eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
624 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه السلام: 🍃با نادان و دانا، بگو مگو نكن؛ چرا كه هرگاه با نادان بگو مگو كنى، آزارت مى دهد و هرگاه با دانا بگو مگو كنى، دانشش را از تو دريغ مى دارد 📚بحارالأنوار ج 2 ص130 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: داستان ابرهه و ابابيل و ايه قران چيست ؟ 🌺پاسخ: داستان سپاه ابرهه و اتفاقي كه بر سر آنان افتاد ، نقلي است تاريخي همانند همه نقل هاي ديگر . در اين مساله و امكان درستي و نادرستي اين مساله تفاوتي بين اين نقل ها نيست ، مگر در تعدد و تنوع منابع تاريخي ؛ در نتيجه مي توان با اين گزاره همانند هر گزاره تاريخي ديگري برخورد كرد . درستي و نادرستي آن را مورد توجه قرار داد ؛ احتمال نادرستي اين مساله از نظر تاريخي همانند احتمال عروج عيسي مسيح يا حتي تولد چنين فردي در منطقه ناصره فلسطين يا وجود فردي به نام زرتشت در ايران باستان است . 🔷البته ما مسلمانان از باب اعتقاد به وحياني بودن كتاب آسماني مان قرآن به اموري كه در اين كتاب نقل شده، از منظر تعبد نقلي معتقديم و همه آن ها را عين حقيقت و واقعيت مي دانيم. در نتيجه فارغ از شواهد و قرائن تاييد يا تكذيب تاريخي رخ دادن داستان سپاه فيل و هلاكت آنان، به اين واقعه آن گونه كه قرآن روايت فرموده« وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابيلَ» (1) ايمان قطعي داريم ؛ در نتيجه شواهد و قرائن پيدا و پنهان ترديدي در وقوع اصل اين داستان براي ما پديد نمي آورد . 🔷اگر مساله را به عنوان يك اصل تاريخي پذيرفتيم ، برخي از نقل هاي تاريخي ديگر نمي تواند به صحت اين نقل لطمه بزند و پذيرش آن را زير سوال ببرد ؟ يا به تعبير ديگر آيا امور تحقق يافته ديگر مانند تخريب كعبه يا حمله به كعبه توسط برخي به ظاهر مسلمانان همچون حجاج بن يوسف و يا قرامطه ، درستي ادعاي مسلمانان و قرآن در مورد داستان اصحاب فيل را زير سوال نمي برد ؟ در پاسخ به اين سوال از گذشته تا حال علما و بزرگان دين نكات و دقايقي را مورد توجه قرار داده اند كه برخي ذكر مي شود ؛ شيخ صدوق پاسخ مي دهد: ادامه مطلب را ببینید http://pasokhgoo.ir/node/22970 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: ايا مي توان به نيابت از کسي که گناهي مرتکب شده وزنده هم هست طلب استغفار کرد؟ 🌺پاسخ: بله می شود برای کسی که زنده است دعا،طلب مغفرت و استغفار نمود. 🍀چنان كه در حدیثی از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده است: «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ ،(1) 🌱 از پيامبر صلی الله علیه واله، سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني. » پي نوشت ها: 1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام حسين عليه السلام: ✍حاجت خود را جز نزد سه كس مَبَر: 🍃نزد ديندار، 🍃يا جوانمرد، 🍃يا بزرگزاده؛ زيرا... 📚تحف العقول حدیث 247 🔷 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: چهله کدام دعاها يا سوره ها خوب و مجرب است وبراي حاجت روايي مفيد است؟ 🌺پاسخ: در حدیث «وَ قَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) : يَا عَلِيُّ اقْرَأْ يس فَإِنَّ فِي يس عَشْرَ بَرَكَاتٍ فَمَا قَرَأَ جَائِعٌ إِلَّا شَبِعَ وَ لَا ظَمْآنُ إِلَّا رَوِيَ وَ لَا عَارٍ إِلَّا كُسِيَ وَ لَا عَزَبٌ إِلَّا تَزَوَّجَ وَ لَا خَائِفٌ إِلَّا أَمِنَ وَ لَا مَرِيضٌ إِلَّا بَرَأَ وَ لَا مَحْبُوسٌ إِلَّا أُخْرِجَ وَ لَا مُسَافِرٌ إِلَّا أُعِينَ عَلَى سَفَرِهِ وَ لَا يَقْرَءُونَ عِنْدَ مَيِّتٍ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَنْهُ وَ لَا قَرَأَهَا رَجُلٌ لَهُ ضَالَّةٌ إِلَّا وَجَدَ طَرِيقَهَا» (شعیری، محمد، جامع الأخبار، ص 46) 🍀 از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده که برای برخی از گرفتاری‌ها ـ از جمله 👈مشکل خوراک و پوشاک و ازدواج و ترس و مریضی و حبس و غربت و گم شدن چیزی ـ 👈به تلاوت مداوم سوره یاسین، سفارش کرده است. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: گناه کبيره چيست؟ 🌺پاسخ: انجام هر گناهي در برابر عظمت خداوند و از آنجا که مخالفت با فرمان او است به خودي خود گناهي بزرگ شمرده مي شود. البته در اين ميان برخي از گناهان نسبت به گناهان ديگر از قبح و زشتي بيشتري برخوردار هستند؛ 🌸در اين سنجش عموم گناهان دو دستهاند: 1. گناهان کبيره؛ 2. گناهان صغيره. 👈گناه کبيره، گناهي که در برابر ارتکاب آن وعده عذاب در قرآن و روايات داده شده است. امام خميني(ره) در کتاب تحرير الوسيله مي فرمايند: گناهان کبيره زياد است از جمله گناهان کببيره، گناهان زير مي باشد. 1ـ نوميدي از رحمت خدا 2ـ ايمني از مکر الهي 3ـ دروغ بستن به خدا و پيامبر 4ـ قتل 5ـ عاق پدر و مادر 6ـ خوردن مال يتيم 7ـ نسبت زنا دادن 8ـ فرار از جنگ و جهاد 9ـ قطع رحم 10ـ سحر و جادو 11ـ زنا 12ـ لواط 3ـ سرقت 14ـ قسم دروغ 15ـ کتمان شهادت 16ـ شهادت به ناحق دادن 17ـ عهد شکستن 18ـ بيش از ثلث وصيت کردن 19ـ شراب نوشيدن 20ـ ربا خوردن 21ـ براي کار حرام مزد گرفتن 21ـ قمار بازي 22ـ خوردن گوشت مردار و خوک و خون و ميته 24ـ در وزن خيانت کردن 25ـ تعرب بعد از هجرت(به جاهليت باز گشتن)26ـ کمک به ظالم 27ـ اعتماد به ظالم 28ـ حبس حقوق مردم 29ـ دروغ 30ـ تکبّر 31ـ اسراف و تبذير 32ـ خيانت به امانت 33ـ غيبت 34ـ سخن چيني 35ـ سرگرمي به لهو و لعب 36ـ سبک شمردن حج 37ـ ترک نماز 38ـ ندادن زکات 39ـ اصرار بر گناهان کوچک 40- شريک براي خدا قائل شدن 41- انکار آنچه خداوند نازل کرده42- محاربه و جنگ با اولياي خداوند. (1) 🔹همانطوري که در کلام حضرت امام نيز اشاره شده اصرار بر گناهان کوچک نيز از جمله گناهان کبيره شمرده شده است، کسي که گناه صغيره اي انجام دهد و بر آن اصرار داشته باشد به اين معني که آن گناه را ادامه بدهد بدون اينکه از آن گناه توبه کند، اين موجب مي شود که آن گناه از گناهان کبيره شمرده شود.(2) 🌱بنا بر اين انسان بايد در زندگي خود خيلي مراقب باشد که خداي ناکرده مرتکب گناه نشود و اگر در اثر جهل و ناداني در زندگي خود مر تکب گناه شد بلافاصله بعد از انجام گناه توبه کند و در صدد جبران آن گناه بوده و تصميم بر انجام دوباره آن گناه نداشته باشد. پي نوشت: 1.امام خميني، تحريرالوسيله، ج 1، ص 274. 2. همان، ج 1، ص 274. 3.زمر (39)، آية 53. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: ✅علت احیای فاطمیه چیست و چه سودی برای ما دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ قطعاً تمام آثار و برکاتی که در رابطه با برپایی مجالس عزادرای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وجود دارد، در برپایی مجالس عزای سیدة النساء العالمین حضرت زهرای اطهر(س) نیز وجود دارد. ما با شرکت در این مراسمات یا برگزاری آنها، خود را به اهل بیت پیامبر (ص) نزدیک تر می کنیم، مناقب و کمالات آنها را بیشتر می شناسیم و وظیفه خود در محبت اهل بیت (علیهم السلام) را انجام می دهیم: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى[شوری/۲۳] بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزدیكانم [اهل بیتم]» این مجالس، مجالسی است که معارف دینی را نشر می دهد، و انسان را در پیمودن مسیر الهی کمک می کند. خصوصا که تضرع و گریه در مصائب اهل بیت، پلیدی های دل را می شوید و اثر گناهان در ایجاد قساوت را رفع می کند. و حضور در این مراسمات، خود نشانه ای از تقوا است: «مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ[حج/۳۲] هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد، این كار نشانه تقواى دلهاست.» همچنین باید به اثر عظیم این مجالس، در تبلیغ حق توجه داشت. تمام مصائبی که حضرت زهرا(س) تحمل نمودند، در جهت احیای مسیر صحیح توحید بود. مسیری که بعد از پیامبر(ص) عده ای آن را به انحراف کشاندند. اما حضرت زهرا(س) با ایستادگی خود، و نثار جانش، کوشید تا چراغی در تاریخ روشن کند که تمام جویندگان حقیقت، آن را بیابند. از همین رو می بینیم که باطل پیشگان، چقدر از برپایی این مراسمات خشمگین می شوند و سعی در بی رونق کردن آن می کنند و در این راه از انواع ترفندها مثل شبهه پراکنی و ... استفاده می کنند. آنها سعی می کنند چراغ مسیر هدایت را خاموش کنند، تا کفر و نفاق مسیر انحراف پوشیده ماند، اما خدای متعال اراده کرده است که نور حقیقت همه جا را فراگیرد: «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ[توبه/۳۲] آنها مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند ولى خدا جز این نمى خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.» حضرت آیت الله وحید خراسانی در رابطه با بزرگداشت ایام فاطمیه می فرماید: از آنجا که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) ... واسطه تربیت تکوینیه و تشریعیه رب العالمین نسبت به ماست، و بر هر مسلمانى ... حق حیات ابد دارد، به مقتضاى ادراک عقل به وجوب شکر منعم، و حکم شرع به لزوم مودّت ذى القربى: (قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربى) و این که فاطمه احبّ و اَقرب خلق به رسول خداست، وظیفه ما این است که در این مصیبت کبرى که ناموس خدا و بضعه خاتم انبیاء و کفو سید اوصیا و مادر ائمه هدى نیمه شب غریبانه دفن شد، و قبر او که گنجینه اسرار خداست مخفى مانْد، بپا خیزیم و آن چه در توان داریم، در تعظیم شعائر روز شهادت او انجام دهیم، چون شهادت آن حضرت سند احقاق حق اوّل المظلومین است «وَ لَمْ أَرَ مِثْلَهُ حَقًّا أُضِیعا». 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا درد فراقی که عاشق می کشد بدون اینکه فعل حرامی مرتکب شود، کفاره اعمال است؟ یا حتی ثواب دارد؟ ✍️پاسخ: ✅پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: «هر كه عاشق شود و عشق خود را بپوشاند و پاكدامنى ورزد و صبورى كند، خداوند او را بيامرزد و به بهشت برد.» ( كنز العمّال : 7002) 🔻 و امیرالمومنین على عليه السلام نیز فرمود: «كسى كه در راه خدا جهاد كند و به شهادت رسد، اجرش بيشتر از آن كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد.» (نهج البلاغة : الحكمة 474) 🔻قاعدتا چنین احادیثی برای جائی بیان شده که انسان نسبت به کسی احساس عشق و علاقه پیدا می کند، اما به خاطر ترس از خدا، مرتکب عمل حرامی نشده و عفت به خرج می دهد. ✔️حتما چنین خودداری کردنی از گناه، بسیار باارزش و اجر شهید را خواهد داشت و اصولا چنین اعمالی ست که جهاد اکبر نامیده شده است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰در اذان زمان پيامبر (ص) اشهد ان علي ولي الله وجود نداشته آيا ما که داعيه شيعه بودن داريم در دين بدعت ايجاد کرديم؟ ✍️پاسخ: ✅براي همين فقهاي شيعه هيچ کدام نگفته اند که اين جمله جزء اذان است. از ديدگاه شيعه ، اذان مانند احکام شرعي ديگر، به رسول خدا(ص) وحي شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اينکه وحي است ، نمي توان آن راکم و زياد کرد. از حضرت امام صادق روايت شده است که فرمود: وحي بر پيامبرتان نازل مي شود و شما گمان مي کنيد که آن حضرت اذان را از ديگران گرفته است. صاحب جواهر مي گويد: ذکر جمله اشهد ان عليا امير المؤمنين در اذان ، اگر به قصد جزئيت نباشد، اشکالي ندارد و به موالات اذان ضرر نمي زند همان طوري که ذکر جمله صلي الله عليه و آله بعد از اشهد ان محمد رسول الله به موالات اذان آسيب نمي رساند. آيت الله حکيم در مستمسک العروه مي گويد: درباره شهادت به ولايت حضرت علي (ع )، شيخ طوسي در نهايه و مبسوط گفته است : روايات غيرقابل اعتمادي شهادت به ولايت را جزو اذان به حساب آورده است ولي نمي توان به آنها عمل کرد و اگر کسي اين جمله را بگويد، گناه نکرده است. ولي بايد دانست که اين جمله نه فضيلت اذان و اقامه است و نه از کمال اذان و اقامه است و علامه در منتهي مي گويد: اخبار شاذي که جمله «اشهد ان عليا اميرالمؤمنين» را جزء اذان و اقامه به حساب آورده ، قابل اعتماد نيستند. پس از اين آيه الله حکيم مي گويد: اگر کسي اين جمله را به قصد استحباب مطلق بگويد اشکالي ندارد چون در حديثي آمده است : هر وقت کسي لا اله الا الله و محمد رسول الله گفت ، بايد علي اميرالمؤمنين هم بگويد. بعد مي گويد: در عصر حاضر، جمله اشهد ان عليا ولي الله از شعارهاي تشيع گرديده است و اگر کسي به اين خاطر آن را بگويد اشکالي ندارد و حتي ممکن است گاهي ذکر اين جمله واجب باشد. در مستند العروه آمده است : ما براي گفتن جمله اشهد ان عليا ولي الله نيازي به ورود نص نداريم. چون ولايت ، از متممات رسالت ، از مقومات ايمان و کمال دين است و بخصوص در اين عصر هيچ گونه نيازي به امر ديگري نيست چون اين جمله روشن ترين شعار شيعه و آشکارترين رمز تشيع است . بر اين اساس ذکر اين جمله ، چه در اذان و چه در غير اذان هيچ گونه اشکالي ندارد. البته اين جمله جزو اذان نيست و اگر کسي به قصد اين که جزء اذان است ، آن را بگويد، کار حرامي کرده است ما چند روايت داريم که نشان مي دهد برخي از صحابه بعد از واقعه غدير در اذان خود جمله «اشهد ان عليا ولي الله» را مي گفته اند سلمان فارسي در عصر پيامبر در اذان و اقامه بعد از گواهي به يکتايي خدا و رسالت پيامبر(ص) به ولايت اميرمؤمنان علي (ع) نيز شهادت مي داد. يکي از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسيد و عرض کرد: اي رسول خدا، امروز موضوعي را شنيدم که قبلا نشنيده بودم . پيامبر فرمود: آن موضوع چيست ؟ او عرض کرد: سلمان اذان مي گفت . شنيدم او بعد از گواهي به يکتايي خدا و رسالت پيامبر به ولايت علي گواهي داد (اين ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجراي غدير رخ داد). پيامبر فرمود: سمعتم خيرا؛ چيز خوبي شنيده ايد. نيز در مورد ابوذر غفاري روايت شده ، يکي از اصحاب نزد پيامبر(ص) آمد و عرض کرد: اي رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پيامبر(ص) به ولايت علي شهادت مي دهد و مي گويد: اشهد ان عليا" ولي الله پيامبر فرمود: کذلک اونسيتم قولي في غدير خم من کنت مولاه فعلي مولاه فمن ينکث فانما ينکث علي نفسه ؛ همين گونه است . مگر سخن مرا در غدير خم فراموش کرده ايد که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علي (ع) رهبر او است . هر کس پيمان را بشکند، قطعا به خودش آسيب رسانده است . در هر حال علي (ع) به حکم آيه انما وليکم الله والرسول، از اولياء الهي بر مسلمين است ، شهادت دادن بر ولاء علي به حکم آيه ، بدون آن که آن را جزء اذان بدانيم کاري پسنديده است. بنا بر اين ما اين جمله را جزء اذان نمي دانيم که مرتکب بدعت شده باشيم بدعت ورود و ادخال ما ليس بدين في الدين است . ما آن را جزء اذان نمي دانيم بلکه جمله مستحبي مي دانيم که بعد از نام پيامبر مي آوريم و از آن گذشته برخي از روايات هم مويد اين معناست. و از اين هم گذشته قرآن ولي هاي مومنين را اين گونه معرفي مي کند "انما وليکم الله و روسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلاه و هم راکعون" يعني ولي ها سه نفر اند: خدا ، رسول ، مومناني که در رکوع صدقه مي دهند. که مصداق تام و تمام آن امير المومنين است پس اگر شهادت به ولايت امام علي بعد از رسالت رسول مکرم داده شد کار اشتباهي نيست گر چه ما معتقديم جزء اذان هم نيست. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: ذوالقرنين چه کسي بود؟ 🌺پاسخ: آيات 83-98 كهف در باره ذوالقرنين است و به بيان علامه طباطبايي از اين آيات استفاده مي شود: اول اينكه صاحب اين داستان قبل از اينكه داستانش در قرآن نازل شود. بلكه حتى در زمان زندگىاش، ذو القرنين ناميده مىشده و به اين لقب معروف بوده است. دوم اينكه او مردى مؤمن به خدا و روز جزاء و متدين به دين حق بوده كه بنا بر نقل قرآن كريم گفته است: هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّي فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَ كانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا و نيز گفته: أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذاباً نُكْراً وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ... گذشته از اينكه آيه قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْناً كه خداوند اختيار تام به او مىدهد، خود شاهد بر مزيد كرامت و مقام دينى او مىباشد، و مىفهماند كه او به وحى و يا الهام و يا به وسيله پيغمبرى از پيغمبران تاييد مىشده، و او را كمك مىكرده است. سوم اينكه او از كسانى بوده كه خداوند خير دنيا و آخرت را برايش جمع كرده بود. اما خير دنيا، براى اينكه سلطنتى به او داده بود كه توانست با آن به مغرب و مشرق آفتاب برود و هيچ چيز جلوگيرش نشود. بلكه تمامى اسباب مسخر و زبون او باشند. اما آخرت، براى اينكه او بسط عدالت و اقامه حق در بشر نموده به صلح و عفو و رفق و كرامت نفس و گستردن خير و دفع شر در ميان بشر سلوك كرد، كه همه اينها از آيه إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَباً استفاده مىشود. علاوه بر آنچه كه از سياق داستان بر مىآيد كه چگونه خداوند نيروى جسمانى و روحانى به او ارزانى داشته است. چهارم اينكه به جماعتى ستمكار در مغرب برخورد و آنان را عذاب نمود. پنجم اينكه سدى كه بنا كرده در غير مغرب و مشرق آفتاب بوده، چون بعد از آنكه به مشرق آفتاب رسيده پيروى سببى كرده تا به ميان دو كوه رسيده است، و از مشخصات سد او علاوه بر اينكه گفتيم در مشرق و مغرب عالم نبوده، اين است كه ميان دو كوه ساخته شده، و اين دو كوه را كه چون دو ديوار بودهاند، به صورت يك ديوار ممتد در آورده است. و در سدى كه ساخته پارههاى آهن و قطر به كار رفته، و قطعا در تنگنايى بوده كه آن تنگنا رابط ميان دو قسمت مسكونى زمين بوده است.(1) 🔹بنا بر اين، از آيات قرآن بر مي آيد او پيامبر يا ملهم از غيب (از غيب به او الهام مي شده )يا مؤيد(مورد تاييد) به پيامبر بوده است. اما روايات او را از بندگان مؤمن و صالح خدا شمرده كه پيامبر نبوده است. 🔹از امام علي سؤال شد آيا ذوالقرنين پيامبرذ بوده است؟ و حضرت فرمود: او نه پيامبر بود و نه ملك بلكه بنده اي بود كه خدا را دوست داشت و خدا هم او را دوست داشت و براي خدا خير خواهي مي كرد و خدا هم براي او خير خواست.(2) ادامه مطلب را ببینید http://www.pasokhgoo.ir/node/84947 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چگونه براي خودم و فرد ديگري که مثلا غيبتش را کرده ام، استغفار بگويم؟ 🌺پاسخ: الف: استغفار برای خودتان را می توانید با جملات استغفر الله ربی و اتوب الیه، الهی العفو، داشته باشید. ب: اگر حق الناسی مانند غیبت به گردن دارید و در صدد جبران آن هستید بايد از آن فرد حلاليت بطلبد، ☑️ اگر حلاليت طلبيدن، موجب ايجاد اختلاف و كينه و نزاع مي شود، لازم نيست حلاليت طلبيد، بلكه بايد توبه و استغفار كرد، و براي آن فرد نيز استغفار و طلب بخشش كرد، 🍀«سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ (1) از پيامبر سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني. » 🌱و با انجام كارهاي خير مانند صلوات فرستادن، قرآن خواندن، و هديه ثواب آن كارها به آن فرد كم كم اثرات بد آن را از بين برد. 👈پس هر جا حلاليت طلبيدن باعث مفسده بيشتر مي شود ، لازم نيست حلاليت بطلبيد، توبه و استغفار كافي است. _________________ پی نوشت: [1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امام صادق(علیه السلام) : 🍃زمانیکه حضرت مشاهده کردند که سیبی ران یم خورده ازخانه بیرون انداخته اند، خشمگین شدند و فرمودند: اگرشما سیرهستید، خیلی ازمردم گرسنه اند خوب بود آن را به نیازمندش می دادید. 📚بحار ج ۶۳ ص۴۳۲ 🔷 @pasokhgoo1
سوال: 🔰چه گناهاني اثر وضعي دارد؟ ✍پاسخ: ✅گناه به معنای سرپیچی از فرمان خداوند است و تمام انواع آن از کوچک تا بزرگ، حتما اثرات خاص خودشان را دارند. 🌱اما اگر منظورتان اثرات وضعیِ محسوس، مثل مستی بعد از خوردن مسکرات است، برخی گناهان چنین اثر واضحی ندارند. 🌱در احادیث آمده که خوردن مال یتیم، در همین دنیا هم خوردن آتش است، اما مردم با چشم ظاهری آن را نمی بینند. 🌱یا غیبت کردن در همین دنیا هم خوردن گوشت برادر مرده است و این برای افرادی که دید غیر مادی دارند، کاملا واضح است؛ اما توسط مردم عادی و با چشم مادی دیده نمی شود. ☘کسی که قطع رحم می کند، طبق احادیث صریح، عمرش کوتاه می شود ☘و کسی که با والدینش بدرفتار است، زندگی اش به سختی و مشقت می افتد؛ 🔸 اما معمولا هر کسی این درک را ندارد که متوجه شود این مشکلی که الان برایش به وجود آمده، نتیجه و اثر فلان گناهی ست که مرتکب شده است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: پدرم همیشه می گفتند هر کاری کردی ، نمازت را ترک نکن تا همین نماز، مانع بشود گناه بکنی. چطور نمازخواندن مانع می شود؟ 🌺پاسخ: آيه 45 سوره عنکبوت به فلسفه بزرگ نماز پرداخته مى گويد: «نماز انسان را از زشتيها و منکرات بازمى دارد» (ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنکر). 🌱طبيعت نماز از آنجا که انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى اندازد داراى اثر باز دارندگى از فحشاء و منکر است. 🌸انسانى که به نماز مى ايستد، تکبير مى گويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر مى شمرد، به ياد نعمتهاى او مى افتد، حمد و سپاس او مى گويد، او را به رحمانيت و رحيميت مى ستايد، به ياد روز جزاى او مى افتد، اعتراف به بندگى او مى کند، از او يارى مى جويد صراط مستقيم از او مى طلبد، و از راه کسانى که غضب بر آنها شده و گمراهان به خدا پناه مى برد (مضمون سوره حمد). 🌱بدون شک در قلب و روح چنين انسانى جنبشى به سوى حق و حرکتى به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پيدا مى شود. 🌸براى خدا «رکوع» مى کند، و در پيشگاه او پيشانى بر خاک مى نهد، غرق در عظمت او مى شود و خودخواهى ها و خود برتربينى ها را فراموش مى کند. 🌼شهادت به يگانگى او مى دهد گواهى به رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى دهد. 🌸بر پيامبرش درود مى فرستد و دست به درگاه خداى برمى دارد که در زمره بندگان صالح او قرار گيرد (تشهد و سلام). 🌱همه اين امور موجى از معنويت در وجود او ايجاد مى کند، موجى که سد نيرومندى در برابر گناه محسوب مى شود. 🌿اين عمل چند بار در شبانه روز تکرار مى گردد، هنگامى که صبح از خواب برمى خيزد در ياد او غرق مى شود. 🔹در وسط روز هنگامى که غرق زندگى مادى شده ناگهان صداى تکبير مؤذن را مى شنود، برنامه خود را قطع کرده، به در گاه او مى شتابد، و حتى در پايان روز و آغاز شب پيش از آنکه به بستر استراحت رود با او راز و نياز مى کند و دل را مرکز انوار او مى سازد. 🌸از اين گذشته به هنگامى که آماده مقدمات نماز مى شود خود را شستشو مى دهد پاک مى کند، حرام و غصب را از خود دور مى سازد و به بارگاه دوست مى رود همه اين امور تأثير بازدارنده در برابر خط فحشاء و منکرات دارد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰خواص صلوات چيه؟ ✍️پاسخ: ✅اثار صلوات در روايات فراوان بيان شده است که به چند نمونه آن در زیر اشاره ميشود: 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : صلوات فرستادن شما بر من باعث روا شدن حاجت هاي شماست و خدا را از شما راضي مي گرداند و اعمال شما را پاک و پاکيزه مي کند. 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : هر کس هر روز از روي شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم مي شود که گناهان او را بيامرزد ، در همان روز يا همان شب 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : روز قيامت ، من پيش ميزان اعمال هستم ، يعني که هر کس کفه سيئاتش (گناهانش) سنگين تر از کفه حسناتش (ثواب هايش) باشد ، من صلوات هايي را که برايم فرستاده مي آورم و در کفه حسناتش مي گذارم تا آن که کفه حسناتش سنگين تر گردد. 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : هر کس هر روز هزار صلوات بر من بفرستد از دنيا نخواهد رفت تا جاي خود را در بهشت ببيند 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : کارواني از فرشتگان به امر پروردگار در جهان حرکت مي کنند و هنگامي که به جلسه ذکر و صلوات مي رسند ، به يکديگر مي گويند : فرود آييم . زماني که پياده مي شوند ، اهل جلسه را هنگام دعا با ذکر آمين ، ياري کرده و نيز اهل جلسه را هنگام صلوات کمک و همراهي مي کنند و در پايان به يکديگر مي گويند : خوشا به حال افراد اين جلسه که خدا آنان را آمرزيد. 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : مَن نَسَي الصَلاة عَليَ اخطَا طَريقَ الجنَةِ کسي که صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : بر من صلوات ناقص نفرستيد ، پرسيدند : صلوات ناقص کدام است ؟ رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)فرمودند : اين که بگوييد «اللهم صل علي محمد » اين نوع صلوات را صلوات ناقص گويند. صلوات کامل چنين است : « اللهم صل علي محمد و آل محمد» 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : در مقابل صد صلوات ، خدا صد حاجت را بر آورده کند. با صداي بلند صلوات فرستادن ، نفاق را بر طرف مي کند صلوات فرستادن موجب پاکيزه شدن عمل هاست هر کس يک مرتبه صلوات بفرستد ، خدا درِ عافيت را بر او مي گشايد. هر که بر رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) صلوات بفرستد ، خدا و ملائکه بر او صلوات مي فرستند انسان با رتبه و مقام صلوات به مقام خليلي مي رسد ، چنان که ابراهيم (عليه السلام)به برکت صلوات به مقام خليلي نائل آمد. سزاوارترين و نزديک ترين مردم در روز قيامت به رسول خدا (ص) کسي است که در دنيا بر آن حضرت بيشتر صلوات فرستاده باشد 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)به حضرت علي (عليه السلام) فرمود : هر کس بر من صلوات بفرستد شفاعت من بر او واجب مي شود 🔹حضرت رضا (عليه السلام) فرمودند : هر کس قادر بر کفاره گناهان خود نباشد صلوات بسيار بفرستد که صلوات بر محمد و آل محمد گناهان را مي ريزاند 🔹امير المومنين (عليه السلام) فرمودند : صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شديدتر است از فرو نشانيدن آتش توسط آب. رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : هر کس بعد از نماز ظهر ، صد بار صلوات بفرستد خداوند سه پاداش به او مي دهد 1) مديون نشود و اگر مديون شود خداوند ادا کند 2) ايمان او را حفظ کند که اين بزرگ ترين بخشش است 3) روز قيامت از نعمتي که به او داده نپرسد 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)فرمودند : دو بنده که دوست يکديگر باشند و براي خدا با هم مسافحه نمايند و بر من صلوات فرستند ، پيش از آنکه از هم جدا شوند ، خدا گناهان هر دو را مي آمرزد 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا به جز امام زمان (عج)، پيامبر و ائمه پرونده اعمال مارا نگاه ميکنند؟ ✍️پاسخ: ✅ از بررسى مجموعه معارف مربوط به خصوصيات و ويژگي هاى اهلبيت عصمت (ع) چنين برمىآيد که ائمه اطهار از کم و کيف عمل کردهاى مردم آگاه مىشوند و در موقعيت ها و شرايط خاصى جهت هدايت و اصلاح اعمال و رفتار آنها اقدامات به خصوصى نيز انجام مىدهند. با توجه به مسئوليت هاى مهمّى که امام، در بينش اسلامى، در نظام هستى و جامعه اسلامى عهدهدار است و مردم هم ملزم به تبعيت کامل و پيروى بى چون و چرا از او هستند؛ اقتضاى طبيعى چنين حقيقتى آن است که امام در تمام زمينهها اعم از امور دينى و دنيوى و کلى و جزئى و همين طور آنچه مربوط به هدايت مردم است علم و اطلاع کاملى داشته باشد. حتى براين اساس شيعه معتقد است: اولاً امام بايد اعلم اشخاص باشد. ثانياً علم او همانند علم پيامبر، حضورى، موهبتى و عام و فراگير باشد، لذا در بخشى از روايات وقتى به توصيف علم امام پرداخته مىشود از کم و کيف آن با تعابيرى چون علم به "ما کان و ما يکون و ما هو کائن"» ياد مىشود [1] ؛ به عنوان مثال در اصول کافى مرحوم کلينى بابى را تحت عنوان "ان الائمه يعلمون علم ما کان و ما يکون و انه لا يخفى عليهم شيء" ارائه نموده است و يا مرحوم علامه مجلسى حدود 22 روايت در جلد بيست و شش بحار نقل کرده است که بر اساس مفاد آنها امام نسبت به همه آنچه در آسمان و زمين و بهشت و جهنم تا قيامت واقع مىشود عالم است و چيزى نيست که ائمه، (ع)، نسبت به آن علم نداشته باشند. از دقّت در مضمون اين دسته از روايات به خوبى معلوم مىشود که ائمه اطهار، (ع)، از عملکردها و رفتار و حتى نيت هاى شيعيان خود باخبر مىشوند. به علاوه در اين خصوص از امام زمان، (عج)، روايتى وارد شده است که مي فرمايد: «لايعزب عنا شيء من اخبارکم» [2] ؛ هيچ يک از اخبار شما از ديد ما پنهان نمىماند. ما بر همه امور شما اطلاع پيدا مىکنيم. بنابراين بر اساس اين روايت کمترين جايى براى شک در احاطه علم امام زمان (ع) باقى نمىماند. [1] مظفر، محمدحسين، علم الامام ،ج3 ،ص17؛ مظفر، محمدحسين، امام شناسي ، ج42 ،ص11، درس 65 تا 67 . مکتبه الشامله. [2] . المجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج53، ص175 ، مؤسسه الوفا، بيروت، لبنان، 1404. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨ مامان رو بیشتر دوست داری یا بابا رو؟ 🌿 سوالی آشنا که می تواند واقعیت داشته باشد! علتش ناشی از چیست؟ ☘رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: 🌿 اعْدِلُوا بَيْنَ أَوْلَادِكُمْ فِي السِّرِّ میان فرزندانتان در خلوت ، به عدالت رفتار کنید؛ 🌸كمَا تُحِبُّونَ أَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُمْ فِي الْبِرِّ وَ اللُّطْفِ. همان طور که دوست دارید بین شما در نیکی کردن و لطف، به عدالت رفتار کنند. 📚 مکارم الاخلاق،حسن طبرسی، ص 220 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: 👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 اگر به دستمون چسب قطره اي بچسبه و هر کاري کنيم پاک نشه آيا ميتونيم براي وضو تيمم کنيم؟ ✍️پاسخ: ✅ تلاش کنید تا چسب برطرف شود واگر برطرف کردنش ممکن نباشد یا سختی ومشقت داشته باشد به نیت جبیره وضو بگیرید و با دست خیس روی آن دست بکشید . مقام معظم رهبری 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: ايا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟ 🌺پاسخ: در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد: أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد. ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد. ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد. 🔹با توجه به مطالب مذکور، نمى توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد. از روایات نیز مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند. برخی روایات دلیل بروجود فرزند برای حضرت مهدی هستند الا یك روایت كه منافی و معارض با این روایات است و آن روایت این است، هر امامی باید فرزند داشده باشد به جز حضرت مهدی كه فرزند ندارد، ولی علماء و برزگان شیعه مانند مرحوم محدث نوری و شیخ طوسی و میر محمد میر لوحی معاصر علامه مجلسی این تنافی را رفع كردند، بدین بیان كه امام زمان مانند سایر ائمه پسر امام ندارد، نه آنكه اصلا پسر ندارد و بنابراین از مجموع احادیث استفاده می شود كه، برای حضرت مهدی فرزندان بسیاری هست كه همه از اولیاء و صلحاء شرفا هستند ولی سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است. ۱- مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم که در مورد امام مهدى(عج) فرمود: «صاحب الزمان را دو غیبت است. یکى از آن دو به اندازهاى طولانى شود که برخى گویند: حضرت از دنیا رفته و برخى گویند کشته شده است اما کسى جز آنانى که امور حضرت را پىگیرى مى کنند، از مکان و فرزندان وى آگاه نیستند».[۱] ۲- از امام صادق(ع) آمده است: «گویا مى بینم حضرت مهدى(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است».[۲] ۳- از امام هشتم(ع) در دعایى نقل شده است: «اللّهم اعطه فى نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع رعیته ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه؛[۳] خدایا، مایه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!». ۴- نیز از آن حضرت در مورد امام زمان(عج) این دعا نقل شده است: «اللهم صل على ولاة عهده و الائمة من ولده؛[۴] خدایا، بر والیان و فرزندان وى که امامند، درود فرست!». در برخى احادیث مشکل سندى و در برخى دیگر مشکل دلالت وجود دارد. و همچنین روایاتى وجود دارد که با صراحت وجود فرزند را براى حضرت نفى مى کند.[۵] ✍منابع جهت مطالعه بیشتر : سیمای آفتاب، دكتر حبیب الله مظاهری. تجسم امید و نجات، عزیز الله حیدری. سیمای مصلح جهان، مراد فیضی. ارتباط معنوی با حضرت مهدی«عج »، حسین گنجی. پی نوشت: [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۲]. مجلسى، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷. [۳]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص ۵۱۰. [۴]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص ۵۱۰. [۵]. مسعودى، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 " فقط برای تو " تو برای باش، از سه طرف، در می گیردت. در انتشار ، شما هم سهیم باشید. دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر : https://www.aparat.com/v/r8gBD از کجا بدونم تو از من راضی هستی؟ ادامه دارد ... @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر در هنگام خشم و عصبانيت کسي را نفرين کنيم ،ايا خداوند نفرين را قبول ميکند ؟ ✍️پاسخ: ✅در ابتدا به اين سه نكته توجه بفرماييد: 1_ لعن يا نفرين بر برادران و خواهران مؤمن و به طور كلي زبان گشودن به نفرين و لعن‌، امري مذموم است و جز در موارد استثنا از اين امر به شدت پرهيز داده شده است‌. حضرت امام باقر(عليه السلام)مي‌فرمايند: «كسي كه چيزي را لعنت مي‌كند اگر آن شي‌ء مستحق نباشد لعنت به خود گوينده بر مي‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهيزيد تا مبادا خود گرفتار شويد.» (ر. ك‌: ميزان الحكمة‌، محمدمحمدي ري شهري‌، ج 5، ص 616، مكتب الاعلام الاسلامي‌، قم‌.) 2_ اگر شخص نفرين شده شايستگى نفرين نداشته باشد، خداوند آن نفرين را مستجاب نمى كند. استجابت دعا براساس حكمت هايى است كه تنها خداوند از آن آگاهى كامل دارد. 3_ مسلما هيچ يك از مؤمنان سزاوار نفرين و بدخواهي برادر مؤمن خويش نيست، بنابراين مي توان با دعاي خير در حق كسي كه او را نفرين نموده ايم، عمل خويش را جبران نماييم «ان الحسنات يذهبن السيئات؛ به درستي كه خوبي ها بدي ها را خواهد پوشانيد» . 🖊حال با توجه به اين سه نكته بايد عرض كنيم كه اگر هنگام نفرين كردن به قدري عصباني شويم كه به اصطلاح عقل از سر بپرد و ندانيم كه چه مي گوييم در اين صورت مسلم است كه هيچ حرفي از حرفهايمان نه پيش خدا ارزش دارد و نه پيش خلق خدا و البته به خاطر عصباني شدن بايد تاوانش را هم پس بدهيم . 🔹اما اگر عصبانيتمان در آن حد نيست ، تكليفمان با توجه به سه نكته بالايي روشن است .يعني اگر طرف مقابل ،مستحق اين نفرين ها نباشد به خودمان بر مي گردد و در اين صورت بايد با استغفار از خداوند طلب آمرزش نمود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
💎 مهم ترین نقطه حمله دشمن به ایران اسلامی کجاست؟ 🌹 امروز مملکت شما، کشور شما مرکز توطئه هاست. برای اینکه کشور شما آنچنان صدمه ای وارد کرده است بر اَبَر قدرتها و آنچنان سیلی ای به صورت قدرتهای بزرگ و ریشه های فساد آنها زده است که آنها از جا نمی نشینند مگر آنکه این کشور را به خیال خودشان به حال اول و به فساد بکشند. 🌱و آنها می دانند که اگر کودکان ما را از نورسی منحرف بار بیاورند، این انحراف تا آخر خواهد رفت. و اگر نوباوگان ما را به انحراف بکشند، این کشور به انحراف کشیده خواهد شد. و اگر دبیرستانهای ما را و دانشگاههای ما را به انحراف بکشند این کشور به انحراف خواهد کشید. 💠 بزرگترین سنگر، برای اسلام این مراکزی است که شما در آنها زندگی می کنید و تحصیل می کنید. این مراکز، مراکزی است که با اصلاح آنها، کشور اصلاح می شود و با تباهی آنها، کشور به تباهی کشیده می شود. باید جوانهای ما، کودکان ما درست چشم و گوش خودشان را باز کنند که شیاطین اغوا نکند آنها را. 🌸شما باید در هر جا که تحصیل می کنید و جوانها و کودکان ما در سرتاسر کشور، در هر مرکزی که اشتغال به تحصیل دارند باید توجه به این داشته باشند که تحصیل همراه تهذیب و همراه تعهّد و همراه اخلاق فاضلۀ انسانی است که می تواند ما را به حیات انسانی برساند. و می تواند کشور ما را از وابستگیها نجات بدهد. 📚بیانات امام خمینی رحمه الله علیه در تاریخ 2 بهمن 1359 / 15 ربیع الاول 1401 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مسيحي ها که شراب ميخورن و حجاب رعايت نميکنن آیا بهشت میروند؟ ✍️پاسخ: ✅آيات قرآن کريم تأکيد و اصرار دارند بر اينکه شرط ورود به بهشت دو چيز است: يکي ايمان و ديگري عمل صالح؛ مانند آيه 82 سوره بقره که اهل ايمان و عمل صالح را اهل بهشت و جاويدان در آن معرفي مي کند: الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُونَ آيات الهي اين واقعيت را هم بيان مي دارند که نه ايمان بي عمل براي انسان مفيد خواهد بود و نه عملِ بي نيت الهي. و نيز مي فرمايد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ (آل عمران/85) و هركه جز اسلام، دينى طلب كند، هرگز از او پذيرفته نمىشود و او در آخرت از زيانكاران خواهد بود. بنابراين هر مکتب و عقيده اي که در آن سخني از فرامين الهي نباشد و تسليم بودن محض در برابر تمام آنچه او فرموده است معني نداشته باشد ، مکتبي نيست که انسان با باور به آموزه هاي آن بتواند به قرب الهي و بهشت جاويدان دست پيدا کند. با اين قيد، تمام اديان و مکاتب غير الهي يکسره باطل اعلام شده و کنار گذاشته مي شوند؛ مي ماند اديان الهي. در بين اديان الهي هم، قرآن کريم فقط اسلام به معناي دين خاتم را برگزيده و بقيه را با صراحتِ تمام مردود اعلام کرده است. بر اساس اين آيات، ايمان به غير دين اسلام در درگاه الهي مردود است و پذيرفته نخواهد بود. براي همين قرآن کريم، اهل کتاب را به دست برداشتن از دين سابق دعوت مي کند و از آنها مي خواهد تا به دين اسلام ايمان بياورند: وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُ?ْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (آل عمران /110) اگر اهل كتاب (يهود و نصارى) ايمان بياورند به سود خودشان است؛ اما متاسفانه تنها اقليتى از آنها پشت پا به تعصبهاى جاهلانه زده و اسلام را با آغوش باز پذيرفته اند؛ در حالى كه اكثريت آنها از تحت فرمان پروردگار خارج شده و حتى بشاراتى كه در باره پيامبر صلي الله عليه و آله در كتب آنها بوده ناديده انگاشته و بر كفر و عصبيت خود هم چنان باقى مانده اند. [1] پي نوشت: 1. تفسير نمونه 3/49 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
رجعت حضرت زهرا بعد از ظهور امام زمان‼️ 👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا حضرت فاطمه (س) بعد از ظهور امام زمان (عج) رجعت خواهند کرد؟ ✍پاسخ: ✅حدیثی در منابع روایی وجود دارد که حکایت از رجعت حضرت زهرا (س) بعد از ظهور امام زمان (عج) دارد. داستان رجعت آن حضرت در ضمن روایتی طولانی که در پرسش مفضل از امام صادق (ع) مطرح شده، آمده است: مفضل می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم: آقا، آیا پیامبر (ص) و على (ع) با قائم (عج) خواهند بود؟ فرمود: آرى، و الله پیامبر و على (ع) ناگزیر می باید قدم روى زمین بگذارند.... اى مفضل! گویا مى بینم که ما ائمه آن موقع جلوی پیامبر جمع شده و به آن حضرت شکایت مى کنیم که امت بعد از وى چه به روز ما آوردند، و مى گوییم امت، ما را تکذیب کردند؛ بى اعتنایى، نفرین، لعنت و تهدید به قتل نمودند، حاکمان ستمگر آنها ما را از وطن بیرون آورده به پایتخت خود بردند و جمعى از ما را با سم و حبس کشتند. در این وقت پیغمبر سخت گریه می کند و می فرماید اى فرزندان من! هر چه به شما رسید بیشتر به جد شما رسید. آن گاه فاطمۀ زهرا (س) مى آید و از ظلم هایی که در حق او همسرش شده و غصب فدک، ملک خود توسط آنها، و رفتن به میان مهاجرین و انصار و ایراد خطبه اش در خصوص غصب فدک، شکایت می کند. سپس نقل می کند که چگونه جمعى امیر المؤمنین (ع) را از خانه خود براى بیعت گرفتن در سقیفه بنى ساعده بردند،... .[۱] بنابر این، طبق این روایت که مفضل از امام صادق (ع) نقل می کند، حضرت فاطمه (س) نیز جزو رجعت کنندگان خواهند بود. پی نوشت: [۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۷، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۹ق؛ دوانى، على، مهدى موعود، (ترجمه ج ۵۱، بحار الأنوار)، ص ۱۱۶۶- ۱۱۶۷، اسلامیه، تهران، چاپ بیست و هشتم، ۱۳۷۸ش، «قَالَ الْمُفَضَّلُ یَا سَیِّدِی...ثُمَّ تَبْتَدِئُ فَاطِمَة(ع) وَ تَشْکُو مَا نَالَهَا مِنْ أَبِی بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَخْذِ فَدَکَ مِنْهَا وَ مَشْیِهَا إِلَیْهِ فِی مَجْمَعٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ خِطَابِهَا لَهُ فِی أَمْرِ فَدَکَ وَ مَا رَدَّ عَلَیْهَا مِنْ قَوْلِهِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَا تُورَثُ وَ احْتِجَاجِهَا بِقَوْلِ زَکَرِیَّا وَ یَحْیَى ع وَ قِصَّةِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ ع وَ قَوْلِ عُمَرَ هَاتِی صَحِیفَتَکِ الَّتِی ذَکَرْتِ أَنَّ أَبَاکِ کَتَبَهَا لَکِ وَ إِخْرَاجِهَا الصَّحِیفَةَ وَ أَخْذِهِ إِیَّاهَا مِنْهَا وَ نَشْرِهِ لَهَا عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ مِنْ قُرَیْشٍ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ سَائِرِ الْعَرَبِ وَ تَفْلِهِ فِیهَا وَ تَمْزِیقِهِ إِیَّاهَا وَ بُکَائِهَا وَ رُجُوعِهَا إِلَى قَبْرِ أَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ ص بَاکِیَةً حَزِینَةً تَمْشِی عَلَى الرَّمْضَاءِ قَدْ أَقْلَقَتْهَا وَ اسْتِغَاثَتِهَا بِاللَّهِ وَ بِأَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ تَمَثُّلِهَا بِقَوْلِ رُقَیْقَةَ بِنْتِ صَیْفِی ...». 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰منظور از ام ابيها چیست؟ ✍️پاسخ: ✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من). مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد: 1- عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد. رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي . 2 - شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد. حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است. 3 - مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد. 4 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2] پي نوشت: [1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40. [2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 - 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈