سلام علیکم وقتتون بخیر
عیدتون پیشاپیش مبارک باشه سالی پر از خیر و برکت برای سرزمینم و شما خوبان از خداوند منان تمنا دارم🌹🌹🌹
ادامه تفسیر سوره عصر
✅فرق خسر با ضرر چیه❓
(ان الانسان لفی خسر)
✅گاهی کسی مغازه میرود 5000هزار تومان پول میدهدولی به اندازه3000 هزارتومان جنس برمیدارد،که میشود ضرر، ولی گاهی 5000هزارتومان میدهد ولی هیچ چیزی نصیبش نمیشود این میشود خسارت.خُب خداوند نمیفرماید به زمان قسم انسانها داخل ضررنند میفرمایید به عصر قسم انسانها داخل خسرانند یعنی چه؟🤔یعنی این همه سرمایه میدهد ولی در عوض آن چیزی نمیگیرد👇👇
👌👌👌✅ زمین،زمان آسمان، کوه، دشت،آب، خاک،و هزاران چیزی دیگر دارند برای انسان کار میکنند ولی انسان برای کس دیگر کار میکند نه خدا، 😔 خداوند در #حدیث_قدسی میفرماید:👇👇
حدیث قدسی «خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک، وَ خَلَقْتُک لِأَجْلی؛ تمام اشیا را برای تو و تو را برای خود آفریدم»،
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
ادامه تفسیر سوره عصر
🌸قرآن کریم #خاسرین را معرفی میکند:👇👇
إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ
أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ زيانكاران واقعى كسانى هستند سرمايه وجود خود و خانواده خويش را در قيامت از دست مىدهند، بدانيد خسران مبين همين است" (زمر- 15)
💯قابل توجه اينكه #قرآن براى نجات از آن خسران عظيم برنامه جامعى تنظيم كرده كه در آن بر چهار اصل تكيه شده است:
✅#اصل_اول👈 در اين برنامه مساله" ايمان" است كه زيربناى همه فعاليتهاى انسان را تشكيل میدهد، چرا كه تلاشهاى عملى انسان از مبانى فكرى و اعتقادى او سرچشمه میگيرد، نه همچون حيوانات كه حركاتشان به خاطر انگيزههاى غريزى است.
❎جالب اينكه" #ايمان" در اينجا(الا الذین آمنوا...) به طور مطلق ذكر شده است، تا شامل ايمان به همه مقدسات گردد، يعنى از ايمان به خدا و صفات او گرفته، تا ايمان به قيامت و حساب و جزا و كتب آسمانى و انبياى الهى و اوصياى آنها.🌸
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
💢در #اصل_دوم به ميوه درخت بارور و پر ثمره ايمان پرداخته از" اعمال صالح" سخن میگويد.💢
👌✅ #عملوا الصالحات:در این سوره رابطه بین ایمان و عمل مشخص شده است،ایمان است که عمل می آفریند و این عمل است که ایمان را نیرومندتر می سازد.همانند ریشه و برگ،این ریشه است که برگ ها را می رویاند واین برگها هستند با ریزش خودشان ریشه را غذا میدهند و نفس میدهد و رشد میدهند.
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
💢در #اصل_سوم به مساله" تواصى به حق" يعنى دعوت همگانى و عمومى به سوى حق اشاره مىكند، تا همگان حق را از باطل به خوبى بشناسند و هرگز آن را فراموش نكنند در مسير زندگى از آن منحرف نگردند.💢
👌👌👌حق ثابتی است که ثبات میدهد.
👌👌👌کسی که عاشق حق شد،عاشق خلق میشود
👌✅کسی که یک پر سبزی را هدر نمیدهد، واسرف نمیکند چگونه میتواند شاهد از دست رفتن #استعدادهای خلق باشد، چگونه میتواند خودش باعث باتلاق خلق بشود.
👌✅👌عاشق،بیکار نیست.هرکس به #حق رسید به حق میرساند.
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
ادامه تفسیر سوره عصر
💢در #اصل_چهارم مساله شكيبايى و" صبر" و استقامت و سفارش كردن يكديگر به آن مطرح است💢
👈صبر" در اينجا نيز معنى وسيع و گستردهاى دارد كه هم صبر بر اطاعت را شامل میشود، و هم صبر در برابر انگيزههاى معصيت، و هم صبر در برابر مصائب و حوادث ناگوار، و از دست دادن نيروها و سرمايهها و ثمرات.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ: صَبرٌ عِندَ المُصيبَةِ، وَ صَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ و َصَبرٌ عَنِ المَعصيَةِ؛
💢#صبر سه نوع است: صبر در هنگام مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترك گناه💢
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
✅انسانها همه در خسران هستند چون در برابر آنچه از دست داده چیزی به دست نیاورده است.
✅الا الذین... راه نجات از خسارت را نشان میدهد.در دو مرحله و با دو عامل، یکی عامل ایمان و یکی عامل مومن.
👌نقش مومن این است که با تذکرها و تواصی ها، غفلت ها را می سوزاند و استعدادها را به جریان می اندازد،
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ
و (امّت را) تذکّر و پند میده که پند و تذکّر (اگر کافران را نفع ندهد) مؤمنان را سودمند افتد(ذاریات55)
✅👌هرکس مراقب دیگران شد مراقب خودش است هرکس به نفع دیگران کار کند درواقع برای خود کار می کند
امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند من هیچ کاری برای هیچ کسی نکردم
گفتند یاعلی این همه به ایتام غذا دادید
گفتند همه این هارا برای خودم کردم
نتیجه
هرکاری برای دیگران کردم منت ندارد در واقع برای خودم کردم
✅مؤمن درهرکاری که باشد به سودش است.
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
👌✅تند خوانی قرآن کریم با حجم کم
دانلود جزء اول
ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
دانلود جزء دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
دانلود جزء سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
دانلود جزء چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
دانلود جزء پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
دانلود جزء ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
دانلود جزء هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3
دانلود جزء هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3
دانلود جزء نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3
دانلود جزء دهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3
دانلود جزء یازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3
دانلود جزء دوازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3
دانلود جزء سیزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3
دانلود جزء چهاردهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3
دانلود جزء پانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3
دانلود جزء شانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3
دانلود جزء هفدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3
دانلود جزء هجدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3
دانلود جزء نوزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3
دانلود جزء بیستم
ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3
دانلود جزء بیست و یکم
ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3
دانلود جزء بیست و دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3
دانلود جزء بیست و سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3
دانلود جزء بیست و چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3
دانلود جزء بیست و پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3
دانلود جزء بیست و ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3
دانلود جزء بیست و هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3
دانلود جزء بیست و هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3
دانلود جزء بیست و نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3
دانلود جزء سیام
ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3
حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت
زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه
🌹🌹التماس دعا🌹🌹
#ماه_مبارک_رمضان
#ماه_رمضان
✅انتشارش با شما خوبان 🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
✅#سرمایه_سوز_شدن
اینى که فرمودند: «انّ الانسان لفى خسر»، خسر یعنى #سرمایهسوز_شدن، از دست رفتن سرمایه.
☘همهى ما هر لحظه در حال از دست دادن سرمایه هستیم.
🔶 سرمایه چیست؟ #عمر ماست.
لحظه به لحظه، من و شما داریم این سرمایه را از دست میدهیم.😔 امروز ما نسبت به دیروز بخش دیگرى از سرمایه را باز از دست دادهایم.
⚡️در این عمرِ چند ده ساله مثلاً، لحظه به لحظه در حال سوختنِ این شمع است؛ در حال نابود شدنِ این سرمایه است. خوب، در مقابل او چه به دست مىآوریم؟
این مهم است.
«الّا الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر».
اگر ایمان بود، عمل صالح بود ... آن وقت این سرمایه رفته است، اما چیز بهترى جاى آن را خواهد گرفت.
😊مثل اینکه شما پولتان را برمیدارید، میروید بازار؛ از بازار که مىآئید بیرون، این پول از دست رفته است، امّا آنچه مهم است این است که از این بازار دست خالى برنگشته باشید.
📚(بیانات امام خامنه ای )
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
انتشارش با شما خوبان🌷
کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
تفسیر سوره حجرات
آیه اول
وظایف مومنین نسبت به پیامبرشان
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ (1)
هان اى كسانى كه ايمان آورديد! در برابر خدا و پيامبر (خود يا ديگران را) پيش نيندازيد، و خدا را پروا بداريد. همانا خدا بسى شنوايى بسيار داناست
👌شاید به نظر حقیر یکی از آیاتی که واجب میکند ما در مسایل اعتقادی یا احکامی یا اخلاقی و... باید عالم بشویم یا حداقل مقلدِ مطلع بشویم همین آیه است که نظر ما و عمل ما چیزی غیر از خداوند و پیامبر اکرم صلی الله علیه آله نباشد لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ
حالا اگر بخواهد این تقدم صورت نگیرد چکار باید بکنیم❓
✅ باید در هر زمینه ای که اختلاف داریم چه در مسائل شخصی چه اجتماعی و.. باید ارجاع بدهیم به خداوند و رسولش چون اگر این کار را نکنیم تقدم صورت میگیرد که ما هم از این تقدم نهی شدیم
النساء : 59 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلا
✅کسی این کار را میکند که واقعا به پیامبر و قیامت اعتقاد عملی دارد طبق هوای نفسش عمل نمیکند إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ
✅هر کسی که این کار را بکند(هنگام اختلاف به خدا و رسولش رجوع بکند بببیند چی میفرمایند) بهترینها را خداوند نصیبشان میکند أَحْسَنُ تَأْويلا
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه دوم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ (2)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر مكنيد و هم چنان كه با يكديگر بلند سخن میگوييد با او به آواز بلند سخن مگوييد، كه اعمالتان ناچيز شود و آگاه نشويد.
✅صدای را بلند کردن آنقدر بد و زشت است که خداوند نسبت به کسی که صدایش را بلند میکند اینطور تعبیر میکند👇👇
سوره لقمان آیه 19:وَ اقْصِدْ في مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ
و در راه رفتنت ميانهرو باش، و از صدايت بكاه كه بىترديد ناپسندترين صداها صداى خران است.
✅جمعى از مفسران در تفاوت بين اين دو جمله چنين گفته اند: آیه اول، ناظر به زمانى است كه مردم با پيامبر ص هم سخن مىشوند كه نبايد صداى خود را از صداى او برتر كنند، و آیه دوم مربوط به موقعى است كه پيامبر صلی الله علیه وآله صحبت نمیکند و در محضرش سخن میگويند، در اينحالت نيز نبايد صدا را زياد بلند كنند.
تفسير نمونه، ج22، ص: 138
☘مثلا گاهی ما توفیق میشود میرویم امام رضا علیه السلام نباید با صدای بلند بگوییم امام رضا من از دور آمده ام حااااجتمو بده ولی گاهی داخل حرم داریم با خانواده یا دوستان صحبت میکنیم آنجا هم نباید با داد و فریاد با هم صحبت بکنیم(البته من بحث حرمت شرعیشو نمیکنم بحث اعتقادی و اخلاقیشو دارم میگویم)
این کار (بی احترمی نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)باعث میشود اعمال انسان از بین برود.
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه سوم سوره حجرات
إِنَّ الَّذينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظيمٌ (3)
بیترديد كسانى كه صدايشان را نزد رسول خدا پايين می آورند، همانان هستند كه خدا دل هايشان را براى پرهيزكارى امتحان كرده، آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است.
👌💯 از منظر قرآن چطور باید سخن بگوییم👇👇
✅اين آيه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بيان میكند، در اينجا مناسب است به دستوراتى كه اسلام براى نوع سخن و گوينده و چگونگى بيان او دارد، اشاره كنيم:👇👇
1. سخن بايد واقعى و حقيقى باشد. «بِنَبَإٍ يَقِينٍ» سوره نمل آیه 22
2. گفتار بايستى دل پسند باشد. «الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» سوره حج آیه 24
3. سخن بايد رسا و شفّاف باشد. «قَوْلًا بَلِيغاً» سوره نساء آیه63
4. بعضى از گفتار بايد نرم بيان شود. «قَوْلًا لَيِّناً» سوره طه 44
5. سخن بايد بزرگوارانه بيان شود. «قَوْلًا كَرِيماً» سوره اسراء23
6. سخنى باشد كه پذيرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلًا مَيْسُوراً» سوره حج30
7. در گفتار هيچ گونه لغو و باطلى نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» سوره حج آیه 30«عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» سوره مومنون آیه 3
8. گفتار بايد همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» سوره صف آیه 2
9.گفتار باید محکم و مستدل باشد نه سُست "وَقولوا قَولًا سَديدًا"سوره احزاب آیه ۷۰
10.گفتار باید معروف باشد نه کلمات سخت و نا آشنا بکار بردن مثل اگزیستانسیالیسم😄
"قولاً معروفاً" سوره بقره آیه ۲۳۵
تفسیر المیزان جلد18صفحه 462
تفسیر نمونه جلد22صفحه 140
تفسیر نور جلد9 صفحه164
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه چهارم سوره حجرات
☘إِنَّ الَّذينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ (4)
بى ترديد كسانى كه تو را از پشت اطاق ها صدا میكنند، بيشترشان معرفت و آگاهى [به حرمت و عظمت تو] ندارند☘
👌✅از سياق و ظاهر آيه چنين برمی آيد كه از واقعهاى خبر میدهد كه واقع شده، و اشخاص جفا كار بوده اند كه آن جناب را از پشت ديوار حجره هايش صدا میزدند، و در حقش رعايت ادب و احترام نمیكردند، و خداى تعالى در اين آيه مذمتشان میكند، و به نادانى و نداشتن عقل توصيفشان میفرمايد و به حيوانات و چارپايان تشبيهشان میكند.
👌✅أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ👈 اين چه عقلى است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهى رعايت ادب نكند، و با صداى بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنى تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد.
✅اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر میرود بر ادب او افزوده می شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك میكند، و به همين دليل بى ادبى هميشه نشانه بی خردى است.
تفسیر المیزان جلد 18 صفحه 263
تفسير نمونه، ج22، ص: 141
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه پنجم
وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (5)
و اگر آنان صبر میكردند تا به سويشان بيرون آيى، يقيناً براى آنان بهتر بود، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
نکات این آیه👇👇
✅به برنامه ها و اوقات فراغت ديگران احترام بگذاريم. پيامبر نيز به آرامش و استراحت نياز دارد و نبايد مردم هر لحظه مزاحم او شوند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ...
✅مسئوليتهاى اجتماعى، نبايد مانع رسيدگى به امور خانوادگى آنان شود.
«صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ»
✅پيامبراكرم صلى الله عليه و آله زمانهايى را براى ملاقات با مردم قرار داده بود و نيازى به فرياد از كوچه نبود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ»
✅در برابر افراد بی ادب و بیخرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانى وارد شويم و آنان را مأيوس نكنيم. خداوند ضمن سرزنش كسانى كه پيامبر را با فرياد صدا مىزدند، مغفرت و رحمت خود را مطرح مىكند تا يكسره مأيوس نشوند وفرصت تغيير رفتار داشته باشند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ... وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيم
تفسیر نور
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه ششم
💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (6)💢
اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد.
شان نزول👇👇
✅بر اساس روايات متعدّد از طرق شيعه و سنّى، اين آيه درباره وليدبن عقبه نازل شده است.
زيرا پيامبر او را براى جمع آورى زكات از قبيله بنى مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا كه ميان او و اين قبيله در دوران جاهليّت، خصومتى شديد بود، هنگامى كه اهل قبيله به استقبال او می آمدند، گمان كرد كه به قصد كشتن او آمدهاند. لذا جلوتر نرفت و نزد پيامبر بازگشت و خبر داد كه مردم از پرداخت زكات خوددارى كردهاند. پيامبر از اين خبر ناراحت شد و تصميم گرفت آنان را گوشمالى دهد. آيه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقيق داد.
👈روشن است كه فسقِ وليدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پيامبر شخص فاسق را به عنوان نماينده خود جهت دريافت زكات اعزام نمیكرد، بلكه پس از دروغى كه وليد در مورد سرباز زدن قبيله بنی المصطق از پرداخت زكات گفت، اين آيه فسق او را آشكار ساخت تا پيامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نكنند.
تفسیر المیزان جلد18 صفحه463
تفسير نور، ج9، ص: 168
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
توضیح کلمات این آیه👇👇
💢إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ💢
فسق چيست و فاسق كيست؟
✅«فسق» در لغت به معناى خارج شدن است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقيم گفته میشود. اين كلمه در برابر عدالت به كار مىرود و فاسق به كسى گويند كه مرتكب گناه كبيرهاى شود و توبه نكند.
واژه «فسق»، در قالبهاى گوناگون، پنجاه و چهار بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصاديق مختلفى به كار رفته است از جمله:
👈1. در مورد افراد چند چهره و منافق: «إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» سوره توبه آیه 67
👈۲. در مورد حيله گران: ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ سوره اعراف آیه 163
👈۳. در مورد تهمت زدن به زنان پاكدامن(کسانی که به راحتی به این و آن تهمت میزنند): يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ... أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ سوره نور آیه 4
تفسير نور، ج9، ص: 169
💢فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ💢
✅👌اینکه خداوند میفرماید اگر فاسق خبری برایتان آورد جستجو بکنید تا معلوم بشود درست است یا نه؟ چون خداوند اصل اولیه را درباره فاسق این گذاشته که حرفش قابل اعتماد نیست هروقت اینها خبری برایتان آوردند حداقلش حداقلش عملا قبول نکنید (یعنی ترتیب اثر ندهید)
👌✅اینکه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله فرمودند واکسن کرونا را از انگلیس و آمریکا اصلا وارد نکنید ما بقی هم با احتیاط بگیرید بر گرفته از همین آیه و اصل عقلایی است که نسبت به کسانی که امتحانشان را بد پس دادند اعتماد صورت نگیرد
❓حالا سوال ماهواره از قسم؟ مومن است یا منافق و فاسق؟؟
💢فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ💢
اگر نگویم همه اکثر کسانی که به سخن انسان فاسق(مثلا ماهواره یک نمونه اش) اعتماد کردند پشیمان شدن که گاهی این پشیمانی گران برایشان تمام شده است مثلا سبب جدایی از زن و بچه یا جدایی از دین و ولایت یا اجتماع و...
💢ما فَعَلْتُمْ💢
معلوم انسان فاسق طوری بیان میکند که ما را وادار میکند با وسوسه اش سخنش را انجام بدهیم
سؤال: در اين آيه دستور تحقيق و بررسى آمده، ولى درآيهى 12 همين سوره، تجسّس، حرام شمرده شده است، آيا مىشود تحقيق و تفحّص، هم حرام باشد و هم واجب❓
پاسخ: آنجا كه تجسّس حرام است، دربارهى رفتار شخصىِ مردم است كه ربطى به زندگى اجتماعى ندارد، ولى آنجا كه واجب است، موردى است كه به جامعه مربوط است و مىخواهيم بر اساس آن، اقدام و عملى انجام دهيم كه اگر به خاطر احترام فرد، تحقيق و بررسى نكنيم ممكن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار گيرد.
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه هفتم
💢وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (7)💢
☘و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست [و بر شما واجب است در همه امور از او پيروى كنيد]، اگر او در بسيارى از كارها از شما پيروى كند، قطعاً دچار گرفتارى و زحمت مىشويد، ولى خدا ايمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هايتان بياراست، و كفر و بدكارى و نافرمانى را ناخوشايند شما ساخت، اينان [كه داراى اين ويژگی ها هستند] هدايت يافتهاند.
💢" لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ"💢
👌اين جمله تقريبا به منزله جواب از سؤالى تقديرى است، گويا كسى پرسيده: به چه دليل در امور و حوادث به آن جناب مراجعه كنيم و چرا او به ما مراجعه نكند، و به دلخواه ما رفتار ننمايد❓
☘ در پاسخ فرموده" براى اينكه اگر به دلخواه شما عمل كند، به زحمت می افتيد و هلاك میشويد".
(چون پیامبر نسبت به مصالح خفی و آینده شما علم دارد لذا عقل میگوید که شما باید مطیع باشید)
اينكه يك دسته از مؤمنين اصرار داشتهاند كه خبر فاسق (در آيه قبلى)، مورد قبول واقع شود و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به آن خبر ترتيب اثر دهد که اگر ترتیب اثر داد میشد جنگی برپا میشد و کلی انسانهای بی گناه از بین میرفتن.
💢لَعَنِتُّمْ💢
باعث هلاكت شما میشود زيرا شما صلاح و فساد كارها را نمى دانيد چه بسيار ضررها را نفع میپنداريد و نفعها را ضرر تصور می كنيد چنانچه ميفرمايد: عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ بقره آيه 213
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
💢وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ💢
☘" و به عكس كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است" (وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ).
در حقيقت اين تعبيرات اشاره لطيفى است به قانون" لطف" آنهم" لطف تكوينى".
توضيح اينكه: 👇👇
👌✅وقتى شخص حكيم كارى را میخواهد تحقق بخشد زمينه هاى آن را از هر نظر فراهم میسازد، اين اصل در مورد هدايت انسانها نيز كاملا صادق است.
خدا میخواهد همه انسانها- بى آنكه تحت برنامه جبر قرار گيرند- با ميل و اراده خود راه حق را بپويند، لذا از يك سو ارسال رسل میكند، و انبيا را با كتابهاى آسمانى میفرستد، و از سوى ديگر" ايمان" را محبوب انسانها قرار میدهد، آتش عشق حق طلبى و حق جويى را در درون جانها شعله ور میسازد، و احساس نفرت و بيزارى از كفر و ظلم و نفاق و گناه را در دلها می آفريند.
و به اين ترتيب هر انسانى فطرتا خواهان ايمان و پاكى و تقوا است و بيزار از كفر و گناه.
ولى كاملا ممكن است در مراحل بعد اين آب زلالى كه از آسمان خلقت در وجود انسانها ريخته شده، بر اثر تماس با محيطهاى آلوده، صفاى خود را از دست دهد، و بوى نفرت انگيز گناه و كفر و عصيان گيرد.
اين موهبت فطرى انسانها را به پيروى از رسول خدا صلی الله علیه و آله و تقدم نيافتن بر او دعوت میكند.
تفسیر المیزان جلد18 صفحه465
تفسير نمونه، ج22، ص: 160
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه هشتم
💢فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (8)
[اين محبت و ناخوشايندى نسبت به حق و باطل] عطيه و نعمتى از سوى خداست؛ و خدا دانا و حكيم است💢
فَضْلاً
♨️چرا ما نسبت به انسان های مومن وکارهای خوب علاقه داریم و از کارهای زشت و انسانهای کافر تنفر❓
جواب:چون خداوند ايمان را محبوب دلهاي ما قرار داده است و قلبهايمان را از كفر و فسق وعصيان متنفر نمود، صرفا عطيه و نعمتي از جانب اوست ، نه اينكه عوض و بدلي در قبال آن عايد پروردگار شود و البته خدا اين عمل را بيهوده و گزاف هم ننموده ، بلكه مطابق مصلحت و علتي صورت گرفته ، چون خداوند عليم است و مي داند نعمت خود را به چه كساني بدهد و حكيم است لذا هرگز بدون مصلحت و حكمت عملي را انجام نمي دهد.
دو نکته
نکته اول👇👇
✅👌آيات فوق ترسيم روشنى از ديدگاه اسلام در زمينه مساله" جبر و اختيار" و" هدايت و اضلال" است، زيرا اين نكته را به خوبى آشكار مىكند كه كار خداوند فراهم آوردن زمينه هاى رشد و هدايت است.
از يك سو" رسول اللَّه" صلی الله علیه و آله را در ميان مردم قرار ميدهد، و" قرآن" كه برنامه هدايت و نور است نازل میكند، و از سوى ديگر" عشق به ايمان" و" تنفر و بيزارى از كفر و عصيان" را به عنوان زمينه سازى در درون جانها قرار میدهد ولى سرانجام تصميم گيرى را به خود آنها واگذار كرده، و تكاليف را در اين زمينه تشريع میكند.
طبق آيات فوق عشق به ايمان، و تنفر از كفر، در دل همه انسانها بدون استثنا وجود دارد، و اگر كسانى اين زمينه ها را ندارند از ناحيه تربيتهاى غلط و اعمال خودشان است، خدا در دل هيچكس" حب عصيان" و" بغض ايمان" را نيافريده است.
نکته دوم رهبرى و اطاعت
اين آيات بار ديگر تاكيد میكند كه وجود" رهبر الهى" براى نمو و رشد يك جمعيت لازم است، مشروط بر اينكه" مطاع" باشد نه" مطيع" پيروان خود، فرمان او را بر ديده گذارند نه اينكه او را براى اجراى مقاصد و افكار
محدود خود تحت فشار قرار دهند.
نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت" و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند.
✅✅👌👌در روايات میخوانيم: اگر اهل ايمان نزد شما محبوب بودند، در راه خير هستيد و اگر به گنهكاران علاقمند بوديد، در شما خيرى نيست
کافی جلد دوم صفحه 126
تفسير نمونه، ج22، ص: 163
تفسیر المیزان جلد 18صفحه 468
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه نهم
💢وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (9)💢
و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر بجنگند ميان آنها صلح و آشتى برقرار كنيد، و اگر يكى از آن دو گروه بر ديگرى تجاوز كند، با آن گروهى كه تجاوز میكند، بجنگيد تا به حكم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتى برقرار كنيد؛ و همواره دادگرى را پيشه سازيد كه خدا دادگران را دوست دارد.
إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ👇👇
👈گاهی انسان میبند دوتا برادر یا دو خانواده با هم چند سال باهم قهر هستند و انسانهای مومنی بین این دو خانواده یا طایفه وجود دارد که حرفشان برای هر دو نفر یا گروه یا خانواده قابل پذیرش است ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمیکنند(بعضا خیال میکنیم اگر زمان بگذرد خودشان پشیمان میشوند و با هم صلح میکنند حال این این حرف شییطان است چون هر چه بگذرد این کینه عمیق تر میشود و سخت تر هر دو نفر میپذیرند که صلح بکنند یا اگر هم پشیمان شده باشند خجالت میکشند که بروند معذرت خواهی بکنند ولی اگر مومنی که داخل آن طایفه نفوذ داره اقدام به صلح این دو نفر میکرد این چنین نمیشد)
فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما👇👇
✅اینکه طرف میگوید مسئله عراق یمن فلسطین و...به ما چه مربوط است قرآن میفرماید این حرف غلط است و این تکلیف شماست که یا کمک به صلح بکنید یا کمک طرف مظلوم را بگیرید.
بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما👇👇
✅عدالت و امنیت در مکتب اسلام آنقدر اهمیت و ارزش دارد که براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد.
فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّه👇👇
👌✅کسانی که دم از اسلام رحمانی میزنند این هم نظر اسلام و قرآن که میفرماید کسی که مخل و آسیب زننده به امنیت مردم است اگر قابل اصلاح است باید با او صحبت کرد تا یا به حکم خدا که صلح و صفاست برگردد واگر قابل بازگشت نیست باید حذف بشود
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
فرق جنگ در اسلام و در جامعه غربی👇👇
👌👈در جوامع غربی بیشتر بخاطر منافع و غارت اموال کشور های دیگر جنگ میکنند ولی در اسلام جنگ و قتال هدف مقدّسی دارد آن هم بخاطر اجرای عدالت که همه ی مردم از آن نفع خواهند برد نه فقط گروه خاصی
فرق انسان مومن با انسان کافر در همین است👇👇
❓بعضا سوال میشود که چرا ما در نماز باید این ذکر بگویید یا اون کار را بکنیم یا آن کار را نکنیم و.....🤔
جواب: بحث روی اینکه ما چطور نماز بخوانیم نیست بلکه بحث روی این است که در عالم دو گونه مدیریت داریم یکی مدیریت خداوند دوم مدیریت شیطان در مدیریت الله عبد کاملا گوشش به دهان مولاست هر چه او بگوید لذا مولا یک بار میفرماید فَأَصْلِحُوا یعنی صلح بکنید یک بار دیگر میفرماید فَقاتِلُوا یعنی بجنگید شاید هم یک بار دیگر بفرماید سکوت بکنید عبد کار با اینها ندارد کار با تکلیف و ماموریتی دارد که از جانب خداوند است دارد ولی در مدیریت شیطان عبد شیطان(کافر) چون مدیریت شیطان را پذیرفته آنچه که مولایش(شیطان) گفته میپذیرد و شیطان هم طبق هوای نفس فرمان میدهدالفرقان : أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيلا
يا كسى كه هواى [نفسش] را معبود خود گرفته ديدى؟ آيا تو میتوانى كارساز ونگهبان او باشى [كه او را به ميل خود به راه راست هدايت كنى؟
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
آیه دهم
💢إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10)
جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد.💢
👌✅اسلام با نژاد پرستی بسیار مخالف است و هر شخصی از هر طایفه یا گروه یا کشور یا رنگ یا نژادی که باشد برادر هم هستند یک قدر جامع ای درست کرده به عنوان مومن که شامل همه موارد بالا میشود.
☘✅در حديث ديگرى از همان حضرت ص نقل شده:
قال رسول الله صلی الله علیه وآله :مثل الاخوين مثل اليدين يغسل احداهما الآخر:
" دو برادر دينى همانند دو دستند كه هر كدام ديگرى را مشويد"! (با يكديگر كمال همكارى را دارند و عيوب هم را پاك میكنند).
☘✅امام صادق علیه السلام میفرمايد:
المؤمن اخو المؤمن، كالجسد الواحد، اذا اشتكى شيئا منه وجد الم ذلك فى سائر جسده، و ارواحهما من روح واحدة:
" مؤمن برادر مؤمن است، و همگى به منزله اعضاء يك پيكرند، كه اگر عضوى از آن به درد آيد، ديگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگى آنها از روح واحدى گرفته شده"
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e