eitaa logo
کانال احکام تخصصی احکام شرعی
61 دنبال‌کننده
122 عکس
21 ویدیو
2 فایل
کانال احکام تخصصی احکام شرعی لینک کانال @pasokhg🌺 ارسال سوالات شرعی @sajad13861392
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فهماندن به دیگران در هنگام نماز ‌ ✅ اگر کلمه‌ای را با قصد ذکر بگوید، مانند اینکه بگوید: «الله اکبر» و موقع گفتن آن، صدا را بلند کند تا مطلبی را به دیگری بفهماند، اشکال ندارد ✍️🍁ولی چنانچه به قصد اینکه را به کسی بفهماند ذکری بگوید؛ اگرچه قصد ذکر هم داشته باشد، نماز باطل می‌شود. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۲۹ 🌐https://eitaa.com/joinchat/3671719970C79ba7ccc4b
موضوع: بسم الله الرحمن الرحیم. در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، برای عمل به دستورات دینی یکی از راههایی که بیان شده کردن از اهل علم است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود: ✍️🍁1.عقیده‌ نسبت ‌به ‌اصول ‌دین باید‌ از روي يقين و اعتقاد جزمي باشد و اين يقين از هر دليل و طريقي حاصل شود كافي است  فرقي ندارد از طريق برهان و استدلال باشد يا از گفته والدين و دانشمندان باشد ولی‌ در ‌احکام ‌و مسائل‌ شرعي چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد‌ باید طبق فتوای ‌مرجع تقلید اعلم عمل‌كند. چرا که روشن هست از نگاه عقلاء کسی که در رشته ای تخصص ندارد، به متخصص آن رشته مراجعه می کند مرجع اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن ‌احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. ✍️🌱2.برای مرجع اعلم راههایی وجود دارد، از ساده ترین راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند. ✍️🍁3.بعد ‌از ‌ مرجع تقليد، برای صحیح بودن تقلید، باید یک مرجع زنده اعلم  انتخاب کند سپس برای باقی ماندن بر مرجع میت یا تقلید از مرجع زنده، طبق نظر همان اعلم زنده ای که انتخاب کرده عمل کند؛ ضمنا اگر طبق نظر مرجع زنده وظیفه فرد باقی ماندن بر مرجع میت باشد  در هر صورت  در مسائلی که مرجع میت فتوایی ندارد یا برای پرداخت وجوهات شرعی باید به مرجع زنده مراجعه کند. 📚(رساله مراجع ج1 مساله 9- عروه الوثقي ج1 ،  الاجتهاد و التقليد مساله 52).  .(عروه الوثقی، الاجتهاد و التقليد ، مساله 20 (رساله مراجع ج1 مساله 1و2؛ عروه الوثقی، الاجتهاد و التقليد مساله 17) https://eitaa.com/joinchat/3671719970C79ba7ccc4b
موضوع: سلام علیکم‎ خداوند در قران مجید در مورد اهمیت وفای‎به عهد  می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا  و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34) ✍️🍁چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم: 👇👇👇 1️⃣عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است. (رساله مراجع 2668)  ✍️🍁 قسم شرعی این است که  اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند .(رساله مراجع 2671)   ✍️🌱اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند. (رساله مراجع 2670 و 2669)  
🔰احڪـ🔎ــام ربـــ🔥ـــا 🔹🔷 ربا بین زن و شوهر ⁉️ آیا بنده می توانم مبلغی را به همسرم قرض بدهم به این شرط که بازپرداخت آن بیشتر باشد؟🧐 ✅ اشکال ندارد، بین زن و شوهر ربا نیست.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:بر الوالدین اکبر فریضة. بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.( میزان الحکمة، ج 10، ص 709.) اما مساله شرعی: اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است  که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود: مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگی‌شان در صورت فقر و نیاز لازم است  مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند. مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب می‌آید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب می¬آید. خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال  محمد. جهت اطلاع:نکته سوم هر چند در برخی منابع فقهی مشاهده شده است و برخی مراجع اصلا متذکر نشده است به نظر می رسد که سبک زندگی اسلامی هست و لازم است به آن توجه شود و مستندش می تواند برخی فتوای فقها باشد. 📚منابع: ایت الله سیستانی، رساله جامع ج2 م 519؛ ایت الله مکارم سایت معظم له،
زمان ادای بدهی - بدهکار زمانی که شرعاً حق ادای بدهی خود را دارد، در صدد ادای دین برآمده؛ ولی طلبکار بدون عذرشرعی از دریافت آن امتناع کرده است. حال پس از گذشت مدتی که ارزش پول کاهش زیادی پیدا کرده آن را مطالبه می کند. آیا بدهکار علاوه بر اصل بدهی شرعاً موظف است کاهش ارزش پول (تورم) را جبران نماید؟ مقام معظم رهبری : در فرض فوق، پرداخت همان مبلغ سابق کافی است.
موضوع: 🌱✍️یکی از موضوعاتی که از جهت شرعی احکامی دارد، موضوع محرمیت است که با شناخت محارم، با از افراد نامحرم موازین شرعی مانند رعایت حجاب و مانند اینها رعایت شود. از جهت شرعی محرمیت از سه راه حاصل می شود: 1-تولد 2- شیرخوردن با  شرایطی 3- ازدواج.  که در این فرصت به محارمی که از طریق ازدواج ایجاد می شود، اشاره می شود: ✍️🌱1. اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با تمامی فرزندان و نوه های شوهر محرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.  ✍️🌱2.اگر آقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و چه مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.  ✍️🌱3.با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و برادر شوهر با خانم محرم نمی شوند.و واجب است خانم در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل پوشش شرعی را رعایت کند
✍️موضوع :حكم مردگی زیر ناخن ✍️🌹سؤال: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟❓❓❓❓ ✅✍️خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند و روی پارچه دست‌تر بکشند لینک گروه سوالات شرعی https://eitaa.com/joinchat/3671719970C79ba7ccc4b
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️ ملاک تبعیت از امام‌جماعت چیست؟ مثلا اگر مأموم قنوت خود را طولانی‌ کند و دیرتر از امام جماعت به رکوع رود آیا جماعت وی باطل می‌شود؟ ✅پاسخ: ملاک صدق عرفی تبعیت است. در فرض مذکور اگر به رکوع امام نرسد یا اگر هم برسد آنقدر فاصله شود که تبعیت صدق نکند نماز مأموم فرادی می‌شود. ولی اگر با وجود رعایت تبعیت عرفی رکوع امام آنقدر سریع باشد که مخل به صدق تبعیت نشود نماز جماعت او صحیح است.
احترام ❤️ مادر لازم است و كارى كه موجب أذيّت او مى‌شود بايد ترك شود. 🌸 دستورات مادر اگر از روی دلسوزی و بخاطر فرزند است مخالفت با خواسته مادر حرام است. و اگر بخاطر فرزند نیست لازم نیست دستورات را انجام دهد اما باید طوری عمل کند که باعث اذیت مادر نشود. 🌱در انجام تكاليف شرعى (واجبات و محرمات) اگر پدر ومادر مخالفت کردن اطاعت از والدين لازم نيست. 💳 تامین نیازهای زندگی مادر در صورت فقر و نیازمند بودن، بر فرزندان واجب است. 👨‍⚕️👩‍⚕️ اگر مادر نياز به پرستارى و نگهدارى داشته باشند بر فرزندان (پسر و دختر) واجب است به آنها كمك نمايند. انجام قضاء نماز و روزه مادر بر پسر بزرگتر: 🔹آیات عظام: مکارم، نوری، مظاهری : باید انجام دهد یا اجیر بگیرد. 🔹آیات عظام: خامنه‌ای، سبحانی، فاضل، صافی: بنابر احتیاط واجب انجام دهد یا اجیر بگیرد. 🔹آیات عظام: وحید تبریزی، سیستانی: مستحب است انجام دهد یا اجیر بگیرد. 🤔 اگر پدرم دستوری بدهد ولي مادرم مخالفت کند، تكليف چيست؟ ✅ اگه می تونه هر دو را انجام بده و اگه نمی‌تونه هر کدام که از روی شفقت و دلسوزی باشه مقدمه و گرنه حرف مادر مقدمه البته باید طوری عمل کنه که دل پدر رو هم بدست بیاره. 💐در امر به معروف مادر هرگونه بى‏احترامى حرام است و بايد با مراعات ادب در صحبت و مودبانه او را به كار خير دعوت كرد و بهتر است از روش‏هاى غيرمستقيمى كه متوجه كار خطايشان بشوند، استفاده كرد.
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: برای جبران حق الناس رد مظالم بدیم کافیه؟ ✍️پاسخ: حق الناس اگر مالی باشد و بدانید که به چه کسی بدهکار هستید باید بدهی فرد را بپردازید و اگر دسترسی به فرد مذکور نداشته باشید و نتوانید آن فرد را پیدا کنید در این صورت از دفتر مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و رد مظالم به فقیر بدهید و اگر حق الناس غیر مالی است مثلا غیبت کسی را کرده در این صورت اگر طلب حلالیت مفسده ندارد طلب حلالیت بگیرد و اگر مفسده دارد توبه کند و کافی است و اگر در این موارد هم بخواهد می تواند به نیابت از آن افراد پولی را به فقرا صدقه بدهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••• https://eitaa.com/joinchat/3671719970C79ba7ccc4b •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•
موضوع: یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که همگان چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر باید از این گناه دوری کنند، اسراف کردن و تبذیر کردن با کلاسی محسوب نمی شود بلکه قرآن درباره تبذیرکنندگان می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ، مسرفین و تبذیر کنندگان پیروان شیطان هستند. لذا همگان باید مراقبت کنیم که از این دو گناه کبیره دوری کنیم به جهت اهمیت در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم: 1. اسراف یعنی مصرف كردن ‌مال ‌بيش ‌از حد و اندازه نياز و زياده روي به نحو غير متعارف را اسراف ميگويند مثلا در اتاقی که 10 لامپ دارد ولی 5 تا به مقدار نیاز و متعارف است، چنانچه ده تا روشن شود اسراف است و مصرف كردن مال در كار بيهوده و ناشايست ‌تبذير ‌مينامند.مثلا در نگهداری نان کوتاهی کند و فاسد بشود ودور بریزد یا مهمانی می گیرد و غذای قابل استفاده را در سطل زباله بریزد. 2. توجه شود اسراف حتی در آب وضو و غسل نیز حرام است. متاسفانه فرد از ابتدا تا انتهای وضو آب را باز می گذارد و اسراف می کند و به بهانه اینکه اگر در وسط وضو ببندد وضویش باطل می شود، مرتکب اسراف می شود در حالی که بستن شیر آب وسط وضو مبطل وضو نیست مثلا اگر همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دست‌ها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دست‌ها، دست کشیده شود، مطمئنا وضو صحیح است. (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد. یا اینکه فرش یا زمین نجس شده و آب فراوانی جهت تطهیر استفاده می شود در حالی اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی یا به شکل دیگری نجس شده باشد و بخواهید با آب کر و لوله کشی شهری تطهیر کنید چنانچه بعد از برطرف کردن عین نجاست یک مرتبه شسته شود، کافی است و به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است. لینک گروه سوالات شرعی https://eitaa.com/joinchat/3671719970C79ba7ccc4b گروه را به دوستان و آشنایان معرفی کنید با سپاس فراوان