eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
624 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰خواص صلوات چيه؟ ✍️پاسخ: ✅اثار صلوات در روايات فراوان بيان شده است که به چند نمونه آن در زیر اشاره ميشود: 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : صلوات فرستادن شما بر من باعث روا شدن حاجت هاي شماست و خدا را از شما راضي مي گرداند و اعمال شما را پاک و پاکيزه مي کند. 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : هر کس هر روز از روي شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم مي شود که گناهان او را بيامرزد ، در همان روز يا همان شب 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : روز قيامت ، من پيش ميزان اعمال هستم ، يعني که هر کس کفه سيئاتش (گناهانش) سنگين تر از کفه حسناتش (ثواب هايش) باشد ، من صلوات هايي را که برايم فرستاده مي آورم و در کفه حسناتش مي گذارم تا آن که کفه حسناتش سنگين تر گردد. 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : هر کس هر روز هزار صلوات بر من بفرستد از دنيا نخواهد رفت تا جاي خود را در بهشت ببيند 🔹حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : کارواني از فرشتگان به امر پروردگار در جهان حرکت مي کنند و هنگامي که به جلسه ذکر و صلوات مي رسند ، به يکديگر مي گويند : فرود آييم . زماني که پياده مي شوند ، اهل جلسه را هنگام دعا با ذکر آمين ، ياري کرده و نيز اهل جلسه را هنگام صلوات کمک و همراهي مي کنند و در پايان به يکديگر مي گويند : خوشا به حال افراد اين جلسه که خدا آنان را آمرزيد. 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : مَن نَسَي الصَلاة عَليَ اخطَا طَريقَ الجنَةِ کسي که صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : بر من صلوات ناقص نفرستيد ، پرسيدند : صلوات ناقص کدام است ؟ رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)فرمودند : اين که بگوييد «اللهم صل علي محمد » اين نوع صلوات را صلوات ناقص گويند. صلوات کامل چنين است : « اللهم صل علي محمد و آل محمد» 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : در مقابل صد صلوات ، خدا صد حاجت را بر آورده کند. با صداي بلند صلوات فرستادن ، نفاق را بر طرف مي کند صلوات فرستادن موجب پاکيزه شدن عمل هاست هر کس يک مرتبه صلوات بفرستد ، خدا درِ عافيت را بر او مي گشايد. هر که بر رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) صلوات بفرستد ، خدا و ملائکه بر او صلوات مي فرستند انسان با رتبه و مقام صلوات به مقام خليلي مي رسد ، چنان که ابراهيم (عليه السلام)به برکت صلوات به مقام خليلي نائل آمد. سزاوارترين و نزديک ترين مردم در روز قيامت به رسول خدا (ص) کسي است که در دنيا بر آن حضرت بيشتر صلوات فرستاده باشد 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)به حضرت علي (عليه السلام) فرمود : هر کس بر من صلوات بفرستد شفاعت من بر او واجب مي شود 🔹حضرت رضا (عليه السلام) فرمودند : هر کس قادر بر کفاره گناهان خود نباشد صلوات بسيار بفرستد که صلوات بر محمد و آل محمد گناهان را مي ريزاند 🔹امير المومنين (عليه السلام) فرمودند : صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شديدتر است از فرو نشانيدن آتش توسط آب. رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند : هر کس بعد از نماز ظهر ، صد بار صلوات بفرستد خداوند سه پاداش به او مي دهد 1) مديون نشود و اگر مديون شود خداوند ادا کند 2) ايمان او را حفظ کند که اين بزرگ ترين بخشش است 3) روز قيامت از نعمتي که به او داده نپرسد 🔹رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)فرمودند : دو بنده که دوست يکديگر باشند و براي خدا با هم مسافحه نمايند و بر من صلوات فرستند ، پيش از آنکه از هم جدا شوند ، خدا گناهان هر دو را مي آمرزد 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا به جز امام زمان (عج)، پيامبر و ائمه پرونده اعمال مارا نگاه ميکنند؟ ✍️پاسخ: ✅ از بررسى مجموعه معارف مربوط به خصوصيات و ويژگي هاى اهلبيت عصمت (ع) چنين برمىآيد که ائمه اطهار از کم و کيف عمل کردهاى مردم آگاه مىشوند و در موقعيت ها و شرايط خاصى جهت هدايت و اصلاح اعمال و رفتار آنها اقدامات به خصوصى نيز انجام مىدهند. با توجه به مسئوليت هاى مهمّى که امام، در بينش اسلامى، در نظام هستى و جامعه اسلامى عهدهدار است و مردم هم ملزم به تبعيت کامل و پيروى بى چون و چرا از او هستند؛ اقتضاى طبيعى چنين حقيقتى آن است که امام در تمام زمينهها اعم از امور دينى و دنيوى و کلى و جزئى و همين طور آنچه مربوط به هدايت مردم است علم و اطلاع کاملى داشته باشد. حتى براين اساس شيعه معتقد است: اولاً امام بايد اعلم اشخاص باشد. ثانياً علم او همانند علم پيامبر، حضورى، موهبتى و عام و فراگير باشد، لذا در بخشى از روايات وقتى به توصيف علم امام پرداخته مىشود از کم و کيف آن با تعابيرى چون علم به "ما کان و ما يکون و ما هو کائن"» ياد مىشود [1] ؛ به عنوان مثال در اصول کافى مرحوم کلينى بابى را تحت عنوان "ان الائمه يعلمون علم ما کان و ما يکون و انه لا يخفى عليهم شيء" ارائه نموده است و يا مرحوم علامه مجلسى حدود 22 روايت در جلد بيست و شش بحار نقل کرده است که بر اساس مفاد آنها امام نسبت به همه آنچه در آسمان و زمين و بهشت و جهنم تا قيامت واقع مىشود عالم است و چيزى نيست که ائمه، (ع)، نسبت به آن علم نداشته باشند. از دقّت در مضمون اين دسته از روايات به خوبى معلوم مىشود که ائمه اطهار، (ع)، از عملکردها و رفتار و حتى نيت هاى شيعيان خود باخبر مىشوند. به علاوه در اين خصوص از امام زمان، (عج)، روايتى وارد شده است که مي فرمايد: «لايعزب عنا شيء من اخبارکم» [2] ؛ هيچ يک از اخبار شما از ديد ما پنهان نمىماند. ما بر همه امور شما اطلاع پيدا مىکنيم. بنابراين بر اساس اين روايت کمترين جايى براى شک در احاطه علم امام زمان (ع) باقى نمىماند. [1] مظفر، محمدحسين، علم الامام ،ج3 ،ص17؛ مظفر، محمدحسين، امام شناسي ، ج42 ،ص11، درس 65 تا 67 . مکتبه الشامله. [2] . المجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج53، ص175 ، مؤسسه الوفا، بيروت، لبنان، 1404. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨ مامان رو بیشتر دوست داری یا بابا رو؟ 🌿 سوالی آشنا که می تواند واقعیت داشته باشد! علتش ناشی از چیست؟ ☘رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: 🌿 اعْدِلُوا بَيْنَ أَوْلَادِكُمْ فِي السِّرِّ میان فرزندانتان در خلوت ، به عدالت رفتار کنید؛ 🌸كمَا تُحِبُّونَ أَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُمْ فِي الْبِرِّ وَ اللُّطْفِ. همان طور که دوست دارید بین شما در نیکی کردن و لطف، به عدالت رفتار کنند. 📚 مکارم الاخلاق،حسن طبرسی، ص 220 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: 👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 اگر به دستمون چسب قطره اي بچسبه و هر کاري کنيم پاک نشه آيا ميتونيم براي وضو تيمم کنيم؟ ✍️پاسخ: ✅ تلاش کنید تا چسب برطرف شود واگر برطرف کردنش ممکن نباشد یا سختی ومشقت داشته باشد به نیت جبیره وضو بگیرید و با دست خیس روی آن دست بکشید . مقام معظم رهبری 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: ايا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟ 🌺پاسخ: در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد: أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد. ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد. ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد. 🔹با توجه به مطالب مذکور، نمى توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد. از روایات نیز مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند. برخی روایات دلیل بروجود فرزند برای حضرت مهدی هستند الا یك روایت كه منافی و معارض با این روایات است و آن روایت این است، هر امامی باید فرزند داشده باشد به جز حضرت مهدی كه فرزند ندارد، ولی علماء و برزگان شیعه مانند مرحوم محدث نوری و شیخ طوسی و میر محمد میر لوحی معاصر علامه مجلسی این تنافی را رفع كردند، بدین بیان كه امام زمان مانند سایر ائمه پسر امام ندارد، نه آنكه اصلا پسر ندارد و بنابراین از مجموع احادیث استفاده می شود كه، برای حضرت مهدی فرزندان بسیاری هست كه همه از اولیاء و صلحاء شرفا هستند ولی سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است. ۱- مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم که در مورد امام مهدى(عج) فرمود: «صاحب الزمان را دو غیبت است. یکى از آن دو به اندازهاى طولانى شود که برخى گویند: حضرت از دنیا رفته و برخى گویند کشته شده است اما کسى جز آنانى که امور حضرت را پىگیرى مى کنند، از مکان و فرزندان وى آگاه نیستند».[۱] ۲- از امام صادق(ع) آمده است: «گویا مى بینم حضرت مهدى(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است».[۲] ۳- از امام هشتم(ع) در دعایى نقل شده است: «اللّهم اعطه فى نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع رعیته ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه؛[۳] خدایا، مایه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!». ۴- نیز از آن حضرت در مورد امام زمان(عج) این دعا نقل شده است: «اللهم صل على ولاة عهده و الائمة من ولده؛[۴] خدایا، بر والیان و فرزندان وى که امامند، درود فرست!». در برخى احادیث مشکل سندى و در برخى دیگر مشکل دلالت وجود دارد. و همچنین روایاتى وجود دارد که با صراحت وجود فرزند را براى حضرت نفى مى کند.[۵] ✍منابع جهت مطالعه بیشتر : سیمای آفتاب، دكتر حبیب الله مظاهری. تجسم امید و نجات، عزیز الله حیدری. سیمای مصلح جهان، مراد فیضی. ارتباط معنوی با حضرت مهدی«عج »، حسین گنجی. پی نوشت: [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۲]. مجلسى، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷. [۳]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص ۵۱۰. [۴]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص ۵۱۰. [۵]. مسعودى، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 " فقط برای تو " تو برای باش، از سه طرف، در می گیردت. در انتشار ، شما هم سهیم باشید. دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر : https://www.aparat.com/v/r8gBD از کجا بدونم تو از من راضی هستی؟ ادامه دارد ... @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر در هنگام خشم و عصبانيت کسي را نفرين کنيم ،ايا خداوند نفرين را قبول ميکند ؟ ✍️پاسخ: ✅در ابتدا به اين سه نكته توجه بفرماييد: 1_ لعن يا نفرين بر برادران و خواهران مؤمن و به طور كلي زبان گشودن به نفرين و لعن‌، امري مذموم است و جز در موارد استثنا از اين امر به شدت پرهيز داده شده است‌. حضرت امام باقر(عليه السلام)مي‌فرمايند: «كسي كه چيزي را لعنت مي‌كند اگر آن شي‌ء مستحق نباشد لعنت به خود گوينده بر مي‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهيزيد تا مبادا خود گرفتار شويد.» (ر. ك‌: ميزان الحكمة‌، محمدمحمدي ري شهري‌، ج 5، ص 616، مكتب الاعلام الاسلامي‌، قم‌.) 2_ اگر شخص نفرين شده شايستگى نفرين نداشته باشد، خداوند آن نفرين را مستجاب نمى كند. استجابت دعا براساس حكمت هايى است كه تنها خداوند از آن آگاهى كامل دارد. 3_ مسلما هيچ يك از مؤمنان سزاوار نفرين و بدخواهي برادر مؤمن خويش نيست، بنابراين مي توان با دعاي خير در حق كسي كه او را نفرين نموده ايم، عمل خويش را جبران نماييم «ان الحسنات يذهبن السيئات؛ به درستي كه خوبي ها بدي ها را خواهد پوشانيد» . 🖊حال با توجه به اين سه نكته بايد عرض كنيم كه اگر هنگام نفرين كردن به قدري عصباني شويم كه به اصطلاح عقل از سر بپرد و ندانيم كه چه مي گوييم در اين صورت مسلم است كه هيچ حرفي از حرفهايمان نه پيش خدا ارزش دارد و نه پيش خلق خدا و البته به خاطر عصباني شدن بايد تاوانش را هم پس بدهيم . 🔹اما اگر عصبانيتمان در آن حد نيست ، تكليفمان با توجه به سه نكته بالايي روشن است .يعني اگر طرف مقابل ،مستحق اين نفرين ها نباشد به خودمان بر مي گردد و در اين صورت بايد با استغفار از خداوند طلب آمرزش نمود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
💎 مهم ترین نقطه حمله دشمن به ایران اسلامی کجاست؟ 🌹 امروز مملکت شما، کشور شما مرکز توطئه هاست. برای اینکه کشور شما آنچنان صدمه ای وارد کرده است بر اَبَر قدرتها و آنچنان سیلی ای به صورت قدرتهای بزرگ و ریشه های فساد آنها زده است که آنها از جا نمی نشینند مگر آنکه این کشور را به خیال خودشان به حال اول و به فساد بکشند. 🌱و آنها می دانند که اگر کودکان ما را از نورسی منحرف بار بیاورند، این انحراف تا آخر خواهد رفت. و اگر نوباوگان ما را به انحراف بکشند، این کشور به انحراف کشیده خواهد شد. و اگر دبیرستانهای ما را و دانشگاههای ما را به انحراف بکشند این کشور به انحراف خواهد کشید. 💠 بزرگترین سنگر، برای اسلام این مراکزی است که شما در آنها زندگی می کنید و تحصیل می کنید. این مراکز، مراکزی است که با اصلاح آنها، کشور اصلاح می شود و با تباهی آنها، کشور به تباهی کشیده می شود. باید جوانهای ما، کودکان ما درست چشم و گوش خودشان را باز کنند که شیاطین اغوا نکند آنها را. 🌸شما باید در هر جا که تحصیل می کنید و جوانها و کودکان ما در سرتاسر کشور، در هر مرکزی که اشتغال به تحصیل دارند باید توجه به این داشته باشند که تحصیل همراه تهذیب و همراه تعهّد و همراه اخلاق فاضلۀ انسانی است که می تواند ما را به حیات انسانی برساند. و می تواند کشور ما را از وابستگیها نجات بدهد. 📚بیانات امام خمینی رحمه الله علیه در تاریخ 2 بهمن 1359 / 15 ربیع الاول 1401 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مسيحي ها که شراب ميخورن و حجاب رعايت نميکنن آیا بهشت میروند؟ ✍️پاسخ: ✅آيات قرآن کريم تأکيد و اصرار دارند بر اينکه شرط ورود به بهشت دو چيز است: يکي ايمان و ديگري عمل صالح؛ مانند آيه 82 سوره بقره که اهل ايمان و عمل صالح را اهل بهشت و جاويدان در آن معرفي مي کند: الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُونَ آيات الهي اين واقعيت را هم بيان مي دارند که نه ايمان بي عمل براي انسان مفيد خواهد بود و نه عملِ بي نيت الهي. و نيز مي فرمايد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ (آل عمران/85) و هركه جز اسلام، دينى طلب كند، هرگز از او پذيرفته نمىشود و او در آخرت از زيانكاران خواهد بود. بنابراين هر مکتب و عقيده اي که در آن سخني از فرامين الهي نباشد و تسليم بودن محض در برابر تمام آنچه او فرموده است معني نداشته باشد ، مکتبي نيست که انسان با باور به آموزه هاي آن بتواند به قرب الهي و بهشت جاويدان دست پيدا کند. با اين قيد، تمام اديان و مکاتب غير الهي يکسره باطل اعلام شده و کنار گذاشته مي شوند؛ مي ماند اديان الهي. در بين اديان الهي هم، قرآن کريم فقط اسلام به معناي دين خاتم را برگزيده و بقيه را با صراحتِ تمام مردود اعلام کرده است. بر اساس اين آيات، ايمان به غير دين اسلام در درگاه الهي مردود است و پذيرفته نخواهد بود. براي همين قرآن کريم، اهل کتاب را به دست برداشتن از دين سابق دعوت مي کند و از آنها مي خواهد تا به دين اسلام ايمان بياورند: وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُ?ْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (آل عمران /110) اگر اهل كتاب (يهود و نصارى) ايمان بياورند به سود خودشان است؛ اما متاسفانه تنها اقليتى از آنها پشت پا به تعصبهاى جاهلانه زده و اسلام را با آغوش باز پذيرفته اند؛ در حالى كه اكثريت آنها از تحت فرمان پروردگار خارج شده و حتى بشاراتى كه در باره پيامبر صلي الله عليه و آله در كتب آنها بوده ناديده انگاشته و بر كفر و عصبيت خود هم چنان باقى مانده اند. [1] پي نوشت: 1. تفسير نمونه 3/49 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
رجعت حضرت زهرا بعد از ظهور امام زمان‼️ 👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا حضرت فاطمه (س) بعد از ظهور امام زمان (عج) رجعت خواهند کرد؟ ✍پاسخ: ✅حدیثی در منابع روایی وجود دارد که حکایت از رجعت حضرت زهرا (س) بعد از ظهور امام زمان (عج) دارد. داستان رجعت آن حضرت در ضمن روایتی طولانی که در پرسش مفضل از امام صادق (ع) مطرح شده، آمده است: مفضل می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم: آقا، آیا پیامبر (ص) و على (ع) با قائم (عج) خواهند بود؟ فرمود: آرى، و الله پیامبر و على (ع) ناگزیر می باید قدم روى زمین بگذارند.... اى مفضل! گویا مى بینم که ما ائمه آن موقع جلوی پیامبر جمع شده و به آن حضرت شکایت مى کنیم که امت بعد از وى چه به روز ما آوردند، و مى گوییم امت، ما را تکذیب کردند؛ بى اعتنایى، نفرین، لعنت و تهدید به قتل نمودند، حاکمان ستمگر آنها ما را از وطن بیرون آورده به پایتخت خود بردند و جمعى از ما را با سم و حبس کشتند. در این وقت پیغمبر سخت گریه می کند و می فرماید اى فرزندان من! هر چه به شما رسید بیشتر به جد شما رسید. آن گاه فاطمۀ زهرا (س) مى آید و از ظلم هایی که در حق او همسرش شده و غصب فدک، ملک خود توسط آنها، و رفتن به میان مهاجرین و انصار و ایراد خطبه اش در خصوص غصب فدک، شکایت می کند. سپس نقل می کند که چگونه جمعى امیر المؤمنین (ع) را از خانه خود براى بیعت گرفتن در سقیفه بنى ساعده بردند،... .[۱] بنابر این، طبق این روایت که مفضل از امام صادق (ع) نقل می کند، حضرت فاطمه (س) نیز جزو رجعت کنندگان خواهند بود. پی نوشت: [۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۷، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۹ق؛ دوانى، على، مهدى موعود، (ترجمه ج ۵۱، بحار الأنوار)، ص ۱۱۶۶- ۱۱۶۷، اسلامیه، تهران، چاپ بیست و هشتم، ۱۳۷۸ش، «قَالَ الْمُفَضَّلُ یَا سَیِّدِی...ثُمَّ تَبْتَدِئُ فَاطِمَة(ع) وَ تَشْکُو مَا نَالَهَا مِنْ أَبِی بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَخْذِ فَدَکَ مِنْهَا وَ مَشْیِهَا إِلَیْهِ فِی مَجْمَعٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ خِطَابِهَا لَهُ فِی أَمْرِ فَدَکَ وَ مَا رَدَّ عَلَیْهَا مِنْ قَوْلِهِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَا تُورَثُ وَ احْتِجَاجِهَا بِقَوْلِ زَکَرِیَّا وَ یَحْیَى ع وَ قِصَّةِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ ع وَ قَوْلِ عُمَرَ هَاتِی صَحِیفَتَکِ الَّتِی ذَکَرْتِ أَنَّ أَبَاکِ کَتَبَهَا لَکِ وَ إِخْرَاجِهَا الصَّحِیفَةَ وَ أَخْذِهِ إِیَّاهَا مِنْهَا وَ نَشْرِهِ لَهَا عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ مِنْ قُرَیْشٍ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ سَائِرِ الْعَرَبِ وَ تَفْلِهِ فِیهَا وَ تَمْزِیقِهِ إِیَّاهَا وَ بُکَائِهَا وَ رُجُوعِهَا إِلَى قَبْرِ أَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ ص بَاکِیَةً حَزِینَةً تَمْشِی عَلَى الرَّمْضَاءِ قَدْ أَقْلَقَتْهَا وَ اسْتِغَاثَتِهَا بِاللَّهِ وَ بِأَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ تَمَثُّلِهَا بِقَوْلِ رُقَیْقَةَ بِنْتِ صَیْفِی ...». 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰منظور از ام ابيها چیست؟ ✍️پاسخ: ✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من). مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد: 1- عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد. رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي . 2 - شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد. حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است. 3 - مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد. 4 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2] پي نوشت: [1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40. [2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 - 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا جبرئیل نزد حضرت زهرا (س) می آمد؟ ✍️پاسخ: 🔰یکی از مطالبی که در رابطه با حضرت زهرا(س) در روایات بدان اشاره شده، این است که فرشتگان الهی از جمله جبرییل امین،خدمت آن حضرت می رسیدند: «عن ابى جعفر علیهالسلام: لما اراد اللَّه تعالى ان ینزل علیها «مصحف» امر جبرئیل و میكائیل و اسرافیل ان یحملوه فینزل به علیها و ذلك فى لیله الجمعه من الثلث الثانى من الیل فهبطوا به و هى قائمه تصلى و سلموا علیها و قالوا: السلام یقرئك السلام و وضعوا المصحف فى حجرها. فقالت: للَّه السلام و منه السلام و الیه السلام و علیكم یا رسل اللَّه السلام.[۱] امام باقر علیه السلام مى فرمایند: چون خداوند اراده كرد كه مصحف فاطمه را به آن حضرت بفرستد، به جبرئیل، میكائیل و اسرافیل دستور داد آن را به فاطمه علیهاالسلام برسانند و این قضیه در نیمهى شب جمعه اتفاق افتاد، آنان در حالى فرود آمدند كه آن بانو مشغول عبادت الهى بود. پس از عرض سلام به او گفتند: (خدا) بر تو سلام مى فرستد، آنگاه مصحف را به وى تحویل دادند. فاطمه علیهاالسلام پس از تحویل مصحف گفت: بر خدا باد سلام و از او سلام و براى او سلام و براى شما سفیران پروردگارم سلام.» قابل توجه است جبرئیل، میكائیل و اسرافیل، كه هر سه از بزرگان ملائكه به حساب مى آیند، حامل سلام خدا به فاطمه علیهاالسلام بوده اند و مصحف فاطمه را به صاحب اصلى مى رسانند و با وى به گفتگو مى پردازند. حضرت امام صادق علیه السلام در مورد نزول ملائكه به حضور فاطمه علیهاالسلام و سخن گفتنشان با آن حضرت مى فرمایند: «انما سمیت فاطمه محدثه لان الملائكه كانت تهبط من السماء فتنادیها كما تنادى مریم بنت عمران... فتحدثهم و یحدثونها...[۲] فاطمه علیهاالسلام را از این جهت محدثه خواندند كه ملائكه به حضورش شتافته و با وى مصاحبه مىكردند و سخن مى گفتند، همان طورى كه با مریم دختر عمران چنین بودند.» ‌حضرت امام خمینی (ره) در ۱۱ اسفندماه سال ۶۴ در دیدار با طلاب جامعةالزهرا سخنانی را در باب حضرت زهرا (س) و الگو بودن ایشان برای تمام زنان جهان می‌فرمایند: ... برای زن‌ها کمال افتخار ‌است ‌که روز تولد حضرت صدیقه (س) را روز زن قرار داده‌اند، افتخار ‌است و مسؤولیت. در ‌این ۷۵ روز (بعد رحلت پیامبر ص تا شهادت حضرت زهرا س ) مراوده‌ای بوده ‌است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده ‌است. من راجع به حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ خودم را قاصر می‌دانم ‌که ذکری بکنم، فقط اکتفا می‌کنم به یک روایت ‌که در کافی شریفه ‌است و با سند معتبر نقل شده ‌است و آن روایت ‌این ‌است ‌که حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ می‌فرماید: فاطمه ـ سلام الله علیها بعد ‌از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در ‌این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسائلی ‌از آینده نقل می‌کرد.[۳] ظاهر روایت ‌این ‌است ‌که در ‌این ۷۵ روز مراوده‌ای بوده ‌است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده ‌است و گمان ندارم ‌که غیر ‌از طبقه اول ‌از انبیاء عظام درباره کسی ‌این طور وارد شده باشد ‌که در ظرف ۷۵ روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته ‌است و مسائل را در آتیه‌ای ‌که واقع می‌شده ‌است، مسائل را ذکر کرده ‌است و آنچه ‌که به ذریه او می‌رسیده ‌است در آتیه، ذکر کرده ‌است و حضرت امیر ‌هم آنها را نوشته ‌است، کاتب وحی بوده ‌است حضرت امیر؛ همان طوری ‌که کاتب وحی رسول خدا بوده ‌است ـ و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم ـ کاتب وحی حضرت صدیقه در ‌این ۷۵ روز بوده ‌است. مسأله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسأله ساده نیست. پی نوشت: [۱]ـ عوالم، ج ۱۱، ص ۱۹۰. [۲]ـ جلاءالعیون شبر، ج ۱، ص ۱۵۰- بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۷۸، ح ۶۵. [۳]- اصول کافی؛ ج۲ص ۳۵۵. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰چرا خداوند ما را نيازمند افريده.يعني اينکه محتاج خود خداي متعال باشيم؟ چرا محتاج ديگران حقارت اما محتاج خداوند بودن ثواب و خوب است؟ ✍️پاسخ: ✅ همه انسانها دارای شأن واحد هستند. لذا اگر کسی از یک انسان تقاضایی داشته باشد که با شأن او تناسب نداشته باشد، حقارت اوست. اما اگر آن تقاضا به گونه ای باشد که با شأن او تناسب داشته باشد، حقارت نیست. اما اینکه چرا انسان نیازمند است، به این علت است که ممکن الوجود است. به عبارتی، بی نیازی برای انسان غیر ممکن است. انسان در بنیادی ترین مراتب خود یعنی وجود، نیاز مند است و به تبع آن در تحولات عالم ماده، به مواد این عالم نیاز دارد. در نیتجه، زندگی همه موجودات مخصوصا انسان بر اساس نیاز شکل گرفته است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
حضرت فاطمه عليهاالسلام درجواب امام حسن عليه السلام كه پرسيده بود: 🍃چرا براى همسايگان وديگران دعا مى كنى وبراى خوددعا نمى كنى؟فرمودند: اول همسایه، سپس خانه خود 📚علل الشرائع، ج 1،ص 183 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آيا درست است که خداوند بين تمامي گناهاني که فرد در عمرش انجام مي دهد، گناهي را قرار داده که اگر فرد آنرا انجام دهد ديگر فرصت توبه پيدا نخواهد کرد؟ 🌺پاسخ: در یک تقسیم بندی اولیه گناهان به کبیره و صغیره تقسیم میشوند. گناهان کبیره گناهانی است که خداوند نسبت به انها وعده عذاب داده است و نسبت به گناهان صغیره از عقوبت بیشتری برخوردار است. 🔹اما حتی گناهان کبیره نیز قابل بخشش است و خداوند وعده داده در صورت توبه آنها را نیز ببخشد. 🔺در قرآن آمده است: ای بندگان من که بر خود ظلم کردید! از رحمت خدا ناامید نشوید که خداوند همگی گناهان را می امرزد.(1) 🔸البته توبه نیز تا زمان خاصی امکان پذیر است. خداوند می فرماید: براى كسانى كه كارهاى بد را انجام مى دهند، و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا مى رسد مى گويد: «الان توبه كردم!» توبه نيست و نه براى كسانى كه در حال كفر از دنيا مى روند اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى برايشان فراهم كرده ايم.(2) 🍁کثرت گناهان نیز میتواند توفیق توبه را برای همیشه از انسان بگیرد. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: هر بنده ای هرگاه گناهی کند نقطه ی سیاهی در آن پیدا می شود. اگر توبه کند آن سیاهی پاک می گردد و اگر به گناه خویش ادامه دهد آن سیاهی می افزاید تا روی سفیدی را بپوشاند، چون سفیدی پوشیده شد دیگر صاحب آن دل به کار خیری گرایش پیدا نمی کند.(3) 🌱 همین مطلب را خداوند در قرآن بیان فرموده: کلا بل ران علی قلوبهم ما کانو یکسبون؛ نه چنین است بلکه کارهایشان به صورت زنگاری بر دلهایشان بسته است(4). 👈بنابراین فرصت توبه تا دم مرگ ادامه دارد اما کثرت گناهان توفیق توبه را از انسان می گیرد. ................................... (1) زمر، 53. (2) نسا، 18. (3)الکافی ، ج2 ،ص271 ؛ وسائل الشیعة، ج 02،ص 791؛ تفسیر نمونه، ج 26، ص 662. (4) مطففین، 14 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر در زیر ناخن چرک باشد یا ناخن بیشتر از حد معمول بلند باشد باید برای وضو و غسل آن را برطرف کند یا نه؟ ✍️ پاسخ: ✅ طبق فتوای چند تن از مراجع عظام تقلید: آیات عظام آقایان امام خمینی و وحید خراسانی و صافی گلپایگانی و نوری همدانی و بهجت و مدنی تبریزی: اگر زير ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد، ولى اگر ناخن را بگيرند بايد براى وضو آن چرك را برطرف كنند و نيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد، بايد چرك زير مقدارى را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند.(۱) آیت الله العظمی مکارم شیرازی: اگر زير ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد، ولى بهتر است آن را تميز كند، ولى اگر ناخن را بگيرند بايد براى وضو آن چرك را برطرف كنند و نيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد، بايد چرك زير مقدارى را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند.(۲) آیت الله العظمی حسینی سیستانی: اگر زير ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد، ولى اگر ناخن را بگيرند، چنانچه آن چرك مانع از رسيدن آب به پوست باشد، بايد براى وضو آن چرك را برطرف كنند و نيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد، بايد چرك زير مقدارى را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند.(۳) آیت الله العظمی شبیری زنجانی: اگر زير ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد، ولى اگر ناخن را بگيرند، و بدانند يا احتمال دهند آن چرك مانع از رسيدن آب به پوست است، بايد براى وضو آن چرك را برطرف كنند و نيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد، بايد چرك زير مقدارى را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند.(۴) آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: اگر زير ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد، ولى اگر ناخن را بگيرند بايد براى وضو آن چرك را برطرف كنند و نيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد، و چرك زير آن جزءِ ظاهر به حساب آيد، بايد چرك زير مقدارى را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند.(۵) امام خامنه ای: اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد و زير آن مقدارى که از حدّ معمول بلندتر است چرکى باشد که مانع رسيدن آب به ناخن است، بايد برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زير آن مانعى ندارد.(۶) 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا زن تنها براي اينکه همدم و مونسي براي مرد باشد آفريده شده است؟ و آيا مرد نسبت به زن برتري دارد؟ ✍پاسخ: ✅در پیشگاه الهی زن و مرد یک نوع موجود هستند که ملاک تقرب و ارزش آنها تقوا است يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ (13 حجرات) اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست خداوند دانا و آگاه است. و هر کدام می توانند به حیات شایسته و بهترین جایگاه دست یابند. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (97 نحل) هر كس كار شايستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مىداريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مىدادند، خواهيم داد. حتی زنان می توانند آنچنان جایگاه رفیعی داشته باشند که الگوی تمام مردان نیز به شمار آیند کما اینکه همسر فرعون به چنین جایگاهی رسید: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (11 تحریم) و براى كسانى كه ايمان آوردهاند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده، آن گاه كه گفت: «پروردگارا، پيش خود در بهشت خانهاى برايم بساز، و مرا از فرعون و كردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر بِرَهان. و مونس و همدم بودن نیز یک رابطه دو طرفه است و همان گونه که زن برای مرد همدم است، مرد نیز برای زن همدم است. کما اینکه قرآن معیار همدم بودن را زوجیت قرار داده است نه جنسیت وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21 روم) و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين [نعمت] براى مردمى كه مىانديشند قطعاً نشانههايى است. اما برتری مرد بر زن، نه از جهت موقعیت پاداش اخروی یا ... است این برتری صرفا در رابطه زن و شوهر و برای تدبیر امور منزل است که به هر حال باید مدیری داشته باشد. و الا اگر همین زن و مرد در قالب پدر و مادر باشند، همه می دانیم که دین به مادر اهمیت بیشتری می دهد. در واقع در اجتماع باید مکانیزم هایی وجود داشته باشد تا امور سامان بیابد. کما اینکه در اداره یکی رئیس می شود یکی بازرس می شود یکی ... در خانه و بین زن و شوهر و فرزندان نیز باید یکی مدیر باشد که به دلیل برخی خصائص مردانه مثل اینکه امور مالی در دست اوست، مرد مدیر قرار داده شده است. اما این مدیریت برای همه جا نیست. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا پيامبر (ص) در نماز بر خود صلوات ميفرستاد؟ ✍️پاسخ: ✅پيامبر اکرم (ص)داراي ابعاد مختلفي است بعد شخصي وفردي وديگري بعد اجتماعي ومسئوليت الهي که بعهده اوست بنابر اين فرستادن درود بر خود جنبه خود برتر بيني ندارد بلکه انجام تکليفي است که بعهده او گذاشته شده است. وقتي که خدا و ملائکه بر پيامبر درود مي فر ستند و مومنان هم مامور به فرستادن صلوات هستند خود پيامبر هم به اين تکليف مکلف است. گفتني است که براي صلوات فرستادن بر پيامبر اکرم(ص) و اهل بيت ايشان روايات زيادي -در تفسير آيه‌ي شريفه‌ي «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً»[1] - وجود دارد. اين احاديث از طريق شيعه و سني نقل شده و در همه‌ي آنها تأکيد شده است که بايد «آل محمد» به هنگام فرستادن صلوات ذکر شود. حتي در بعضي از اين روايات تصريح شده که اگر در صلوات، «آل محمد» ذکر نشود، آن صلوات ناقص و نا تمام است . 2. نماز خواندن پيامبر اسلام(ص) همان‌گونه است که در منابع حديثي بيان شده و همه‌ي مسلمانان موظف به آن هستند. و بايد به گونه‌اي خوانده شود که آن‌حضرت‌ بجا مي‌آوردند. اين مسئله نه تنها در نماز، بلکه در ديگر احکام دين نيز چنين است و بايد مسلمانان از پيامبر اکرم(ص) پيروي کنند. در نماز، يکي از جاهايي که بر پيامبر و اهل بيت او صلوات فرستاده مي‌شود، تشهد است؛ چنان‌که در روايات آمده است که؛ خداوند متعال پيامبرش حضرت محمد(ص) را به معراج برد. جبرئيل اذان گفت و نماز را به پيامبر آموخت، به همين کيفيت و شکلي که مي‌خوانيم. سپس در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بيتت درود بفرست. پيامبر گفت: صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي. (4) از اين جمله معلوم مي‌شود که پيامبر اسلام(ص) در تشهد بر خود و بر اهل بيت عصمت و طهارت(ع) درود مي‌فرستاد. 3. در روايات پيشوايان معصوم(ع)، نيز تشهد با عبارت‌هاي مختلفي نقل شده است که در تمامي آنها گواهى بر عبوديت و رسالت حضرت محمد مصطفي(ص) و نيز فرستادن صلوات بر آن حضرت و آل طاهرينش وجود دارد؛ مانند اين‌که امام صادق(ع) کيفيت تشهد را اين‌گونه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِي أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ».[6]‌ به همين دليل؛ فقهاي شيعه، فتوا بر لزوم صلوات در تشهد داده‌اند.[7] بنابراين، پيامبر(ص) نماز و اجزاي آن (مانند تشهد) را از پيش خود ابداع نکرده و تمامي آنها (حتي چگونگي و محتواي صلوات) به دستور و راهنمايي خداي متعال بوده است. [1]. احزاب، 56: «خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مي‌فرستد اى کسانى که ايمان آورده‌ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و کاملاً تسليم (فرمان او) باشيد». [2]. کلينى، محمد بن يعقوب، الکافي، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 3، ص 486، دار الکتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. شيخ طوسى، محمد بن حسن، تهذيب الأحکام، ج 2، ص 92، دار الکتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ر.ک: بحرانى، يوسف بن احمد، الحدائق الناضرة في أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ايروانى، محمد تقى، مقرم، سيد عبد الرزاق، ج 8، 456 – 459، ‌دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ اول، 1405ق. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام على عليه السلام: 🍃أيُّهَا النّاسُ! تَوَلَّوا مِن أنفُسِكُم تَأديبَها، وَاعدِلوا بِها عَن ضَراوَةِ عاداتِها 🍃اى مردم! خود به ادب [و تربيت] كردن نفْس هايتان بپردازيد و آنها را از وَلَع عادت هايشان باز داريد 📚غررالحكم حدیث 4522 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: مدعي اين هستند که : حضرت فاطمه زهرا(س) را عمر و... به شهادت نرساندند و اگر اينچنين است، چرا امام علي (ع) هيچ واکنشي انتقام جويانه حتي انتقادي در دوران خلافت نسبت به شهادت فاطمه زهرا(س) توسط آنها نکرد؟ 🌺پاسخ: نکته مهم این است که طبق نظر سلیم بن قیس هلالی از بزرگان شیعه و آلوسی از علمای اهل سنت حضرت علی با خلیفه دوم در زمان هجوم برخورد تندی نمود او را بر زمين زد، با مشت به صورت و گردن او كوبيد؛ اما از آن جايي كه مأمور به صبر بود از ادامه مخاصمه منصرف و طبق فرمان رسول خدا صلي الله عليه وآله صبر پيشه كرد. در حقيقت با اين كار مي خواست به آن ها بفهماند كه اگر مأمور به شكيبائي نبودم و فرمان خدا غير از اين بود، كسي جرأت نمي كرد كه اين فكر را حتي از مخيله اش بگذراند؛ اما آن حضرت مثل هميشه تابع فرمان هاي الهي بوده است. سلیم بن قیس هلالی ص 568 روح المعانی الوسی ج 3 ص 124 نخست باید به علل سکوت امام علی (ع) در برابر خلفا اشاره شود : 🔹یکی از بخش های مهم زندگانی امام علی (ع) دوران سکوت(به معنی عدم اقدام عملی) 25 ساله او در برابر خلفای قبلی است. این امر بدان معنا نیست که امام از حق خود دفاع نکرد و خلفا را تأیید می نمود، بلکه سکوت امام در راستای حفظ وحدت اسلامی، (1) حفظ دین (2) و فراهم نبودن شرایط قیام بود. (3) لذا خود امام بارها به علل سکوت خود تصریح و یاد آور شد که حق وی را غصب نموده اند، اما جهت مصالح عمومی سکوت می نماید. در این جا به برخی سخنان امام علی (ع) اشاره می شود: 1. امام هنگامی که برای سرکوبی پیمان شکنان (طلحه و زبیر) عازم بصره بود، خطبه ای ایراد کرد و فرمود: «هنگامی که خداوند پیامبر خود را قبض روح کرد، قریش با خودکامگی، خود را بر ما مقدم شمرده ما را - که به رهبری امت از همه شایسته تر بودیم- از حق ما باز داشت، ولی من دیدم که صبر و بردباری بر این کار، بهتر از ایجاد تفرقه میان مسلمانان و ریخته شدن خون آنان است؛ زیرا مردم، به تازگی اسلام را پذیرفته بودند و دین مانند مشکی مملوّ از شیر بود که کف کرده باشد و کوچک ترین سستی و غفلت آن را فاسد می سازد، و کوچک ترین فرد آن را وارونه میکند». (4) ادامه مطلب را ببینید http://pasokhgoo.ir/node/52249 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃كيفَ يَجِدُ حَلاوَةَ الإِيمانِ مَن يَسخَطُ الحَقَّ؟! 🍃چگونه شيرينى ايمان را بچشد كسى كه از حق مى رنجد؟! 📚غررالحكم حدیث 7004 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
♨️سوال: 🔰گفته ميشود که هر چه خلق خداست زيباست لطفا بفرماييد اين رابطه در مورد با چيزهايي مثل زلزله و سيل چيست؟ ✍️پاسخ: ✅اگر هر پديده اي را به خودش و وجودش بنگريم زيبا است اما گاهي اين پديده نسبت به شي ديگري که در نظر گرفته مي شود و نسبت به آن سنجيده مي شود ما آن چيز را زشت و نا پسند و نا بجا مي دانيم. آيا آتش فشان خوب است و يا بد ؟؟ زشت است و يا زيبا ؟؟ اگر آتش فشان را خودش را در نظر بگيريم هم خير است و هم زيبا و نيکوست آتش زمين يک کره از کرات منظومه شمسي است براي اين که بتواند در مدار خورشيد حرکت کند بايد درونش مذاب باشد و اين حرارت بالا و مواد مذاب درون زمين بدون شک داراي بخارات و غليان هايي است آتش فشان براي کره زمين مانند سوت زودپز است به واسطه آتش فشان بخارات و مواد مذاب زائد هسته زمين بيرون مي آيد. اگر آتش فشان نباشد زمين در عرض چند سال منفجر مي شود. پس آتش فشان به خودي خود زيباست. اما وقتي به نسبت زندگي افرادي که در بستر اين آتش فشان هستند زشت و بد دانسته مي شود. زلزله هم همين است زميني که داراي اين سطح از تحرکات در هسته خود است بايد اين حرکات به صورت منتشر شده نه يکجا در زمين پخش شود و الا اگر اين لرزش ها نباشد زمين به صورت ير معمول شکاف برداشته و متلاشي مي شود. پس زلزله نيز به جاي خود نيکو و زيباست اما انسان هايي که روي گسل ها زندگي مي کنند با مشکل مواجه خواهند شد. و همچنين سيل . پس ما هر چيز را که به صورت مستقل ببينيم وجودش خير و زيباست. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: نمازمو از سرعادت ميخونم چيکار کنم 🌺پاسخ: برای پیدا کردن نشاط در عبادت چند راهکار به شما پیشنهاد میشود: 🔸چشم پوشی از نگاه حرام. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ فَمَنْ تَرَكَهَا خَوْفاً مِنَ اللَّهِ أَعْطَاهُ إِيمَاناً يَجِدُ حَلَاوَتَهُ فِي قَلْبِهِ. نگاه حرام تیری از تیرهای مسموم شیطان است. کسی که به خاطر ترس از خدا آن را ترک کند خداوند ایمانی به او عطا میکند که شیرینی آن را در قلب خود احساس کند. (1) 🔹پرهیز از افراط در هر کاری حتی عبادت. قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَتَنَفَّلُوا وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَعَلَيْكُمْ بِالْفَرِيضَةِ.(2) 👈ارتباط پیدا کردن با معانی اذکار و دعاها و حضور قلب در عبادت، از یکنواخت شدن عبادت جلوگیری میکند. 🔹تقویت باور به معاد با مطالعه در این زمینه، زیارت قبور و ..... خداوند میفرماید: نماز جز برای خاشعین سخت و سنگین است و خاشعین کسانی هستند که اطمینان دارند خداوند را در آخرت ملاقات میکنند.(3) 🌟ایجاد تنوع در عبادت. مثلا در مکان های مذهبی مختلف حضور پیدا کند. 🌸داشتن تفریح به اندازه و حلال مخصوصا فعالیت جسمی و ورزش. 🔹تقویت انگییزه و تجدید نیت کردن: در روایات آمده است یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بهتر است.(4) شاید یکی از دلایلش این باشد که تفکر در فلسفه و فوائد عبادت به انسان انگیزه میدهد و عبادت او را با نشاط و عمیق تر میکند. 🌟برنامه ریزی داشتن و هدف داشتن هم باعث میشود نشاط و لذت بیشتری از کارهایمان ببریم. چون احساس میکنیم با انجام هر کاری یک قدم به هدفمان نزدیکتر شده ایم و این میتواند ما را خوشحال کند. مثلا برای عبادت میتوان قرب و تکامل معنوی بیشتر را به عنوان هدف قرار داد. 🏴نیت نماز وداع: امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هنگامي كه نماز واجب را مي‌خواني در وقتش بخوان، مانند كسي كه نماز وداع مي خواند و مي ترسد كه بعد از اين توفيق نماز خواندن نيابد.(5) .............................. (1) جامع الأخبار(للشعيري)، ص145. (2) الكافي، ج3 ، ص 454. (3) بقره، 45 و 46. (4) الزهد، ص15. (5) بحارالانوار، ج 83، ص 232. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) نامشخص است؟ ✍️پاسخ: ✅اختلاف و عدم ضبط تاريخ دقيق ولادت، وفات و يا شهادت شخصيت ‌هاي صدر اسلام به ويژه خاندان عصمت و طهارت ـ عليهم السّلام ـ ناشي از چند دلايل است که به برخي اشاره مي شود . ۱. جلوگيري از نوشتن و منع تدوين و نقل احاديث پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به دستور خلفا خلفاي اول و دوّم. اين مسئله در اصل نوشتن تأثير منفي گذاشت و سبب گرديد که اصل نوشتن و تدوين سيره ي نبوي و ثبت ساير رويدادها و حوادث کاملا مغفول و بي توجه بماند؛ تا سالها(حدود يک قرن و اندي...) هيچ توجهي در جهان اسلام به رويدادها نبوده و با سردي کامل رويدادها و وقايع مهم و سرنوشت ساز در تاريخ اسلام به فراموشي سپرده شده و تا زمان ايجاد رويکرد جدي به ضبط وقايع قرنها فاصله افتاده؛ اين منع تا قرن دوّم هجري ادامه داشت تا اين كه عمر بن عبدالعزيز دستور نوشتن احاديث را صادر كرد. ۲. قرار گرفتن بني اميه در هرم قدرت و خصومت آنان با بني هاشم و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و نيز با بسياري از انصار كه حامي و داعي پيامبر و اهل بيت بودند، اين عامل سبب مي شد که اهل بيت پيامبر به عنوان رهبران واقعي براي مردم ناشناخته باشند؛ از طرفي آنان دست به تحريف و جعل احاديث و فضيلت تراشي براي خلفا و مدح آنان و مذمت اهل بيت(ع) زدند. ۳. زبيريان در حكومت كوتاه خود و عباسيان نيز براي مشروعيت سلطنت خويش و سركوب علويان راه بني اميه را ادامه دادند. ۴. از طرفي در فرهنگ عرب نيز به ثبت مواليد و حيات زنان و دختران اهميتي وجود نداشت. ۵. سلطه طولاني حكومت مخالفان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و حضرت علي ـ عليه السّلام ـ و مخالفان شيعه و اتهام رفض و الحاد به شيعيان در ترويج اباطيل و جعليات و تثبيت آنها بي‌ تأثير نبود و قدرت نفوذ تفكر مكتب خلفا در معرفي منابعي كه در مسير افكار آنان بود و تضعيف منابع خلاف آنان اثر بسزايي داشت. ۶. تخريب و نابودي آثار تشيع حتي كتاب‌ سوزي و آتش زدن كتاب هاي غني شيعه و طرفداران اهل بيت(ع) در قرون نخستين مثل كتابخانه ‌هاي شيخ طوسي، صاحب بن عباد و ... ابهام و ترديد و اختلاف اقوال را بيشتر و پيچيده‌ تر كرده است. بنابراين طبيعي است كه مواليد، وفيات و شهادت معصومين از جمله فاطمه ـ سلام الله عليها ـ مورد اختلاف باشد. تاريخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ همانند ولادت آن بزرگوار به علل مذكور در هاله ابهام مانده و اقوال مختلفي ذكر شده است و اين اختلاف به ويژه در مورد فاصلة زماني رحلت پيامبر اسلام تا شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ است. عده‌اي از علماي شعيه و سني شهادت آن حضرت را ۷۵ روز و عده ‌اي ۹۵ روز بعد از وفات پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي ‌دانند. علاوه بر مواردي كه ذكر شد يكي از علل مهم كه موجب ايجاد اختلاف، در تاريخ شهادت دختر گرامي پيامبر اسلام دانست، اين است كه احتمال تصحيف (جابجايي نقطه) در رقم تاريخ شهادت آن حضرت وجود دارد؛ يعني نقطه رقم در پايان قرار بگيرد، مثل خمس و سبعون(۷۵ روز) يا در بالاي كلمه قرار بگيرد، مثل خمس و تسعون (۹۵ روز) كه اين موجب اشتباه خواهد گرديد. معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. ششصد پرسش و پاسخ پيرامون حضرت فاطمه زهرا، مير علي محمد نژاد. ۲. پژوهشي نوين در تاريخ تولد حضرت زهرا – سلام الله عليها- ماهنامه زائر، سال ششم، شماره ۷، ص ۱۸ و ۱۹، علي اكبر حسني. ۳. حضرت زهرا روشني چشم مصطفي توسط حسن افتخارزاده سبزواري ترجمه شده. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
تو را دارم، چه غم دارم رفیق... 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈