eitaa logo
شهـــر پاســخ 🌍
10هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐در قرآن کریم، ترسهای متعددی مطرح شده که به ۳ نوع آن اشاره میکنم: 1⃣⏪ یعنی ترس ممدوح و ترس توام با ادب, ترسی که ترسوی آن، نگران عدم رضایت خدا، از عملکرد خویش است. به این نوع از ترس ،، ،،میگویند. 🕋لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﻮﻫﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺁﻥ ﺭﺍ ، ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺧﺪﺍ ، ﻓﺮﻭﺗﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﭘﺎﺷﻴﺪﻩ ﻣﻰﺩﻳﺪﻱ . ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺜﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻰﺯﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ . 🔰 حشر/۲۱ در حقیقت نوعی رعایت ادب و احترام و تعظیم است. و جایگاهش در قلب است.💖 2⃣⏪ترس طبیعی, مثلا ترسیدن از درندگان و مار و عقرب و سقوط و انفجار و.... و وجود چنین ترسی در انسان، غریزی و طبیعی است. ولی با تمارین مطروحه در علم سایکولوژی ( رفتار شناسی) ، میتوان چنین ترسی را خصوصا در زنان و کودکان ، تقلیل داد. 3⃣ , یعنی ترس شیطانی, مانند: در مقابل دشمن تسلیم شدن و عدم داشتن توان در برابر حفظ ناموس و... این ترس به شدت مذموم است.🖤 💢نکته : تقوا, هرگز معنای ترس نمیدهد, بلکه به معنای نگه داری و پائیدن خود است یعنی خود پایی و خویشتن بانی، در برابر خدا.💢 @darshainabazqoran
: ماده «» ۴۸ بار در قرآن کریم به کار رفته که به دو صورت است : الف: ( خشیت فعلی معطوف به انسان) مانند:  🕋«فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یسَارِعُونَ فِیهِمْ یقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِیبَنَا دَآئِرَةٌ» [مائده ۵۲]  🌠کسانی را که در دلهایشان بیماری است. می‌گویند: می‌ترسیم حادثه‌ای برای ما اتفاق بیفتد ب : (خشیت ارزشی معطوف به خدا) مانند: 🕋«إِلَّا تَذْکرَةً لِّمَن یخْشَى» [طه ۳]  🌠آن را فقط برای یادآوری کسانی که (خدا) می‌ترسند، نازل ساختیم) استفاده شده است. ✳️در برخی از آیات نیز از هر دو خشیت یاد شده است✳️ 🛑 تعداد این آیات به ۷ عدد می‌رسد، مانند آیه:  🕋« الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُواْ مِن دِینِکمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ» [مائده ۳]  (امروز کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند. بنابراین از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید»). @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸سلام_امام_زمانم صبح همچنان جای خالی‌ات را نشانمان می‌دهد... سلام ... حاضرترین غایب زمین 🍃السلام علیڪ یا بقیة اللہ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آقـٰاسَلامْ!‌دِل‌بہ‌‌ٺو‌دادَم‌نِمۍبَࢪۍ؟ این‌جـٰانِ‌منتظࢪبہ‌فَدایَت،‌نِمۍخَࢪۍ؟ اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 یه بار داستان های قرآن رو مرور کن.. قرآن منبع انرژی مثبته🥺 ❣داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) ❣داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت یعقوب (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت یوسف (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت یونس (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت نوح (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت ایوب (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت زکریا (علیه‌السلام) ❣داستان.. 🌸امید و آرامش در این داستانها موج میزنه..🌸 🔰خدا این داستان هارو فقط برای خوندن ما تعریف نمیکنه.. 👈🏻 میگه تا از پیله ناامیدی و اضطرابمون خارج شیم.. 👈🏻 میگه تا بدونیم اگه واسه ما غیرممکنه که تو خونه فرعونِ مصر یه پیغمبر بزرگ شه، واسه خدا کاری نداره.. 👈🏻 میگه که اگه واسه ما غیرممکنه که آتش به گلستان تبدیل بشه واسه خدا ممکنه.. 👈🏻 میگه تا بدونیم همون طور که نیل برای موسی شکافته شد، مشکلات و موانع زندگی ما هم، با قدرت توکل و امید به خدا، کنار میرن و ما سرانجام به ساحل آرامش می‌ رسیم.. 👈🏻 میگه تا بدونیم مشکلات ما خیلی راحت تر از اینهمه مشکلات حضرت ایوب حل میشه.. 👌🏻دوست من.. هیچ چیز برای خدا غیرممکن نیست..همه چیز با خدا ممکنه ❤️ 👑 با خدا باش و پادشاهی کن✌️🏻 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استاد محمود شحات انور ، ۹مرتبه تکرار «يَآ أَيُّهَا النَّبِي» در مقام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴استاد محمود شحات انور، ۹مرتبه تکرار «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» ، مقام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋يَمْحُوا۟ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِندَهُۥٓ أُمُّ ٱلْكِتَٰبِ رعد/۳۹ 🌠بخش اول 👈هر چيز به معناى از بين بردن آثار آنست. 👈 به معناى بر جا گذاشتن هر چيزيست بطوریكه از جايش تكان نخورد و نلغزد ♦️بنابراين نقطه مقابل "اثبات" ، "محو" است كه به معناى ازاله آثار چيزيست بعد از آنكه اثبات و جايگزين شده باشد، و ليكن بيشتر در نوشته استعمال مى شود. ⚜جمله "يمحو اللّه ما يشاء و يثبت" از طرفی متصل شده به جمله "لكل اجل كتاب"(آیه قبل) و از طرف ديگر متصل است به جمله "و عنده ام الكتاب"، قهرا ظهور در اين يافته كه منظور از محو كتاب و اثبات آن، در زمانهاى معين است، پس كتابى كه خداوند در يك زمانى اثبات كرده، اگر بخواهد در زمانهاى بعد آن را محو مى كند و كتاب ديگرى اثبات مى نمايد. 💢پس خداى سبحان لا يزال كتابى را اثبات و كتاب ديگرى را محو مى سازد.💢 🔸 بنابراين اگر ما نوشته هاى كتاب را عبارت بدانيم از آيت و معجزه و نشان دهنده اسماء و صفات خداوندى، و در نظر بگيريم كه وجود هر چيزى آيت خداست، در اين صورت صحيح است بگوييم خداوند لايزال و همواره و در هر آن مشغول محو آيتى و اثبات آيتى ديگر است، همچنانكه خودش فرموده:  🕋ما ننسخ من آيه او ننسها نات بخير منها او مثلها و نيز فرموده: 🕋و اذ بدلنا آيه مكان آيه ج ۱۱ . ص ۵۱۴-۵۱۳ @darshainabazqoran
🌠بخش دوم 🕋"يمحو اللّه ما يشاء و يثبت " 🔸مطلق است و قيدى به آن نخورده، نسبت به جمله "لكل اجل كتاب" معناى تعليل را افاده مى كند، و معنايش 👇👇 براى هر وقتى كتاب مخصوصى است، پس كتابها به اختلاف اوقات مختلف مى شوند، و چون خداى سبحان در كتابى كه بخواهد تصرف نموده، آن را محو مى كند، كتاب ديگرى به جايش اثبات مى نمايد، پس اختلاف كتابها به اختلاف اوقات ناشى از اختلاف تصرفات الهى است، نه اينكه از ناحيه خود آنها باشد كه هر وقتى كتابى داشته باشد كه به هيچ وجه قابل تغيير نباشد، بلكه خداى سبحان است كه آن را تغيير داده، كتاب ديگرى به جايش اثبات مى نمايد. 🕋"و عنده ام الكتاب" یعنی نزد خدا اصل كتاب و ريشه آن وجود دارد، چون كلمه (ام) به معناى اصل هر چيز است كه از آن ناشى گشته و بدان باز مى گردد. 👈خلاصه مضمون آيه : 👇👇👇 ✨خداى سبحان در هر وقت و مدتى كتاب و حكم و قضائى دارد، و از اين نوشته ها هر كدام را بخواهد محو و هر كدام را بخواهد اثبات مى كند. يعنى قضائى كه براى مدتى رانده تغيير مى دهد، و در وقت ديگر به جاى آن، قضاى ديگرى مى راند، و ليكن در عين حال براى هميشه قضائى لا يتغير و غير قابل محو و اثبات هم دارد، و اين قضاء لا يتغير اصلى است كه همه قضاهاى ديگر از آن منشاء مى گيرند، و محو و اثبات آنها نيز بر حسب اقتضاى آن قضاء است.✨ ج ۱۱ . ص ۵۱۶-۵۱۴ @darshainabazqoran
بخش سوم 🔰از آيه شريفه چند نكته روشن مى گردد: 1⃣ حكم و حكمى است عمومى كه تمامى حوادثى كه به حدود زمان و اجل محدود مى شود - و بعبارت ديگر تمامى موجوداتى كه در آسمانها و زمين و ما بين آندو است - دستخوش آن مى گردند، همچنانكه فرموده:  🕋وما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الا بالحق و اجل مسمى . و اين نكته از اينجا استفاده مى شود كه در آيه شريفه به طور اطلاق فرموده:  خداوند هر چه را بخواهد محو مى كند و هر چه را بخواهد اثبات مى نمايد و صرف اينكه مورد آيه مسأله است باعث نمى شود كه از اطلاق آن صرفنظر نموده، عموميّت آن را تخصيص بزنيم، ⚪️زيرا مورد مخصص نيست و بدون هيچ ترديدى آيه اطلاق دارد. ⚪️ علاوه بر اينكه مشاهدات خود ما نيز به ضرورت و بداهت شاهد و مطابق آنست، زيرا ما مى بينيم كه مسأله دگرگونى و تحوّل در تمامى اطراف عالم جريان داشته، هيچ موجودى وقتى در دو زمان مقايسه شود به يك حالت باقى نمى ماند، و حتما دستخوش تغيير و تحوّل شده، حالا يا ذاتش متحول شده، و يا صفاتش، و يا اعمالش. و در عين حال وقتى فى حد ذاته و بر حسب وقوعش اعتبار شود مى بينيم ثابت مانده، و تغيير نيافته، چون هيچ چيز از آن حالى كه بر آن حال واقع شده تغيير نمى پذيرد. پس براى تمامى موجودات ديده شده دو جهت است، 🔘يك جهت تغير كه از اين جهت دستخوش مرگ و زندگى، و زوال و بقاء، و انواع دگرگونيها مى شود. 🔘يك جهت ثبات كه از آن جهت به هيچ وجه دگرگونى نمى پذيرد. حال، اين دو جهت 👈يا همان كتاب محو و اثبات و الكتاب است. 👈 يا دو چيز ديگريست كه از آثار آن دو كتاب و متفرع بر آنها است. 👈به هر حال، آيه شريفه قابل تطبيق بر اين دو جهت هست، و در نتيجه شامل تمامى موجودات مى گردد.👉 2⃣خداى سبحان در هر چيزى قضاء و قدرى ثابت دارد كه قابل تغيير نيست. 3⃣قضاء دو قسم است: 🌸يكى قابل تغيير 🌸 يكى غير قابل تغيير. ج ۱۱ . ص ۵۱۸-۵۱۶ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا