#غیب چیزیست که قابل حس نباشد. پس آنجا که قرآن در مورد درک خدا گوید «لا تدرکُه الابصار» منظورش انحصار در عدم امکان دیدن خدا نیست بلکه منظورش کلّ حواس است. «لا تدرکه الحواس»
💠 روایات زیادی داریم که معصومین فرموده اند ما خدا را در نماز میبینیم. این #دیدن، همان ایمان به غیب است که سبب #شهود_قلبی شده است.
🌘 در مورد اینکه معنی «بالغیب» چیست ۳ احتمال وجود دارد:
۱. «باء» تعلق است یعنی غیب، متعلق ایمان مومن بوده و مومنان به غیب ایمان دارند.
۲. «باء» ظرف و حال است. برعکس منافقیان که طبق قرآن فقط درحالت ظاهر و بیرونی مومن و خلوت که میشود کافرند مومنان در خلوت و غیب نیز مومنند.
۳. «باء» سببیه است یعنی بوسیله قلب (که غیب و غیر محسوس است) مومن میشوند نه به زبان.
✅نظر علامه جوادی: ایراداتی که بر مورد اول گرفته شده صحیح نیست زیرا هم تکرار صورت نگرفته و هم خداوند باطن و ظاهر است. (به صوت رجوع کنید)
از همه مهمتر اینکه سیاق متن نشان میدهد که در چند آیه بعد نیز همگی متعلقات ایمان و عمل را نشان میدهد. پس مورد اول درست تر است مگر اینکه بتوان از طریقی این ۳ نظر را جمع کرد.
🔆ظاهر در برابر باطن است و تعارض دارند اما اگر ظاهری، تام و بینهایت شد باطن هم میشود. خداوند که ظهورش در همه چیز هست و همه چیز نشانه وجود خداوندند باعث شده در همه حال این وجود جلو چشم و ذهن انسان باشد لذا همین شدت ظهور، باطن و پنهان بودن خدا را نیز سبب شده است.
مفسر :#حضرِت آیت الله جوادی آملی
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
❓چندتا سوال و شبهه :
سوال اول:
در آیات زیر خداوند غیب را مخصوص خودش میداند چطور شما میگویید پیامبران و دیگران هم #غیب میدانند؟
سوره النمل آیه ۶۵
قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ
ﺑﮕﻮ : ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ #ﻏﻴﺐ نمی ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ؟
سوره الأنعام آیه ۵۹
وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
ﻭ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻱ #ﻏﻴﺐ ﻓﻘﻂ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ . ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺧﺸﻜﻲ ﻭ ﺩﺭﻳﺎﺳﺖ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺮﮔﻲ ﻧﻤﻰ ﺍﻓﺘﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﺯﻣﻴﻦ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﺮ ﻭ ﺧﺸﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ ﺛﺒﺖ ] ﺍﺳﺖ .
جواب:
خدواند در آیات زیر👇👇این علم خودش را به کسانی که الا من ارتضی من رسول باشد
سوره الجن آیه ۲۶ و ۲۷
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا
[ ﺍﻭ ] ﺩﺍﻧﺎﻱ #ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.
إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا
ﻣﮕﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﻏﻴﺐ ] ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻧﻲ [ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ] ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻤﺎﺭﺩ
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
🔴♨️شبهه
اگر پیامبران و اهل بیت علیهم السلام #علم_غیب دارند پس دیگه اعمالشان چه فضیلتی دارد؟مثلا وقتی امام علی علیه السلام از غیب خبر دارد اگر در شب لیله المبیت جای پیامبر بخوابد هیچ آسیبی بهش وارد نمیشود پس دیگر این خوابیدن چه فضیلتی دارد؟ وسایر کارهای که اتفاق افتاده مثل واقعه کربلا و...
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
جواب👇👇
نکته اول:
✅این علم برای امام تکلیفآور نیست چون علمی موجب تکلیف است که مکلف بتواند بر اساس آن علم، منشأ تغییر و تأثیر باشد
👌✅همان طور که برای علی(علیه السلام) بر اساس علم عادی بشری شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجری مانند سایر شبهاست. به همین جهت به سمت مسجد حرکت میکند. علم غیبی که به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد، برای ایشان تکلیفی ایجاد نمیکند و مأمور است که بر اساس علم عادی عمل کند.
البته اگر از راه طبیعی، کسی به ایشان خبر میداد که امشب بنا است شما را در مسجد ترور کنند، حضرت از رفتن خودداری میکرد، یا احتیاط بیشتری به خرج میداد، چنان که وقتی چنین خبری به امام حسن(علیه السلام) داده شد، حضرت زیر لباس خود زره پوشیدند. یا وقتی که به امام حسین علیه السلام خبر دادن قصد دارند در مکه شما را به شهادت برسانند امام مناسک حج را نیمه کاره رها کرد (هرچند اگر این شخص به امام نمیگفت امام از طریق علم غیبش میتوانست متوجه بشود ولی تکلیف آور نبود)
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
نکته دوم :
میتوان گفت که ائمه (علیهم السلام) هر چند دارای علم غیب اند ولی علم غیب آنها بالفعل نیست بلکه شأنی است یعنی هرگاه که اراده کنند چیزی را بدانند به اذن خداوند خواهند دانست و خداوند ایشان را آگاه خواهد کرد بنابراین ممکن است که امام نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشته باشد چون اراده نکرده بداند یا خداوند نخواسته که او بداند
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
نکته سوم :
عمل بر اساس علم غیب با حکمت بعثت انبیاء(علیهم السلام) و نصب ائمه(علیهم السلام) منافات دارد، زیرا در این صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظایف فردی و اصلاحات اجتماعی به بهانه برخوردار بودن آنان از علم غیب و عمل بر اساس علم خدادادی از وظیفه خود سرباز خواهند زد.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
نکته چهارم
✅👌علم غیب امام از سنخ علم الهی و متصل به منبع علم الهی است و این سنخ از علم منشأ تغییر در حوادث عالم نیست یعنی همان طور که خدا میداند عاقبت بنده گان یا این عمل چه میشود ولی دانستن خداوند موجب تغییر در عمل بندگان نمیشود و باید عالَم بر اساس سیر طبیعی خودش جلو برود
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
دید افراد کافر نسبت به #غیب👇
سوره البقره آیه۵۵ وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﺪ : ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ نمی ﺁﻭﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ [ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ . ﭘﺲ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﻳﺪﻳﺪ.
#دفاع_مقدس
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
ایمان به #غیب باید به اینجا ختم بشود كَأَنِّی أَرَاكَ
فرازی از دعای عرفه
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشَاكَ كَأَنِّی أَرَاكَ وَ أَسْعِدْنِی بِتَقْوَاكَ وَ لاَ تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِكَ
اى خدا بمن آن مقام ترس و خشیت از جلال و عظمتت را عطا كن كه گویا تو را میبینم و مرا بتقوى و طاعتت سعادت بخش و بعصیانت شقاوتمند مگردان
#دفاع_مقدس
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مثل شهدا با خدا مناجات بکنیم
تا الان چند بار اینطور با خدا صحبت کردیم
#دفاع_مقدس
#هفته_دفاع_مقدس
#ما_ملت_امام_حسینیم
@darshainabazqoran