eitaa logo
پاسخگویی به سوالات و شبهات تاریخی
450 دنبال‌کننده
36 عکس
10 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔹🔸🔹🔸🔹 🖋جنگ بدر ابتدائی بود یا دفاعی؟ 🔸در جنگ بدر مسلمانان به بهانه مصادره کاروان ابوسفیان که از شام عازم مکه بود قصد مصادره کاروان را داشتند. هنگامیکه به منطقه بدر رسیدند با سپاه قریش برخورد کردند که به کمک کاروان ابوسفیان آمده بودند و جنگ بدر در گرفت، با این تعریف آیا جنگ بدر را می توان ابتدائی دانست؟ @pasokhgooii_shobahat_tarikhi 🔹اگر آغاز تقابل مسلمانان و مشرکان مکه را از همینجا بدانیم، جنگ بدر ابتدائی است اما می دانیم که: یک: مسلمانان سیزده سال در مکه سخترین شکنجه‌ها را تحمل کردند، سمیه و همسرش یاسر به شهادت رسیدند، رسیمانی بر گردن بلال انداخته و به دست کودکان می داند تا به این طرف و آن طرف بکشند. فضولات شکمبه گوسفند بر سر پیامبر(صلی الله علیه وآله) می ریختند مسلمانان را محاصره اقتصادی کرده و سال تحت سخت ترین شرائط نگه داشتند. سر انجام مسلمانان به مدینه پناه بردند دو: وقتی مسلمانان به مدینه رفتند تمام املاک و دارائی های آنها در شهر مکه توسط مشرکین مصادره شد. سه: پس از مهاجرت نیز دست بردار نبودند و به بزرگان مدینه پیغام دادند که اگر مسلمانان را بیرون نکنید به شما شبیخون خواهیم زد.. حتی مسلمانان مدینه از ترس حمله مشرکان مکه مجبور بودند شبها نوبتی نگهبانی دهند این تهدیدها به برخورد های فیزیکی نیز کشید. زیرا مشرکین به اطراف مدینه حمله کرده و به مراتع کشاوزی مدینه دستبرد زدند چهار: برخی از مسلمانان توانائی مهاجرت به مدینه را نداشتند، بنابراین مشرکین مکه تمام عقده خود را بر سر آنان خالی می کردند. در این شرایط پیامبر صلی الله علیه واله در این شرایط دستور داد تا جلو کاروان ابوسفیان به تقاص این همه ظلم و ستم گرفته شود. بنابراین ماجرای جنگ بدر را نباید از ابتدای دستور پیامبرصلی الله علیه وآله دانست بلکه اگر پیشنیه دشمنی مشرکین نسبت به مسلمانان بازگو شود، جنگ بدر دیگر جنگی ابتدائی نخواهد بود بلکه کاملا دفاعی است. @pasokhgooii_shobahat_tarikhi منابع: 1. ذهبی، تاریخ‌السلام، ج1، صص217-218. 2. ابن سعد، طبقات‌الکبری، ج1، ص173. 3. بیهقی، دلایل‌النبوه، ص6. 4. ابن هشام، سیرۀالنبویه، ج1، ص601. 5. رازی، محمد بن عمر، مفاتیح‌الغیب، ج10، ص141. 🔹🔸🔹🔸🔹
‍ 🔹🔸🔹🔸🔹 🖋شایعه بستن آب در جنگ بدر 🔻آیا مسلمانان در جنگ بدر آب را به روی مشرکین مکه بستند؟ اگر چه بنابر گزارشی مسلمانان در جنگ بدر به پیشنهاد شخصی به نام حُبّاب بن مُنذِر چاه‌ها را به جز کی از آنها پر کردند.(1) @pasokhgooii_shobahat_tarikhi اما: اولا: این گزارش تاریخی با دو آیه از قرآن منافات دارد. الف: آیه11سوره انفال: «آن هنگام كه (خداوند) به خاطر ايمنى از جانب خود خواب سبكى را بر شما مى‏پوشانيد و آبى از آسمان بر شما فرو مى‏فرستاد تا شما را بدان پاك كند و پليدى شيطان را (وسوسه شيطان يا حالت جنابت را) از شما بزدايد و دل‏هايتان را استحكام بخشد و گام‏هاى شما را بدان استوار سازد». بنابراین آیه، باران زیادی در آن شب بارید(2) لذا هیچ کدام از دو گروه مشکل آب نداشتند. ب: آیه 41 سوره انفال: بنابراین آیه، مسلمانان در قسمت پست و مشرکان در جای بهتر قرار داشتند. بنابر برخی از گزارشها در قسمتی که مشرکان حضور داشتند آب موجود بود.(3) و مسلمانان آب نداشتند.(4) ثانیا: هم در صفین(5) و هم در کربلا، پیروان بنی امیه آب را بر روی اهل بیت بستند اما در هیچ کدام، آن را انتقام از جنگ بدر اعلام نکردند بلکه گفتند به انتقام بستن آب بر روی عثمان، چنین کاری می کنند. اگر چه خود می دانستند که در بستن آب برروی عثمان حضرت علی علیه‌السلام نه تنها موافق نبود بلکه آب نیز به عثمان رساند. @pasokhgooii_shobahat_tarikhi ثالثا: بر فرض پذیرش گزارش حباب بن منذر و پر کردن چاه توسط مسلمانان، در هیچ کجای این گزارش نیامده که آب را بستند، حتی هنگامی که مشرکان برای برداشتن آب به طرف چاه آمدند و مسلمانان می‌خواستند مانع شوند پیامبرصلی الله علیه واله، به مسلمانان دستور دادند که مانع برداشتن آب توسط مشرکین نشوند.(7) البته یکی از مشرکین به قصد تخریب حوضی که مسلمانان در کنار آن چاه ساخته بودند حمله ور شد و کشته شد.(6) و این به معنای ممانعت از برداشتن آب نیست زیرا وی قصد تخریب حوض را داشت نه اینکه می‌خواست آب بردارد. رابعا: گفته حباب بن منذر بر فرض صحت، در مورد پر کردن چاه‌ها بجز یکی از آنها، می‌تواند یک تاکتیک نظامی باشد زیرا می‌گوید: «مصلحت آن است که همه چاه‌ها را جز یکی ببندیم و با آنان کنار همان یک چاه روبه‌رو شویم. کنار همان یک چاه آب بنوشیم و جنگ کنیم».(8) زیرا مشرکان سه برابر مسلمانان بودند و این پیشنهاد می توانست به انسجام مسلمانان در کنار یک چاه کمک کند تا دایره جنگ وسیع تر نشود. نتیجه: بنابراین بستن آب در جنگ بدر از طرف مسلمانان، با آیات قرآن، گزارش های تاریخی و سیره پیامبر صلی الله علیه واله منافات دارد و قابل قبول نیست. 🔹🔸🔹🔸🔹 پی نوشت ها: 1. واقدی، المغازى، ج‏1، ص53؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج‏1، ص620. 2. واقدی، المغازى، ج‏1، ص54. 3. طبرسی، تفسير جوامع‌الجامع، ج‏2، ص22؛ علامه طباطبایی، الميزان في تفسير‌القرآن، ج‏9، ص92. 4. شیخ طوسی، التبيان في تفسير‌القرآن، ج‏5، ص86. 5. تاريخ‏الطبري، ج‏4، ص572: 6. الأخبارالطوال، ص255: 7. واقدی، المغازى، ج‏1، ص61؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج‏1، ص622. 8. واقدی، المغازى، ج‏1، ص68؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج‏1، ص624. @pasokhgooii_shobahat_tarikhi
✍️ پاسخ جمعی از محققان حوزه به بیانیه دارالعلوم زاهدان ➖ اخیرا بیانیه‌ای از سوی اساتید مدرسه دارالعلوم زاهدان در واکنش به اظهارات اخیر یکی از مسئولان نظام پیرامون معاویه، منتشر شده که از منظر برادران اهل سنت، به عنوان توهین به مقدسات ایشان و مخل به بحث وحدت قلمداد شده است. از این رو ما نیز قبل از پاسخ به این بیانیه، با تأکید بر اهمیت مسأله اتحاد مسلمانان و پرهیز از سب و ناسزا به مقدسات مذاهب اسلامی، ضمن آنکه روشن نمودن حقایق و بیان آنها را در راستای کاستن از اختلافات و کمک به همان مسأله اتحاد می‌دانیم؛ طرفین را قبل از هرگونه اظهار نظر یا واکنش پیرامون موضوعات و مسائل مورد اختلاف فریقین به توجه به نکات ذیل دعوت می‌نماییم. 🔻عناوین مباحث مطرح شده: ۱- مصداق صحابه در منطق قرآن کریم ۲- موضع منفی قرآن کریم نسبت به برخی اصحاب ۳- ملاک تقدس از منظر قرآن کریم ۴- صحابه رسول خدا «صلی الله علیه و آله» از منظر آن حضرت ۵- نخستین توهین کننده به صحابه ۶- اهل سنت و جواز لعن برخی صحابه ۷- معاویه از دیدگاه بزرگان اهل سنت متن کامل بیانیه: https://hawzahnews.com/xbRdb @hawzahnews| حوزه‌نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆اولین بانی روضه ی سیدالشهدا علیه السلام عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیهما السلام لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَ‏ لَا يَشْتَكِينَ‏ مِنْ‏ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم‏. 📚المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص420 عمر بن علی بن حسین میگوید:‌ هنگامی که حسین بن علی علیهما السلام کشته شد، زنان بنی هاشم لباس سیاه عزا پوشیدند و [هنگام عزاداری] اعتنایی به سرما و گرما نداشتند و علی بن حسین علیهماالسلام برای آنها غذا آماده میکرد تا عزاداری کنند. 👆قابل توجه کسانی که نذری دادن را زیر سوال می برند
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا در صدر اسلام حجاب اجباری داشتیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم در دهه محرم هنگامیکه سوار تاکسی شدم جوانی در خیابان چهار مردان قم از حدیثی منسوب به امام حسین علیه السلام پرسید که بر مبنای آن، عرب شیعه اهل بیت(علیهم السلام) و عجم دشمن آنان است، این جوان طوری جا خورده بود که نسبت به امام حسین علیه السلام بدبین و در عزاداری شبهای پیش‌رو مردد بود. از آنجا که این شبهه از شبهات پر تکرار این روزها بود در مقاله‌ای ضمن بررسی حدیث از جوانب مختلف به «بررسی رابطۀ اهل‌بیت (علیهم اسلام)و ایرانیان» پرداخته شد و در این آدرس به چاپ رسید. http://www.pasokhmag.ir/article_158995.html متاسفانه اسلامستیزان نداشته های خود را داشته کرده اند اما ما در رسانه ای کردن داشته های خود کوتاهی کردیم مصطفی محسنی https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi
💠وبینار جریان شناسی باستان گرایی 🔷🔹مقام معظم رهبری: جهادتبیین را جدی بگیرید،شبهه زدایی از ذهن مخاطب را جدی بگیرید.شبهه از جمله چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است،دشمن به این موریانه ها دل بسته است. ✅بررسی مقبره کوروش ✅واکاوی لوح کوروش ✅تاریخچه نامگذاری روز کوروش 🔶🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی محسنی 🔹محقق و پژوهشگر حوزه باستان گرایی 📅زمان : پنجشنبه 5 آّبان ماه 1401 ⏰ساعت 10 صبح 🌐از طریق سامانه آموزشی مبشران 🛂💤لینک ورود به وبینار https://webinar.mobasheran.org/webinar/index/82675142203
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری مرکز ملی پاسخگویی برگزار می کند: نشست علمی" شخصیت شناسی کوروش" 👤ارائه دهنده : حجت الاسلام دکتر مصطفی محسنی 👤ناقد: حجت الاسلام دکتر علی مصلح 📒دبیرعلمی : حجت الاسلام دکتر علی محمد تاج الدین ⏰زمان: سه شنبه 8 آذر ۱۴۰۱ ساعت 17:30 الی 19 ⬅️مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) روبروی نمازخانه 💠لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/res1 اداره پژوهش @bouresearch
◾◾◾◾◾ 🖋 مسئله شهادت حضرت زهرا سلام الله در بسیاری از منابع شیعی منعکس شده است اما برخی سوال می کنند که چرا در منابع اهل سنت از تصریح به آتش زدن و مضروب شدن حضرت زهرا(سلام الله علیها) و شهادت ایشان ذکری به میان نیامده است؟ @pasokhgoo_shobaht_tsrikhi تصور کنید قاتلی سرمایه دار، انسانی را به قتل رسانده و وکیلی کارکشته و میلیاردی برای تبرئه خود استخدام کرده است. پرونده نزد قاضی رفته و قاضی با شنیدن مطالب طرفین شاکی و متشاکی در صدد پرده برداشتن از واقعیت است. در چنین شرایطی معقول نیست و نباید انتظار داشته باشیم قاتل در محضر قاضی در جایگاه متهم قرار گیرد و اقرار به قتل نماید بلکه او از وکیل می خواهد تا با ادله او را تبرئه نماید و نیز نباید انتظار داشته باشیم که وکیل قاتل، جرم موکلش را اعلام و سپس به تبرئه او بپردازد. بلکه در این شرایط هر دو وکیل و موکل نهایت سعی خود را در کتمان حقیقت می کنند. اما با انکار آن ها قاضی پرونده را مختومه اعلام نمی کند و از لابلای صحبت های وکیل و موکل به دنبال موارد ضد و نقیض می گردد تا بتواند با کنار هم قرار دادن آنها پازل قتل را کامل نماید. در ادامه: https://rasekhoon.net/article/show/1558105/%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA ◾◾◾◾◾
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری اداره آموزش های آزاد برگزار می کند: ⬅️ نشست علمی: « بررسی تاریخی غزوات رسول خدا(ص) ؛ دفاعی یا ابتدائی» 👤ارائه دهنده : حجت الاسلام دکتر مصطفی محسنی 👤 دبیر علمی: آقای حسین مصطفوی ⏰زمان: چهارشنبه 23 آذر ۱۴۰۱ ساعت 10 الی 11:30 ⬅️مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) روبروی نمازخانه 💠لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/res1 اداره پژوهش @bouresearch
پاسخ به شبهات فاطمیه استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی محسنی شنبه ۲۶ آذر ساعت ۱۸ الی ۲۰ از طریق لینک زیر: https://ocvc.uk.ac.ir/lauk شرکت برای کلیه معرفت‌جویان حوزه علوم اسلامی الزامی می‌باشد. @hozekerman
یادآوری ؛ رأس ساعت شش برگزار خواهد شد 👆🏻
✍ توقف خط تولید شبهه در ایام فاطمیه امسال⚙🛠 https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi 🔻محرم گذشته، شاهد بمباران بی‌سابقه‌ای از شبهه بر سر جوانان و نوجوانان ایرانی بودیم، اربعین نیز این هجمه در پهنه‌ی بیشتر انجام پذیرفت، اما ایام فاطمیه امسال برخلاف محرم و صفر و نیز ایام فاطمیه‌های قبلی، اگر چه جسته و گریخته شبهاتی در فضای مجازی مطرح است اما به هیچ وجه با محرم و صفر گذشته قابل قیاس نیست و خط تولید شبهه در کارخانه شبهه سازی معاندین با یک ایست و توقفی مواجه شده است. ▪چرا؟! زیرا معاندین همه 📣هم‌صدا به جنگ نظام اسلامی آمده‌اند، و به خیال واهی خود اگر صد را تصرف کنند، نود را هم فتح کرده اند. بنابراین اتاق فکر آنها انرژی خود را صرف کار مهمتری کرده و از شبهه افکنی📢 در ایام فاطمیه غافل شده است. 🔻این خود پیام بزرگی برای ملت ایران و شیعیان دارد و آن اینکه خاستگاه شبهات دینی، مذهبی، ملی و سیاسی همه یک جاست و از یک جا دستور می‌گیرند و نیز اتاق فکر آنها در یک مکان متمرکز است. 🤔 عجب آنجاست که برخی کوته فکرهای مذهبی با دشمنان دین و مذهب خود هم داستان شده و به جنگ نظام آمده‌اند، غافل از آنکه بر فرض محال، اگر دشمنان بر نظام ایران فائق آیند با فراغ بال بیشتری به شبهه افکنی درباره مظاهر و مناسک شیعی از جمله محرم و صفر و ایام فاطمیه خواهند پرداخت. https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi عاقلانه بیاندیشیم
✍پروفسور کلوهسی کشیش کاتولیک و عضو هیئت علمی مؤسسه مقدس مطالعات عربی اسلامی در ایتالیا در کتاب خود به ابعاد مختلفی از زندگی و شخصیت حضرت زهرا (س) پرداخته است. او درباره علاقه اش به شخصیت‌های برجسته شیعه گفته است: «خانم فاطمه (س) و پسرش حسین (ع) شخصیت‌های بسیار جذابی به ویژه برای مسیحیان کاتولیک هستند، زیرا هم سویی آشکاری بین آن‌ها و شخصیت عیسی مسیح (ع) و حضرت مریم (س) در مسیحیت وجود دارد.» https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi 🕌این کتاب تأثیر بسزایی در فضای مطالعات شیعه شناسی غربی گذاشت. در سال ۲۰۱۳  اقبال گسترده خوانندگان غیرمسلمان را برای آشنایی بیشتر با زندگی حضرت زهرا (س) نشان داد. 📝حال باید به سلبریتی بی‌سوادگفت: اولا: 👈قیمت گوهر شود پیدا بر گوهر شناس. شخصی همانند پروفسور کلوهسی آن اندکی از جایگاه آن حضرت را درک می کند نه سلبریتی که تنها هنرش پرتاب توپ است. ثانیا:👈 اگر چه مشهور شیعه تولد حضرت زهرا سلام الله علیها را سال پنجم بعثت می‎دانند، اما شیخ مفید این تولد را سال دوم بعثت می داند که در این صورت هنگام ازدواج 12 ساله بودند، نه نُه ساله. . ثالثا: 👈اگر از مادر بزرگت می پرسیدی، می گفت که یا خودش یا بانوان هم عصرش 9-10-11 سالگی ازدواج کرده‎اند، آیا پدر بزرگت کودک آزار بوده؟ دختران صدر اسلام که چه عرض کنم، تا 100-150 سال پیش، در 9 سالگی به رشد و بلوغی رسیده بودند که در معرض ازدواج قرار گیرند. https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi ❌تو فقط به حضرت زهرا سلام الله علیها اهانت نکردی بلکه به مادر بزرگ خودت و تمام زمان عالم از 150سال پیش به قبل اهانت کردی.
➖ کمک‌های شبانه امام صادق علیه السلام 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه السلام. 🔰 هشام بن سالم نقل میکند: وقتی پاسی از شب می‌گذشت، امام صادق علیه السلام کیسه‌ای از نان و گوشت و پول برمی‌داشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه می‌برد و در میانشان تقسیم می‌کرد، ولی آنان او را نمی‌شناختند. وقتی امام صادق علیه السلام بشهادت رسید، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مرد، امام صادق علیه السلام بوده است. 📚:الکافی ج7ص224
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا