دانند که تصور آن موجب تصدیق بوده و نیازی به برهان و دلیل ندارد.
به همین خاطر، نیاز چندانی برای پرداختن به اشکالات وارده بر دلایل نقلی (چه از لحاظ سند و چه از لحاظ دلالت) وجود ندارد.
نکته دوم
اینکه از قرینه مقابله بین حاکم ظالم و حاکم عادل دانسته می شود که امام عادل، عالم به احکام و دینشناس است و لذا امام او را به عنوان کسی که «نظر فی حلالنا و حرامنا» معرفی کرده است. و اینکه تخلف از حاکم عادل تخلف از حکم خدا، و تخلف از حکم او رد کردن حکم ائمه معصومین علیهم السلام است.
نکته سوم
اگر دلالت مقبوله نسبت به نصب فقیه برای ولایت کافی ندانسته و همه را رد کنیم، بی شک نمی توان بر ظهور مقبوله نسبت به حرمت مراجعه مطلق به سلطان طاغوت، کمترین تردیدی به خود راه داد.حال که نباید به هیچ عنوان به طاغوت مراجعه کرد منطقی نیست که مدعی شویم امام صادق (علیه السلام) در این روایات صرفا منصب قضا را برای فقیه جعل کرده است و در زمینه امور دیگر جامعه مسلمین را بلا تکلیف گذاشته است.👇👇
👌👈مثلا مسلمان اگر پسر او را کشته اند یا خانه اش را غارت کرده اند، باز حق ندارد به حکام جور برای دادرسی مراجعه کند. همچنین، اگر طلبکار است و شاهد زنده در دست دارد، نمی تواند به قضات سرسپرده و عمال ظلمه مراجعه نماید. هرگاه در چنین مواردی به آنها رجوع کرد، به «طاغوت»؛ یعنی قدرتهای ناروا روی آورده است. و در صورتی که به وسیلۀ این قدرتها و دستگاههای ناروا به حقوق مسلم خویش نایل آمد، فإنما یأخذه سُحْتاً و إن کان حقا ثابتاً له؛ به حرام دست پیدا کرده، و حق ندارد در آن تصرف کند. حتی بعضی از فقها در «عین شخصی» گفته اند که مثلاً اگر عبای شما را بردند و شما به وسیلۀ حکام جور پس گرفتید، نمی توانید در آن تصرف کنید.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
نکته چهارم
بعضی ها گفتن حاکما به معنای قاضی است نه به معنای حاکم پس نمیتوان به این روایت برای اثبات ولایت فقیه استناد کرد❓
جواب👇👇
اولا با رجوع به کتب لغت از جمله مقاییس اللغة حَکَمَ به معنای قَضَی نیامده است:👇👇
«و حکم فلان فی کذا...یعنی آن موضوع را در چارچوب فرمان خود قرار داد.» ثانیا: استعمال واژه «حکومت » و «حاکم » به معنای «ولایت عامه » و «والی » در کتاب و سنت فراوان است.برای نمونه هنگامی که خداوند سبحان می فرماید سوره ص آیه ۲۶:
يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ
✅نباید تصور کرد که جنبه خلافت حضرت داود صرفا در زمینه قضاوت بین مردم است.کما اینکه حضرت امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید:
«المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ، و العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى المُلوكِ» در اینجا حاکم نمیتواند به معنای قاضی باشد چون ملوک کارشون حکمرانی است و علماء هم بر ملوک حکمرانی میکنند
نکته پنجم
شبهه👇👇
مرحوم شیخ انصاری در «کتاب مکاسب» این احتمال را جایز دانسته که برخی از احکام اسلام در زمان غیبت تعطیل شود. دلیل شیخ انصاری این است که غیبت امام زمان(علیه السلام) موجب از بین رفتن برکات فراوانی شده که از جمله آنها تعطیلی احکام است و این محرومیت جامعه، به سبب عصیان و تبهکاری خود مردم بوده است.❓
جواب👇👇
👌👏 پاسخ آیه الله جوادی آملی، این است که روی گردانی مردم و عصیان آنها مانع سنّت الهی هدایت عمومی نمی شود. قرآن کریم در تبیین همین مطلب که تباهی مردم، مانع تداوم سنت الهی نبوده و خداوند همواره برای هدایت مردم، رهبران الهی را ارسال می کند، چنین می فرماید: «آیا این ذکر [قرآن] را از شما بازگیریم به خاطر اینکه قومى اسراف کارید؟! چه بسیار پیامبرانى که (براى هدایت) در میان اقوام پیشین فرستادیم، ولى هیچ پیامبرى به سوى آنها نمی آمد مگر اینکه او را مسخره می کردند» (زخرف 5-7). بنابراین، از مطالعه متن دین به روشنی استفاده می شود که قوانین دین الهی باید اجرا شود و لازم است مجری آن، اسلام شناسی کامل و امین باشد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999