eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
604 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول ♨️شبهه منظور از ولایت فقیه مطلقه چیست🤔 آیا این اختیارات موجب دیکتاتوری نمیشود❓ ✅پاسخ استاد 👌کسی نباشه که این کلیپ را دانلود نکند. @pasokh999
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا خیر❓مقدمه لازم👇👇 ولایت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در سه مرتبه، قابل تعریف است:👇👇 1⃣ولایت تکوینی: بدین معنا که صاحب چنین ولایتی، به اراده خود قادر به ایجاد تغییرات در عالم مخلوقات و کائنات است و بدین وسیله می تواند کارهای خارق العاده ای را که در روال طبیعی قوانین عالم طبیعت قابل انجام نیست، انجام دهد. مثلا درخت میوه ای را زودتر از موعد مورد نظر به بار بنشاند یا شخص مبتذلی را به فردی سالم و سرزنده تبدیل کند و یا عکس حیوان مرده ای را به حیوان زنده تبدیل نماید و کارهایی از این قبیل. 2⃣ ولایت تشریعی: این ولایت مبنای ولایت بر قانونگذاری است. صاحب چنین ولایتی حق دارد باید و نبایدهای شرعی و الهی را بیان کند، یعنی قوانینی که تبعیت از آنها مبدا نجات و سعادت، تمرد از آنها مبدا گمراهی و عقاب اخروی است. 3⃣ ولایت اجتماعی: این ولایت به معنای ولایت بر جامعه و سرپرستی و هدایت تغییرات آن از طریق تصمیم گیریهای به موقع در حوادث مختلف اجتماعی است. نتیجه👇👇 👌✅تجمع سه مرتبه ولایت فوق، در نبی مکرم اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) مورد اتفاق جمیع علمای شیعه است.البته در ولایت تشریعی ائمه (علیهم السلام) فی الجمله اختلافاتی وجود دارد، مبنی بر اینکه آیا ائمه(علهیم السلام) صرفا به تبیین معصومانه تشریع انجام گرفته توسط خدای متعال و تکمیل شده توسط نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می پردازند و یا همچون نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خود نیز اجازه تشریع دارند که این اختلاف به بحث فعلی ما مربوط نشده و در اینجا تاثیری ندارد. @pasokh999
اما جواب👇👇
جواب معنای مورد نظر از ولایت مطلقه فقیه👇👇 معنای اطلاق در ولایت مطلقه فقیه را از چهار جنبه می توان بررسی کرد که جمع این چهار جهت، روی هم، تصویر جامع و روشنی از معنای این واژه تحویل می دهد.👇👇 1⃣اطلاق مکانی: اطلاق مکانی بدین معناست که محدوده ولایت ولی فقیه به هیچ مرز جغرافیایی مقید نمی گردد و هر جا که بشریت زیست می کند دایره ولایت ولی فقیه گسترده است. 👈دلیل این امر این است که هیچ مکتب مدعی تکامل نمی تواند خود را در محدوده جغرافیایی خاص محدود کند و اسلام نیز به عنوان کاملترین و مترقی ترین دین، مدعی تکامل پیام هدایت برای تمامی بشریت بوده و همه را به هدایت دعوت می کند. مرزهای سیاسی و جغرافیایی نمی توانند حد عقلی حقانیت یک مکتب باشند. 2⃣اطلاق زمانی: اطلاق زمانی ولایت مطلقه، بدین معناست که در هیچ مقطع زمانی نخواهد بود که احتیاج چنین ولایتی موضوعا از بین برود و بشریت بی نیاز از ولایت ولی فقیه گردد؛ بخاطر همان ادله اثبات ولایت فقیه که گفته شد. 3⃣اطلاق موضوعی: اطلاق موضوعی بدین معناست که موضوعات مورد ولایت ولی فقیه تا آنجا گسترده است که ولایت دین بر جامعه سایه افکند. ولایت او بر کلیه روابط و ساختارهای «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی » جامعه جاری است و هیچ شانی از شؤون اجتماعی جامعه نمی باشد که ولایت او در آن محدوده جاری نگردد. 4⃣اطلاق حکمی (اطلاق در نفوذ): از اطلاق حکمی ممکن است، این تلقی به ذهن متبادر گردد که اختیار ولی فقیه در اینکه در اعمال ولایت خود چه حکمی را صادر کند، مطلق است، یعنی فوق هر گونه قانونی عمل می کند، اما این معنا مورد نظر نیست. بلکه ولی فقیه بر اساس قوانین حق رای دادن دارد و رای او نافذ است و آحاد جامعه باید تسلیم رای او گردند، همانند ولایت قاضی در موضوع مورد تخاصم که ولایت مطلق دارد. یعنی قاضی بر اساس قوانین شرع حکم می کند اما رای قاضی پس از انشاء نافذ بوده و طرفین باید تسلیم آن گردند. @pasokh999
نکته مهم و نتیجه گیری توضیح این سه مرتبه از ولایت و تطبیق آن بر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) برای این بود که روشن شود ولایت مورد گفتگو در ولایت مطلقه فقیه، ابدا از سنخ ولایت تکوینی و یا ولایت تشریعی نیست، ✅👈بلکه به معنای ولایت اجتماعی است.👉 @pasokh999
♨️شبهه آیا ولایت فقیه به معنای دیکتاتوری و استبداد نیست یا بخاطر اختیاراتی که دارد منجر به اینجا نمیشود❓جواب خیر ✅👌مقام معظم رهبری امام خامنه ای ❤️حفظه الله من الهم و البلاء می‌فرمایند: کسانی که «ولایت مطلقه» را به معنای «استبداد» گرفته‌اند؛ یعنی میل فقیه عادل به صورت دلبخواه. این معنا در دلِ خودش یک تناقض دارد: اگر عادل است، نمی‌تواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل می‌کند، پس عادل نیست. این را ملتفت نمی‌شوند و این معنا را نمی‌فهمند. این نیست مسئلهٔ «ولایت مطلقه» که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک‌وقت یک چیزی به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که می‌تواند در آنجایی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند، بنا را ترمیم کند. ⤵️نکته بسیار مهم در مورد ولایت مطلقه فقیه 👇👇  ولایت مطلقه خود، مقید به قیودی است نه این‏که از هر حیث مطلق باشد. این قیود عبارت از این است که:  1⃣او باید مجری احکام الهی باشد و حق ندارد خود سرانه و دلخواهانه عمل کند؛ بلکه این فلسفه اصلی ولایت فقیه است.  2⃣مصالح جامعه را باید رعایت کند.   3⃣در زمانی می‏تواند حکم اولی شرعی را موقتاً تعطیل کند که با یکی از مصالح اهم جامعه، در تزاحم باشد؛ نه با خواست و میل یا مصلحت شخصی، و یا مصلحتی در رتبه فروتر از حکم اولی شرعی.  ✅💯«مطلقه بودن» به معنایی که ذکر شده، هیچ پیوندی با «دیکتاتوری و استبداد» ندارد. آنچه موجب توهم دیکتاتوری شده، تشابه لفظی «ولایت مطلقه» با «رژیمهای مطلقه» است که در آن حاکم مطلق العنان می‏باشد. در حالی که مطلقه در معنای فوق، اساساً با آن متفاوت است. از این رو حضرت امام خمینی‏ رحمه الله علیه فرمودند: 👌«ولایت فقیه ضد دیکتاتوری است».    @pasokh999
♨️شبهه آیا واژه وکالت فقیه بهتر از ولایت فقیه نیست🤔 یعنی بگوئیم که رهبر جامعه وکیل مردم است نه ولی مردم❓جواب 👈قسمت اول گاهی در مباحث مربوط به ولایت فقیه با واژه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که بار معنایی خاصی دارند و پذیرفتن یا نپذیرفتن آنها پیامدهایی دارد. از جملة این واژه‌ها «» است که برای پرهیز از به‌کارگیری واژة «» از آن استفاده می‌کنند. پذیرش کاربرد این واژه مبتنی‌بر پیش‌فرض خاصی در حوزه اختیارات ولی فقیه است. 👇👇 ✅«وکیل» به کسی می‌گویند که کاری به او واگذار می‏کنند تا آن را ازطرف واگذار‌کننده (موکل) انجام دهد. مثلاً کسی که حق معینی، مثل حق و حق امضا یا حق برداشت از یک حساب بانکی دارد، می‏تواند دیگری را وکیل خود گرداند تا آن را استیفا کند. 👈وکالت، عقدی جایز و فسخ‌شدنی است؛👉 یعنی موکّل، هر زمان که اراده کند، می‏تواند وکیل را از وکالت عزل کند. پس اولا اختیارات وکیل در همان محدوده اختیارات موکّل خواهد بود، نه بیش از آن. ثانیا، موکّل هرگاه بخواهد، می‏تواند وکیلش را عزل کند. 👌✅کسانی که نظریة وکالت فقیه را مطرح کرده‏ اند، وکالت را به‌معنای حقوقی آن گرفته‏ اند و مقصودشان این است که مردم، حقوق اجتماعی ویژه‏ ای دارند و با تعیین رهبر این حقوق را به او وامی‌گذارند. این نظریه که برخی آن را اخیراً به عنوان نظریة فقهی مطرح کرده‌اند، در تاریخ فقه شیعه پیشینه‏ ای ندارد و اثری از آن در کتب معتبر فقهی نیست. ازنظر حقوقی، وکیل، کارگزار موکّل و جانشین او شمرده می‏شود و اراده‏ اش همسو با اراده موکّل است. وکیل باید خواست موکّل را تأمین کند و در محدوده اختیاراتی که ازطرف موکل به او واگذار می‏شود، مجاز به تصرف است. لیكن آنچه در نظام سیاسی اسلام درنظر است، با این نظریه منطبق نیست. برخی اختیارات حاکم در حکومت اسلامی، حتی در حوزة حقوق مردم نیست. مثلاً حاکم حق دارد که به‌عنوان حد یا قصاص یا تعزیر، مطابق با ضوابط معین شرعی، کسی را بکشد یا عضوی از اعضای بدن او را قطع کند. این حق که در شرع اسلام برای حاکم معیّن شده، برای آحاد انسان‌ها قرار داده نشده است؛ یعنی هیچ‌کس حق ندارد خودکشی کند یا دست‌وپای خود را قطع کند و چون هیچ انسانی چنین حقی دربارة خود ندارد، نمی‏تواند آن را به دیگری واگذارد و او را در این حق وکیل کند. حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه @pasokh999
♨️شبهه آیا واژه وکالت فقیه بهتر از ولایت فقیه نیست🤔 یعنی بگوئیم که رهبر جامعه وکیل مردم است نه ولی مردم❓ جواب 👈قسمت دوم 💯👌👈پس حکومت، حقی است که خداوند به حاکم داده است، نه اینکه مردم به او داده باشند، و اصولاً مالکیت حقیقی جهان و ولایت بر موجودات، مختص خداوند است و تنها اوست که می‏تواند این حق را به دیگری واگذارد. ولایت و حکومت حاکم اسلامی، به‌اذن خداست و اوست که برای اجرای احکام خود به کسی اذن می‏دهد تا در مال و جان دیگران تصرف کند. بدین‌ترتیب، اختیارات حاکم به خواست مردم ـ که در این نظریه موکّلان فقیه فرض شده‏ اند ـ محدود نمی‏شود. ازسوی دیگر، ✅💯حاکم شرعی باید دقیقاً طبق احکام الهی عمل کند و حق ندارد از قانون شرعی سر باز زند و نباید به‌خاطر خواست مردم دست از شریعت بردارد. بنابراین، محدودة عمل حاکم را قانون شرعی معین می‏کند، نه خواست مردم؛ درحالی‌که اگر حاکم، وکیل مردم فرض شود، پیروی از خواست مردم بر او لازم است و اختیارات او به خواست موکّلان محدود می‏شود و مردم علی‌القاعده می‏توانند فقیه را عزل کنند؛ حال‌آنکه عزل و نصب حاکم شرعی، به‌دست خداست. ✔️دقت در منابع معتبر دینی نشان می‌دهد که در حاکمیت دینی، ولایت ازجانب خداوند منظور است، نه توکیل و نیابت ازطرف مردم. ولی فقیه نیز به‌نیابت از امام معصوم علیه السلام ولایت دارد، نه ازطرف مردم نیابت و وکالت. از مهم‌ترین روایتی که در اثبات میکند ولایت فقیه از جانب امام است نه از جانب مردم روایت مقبولة عمر‌بن‌حنظله از امام صادق علیه السلام بود که پیش‌ازاین نیز در ادلة ولایت فقیه آمد. در این روایت، امام معصوم علیه السلام فرموده بود: فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکما؛ «همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم». در اینجا حضرت تصریح فرموده‌اند به اینکه من فقیه را حاکم بر شما قرار دادم و هرگز از روایت برنمی‌آید که مردم نیز به حکومت فقیه مشروعیت می‌دهند و فقیه را منصوب می‌کنند. نکته مهم ✅👌ولی فقیه فقط و فقط باید طبق خواست خداوند عمل کند (یقینا خداوند بجز خیر و صلاح مردم را نمی خواهد) که اگر ولی فقیه طبق خواست خداوند حکم نکرد این میشود👇👇 وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللهُ فَأولئِکَ هُمُ الْکافِروُن؛ «و کسانی که به آنچه خداوند نازل کرده است، حکم نکرده‏اند، خود کافران‌اند». @pasokh999
⚠️♨️شبهه شما میگید ولایت فقیه از جانب امام نصب میشود طبق مقبوله عمر بن حنظله فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکما از آن طرف میگویید اگر ولی فقیه، فقاهت یا عدالت... را از دست بدهد خبرگان رهبری او را عزل میکند، سوال👈 اگر عزل به دست خبرگان است پس معلوم نصب هم دست خبرگان (مردم) است و اگر نصب از جانب امام است پس عزل هم باید از جانب امام باشد نه مردم(خبرگان رهبری)❓جواب ما دو نصب و انتصاب ولی فقیه داریم 👇👇 1⃣نصب خاص: که همان نواب اربعه است عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سَمُری، این بزرگواران مستقیما از طرف امام زمان عج انتخاب شدند و عزلشان هم فقط از جانب امام زمان علیه السلام است. کما اینکه اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام علی علیه السلام که حاکمانی که شرایط را از دست میدادند عزل میکردند از جمله والی اهواز و.... را عزل کردند. 2⃣ نصب عام: این نصب هم به دست امام است اما با یک فرق با قبلی که امام ملاک ها را بیان می فرماید و انتخاب ولی فقیه را به مردم واگذار میکند. ولی از آن جایی که تشخیص فقهات و... کار مردم نیست شورای نگهبان کسانی که قدرت تشخیص ولی فقیه را دارند را انتخاب میکند و به مردم معرفی میکند و مردم هم میتوانند خودشان انتخاب بکنند فرقش با قبلی در این است که در اینجا هم میزان ملاکهای امام است (تقوا،عدالت، فقاهت،مدیر...) هر چند مردم انتخاب میکنند که همان خبرگان رهبری است. ✅خلاصه جواب👇👇 👌💯امام اگر ولی فقیه را تعیین بکند (نصب خاص) عزل آن هم فقط به دست امام صورت میگیرد، ولی اگر امام ملاک ها را بیان بفرماید چون ولی فقیه را مردم (خبرگان رهبری) پیدا میکنند بعد از اینکه ولی فقیه فاقد یکی از شرایط شد (ولی فقیه اتوماتیک وار ولایتش ساقط میشود و جایگاهش غصب است)از طریق خبرگان عزل میشود چون ملاک های که امام فرمودند را ندارد. @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ چرا اختیارات رهبری هیچ حد و مرزی ندارد❓ ✅جواب 💢برای روشن شدن میزان اختیارات رهبرجمهوری اسلامی، بسیار مناسب است که این اختیارات با اختیارات پادشاه ، رئیس جمهور و رئیس جمهور مقایسه شود 🔴 در بحث قانون گذاری: پادشاه انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور آمریکا اختیار وتوی مصوبات پارلمان را دارند در حالی که رهبر ایران چنین اختیاری ندارد هم پادشاه انگلیس، و هم رئیس جمهور فرانسه می توانند پارلمان را منحل کنند و همچنین رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند پارلمان را تعطیل کند اما رهبر ایران چنین اختیاری ندارد 🔴 در بحث نظامی: پادشاه انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور آمریکا فرمانده کل قوا هستند که رهبر ایران نیز چنین اختیاری دارد 🔴 در زمینه قضایی: تعیین عالی‌ترین مقام قضایی نیز مانند رهبر ایران برعهده پادشاه انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور آمریکا است 🔴 در حوزه اجرایی: رئیس جمهورفرانسه؛ ریاست قوه مجریه، اجرای قانون، عزل و نصب وزرا، تعیین سفرا و... و در آمریکا رئیس جمهور؛ ریاست قوه مجریه، عزل و نصب وزرا و... اما رهبر ایران نه رئیس قوه مجریه است، نه اختیار عزل و نصب رئیس جمهور و وزرا را دارد و نه اختیار تعیین سفرا را 🔴 تعیین سیاستهای کلی کشور: در آمریکا نه تنها رئیس جمهور سیاستهای کلی کشور را تعیین می‌کند، بلکه سیاستهای کلی دولت نیز توسط او تعیین می‌شود اما در قانون اساسی ایران، فقط اجازه ابلاغ سیاستهای کشور به رهبری داده شده است و نه سیاستهای کلی دولت 🔴 مسئولیت در برابر وظایف و اختیارات خود: رئیس جمهور فرانسه طبق قانون اساسی در قبال اقداماتش هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد، مگر در صورت ارتکاب خیانت به کشور در حالی که رهبر ایران طبق قانون در قبال وظایف و اختیاراتش مسئول است 🔴 در مدل انتخاب: پادشاه انگلیس به صورت موروثی انتخاب می‌شود در حالی که رهبر ایران طبق قانون اساسی بر اساس صلاحیت تعیین می‌شود 🔴 نحوه انتخاب: پادشاه انگلیس هیچ‌گاه نه به صورت مستقیم و نه با واسطه توسط مردم انتخاب شده است در حالی که رهبر ایران مانند رئیس‌جمهور آمریکا با رای غیر مستقیم انتخاب می‌شوند 🔸 برشی از سخنرانی @pasokh999
مباحث بخش اثباتی آن به همین اندازه کفایت میکند وارد مباحث روز ولایت فقیه خواهیم شد ان شاءالله لطفا با دقت بیشتری مطالعه بفرمائید ساعت ها روی مطالب وقت گذاشته میشود لذاست که خیلی کم مطلب داخل کانال می‌گذاریم
⚠️♨️شبهه اول👈 دور به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ و دور هم عقلا باطل است❓ ✅جواب بخش اول ✅👌👈اینکه گفته می شود دور و تسلسل باطل است این در قضایای حقیقی است و نه قضایای اعتباری. و علت باطل بودن آن در قضایای حقیقی هم این است که توقف تحقق شی بر خودش لازم می آید و عملا چیزی در خارج محقق نمی شود. مثلا اگر کسی نشستن خود را متوقف بر نشستن شما بکند و شما نیز نشستن خود را متوقف بر نشستن طرف مقابل بکنید در این صورت هیچ نشستنی اتفاق نخواهد افتاد. برای همین گفته می شود که دور باطل است. 👌✅اما در قضیه فعلی، بحث اعتباری است نه حقیقی. و اگر واقعا دوری در اینجا تحقق داشت اصلا رهبری انتخاب نمی شد و به طور کلی هیچکدام از این نهادها یعنی خبرگان و شورای نگهبان و  رهبری تحقق نمی یافت پس در واقع دوری حاصل نبوده که هر سه  نهاد در حال حاضر محقق شده اند و در حال فعالیتند. ✅اولین جواب، نقضی👇👇 👌👌دور عقلا امکان ندارد واقع بشود ولی ما میبینیم که در عالم خارج این اتفاق رخ داده است پس معلوم میشود که این از اول دور نبوده من خیال کردم دور بوده است. @pasokh999
⚠️♨️شبهه اول👈دور به بیان دیگر 💯 مشروعیت خبرگان رهبری به شورای نگهبان است و شورای نگهبان را رهبری انتخاب میکند یعنی مشروعیت شورای نگهبان به انتصاب از جانب رهبری است و اين، دور در مشروعيت است؛ زيرا مشروعيت هر يك از نهادهای يادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعيت خودش است.🤔❓جواب دوم بخش دوم دو مبنا در باب رهبری و ولايت فقيه، داریم (قبلا مفصل بیان کردیم به پیام های قبلی رجوع شود)👇👇 1⃣ مبنای نصب الهی و نظريه كشف 2⃣ نظريه انتخاب 👌👌👌الف) مبنای نصب الهی و نظريه كشف: در اين مبنا - اگر مشروعيت را به معنای شرعيت بگيريم - مشروعيت رهبری، به رأی خبرگان وابسته نيست، بلكه به نصب الهی است و رأی خبرگان، مشروعيتی به وی اعطا نمی كند، بلكه جنبه كاشفيت از اين نصب دارد و به اصطلاح، «تعيين مصداق» می كند. 💯✌️با اين توصيف، حلقه دور می شكند؛ زيرا در شبهه دور، چنين فرض شده بود كه خبرگان به رهبری مشروعيت می دهند. بنابراين، نه تنها رهبری مشروعيت خويش را از مجلس خبرگان نمی گيرد، بلكه خود، مشروعيت دهنده به همه اجزای نظام نيز هست. 👌👌ب) نظریه انتخاب:بله بنا بر نظریه انتخاب این اشکال وارد میشود البته شیعه به این نظریه انتخاب معتقد نیست، پس این اشکال به ما وارد نیست. @pasokh999
⚠️♨️شبهه اول👈 دور به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ و دور هم عقلا باطل است❓ ✅جواب سوم 💯 از لحاظ زمان انتخاب رهبر به اين سِمت چنين شبهه ای اساساً مطرح نمی شود چرا كه 👌✅خبرگانی كه امام خامنه‌ای را به عنوان رهبر تعيین كردند، خبرگانی بودند كه در زمان امام خمينی تشكيل شده بود و اساساً رهبر فعلی در ايجاد آن خبرگان هيچ نقشی نداشته، پس مساله دور در اين حالت پيش نمی آيد. همچنين برای رهبران بعدی نيز از اين نظر شبهه ی دور مطرح نمی شود، چون خبرگانی كه رهبر جديد را معرفی می كند ناچاراً خبرگانی است كه در زمان رهبر قبلی وجود داشته است .تنها موردی كه می‌توان اين مساله را مطرح كرد، برای زمان امام خمينی به عنوان اوّلين رهبر است كه البته در آن موقع هم چاره ای از اين مساله نبوده است، چون اساساً خبرگانی وجود نداشته و براي اوّلين بار قرار بوده خبرگان انتخاب شوند، پس چاره‌ای جز اينكه صلاحيت آنها توسط شورای نگهبانی كه امام تعيین كرده بودند صورت گيرد نبود . 👌♨️👈هر چند امام خمینی رحمه الله علیه را مردم انتخاب کردند بدون اینکه شورای نگهبانی باشد و بدون اینکه خبرگان رهبری باشد مستقیما مردم امام را انتخاب کردند. @pasokh999
⚠️♨️شبهه اول👈 دور به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ و دور هم عقلا باطل است❓ ✅جواب چهارم 💯👈آنچه پاسخ به این شبهه را واضح و مغالطه موجود در آن‌را آشکار می‌کند، توجه به تفاوتى است که بین روابط عناصر موجود در این مورد وجود دارد؛ زیرا رهبر تمام اعضاى شوراى نگهبان را تعیین نمی‌کند، بلکه بر اساس اصل ‏نود و یکم قانون اساسى از دوازده عضو این شورا، شش فقیه توسط رهبر انتخاب می‌شوند و شش حقوقدان به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شوراى اسلامى معرفى و با رأى مجلس انتخاب می‌گردند(اصل ۹۰). پس تمام اعضاى شوراى نگهبان منصوب مستقیم رهبر نیستند. 💢✅💯از سوى دیگر اعضاى شوراى نگهبان اعضاى مجلس خبرگان، را تعیین نمی‌کنند، بلکه فقط وجود شرایط معتبر در قانون را در نامزدهاى انتخابات مجلس خبرگان مورد تأیید قرار می‌دهند و اعضاى مجلس خبرگان با رأى مستقیم مردم برگزیده می‌شوند. @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 💠چقدر زود گول میخوریم💠 🎥 دیدن این فیلم از نون شب واجب تره آیا از وجود این خطای شناختی مطلع بودین؟🤔 همیشه به ما گفته شده خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو 🚫 اما همرنگ جماعت شدن همیشه خوب نیست، خصوصا جماعتی که هیچ شناختی ازشون نداریم. این👆 خطا باعث میشه ما همرنگ جماعت بشیم، میشه گفت هر جماعتی که باشه، اما اگه ازش آگاه باشیم و با نگاه نقادانه اتفاقات اطرافمون رو دنبال کنیم، هیچ موقع گرفتارش نمیشیم. @pasokh999
🙏با اینکه این قسمت ربط زیادی به مبحث ولایت فقیه ندارد( و تا الان خارج موضوع مطلب نگذاشتم) ولی نتونستم از این کلیپ بگذارم دوست داشتم شما هم از این کلیپ لذت ببرید. 👌👌همه ی اعضای کانال لطفا این کلیپ را ببینند
⚠️♨️شبهه اول👈 دور به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ و دور هم عقلا باطل است❓ ✅جواب پنجم 👌✅ اصولاً اين مساله در تمام نظام های دموكراسي در بدو امر رخ مي دهد چرا كه وقتی يك نظامی می‌خواهد شكل بگيرد مردم بايد به آن رای بدهند، حال هر گروهی كه عهده دار مسئوليت برگزاری انتخابات شود، صلاحيت اين امر را ندارند چون هنوز دولت تشكيل نشده ولی چون چاره‌ای از اين امر نيست كسي ايرادی به آن نمی‌گيرد. در مورد خبرگان اوّلی هم همين مساله مطرح است و ايرادی به آن وارد نيست. (آیه الله مصباح یزدی رحمه الله علیه) 👌✅البته به عقید ما این اشکال وارد نیست حتی به انتخابات اولی جمهوری اسلامی ایران، چرا❓ 👈چون امام خمینی رحمه الله علیه کاری کردند که هییییچ دولتی و هیچی حکومتی در کل عالم نکرد اونم این است که امام خمینی رحمه الله علیه اصل حکومت و نظام مبتنی بر ولایت فقیه را به رای گذاشتند که هیچ کجای عالم این کار را نکرده و نمیکنند پس همان انتخاب اولی هم به دست خود مردم صورت گرفته برخلاف سایر حکومتها و دولتها که وقتی به قدرت یا حکومت می‌رسند چه با زور و... کسانی را انتخاب میکند که از خودشان است و به مردم معرفی میکنند و مردم هم مجبور هستند یکی را انتخاب بکنند حالا آنکه اگر واقعا به دموکراسی اعتقاد دارند(به اعتقاد بنده هیچ اعتقادی ندارند ان شاءالله در آینده مفصل خواهیم پرداخت) باید اصل انقلابشان را برای بار اول به رای بگذارند که هیچ کجای عالم بجز امام خمینی رحمه الله علیه این کار را نکردند. @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه دوم جواب اول👇👇 چرا رهبری داخل خیلی از مباحث سیاسی ورورد نمیکند و برخورد نمیکند آیا اهل بیت علیهم السلام هم اینطوری عمل میکردند❓ جواب👇👇 👌👌حتما و حتما کلیپ فوق العاده زیبا را دانلود بفرمائید @pasokh999