eitaa logo
شهـــر پاســخ 🌍
10.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
از آیه تدبّر این نکته استنباط می‌شود که : قرآن کتابی عادی است که فهم عادی به درک آن دسترسی دارد ،ونسخ ناپذیراست ،و ابطال و تکمیل نمی‌شود و حکم آن ابدی است . ✨ با توجه به موارد فوق یعنی : اختلاف ناپذیری ، و نپذیرفتن تحول و تغییر ،راه نداشتن نسخ وابطال و مواردی از این قبیل ،لازمه این معنا آن است که⬅️ شریعت اسلامی تا روز قیامت استمرار داشته و قرآن باشد ✨ @darshainabazqoran
🕋الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ /۴۱ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ۖ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ/۴۲ 🔰سوره فصلت 🔸کسانی که به قرآن کفر ورزیدند یعنی مشرکین عرب که قرآن یه زبان آنان نازل شده در آتشند برای اینکه به کتابی نایاب کفر ورزیدند .کتابی که نه در عصر نزولش باطلی در آن رخنه می‌کند ونا تا قیامت .کتابی که از ناحیه خدای حکیم حمید نازل شده . @darshainabazqoran
🔴نکته مهم و فوری با سلام و عرض و ادب خدمت اعضای محترم درسهایی ناب از قرآن بخاطر بهتر شدن و تنوع بیشتر از امروز ان شاءالله برنامه کانال درسهایی ناب از قرآن بهبود میشود و علاوه بر مطالب قرآنی، مباحث روز از جمله مطالب سیاسی، علمی، فیلم، دلنوشته و... بارگذاری میشود و کل مطالب به صورت پرسش و پاسخ گذاشته خواهد شد و شما بزرگواران میتوانید سوالات دینی و سیاسی و احکامی و.... را به آی دی مدیران کانال ارسال بفرمائید و جواب آنرا دریافت بفرمائید 👌از امروز مدیریت کانال به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه) می باشد واگذار میشود و ما هم همچون سابق درخدمت شما به عنوان یکی از مدیران کانال خدمت گذار شما خواهیم بودنکته مهم مطالب قرآنی سابق حذف نمیشود فقط قراره ان شاءالله بهتر و با تیم قوی تر ادامه بدهیم و مطالب قرآنی همچنان هست ولی با رویکرد جدید و کاربردی تراسم کانال به شهر پاسخ تغییر پیدا میکند بهترین ها را برای همراهان قرآنی خودم آرزو میکنم دوستان و اقوام خودتان را به کانال خودتون دعوت بفرمائید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه اول چرا رهبری داخل خیلی از مباحث سیاسی ورورد نمیکند و برخورد نمیکند آیا اهل بیت علیهم السلام هم اینطوری عمل میکردند❓ جواب👇👇 👌👌حتما کلیپ فوق العاده زیبا را دانلود بفرمائید ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
شبهه دوم ♨️آیا خداوند میتواند شتری را بیافریند که از سوراخ سوزنی عبور کند، بدون اینکه در اندازه ی شتر و سوراخ سوزن تغییری ایجاد نشود❓ جواب شبهه دوم جواب اول بیان روان👇👇 قدرت خداوند به محال ذاتی تعلق نمی گیرد به عنوان مثال؛ اگر به خیاط ماهری مقداری آجر بدهیم و از او بخواهیم که برایمان لباس بدوزد، خیاط قادر به برآوردن خواسته ما نیست، اما این عدم توانایی به حساب نقص خیاط گذاشته نمی شود بلکه آجر قابلیت لباس شدن را ندارد . 👌✅لذا قدرت نامتناهی خداوند نمی تواند محال بالذات را به ممکن بالذات بدل نماید و یا کاری کند که شتر از سوراخ سوزن عبور کند، بدون این که سوراخ سوزن بزرگتر شود. و یا شتر کوچکتر شود و این نه بدان خاطر است که نقصی در قدرت بی پایان خداوند وجود دارد بلکه، بدان جهت است که چنین کاری شدنی نیست و اصلا این قابلیت وجود ندارد. ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
جواب دوم به شبهه دوم👇👇 در قرآن آیات متعددی داریم که اشاره میکند خدا بر همه چیز قادر و تواناست : الله قادر علي كل شي،یا أَنَّهُ عَلی‏ کُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ قَدیر و ... اما باید ببینیم که شیء چیست❓ آیا امور محال به عنوان شی هست🤔 آیا قادر بودن (قدرت داشتن) برای امور محال صدق میکند ❓ 👈ما در کل ما شی (موجود،وجود) داریم و لا شی (موجود نبودن) همان محال هست. و محال خود به دو بخش تقسیم میشود ... ۱)محالی که به طور عادی محال است ۲)محالی که ذاتا" محال است توضیح انواع محال به بیان روان👇👇 چیزی است که فرض آن متضمن تناقض باشد، یعنی لازم بیاید که یک چیز در آن واحد و از دیدگاه واحد، هم باشد و هم نباشد مثل قضیه 5=2+2 که مستلزم تناقض هستند زیرا مثلا دو کتاب را که به دو کتاب دیگر بیفزائیم اگر بجای چهار کتاب پنج کتاب شود بدین معنی است که 2+2 هم 2+2 است و هم نیست زیرا وقتی 2+2 مساوی 5 باشد بدین معناست که دیگر 4 نیست پس دو کتاب بعلاوه دو کتاب هم چهار کتاب است و هم چهار کتاب نیست. به این معناست که فلان معلول بر حسب عادت از علّت خاصی بوجود می آید ولی بر حسب واقع ممکن است علّت دیگری هم داشته باشد که گاهی از آن طریق موجود می شود، مانند شفای بیماران از طریق اعجاز که در عرف و عادت متداول، علل معینی دارد(یعنی طرف باید دکتر برود تا خوب شود) ولی به هنگام ظهور معجزه ، به وسیله علل دیگری مانند نفوس پاک اولیاءِ خدا و تأثیر دعای آنان تحقق می یابد. 👈از این دو نوع محال، قسم اول (محال ذاتی) متعلق قدرت خداوند واقع نمی شود، زیرا محال ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض است و چیزی که فرض آن متضمن تناقض باشد، تحقق و وقوعش هم مستلزم تناقض است. 👈اما محال عادی در حقیقت ناممکن نیست، بلکه جهل ما به علّت واقعی، سبب شده است که آن را محال تصوّر کنیم و بنابراین قدرت خداوند به آن تعلّق می گیرد. ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔻پاسخ به شبهه میهمان برنامه خندوانه 🎤 حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی؛ استاد حوزه و دانشگاه 🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع « بررسی ابعاد اشغال ایران توسط متفقین در شهریور 1320 » ✔️ دلایل اشغال ایران توسط قوای متفقین ✔️ بررسی عدم دخالت مراجع تقلید در جریان حمله متفقین ✔️ وادادگی ارتش رضاخان پهلوی در برابر اشغال ایران توسط متفقین ⏱ زمان پخش: 📆 چهارشنبه، 2 شهریور ۱۴۰۱ساعت ۱۸:۰۰ 🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ: 🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh ➡️ @citypasokh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔻دلایل اشغال ایران توسط قوای متفقین 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔻ضعف ارتش در مواجهه با نیروهای متفقین 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔻چرایی عدم مقاومت ارتش ایران 🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
چکار بکنیم که به آرامش برسیم آیا قرآن راه حلی دارد❓ بخش اول 💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢 اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد..... ✅💯این آیه در بیان یک قاعده و یک اصل است آن هم اصل خاصیت و خصوصیت نفس الامری همه چیز در عالم چه در طبیعیت و چه در زندگی انسانها اما توضیح این قاعده این است که تمام موجودات و (یعنی قبل از آن عمل) از آنکه به دیگران نفع یا ضرری برسانند خودشان و از سایر موجودات از آن خاصیت بهرمند خواهند شد. مثال طبیعت : گوارایی و زلالی آب چشمه اولا و بالذات برای خود چشمه است ثانیا و بالعرض و مقطعی و محدود دیگران بهرمند خواهند شد (مثلا در یک تفریح نیم روزه فقط ازش لذت میبرند) 👈یا زیبایی و خوش عطری گل..... ✅👌عکس آن هم صادق است یعنی تلخی سیاهی و... یعنی تلخی اول برای خود مواد طبیعت است بعد برای دیگران مثلا لجن زار که حالت تعفن دارد اولا بالذات برای خود لجن است و بعد برای دیگران است. 👌✅👌اگر بدانیم که هر کار خیری که از ما صادر میشود و خیر و برکاتش به ما نائل میشود قطعا بیشتر رغبت انجام آن را پیدا خواهیم کرد ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
بخش دوم 💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢 اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد..... ✅مثلا کسی که نماز اول وقت میخواند و (یعنی قبل از آن عمل) خود مصلی(کسی که نماز میخواند) لذت میبرد بعد از او نماز لذت میبرد(بله نماز هم لذت میبرد لذا در روایت داریم کسی که نمازش قبول نشود و رد بشود نماز بهش میگوید خداوند ضایع ات بکند همانطوری که من را ضایع کرد... ) الصادق(علیه السلام): قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): من صلی الصلاة لغیر وقتها رفعت له سوداء مظلمة تقول: ضیعک الله کما ضیعتنی. امام صادق(علیه السلام) فرمود: رسول خدا فرمودند: کسی که نماز را در غیر وقت انجام دهد عوض نماز سیاهی تاریکی بالا می رود و می گوید خدا تو را ضایع گرداند همان طوری که تو مرا ضایع گردانیدی. 💯✅👌 یا مثلا کسی که کینه دارد بیشتر و پیشتر از دیگران خودش اذیت میشود یعنی اول آزار برای اوست بعد دیگران آزار میبینند ✅👌👈یامثلا کسی که عصبانی میشود قبل از اینکه با این عصبانیتش لذت زندگی را از دیگران بگیرد اول لذت از زندگی خودش گرفته میشود چون انسان عصبی نمیتواند از داشته هایش لذت ببرد این اصلی که خدمتتان گفتم در روایات هم موجود است به عنوان نمونه 👇👇 چرا برای کسی که سلام بکند 69تا ثواب میدهند ولی برای کسی که جواب سلام را میدهد یک ثواب؟ چون حظ و بهره و برای کسی است که اول سلام بکند ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
شبهه ♨️👈ما گفتیم هر کسی هر عملی انجام بدهد و به خودش باز میگردد و این لام لانفسکم (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ)یعنی این نفع و ضرر اول به خودش اختصاص پیدا میکند بعد به دیگران ولی ما افرادی میبینیم که اثر احسان یا گناه بیشتر و پیشتر به خودش برنگشته است❓❓ جواب👇👇 👌✅ اولاجوابش روشن است، و آن اين است كه صاحب اين اشكال غفلت ورزيده از اينكه قرآن كريم چه نظرى نسبت به آثار اعمال دارد و اينكه اثر هر عملى به عاملش بر مگردد مربوط به آثار اخروى اعمال است كه به هيچ وجه به غير صاحب عمل ربطى ندارد، و در اين باره فرموده است:" مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ ✅👈ثانیا و اما آثار دنيوى اعمال چنان نيست كه به غير فاعل نرسد بلكه در صورتى كه خدا بخواهد به عنوان انعام و يا عذاب و يا امتحان اثر عمل شخصى را به شخص ديگر نيز میرساند بنا بر اين اينطور نيست كه هر فاعلى بتواند به طور دائم اثر فعل خود را به ديگرى برساند، مگر همان احيانا كه گفتيم مشيت خدا بر آن تعلق گرفته باشد، و اما خود فاعل اثر فعلش دائما و بدون هيچ تخلفى به خودش برمیگردد. بنا بر اين نيكوكار سهمى از عمل نيك و بدكار سهمى از عمل بد خود دارد، هم چنان كه فرمود:" فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ" «2». پس اثر فعل از فاعلش جدا نمیشود، و بطور دائم به غير او نمیرسد، و اين همان معنايى است كه از حضرت على (علیه السلام) روايت شده كه فرمود: تو هيچ احسانى به غير نمیكنى و هيچ بدى نيز به غير نمیكنى آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود. " فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً". ترجمه تفسير الميزان، ج‏13، ص: 54 ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
جواب سوم 👌👈ثالثا: ما خیال میکنیم حتما طرف را باید ماشین بزند یا به مرضی غیر قابل درمان مبتلا بشود تا ما متوجه بشویم که ایشون هم اثر گناه بهش برگشته یا طرف یک دفعه صاحب خانه بشود یا صاحب فلان امکانات بشود تا ما متوجه بشویم که اثر فلان کار خیرش به او برگشته حال آنکه اینطور نیست گاهی طرف به یک مرض درونی و روحی مبتلا میشود که فقط خودش و خدایش میداند از کجا دارد میخورد یا برعکس طرفی که احسان کرده به یک آرامش و لذت درونی میرسد که فقط خودش و خدایش میدانند. ✅👌👈کلا تصور ما درباره عذاب و بازگشت عمل خیلی وقتها اشتباه است مثلا عذاب را این میدانیم که از آسمان سنگ ببارد یا زمین باز بشود و طرف را ببلعد. ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
◾️انا لله و انا الیه راجعون ●●●إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ: هر گاه عالمی بمیرد رخنه‌ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمی‌پوشد. ⚫️رحلت حضرت آیت الله ناصری (رحمةالله علیه) استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مد ظله) و مردم ولایتمدار ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نماییم. ◾️ان شاءالله با اربابشان ابا عبدالله الحسین (علیه‌السلام) محشور باشند.. ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
💢شبهه: در آیه 39 سوره حجر، به خداوند می‌گوید: به دلیل این‌که مرا گمراه کردی من نیز انسان‌ها را گمراه می‌کنم، اگر ، شيطان را گمراه كرده، راندن او از درگاه خود يك كار ظالمانه است و در واقع شیطان تقصيرى ندارد!؟ ✍️پاسخ: ⬅️ شیطان از روی ، کار اشتباه خود را به خداوند متعال نسبت داده در حالی که به طور قطع و یقین هرگز کسی را گمراه نمی‌کند؛ زیرا اولاً: گمراه کردن دیگران قبیح و زشت است و هیچ‌گاه عمل قبیح از خداوند متعال صادر نخواهد شد. ثانیا: خود خداوند می‌فرماید: خداوند هرگز به مردم نمى‌‏كند، ولى اين مردم‌ هستنند كه به خويشتن ستم مى‏‌كنند.» ♦️و از طرفی اين رسم همه ابليس‌ها و شياطين ‏است كه 🔸اولا: گناهان خويش را به گردن ديگران مى‏‌افكنند، و 🔸ثانيا: همه جا مى‏‌كوشند تا اعمال زشت خود را با منطق غلطى توجيه كنند، نه تنها در برابر بندگان خدا، حتى در برابر خود خدا كه از همه چيز آگاه است.» ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
♨️ دروغ بزرگ استخدام روحانیون در بانک‌ها! ❌ وقتی جای ۳۶ نفر ناظر شرعی با ۲۰ هزار کارمند بانک عوض می‌شود. 🔹 مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی روز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ گفت‌وگویی را با خبرگزاری صداوسیما درباره موضوعات مختلف اقتصادی انجام داده و در این مصاحبه به استقرار ناظران شرعی در بانک‌ها هم اشاره کرده بود، اما یکی از رسانه های داخلی با انتخاب گزینشی بخش کوتاهی از مصاحبه و برداشت و تحلیل کاملاً اشتباه تیتر زده بود «حضور روحانیون در بانک‌ها قطعی شد؟ / چند روحانی در بانک‌ مشغول به کار می‌شوند؟»؛ پس از آن هم برخی در فضای مجازی این دروغ بزرگ را نشر داده و از آن علیه روحانیت بهره برداری کردند. 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه: 🔻 بانک مرکزی در دوره جدید به فکر افتاده است همانطور که نظارت بر مدیریت بانک‌ها و اجرای سایر قوانین بانکی دارد باید بر بعد شرعی بانک‌ها هم نظارت کند، بنابراین باید کسانی که آشنا با مسائل فقهی و بانکی باشند در بانک‌ها حضور داشته باشند، البته منظور ما از بانک‌ها شعب بانکی نیست، بلکه هر بانک یک ناظر شرعی است. ما ۳۶ بانک داریم بنابراین ۳۶ ناظر شرعی نیاز است. 🔻 ناظران شرعی باید ۱- تخصص در مسائل پولی و بانکی به طور مثال دکترای اقتصاد باشند ۲- علاوه بر این باید با مسائل شرعی و فقهی بانک‌ها هم آشنا باشند. 🔻 ناظران حق دخالت در امور مدیریت بانک‌ها را ندارند، بلکه تنها نظارت می کنند وباید به شورای فقهی گزارش بدهند. 🔻 استخدام ۲۰ هزار روحانی برای ۲۰ هزار شعبه بانکی یک شانتاژ رسانه ای است. 🆔 @pasokhcity
⚠️‼️♨️شبهه سوم بعضی ها قائل به این شدن که انسان هر کاری انجام میدهد مجبور است نه از روی اختیار مثلا اگر ماشین زیر پای من باشه هر طرفی که راننده اراده بکند ماشین هم میرود انسان هم همینطور است هر چه که خداوند از قبل به او گفته انسان هم انجام میدهد مثل بازیگر که هرچه نویسنده برایش نوشته باشند بازیگر هم آنرا اجرا میکند حتی برای اثبات حرفشان به آیاتی استدلال کردند از جمله👇👇 يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ (خداوند هرکس را بخواهد هدایت و هرکس را بخواهد گمره میکند)❓❓ جواب اول👇👇 💯اول باید این سوالات جواب داده بشود بعد جواب این شبهه مشخص میشه👇👇 1)یعنی چه خداوند عده ای هدایت میکند و عده ای را گمراه میکند❓ 2)یعنی آیا خداوند به یک نفر آدرس صحیح میدهد پس هدایت میشود و به نفر دیگر آدرس غلط میدهد پس او گمراه میشود❓ ✅خداوند به همه یک آدرس میدهد ولی با همان آدرس عده ای گمراه میشوند و عده ای هدایت به عنوان مثال👇👇👇 یا سوره اسراء آیه 82:وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً (و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم ولى ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد) یک قرآنه ولی عده ای با همین قرآن هدایت میشوند و جلب رحمت میکنند و عده با همین قرآن خسارت میبینند وگمراه میشوند(مثل قرآن به نیزه کردن در جنگ صفین.. ) ✅هنر قرآنه که با یک مثال عده ای را هدایت میکند و عده ای را گمرا میکند مثلا خداوند به یک پشه مثال میزند: إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ (و خدا را شرم و ملاحظه از آن نیست که به پشه و چیزی بزرگتر از آن مثل زند، پس آنهایی که به خدا ایمان آورده‌اند می‌دانند که آن مثل حق است از جانب او، و اما آنهایی که کافرند می‌گویند: خدا را از این مثل چه مقصود است؟ گمراه می‌کند به آن مثل بسیاری را و هدایت می‌کند بسیاری را! و گمراه نمی‌کند به آن مگر فاسقان را) 👌با همین مثال عده ای گمرا میشوند و عده ای هدایت میشوند ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
✅جواب دوم👇👇 دوستان بزرگوار همانطوری که گفتم هر وقت آیه ای میخوانیم جواب سوالمان خیلی وقتها آخر آیه آمده است، مثال 👇 🔻چرا خداوند عده ای را گمراه میکنه 👈يضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ در آخر آیه خداوند میفرماید که منظورم است 🔻یا سوره های دیگر میفرماید که چه کسانی را خداوند گمراه میکند در اصل منظورش اینه باعث شان شده است 👇👇👇 🔻و اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ (4)( سبب شده گمراهشان بکند) 🔻و اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ (5)( سبب گمراهیشان شده) 🔻و اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين (6)( سبب شده گمراه بشن) 🔻إنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَفَّارٌ (7) 🔻 إنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ كَذَّاب(8) 💯👌✅ضلالت خداوند یک امر عدمی است نه وجودی یعنی لطفش را بر میردارد نه اینکه طرف را هل بدهد داخل گمراهی ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
🔶اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه‌شناسی و گفتمان‌سازی 🎙با حضور اساتید حضرات آیات و حجج اسلام: خاتمی، ملکی، بهجت‌پور، مقیمی حاجی، محمدی شاهرودی، رستم‌نژاد، باقرزاده، برته، محمدی، شاکرین، پورامینی، کاشی‌زاده و آقایان دکتر رحمانی و دکتر سلیمانی 📆 تاریخ: 9 و 10 شهریور ماه 1401 ▪️آدرس: قم، جمکران، خیابان ظهور، مجتمع نرجس خاتون 🖥پخش افتتاحیه و اختتامیه با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ: pasokh.tv ➡️ @spasokh
اگر قرآن می فرماید لا اکراه فی الدین پس چرا مرتد حکمش اعدام است❓ پس چرا جهاد انجام میدهد❓ جواب اول ✅👌آیه الله جوادی آملی حفظه الله❤️ ارتداد زمانی مصداق دارد که شخصی با یقین معرفتی اسلام را پذیرفته و با وجود چنین یقینی از اسلام خارج شود. بنابراین کسی که یقین معرفت شناختی ندارد اگر به تحقیق بپردازد حتی اگر منجر به پذیرش دین دیگری شود اصلا مرتد نیست تا حکم مرتد بر او جاری شود. بسیاری از دیگر فقیهان نیز مانند آیه الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و ... برآنند که ارتداد مستند به شبهه ، محکوم به حکم ارتداد نیست یعنی اگر کسی در روند تحقیق گرفتار شبهه شد و از اسلام خارج گشت، نمی توان حکم اعدام را بر او جاری ساخت. ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity