eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.3هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیر کانال جهت پیشنهادات: @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت اول حدیث انتخاباتی... 🔷شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند: عادل ،صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن. - اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟ -اگر نفهمیدم؟ 🔹امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آن هارا خشمگین میکند، او را برگزین. 🚩(اصول کافی،ج۱،ص68) خلاصه: ✅ اگر به تشخيص برسي راي بده ✅ اگر نرسيدي ببين به چه تشخيصي رسيدند، راي بده ✅ اگر نرسيدي ببين دين به چه تشخيص رسيدند به جز اون راي بده و اما نكته مهم: ! @darshainabazqoran
قسمت دوم سوال :آیا اصلا قرآن،دستوری راجع به انتخابات و مسایل مرتبط با آن دارد❓ ✅قرآن،خود را کتاب هدایت معرفی کرده و انتظار نداریم جزییات علوم مختلفی را که بشر با عقل خود میتواند به انها دست یابد،بیان کند.اما در حد اشاراتی کوتاه میتوان،اصولی کلی از قران برای این امر استخراج کرد. سوال:سرنوشت همه امور عالم توسط خداوند رقم زده شده .آیا مشارکت و اقدام افراد جامعه،تاثیری دارد؟ خداوند در دو آیه تصریح کرده که سرنوشت اقوام و ملتها تابع رفتار و عملکرد خودشان است. سوره رعد آیه۱۱ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ. در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند که شکل و نحوه سهیم شدن در این تغییر در زمان ها و شرایط مختلف،متفاوت است.و هر فرد با تحقیق و از روی علم،بهترین و موثرترین نحوه تغییر و بهبود امور جامعه را برمی گزیند. گاهی موثرترین روش،نامزد شدن در انتخابات است،گاهی رای دادن و مشارکت در انتخابات که فرد باید با اطلاعات خود و شرایط موجود بهترین تصمیم را بگیرد. پیامبر وحضرت علی علیهما السلام نیز بر مسئولیت داشتن همه مردم در جامعه تاکید کرده اند کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته  (هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد).  قال الامام على عليه السلام اتقوالله فی عباده وبلاده فانکم مسئولون حتی عن البقاع والبهایم از خدا بترسيد درباره بندگان او و سرزمينهايش ؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه هاى زمين ها و چارپايان نيز بايد پاسخگو باشيد . @darshainabazqoran
🌻بسم الله الرحمن الرحیم🌻 ✨السلام علیک حین تقوم و‌تقعد✨ 🙏الا که نور خدایی، خدا کند که بیایی @darshainabazqoran
💠به تعبیر حضرت علی "علیه‌السّلام "انسان ها سه دسته اند ، طبعا مرگ آنها هم سه گونه است : 1⃣ عده ای که مژده ابدیّت به آنها داده می شود وبرای همیشه در نعمتهای الهی متنعّمند( مؤمنان واقعی ) 2⃣ عده ای که خبر ومژده عذاب ابدیّت به آنها داده می شود ( کفار) 3⃣ عده ای که مرگ برای آنها خوف ، اضطراب، نگرانی و وحشت است. @darshainabazqoran
🔰 حضرت ویژگی های این سه دسته را چنین شرح می دهد : 1⃣ کسی که پیرو ماست به او بشارت نعمتهای جاودانه می دهند . 2⃣کسی که دشمن ماست ومخالف امر ما ( ولایت ندارد) به او بشارت عذاب ابدی می دهند . 3⃣اما کسی که وضعیت پرونده اش مشخص نیست که آیا جزء خوبان است یا بدان ونمی دانند عاقبت وسرانجامشان چیست ؟ اینان همان مؤمنان هستند که در عملکردشان زیاده روی کردند ؛ طبق چارچوب و موازین عمل نکردند گاهی از صراط مستقیم منحرف شده اند. 🔴 البته خدا به این افراد به چشم دشمن نگاه نمی‌کند. نگران نباشد خداوند اورا به شفاعت ما ازجهنم بیرون می‌ آورد اگر چه دوران ماندن در جهنم خیلی سخت است 😔 @darshainabazqoran
🔶 از امام حسن "علیه السّلام "سؤال کردند مرگ چیست ؟ فرمودند : 《 اَلمَوتُ اَعظَمُ سُرور وَ یَرِدُ عَلَی المومنینَ》 🔸مرگ بزرگترین شادی برای مؤمنین است . چرا؟ زیرا : 《 اِذِانقَلُوا عَن دارِ النَّکَدِ اِلی نَعیمِ الاَبَدِ》 🔺زیرا مرگ برای مؤمن یعنی انتقال از زندگی سخت به نعمت های ابدی . 🔳 وجود مبارک پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله و سلم "می فرماید : 《 الدُّنیا سِجنُ المومِن و جَنَّه الکافِر》 🔺دنیا برای مؤمن زندان می باشد و مرگ خروج از این زندان است .اما برای کافر بهشت است . @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🥀 اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ 🥀 سلام بر شما هنگامی که رکوع و سجود می‌نمایید @darshainabazqoran
🔰 مرگ از مقدرات الهی است 🔰 🕋نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ 🕋عَلَىٰ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنْشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُون سوره واقعه/۶۰و۶۱ چند نکته از این آیات به دست می آید : 1⃣ خداوند می فرماید تقدیر و تعیین اندازه مرگ انسان ها در دست ماست ، ابتکار عمل اینکار در اختیار ماست . 2⃣ در این مسئله کسی نمی تواند از ما جلو بیفتد ، هرکسی کاری را بخواهد انجام دهد باید به دنبال مابیاید. 3⃣ 《علی اَن نبَدِّل اَمثالَکُم》 🔶"عَلی"از حروف جر می باشد. به تنهایی معنا نمیده. باید وصل کنیم به یک جمله مستقل تا در کنار آن معنا بدهد . 🔸در اصطلاح ادبی "عَلی'متعلق هست به 《قَدَّرنا》 یعنی 《ما تقدیر می کنین میان ا و مرگ 》 4⃣ 《وَنُنشِئُکُم في مالا تَعلَموُن》 یعنی《 نَحنُ قَدَّرنا عَلی اَن نُنشِئَکُم في ما لا تعلمون》 مقصود خداوند این هست که ما تقدیر کردیم که شما را از این دنیا ببریم و مجددا در جایی دیگه انشاء کنین .در جایی که شما از آن خبر ندارید و نمی دانید چه عالمی است . @darshainabazqoran
♦️ آیه ۳۴ سوره انبیاء را دقت کنیم : 🕋وَ ما جَعَلنا لِبَشَر مِن قَبلِکَ الخُلدِ اَفَائن مِتَّ فَهُمُ الخالِدون پیش از تو (نیز) برای هیچ انسانی جاودانگی قرار ندادیم ، ( آنها که انتظار مرگ تو را می کشند) آیا اگر تو بمیری ، آنان جاودانه خواهند بود ؟ 🌐 اگر قرار براین است که کسی در این دنیا بماند انسان های مفید برای جامعه ، اولویت دارند ، ولی خداوند مقدر کرده است که مرگ برای همه انسان ها حتی پیامبر بزرگوار اسلام قطعی باشد .↪️ 《 اِنَّکَ مَیِّت وَاِنَّهُم مَیِّتوُنَ》 یعنی ، تو می میری و آنها نیز خواهند مُرد. سوره زمر/آیه ۳۰ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در آسمان ظهورت پرنده‌های خیال برای مقصد دستت چقدر بال زدند 🤚السلام‌علیک‌یابقیة‌الله یافارس‌الحجازادرکنی @darshainabazqoran
🔰 رفتن و حضور در عالم دیگری را ، فطرت اقتضا می‌کند. حکمت چنین اقتضا می‌کند، وهمچنین مقتضای عقل است . اگر این شکلی نباشد آفرینش پوچ و بی معنی است . ⁉️ چرا باید خداوند انسان هارا آفریده وسپس نابود کند ؟ ⁉️تکلیف خوبها چه می شود ؟ ❓ تکلیف افرادی که تلاش می‌کنند، وجهاد کردند و زحمت کشیدند چه می شود ؟ ❓آیا همین کافیه که بیایند وتلاش کنند ، بعد بمیرند و با مردن پرونده شان بسته شود ؟ ❓آیا بدها هرجناینی کردند فراموش می شوند ؟ @darshainabazqoran
💠 آیا لازمه عقل وحکمت و عدل این است ؟ پاسخ 👈 خیر ، لازمه اینها است . در آیات وروایات دو نوع مرگ داریم : 1⃣ مرگ مشروط وموقت 2⃣ مرگ مختوم یعنی قطعی @darshainabazqoran
🕋 هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ. اوکسی است که شما را آفرید، سپس مدتی مقرر داشت ، و اجل حتمی دست اوست با این همه ، شما ( مشرکان در توحید و یگانگی وقدرت او ) تردید می کنید . انعام /۲ ⏹ فرض کنیم در نظام تقدیر وتدبیر خداوند ، اگر کسی فلان کارها را انجام دهد عمرش ۶۰ سال و اگر این تخلفات را انجام داد از ۶۰ سال ۳۰ سال کم می شود .↪️ دونوع اجل 👈 مشروط و محتوم دقت کنیم در برنامه های بشری نیز به همین شکل هست .مثلا به یک نفر می‌گویند: شما تا فلان تاریخ فرصت دارید فلان طرح را آماده کنید ؛ اگر فرد نتوانست انجام دهد و عذر موجه داشت ، یک فرصت دیگر داده می شود . خداوند در مورد مرگ انسان ها هم به همین شکل مقدّر فرموده است . برای روشن شدن مطلب یک مثال بزنم : ✅مثلا خداوند می فرماید :عُمر محتوم حسن ۶۰ سال است ولی اگر صله رحم را ترک گرد می‌شود ۳۰ سال واگر به جا آورد ، ۳۰ سال به عمر او اضافه می شود و خواهد شد ۶۰ سال . در هر صورت از ۶۰ تجاوز نمی‌کند. 🔸اجل قطعی او ۶۰ سال است . . . @darshainabazqoran
قسمت سوم ♨️انتخاب و بار امانت الهی بر دوش نمایندگان 💢 آیه ۵۸ سوره مبارکه«نساء» که می‌فرماید؛«إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا؛ خدا به شما فرمان میدهد كه سپرده‏ها را به صاحبان آنها رد كنيد و چون ميان مردم داورى میكنيد به عدالت داورى كنيد در حقيقت نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن پند میدهد خدا شنواى بيناست»💢 ✅ مردم باید متوجه باشند که بار امانت را به دست چه افرادی می‌سپارند از این نظر در برابر خداوند مسئول هستند و با تحقیق باید بهترین گزینه را انتخاب کنند.اگر نماینده‌ای از سوی مردم به مجلس راه یافت و در دوران خدمت به بی‌عدالتی حکم کرد بخشی از مسئولیت این بی‌عدالتی به خود مردم بازمی‌گردد، اضافه کرد: فرازی از آیه فوق به« إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا؛ خدا شنواى بيناست» اشاره دارد و این بدان معناست که خداوند بر احوالات مردم و مسئولان نظارت دارد و همه در مقابل اعمال خود مسئول هستند. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃سلام امام زمانم..‌‌ • روزگاریست‌کہ‌سوداۍ‌‌تودر‌سر‌دارم مگرم‌‌سر‌برودتابرود‌سودایت💔 @darshainabazqoran
💠 زراره که از شاگردان امام صادق " علیه السّلام " و امام باقر " عليه السّلام " است روایتی را نقل کرده است که از محضر امام باقر " علیه السّلام " سؤال کردم توضیح این آیه که خداوند میفرماید: 《 قَضی اَجَلاً واَجَل مسمیً》 چیست ؟ حضرت فرمودند :دو مرگ داریم : 🔅 اجل محتوم که یک مرگ قطعی است 🔅واجل موقوف ( مشروط) @darshainabazqoran
🔰 از امام صادق " علیه السّلام " سؤال شده است در باره تفسیر آیه فوق حضرت چنین فرمودند : 🔅 اجلی که تعیین نشده 👈اجل مشروط 🔅اجلی که شب قدر؛ که سرنوشت انسان ها رقم می‌خورد و پرونده اش را فرشتگان به روی زمین می آورند و به امضاء وجود مبارک امام عصر( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می رسانند . 🔸اگر به امضاء وتنفیذ مقام ولایت رسید 👈 اجل مسمی و برگشتی ندارد . @darshainabazqoran
😍😍 ی نکته جالب 😍😍
🔴 در نظام تقدیر و برنامه ریزی خداوند ؛ جایگاهی وجود دارد به نام 《 》 یک صفحه به اصطلاح امروزی ؛ صفحه رایانه ای است که طبق روایات 《 لوح امحاء》 می‌گویند. 🔰امحاء از ماده محو گرفته شده است .در نظام تقدیر الهی ، تغییر وتحول وحود دارد .بنابر مصالحی یک چیزی را حذف و یک چیزی را اثبات می‌کنند. آیه ۳۸ و۳۹ سوره رعد را دقت کنید: 🕋.... لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ 🕋يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ 🔅 هر زمانی نوشته ای دارد و برای هر کاری موعدی مقرر است ، خداوند هرچه را بخواهد محو می‌کند و هرچه را بخواهد اثبات و 《 ام الکتاب》 [=لوح محفوظ] نزد اوست . @darshainabazqoran
بخش چهارم ویژگی شخصی که قرار است مردم طبق آن انتخاب بکنند (خود نامزد انتخابات هم اگر این ویژگی ها را داشت باید شرکت بکند)👇👇
۱) شایسته ترین 💯✅ «قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): «مَنْ تَقَدّمَ علی المسلمین و هو یری أنَّ فیهم مَنْ هو أفضل منه، فقد خان الله و رسوله و المسلمین؛ 👌👌کسی که بر مسلمانان کارگزار گردد، در حالی که می بیند در میان آنان کسی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است.» @darshainabazqoran
۲)توانایی ☘حضرت علی علیه السلام: خطاب به مالک اشتر برای تعیین و گزینش مسؤولان و کارگزاران می فرماید: «َو اجْعَلْ لِرَأْسِ کُلِّ أَمْرٍ مِنْ أُمُورِکَ رَأْساً مِنْهُمْ لَا یَقْهَرُهُ کَبِیرُهَا وَ لَا یَتَشَتَّتُ عَلَیْهِ کَثِیرُهَا ». 👈ای مالک! برای هر یک از کارهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خود، مدیر و رییسی را تعیین کن، مدیری که دارای دو ویژگی باشد: بزرگی و عظمت کار، او را ناتوان و مغلوب نسازد و زیادی و تراکم کار، رنجورش نکند.» @darshainabazqoran
۳)سعه صدر داشتن ☘قال امیر المومنین علیه السلام: آلةُ الریاسة سعة الصدر؛ بردباری و تحمل سختی ها، ابزار ریاست است @darshainabazqoran
۴)امین بودن ☘قال الباقر علیه السلام: مَنِ ائْتَمنَ غیرَ مُؤتَمَنٍ فلا حُجّةَ له علَی اللّه . امام باقر علیه السلام کسی که غیر امین را امین و معتمد شمارد، حجّتی بر خدا ندارد. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا