حدیث دوم بر اثبات ولایت فقیه توقیع امام زمان علیه السلام 👇👇
فرهنگ معین برای توقیع معانی زیر بیان شده است:👇👇
👈توقیع به معنای نشان گذاشتن بر چیزی
👈نوشتن چیزی ذیل کتابت
👈امضاکردن نامه و فرمان
👈 دستخط
....«و اما ظهور الفرج» پرسید زمان ظهورتان چه وقت است امام فرمود «فانه الی الله تعلی ذکره و کذّب الوقّاتون» بعد امام در ادامه این سخن معرف را فرمودند «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ»
در کتابهای معروف شیعه و امامیه، همچون: کمال الدّین شیخ صدوق، غیبت شیخ طوسی، احتجاج طبرسی، بحارالانوار مجلسی و کتب دیگر، حدود هشتاد توقیع از ناحیهی مقدس امام زمان علیه السلام نقل شده است که برخی از آنها خطاب به سفرا و نواب خاص است، برخی خطاب به علما و فقهای شیعه، برخی دیگر در پاسخ به سؤالات است و در برخی به تکذیب و لعن و نفرین کسانی پرداخته شده که به دروغ، ادعای بابیت و سفارت از طرف آن حضرت داشتهاند.
⬅️در قالب چند نکته به این روایت میپردازیم👇👇
1⃣ مرحوم شیخ انصاری میفرماید ظاهر از حوادث که اسحاق بن یعقوب کلینی رحمه الله که از بزرگان شیعه است ذکر میکند و برایش مشکل شده و خدمت امام فرستاده ظاهرا با این مقدمه این است که مراد از حوادث یعنی امور مهمهای که در این امور باید به رئیس و رهبرشان مراجعه کنند و چون امام و رهبر غائب است اکنون میپرسد باید به چه کسی مراجعه نمود.
مرحوم شیخ در مکاسب در تقریب استدلال به روایت برای حجیت ولایت فقیه میفرماید «إن المراد بالحوادث ظاهرا مطلق الأمور التي لا بد من الرجوع فيها عرفا أو عقلا أو شرعا إلى الرئيس ...»
2⃣ در حوادث واقعه به راویان حدیث ما – علما - مراجعه کنید و بعد تعلیل میآورد که علت دستور به مراجعه به علماء این است علماء حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم.
3⃣ 👌 دلالتِ این حدیث بر مدعای ما کاملا روشن است. چون حدیث صراحتا میفرماید: "إنهم حجتي" یعنی خودِ این فقها حجتند و نمی فرماید "کلامُهم حجتی" تا کسی اشکال کند کلامِ فقها حجت است و نه خودشان.
4⃣«الحوادث» جمع محلی به «أل» است و دلالت بر عموم دارد یعنی هر حادثه ای که در عالم اتفاق می افتد باید به رهبرتان و موضع رهبرتان رجوع بکنید.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمن فرعون در زمان ما کیست❓
کلیپ بسیار زیبا از سید هاشم الحیدری درباره ولایت فقیه حتما و حتما دانلود بفرمائید
#ولایت_فقیه
@pasokh999
بخش اول
♨️در مورد نحوی انتخاب رهبری دو نظریه انتصاب و انتخاب وجود دارد 👇👇
1⃣نظریه انتصاب
در نظریه انتصاب - که مورد قبول اکثریت فقهاى شیعه می باشد- ولی فقیه به صورت #عام (نه #خاص) از سوى معصومین(علیهم السلام) براى ولایت و حکومت، منصوب گردیده و مشروعیت او «الهى» است. نقش مجلس خبرگان در تعیین رهبرى تنها «کشف» و شناسایى فقیه جامع شرایط برتر می باشد. در واقع نمایندگان مجلس خبرگان در تعیین رهبرى به عنوان «بیّنه یا کارشناس و خبره، شهادت یا اعلام نظر» می نمایند. شناخت و شناسایى آنان، دو فایده دارد:
1. موجب کشف جواز اعمال ولایت براى مجتهد منتخب است.
2. موجب کشف لزوم اطاعت از ولى منتخب، براى دیگران است.
بر این اساس مجلس خبرگان به هیچ وجه براى رهبرى جعل ولایت و اعطاء منصب رهبرى ننموده و نقشى در مشروعیت وى ندارند؛ بلکه وظیفه آن تنها تشخیص و «کشف اجتماع شرایط ذکر شده در آموزه هاى اسلامى و قانون اساسی است که عمده ترین شرایط ولایت فقیه عبارت است از: 1. فقاهت یا اجتهاد مطلق ؛یعنى، از نظر علمى در حدى باشد که در تمام مسائل بتواند احکام الهى را با مراجعه به ادله تفصیلى (کتاب، سنت، عقل و اجماع) کشف و استنباط کند. 2. عدالت و تقوا ؛ 3. قدرت مدیریت، تدبیر، شجاعت و توان اداره کلان جامعه.
⬅️دلایل انتصاب 👇👇
1⃣قاعده لطف: (همان قاعده لطفی که برای اثبات نبوت و امامت از جانب خداوند بود الان هم جریان دارد ) کسی که دارای شرایط رهبری است مردم او را تعیین نمیکنند او فی ذاته واجد این شرایط است منتها ملت باید او را تشخیص بدهد و تجسس بکند و بفهمد که چه کسی این اوصاف و شرایط را داراست و به چه کسی این حق تفویض شده است که اگر ولی فقیه شرایط را از دست داد علمای ما فرمودند که از باب قاعده لطف از خدا واجب است که او را عزل بکند و برای مردم روشن بکند
2⃣ به عقیده ما مسلمانان، حکومت مال خداست (إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ) دستور و حکومت و سرپرستی و ولایت همه از آن خداست. این ولایت از خدا به پیامبر و از پیامبر به امامان و از امامان به فقیهان تفویض میشود.
3⃣در مقبوله عمر بن حنظله امام زمان علیه السلام میفرماید .....نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً..
در حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب نظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است...» بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند؛ 👈زیرا که من او را حاکم بر شما قرار داده ام
امام در اینجا به صراحت میفرماید من او را انتخاب کردم.
و....
#ولایت_فقیه
@pasokh999
بخش دوم
2⃣نظریه انتخاب
ائمه اطهار(علیهالسلام) فقهاى جامع شرایط را براى منصب ولایت معرفى نموده، ولى نصب نکرده اند. در این صورت اگر مردم آنان را براى رهبرى انتخاب کنند، ولایتشان فعلیت یافته و مشروع می شود و بر این اساس ولی فقیه، «مشروعیت مردمى» پیدا می کند.
طبق این دیدگاه، نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى با «وکالت» از طرف مردم دو کارکرد عمده دارند :
👈1. مجتهد واجد شرایط یا فرد اصلح را از بین مجتهدان، انتخاب می کنند.
👈2. واسطه اى هستند که در یک انتخاب عمومى، حق حاکمیت را از مردم گرفته و به رهبرى منتقل می سازند. (ولی طبق نظریه انتصاب حق حاکمیت فقط از آن خداست نه مردم) در این شکلِ کار، نقش خبرگان، نقش وساطت و رساندن مشروعیتى است که از سوى مردم به ولی فقیه داده می شود و او را منصوب می نمایند.
نکته مهم👇👇
ممکن است کسی بپرسد پس در این فرایند، نقش مردم چیست❓🤔
✅👈مردم، انتخاب کننده ی ولیِ فقیه نیستند👌👈 بلکه عینیت بخشنده ی حاکمیتِ ولی فقیه هستند.
👌💯بعبارتِ ساده تر فقهای جامع الشرایط در زمانِ غیبت توسط امام، بعنوانِ ولی و سرپستِ جامعه منصوب شده اند. اما فقیهِ منصوب از جانب امام وقتی مبسوط الید و صاحبِ حکومت میشود که توسط مردم انتخاب شود و إلا خانه نشین خواهد شد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
بخش دوم 2⃣نظریه انتخاب ائمه اطهار(علیهالسلام) فقهاى جامع شرایط را براى منصب ولایت معرفى نموده، و
نکته خیلی مهم 👇👇
برای اینکه بدانیم خداوند از طریق امام زمان علیه السلام در انتخاب ولی فقیه حتما عنایت میکند یک دلیل کوچه و بازاری می آورم (که برای خودم از همه دلیلها بالاتر است چون خیلی ملموس است).
✅👌از اقوامتون یا دوستانتان زیااااد شنیدین من که زیاد شنیدم که میگویند این کشور با این همه دشمن تا دندان مسلح و مسئول ناکارآمد و بعضا خائن اگر این سید (حضرت امام خامنه ای روحی له فداء) نبود این کشور نابود میشد به نظرم باید برای جواب این سوال برگردیم به ۳۰سال خورده پیش که چه کسی میخواست رهبر بشود که از طرف امام خمینی رحمه الله علیه عزل شد (چون متاسفانه بیت ایشان که عزل شده بود لانه دشمنان نظام واسلام بود هرچند شاید شاید خودش نمی دونست یا نمیخاست)💯👏👈 ولی کسی رهبر شد که کسی هم فکرش را هم نمی کرد چون آنقدر بزرگ بود که نوبت به رهبر عزیزتر از جانمان نمی رسید ولی امام زمان علیه السلام قلب ها را به سمت ایشان سوق داد (حتما تاریخ معاصر مخصوصا قسمت نحوی انتخاب رهبری را مطالعه بفرمایید).
#ولایت_فقیه
@pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول
♨️شبهه
منظور از ولایت فقیه مطلقه چیست🤔
آیا این اختیارات موجب دیکتاتوری نمیشود❓
✅پاسخ استاد #رحیم_پورازغدی
👌کسی نباشه که این کلیپ را دانلود نکند.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
♨️شبهه
فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا خیر❓
✅مقدمه لازم👇👇
ولایت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در سه مرتبه، قابل تعریف است:👇👇
1⃣ولایت تکوینی: بدین معنا که صاحب چنین ولایتی، به اراده خود قادر به ایجاد تغییرات در عالم مخلوقات و کائنات است و بدین وسیله می تواند کارهای خارق العاده ای را که در روال طبیعی قوانین عالم طبیعت قابل انجام نیست، انجام دهد. مثلا درخت میوه ای را زودتر از موعد مورد نظر به بار بنشاند یا شخص مبتذلی را به فردی سالم و سرزنده تبدیل کند و یا عکس حیوان مرده ای را به حیوان زنده تبدیل نماید و کارهایی از این قبیل.
2⃣ ولایت تشریعی: این ولایت مبنای ولایت بر قانونگذاری است. صاحب چنین ولایتی حق دارد باید و نبایدهای شرعی و الهی را بیان کند، یعنی قوانینی که تبعیت از آنها مبدا نجات و سعادت، تمرد از آنها مبدا گمراهی و عقاب اخروی است.
3⃣ ولایت اجتماعی: این ولایت به معنای ولایت بر جامعه و سرپرستی و هدایت تغییرات آن از طریق تصمیم گیریهای به موقع در حوادث مختلف اجتماعی است.
نتیجه👇👇
👌✅تجمع سه مرتبه ولایت فوق، در نبی مکرم اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) مورد اتفاق جمیع علمای شیعه است.البته در ولایت تشریعی ائمه (علیهم السلام) فی الجمله اختلافاتی وجود دارد، مبنی بر اینکه آیا ائمه(علهیم السلام) صرفا به تبیین معصومانه تشریع انجام گرفته توسط خدای متعال و تکمیل شده توسط نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می پردازند و یا همچون نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خود نیز اجازه تشریع دارند که این اختلاف به بحث فعلی ما مربوط نشده و در اینجا تاثیری ندارد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا
✅جواب
معنای مورد نظر از ولایت مطلقه فقیه👇👇
معنای اطلاق در ولایت مطلقه فقیه را از چهار جنبه می توان بررسی کرد که جمع این چهار جهت، روی هم، تصویر جامع و روشنی از معنای این واژه تحویل می دهد.👇👇
1⃣اطلاق مکانی: اطلاق مکانی بدین معناست که محدوده ولایت ولی فقیه به هیچ مرز جغرافیایی مقید نمی گردد و هر جا که بشریت زیست می کند دایره ولایت ولی فقیه گسترده است.
👈دلیل این امر این است که هیچ مکتب مدعی تکامل نمی تواند خود را در محدوده جغرافیایی خاص محدود کند و اسلام نیز به عنوان کاملترین و مترقی ترین دین، مدعی تکامل پیام هدایت برای تمامی بشریت بوده و همه را به هدایت دعوت می کند. مرزهای سیاسی و جغرافیایی نمی توانند حد عقلی حقانیت یک مکتب باشند.
2⃣اطلاق زمانی: اطلاق زمانی ولایت مطلقه، بدین معناست که در هیچ مقطع زمانی نخواهد بود که احتیاج چنین ولایتی موضوعا از بین برود و بشریت بی نیاز از ولایت ولی فقیه گردد؛ بخاطر همان ادله اثبات ولایت فقیه که گفته شد.
3⃣اطلاق موضوعی: اطلاق موضوعی بدین معناست که موضوعات مورد ولایت ولی فقیه تا آنجا گسترده است که ولایت دین بر جامعه سایه افکند. ولایت او بر کلیه روابط و ساختارهای «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی » جامعه جاری است و هیچ شانی از شؤون اجتماعی جامعه نمی باشد که ولایت او در آن محدوده جاری نگردد.
4⃣اطلاق حکمی (اطلاق در نفوذ): از اطلاق حکمی ممکن است، این تلقی به ذهن متبادر گردد که اختیار ولی فقیه در اینکه در اعمال ولایت خود چه حکمی را صادر کند، مطلق است، یعنی فوق هر گونه قانونی عمل می کند، اما این معنا مورد نظر نیست. بلکه ولی فقیه بر اساس قوانین حق رای دادن دارد و رای او نافذ است و آحاد جامعه باید تسلیم رای او گردند، همانند ولایت قاضی در موضوع مورد تخاصم که ولایت مطلق دارد. یعنی قاضی بر اساس قوانین شرع حکم می کند اما رای قاضی پس از انشاء نافذ بوده و طرفین باید تسلیم آن گردند.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا
✅نکته مهم و نتیجه گیری
توضیح این سه مرتبه از ولایت و تطبیق آن بر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) برای این بود که روشن شود ولایت مورد گفتگو در ولایت مطلقه فقیه، ابدا از سنخ ولایت تکوینی و یا ولایت تشریعی نیست،
✅👈بلکه به معنای ولایت اجتماعی است.👉
#ولایت_فقیه
@pasokh999
♨️شبهه
آیا ولایت فقیه به معنای دیکتاتوری و استبداد نیست یا بخاطر اختیاراتی که دارد منجر به اینجا نمیشود❓
✅جواب
خیر
✅👌مقام معظم رهبری امام خامنه ای ❤️حفظه الله من الهم و البلاء میفرمایند: کسانی که «ولایت مطلقه» را به معنای «استبداد» گرفتهاند؛ یعنی میل فقیه عادل به صورت دلبخواه. این معنا در دلِ خودش یک تناقض دارد: اگر عادل است، نمیتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل میکند، پس عادل نیست. این را ملتفت نمیشوند و این معنا را نمیفهمند. این نیست مسئلهٔ «ولایت مطلقه» که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یکوقت یک چیزی به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که میتواند در آنجایی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند، بنا را ترمیم کند.
⤵️نکته بسیار مهم در مورد ولایت مطلقه فقیه 👇👇
ولایت مطلقه خود، مقید به قیودی است نه اینکه از هر حیث مطلق باشد. این قیود عبارت از این است که:
1⃣او باید مجری احکام الهی باشد و حق ندارد خود سرانه و دلخواهانه عمل کند؛ بلکه این فلسفه اصلی ولایت فقیه است.
2⃣مصالح جامعه را باید رعایت کند.
3⃣در زمانی میتواند حکم اولی شرعی را موقتاً تعطیل کند که با یکی از مصالح اهم جامعه، در تزاحم باشد؛ نه با خواست و میل یا مصلحت شخصی، و یا مصلحتی در رتبه فروتر از حکم اولی شرعی.
✅💯«مطلقه بودن» به معنایی که ذکر شده، هیچ پیوندی با «دیکتاتوری و استبداد» ندارد. آنچه موجب توهم دیکتاتوری شده، تشابه لفظی «ولایت مطلقه» با «رژیمهای مطلقه» است که در آن حاکم مطلق العنان میباشد. در حالی که مطلقه در معنای فوق، اساساً با آن متفاوت است. از این رو حضرت امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: 👌«ولایت فقیه ضد دیکتاتوری است».
#ولایت_فقیه
@pasokh999
♨️شبهه
آیا واژه وکالت فقیه بهتر از ولایت فقیه نیست🤔 یعنی بگوئیم که رهبر جامعه وکیل مردم است نه ولی مردم❓
✅جواب
👈قسمت اول
گاهی در مباحث مربوط به ولایت فقیه با واژههایی روبهرو میشویم که بار معنایی خاصی دارند و پذیرفتن یا نپذیرفتن آنها پیامدهایی دارد. از جملة این واژهها «#وکالت_فقیه» است که برای پرهیز از بهکارگیری واژة «#ولایت_فقیه» از آن استفاده میکنند. پذیرش کاربرد این واژه مبتنیبر پیشفرض خاصی در حوزه اختیارات ولی فقیه است. 👇👇
✅«وکیل» به کسی میگویند که کاری به او واگذار میکنند تا آن را ازطرف واگذارکننده (موکل) انجام دهد. مثلاً کسی که حق معینی، مثل حق #مالکیت و حق امضا یا حق برداشت از یک حساب بانکی دارد، میتواند دیگری را وکیل خود گرداند تا آن را استیفا کند. 👈وکالت، عقدی جایز و فسخشدنی است؛👉 یعنی موکّل، هر زمان که اراده کند، میتواند وکیل را از وکالت عزل کند. پس اولا اختیارات وکیل در همان محدوده اختیارات موکّل خواهد بود، نه بیش از آن. ثانیا، موکّل هرگاه بخواهد، میتواند وکیلش را عزل کند.
👌✅کسانی که نظریة وکالت فقیه را مطرح کرده اند، وکالت را بهمعنای حقوقی آن گرفته اند و مقصودشان این است که مردم، حقوق اجتماعی ویژه ای دارند و با تعیین رهبر این حقوق را به او وامیگذارند. این نظریه که برخی آن را اخیراً به عنوان نظریة فقهی مطرح کردهاند، در تاریخ فقه شیعه پیشینه ای ندارد و اثری از آن در کتب معتبر فقهی نیست. ازنظر حقوقی، وکیل، کارگزار موکّل و جانشین او شمرده میشود و اراده اش همسو با اراده موکّل است. وکیل باید خواست موکّل را تأمین کند و در محدوده اختیاراتی که ازطرف موکل به او واگذار میشود، مجاز به تصرف است. لیكن آنچه در نظام سیاسی اسلام درنظر است، با این نظریه منطبق نیست. برخی اختیارات حاکم در حکومت اسلامی، حتی در حوزة حقوق مردم نیست. مثلاً حاکم حق دارد که بهعنوان حد یا قصاص یا تعزیر، مطابق با ضوابط معین شرعی، کسی را بکشد یا عضوی از اعضای بدن او را قطع کند. این حق که در شرع اسلام برای حاکم معیّن شده، برای آحاد انسانها قرار داده نشده است؛ یعنی هیچکس حق ندارد خودکشی کند یا دستوپای خود را قطع کند و چون هیچ انسانی چنین حقی دربارة خود ندارد، نمیتواند آن را به دیگری واگذارد و او را در این حق وکیل کند.
حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه
#ولایت_فقیه
@pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
♨️شبهه آیا واژه وکالت فقیه بهتر از ولایت فقیه نیست🤔 یعنی بگوئیم که رهبر جامعه وکیل مردم است نه ولی
♨️شبهه
آیا واژه وکالت فقیه بهتر از ولایت فقیه نیست🤔 یعنی بگوئیم که رهبر جامعه وکیل مردم است نه ولی مردم❓
✅جواب
👈قسمت دوم
💯👌👈پس حکومت، حقی است که خداوند به حاکم داده است، نه اینکه مردم به او داده باشند، و اصولاً مالکیت حقیقی جهان و ولایت بر موجودات، مختص خداوند است و تنها اوست که میتواند این حق را به دیگری واگذارد. ولایت و حکومت حاکم اسلامی، بهاذن خداست و اوست که برای اجرای احکام خود به کسی اذن میدهد تا در مال و جان دیگران تصرف کند. بدینترتیب، اختیارات حاکم به خواست مردم ـ که در این نظریه موکّلان فقیه فرض شده اند ـ محدود نمیشود. ازسوی دیگر، ✅💯حاکم شرعی باید دقیقاً طبق احکام الهی عمل کند و حق ندارد از قانون شرعی سر باز زند و نباید بهخاطر خواست مردم دست از شریعت بردارد. بنابراین، محدودة عمل حاکم را قانون شرعی معین میکند، نه خواست مردم؛ درحالیکه اگر حاکم، وکیل مردم فرض شود، پیروی از خواست مردم بر او لازم است و اختیارات او به خواست موکّلان محدود میشود و مردم علیالقاعده میتوانند فقیه را عزل کنند؛ حالآنکه عزل و نصب حاکم شرعی، بهدست خداست.
✔️دقت در منابع معتبر دینی نشان میدهد که در حاکمیت دینی، ولایت ازجانب خداوند منظور است، نه توکیل و نیابت ازطرف مردم. ولی فقیه نیز بهنیابت از امام معصوم علیه السلام ولایت دارد، نه ازطرف مردم نیابت و وکالت. از مهمترین روایتی که در اثبات میکند ولایت فقیه از جانب امام است نه از جانب مردم روایت مقبولة عمربنحنظله از امام صادق علیه السلام بود که پیشازاین نیز در ادلة ولایت فقیه آمد. در این روایت، امام معصوم علیه السلام فرموده بود: فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکما؛ «همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم».
در اینجا حضرت تصریح فرمودهاند به اینکه من فقیه را حاکم بر شما قرار دادم و هرگز از روایت برنمیآید که مردم نیز به حکومت فقیه مشروعیت میدهند و فقیه را منصوب میکنند.
نکته مهم
✅👌ولی فقیه فقط و فقط باید طبق خواست خداوند عمل کند (یقینا خداوند بجز خیر و صلاح مردم را نمی خواهد) که اگر ولی فقیه طبق خواست خداوند حکم نکرد این میشود👇👇
وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللهُ فَأولئِکَ هُمُ الْکافِروُن؛ «و کسانی که به آنچه خداوند نازل کرده است، حکم نکردهاند، خود کافراناند».
#ولایت_فقیه
@pasokh999
⚠️♨️شبهه
شما میگید ولایت فقیه از جانب امام نصب میشود طبق مقبوله عمر بن حنظله فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکما از آن طرف میگویید اگر ولی فقیه، فقاهت یا عدالت... را از دست بدهد خبرگان رهبری او را عزل میکند، سوال👈 اگر عزل به دست خبرگان است پس معلوم نصب هم دست خبرگان (مردم) است و اگر نصب از جانب امام است پس عزل هم باید از جانب امام باشد نه مردم(خبرگان رهبری)❓
✅جواب
ما دو نصب و انتصاب ولی فقیه داریم 👇👇
1⃣نصب خاص: که همان نواب اربعه است عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سَمُری، این بزرگواران مستقیما از طرف امام زمان عج انتخاب شدند و عزلشان هم فقط از جانب امام زمان علیه السلام است. کما اینکه اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام علی علیه السلام که حاکمانی که شرایط را از دست میدادند عزل میکردند از جمله والی اهواز و.... را عزل کردند.
2⃣ نصب عام: این نصب هم به دست امام است اما با یک فرق با قبلی که امام ملاک ها را بیان می فرماید و انتخاب ولی فقیه را به مردم واگذار میکند. ولی از آن جایی که تشخیص فقهات و... کار مردم نیست شورای نگهبان کسانی که قدرت تشخیص ولی فقیه را دارند را انتخاب میکند و به مردم معرفی میکند و مردم هم میتوانند خودشان انتخاب بکنند فرقش با قبلی در این است که در اینجا هم میزان ملاکهای امام است (تقوا،عدالت، فقاهت،مدیر...) هر چند مردم انتخاب میکنند که همان خبرگان رهبری است.
✅خلاصه جواب👇👇
👌💯امام اگر ولی فقیه را تعیین بکند (نصب خاص) عزل آن هم فقط به دست امام صورت میگیرد، ولی اگر امام ملاک ها را بیان بفرماید چون ولی فقیه را مردم (خبرگان رهبری) پیدا میکنند بعد از اینکه ولی فقیه فاقد یکی از شرایط شد (ولی فقیه اتوماتیک وار ولایتش ساقط میشود و جایگاهش غصب است)از طریق خبرگان عزل میشود چون ملاک های که امام فرمودند را ندارد.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
♨️#شبهه
چرا اختیارات رهبری هیچ حد و مرزی ندارد❓
✅جواب
💢برای روشن شدن میزان اختیارات رهبرجمهوری اسلامی، بسیار مناسب است که این اختیارات با اختیارات پادشاه #انگلستان، رئیس جمهور #فرانسه و رئیس جمهور #آمریکا مقایسه شود
🔴 در بحث قانون گذاری:
پادشاه انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور آمریکا اختیار وتوی مصوبات پارلمان را دارند
در حالی که رهبر ایران چنین اختیاری ندارد
هم پادشاه انگلیس، و هم رئیس جمهور فرانسه می توانند پارلمان را منحل کنند
و همچنین رئیسجمهور آمریکا میتواند پارلمان را تعطیل کند
اما رهبر ایران چنین اختیاری ندارد
🔴 در بحث نظامی:
پادشاه انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور آمریکا فرمانده کل قوا هستند
که رهبر ایران نیز چنین اختیاری دارد
🔴 در زمینه قضایی:
تعیین عالیترین مقام قضایی نیز مانند رهبر ایران برعهده پادشاه انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور آمریکا است
🔴 در حوزه اجرایی:
رئیس جمهورفرانسه؛ ریاست قوه مجریه، اجرای قانون، عزل و نصب وزرا، تعیین سفرا و... و در آمریکا رئیس جمهور؛ ریاست قوه مجریه، عزل و نصب وزرا و...
اما رهبر ایران نه رئیس قوه مجریه است، نه اختیار عزل و نصب رئیس جمهور و وزرا را دارد و نه اختیار تعیین سفرا را
🔴 تعیین سیاستهای کلی کشور:
در آمریکا نه تنها رئیس جمهور سیاستهای کلی کشور را تعیین میکند، بلکه سیاستهای کلی دولت نیز توسط او تعیین میشود
اما در قانون اساسی ایران، فقط اجازه ابلاغ سیاستهای کشور به رهبری داده شده است و نه سیاستهای کلی دولت
🔴 مسئولیت در برابر وظایف و اختیارات خود:
رئیس جمهور فرانسه طبق قانون اساسی در قبال اقداماتش هیچگونه مسئولیتی ندارد، مگر در صورت ارتکاب خیانت به کشور
در حالی که رهبر ایران طبق قانون در قبال وظایف و اختیاراتش مسئول است
🔴 در مدل انتخاب:
پادشاه انگلیس به صورت موروثی انتخاب میشود
در حالی که رهبر ایران طبق قانون اساسی بر اساس صلاحیت تعیین میشود
🔴 نحوه انتخاب:
پادشاه انگلیس هیچگاه نه به صورت مستقیم و نه با واسطه توسط مردم انتخاب شده است
در حالی که رهبر ایران مانند رئیسجمهور آمریکا با رای غیر مستقیم انتخاب میشوند
🔸 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
#ولایت_فقیه
@pasokh999
مباحث #ولایت_فقیه بخش اثباتی آن به همین اندازه کفایت میکند وارد مباحث روز ولایت فقیه خواهیم شد ان شاءالله لطفا با دقت بیشتری مطالعه بفرمائید ساعت ها روی مطالب وقت گذاشته میشود لذاست که خیلی کم مطلب داخل کانال میگذاریم
⚠️♨️شبهه اول👈 دور
به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ و دور هم عقلا باطل است❓
✅جواب
بخش اول
✅👌👈اینکه گفته می شود دور و تسلسل باطل است این در قضایای حقیقی است و نه قضایای اعتباری.
و علت باطل بودن آن در قضایای حقیقی هم این است که توقف تحقق شی بر خودش لازم می آید و عملا چیزی در خارج محقق نمی شود. مثلا اگر کسی نشستن خود را متوقف بر نشستن شما بکند و شما نیز نشستن خود را متوقف بر نشستن طرف مقابل بکنید در این صورت هیچ نشستنی اتفاق نخواهد افتاد. برای همین گفته می شود که دور باطل است.
👌✅اما در قضیه فعلی، بحث اعتباری است نه حقیقی. و اگر واقعا دوری در اینجا تحقق داشت اصلا رهبری انتخاب نمی شد و به طور کلی هیچکدام از این نهادها یعنی خبرگان و شورای نگهبان و رهبری تحقق نمی یافت پس در واقع دوری حاصل نبوده که هر سه نهاد در حال حاضر محقق شده اند و در حال فعالیتند.
✅اولین جواب، نقضی👇👇
👌👌دور عقلا امکان ندارد واقع بشود ولی ما میبینیم که در عالم خارج این اتفاق رخ داده است پس معلوم میشود که این از اول دور نبوده من خیال کردم دور بوده است.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
⚠️♨️شبهه اول👈دور به بیان دیگر
💯 مشروعیت خبرگان رهبری به شورای نگهبان است و شورای نگهبان را رهبری انتخاب میکند یعنی مشروعیت شورای نگهبان به انتصاب از جانب رهبری است
و اين، دور در مشروعيت است؛ زيرا مشروعيت هر يك از نهادهای يادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعيت خودش است.🤔❓
✅جواب دوم
بخش دوم
دو مبنا در باب رهبری و ولايت فقيه، داریم (قبلا مفصل بیان کردیم به پیام های قبلی رجوع شود)👇👇
1⃣ مبنای نصب الهی و نظريه كشف
2⃣ نظريه انتخاب
👌👌👌الف) مبنای نصب الهی و نظريه كشف: در اين مبنا - اگر مشروعيت را به معنای شرعيت بگيريم - مشروعيت رهبری، به رأی خبرگان وابسته نيست، بلكه به نصب الهی است و رأی خبرگان، مشروعيتی به وی اعطا نمی كند، بلكه جنبه كاشفيت از اين نصب دارد و به اصطلاح، «تعيين مصداق» می كند.
💯✌️با اين توصيف، حلقه دور می شكند؛ زيرا در شبهه دور، چنين فرض شده بود كه خبرگان به رهبری مشروعيت می دهند. بنابراين، نه تنها رهبری مشروعيت خويش را از مجلس خبرگان نمی گيرد، بلكه خود، مشروعيت دهنده به همه اجزای نظام نيز هست.
👌👌ب) نظریه انتخاب:بله بنا بر نظریه انتخاب این اشکال وارد میشود البته شیعه به این نظریه انتخاب معتقد نیست، پس این اشکال به ما وارد نیست.
#ولایت_فقیه
@pasokh999
⚠️♨️شبهه اول👈 دور
به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ و دور هم عقلا باطل است❓
✅جواب سوم
💯 از لحاظ زمان انتخاب رهبر به اين سِمت چنين شبهه ای اساساً مطرح نمی شود چرا كه 👌✅خبرگانی كه امام خامنهای را به عنوان رهبر تعيین كردند، خبرگانی بودند كه در زمان امام خمينی تشكيل شده بود و اساساً رهبر فعلی در ايجاد آن خبرگان هيچ نقشی نداشته، پس مساله دور در اين حالت پيش نمی آيد. همچنين برای رهبران بعدی نيز از اين نظر شبهه ی دور مطرح نمی شود، چون خبرگانی كه رهبر جديد را معرفی می كند ناچاراً خبرگانی است كه در زمان رهبر قبلی وجود داشته است .تنها موردی كه میتوان اين مساله را مطرح كرد، برای زمان امام خمينی به عنوان اوّلين رهبر است كه البته در آن موقع هم چاره ای از اين مساله نبوده است، چون اساساً خبرگانی وجود نداشته و براي اوّلين بار قرار بوده خبرگان انتخاب شوند، پس چارهای جز اينكه صلاحيت آنها توسط شورای نگهبانی كه امام تعيین كرده بودند صورت گيرد نبود .
👌♨️👈هر چند امام خمینی رحمه الله علیه را مردم انتخاب کردند بدون اینکه شورای نگهبانی باشد و بدون اینکه خبرگان رهبری باشد مستقیما مردم امام را انتخاب کردند.
#ولایت_فقیه
@pasokh999