eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.4هزار دنبال‌کننده
222 عکس
608 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
💯شرط اول علم نسبت به مسئله است که میخواهیم امر به معروف و نهی از منکر بکنیم 👌✅بعضی از وقتها ما یک چیزی را دوست نداریم و میخواهیم طرفی که این کار را انجام میدهد ترک کند جالب اینکه ما به اون شخص می‌گوییم دین گفته حرام یا واجب است. 👆👈پس باید در اون زمینه‌ای که میخواهیم امربه معروف و نهی از منکر بکنیم واجب است نظر دین را بدانیم مثلا 👇👇 😔طرف تازه دخترش به سن تکلیف رسیده طبیعی است که برای نماز صبح بیدار نشه یا سختش باشه یا بخواهد روزه بگیره یا حجاب کامل و.... چون تواناییش را نداره ولی ما به زور میخواهیم ایشان حتما نماز صبح بیدار بشه ولو با دعوا و... که با این کارمون از نماز و دین زده‌اش می‌کنیم (البته منظورم این نیست که بی‌تفاوت باشیم بله خودمون اول باید علاقه به نماز نشان بدهیم زود بخوابیم یا سر صبح هر چند وقت یک بار قرار بذاریم بریم کله پاچه یا حلیمی و.... بلاخره باید با ترفند بیدارش کرد با ماساژ دادن نوازش کردن و...) 👌یا یک مسئولی را میبینیم به ایشان کلی حرف میزنیم که چرا این کار را انجام نمیدهید و... حال آنکه وظایف ایشان نیست و ظیفه مسئول دیگر است . ✅خلاصه اولین شرط امر به معروف و نهی از منکر علم نسبت به آن مسئله است. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شرط دوم احتمال تاثیر 👏👏👏چقدر زیبا استاد پورازغدی بیان فرمودند 👌کسی نباشه این قسمت را از دست بدهد. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
نکاتی مهم درباره شرط دوم احتمال تاثیر 👌👌باید عدم احتمال تأثیر، عقلائی باشد به این معنا که نباید برای فرار از امر به معروف و نهی از منکر، به صرف یک احتمال ضعیف و غیر معقول، اقدام به ترک این فریضه نمود. 👌👌👌بعضی وقتها ما چون کم رو یا می‌ترسیم میگوییم احتمالا سخن ما روی این شخص تاثیر نداره👌👌 ♨️✅👌در صورتی که امربه معروف و نهی از منکر ما شامل یکی از موارد زیر بشود امر به معروف واجب است و ترک آن هم حرام است👇👇 1⃣ تذکر ما در آینده بر اصلاح گناهکار اثر میگذارد؛ هرچند همان لحظه ممکن است تاثیر گذار نباشد. 2⃣با تذکر ما، گناهکار، گناه را به تاخیر می اندازد. 3⃣با تذکر ما، گناه تضعیف می شود؛ نه لزوماً قطع. 4⃣ با تذکر ما به گناهکار، سایرین متاثر میشوند؛ نه لزوماً شخص مرتکب گناه. (به تعبیری موجب میشود قُبح گناه در جامعه شکسته نشود) 5⃣با تذکر ما، گناهکار، گناه را از انظار عمومی، به خفا می برد. 6⃣ تذکر ما، با تکرار تذکر توسط سایرین، باعث قطع گناه میشود؛ 👌✅مقام معظم رهبری حفظه الله در کتاب واجب فراموش شده میفرمایند: بعضی گفته اند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد من میگویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است مگر در نزد حکومتهای قلدر و قدرتمند، آنها حرف حساب را گوش نمیدهند. خلاصه 👈👈 مهمترین واجب فراموش شده را ترک نکنیم که باید منتظر تسلط بد بر خودمان باشیم که در آینده ان شاءالله بهش می‌پردازیم https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
فعلا این چند روز مقدمات بحث امر به معروف و نهی از منکر را داریم ان شاءالله وارد شبهات آن خواهیم شد (حریم خصوصی، آزادی بیان و...)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژه شهادت حاج قاسم ◼️ شهادت حاج قاسم کره زمین را متحول کرد... 🎙 استاد انصاریان غمی که هیچ وقت کهنه نمی‌شود.😔😔😔 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
شادی روح همه شهیدان علی الخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه و ابو مهدی المهندس رحمه الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات (۱۴صلوات)
نکته خیلی مهم👇👇 👌👌منکر چه در ملا عام و چه در منظر عام اتفاق بیفته واجب است امر به معروف و نهی از منکر بکنیم. اما فرق ملا عام و منظر عام👇👇 منظر عام: یعنی جلوی چشم همگان طرف منکری را انجام بدهد مثلا یک نفری وسط خیابان کشف حجاب کرده باشد یا یک نفری از ته صف بیاید جلوی چند تا بچه نان بگیرد و... ملا عام: یعنی شخص در مکانهای عمومی کشف حجاب کرده ولی آنجا کسی نیست فقط من و کسانی که احیانا آنجا رد میشوند او را میبینند مثلا طرف کنار دریا است یا وسط جنگل یا کوه و...کشف حجاب کرده یا آشغال در محیط میریزد و... 👌در هر دو صورت امر به معروف و نهی از منکر واجب است. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
ضرری که در ابواب فقهی مطرح می شود، دو قسم است: الف) ضرر مالی: چنان چه ضرر مورد نظر، ضرر مالی باشد، مقصود فقها در این گونه موارد از ضرر، هر چیزی است که از نظر عرف و عقلا ضرر به شمار رود و این به حسب اشخاص مختلف می شود؛ یعنی ممکن است اندک ضرر مالی برای شخصی ضرر به شمار رود، در حالی که همان مبلغ برای شخص دیگر (به علّت تمکّن مالی بالایی که دارد) ضرر مالی به حساب نیاید. بنا بر این، وقتی در باب امر به معروف و نهی از منکر «ضرر» مطرح می شود، بستگی به شخصی دارد که باید بذل مال نماید. ب) ضرر غیر مالی: مقصود فقها از ضرر غیر مالی در این گونه موارد اعم است از ضرر آبرویی، بدنی (مثل جراحت و قطع عضو)، جانی و هر مشقّتی که تحمّل آن مشکل باشد. نکته مهم اگر ورود بعضی از علماء در بعضی از پستهای دولتی موجب‏‎ ‎‏برپاداشتن واجبی یا واجباتی و از بین رفتن منکر یا منکراتی باشد و‏‎ ‎‏محذور مهمتری مثل هتک حیثیت علم و علما و سستی عقاید‏‎ ‎‏مردم ضعیف در بین نباشد، ورود برای علما واجب کفایی است. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
خلاصه امربه معروف و نهی از منکر به زبان تصویر 👌👌همین روش در تمام منکرات چه در حیطه مسئولین، چه اجتماع و چه فرد جواب‌گو است. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
♨️💯شبهه اول آیا امر به معروف و نهی از منکر منافات و مخالف حریم خصوصی نیست❓❓ جواب 👇👇 بعد از تبیین حریم خصوصی از منظر آیات و روایات جواب داده خواهد شد ان شاءالله مطالب نیاز روز ما هستند ممنون از اینکه دوستان خودتون را به کانال دعوت میفرمائید ان شاءالله باقیات و صالحاتتون خواهد شد 🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
حریم خصوصی بخش اول پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «مَنْ اَطْلَعَ فی بَیْتِ جارِهِ فنَظر الی عَوْرَةِ رجُلٍ اوْ شَعْرِ امْرَأةٍ اوْ شیءٍ مِنْ جَسَدها کانَ حقیقاً علی اللهِ انْ یُدْخِلَهُ النّارَ...» (۱) کسی که به خانه همسایه‌اش سرک بکشد و عورت مرد یا مو یا قسمتی از بدن زنی را نظاره کند، سزاوار است که خداوند او را داخل آتش کند. این روایت به صورت صریح از ورود به حریم نهی میکند. و فقها به وجوب دفاع از حریم خصوصی در این موارد فتوا داده‌اند. امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) می‌فرماید: «کسی که بر عورات دیگران سر بکشد تا چیزهایی را که برای او حرام است ببیند. به عنوان مثال از پشت‌بام به داخل خانه دیگران نگاه کند)، آن‌ها می‌توانند، بلکه واجب است در مقام دفاع برآمده از کار او جلوگیری کنند؛ اگر دست برنداشت دفاع با کتک و مانند آن جایز است. چنان‌چه باز هم ترک نکرد، می‌توان سنگ و چیزهایی که کشنده است به طرف او پرتاب کرد و اگر در این صورت مجروح یا مقتول شود، خونش هدر است.» (۲) «هم‌چنین اگر فردی که به عورات دیگران سرکشی می‌کند از فاصله دور با دوربین ببیند، حکمش مانند آن است که از نزدیک سرکشی می‌کند و دفعش جایز، بلکه واجب است و اگر جنایتی بر متجاوز وارد شد، خونش هدر است.» (۳) ۱.مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۴، ص۳۷. ۲. تحریرالوسیله، ج۱، ص۴۹۱ ۳.تحریرالوسیله، ج۱، ص۴۹۲ https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
حریم خصوصی بخش دوم تجسّس و تلاش برای کشف عیوب اشخاص از موجبات مداخله در امور دیگران و نقض حریم خصوصی آنان است. قرآن کریم صراحتاً تجسّس در امور دیگران- که در حقیقت به معنای ورود به حریم خصوصی آنان تلقی می‌گردد- را ممنوع دانسته است: «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اَیُحِبُّ اَحَدُکُمْ اَن یَاْکُلَ لَحْمَ اَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ اِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ» 👈قرآن به صورت صریح میگوید اصلا نباید در حریم خصوصی دیگران سرک بکشیم «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمٌ 👌👌✅ملامت و نهی سوء‌ظن در آیه اوّل در کنار نهی از تجسّس مطرح گردیده است. در حقیقت گمان بد خود ریشه و عاملی برای تجسّس در امور دیگران است و چنان‌چه در حالت طبیعی اشخاص از سوء ظن اجتناب ورزند درصدد تجسّس برنخواهند آمد. به عبارت دیگر سوء ظن یکی از عوامل تجسّس است و لذا نهی از آن روشی برای پیشگیری از تجسّس است. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
بخش سوم انواع حریم خصوصی حریم خصوصی را می‌توان در یک تقسیم‌بندی به چند بخش تقسیم کرد 👇👇 1⃣حریم خصوصی اطلاعاتی 2⃣ حریم خصوصی ارتباطی 3⃣حریم خصوصی جسمانی 4⃣حریم خصوصی مکانی 5⃣ حریم خصوصی شخصیتی https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
بخش سوم انواع حریم خصوصی حریم خصوصی را می‌توان در یک تقسیم‌بندی به چند بخش تقسیم کرد 👇👇 1⃣حریم خص
بخش چهارم اما توضیح انواع حریم خصوصی 1⃣حریم خصوصی اطلاعاتی👇👇 👌✅به هر نوع داده از جمله صوت، تصویر، فیلم، نوشته، نشانه، نقشه، اعداد و یا ترکیبی از آن‌ها که در اسناد مندرج باشد یا به صورت نرم‌افزاری ذخیره گردیده و یا با هر وسیله دیگری ضبط شده باشد، اطلاعات می‌گویند. اطلاعات مربوط به هویت، احوال شخصی، وضعیت فردی، عقاید و باورها، پست الکترونیکی، عکس و فیلم و صوت و تصویر و عادات رفتاری و فردی از قبیل نام و نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد، ازدواج، طلاق، مشخصات همسر، والدین و فرزندان، نسبت خانوادگی، ناراحتی‌های جسمی و روحی، شماره حساب بانکی و رمز عبور، محل کار و سکونت و همچنین اطلاعات شخصی مربوط به انجام امور تجاری، شغلی، تحصیلی، مالی، آموزشی، اداری، پزشکی و حقوقی اطلاعات شخصی گفته می‌شود. (ماده ۱، آیین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) قواعد حاکم بر نحوه پردازش، داده‌ها و اطلاعات مربوط به اشخاص را حریم خصوصی اطلاعاتی می‌نامند. 👌✅ورود در تمام این موارد حرام است(البته توضیحاتی دارد که چند روز آینده هنگام جواب به تعارض امربه معروف و نهی از منکر با حریم خصوصی ان شاءالله می‌پردازیم )♨️ https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
بودھ در لالایے ام البنین این زمزمھ جانِ عباسم بھ قربانِ حسین فاطمھ..! 🏴وفات خانم ام البین را به تمام شیعیان و آقا بقیةالله تسلیت عرض می کنم 🏴 ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
بخش سوم انواع حریم خصوصی حریم خصوصی را می‌توان در یک تقسیم‌بندی به چند بخش تقسیم کرد 👇👇 1⃣حریم خص
بخش پنجم 2⃣حریم خصوصی ارتباطی 👌✅براساس قواعد حاکم بر این نوع حریم، هر شخص در برخی از انواع ارتباطات فردی و اجتماعی خویش می‌تواند جنبه‌هایی از سری بودن روابط و ارتباطات را از جامعه انتظار داشته باشد به نحوی که از دید عموم محفوظ مانده و افراد غیرمجاز حق تجسس و پایش و رهگیری آن‌ها را نداشته باشند. این نوع حریم شامل کلیه ارتباطات انسانس از قبیل پست عادی و پست الکترونیک، مکالمات تلفنی، تلگراف و... می‌شود. در این نوع حریم قواعدی حاکم است که چگونگی ارتباطات فیمابین اشخاص از طریق فیزیکی و الکترونیکی را تنظیم و تحت قاعده در می‌آورد. 👈💯اصل ۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رعایت حریم ارتباطی افراد در مکالمات تلفنی، الکترونیکی و نامه‌ها تصریح نموده است. مبتنی بر این اصل بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون. 3⃣حریم خصوصی جسمانی این‌گونه حریم خصوصی در باب حمایت از تمامیت جسمانی در مقابل هرگونه تعرض و تجاوز و نیز در مقابل آزمایش‌های ژنتیکی، دارویی و نظایر آن است. تمامیت جسمانی هر شخص اولین و مهم‌ترین داشته اوست که تجاوز به آن در همه نظام‌های حقوقی جهان با شدیدترین مجازات‌های کیفری مواجه می‌باشد و به همین دلیل کامل‌ترین حریم از جهت حمایتی، حریم جسمانی است. تجاوز به حریم جسمانی افراد در تعالیم قرآنی منع شده و اعمال نامشروعی مانند زنا و لواط مورد نهی و حرمت قرار گرفته است. «وَ لاَ تَقْرَبُوا الزِّنَی إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلاً» https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
بخش سوم انواع حریم خصوصی حریم خصوصی را می‌توان در یک تقسیم‌بندی به چند بخش تقسیم کرد 👇👇 1⃣حریم خص
بخش ششم 4⃣حریم خصوصی مکانیحریم خصوصی مکانی در واقع به قواعدی می‌پردازد که آرامش و آسایش شخصی را در یک مکان متعلق به خود تضمین می‌کند به نحوی که اطمینان حاصل نماید که هیچ‌کس نظاره‌گر وی در مکان مزبور نیست. به عبارت دیگر افراد این انتظار متعارف را از جامعه دارند که در نحوه استفاده از ملک خود آزادی کامل داشته باشند و از یک طرف هیچ‌کس به ملک مزبور متعرض نشود و از طرفی دیگر هیچ شخصی بر نحوه فعالیت در آن ملک نظارت و تجسس ننماید. قرآن کریم در آیه ۲۷ و ۲۸ سوره نور می‌فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِکُمْ حَتَّي تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلي‏ أَهْلِها ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ27فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فيها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها حَتَّي يُؤْذَنَ لَکُمْ وَ إِنْ قيلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکي‏ لَکُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ۲۸: «ای اهل ایمان هرگز به خانه‌ای غیر از خانه خودتان وارد نشوید مگر آن‌که با اهل آن خانه انس گیرید و (چون رخصت یافتید داخل شوید)، به اهل آن خانه سلام کنید و این برای شما بهتر است که متذکر شوید و اگر در خانه کسی را نیافتید وارد خانه نشوید، تا به شما اجازه داده شود و اگر گفتند برگردید، برگردید که این برای پاکی شما بهتر است و خدا به هرچه می‌کنید، داناست.» چنان‌چه از شأن نزول این آیات نیز فهمیده می‌شود این آیات مؤمنان را به رعایت حریم خصوصی افراد در منازلشان امر می‌نماید. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
بخش سوم انواع حریم خصوصی حریم خصوصی را می‌توان در یک تقسیم‌بندی به چند بخش تقسیم کرد 👇👇 1⃣حریم خص
بخش هفتم 5⃣حریم خصوصی شخصی ♨️💯شخصیت انسان از جمله مصادیق مهم حریم خصوصی می‌باشد. اگرچه نقض هریک از انواع حریم خصوصی به نوعی تجاوز به حریم شخصیت افراد می‌باشد، در مواردی شخصیت افراد مستقیماً مورد تهدید قرار می‌گیرد. قرآن کریم همسران را پوششی برای یکدیگر معرفی نموده است و انتظار دارد معایب اخلاقی و اسرار شخصیتی یکدیگر را از دسترسی و آشکار نمودن حفظ نمایند. 👈 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرماید: «المُؤْمِن حَرام کلُهُ عرْضُه و مالهُ و دمُه. بنابراین روایت آبرو و مال و خون مؤمن مورد احترام می‌باشد. 👈همچنین امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: «ان افضل الافعال، صیانة العرض بالمال»افضل اعمال انسان در آن است که مال و دارایی اش را سپر حیثیت و آبروی خود قرار دهد. (وسائل، ج ۱۵، ص ۲۶۲) 👌✅در مواردی نیز تجاوز به حریم شخصیتی انسان، از طریق آبروریزی و نسبت دادن اعمال منافی عفت و جریحه‌دار نمودن شرافت و حیثیت فردی و خانوادگی انجام می‌گیرد. این‌گونه حریم‌شکنی‌ها تحت عناوین خاص مجرمانه قذف، افترا و تهمت‌های ناروا، فحش، ناسزاگویی و مانند آن در فقه و حقوق مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال فحّاشی که الفاظ زشتی مانند حرامزاده، فاسق، فاجر و.. به دیگری بگوید که موجب کراهت و استخفافی گردد که مستحق آن نباشد، مطابق نظر حاکم تعزیر می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
♨️💯شبهه اول آیا امر به معروف و نهی از منکر منافات و مخالف حریم خصوصی نیست❓❓ جواب اول👇👇 👌✅اکنون با توجه به کلیه‌ی عوامل فوق می‌توان گفت که رفتارها و اعتقادات افراد سه صورت دارد👇👇 1⃣ صورت اول در مواردی، کاملاً این باورها و رفتارها شخصی است و به هیچ وجه جنبه‌ی اجتماعی ندارد؛ مثل آنکه فرد در منزل شخصی، نوع خاصی غذا می خورد یا لباس می پوشد که در این صورت باید گفت: راهی برای ورود به این ساحت وجود ندارد و هر گونه ورود، مصداق تجسس و در نتیجه تحقق نهی الهی (لا تجسسوا) خواهد بود؛ چرا که تنها راه فهمیدن این نوع مسائل، تجسس و تحسس است. 2⃣صورت دوم، رفتار یا باوری است که می‌تواند اثر اجتماعی داشته باشد، ولی فرد تلاش می کند که رفتار یا باورش به هیچ عنوان، اثر اجتماعی نداشته باشد و لذا مانع از تسری آثار آن بر جامعه می‌شود.(مثلا شخص هیچ اعتقادی نه به خدا و نه حکومت ولایت فقیه و... ندارد) این مورد هم مصداق حریم خصوصی ومتعلق به فرد است و ورود دیگران به آن و افشای آن، مصداق اشاعه‌ی فحشا خواهد بود. آیات قرآنی در خصوص عدم تجسس، عدم ورود به منزل و عدم تعدی به آبرو، عام است و شامل این مورد هم می‌شود،تخصیص، دلیل میخواهد. 3⃣صورت سوّم، مواردی را شامل می‌شود که عمل، کاملاً جنبه ی عمومی پیدا می کند. این صورت جای اجرای فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که این حوزه، متعلق به حریم عمومی است(ان شاءالله در پیامهای بعدی به همین بخش می‌پردازیم). https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
♨️💯شبهه اول آیا امر به معروف و نهی از منکر منافات و مخالف حریم خصوصی نیست❓❓ جواب دوم 👇👇 هر چیزی که در1️⃣ ملا عام 2️⃣ و منظر عام انجام بشود حریم خصوصی نیست (چند پیام قبل این دوتا اصطلاح را توضیح دادیم👈 https://eitaa.com/pasokh999/5204)👇👇 💯مثلا شخصی که در خیابان بد حجاب است نمیتواند بگوید حریم خصوصی است به کسی ربط نداره یا کسی که در ماشین کشف حجاب میکند نمیتواند این سخن را بگوید و یا کسی که چادر مسافرتی در پارک برپا کرده ولو کسی نبیند(منظر عام) نمی‌تواند در چادر هر کاری بکند و بگوید چهار دیواری اختیاری چرا👇👇 1️⃣چون در ملا عام انجام میشود حریم خصوصی نیست. 2️⃣حکومت اسلامی موظف است بلکه مشروعیتش به این است که جلوی هر فساد و گناهی را بگیرد و اگر بی تفاوت باشد یا اینکه خودش موجب این عمل بشود از مشروعیت ساقط میشود پس نمیتواند بگوید بهشت یا جهنم رفتن دیگران به ما مرتبط نیست باید زمینه بهشت رفتن دیگرا را فراهم بکند و زمینه جهنم رفتن را جمع بکند. 3️⃣پذیرش حق الله در کنار حق مردم از دیگر پارامترهای تعیین حوزه ی حریم خصوصی است. اگر عملی باعث از بین رفتن حق خداوند باشد، به دلیل تقدم حق خداوند، آن عمل باید محدود شود. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
♨️💯شبهه اول آیا امر به معروف و نهی از منکر منافات و مخالف حریم خصوصی نیست❓❓ جواب سوم 👌✅یکی از مسائلی که خیلی برای خداوند مهم است زن و خانواده است که هر چیزی موجب فروپاشی آن بشود به شدت برخورد خواهد کرد آیا خانمی که با چنین پوششی در خیابانها مانور میره موجب نمیشه در حریم خصوصی دیگران وارد شده و زندگی دیگران را از هم بپاشه❓ 👌👌نگاه اسلام به زن حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله:👇👇 👌👌نگرش اسلام به زن و تنظیم حقوق او و اینکه حیثیت وی جنبه دارد و نه و نیز هتک حرمت او برای هیچ کس روا نیست و همگان به پاسداری از مقام زن موظف اند،که این حکم حق اللهی بودن در خلال احکام دینی مشهود است👌👌✅ مثلا متجاوز به حیثیت زن و هتک کننده ناموس او باید حد زده بشود و هیچ چیزی مایه سقوط حد زنا کار و هتک حرمت نیست نه رضایت همسر و نه رضایت خود زن زیرا ناموس او جنبه حق الله دارد (نه حق الناس که اگر طرف ببخشه دیگه تمام میشود خداوند زن را ناموس خودش میداند مثل مال نیست که اگر به سرقت رفت و صاحب مال رضایت داد حد سارق ساقط گردد). ✅👌👈ولی در تمدن غرب چون زن را کالا میدانند از این رو با رضایت زن یا رضایت همسر متهم تبرئه میشود و پرونده را مختومه اعلام می‌کنند. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e