eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
676 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐📝🌐📝🌐 💢 ✅پرسش : با توجه به فاصله طولاني کربلا و دمشق آيا رسيدن کاروان اسرا در اولين اربعين امام حسين (عليه السلام)به کربلا امکان پذير است؟ ✍️پاسخ: گرچه برخي همچون سيد بن طاووس دوري مسير را دليل بر عدم امکان بازگشت اسراء در اربعين اول دانسته و گفته است: فاصله بين کوفه و شام حدود ده روز راه است که با احتساب بازگشت 20 روز خواهد شد. از اين رو اين فاصله طولاني به علاوه اقامت‏ يک‏ماهه اهل بيت(عليهم السلام)در شام، با ورود اهل بيت(عليهم السلام)در بيستم صفر به کربلا منافات دارد. اما ادله ديگري بازگشت کاروان اسراء به کربلا در نخستين اربعين را امکان پذير توصيف نموده است: 🔹1- سيد بن طاووس خود اعتراف دارد که مسافت ‏بين کوفه و شام براي پيمودن عادي 10 روز است; زيرا خود او گفته بود مدت رفت و بازگشت ‏بين اين دو شهر، بيست روز يا بيشتر است. از اين رو مى ‏توان باور داشت که پيک دولتي که حامل پيام مهمي بوده، راه را پنج روزه طي کرده است. 🔸2- بعضي از طوايف اطراف دمشق، مسافت دمشق تا نجف اشرف را هشت روزه و برخي از قبايل هفت روزه مى ‏پيمايند. 🔹3- از شخصي به نام ابو خالد نقل مى ‏کنند که روز جمعه کنار شط فرات با ميثم تمار بودم، او گفت: الساعه معاويه در شام مرد، و من روز جمعه آينده با قاصدي که از شام آمده بود ملاقات کردم و خبر از شام گرفتم، گفت معاويه از دنيا رفت و مردم با پسرش يزيد بيعت کردند. گفتم کدام روز معاويه مرد؟ گفت: روز جمعه گذشته. با توجه به اين که يزيد هنگام مرگ معاويه در شام نبود و فرصتي هر چند کوتاه براي آمدن يزيد به شام و بيعت مردم با او لازم بود، اگر اين قاصد پس از بيعت مردم بلافاصله از شام خارج شده باشد حد اکثر مدت شش روز بين راه بود. 🔸4- سرعت ‏شتر در بيابان به دوازده کيلومتر و در شتر تندرو (جماز) حتي به 24 کيلومتر در ساعت مى‏ رسد. که استفاده از شتر جماز سفر کاروان در اين مدت را امکان پذير خواهد کرد. لازم به ذکر است که شهيد قاضي طباطبايي در کتاب «تحقيق اربعين‏» نقل مى‏ کند که «ابا بکرة‏» به دستور «بسر بن ارطاة‏» از کوفه به شام هفت روزه رفت و برگشت. هر چند که به اعتقاد «طبرى‏» او از بصره به کوفه هفت روزه رفت و برگشت نه به شام. مقرم در مقتل الحسين نظر اول را برگزيده است و آورده است «ابا بکره به شام رفت‏». •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️ 🔳آیا پیاده‌روی اربعین در شهرهای مختلف از مصادیق بدعت می‌باشد؟ بعنوان نمومه ، پیاده‌روی‌هایی که به یاد مسیر کربلا و با عناوینی چون «جاماندگان از اربعین» در مسیرهایی، مانند مسیر حرم حضرت عبدالعظیم انجام می‌شود، نوعی بدعت نیست؟! ✍️پاسخ : ابتدا باید گفت؛ اصل پیاده‌روی به قصد زیارت امام حسین(ع) و به مقصد کربلا در روایات توصیه شده است؛ مانند: 🔆«دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی غُرَیْفَةٍ لَهُ وَ عِنْدَهُ مُرَازِمٌ فَسَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیل...»؛‏ 🔸راوی می گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و «مرازم» نیز در خدمت آن‌حضرت بود. شنیدم حضرت می‌‏فرمود: 🔹کسى که پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) برود، خداوند متعال به هر گامى که برداشته و به هر قدمى که از زمین بلند نموده و بر آن نهاده، ثواب آزاد کردن بنده‌‏اى از اولاد حضرت اسماعیل را می‌دهد. 🔸 از طرفی هر رفتار مشروعی که به عنوان نماد عزاداری برای امام حسین(ع) به شمار آید، دارای پاداش خواهد بود. 🔹با این وجود، اما بدون آن‌که مستندی از روایات داشته باشیم، نمی‌توانیم مسیری از پیاده‌روی‌ها را به عنوان سنتی برگرفته از سخن معصومان(ع) ترویج کنیم که اگر این‌گونه باشد بدعت در دین به شمار خواهد آمد، اما اگر نگاهمان به این‌گونه پیاده‌روی‌ها تنها آن باشد که تمام عزاداری‌ها با هر روش‌ مباحی که باشد، دارای پاداش است و در صدد آن نباشیم که مدل خاص و طراحی‌شده توسط خودمان را به عنوان سنتی شرعی قلمداد کنیم، بدعت در دین به شمار نخواهد آمد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: ما شیطان داریم یا شیاطین و تفاوت آن با ابلیس چیست؟ آیا منظور از شیطان در قرآن همان معنای عام مدنظر است یا جنس خاصی مورد توجه است؟ پاسخ: بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است. 🔆در «قاموس قرآن» آمده: مراد از «إِبلِیس‏» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید. او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است. 🔸در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر می‌ رسد. مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده که می ‌فرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.» 🔹«شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است. 💠بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، می‌توان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: اینکه بیان می‌شود هنگام خواب رو به قبله بخوابید ، پاها رو به قبله باشد یا سمت راست بدن ؟ ✍️پاسخ: خوابیدن رو به قبله به دو شکل محقق می شود : 1️⃣ به شکل محتضر یعنی به طوری که کف پاها به سمت قبله قرار گیرد . 2️⃣ به گونه ای که میت در قبر قرار می گیرد یعنی صورت به سمت قبله به گونه ای که سر در سمت راست قبله و پاها در سمت چپ باشد . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: اینکه بیان می شود، غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟ ✍️پاسخ: خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود. 💠این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم: 🔹 در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرارگرفته است، اما مشخص است که مراد از آن‌ها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک می‌شود عقل وی تحت الشعاع قرار می‌گیرد؛ چنان چه امام صادق(ع) می‌فرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک می‌کند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمی‌تواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمی‌کند؛ همان طور که امام علی(ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان می‌گردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه می‌دواند!». بسیاری از تصمیم‌هایی که شخص خشمگین می‌گیرد درست نبوده و او دست به کارهایی می‌زند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد. 🔸نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین می‌شود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم می‌دهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه می‌کند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. 🔹امیرالمؤمنین در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. دریکی از جنگ‌ها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین(ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آن‌ها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیک‌تر و برای اتمام حجّت رساتر است»این سیره اهل بیت علیهم السلام است. در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمۀ زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبۀ به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان ، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستۀ اسلامی که فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) در مورد آن‌ها خطر را احساس می‌کرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بی‌اخلاقی جایز نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠 💢 این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آیا انسان در بهشت می‌تواند به دیدار افرادی برود که در دنیا آنان را می‌شناخت؟ ✍️پاسخ: یکى از بزرگ‌ترین لذت‌های انسان بهره‌‏گرفتن از مجلس انس با دوستان یک‌رنگ و باصفا است؛ از این‌رو یکی از نعمت‌ها و لذت‌‌های بهشتیان ملاقات و دیدار با هم‌دیگر است. از مجموع آیات و روایات می‌توان چنین برداشت نمود که دیدار و مهمانی بهشتیان دست کم در دو سطح انجام می‌شود: 🔹 دیدار تمام بهشتیان با هم: این مطلب را شاید بتوان از آیات شریفه‌‌ای که بیان می‌کند بهشتیان «روبروی» هم و یا در کنار هم هستند، استنباط کرد: 🔸«به یقین، پرهیزکاران در باغ‌‌ها(ى سرسبز بهشت) و در کنار چشمه‌‏ها هستند. (فرشتگان به آنها می‌گویند) داخل این باغ‌ها شوید با سلامت و امنیّت؛ هرگونه غلِّ [حسد و کینه و دشمنى‏] را از سینه آنها برمی‌‏کنیم (و روحشان را پاک می‌‏سازیم) در حالى که همه برابرند، و بر تخت‌ها روبروى یکدیگر قرار دارند». 🔹بنابراین، تعبیر روبروی هم بودن بهشتیان نشان می‌دهد که آنها اولا: دارای دیدار عمومی و جلسات جمعی هستند؛ ثانیا: آنها در جلسات اجتماعی‌شان گرفتار تشریفات آزاردهنده این دنیا نیستند و مجلس آنان بالا و پایین ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنج‌آور این دنیا در آن‌جا خبرى نیست. همه برادرند؛ همه روبروى یکدیگر و در یک صف - نه یکى بالاى مجلس و دیگرى در پایین- می‌نشینند. 🔸البته، این منافات با تفاوت مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد. این مربوط به جلسات اجتماعى آنها است، و گرنه هر کدام بر حسب درجه‌ی تقوا و ایمان جایگاه مخصوص به خود را دارند. 🔹 دیدار خویشان و اقوام: «باغ‌هاى جاویدان بهشتى که وارد آن می‌شوند، و پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد می‌شوند». 🔸برخی از مفسران می‌گویند: «نه تنها آیه‌ی فوق که بعضى دیگر از آیات قرآن نیز تصریح دارند که در جمع بهشتیان، پدران، همسران و فرزندان آنها که صالح باشند وارد می‌شوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمت‌هاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقه‌ی خود نداشته باشند. و از آن‌جا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو می‌‏شود؛ آنها نیز با چهره‌‏هاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغ‌تر و گرم‌تر وارد می‌‏شوند، محبتى که ارزش نعمت‌هاى بهشتى را چند برابر می‌‏کند. اگرچه در آیه‌ی فوق تنها پدران، فرزندان و همسران ذکر شده‌‏اند، ولى در واقع همه‌ی بستگان در این جمع، حاضرند؛ چراکه حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن می‌‏شود؛ زیرا هرگاه کسى بهشتى باشد، پدر صالح او نیز به او ملحق می‌شود، و از آن‌جا که پدر صالح بهشتى است، همه‌ی فرزندانش به او می‌‏پیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق می‌‏شوند. و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت». •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠 💢 این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش:آیا صله ارحام با اقوامی که خیلی میانه خوبی با ما نداشته باشند هم واجب است؟ ✍️پاسخ: قطع رحم، حرام است ولی صلهٔ رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش : نام حضرت موسی(ع) ۱۴۰ بار در قرآن آمده است، بیشتر از هر شخص دیگری ، ولی چرا سوره ای بنام ایشان نیست؟ 🌺پاسخ: در ارتباط با نامگذاری سور قرآن دو نظر وجود دارد: 🔸یکی اینکه نامگذاری سور به اجتهاد صحابه بوده دوم اینکه نامگذاری سور قرآن، توقیفی یعنی وحیانی است. 🔹نظریه دوم قوی تر است و دلایل محکم تری دارد. بر این اساس، نامگذاری آیات به سلیقه افراد(حتی شخص رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)) و یا بر مبنای استدلال دیگران نیست بلکه بر ااساس دستور خداوند متعال صورت گرفته است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
◾️ رحلت شهادتگونه ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) را بر همه شیعیان و محبین اهل بیت تسلیت میگوییم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚 💢 ✅پرسش: پیامبر اکرم(ص) شهید شدند یا رحلت کردند؟ ✍️پاسخ: درباره این موضوع در میان نویسندگان و مورخان اختلاف می باشد و بعضی از نویسندگان فقط به بیان این جمله که مریض شد و از دنیا رفت اکتفاء کرده اند. و بعضی قائلند که حضرت مسموم شده و به شهادت رسیدند. که اکثرا هم همین قول دوم را قبول دارند.در کتب تاریخی نقل شده است که یهودیان چندین مرتبه تصمیم گرفتند که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را به شهادت برسانند ولی هر مرتبه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ توسط جبرییل از این توطئه آگاه می شد و یهودیان به مقصود خود نمی رسیدند و در پایان جنگ خیبر نیز گروهی از بزرگان قوم یهود زینب دختر حارث را که از اشراف یهود بود و پدر خود حارث و برادر خود مرحب و شوهر خود سلام بن مشکم را از دست داده بود تحریک کردند تا شاید به مقصود خود که نابودی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و در نتیجه نابودی دین تازه تأسیس اسلام بود نایل شوند ولی اگر چه این عمل نیز به شهادت آنی و فوری آن حضرت منجر نشد ولی باعث مسمومیت آن حضرت گردید و در نهایت در درازمدت به شهادت آن حضرت انجامید. ▪️امام صادق (ع) فرمودند: "پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود".در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید. بسیاری از دانشمندان شیعه، با استفاده از این اصل کلی، نیازی به جست و جوی مورد به مورد در ارتباط با چگونگی شهادت هر کدام از معصومان (ع) احساس نمی کنند. بر این اساس، هر چند دلیل متقنی بر شهادت پیامبر (ص) نیز ارائه نشود، باز هم می توان معتقد بود که رحلت ایشان طبیعی نبوده است! ▫️تنها شیعیان نیستند که معتقد به شهادت پیامبر (ص) هستند، بلکه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید به عنوان نمونه ، در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: "من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نموده ام، در بدنم احساس می کردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد". همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر (ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است. ◾️اما در هر صورت؛ چه این مرد بزرگ الاهی به شهادت رسیده باشند، و چه با مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند، باید بدانیم که مقام ایشان، بسیار بالاتر و برتر از شهدای دیگر است؛ زیرا خداوند در قرآن کریم، اولاً: جایگاه پیامبران را بالاتر از شهداء بیان کرده است؛ ثانیاً: شهیدان به دلیل این که در راه خدا و با پیروی از رسول او، جان خود را از دست داده اند. نزد خداوند قرب و منزلت کسب می کنند؛ بدیهی است که اگر خداوند، شهدا را به دلیل پیروی از پیامبران، شایسته رحمت و ثواب بی نهایت بداند، باید خود پیامبران از مقامی بسیار والاتر و برتر برخوردار باشند. •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚✨📚 💢 ✅پرسش: مختصری از زندگی امام رضا (ع) را بفرمایید ؟ ✍️پاسخ: ▪️تاریخ ولادت امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان، از سلاله پاک رسول خدا(ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرّم اسلام است. بنابر نظر مشهور مورّخان امام رضا(ع)، در یازدهم ذی قعده سال 148 هـجری قمری در مدینه منوّره متولّد شد. ▫️نام و القاب نام مبارکشان «علی»، کنیۀ آن حضرت، «ابوالحسن» و دارای القاب متعدّدی از جمله؛ رضا، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین (نور چشم مؤمنان) و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است. ▪️صفات ظاهری درباره شمایل و صفات ظاهری امام رضا(ع)، برخی حضرتشان را سفیدرو توصیف کرده و برخی نیز ایشان را دارای رنگی تیره دانسته‌اند. همچنین گزارش شده که امام هشتم(ع) قامتی معتدل داشته و شبیه‌ترین مردم به پیامبر خدا(ص) بود. ▫️پدر و مادر پدر بزرگوار امام رضا(ع)، امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند. مادر گرامی امام رضا(ع) نجمه نام داشت. البته نام های دیگری نیز برای مادر گرامیشان ذکر کرده اند. ▫️ازدواج امام رضا(ع) دارای تعدادی کنیز بودند، از جمله کنیزان ایشان، سبیکه مادر امام جواد(ع) است. وی کنیزى بود که به او سبیکه یا دُرّه می گفتند، حضرت رضا او را خیزران نام گذاشتند و این بانو از اهالى نوبه (منطقه ای در آفریقا) است و همسر دائمی امام رضا(ع) ام حبیبه بود. ▪️فرزندان در تعداد و اسامی فرزندان امام رضا(ع) نقل های مختلفی وجود دارد؛ گروهی آنها را پنج پسر و یک دختر، به نام های محمّد قانع، حسن، جعفر، ابراهیم، حسین و عایشه ذکر کرده اند؛ همچنین در نقلی شیخ صدوق در سلسله سند روایتی از فاطمه به عنوان یکی از دختران آن حضرت نام برده است؛ امّا شیخ مفید بر این عقیده است، که امام هشتم(ع)، فرزندی جز امام جواد(ع) نداشتند. ابن شهرآشوب و طبرسى، نیز بر همین اعتقادند. ▫️امامت امامت و وصایت حضرت رضا(ع) بارها توسط رسول خدا(ص)، پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان(ع) اعلام شده بود. به ویژه امام کاظم(ع) بارها در حضور مردم، ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرّفی کرده بودند که به یک نمونه از آنها اشاره می‌ شود: از محمّد بن اسماعیل بن فضل هاشمىّ چنین روایت شده است که‏ گفت: بر امام موسى کاظم(ع) وارد شدم در حالى که ایشان به شدّت مریض بودند، به حضرت عرض کردم: اگر خداى ناکرده براى شما اتّفاقى بیفتد- و خدا آن روز را نیاورد- به چه کسى رجوع کنیم (امام بعد از شما کیست)؟ فرمود: «به فرزندم علىّ، نوشته او، نوشته من است، و او وصىّ و جانشین من بعد از مرگم خواهد بود». امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت. پس از شهادت امام کاظم(ع) که در سال 183 هـ ق رخ داد، آغاز امامت حضرت رضا(ع) شروع شد، و با توجه به این که هارون (پنجمین خلیفه عباسى) در سال 193 از دنیا رفت، ده سال از امامت حضرت رضا(ع) معاصر زمان هارون بود. مدت امامت آن حضرت، حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. ▪️شهادت امام رضا(ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیلۀ مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در 55 سالگی به دست مأمون خلیفه عباسی به شهادت رسید. در تعیین سال شهادت امام نقل های مختلفی به ثبت رسیده است. گروهی سال 202 هجری قمری را سال شهادت حضرت می دانند و عده ای سال 203 هجری قمری را؛ اما مشهور، نظریه دوم است. در تعیین روز شهادت آن حضرت نیز اتفاق نظر نیست؛ مانند در روز جمعه از ماه رمضان،هفدهم ماه صفر، و آخر ماه صفر. در میان این نقل ها، نظریه آخر؛ یعنی آخرین روز از ماه صفر، مشهورترین و قابل اعتمادترین نقل است. بنابراین، مشهورترین و قوی ­ترین نظریه در تاریخ شهادت آن حضرت، روز جمعه، آخرین روز ماه صفر سال 203 هجری قمری است. ▪️خلفای هم عصر امام رضا(ع) در دوران امامت خود با سه تن از حُکّام و خلفای عباسى روبه‏رو و معاصر بود: هارون الرشید، امین و مأمون. •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️ 💢 ✅پرسش: چرا امام رضا (علیه السلام) را امام رئوف می نامند ..!؟ ✍️پاسخ: یکی از القاب حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) لقب رئوف است. چنان‌چه در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّءُوف‌ سلام بر امام رئوف». در توضیح این واژه باید بدانیم که رأفت یک نوع شدت در رحمت می‌باشد. در واقع هر چند بین دو واژه رأفت و رحمت، قرابت و نزدیکی در معنا وجود دارد؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد. ▫️مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را این‌گونه بیان می کند: «رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی. بنابراین «رأفت» مرحله ای دقیق تر و بالاتر از «رحمت» است، و هرگز در مسائل ناخوشایند به کار نمی رود ولی رحمت در امور ناخوشایندی که به خاطر مصلحتی انجام می شود، استعمال می شود. ▪️حال با توجه به روشن شدن معنای رئوف، اگر چه همه اهل بیت(ع) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهر ورزی در وجود امام هشتم(ع) بروز و ظهور بیشتری دارد و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد. ▪️یکی از مصادیق این رأفت را می‌توان در پاسخی که حضرت به زائرین خود، در قبال زیارت، می‌دهند دانست که در بیانی فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ‌ حَتَّی‌ أُخَلِّصَهُ‌ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان، هر کس مرا زیارت کند روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس های آن سه جا رهایش سازم: ۱- هنگام پخش شدن نامه اعمال به دست راست یا چپ، ۲- و نزد صراط، ۳- و نزد میزان ▫️امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است به عنوان نمونه: ◼️«ابراهیم بن عباس» نقل می‌کند: هرگز ندیدم که حضرت رضا (علیه‌السلام) کسی را با سخن خود بیازارد، ندیدم سخن کسی را قطع کند، می‌گذاشت تا حرف او تمام شود؛ هرگز کسی را که قدرت برآوردن حاجت او را داشت رد نمی‌کرد؛ هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمی‌کرد، و تکیه نمی‌زد، و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم که آب دهان خود را بر زمین بیاندازد و همین طور هرگز ندیدم که با صدای بلند قهقه کند و بخندد بلکه همیشه تبسم می‌کرد. زمانی که به خانه می‌رفت و سفره می‌انداختند تمام خدمت‌گزاران، حتی دربان‌ها را نیز بر سر آن سفره می‌نشاند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️ زائری بارانی ام، آقا به دادم میرسی؟ بی پناهم،خسته ام،تنها، به دادم میرسی؟ گر چه آهو نیستم اما پر از دلتنگی ام ضامن چشمان آهوها به دادم میرسی؟ ▪️سالروز شهادت هشتمین ستاره سپهر سروری و سیادت، حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد.▪️ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚✨📚 💢 ✅پرسش: آیا این حدیث که گناهان آینده زوار امام رضا (ع) بخشیده می‌شود صحیح است؟ ✍️پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی توان با صرف ضعف سند، آن ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می شود: 1️⃣ قطعا این روایات نمی خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند. 2️⃣برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه ای هستند؛ این روایات می گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه ای بوده است، بخشیده می شوند. 3️⃣هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست. 4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می کند. 5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می بخشد؛ کما این که در روایت هم می گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست. 6️⃣ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود. 💠بنابر این: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته اند، بر می آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه ای سر زده اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است. •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️ 💢 ✅پرسش:امام رضا(ع) به اباصلت فرمودند: «فرش حجره را جمع کن زیرا می‌خواهم مثل جد غریبم، غریبانه جان دهم». آیا این روضه دارای سند می‌باشد؟ ✍️پاسخ: آنچه در منابع حدیثی و تاریخی درباره کیفیت شهادت امام رضا(ع) آمده این است که، اباصلت می‌گوید: «امام عبایش را بر سرافکند و از نزد مأمون بیرون آمد. [طبق دستور قبلی حضرتشان] با ایشان سخن نگفتم تا این‌که به خانه رسید و دستور داد که درهاى خانه را قفل کنند. سپس بر بستر خود خوابید. اباصلت گوید: مدتی در حیاط منزل با غم و اندوه سپری می‌کردم ‌که دیدم جوان خوش‌رویی که شباهت زیادی با امام داشت وارد منزل شد. به طرف او رفتم و گفتم: درِ خانه بسته بود از کجا وارد شدى؟ فرمود: کسى که مرا در این لحظه از مدینه به این‌جا رسانده، توانایی این را دارد که مرا از در بسته وارد کند. پرسیدم: شما که هستید؟ فرمود: اى اباصلت من حجت خداوند بر تو، محمد بن على(امام جواد) هستم. سپس به طرف پدر بزرگوارش رفته و به من هم فرمود که همراهش بروم. امام رضا(ع) هنگامی که فرزندش را دید، او را به سینه چسباند و پیشانیش را بوسید … ». همان‌طور که مشاهده می‌شود، آنچه در پرسش آمده در این نقل دیده نمی‌شود، اما شاید بتوان آن‌را برداشتی ذوقی از دستور امام به قفل کردن درها دانست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚✨📚 💢 ✅پرسش: آیا مژده‌ی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دق‌الباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟ ✍️پاسخ: یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژده‌ی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دق‌الباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیع‌الاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند. 🔸هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفت‌وگو نشانه‌ای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسول‌خدا(ص)، ابوذر غفاری است. 🔹روایت وارده چنین است: 🔸«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحاب‌شان در مسجد قبا نشسته بودند،رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماه‌های رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراه‌شان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدام‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور این‌گونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام می‌دهند، به واسطه‌ی تو خوشبخت می‌شوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.» (علل الشرایع شیخ صدوق ج 1 / ص 175) 🔹چنانچه مشخص است ، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگی‌ناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانه‌ای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل‌ بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است. 🔸این رفتارها که بیشتر تقلید از فرهنگ و رسوم کلیسایی می‌باشد، نه تنها در اسلام و بالتبع عقلانیت جایی ندارد و خرافه است، بلکه موجب وهن (اهانت) اسلام نیز می‌شود و به همین دلیل شاهد ترویج آن از سوی کسانی هستیم که گرایش و تقید خاصی هم به اسلام ندارند. لذا مردم مسلمان، مسئولین مساجد و هم چنین دوایر ذیربط باید به شدت این گونه خرافات را تکذیب کرده و اجازه انجام و رواجش را ندهند. •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آیا آخر الزمان نزدیک است و ویروس کرونا نشانه هایی از همین اتفاق است ؟ ✍️پاسخ: «آخرالزمان» در یک معنا، بخش پایانی از دوران نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که به ظهور امام مهدی علیه السلام ختم می شود. دورانی که در جهان تحولات بسیاری رقم می خورد؛ دورانی که با فتنه ها، آشوب ها، و بحران های مختلف و افزایش ظلم و ستم همراه است و حوادث طبیعی و رویدادهای خارق العاده در عرصه طبیعت رخ می دهد و در نهایت به دوران ظهور امام مهدی علیه السلام و گسترش عدالت و قسط در سراسر جهان ختم می شود. 🔸در روایات نشانه های زیادی درباره آخرالزمان اشاره شده است. فقط در یک روایت که از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده، ۱۲۵ نشانه برای دوران آخرالزمان آورده شده است، اما بر اساس روایات، تنها پنج مورد آن ها نشانه حتمی است و باقی نشانه ها غیرحتمی است. علائم غیر حتمی، قطعی نیستند و ممکن است قبل از ظهور، اتفاق بیفتد و ممکن است که اتفاق نیفتد و امام زمان علیه السلام ظهور کنند. 🔹اما آنچه که مهم است، اینکه نخست، به نشانه های حتمی توجه کنیم و آن ها را به خوبی بشناسیم و دوم اینکه به تکالیف و وظایف شرعی خود، آن چنان که شایسته است، عمل نماییم . اما در ارتباط با بیماری کرونا، در روایات به شیوع بیماری هایی پیش از ظهور امام عصر علیه السلام اشاره شده است؛ اما آیا کرونا همان بیماری است که در روایت آمده است؟ نمی دانیم و نمی توانیم با قاطعیت مطرح کنیم که آیا بیماری کرونا همان بیماری است که گفته اند و قرار است به ظهور امام عصر علیه السلام منتهی شود یا خیر؟ چون در دوره های قبل هم مشابه این بیماری با تلفات فراوان اتفاق افتاده است، امروز با این پدیده مواجه هستیم و ممکن است در ادوار دیگر نیز این نوع بیماری ها در جهان اتفاق بیفتد و حتی تلفات بیشتری بگیرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: من شنیدم تا لحظه‌ای که حضرت عزرائیل جان مان را بگیرد می‎توانیم توبه کنیم. حالا اگر کسی گناه کار باشد و دم مرگش توبه کند چی؟ همه گناهانش بخشیده و وارد بهشت می‌شود؟ ✍️پاسخ:از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) استفاده می‏شود که توبه پیش از فرارسیدن مرگ، پذیرفته می‏شود. ولی به هنگام دیدن نشانه‏های مرگ، توبه پذیرفته نیست. قرآن مجید می‏فرماید: «لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآن»‏؛ توبه كسانى كه گناه مى‌كنند، تا وقتى كه مرگ يكى از ايشان در رسد، مى‌گويد: «اكنون توبه كردم»، پذيرفته نيست. 🔸داستان فرعون و ایمان آوردن او نیز اشاره به همین مسئله دارد. لحظه‏ای که امواج دریا فرعون را به کام خود کشید گفت: به خدایی که بنی‏اسرائیل به او ایمان آورده‏اند ایمان آوردم و من از تسلیم شدگان هستم. ولی خطابی به جز رد قهرآمیز حق نشنید، آن جا که به او گفته شد: آیا اکنون توبه می‏کنی، در حالی که قبلاً گناه می‏کردی و از مفسدان بودی؟! 🔹دلیل عدم پذیرش توبه در هنگام دیدن مرگ آن است که چنین توبه ای نوعی پشیمانی ناخواسته است که گناهکار به خاطر مشاهده کیفر الهی به آن روی می‏آورد و حالتی است که از بیرون بر او تحمیل شده‏است و هیچ ارتباطی به انقلاب درونی ندارد و هرگز نمی‌‏توان آن را مایه طهارت نفس و پاکی روح دانست. 🔸استاد مطهری می‏گوید: «آدمی که در قعر دریا، آب تمام اطرافش را گرفته و به هر طرف که نگاه می‏کند آب می‏بیند و در این حال اظهار توبه می‏کند، وجدانش منقلب نشده‏است، فطرتش زنده نشده ‏است ... چون خودش را مضطر و بیچاره می‏بیند از روی اضطرار، اظهار تسلیم می‏کند، لذا به او می‏گویند: چرا یک ساعت پیش که آزاد بودی، این حرف را نزدی؟ اگر یک ساعت پیش در حالی که آزاد بودی، این حرف را می‏زدی، معلوم بود که در درون تو انقلاب مقدس پیدا شده اما حالا که این حرف را می‏زنی، این انقلاب مقدس نیست، اضطرار و بیچارگی است». 💠بنابراین عدم پذیرش توبه از جانب خداوند در لحظه مرگ، از روی بخل نیست، بلکه به دلیل عدم صداقت در توبه انسان است. اما کسی که هنوز مرگ را به عینه مشاهده نکرده و توبه کاملی کند توبه اش پذیرفته می شود، حتی اگر یک لحظه بعد از آن از دنیا برود. البته این مسئله به هیچ وجه نباید باعث شود فرد نسبت به گناه جرأت پیدا کند و یا در انجام توبه تاخیر بیندازد. چرا که هیچ کس از لحظه مرگ خود مطلع نیست. به علاوه اینکه غرق شدن در گناه و اصرار در آن توفیق توبه را از انسان می گیرد و ممکن است چنین افرادی هیچ گاه موفق به توبه نشوند. ضمن اینکه توبه از برخی گناهان نیازمند جبران عملی است و ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و در آخر عمر این فرصت مهیا نشود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش:آیا درست است که حق الناس و حرامخواری جلوی استجابت دعا را می‌گیرد؟ ✍️پاسخ: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: هر یك از شما كه می‌خواهد دعایش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعای هیچ بنده‌ای كه مال حرامی در شكمش باشد یا مظلمه كسی به گردنش باشد به درگاه خدا بالا نمی‌رود.» 🔹لقمه حرام و در آمد آمیخته به حرام تأثیر منفی زیادی در زندگی انسان دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز کسی که لقمه‌ای حرام بخورد تا چهل روز پذیرفته نیست، تا چهل روز هیچ دعایی هم از او مستجاب نمی‌شود.» 🔸یعنی با اینکه باید نماز بخواند و اگر نخواند گناه کبیرۀ نماز نخواندن هم به دوشش اضافه می‌شود ولی روحش به خاطر حرام خوردن به قدری آلوده شده که نه نماز او شایستگی پذیرش در درگاه الهی را دارد و نه دعای او در درگاه الهی پذیرفته است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا دیدن عکس بی حجابی دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده توسط نامحرم گناه دارد؟ یعنی آیا جایز است خانمی عکس دوران کودکی (زیر 9سال) خود را قاب کرده و در منزلش قرار دهد و یا به کسی دهد؟ ✍️پاسخ: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر عکس بخاطر تغییر پیدا کردن چهره زن بعد از بلوغ با وی مطابقت نداشته باشد فی نفسه جایز است. ولی اگر مطابق او باشد بنابر احتیاط ترک شود. بله نگاه کردن به صورت و دستها تا مچ در عکس فی نفسه مانعی ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عکس کودکی مانعی ندارد مگر اینکه منشا فسادی شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نگاه کردن به آن در صورتی‌که بدون شهوت باشد مانعی ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚✨📚✨📚 💢 ✅پرسش: چرا در احادیث مختلف برتریت عمل یا با فضیلت ترین عمل این مقدار متفاوت نقل میشودمثلا نماز یا تفکر یا....؟ ✍️پاسخ: شناخت کلام معصومین علیهم نیاز به دقت زیاد و ممارست خاصی دارد به همین دلیل است که معصومین علیهم السلام عموم مردم را به فقها و علما ارجاع داده اند اینگونه احادیث که بیان برتر بودن برخی از اعمال و افضلیت است بر دو نوع می باشد یک نوع بیان جزء از مجموعه است . یعنی مجموعه ای از اعمال برترین اعمال و افضل هستند و در هر حدیثی قسمتی و جزئی است این اعمال بیان شده است ( مثلا در مجموع بیست عمل برتر از همه اعمال است و همه آنها در یک حدیث وارد نشده و به مناسب های مختلف و به اقتضای شرایط جزء جزء و یکی یکی بیان شده است) 🔹 نوع دیگر به تناسب آثار است . یعنی هر عملی آثار مخصوص دارد و برخی از اعمال در نتیجه و اثر خاص برتر از دیگران می باشد مثلا همه اعمال نیک باعث قرب انسان به خداوند هستند ولی دارای اثرات دیگری هم هستند و این اثرات با یکدیگر متفاوت است مثلا صدقه باعث دوری بلا می شود و برترین اعمال در این موضوع می باشد یا مثلا صله رحم باعث افزایش عمر می شود و هیچ عمل دیگری این مقدار اثر در این موضوع ندارد لذا به عنوان افضل بیان می شود . •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞 💢 ✅ مهارت‌های زوجین در زندگی مشترک این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی