👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا امام حسین(ع) خود را فدا کرد تا گناهان شیعیان و دوستداران ایشان بخشیده شود؟
✍️پاسخ:
✅در این تحلیل امام حسین(علیه السلام) خود را فدا کرد تا گناهان امّت بخشوده شود و امام کفّاره گناهان امّت باشد. نظیر اعتقاد باطلى که مسیحیان نسبت به حضرت مسیح(علیه السلام) دارند و مى گویند مسیح(علیه السلام) با تن دادن به صلیب باعث پاک شدن گناهان پیروان خود شد و آنان را رستگار کرد.
معتقدان این تحلیل با تمسک به تعابیرى چون «یا بابَ نِجاةِ الاُمَّةِ» چنین برداشت کردند که امام حسین(علیه السلام) نیز با استقبال از شهادت موجب بخشوده شدن گناهان فاسقان و فاجران امّت و در نتیجه سبب نجات آنان شده است. در عوض امّت با برپایى مجالس عزا از امام تشکّر و سپاسگزارى کرده و مستحقّ رستگارى مى شود.
این تحلیل نیز با هیچ یک از اصول و مبانى مسلّم دینى سازگار نیست و موجب شده است عدّه اى گمان کنند که امام حسین(علیه السلام) با شهادت خود و فرزندانش، گناهکاران را در برابر عذاب الهى بیمه کرده است. به تعبیر دیگر :
امام(علیه السلام) و یارانش کشته شدند تا دیگران در انجام هر گناه و جنایتى آزاد باشند و در واقع تکلیف الهى از آنان ساقط گردد.
همین پندار سبب شده است که عدّه اى گمان کنند هر کس بر امام حسین(علیه السلام) گریه کند، هر قدر در فساد و تباهى غوطه ور باشد و حتّى نسبت به ضروریّات دین پایبند نباشد، مورد عفو و بخشش قرار گرفته و اهل نجات خواهد بود.
نفوذ این پندار غلط تا جایى بوده است که حتّى سلاطین جبّار و ستمگرى که حکومتشان بر پایه هاى ظلم و بى عدالتى استوار بود و دستشان به خون بى گناهان آلوده بوده، در ایّام عزادارى آن حضرت مجالس عزا به پا کنند و یا خود پا برهنه در دستجات عزادارى به سر و سینه بزنند، و آن را مایه نجات خود بدانند! [۱]
📚پی نوشت:
[۱] . گردآوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص۶۹.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا ام البنین (س) در حادثه عاشورا حضور نداشت؟ اما حضرت زینب و رباب (س)با فرزند شش ماهه اش بودند ؟در حالیکه ام البنین (س) هم مانند آنها در مدینه حضور داشت چرا امام حسین (ع)را همراهی نکرد؟
✍️پاسخ:
✅همراه امام حسین (ع)بودن بستگی به چند امر دارد:
۱ - توان جسمی و روحی:
بدیهی است که طی سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر نیاز به توانایی دارد. نمی دانیم که ام البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده است.
۲ - رضایت و تمایل خود طرف روشن است که اگر امام حسین (ع) مصلحت می دانست، قطعا وی همراه امام به کربلا می آمد.
۳ - موافقت و مصلحت دانستن امام حسین (ع) :
چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشت، ممکن است حضرت صلاح ندانسته که در این سفر همراهش باشد یا از نظر جسمی توانی نداشته است.
اما حضور زینب (س) که قطعا با صلاحدید امام بوده، برای پیام رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بود. اگر حضرت نبود،قیام امام حسین (ع) کامل نمی شد. رباب چون همسر امام بود و حضرت مصلحت می دانست او را همراه خود ببرد، فرزند شش ماهه به این جهت برده شد که رباب مادرش همراه امام حسین (ع)بود .البته شاید حکمت های دیگری نیز باشد.
روشن است که همراهی زنان با امام واجب نبود. کسانی که رفته اند،جزء همسران شهدا کربلا بوده یا مانند حضرت زینب با دلایل خاصی رفته اند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹@pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🔳 الامام رضا عليه السلام :مَن تَركَ السَّعيَ في حَوائجِهِ يَومَ عاشُوراءَ قَضَى اللّهُ لَهُ حَوائجَ الدُّنيا و الآخِرَةِ ؛ علل الشرائع ، ص ۲۲۷ .
▪️.امام رضا عليه السلام :هر كه در روز عاشورا كار و كسب خود را فرو گذارد ، خداوند حاجت هاى دنيا و آخرت او را بر آورده سازد .
ا 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔳الامام رضا عليه السلام :مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ وبُكائِهِ ، يَجعَلُ اللّهُ يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ ؛ ميزان الحكمه ، ح ۱۳۰۱۱ .
▪️.امام رضا عليه السلام :هر كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد ، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش مى گرداند .
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰لطفا درباره کتاب «مقتل الحسین» ابی مخنف توضیح دهید . سندیت بیان این کتاب را چگونه می دانید؟
✍️پاسخ :
✅کتاب مقتلالحسین (ع) نوشته ابی مخنف متوفای سال 157 قمری، قدیمیترین متنی است که درباره قیام امام حسین(ع) به یادگار مانده است. متأسفانه متن اصلی کتاب ابیمخنف از بین رفته اما طبری، شیخ مفید و برخی دیگر این کتاب را که در اختیار داشتند به قدری از آن نقل کردهاند که تقریباً میتوان گفت متن ابیمخنف همین بوده است.
ابیمخنف تکتک راویان را پرداخته و به شاهد قضیه رسانده است، معتبرترین مقتل، مقتل ابیمخنف است. در خصوص اینکه او شیعه بوده یا سنی باید گفت که ابیمخنف فردی علاقهمند به اهل بیت(ع) بوده است و به ساحت مقدس ائمه(ع) ارادت داشته است. همچنین مقتلالحسین(ع) ابیمخنف از طریق تاریخ طبری برای ما شناخته شده است و معتبرترین متنی است که در اختیار داریم و ابی مخنف، رعایت امانت را به جا آورده است.
هر چند از میان علمای شیعه کسی ابی مخنف را رد نکرده ، اما با این اوصاف مواردی که اختصاصی ابی مخنف است و تنها در آثار او ست و سند دیگری ندارد، نمیتوان به راحتی آن را پذیرفت و جای بررسی دارد.
حجم کتاب اصلی مقتل ابیمخنف حدود 200صفحه بیشتر نیست اما مقتل دیگری نیز منسوب به ابیمخنف در دو جلد به چاپ رسیده که علامه مجلسی در ضمیمه جلد دهم از آن نام برده است که نمیتواند برای ما قابل قبول باشد چرا که علامه مجلسی احادیث و تاریخ شیعه را برای اینکه از گزند نابودی حفظ شود جمعآوری کرده و پالایشی نسبت به آنها نداشته است.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا می شود ثواب نمازشب وسوره هایی که درتعقیبات واردشده را به اهل بیت (ع) و ارواح دیگر مومنین هدیه کرد؟
✍️پاسخ:
✅هدیه کردن نماز شب یا دیگر اعمال صالح، نه تنها جایز است که باعث کمال اعمال و ثواب بیشتر برای فاعل می شود؛ زیرا کسی که عمل را انجام می دهد، دو پاداش می برد: 1- انجام عمل مستحبی 2- انجام صله رحم به واسطه هدیه اعمال.
🍀«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی الرَّجُلِ یشْرِک أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِی حَجِّهِ فَقَالَ إِذاً یکتَبَ لَک حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تُزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ؛
🌹امام صادق علیه السلام در مورد کسی که پدر و برادر و یا خویشاوند خود را در حج خود شریک سازد، فرمودند: در آن صورت، یک حج در نامه عمل تو ثبت می کنند و مانند آن را در نامه عمل آنان ثبت می کنند. و تو اجر و پاداش زائدی دریافت می کنی؛ بدین جهت که صله رحم کرده ای.»(الکافی، ج 4 ص 316)
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🔹امام على (ع) :
🍃نادان خودش را بالا مى برد و در نتيجه پست مى گردد
📚ميزان الحكمه ج13 ص224
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا روز سیزده محرم امام سجاد(ع) امام حسین(ع) را دفن کردند؟
✍️پاسخ:
✅در مورد حضور امام سجاد(ع) در کربلا برای دفن بدن شهدای کربلا:
طبق برخی گزارشات تاریخی و روایی امام سجاد(ع) و بنی اسد اجساد شهدا را دفن کردهاند.
بنی اسد فردای عاشورا پس از رفتن سپاه عمر سعد، عدهای از آنان برای دفن شهدای کربلا آمدند،(۱) و چون اجساد را نمیشناختند، متحیّر بودند. در آن هنگام حضرت سجاد(ع) آمد و پیکر اهل بیت و اصحاب را یک به یک به آنان شناساندند و آنان در دفن شهدا، حضرت را یاری کردند و برای خویش افتخار آفریدند.(۲)
طرفداران این مبنا باور دارند که در روز یازدهم محرم در هنگام حرکت اهل بیت به سوی کوفه بدن شهدا دفن شده بودند. اینان در برابر این پرسش که چگونه امام سجاد(ع) که اسیر بود، اجساد را دفن کردهاند، میگوید: امام سجاد(ع) با بهرهگیری از امدادهای غیبی به طور معجزآسا شهدا را دفن نموده است.
مرحوم مجلسی میگوید:
از برخی راویان نقل شده که نزد امام رضا(ع) بودم. علی بن ابی حمزه وابن سراج و ابن مکاره وارد شدند. پس از سخنانی که میان آنان و امام دربارة امامتش گذشت، علی بن ابی حمزه گفت: از پدرانت برای ما روایت شده که عهدهدار امر دفن امام، جز امام نمیشود.
از امام پرسید: پس بگو حسین بن علی(ع) امام بود یا نه؟ گفت: امام بود. پرسید چه کسی عهدهدار کار او شد؟ گفت: علی بن الحسین(ع). پرسید او کجا بود؟ او که دست ابن زیاد اسیر بود! گفت: بیآنکه بفمند بیرون آمد و پدرش را دفن کرد و برگشت.
امام رضا(ع) فرمود: خدایی که میتواند امام سجاد(ع) را به کوفه ببرد تا پدرش را دفن کند، میتواند صاحب امر امامت را به بغداد برساند تا عهدهدار کفن و دفن پدرش شود و برگردد، در حالی که نه در زندان است نه اسیر.(۳)
مقرم نیز میگوید:
چون امام سجاد(ع) آمد، بنی اسد را دید که کنار کشتگان گرد آمدهاند و سرگردانند؛ نمیدانند چه کنند و کشتهها را نمیشناسند، چون بین بدنها و سرهای مقدس جدایی انداخته بودند و گاهی از بستگان آنان میپرسیدند.
امام سجاد به آنان خبر داد که برای دفن این اجساد پاک آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفی کرد. هاشمیان را از دیگران شناساندند.(۴)
آنچه که در برخی روایات به صراحت بدان اشاره شده است خارق العاده بودن حضور امام سجاد(ع) در کربلا و همراهی با بنی اسد در تدفین شهدای کربلا است.
📚پی نوشتها:
۱. مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۳.
۲. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص ۷۷.
۳. بحار الانوار، ج ۴۲، ص ۱۸۷.
۴. مقتل الحسین، مقرم، ص ۴۶۹.
ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيه 24 سوره طور،منظور از غلمان چه کساني هستند؟خطاب اين آيه با مومنين مرد است يا مومنين زن؟
✍️پاسخ:
✅ مقصود از «غلمان» در آیه « وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ» (طور: 52/ 24) غلامانی هستند که به خدمتگزاری بهشتیان، مشغول خواهند بود.
این غلامان، هم برای مردان و هم برای زنان هستند؛
زیرا آیات در این زمینه، عموم و اطلاق دارند و در جایی، تخصیص به مردان یا زنان نخورده است.
بنابراین، هم مردان و هم زنان بهشتی، دارای خدمتگزاران خواهند بود.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا امام سجاد(علیه السلام) با یزید بیعت کرده بودند؟
✍️پاسخ:
✅با تحقیقاتی كه انجام شد به این مورد كه امام سجاد (علیه السلام) و اهلبیت امام حسین (علیه السلام) با یزید بیعت كرده باشد، دست نیافتیم . آنچه كه از منابع معتبر تاریخی و متون دینی استفاده می شود این است كه:
امام با یزید بیعت نكرد . ظاهر و قراین نیز نشان می دهد كه چنین مسئله اتفاق نیفتاده است ،زیرا بیعت امام مبتنی بر این بود كه دشمن نسبت به امام سجاد حساس باشد، و حال این كه دشمن به بیعت امام زیاد حساس نبود ، زیرا دشمن تصور می كرد كه بعد از شهادت امام حسین مشكلات رفع و مانعی بر سر راه حكومت وجود ندارد ، افزون بر آن امام سجاد نیز یزید را می شناخت و با ظلم و جنایات وی آشنا بود ، با این وضع امام با یزید بیعت نمی كرد، همان گونه كه امام حسین با یزید بیعت نكرد.
درا ین جا برخی از جملات امام حسین درباره یزید را می آوریم تا مشخص شود كه امام سجاد با چنین شخصی بیعت نمی كرد.
امام حسین خطاب به والي مدينه فرمود: " ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفيع رفت و آمد فرشتگانيم ... در حالي كه يزيد مردي است، فاسق، ميگسار، قاتل بيگناهان؛ او كسي است كه آشكارا مرتكب فسق و فجور ميشود. بنا بر اين، هرگز شخصي همانند من، با مردي همانند وي بيعت نخواهد كرد". (۱)
همچنين امام در پي اصرار مروان بن حكم براي بيعت با يزيد، با قاطعيّت فرمود: «وَ عَلَي الْإِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزِيدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: الْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلي آلِ أَبِي سُفْيانَ ؛ (۲) هنگامي كه امّت اسلامي به زمامداري مثل يزيد گرفتار آيد، بايد فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنيدم كه ميفرمود: خلافت بر خاندان ابوسفيان حرام است!».
امام در سخن ديگري خطاب به برادرش محمّد حنفيّه ميفرمايد: " اي برادر! به خدا سوگند! اگر در هيچ نقطهاي از دنيا، هيچ پناهگاه و جاي امني نداشته باشم ، هرگز با يزيد بن معاويه بيعت نخواهم كرد! ". (۳)
گرچه شرایط قیام مسلحانه برای امام سجاد فراهم نشد و حضرت قیام نكرد ، (۴) اما امام با بیان جایگاه اهلبیت ،مظلومیت امام حسین و جنایات دشمن علیه حكومت مبازه كرد. مبارزه امام در قالب عزاداری ، خطبه خواندن ،سخنرانی و دعا ظهور نمود . (۵)
پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵ .
۲. عاشورا ، سعید داوری و مهدی رستمی ، ص ۲۵۵-۲۵۶ ، مدرسة الامام علی بن ابی طالب (ع) ، قم ، ۱۳۸۴ به نقل از بحار الانوار ،ج۱، ص ۱۸۴.
۳. بحار، ج۴۴، ص ۳۲۹ .
۴. سیره پیشوایان ، مهدی پیشوای ، ص۲۳۹، موسسه امام صادق ، قم، ۱۳۷۹ .
۵. همان، ص ۲۵۹ .
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🔹امام سجّاد عليه السلام:
🍃إدابُ العُلَماءِ زِيادَةٌ فِي العَقلِ
🍃همنشينى با دانشمندان، سبب زيادى خرد است
📚الكافی جلد1 ص20
◼️سالروز شهادت اسوه تقوی، شجاعت، کرامت، بزرگواری و تهجد، زینت پرستندگان و سیدساجدان و پیشوای عابدان، امام علی بن الحسین علیه السلام را به شما تسلیت عرض می نماییم
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰از کجا بدانيم که نمازي که مي خوانيم قبول حق تعالي هست .نماز مي خوانيم ولي بعدش غيبت مي کنيم به نامحرم نگاه مي کنيم وگناهاي زياد ديگه آيا با وجود اين گناهان آيا بايدنماز خواند آيا نمازمون قبول هست .آيا اگر کسي به فرض مثال هيچ گناه رو مرتکب نشود ولي نماز نخواند آيا خداوند از او راضي هست؟
✍️پاسخ:
✅الف: باید بین صحت نماز و قبولی نماز فرق قائل شویم
نماز داراي دو مرحله است: مرحله صحت و مرحله قبول.
👈مرحله صفت عمدتا به كميت عمل مربوط است و مرحله قبول به كيفيت آن. صحت يعني آن عملي كه مكلف انجام مي دهد، مطابق باشد با آن چيزي كه به آن امر شده است. مثلا فرض كنيم نماز داراي یازده جزء است از نيت و قيام گرفته تا تشهد و سلام.
👈اگر شارع مقدس به اين یازده جزء امر نموده است مكلف هم بايد همان را بدون كم و كاست انجام بدهد. اكنون اگر مكلف تمام یازده جزء را بي كم و كاست انجام بدهد، در اين حال گفته مي شود كه مأتي به مطابق با مأمور به است و در نتيجه صحت محقق مي شود. چون فرض بر اين است كه مأمور به چهارده جز است و مكلف هم تمام چهارده جز را به جا آورده است، پس نمازش صحيح است.
👈اما قبول يك مرحله بالاتر است.
قبول، يعني اين كه عمل مورد عنايت و پذيرش مولا قرار گيرد و در نتيجه از مولا اجر و پاداش بگيرد. براي قبولي عمل، بايد عمل به كيفيتي انجام گيرد كه نظر مولي را تامين كند و مولا ازآن خوشنود شود. با توجه به اين مقدمه، براي آن كه نماز نشان قبول به خود بگيرد، بايد داراي آب و رنگ خاصي باشد و روح نماز كه همان حضور قلب است در كالبدش وجود داشته باشد.
👈حضور قلب آن است كه نمازگزار هيچ آني در حال نماز از معبود خود غفلت ناشته باشد. از ابتدا تا انتهاي نماز بداند كه چه مي گويد و در برابر چه كسي قرارگرفته است و با كه سخن مي گويد.
👈حضور قلب و عدم حضور قلب به معرفت انسان وابسته است هر قدر معرفت و شناخت انسان به حضرت معبود بيشتر باشد توجه انسان زيادتر خواهد بود و هر اندازه معرفت كمتر باشد به همان اندازه و تناسب توجه كمتر مي شود و از آن جا كه معرفت و شناختي كه آن حضرت داشته در ما نيست، لذا به هنگام نماز، خداي را حاضر و ناظر نمي بينيم.
👈پس وقتی انسان نماز را به نحو صحیح می خوانید خیلی ارزش دارد، حالا در کنار این نماز صحیح, سعی کنیم مراقبت بیشتری نسبت به اعمال و رفتار خود داشته باشیم و خدا را در همه جای زندگی خود در نظر بگیریم و این که همه جا در محضر خدا هستیم، تا در موقع نماز هم حضور قلب را داشته باشیم، و در نتیجه این نماز مورد قبول درگاه حق تعالی قرار گیرد.
👈ب: نماز در هیچ صورتی از انسان ساقط نمی گردد.
ج: خود نماز نخواندن یکی از بزرگ ترین گناهان است و قطعا خداوند از تارک الصلاة راضی نمی باشد.
موفق باشید.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🍀امام على عليه السلام: الحُمْقُ أدْوَأُ الدّاءِ
🔸بى خردى، بدترين درد است
📚غررالحكم حدیث 687
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش:
آیا حق مسلم ما نیست که نوع پوشش خودمونو انتخاب بکنيم و نبايد حجاب اجباري باشد و باید اختياري باشد!
🌸پاسخ:
اولا:حقیقت آن است که اکثریت مردم ایران به عفت معتقد و ملتزمند. هر چند در محدوده پوشش با هم متفاوتند. برخی کمی سهل تر می گیرند و ایمانشان آن چنان قوی نیست که حجاب شرعی را کامل رعایت کنند، اما آنها نیز مخالف نوع پوشش مرسوم در برخی کشورهای دیگر هستند و کشور ما هنوز توانسته با عفت، خانواده را حفظ کند. بنابراین نباید فریب اقلیت محدودی را خورد که شهوات مبتذل، نهایت درجه آرمان های آنهاست و با چشم بسته، می خواهند آینده و سعادت خویش را قربانی شهوات زودگذر کنند. این طایفه غرضشان از رها کردن عفت به صرف کنار گذاشتن یک روسری نیست و خواسته های اصلی آنان چیزی است که اکثریت ملت با آن مخالفند.
ثانیا: اگر به عمل خلاف قانون آزادی می گویند، در هیچ نقطه ای از جهان چنین آزادی ای مقبول نیست و هیچ عاقلی نیز عمل بر خلاف قانون را یک مزیت نمی شمارد و افرادی که بر خلاف قانون عمل می کنند، مجرم خوانده می شود و هیچ جا به یواشکی برداشتن اموال دیگران آزادی نمی گویند. بلکه آن را جرم می شمارند.
در حال حاضر مطابق قوانینی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده اند، رعایت حجاب در کشور الزامی است و تا زمانی که قانون توسط نمایندگان تغییر داده نشده، باید به آن احترام گذاشت چرا که قانونمداری عامل مهمی برای داشتن جامعه ای متعالی است.
ثالثا: قبل از هر چیز باید دقت کنیم که معیار و ملاک ما، منطق است. اگر برای عملی منطق و دلیل خرد پسند، وجود داشته باشد، آن را قبول می کنیم. اما اگر ما را مجبور بر کاری غیر منطقی کنند، طبیعتا آن را نمی پسندیم. معیار بد بودن، صرف مجبور کردن نیست! بلکه مجبور کردن در بسیاری از موارد نیکو و بلکه ضروری است. آیا اگر کسی بخواهد به حقوق دیگری تجاوز کند و مثلا اموال او را بدزدد نباید او را مجبور کرد که از ستم دست بکشد؟ یا حتی اگر کسی بخواهد بدون مجوز و تخصص، مطب پزشکی دایر کند، نباید او را مجبور به تعطیلی آن مطب کنیم؟
رابعا: اصل این ادعا که کسی پوشش غیر عفیفانه را آزادی بنامد، توهین به آزادی و به ابتذال کشاندن آن است و کسانی که سطح دغدغه های آنان چنین نازل شده است، باید بیدار شوند. آیا آزادی از سلطه و استکبار، باید دغدغه آزادی جویان باشد یا آزادی از ضوابط پوشش؟ آیا آزادی از قید عادات و رسوم خرافی مهم تر است یا جلوه گری در خیابان ها و تبدیل کردن معابر عمومی به صحنه ترسیم انواع جاذبه های جنسی؟ این تصویرهای خیالی که بزرگترین آرزوی یک زن را وزیدن باد در لا به لای موهایش ترسیم کنند، عملیات روانی رذیلانه ای است که یک انسان و آرمان هایش را چنین سطحی می کنند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰دليل حرام بودن ماه هاي حرام چيست؟
✍️پاسخ:
✅خداوند در قرآن اين ماه ها را حرام اعلام کرده است:
🌱إنَّ عِدَّةَ الشهُّورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شهَرًا فىِ كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ مِنهْا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَالِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ؛(1)
👈شمار ماهها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمين را بيافريده، دوازده است. چهار ماه، ماههاى حرامند. اين است شيوه درست. در آن ماهها بر خويشتن ستم مكنيد.
✍️در جواب سوال شما قبل از هر چيز بايد دقت کرد که بهره انسان از دانش بسيار اندک است.
🌱و ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً؛(2) آنچه از علم به شما روزى شده بسيار اندك است.
👈و نقص شناخت انسان او را مضطر به دين داري نموده است. و با عدم غفلت از اين مساله، بسيار روشن است که نمي توانيم دليل احکام را بيابيم. عالم داراي اسرار بسياري است و قسمت اعظم آن در دسترس دانش ما نيست (عالم غيب) و خبري از آن نداريم .
👈و خداوند بنا بر مصالح و مفاسد احکامي را تشريع مي کند، منطقه اي در اطراف کعبه را "حرم" اعلام مي کند و حرمت بيشتري براي آن قائل مي شود. يا زمان خاصي را داراي حرمت بيشتري اعلام مي کند. مثل ماه هاي حرام که احکام و جزئيات خاص خود را دارد. (رجب، محرم، ذيقعده و ذيحجه ماه هاي حرام هستند.)
👈و با توجه به پيوند شديد روح و جسم در انسان، زمان و مکان در او موثر واقع مي شوند و مناسک با توجه به زمان و مکان بيان مي شوند. مساله حج، روزه و جهاد و ... بعضي از اين مناسک هستند. به عنوان مثال جنگ در اين ماه ها حرام است:
🌱تو را از جنگ كردن در ماه حرام مى پرسند. بگو: جنگ كردن در آن ماه گناهى بزرگ است.(3)
🗞"تحريم جنگ در اين چهار ماه يكى از طرق پايان دادن به جنگهاى طويل المدة، و وسيلهاى براى دعوت به صلح و آرامش بود، زيرا هنگامى كه جنگجويان چهار ماه از سال اسلحه را به زمين بگذارند و صداى چكاچك شمشيرها يا صفير گلوله ها خاموش شود و مجالى براى تفكر و انديشه به وجود آيد احتمال پايان يافتن جنگ بسيار زياد است. هميشه ادامه يك كار با شروع مجدد آن پس از خاموشى تفاوت دارد و دومى به مراتب مشكلتر است، فراموش نمىكنيم كه در دوران جنگهاى بيستساله ويتنام چه اندازه زحمت مىكشيدند تا يك آتش بس بيست و چهار ساعته در آغازسال نو مسيحى يا مانند آن به وجود آورند، ولى اسلام براى پيروان خود در هر سال يك آتش بس چهارماهه اعلام ميدارد و اين خود نشانه روح صلح طلبى اسلام است."(4)
🖋مساله ماه هاي حرام بسيار با سابقه است. که حداقل از زمان حضرت ابراهيم (ع) بوده است. قبل از اسلام، مردم جاهل، تغييراتي در اين حکم الهي ايجاد مي کردند:
🌱به تأخيرافكندن ماههاى حرام، افزونى در كفر است و موجب گمراهى كافران. آنان يك سال آن ماه را حلال مىشمردند و يك سال حرام، تا با آن شمار كه خدا حرام كرده است توافق يابند. پس آنچه را كه خدا حرام كرده حلال مىشمارند. كردار ناپسندشان در نظرشان آراسته گرديد.(5)
👈و خود اين حکم (حرمت ماه هاي چهارگانه) مي تواند داراي بطوني باشد، که يکي از آن ها را بريتان نقل مي کنم:
✍️امام باقر (ع) مي فرمايند: اى أبا حمزه! روشنترين و آشكارترين برهان (امامت ائمه دوازدهگانه) براى كسى كه خداى تعالى او را هدايت فرموده گفتار اوست. در قرآن مجيد كه فرموده:
👈 «به درستى كه عدد ماهها نزد خدا دوازده ماه است روزى كه آفريد آسمانها و زمينها را، از آنها چهار ماه حرام است، اين است دين استوار، پس ستم نكنيد در آنها بر خويشتن؟» و شناسايى ماهها مانند محرم و صفر و ربيع و ماههاى پس از آن و همچنين ماههاى حرام: رجب و ذى قعدة و ذى حجة و محرم دين محكم خدا نيست چون يهود و نصارى و مجوس و ساير ملتها و همه مخالف و موافق (مذهب) اين ماهها را مى شناسند، و اسامى آنها را شماره مى كنند؛ بلكه آنها امامان و سرپرستان دين خدايند، و مراد از ماههاى حرام (در آيه شريفه) امير المؤمنين عليه السّلام است كه نام او از نام «على» كه نام خدا است جدا شده و مشتقّ است، همان طور كه نام محمد صلّى اللَّه عليه و آله از نام «محمود» خدا مشتقّ است، و ديگر سه فرزند آن حضرت كه نامهاى آنها على است: على بن الحسين (زين العابدين) و على بن موسى (الرضا) و على بن محمد (هادى) و به احترام آن حضرت اين نام (على) از نام خدا جدا شده و مشتقّ است.؛(6)
📚پي نوشت:
1- توبه آيه 36.
2- اسراء آيه 85.
3- بقره آيه 217.
4- تفسير نمونه، ج7، ص: 409.
5- توبه آيه 37.
6- الإنصاف فى النص على الأئمة ع ص 73.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅پرسش:
چه ارتباطي بين انقلاب ايران و انقلاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه و شريف وجود دارد؟
🌸پاسخ:
ممکن است ظهور به صورت یک امر تدریجی باشد. یعنی شرایط کم کم مهیا شده و جامعه جهانی مستعد حکومت مهدوی شود. مطابق این دیدگاه، حکومت های اسلامی پیش از ظهور باید رفته رفته تقویت شوند. تا از سویی جهان را متوجه نیکی های مکتب اسلام کنند و مردم مشتاق رهبری معصوم شوند و از سویی نیز نیروی لازم برای همراهی امام زمان (عج) مهیا شود تا با جهاد بتوانند موانع اصلی پیش روی حکومت مهدوی را بردارند.
این مطلب در کلام بعضی بزرگان بیان شده است و از آن به ظهور صغری تعبیر کرده اند. به عنوان نمونه آیت الله حسن زاده آملی می فرمایند: قرائن و شواهد نشان میدهد انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می باشد.
همچنین آیت الله مکارم شیرازی نیز می فرمایند: در ظهور صغری توجه مردم به امام زمان علیه السلام زیاد می شود و همه جا صحبت از امام زمان علیه السلام است و جلسات امام زمان علیه السلام پرشور می شود و بحث های امام زمان علیه السلام همه جا را می گیرد. (فصلنامه علمی -تخصصی ویژه امام مهدی علیه السلام سال دوم شماره پنجم پاییز)
البته باید توجه کرد همان گونه که هر سخن حقی می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد، این مطلب نیز می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و راه جلوگیری از سوء استفاده ها، انکار حقایق نیست بلکه تبیین صحیح و دقیق آنهاست.
با این دیدگاه اسلام و مسلمانان پیش از ظهور تقویت می شوند و این مطلب منافاتی با گسترش فساد (که به عنوان یکی از نشانه های ظهور معرفی شده) ندارد. کما اینکه امروزه فساد در جهان بسیار گسترده شده اما در کنار این فساد عظیم، حق همچنان دارای حیات است و مسیر خود را طی می کند.
شاید در مقابل این دیدگاه کسانی معتقد شوند که همه چیز یکباره رخ می دهد! و نور از میان ظلمت محض می تابد. اما از لوازم این دیدگاه این است که ظهور امام زمان (عج) و پیروزی ایشان، همواره با معجزات عجیب و غریب همراه است. در حالی که بررسی سنت الهی و احادیث خلاف این نظر را اثبات می کند. اگر بنا بود همه چیز به طور غیر عادی انجام گیرد، اصلا نیازی به غیبت و آمادگی برای ظهور نبود و خدای متعال می توانست از همان روز اول، جبهه حق را پیروز کند! روشن است که پیشبرد امور حکومت مهدوی همراه با معجزاتی است اما این معجزات تمام امور عالم را به هم نمی ریزد. بلکه مانند جنگ بدر، خود مسلمانان با استقامت و تلاششان زمینه ساز نصرت الهی هستند. پس نمی توان گفت تمام حق از بین می رود و دیگر هیچ قوتی برای سپاه حق نمانده و یک باره آنها احیا می شوند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا سر مبارک امام حسين(ع) در مدينه مسجد النقطه خاک شده است؟
✍️پاسخ:
🔰عزاداري هاي شما قبول ان شاءالله.
در اين که سر امام حسين )ع( کجا دفن شده است، منابع تاريخي شيعه و سني گزارشهاي گوناگوني آوردهاند تا آنجا که شش قول در اين باره گفته شده است.
قول اول: سر به بدن ملحق شده است. اين قول مشترک ميان شيعه و سني است. علماي شيعه، از جمله شيخ صدوق (متوفاي 381 ق)، سيد مرتضي (متوفاي 436 ق)، فتال نيشابوري (متوفاي 508 ق)، ابن نما حلي، سيد ابن طاووس (متوفاي 664 ق) شيخ بهايي و مجلسي اين قول را بيان کردهاند.
شيخ صدوق و پس از او، فتال نيشابوري در اين باره مينويسند: علي بن حسين )ع( همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسين )ع( را به کربلا باز گرداند.(1)
سيد مرتضي در اين باره ميگويد: روايت کردهاند که سر امام حسين عليهالسلام با جسد در کربلا دفن شد.(2)
ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سيد مرتضي، از قول شيخ طوسي نقل کرده است که به همين سبب (ملحق کردن سر امام به بدن و دفن آن) زيارت اربعين (از جانب امامان علهيمالسلام) توصيه شده است.(3)
ابن نماي حلي نيز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن ميتوان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که سر امام در شهرها گردانده شد، به بدن بازگردانده شد و با جسد دفن شد. (4)
سيد ابن طاووس نوشته است: اما سر حسين )ع(، روايت شده که سر برگردانده شد و در کربلا با جسد شريفش دفن شد و عمل اصحاب بر اين معنا بوده است.(5)
مجلسي، يکي از وجههاي استحباب زيارت امام حسين )ع( را در روز اربعين، الحاق سرهاي مقدس را به اجساد توسط علي بن حسين عليهماالسلام بيان کرده است. (6) وي در جاي ديگر بعد از نقل اقوال ديگر در اين باره مينويسد: مشهور بين علماي اماميه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است. (7)
برخي انديشمندان اهل تسنن نيز اين قول را بيان کردهاند:
ابوريحان بيروني (متوفاي 440 ق) در اين باره مينويسد:
و في العشرين ردّ راس الحسين )ع( الي مجثمه حتي دفن مع جثته...؛ در روز بيستم (صفر)، سر حسين )ع( به بدنش ملحق و با آن دفن گرديد. (8)
قرطبي (متوفاي 671 ق) مينويسد:
اماميه ميگويند که سر حسين )ع( پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و اين روز نزد آنان معروف است و زيارت در آن روز را زيارت اربعين مينامند. (9)
قزويني نيز نگاشته است: روز اول ماه صفر، عيد بنياميه است، چون در آن روز، سر حسين )ع( را به دمشق وارد ساختند و در روز بيستم آن ماه، سر ايشان به بدن، باز گردانده شد.(10)
مناوي (متوفاي 1031 ق) نوشته است: اماميه ميگويند: پس از چهل روز از شهادت، سر به بدن بازگردانده شد و در کربلا دفن شد. (11)
قول دوم: در کنار قبر اميرالمومنين)ع(؛ (12)
قول سوم: مسجد رقه در کنار فرات؛
قول چهارم: بقيع نزد قبر مادرش فاطمه (س(؛
قول پنجم: دمشق؛
قول ششم: قاهره. (13)
بررسي و تامل در اين اقوال، اين نتيجه را در بردارد که ديدگاه اول، يعني الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علماي شيعه است، از اين رو اين قول قابل اعتنا و پذيرش است و بنا بر گزارشهاي تاريخي - چنانکه اشاره شد - اين الحاق در روز بيستم صفر سال 61 بوده است.
📚پينوشتها:
1. شيخ صدوق، الامالي، مجلس سي و يکم، ص 232؛ فتال نيشابوري، روضة الواعظين، ص192 و مجلسي، بحارالانوار، ج 45، ص 140.
2. رسائل المرتضي، ج 3، ص 130.
3. مناقب آل ابيطالب، ج 4، ص 85 و مجلسي، بحارالانوار، ج 44، ص 199: «قال الطوسي رحمة الله، و منه زيارة الاربعين».
4. نجم الدين محمد بن جعفر بن نما حلي، مثيرالاحزان، ص 85.
5. سيد ابن طاووس، اللهوف في قتلي الطفوف، ص 114.
6. مجلس، بحارالانوار، ج 98، ص 334.
7. همان، ج 45، ص 145.
8. بيروني، الاثار الباقيه عن القرون الخاليه، ص 331.
9. محمد بن احمد قرطبي، التذکرة في امور الموتي و امور الاخره، ج 2، ص 668.
10. زکريا محمد بن محمود قزويني، عجائب المخلوقات و الحيوانات و غرائب الموجودات، ص 45.
11. عبدالرووف مناوي، فيض القدير، ج 1، ص 205.
12. ابن قولويه قمي، کامل الزيارات، ص 84؛ کليني، الکافي، ج 4، ص 571- 572؛ ابوجعفر محمد بن حسن طوسي، تهذيب الاحکام، ج 6، ص 35- 36 و ابن شهر آشوب، همان، ج 4، ص 85.
13. سبط ابن جوزي، تذکرة الخواص، ص 265- 266؛ سيد محسن امين عاملي، اعيان الشيعه، ج 1، ص 626- 627 و همو، لواعج الاشجان، ص 247- 250؛ محمدامين اميني، همان، ج 6، ص321- 337.
قاضي طباطبائي ضمن اشاره به اقوال در اين موضوع و دفاع از قول به الحاق سر به بدن، اقوال ديگر را در اين باره نقد و بررسي کرده است. ر. ک: تحقيق درباره اول اربعين حضرت سيدالشهدا عليهالسلام، ص 303 به بعد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
✅پرسش:
کساني که بعد از شهادت امام حسين توبه کردن مثل توابين يا کساني که امام را به هر دليلي ياري نکردند و بعد پشيمان شدند مورد آمرزش قرار ميگيرند توبشون پذيرفته هست؟
🌸پاسخ:
اگر چه ما از قبول یا رد توبه افراد توسط خداوند اطلاعی نداریم، ولی طبق آیه 160 بقره «إِلَّا ٱلَّذِينَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَٰٓئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنَا ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ » هر کس از هر گناهی توبه کند و علاوه بر توبه در صدد اصلاح و جبران اشتباه خود برآید، خداوند گناه او را می بخشد، حتی اگر جرمش یاری نکردن حجت خدا باشد.
بنابراین، طبق ظاهر آیات و روایات، توبه توابین باید پذیرفته شده باشد؛ زیرا به شهادت تاریخ، آنها هم توبه کردند وهم برای جبران خطای خود قیام کرده و جان خود را نیز در این راه نثار کردند. علاوه بر این که خیلی از اینها دیر متوجه قیام امام حسین ع شدند و بعضی نیز ابن زیاد در کوفه ، راه را بر آنها بست و مانع ملحق شدنشان به امام حسین علیه السلام شد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا مرتد اعدام می شود؟
✍️پاسخ:
✅دین اجبارى نفى شده است:«لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ؛[بقره/۲۵۶] هیچ اكراهى در این دین نیست.»
👈چون دین عبارت است از یك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف، یك كلمه است و آن عبارت است از اعتقادات و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد، چون كاربرد اكراه تنها در اعمال ظاهرى است، كه عبارت است از حركاتى مادى و بدنى (مكانیكى)، و اما اعتقاد قلبى تحت اجبار قرار نمی گیرند. فرق این دو مثل این است که شما می توانید کسی را مجبور به تعظیم در مقابل خود بکنید، اما نمی توانید او را وادار به دوست داشتن خود بکنید.
👈اكراه و اجبار وقتى مورد حاجت قرار مىگیرد كه قوى و ما فوق (البته به شرط اینكه حكیم و عاقل باشد) بخواهد ضعیف را تربیت كند مقصد مهمى در نظر داشته باشد و نتواند فلسفه آن را به زیر دست خود بفهماند که در این جا، ناگزیر متوسل به اكراه مىشود، و یا به زیردست دستور مىدهد كه كوركورانه از او تقلید كند و ... .
👈که این نیز در مساله دین منتفی است. چون مواردی که خوبى و بدى و خیر و شر آنها واضح است، نیازى به اكراه نخواهد داشت. بلكه خود انسان یكى از دو طرف خیر و شر را انتخاب كرده و عاقبت آن را هم چه خوب و چه بد مىپذیرد و دین از این قبیل امور است چون حقایق آن روشن و راه آن با بیانات الهیه واضح است.
👈«قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ؛[بقره/۲۵۶] هدایت از گمراهى مشخص شده است.»
👈«إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً؛[انسان/۳] راه را به او نشان دادهایم. یا سپاسگزار باشد یا ناسپاس.»
👈پس روشن می شود که احکام مرتد، ربطی به جبر در دین ندارد. بلکه این قوانین، از جمله قوانین اداره جامعه است. و جبر در قوانین جامعه، ضروری و ناگریز است. همان گونه که نمی توان در مقابل دزد، بی تفاوت بود و او را در عمل خود آزاد گذاشت، باید کسی که امنیت روانی مردم را نیز به خطر می اندازد، تنبیه کرد. که امنیت روانی، از امنیت مالی مهم تر است.
👈در احکام مرتد، هر مرتدی اعدام نمی شود. و با دقت در مصادیق حکم، روشن می شود که این حکم برای صیانت از آرامش روانی جامعه است. که عده ای با حربه ارتداد، آن را به خطر می اندازند:
👈«وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ آمِنُوا بِالَّذی أُنْزِلَ عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ؛[آل عمران/۷۲] و جمعى از اهل كتاب (از یهود) گفتند: « (بروید در ظاهر) به آنچه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز، كافر شوید شاید آنها (از آیین خود) بازگردند! (و این توطئه كافى است كه آنها را متزلزل سازد)»
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🔹ابوولّاد حنّاط نقل كرده است كه از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود:
🍃كسى كه خودكشى كند، جاودانه در آتش دوزخ خواهد ماند
📚ثواب الأعمال، صفحه 698
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر کسی قطع کننده ی صله ارحام کسی دیگری شود حکمش چیست؟
✍️پاسخ:
🔰اگر کسی باعث شود که دیگری قطع رحم بکند گناه کرده و باید توبه کند زیرا از نظر اسلام قطع رَحِم (عدم ارتباط با وابستگان) گناه کبیره است و در هیچ وضعی روا نیست. امام صادق(ع) میفرماید:
"حق الرحم لا یقطعه شیء؛ حق رحم را هیچ چیزی قطع نمیکند.(۱)
امام صادقمیفرمایند: "پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعهای از آب محکم کن . بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (لااقل) از تو آزار و مزاحمتی نبینند."!(۲)
کسی که قطع رحم و پیوند خویشاوندی نماید، مورد لعنت خدا و دور ماندن از رحمت اوست:
"فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُواْ فِی الاْ َرْضِ وَتُقَطِّعُوَّاْ أَرْحَامَکُمْ أُوْلَـَّئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ.; (۳)) شما که در زمین فساد میکنید و قطع رحم مینمایید، مشمول لعنت خدا هستید و از رحمت او دور."!
پس هیچچیز نباید مانع از انجام دادن این فریضه الهی شود; و تا حدی که ممکن است نباید ترک شود، هر چند طرف مقابل قطع رحم کرده باشد; چنانکه پیامبراکرم میفرماید:
"قطع رحم نکن هر چند رحم از تو ببرد."(۴)
مردی خدمت امام صادق آمد و از بستگان خود شکایت نمود، حضرت به او فرمود: در عین حال به آنان نیکی کن! آیا تو هم میخواهی مثل آنان باشی و قطع رحم کنی؟ اگر چنین کنی خدا نظر لطفش را از همه شما خواهد برداشت.(۵)
از آن جایی که صلة رحم واجب است و قطع رحم حرام است لذا کسی نباید باعث قطع رحم دیگری شود. (۶)
البته باید روشن باشد که منظور از صلة رحم، رفت و آمد روزانه نیست؛
صله رحم حد مشخصی ندارد، و می تواند با تلفن، نامه یا پیام از طریق واسطه و مانند آن باشد، ولی باید طوری باشد که قطع رحم گفته نشود. بعضی از فقها فرموده اند: "مراد از صلة رحم این است که فرق گذارده شود بین رحم و اجنبی. صلة ارحام متوقف بر مراوده و رفت و آمد با ایشان نیست. با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می شود".(۷)
📚پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۱.
۲. سفینةالبحار، ج ۱، ص ۵۱۴.
۳. سوره محمّد، ۲۲ـ۲۳.
۴. میزان الحکمة، ریشهری، حدیث شماره ۷۰۶۱.
۵. همان، حدیث شماره ۷۰۶۷.
۶. سوال از دفتر آیت الله سیستانی به شماره ۷۸۳۶۵۶۵.
۷. همان .
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال :
🔰نام مادرحضرت رقيه (ع)جه بود؟
✍️پاسخ:
✅علامه حائری در کتاب معالی السبطین درباره مادر حضرت رقیه (سلام الله علیها) مینویسد: مادرش “شاه زنان“(شهربانو) دختر یزجرد بود(1).
ولی برخی منابع نام مادر او را ام اسحاق ذکر کرده اند(2)
🔺با توجه به اینکه طبق نقل منابع از همسران امام حسین(علیه السلام) فقط بانو رباب در کربلا حضور داشته است،بنابراین مادر حضرت رقیه(سلام الله علیها) در کربلا نبوده است.
📚پی نوشتها:
(1)-سرگذشت جانسوز حضرت رقیه ( عليها سلام ) ،ص 9 به نقل از معالی السبطین، ج 2، ص 214.
(2)- الاربلى، على بن عيسى، كشف الغمة فى معرفة الائمة، تهران، كتاب فروشى اسلاميه، بىتا، ج2، ص216 ؛ الطبرسى، ابوعلى فضل بن الحسن، اعلام الورى بأعلام الهدى، بيروت، دار المعرفة، 1399 ه .ق، ص251. اعیان الشیعه،ج2،ص389 و ج13،ص48.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1👈
#تاریخی
✅پرسش:
دوباره شوهرم نمازشو دير ميخونه خيلي باهاش حرف زدم ديگه خسته شدم ..هميشه به خاطر دير خوندنش گريه ميکنم دارم ديوونه ميشم چکار کنم..
بخش اول
🌺پاسخ:
سؤال تان حاکی از این است که فردی مذهبی هستید و مسائل شرعی و دینی در زندگی تان اهمیت دارد.
نقل می کنند در یکی از مراسمات رسمی چشمان کشاورزی به صورت یکی از شاهزادگان افتاد و عاشق جمال او گشت. کشاورز که تا آن روز طعم خوش عشق را نچشیده بود با دیدن روی زیبای شاهزاده با تمام وجود احساس کرد که عاشق او شده است. به همین دلیل به این فکر افتاد که از شاهزاده خواستگاری کند. زمانی که از شاهزاده خواستگاری کرد با جواب منفی و قاطع او روبرو شد اما کشاورز که احساس می کرد زندگی او بدون شاهزاده دیگر معنایی ندارد، هر بار که جواب منفی شاهزاده روبرو می شد، با اراده و عزم قاطع تر از او خواستگاری می کرد. وقتی شاهزاده دید کشاورز واقعا به او علاقه دارد و ممکن نیست از عشق او دست بکشد، شرطی را برای کشاورز قرار داد که در صورت عمل به این شرط کشاورز به آرزوی خود برسد و شاهزاده بدون هیچ مخالفتی با او ازدواج کند. شرط شاهزاده این بود: از امشب باید چهل شب پشت سر هم نماز شب بخوانی. کشاورز که حتی از کیفیت نماز شب آگاهی نداشت، با خوشحالی شرط را قبول کرد و راهی خانه خود شد تا آماده انجام دادن شرط شاهزاده شود. در ابتدای راه، بیدار شدن قبل از اذان صبح و وضو گرفتن برای او بسیار سخت و طاقت فرسا بود اما چهره زیبای شاهزاده که در حوض حیاط خانه آنان رخ نشان می داد تمام این سختی ها را به شیرینی تبدیل می کرد. شبها گذشت، تا اینکه کشاورز حال خوش معنوی و مستی عشق به خدا را با تمام وجود احساس کرد. کشاورز که تا چند شب پیش به عشق شاهزاده برای نماز شب بیدار می شد، الان از عشقی که سراسر وجود او را پر کرده بود، بیدار می شد، دیگر هیچ علاقه ای به شاهزاده نداشت و عشق شاهزاده جایش را به عشق به خدا داده بود...
🔹آری تا زمانی که انسان با عشق خداوند آشنا نشود و لذت یاد او را نچشد، انجام فرایض دینی برای او بی معنی و طاقت فرسا می باشد، پس برای اینکه بتوانید شوهر خود را به سوی نماز سوق دهید باید او را با لذت یاد خدا آشنا کنید، چنانچه او با لذت یاد خداوند آشنا شد دیگر هیچ چیزی نمی تواند او را از یاد خدا غافل کند، برای این کار:
*او را تشویق کنید تا در مراسمات مذهبی شرکت فعال داشته باشد. از فرصتی که در ماه محرم پیش می آید کمال استفاده را داشته باشید. و هرگز شوهرتان را به خاطر نماز نخواندن سرزنش و یا تهدید نکنید که نتیجه معکوس دارد و در این کار جری تر خواهد شد.
*سفرهای زیارتی را در برنامه زندگی خود قرار دهید.
*در برابر چشمان او عاشقانه به عبادت خدا مشغول شوید.
*کتاب هایی که با موضوع یاد خدا نوشته شده است را مطالعه کنید و نکات مهم آن را با بیان شیرین برای او نقل کنید.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
#اخلاقی
✅پرسش:
دوباره شوهرم نمازشو دير ميخونه خيلي باهاش حرف زدم ديگه خسته شدم ..هميشه به خاطر دير خوندنش گريه ميکنم دارم ديوونه ميشم چکار کنم.
بخش دوم
🌺پاسخ:
☘️سعی کنید با دقت نکات زیر را در تعامل با همسرتان به کار گیرید:
۱.رمز موفقیت امر به معروف برخواسته بودن از دل می باشد اگر واقعا دل انسان برای دیگران بسوزد و قصد کمک داشته باشد این احساس به مخاطب می رسد و تاثیر پذیر می شود اما گاهی مخاطب احساس می نماید که در مسیر امر به معروف قدرت نهفته است و دیگران با این کار او را انسانی ضعیف و ناتوان و گناهکار می دانند لذا مخالفت خود را بیشتر می نماید.
۲.امر به معروف تنها با گفتار عملی نمی شود و لازم است با عمل توأم گردد و به وسیله زبان و عمل با هم انجام پذیرد. تا تأثیر بیشتری داشته باشد.
۳. زمانی ما می توانیم دیگران را امر به معروف نماییم که توانسته باشیم در انها نفوذ نموده و قدرت تاثیر گذاری خود را بالا برده باشیم.مطمئنا زمانی که توانستیم در دیگران نفوذ کنیم می توانیم عقاید و اطلاعات خود را به ]نها منتقل نماییم. در ادامه به راهکارهایی که می توانند در نفوذ به دیگران و تاثیر گذاری در دیگران مورد استفاده قرار گیرد اشاره می کنیم.مطمئنا با رعایت اصول و نکات زیر، مى توانید میزان تأثیرگذارى خود را افزایش دهید و مسیر امر به معروف خود را هموارتر نمایید.
۴.از شیوه های تربیتی غیر مستقیم استفاده کنید. در این شیوه به جای اینکه محتوای تربیتی به صورت مستقیم به مخاطب انتقال داده شود؛ به صورت غیر مستقیم مخاطب در معرض پیام های تربیتی قرار می گیرد. تهیه و اهدا کتبی که درباره نماز می باشد؛ نوشتن روایاتی که با موضوع نماز است و قرار دادن آن در جایی که مخاطب با آن روبرو شود و یا هر چیزی که احتمال می دهید در تشویق او برای خواندن نماز اول وقت مفید است فراهم کنید مثلا از نوار مربوط نماز یا فیلم مربوط به نماز یا داستان هایی از انسان های موفقی که به نماز اهتمام داشته اند.... می تواند در این میان مفید باشد.
۵.دوست در شکل گیری شخصیت فرد نقش مهمی دارد، تاثیر دوست بر رفتارهای فرد نا محسوس است بگونه ای که حتی خود فرد هم از این تاثیر آگاه نمی شود؛ بنابراین سعی کنید، همسرتان با افراد متدین معاشرت داشته باشد.
۶.در صورت همکاری با شما و لو یک گام و یا انجام داددن کوچک ترین رفتار مثبت از طرف او را ، مورد تشویق قرار دهید.
۷.از لحن آمرانه، توهین و تحقیر به شدت پرهیز کنید.
۸.پذیرش مثبت بدون شرط داشته باشید.
کاری کنید که همسرتان احساس کند او را به دلیل ارزش ذاتى اش پذیرفته اید و به او اهمیت مى دهید و به عنوان یک انسان مورد احترام صادقانه و خالصانه شما قرار گرفته است و بدون توجه به نکات ضعف و عیوبى که دارد مورد پذیرش شما است. این توجه و پذیرش مثبت، به همسرتان احساس ارزشمندى مى بخشد و تأثیر پذیرى اش را نسبت به شما افزایش مى دهد. بنابراین باید همسرتان را بدون قید و شرط و صرفاً به خاطر ارزش ذاتى و ماهیت انسانى اش، پذیرفت و به او احترام صادقانه گذاشت.
۹.عدم سرزنش مستقیم.
در صورتى که اشتباه و لغزشى در همسرتان مشاهده کردید، به طور مستقیم از او گلایه نکنید و وى را مورد انتقاد مستقیم و سرزنش قرار ندهید. وقتى تذکر اخلاقى با کنایه و اشاره گفته شود، زودتر اثر مى بخشد تا اینکه با صراحت از گناه یا اشتباه نام برده و انتقاد گردد. چه بسا برخورد مستقیم و بى پرده با گناه و لغزش در مراحل اولیه، سبب گستاخى و جرأت بیشتر وى شود و زشتى کار در نظر او رنگ باخته و به توجیه آن بپردازد و یا به شکل دیگرى مقاومت کند. بنابراین باید مانند یک دوست دلسوز یا مشاورى دانا با او برخورد شود. امیرمؤمنان على علیه السلام مى فرماید: «موقعى که جوان نورسى را به سبب گناهانش، نکوهش مى کنى، مراقب باش که قسمتى از لغزش هایش را نادیده انگارى و از تمام جهات مورد اعتراض و توبیخش قرار ندهى، تا جوان به عکس العمل وارد نشود و نخواهد از راه عناد و لجاج، بر شما پیروز گردد»(1)
ادامه دارد...
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
#اخلاقی
🔹پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله):
🍃هر كه مال خود را به اختيار از نيكان دريغ كند، خداوند مالش را به اجبار نصيب بدان گرداند
📚ميزان الحكمه جلد12 صفحه 385
🔹 @pasokhgoo1👈
#حدیث
به همسرم سوء ظن پیدا کردم‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰همسرم بازاري واکثرا باخانما سروکارداره متاسفانه درطول اين مدت زندگي يکي دوبار خطاهايي از ايشون ديده ام که منجربه سوءظن من به ايشون شده به آرامي وبا لحني مهربانانه مشکل رادروقت مناسب باايشون درميون گذاشتم وبالاخره طوري حل شده و همسرم گفته من اشتباه ميکنم ومن براي ادامه زندگي وکش ندادن مشکل قبول کردم
حالامشکلي که دارم واقعا اينه که اين سوءظن منو بيمارم کرده نميتونم باهاش ادامه زندگي بدم خداميدونه تو زندگي هم ازهيچ لحاظي براش کم نذاشتم خواهش ميکنم مشکلم رابه دقت خونده و راه حل اساسي برام بذارين که منو قانع بکنه چون ديگه قانع نميشم دوتا هم فرزنددارم و بعد خدا پناهگاهي هم ندارم
بفرماييدبا اين سوءظن بيش ازحدکه باعث شده شباهم کابوس ببينم وآرامشمو کلا بهم ريخته چيکارکنم ؟
✍️پاسخ:
✅ هيچ چيز مانند بدبيني در خراب كردن يك رابطه خوب زناشويي و ويران نمودن يك كانون گرم خانواده قدرتمند نيست و لذا شيطان از اين حربه در به آشوب كشيدن خانواده هاي غافل، استفاده بسيار ميكند. بدبيني خالق تشويش و استرس، عصبانيت، تنفر و ترس است. هيچ فرد بدبيني نمي تواند به روشني فكر كند و تصميم بگيرد. بدبيني و سوءظن از آفت هاي مهم زندگي زناشويي است.
اگر با اين مشكل مقابله نكنيد زندگي زناشويي و جان و جسم و روان تان نابود ميشود. بدبيني و شکاکیت مانع عشق و مهرباني و محبت كه لازمه زندگي زناشويي سالم است، مي شود، و لذا ما نبايد اجازه بدهيم جوّ بدبيني در زندگي ما ايجاد شود؛ خصوصاً اگر بدبيني ما منشأ بيروني نداشته و زاييده افكار و تخيلات ما باشد. يكي از علل جدي بدبيني ها، سوء تفاهم است؛ هنگامي كه به همسر و شريك زندگي خود بدبين ميشويد، در حقيقت به ارتباطاتي خيالي و مخفي مظنون شده ايد، كه باعث رنجش شما مي گردد.
درست است که چند باری این اتفاق افتاده که شوهر شما اشتباهاتی داشته است، ولی در همه اظهار پشیمانی کرده و به اغوش خانواده برگشته است، که این گنج بزرگی است که شما باید قدر بدانید و از این فرصت برای زندگی خود استفاده کنید.
* انرژي منفي ندهيد؛ فكر كردن دست خود انسان است و ما مي توانيم فكر كردن را كنترل بكنيم. روزانه بطور متوسط، شش هزار فكر در ما جريان پيدا مي كند كه بيشتر آن هم منفي است و مي توانند اثر سوء بر ما بگذارند، در حاليكه به راحتي ميتوان جلوي آن را گرفت
* ذهن، معمار زندگي ماست، و هرگونه كه بينديشيد زندگي تان به همانگونه شكل مي گيرد.
* افكار منفي، فكر زائد محسوب مي شوند، و فكر زائد مال وقت زائد است و وقت زائد مال بيكاري است؛ پس يكي از راه هاي هجوم افكار منفي به انسان ها بيكاري است و انسان هايي كه بيكار هستند افكارمنفي شان بيشتر است
* ديگر اينكه شما بايد تغيير موقعيت داشته باشيد. اگر افكار منفي در موقعيتي به سراغتان مي آيد آن موقعيت را تغيير بدهيد. دنبال كاري برويد و مشغول بشويد . مي توانيد خودتان را سرگرم كنيد
* در روايات از معصومين صلوات الله عليهم اجمعين آمده است كه : بدگماني انسان را دچار اضطراب ميكند. لذا اگر مي خواهيد اضطراب و استرس نداشته باشيد، حسن ظن داشته باشيد. حسن ظن باعث راحتي قلب و آرامش روح است. بدگماني باعث غصه مي گرددد و حسن ظن غم و غصه ها را از بين مي برد. اگر مي خواهيد دلتان صفا و طهارت نفس داشته باشد خوش گمان باشيد و به خدا توكل كنيد.
* بيشك شما همسرتان راخيلي دوست داريد ولي بدانيد بدگماني اين عشق را از بين مي برد؛ چون بدگماني روي رفتار شما اثر مي گذارد و آرم آرام اين عشق شما را از بين مي برد و در مقابل او از شما فاصله گرفته و فكر منفي شما به وقوع مي پيوندد. اگر شما خوش گمان باشيد و رفتارهاي شايسته داشته باشيد محبت شوهر شما بيشتر مي شود.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1👈
#مشاوره