🔴 شب یلدا در تلألو طریقت مسلمانی
#یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانهای است برای گرد هم نشستن، دید و بازدید و گرما بخشیدن به جسم و جانِ آدمیان.
و این درخورِ ستایش و پاسداشت است. چنان که در قرآن و سنت نبیّ مکرّم، «صلهی ارحام» مستحب (و بلکه فریضه) و موجب برکت در دنیا و آخرت خوانده شده است.
لیکن گفتنی است، یلدایی که امروز میشناسیم، متفاوت از آن یلدایی است که در ایران باستانی گرامی داشته میشد.
✅یلدا چیست؟:
یلدا واژهای سُریانی (Syriac) است و سریانی، زبانی از خانواده زبانهای سامی و همتبار زبان عربی است.
از همین روی، واژه یلدا ابداً ریشه آریایی ندارد.[1] یلدا به معنی تولد و زایش است. همانطور که در زبان عربیِ شمال جزیرة العرب، یَلدَة و یِلدَة به معنی تولد است و در زبان عربی حجازی هم وِلدَة (که اصل آن یِلدَة بوده) به معنی «زاییدن» است.
در قرآن نیز از صفات خداوند، «لَم یَلِد» است، بدین معنی که خداوند هیچ گاه زایش نکرده است. به هر روی... یلدا در باور باستانی، شب ولادت که بود؟ پاسخ: میثرَه (miƟra) یا همان میترا (mitra) که یکی از خدایانِ مذکر (نرینه) در میان مردمان جهان باستان بود.
✅جشن شب یلدا، ارتباطی با دیانت زرتشتی ندارد:
طبق اسناد تاریخی، زرتشت، علیه خدایانِ آریایی و غیرآریایی عَلَم مخالفت برداشت و پرستش اهورامزدا (یا همان هُرمَزد) را تعلیم داد.
قابل توجه اینکه یکی از این خدایان، که زرتشت ضد او قیام کرد، همین میثره (میترا) بود.[2] چگونه ممکن است که شب یلدا (شب ولادت میترا که بعداً مِهر هم نامیده شد) وابسته به دیانت زرتشتی باشد، در حالیکه زرتشت با مولود آن شب، دشمن بود؟!
هرچند بعدها، موبدان زرتشتی برای جذبِ میترائیستها (همان میثرهپرستان) از مواضع خود کوتاه آمده، میترایی که زرتشت با آن دشمنی میکرد را به عنوان پسرِ اهورامزدا و یکی از معبودانِ زرتشت به حساب آوردند.[3]
✅ میترا، خدا؟ فرشته؟ یا جن؟!🤔
جای پرسش است که آیا میترا، همان خداست؟ یا فرشته است؟ یا چیزی دیگر؟! اگر نگاهی به متون باستانی (از جمله اَوِستای زرتشتی و وداهای هندوییزم) بیاندازیم، درمییابیم که میترا، در نقش یک مَلِک (فرشته یا هر چیز دیگری) ظاهر میشود.
زمین و زمان را بر هم میزند تا به مقصود برسد. هر که به او فدیه تقدیم نکند، گرفتار نفرین میشود. میترا بین مردمان جنگ برمیافروزد، سرها از تن جدا میکند.
خانهها را ویران میکند، غارت میکند، و هر که در خدمت به او کوتاهی کند را بیپسر میکند و موی کَنده در خاک میغلتاند.[4] ایرانشناسان غربی مدعی هستند که میترا، در فرهنگ ایران باستانی، در جایگاه ملائکه بود. لیکن اگر از قرآن بپرسیم، پاسخ خواهیم شنید که میترا، نه ملک، بلکه جن بوده است: « وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَـٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ اَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ.[سوره سبأ: آیه 40-41] و (یاد کن) روزى را که خداوند، آنان را محشور مىكند، آنگاه به ملائکه میگويد: «آيا اينها (بندگی من را کنار گذاشته و) شما را مىپرستيدند؟» ملائکه در پاسخ مىگويند: «خداوندا! تو پاک و منزّهى، ولیّ ما تويى... آنها ما را پرستش نمیکردند، بلكه جنّيان را مىپرستيدند و اکثر ایشان به آنان اعتقاد داشتند.»
شب یلدا در تلألو طریقت مسلمانی
پس از ورود اسلام به ایران، بخش عظیمی از مؤلفههای هویتی ایرانیان، جامه توحید به تن کرده و تار و پود این آب و خاک، رنگ و بویِ عشق و عرفان به خود گرفت.
یلدا و سُرور آن نیز از این امر مستثنی نشد. امروز دیگر عامه ایرانیان، در جشن این شب، سخنی از میترا و پرستش آن به میان نمیآورند.
بلکه صلهی ارحام، به رکن این شب مبدّل شده است.
شب یلدا در پرتو طریقت مسلمانی، آن پوستین پیشین را از تن بیرون آورده و رخت محبت و رنگ دوستی با خدا به خود گرفت. تا باد چنین بادا
#اسلام
#زرتشت
پینوشت:
[1]. حسن عمید، فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1387. صص 1222-1223. همچنین بنگرید به لغتنامه دهخدا، ذیل واژه یلدا، و نیز بنگرید به فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا.
[2]. والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1392، ص 72.
[3]. اوستا، به گزارش دکتر جلیل دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، 1391. ج 1، ص 471.
[4]اوستا، گزارش دکتر ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، 1391. ج 1 ص 362-380.
🖋پاسخ به شبهات و شایعات
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1897
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12279
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/73
🔴حسین شریعتمداری نوشت:
ماشه را چکاندهاند، باج ندهید!
نکتهای که درپی میآید، پیچیده نیست که برای درک آن به اذهان پیچیده نیازی باشد و پنهان و چند لایه هم نیست که بدون دسترسی به اسناد محرمانه و طبقهبندی شده قابل فهم نباشد! برجام در نهایت یک معاهده و توافق چندجانبه است -یعنی بود- و مانند همه توافقات چندجانبه، اعتبار آن به حضور همه اعضاء در آن است. بنابراین برجام با خروج آمریکا که یکی از اعضای این معاهده بود، دیگر وجود خارجی ندارد. آقای عراقچی نیز قبل از خروج آمریکا از برجام به درست اعلام کرده بود اگر آمریکا از برجام خارج شود دیگر برجامی وجود نخواهد داشت.
حالا بر فرض که خروج آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل -که مجرمانه و قابل مجازات است- را نادیده بگیریم و برجام را باحضور سایر اعضاء، از جمله سه کشور اروپایی قابل ادامه بدانیم! در این صورت هم برجام وجود خارجی ندارد. چرا که سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان از هنگام اجرایی شدن برجام تاکنون -یعنی بعد از خروج آمریکا تا به امروز هم- اولاً به تمام تحریمهای آمریکا علیه ایران پایبند بودهاند و ثانیاً به هیچیک از تعهدات برجامی خود نیز عمل نکردهاند!
با توجه به نکات فوق که کمترین ابهامی در آن نیست باید از مسئولان محترم کشورمان پرسید؛ آیا برجام وجود خارجی دارد که پیدرپی اعلام میفرمائید جمهوری اسلامی از برجام خارج نمیشود؟! و از آنجا که در برجام همه امتیازات را به حریف داده و در مقابل «هیچ» امتیازی نگرفتهایم، آیا ادامه حضور کشورمان در برجام، غیر از باج دادن به حریف میتواند معنی و مفهوم دیگری داشته باشد؟!
دیروز سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند که اگر جمهوری اسلامی به کاهش تعهدات خود در برجام ادامه بدهد از «مکانیسم ماشه» استفاده خواهیم کرد. نتیجه نهایی مکانیسم ماشه -Snapback- بازگشت قطعنامههای قبلی شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان است. در این باره گفتنی است که؛
الف- در برجام، قطعنامههای قبلی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اسلامی لغو نشده بلکه تحت قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شده و در صورت تخلف ایران از برجام قابل بازگشت خواهد بود! خُب، سؤال این است که کدامیک از قطعنامههای قبلی در حال اجراء نیست که باید از بازگشت آنها نگران باشیم و از ترس بازگشت باج بدهیم؟!
ب- موضوع تمامی قطعنامههایی که ادعا میشود با برجام لغو شده است، تحریم کشورمان است! آیا هماکنون انواع تحریمها علیه ایران اسلامی اجراء نمیشود؟! و آیا هیچ تحریم دیگری را میتوان آدرس داد که علیه کشورمان به کار نگرفته و در حال اجرای آن نباشند؟! بنابراین ماشه مورد اشاره در مکانیسم ماشه را مدتهاست که چکاندهاند!
ج- مسئولان محترم هستهای بارها به «قطعنامه فصل هفت» منشور سازمان ملل علیه کشورمان اشاره کرده و ضمن آنکه خارجشدن ایران از ذیل فصل هفت منشور را یکی از دستاوردهای برجام! معرفی کردهاند، بازگشت این فصل را نیز نگرانکننده دانستهاند! که در این خصوص باید گفت جمهوری اسلامی ایران، برخلاف ادعای آقایان از ذیل فصل هفت خارج نشده است. چرا؟! بخوانید!
د- نکته مهم در فصل هفتم منشور ملل متحد، بندهای ۴۱ و ۴۲ آن است. بر اساس بند ۴۱، شورای امنیت میتواند از اعضای ملل متحد بخواهد کشور هدف را تحریم کنند. این تحریمها شامل قطع روابط تجاری و بانکی و بیمهای و ... میشود.
و اما بر پایه بند ۴۲ منشور یاد شده، کشور هدف میتواند با حمله نظامی نیز روبهرو شود!
گفتنی است اگر در قطعنامه از واژه و عنوان «ذیل فصل هفت» استفاده شده باشد، هر دو مورد تحریم و حمله نظامی در دستور قرار میگیرد ولی اگر از عنوان «ذیل بند ۴۱ فصل هفت» استفاده شده باشد، فقط تحریمها قابل انجام خواهد بود و نه گزینه نظامی و در صورتی که استفاده از بند ۴۲ -گزینه نظامی- مورد نظر باشد، شورای امنیت باید با کسب نظر کشورهای دیگر، قطعنامه جدیدی صادر کند. که البته استناد به این بند، به آسانی ممکن نیست و بسیاری از کشورها از جمله ۵ کشور دارای حق وتو تاکید کردهاند که این تصمیم قبل از آنکه برای ایران خطرآفرین باشد، برای سایر کشورهای تصمیمگیرنده فاجعهآفرین است و اگر چنین نبود تا به حال دهها بار به این حماقت دست زده بودند!
در قطعنامه فصل هفت منشور سازمان ملل متحد علیه ایران، به بند ۴۱ یعنی تحریمها استناد شده است. که هماکنون در حال اجراست و به بیان دیگر در عمل از ذیل بند۴۱ فصل هفت خارج نشدهایم که از بازگشت آن نگران باشیم!
حالا قضاوت بفرمائید که خارج شدنمان از برجام چه تبعاتی خواهد داشت که هماکنون ندارد؟! و آیا ادامه حضورمان در برجام باج مفت به حریف نیست؟!
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
دررایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1899
در بله:
https://ble.im/pasokhha
🔴 مستندسازی با ظاهر انقلابی اما بکام دشمنان و شبکه های ضدانقلاب....
⏪جنجال بر سر مستندي مشکوک با بودجه یک نهاد انقلابی كه درد مردم را ديد اما برنامهريزي دشمن را نه!
اخيراً مستندي از شهر ماهشهر توسط افرادی به ظاهر انقلابی با عنوان «فقر رو تحمل ميكنيم، تبعيض رو نه!» منتشرشده كه با استقبال ضدانقلاب و انتقادهاي كارشناسي مواجه شد/
اين مستند در بيان وضعيت فقر و تبعيض در ماهشهر تصاويري تأثربرانگيز به مخاطب نشان ميدهد و آنچنان درگير وضعيت اسفبار اقتصادي شهر ميشود كه از نقشه دشمن در آشوبهاي اخير و سوارشدن بر اعتراضات غافل ميشود؛ دقيقاً جايي كه عنوان ميشود "اينجا تجمع كنيم ميگن شورشياند! مگه ما داعشيم كه دوشكا و نفربر آورديد؟!" مستندساز همينجا خط را گم ميكند و يادش ميرود بپرسد پس چگونه "شهيد صيادي فرمانده نيروهاي ناجا بهوسيله "تكتيرانداز" هدف قرار گرفت؟"
درواقع اين مستند فقر مردم كنار پتروشيمي و بندر و پالايشگاه كه معضل مهمي است را ميبيند اما عملياتهاي سنگين تروریستی و خرابکاری و قتل و غارت و بستن شاهراههاي ماهشهر توسط عناصر مسلح را فراموش ميكند؛ نگاهي كاريكاتوري كه درنهايت مورد سوءاستفاده ضدانقلاب قرار ميگيرد.....
وقتی که در یک بزنگاه حساس افرادی با تابلو و ظاهر انقلابی و عدالتخواهی با ساخت یک مستندی با روایتی ناقص خشاب سلاح جنگ روانی دشمن را پر میکنند باید به ماهیت واقعی این افراد مشکوک شد/ این سالها از شبکه نفوذ دشمن در میان خودی ها خنجرها از پشت خورده ایم.....
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
دررایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1900
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12281
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/75
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1246
در بلاگ ایران:
http://pasokhgooyan.blogiran.net
🔴مطالبی را که مینویسم از شنیده هایم نیست بلکه دیده هایی است که در وقایع تلخ ماهشهر دیدم.
بنده خودم از کارمندان شاغل در پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر هستم . ساکن در شهرک بعثت که یکی از درگیری های خونین آن ایام در اینجا بوقوع پیوست .
مطالبم را به صورت سئوال از شماهایی که ندیده و بر حسب شنیده ها و یک سویه تحلیل می کنید مینویسم و بیشترین خطابم با این افراد است .
ولی در ابتدا بگم ، یه زمانی وقتی بهم میگفتن تحت تاثیر رسانه های بیگانه نباشید و آب در آسیاب این رسانه های مغرض نریزید راسیتش خیلی باور نداشتم و آن را وسیله ای برای دور کردن مردم توسط حاکمیت از واقعیت میدانستم تا اینکه خودم در حادثه ای قرار گرفتم که به هیچ وجه تحلیل های بعد واقعه را درک نمیکنم . تحلیل های یه سویه و بدور از واقعیت .
و چقدر تلخ است که باز از اشرار و آشوبگران و افراد متعرض به جان و مال و نوامیس مردم قدیسه های مظلوم ساختند و از محافضان امنیت یک مشت وحشی و قاتل ؟!!!!!
- آیا تا حالا در مسیر برگشت به خونه از اتوبوس محل کار به زور سلاح سرد و گرم پیاده تون کرده اند ؟
- آیا مجبور شدید مسیر بیست دقیقه ای رو بیشتر از ۴ ساعت در بیابان و در نیزارها به همراه افراد مسن و خانم های همکار ترسیده شده که مدام گریه میکردن که مبادا همین اشرار مظلوم جلوشون رو نگیرند راه برید ؟
- آیا تا حالا در محلی که جلوی شما رو افرادی بگیرند که نقاب زدند و با سلاح سرد و گرم شما رو تهدید میکنند و با زبان اشاره به شما میفهمانند که سر شما رو میبرند گیر کردید ؟
- آیا تا حالا شده بعد از کلی التماس و با دادن باج به اشرار موقع عبور از میان آتش و دود بهت سنگ پرت کنند و خانمها رو با لگد بزنند ؟
- آیا تا حالا شده ۵ روز در محاصره کامل باشید و نتونید حتی نیاز اولیه زندگیتون یعنی دسترسی به درمانگاه و خرید نان و اغذیه رو تهیه کنید مگر اینکه جان و مالتون رو تهدید کنند ؟
- من نمی گویم میان معترضین افراد عادی و دنبال حق و نان نبود . ولی آیا در میان یک جنگل پر از درخت که در حال سوختن است در میان شعله های آتش به زیر یک درخت پناه میبرید ؟
- بخدا قصه ماهشهر فرق داشت ، خیلی هم فرق داشت
آیا در کمتر از فاصله ۵۰ متری در میان معترضینی که نقاب زده اند پرچم گروهک های تروریستی بالا میرود رو به چشم دیدید ؟
- آیا به گلوله بسته شدن اتوبوس پتروشیمی و کشته شدن افراد بیگناه رو به چشم دیدید ؟
- بله قصه این شهر با جاهای دیگه فرق داشت از همون ابتدا تمامی راه های اصلی و فرعی بسته شد .
نقاب زده بودند ، حرف از جدایی میزدند نه بنزین ، حرف از غارت و قتل میزدند نه نان ، حرف از انتقام و حقشان میزدند نه کار
بخدا سپاه و ارتش تا سه روز نیامد . مردم التماس میکردن که به دادشون برسند .
نیروی انتظامی آمد ولی ...
آیا جلوی چشمت تنها امید آرامش شهرت رو فرمانده نوپو نیروی انتظامی رو با تک تیرانداز شهید کنند دیدید ؟
- آیا تا حالا در مسیری با آرامش در ماشینت رد شدی یهو از نیزار بی هوا به سمتت تیراندازی کنند ؟
- آیا شب در خانه ات نشسته باشی صدای رگبار بشنوی و ناگهان برقها برود و بعد صدای عربده همین اشرار مظلوم رو در کوچه ات بشنوی که با قمه و اسلحه به غارت خانه ها میروند و به ماشینها آسیب میزنند دیده اید ؟
- آیا تا حالا گریه زن و بچه ات را از وحشت تجاوز این افراد مظلوم دیده ای ؟
- روزی که سپاه آمد با سلاح سبک امد بارها اعلام کرد که راه رو بر مردم نبندید . مردمی که دیگر در تهیه مایحتاج اولیه خودشون مانده بودند .
آن روز درگیری ۸ نفر کشته شد . چرا کسی نگفت که چهار نفر از کشته شده ها سپاهی بودند ؟
اگر سپاه به صورت زره ای حمله میکرد آیا نصف کشته شده ها از خودش بود ؟
تانک نیاوردند و نفر بر بود ولی دلیلش چی بود ...
آیا روبروی افرادی که با سلاح گرم سبک و نیمه سنگین میخواید بجنگید با باتوم و هفت تیر میرید ؟
- آیا مفهوم ناامنی و وحشت رو نه فقط در رسانه ها بلکه در واقعیت لمس کردید ؟
اگر لمس کردید بعد بشینید و بنویسید .
خیلی تلخه که بیشرمانه یادمون میره به این زودی چه روزهای پر از التهاب و وحشتی رو گذراندیم و جای همه چیز عوض شد .
قلم مقدسه حیفه اینطوری خرجش کنیم . حیفه برای لایک چند نفر واقعیت ها رو نگیم . حیفه اینقدر اشتباه بنویسیم که جایگاه خیلی چیزها انقدر عوض شود که عوضیها مظلوم شوند .
خوزستان مظلومه حتی در رسانه ها و قلمها ، بانک در ماهشهر آتش نزدند ولی پنج روز صنعت را خواباندن .
- آیا دوست و همکارت بیخبر از حال زن و بچه اش چند روز در محاصره در پتروشیمی سر کار گیر کنند و بیوقفه به جای چند نفر کار کنند دیده اید ؟
- بدونید فقط در شهر کوچک بهبهان از شهرهای خوزستان ۲۱ بانک رو چنان آتش زدند که با خاک یکسان شد .
- این اعتراض نبود ، آشوب و اغتشاش هم نبود ، یک کار تشکیلاتی و سازماندهی شده بود
- البته به شما حق میدم مردم این خطه بسیار
مظلومند
و جوانانشون همه بیکار که سرمایه های واقعی کشور هستند .
ولی آیا حاکمیت نمیداند بیکاری فقر فرهنگی هم می آورد ؟
بسیاری بخاطر فقر از سالها قبل به گروهکهای تروریستی یا تندرو مثل خلق عرب ، الاهوازیه ، داعش ، و وهابیت پیوسته اند .
من تنها گلایه ام اینه شما تحرکات اینها رو دیدید از مدتها قبل لیدرها رو شناسایی کردید چرا زودتر اقدام پیشگیرانه نکردید که شاید با کمی تحقیق به واژه ای تکراری برسید به نام " نفوذ " که دارد همچون موریانه از داخل پیکره نظامی را میجود که بهایش خون شهیدان میباشد .
کاش کمی در نگارش مطالبمان همه جوانب واقعیت را ببینیم . باورم نشد وقتی چنان از مظلومیت فرد کشته شده در نیزار حرف میزدند که هنوز بر چهره جنازه اش نقاب بود . و تفنگش در دست .
ان روزهای تلخ ماهشهر شبیه سوریه شده بود .
کاش بودید و می دیدید و بعد دست به قلم می بردید .
حیفم آمد ننویسم و از مظلومیت مردم و افرادی که با جانشان در حفظ امنیت این مردم کوشیدند نگم .
یادم افتاد به روزی که داعش به مجلس حمله کرد و آن روز چون ترس را حس کرده بودید آن روز قلم هایتان پیکره محافظان امنیتتان را زخمی نکرد و قلم در نقد نبردید و بلکه از شجاعتشان گفتید ولو با گفتن متلک که اولین بار است لباس شخصیها را روبروی مردم ندیدیم !!!
گله دارم از افرادی که از ترس در خانه هایشان بودند و راهی برای نجات جان خودشان و اهل بیتشان نمی دیدند و حال که قائله ختم شد باز همانهایی که امنیتشان را تهدید میکردند برایشان قدیس شدند . چقدر بده قدر نشناس باشیم .
اشکال ندارد تشکر نکنیم ولی به زخمشان هم نمک نریزیم .
چون حق دارید درست میگویید خیلیها داغ دارند
یکی خانه اش سوخت دیگری مغازه اش و دیگری ماشینش .
هنوز همسرو فرزندی را میبینم که منتظر برگشت شوهر و پدرش از محل کار است .
حق با شماست ما داغ دیده ایم و داغداریم .
برید بپرسید چه دستهایی مانع از ورود به موقع سپاه و ارتش شد که همان روز اول جلوی بساط اغتشاش را نگرفتند که گروهکها مجال پیدا کنند ساماندهی شوند و وقتی کار از دستشان خارج شد بگویند سپاه و ارتش بیایید .
من وقتی یک فرد معترض عادی را در میان آشوبگران مسلح و گروهکی میبینم راسیتش نمیتوانم صف او را از این افراد جدا کنم . که اگر جدا بود میان دشمن روبروی مردم راه نمیبست .
پس بدانید قلمتان در کدام سو میلغزد
آیا در نقدی عادلانه است یا یک سویه به مجاهدت میروید .
فیلم شبی که ماه کامل شد را دیدم ریگی هم میگفت برای گرفتن حق مردم بلوچ میجنگد آیا واقعا این بود ؟؟
چقدر زود یادمان میرود ....
بی انصاف نباشیم و واقعیت را بنویسیم ...
یا علی
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
دررایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1901
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12282
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/76
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1247
در بلاگ ایران:
http://pasokhgooyan.blogiran.net
🔴 ماجرای اصلی حوادث آبان ۹۸ ماهشهر چه بود؟
اسماعیل معنوی، خبرنگار خوزستانی در یک رشته توئیت جامع به گزارش حامد هادیان از حوادث آبان ۹۸ ماهشهر پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر آبان ماه ۹۸ بود که در ماهشهر عدهای با سلاح نیمه سنگین، سه روز یکی از جادههای اصلی این شهر را بستند و به سوی وسایل نقلیهای که قصد عبور داشتند شلیک کردند. پس از این اتفاق نیروهای امنیتی اولتیماتومی سه روزه به این افراد برای باز کردن مسیر دادند اما پس از سه روز آنان جاده را باز نکردند. به همین دلیل نیروهای امنیتی ناچار به درگیری برای باز کردن جاده شدند که در این میان تعدادی از هر دو طرف کشته و در نهایت جاده بازگشایی شد.
یک ماه پس از این حوادث حامد هادیان، از خبرنگاران و فعالان شبکههای اجتماعی، به میان مردم ماهشهر رفت و پای سخن آنان نشست تا مشخص شود در ماهشهر چه اتفاقی افتاده و پشت این اعتراضات چه بوده است. در لابهلای حرف مردمی که او با آنان صحبت میکرد، میتوان یک کلید واژه مشترک را یافت؛ فقر، بیکاری و تبعیض. آنان میگویند در شهری که این همه ثروت خدادادی در آن نهفته است، بسیاری از جوانان بیکارند و نمیتوانند هزینه زندگی خود را تامین کنند.
یکی از مصاحبه شوندگان با لهجه شیرین، اما پر از اندوه جنوبی به خبرنگار میگوید، ما پول مفت از کسی نمیخواهیم، میخواهیم کار کنیم و در برابر کار نان زندگی مان را درآوریم؛ آیا این توقع زیادی است؟ دیگری میگوید که دهها تن را از شهر دیگری اینجا میآورند و به کار مشغول میکنند، اما جوانان ماهشهری کار ندارند! آن دیگری البته حرف مهم تری میزند و میگوید که مردم فقر و سختی را حتی تحمل میکنند، اما تبعیض را نمیتوانند تحمل کنند.
✅واقعیت ماجرا چیست؟
به تازگی اسماعیل معنوی، خبرنگار خوزستانی در یک رشته توئیت به گزارش حامد هادیان از حوادث ماهشهر در آبان ۹۸ پاسخ داده است. او در این توئیت ها زوایای دیگری از واقعیت ماجرا را با نقد گزارش حامد هادیان مطرح کرده است. معنوی در این توئیت ها نوشته است:
«در مورد ماهشهر و ویدئویی که دوستان دغدغه مندم ساختند چند نکته دارم، اولا توجه کنید که من "اسماعیل معنوی" هستم و افتخارم این است که مرا به نام دفاع از روستاییان و محرومان و به نام انعکاس واقعیت از خوزستان میشناسند، پس لطفا "بخشِ دیگری از واقعیت" را هم از زبان من بشنوید.
نه تنها در ماهشهر بلکه در کل خوزستان مناطقی داریم که مردم در کنار صنایع بزرگ و درآمدزا و بر روی میادین بزرگ نفتی در فقر و محرومیت زندگی میکنند. از مسجدسلیمان گرفته تا کوت عبدالله و ماهشهر و حتی خرمشهر. اصل ماجرا اینجاست، این درد بزرگی است که باید به فکر چاره اش باشیم.
در ویدئوی مذکور به گلایههای مردم از تبعیض و محرومیتها به خوبی پرداخته شده، اما با یک غفلت بزرگ و "پَرِش" مواجهیم! بدون اشاره به "طرح ریزی و عملیات سنگینِ مسلحانه و شهادت چند نیروی نظامی"، اینگونه برداشت میشود که نیروهای امنیتی با مردمِ عادی و معترضان برخوردهای خشن داشتهاند!
برای درک بهتر از عملیات مسلحانه تروریستی در ماهشهر کافیست بدانید که در مواجهه با پلیس، تیراندازیهای دقیق انجام میشده و شهیدصیادی که از فرماندهان نیروهای ناجا بود به وسیله یک "تک تیرانداز" به شهادت رسید! مردم عادی برای اعتراض به گرانی بنزین با سلاح جنگی به خیابان میآیند؟! اساسا به دلیل حضور همین تک تیراندازها بود که نیروهای نظامی از خودروی زرهی استفاده کردند، البته صرفا برای محافظت از جان نیروها از این خودرو استفاده شده و هیچ تیری شلیک نشده است.
بخش دیگری از حقیقت مربوط به خسارات است. در این ویدئو به گونهای برداشت میشود که "هیچ شیشهای هم شکسته نشده"، این در صورتی است که میلیاردها تومان به مردم و بیت المال خسارت وارد شد، بانک فلکه مرکزی به آتش کشیده شد، کارگران در شرکتهای نفتی محاصره شدند و چند روز شیفت عوض نکردند.
از تردد خودروهای سنگین که مواد اولیه کارخانهها و کالاهای اساسی مردم را جابهجا میکردند جلوگیری شد، حتی راننده کامیونها را کتک میزدند و خودروهای شان را متوقف میکردند. این خسارات به اندازه شکستن یک شیشه نیست؟! و اما، نه تنها ماهشهر بلکه کل خوزستان مظلوم است، زیر پای مان نفت است، ولی شبکه فاضلاب هم نداریم. اقتصاد ایران روی پاشنه خوزستان میچرخد، اما مدیران عُرضه حل مسائل اولیه اش را هم ندارند، برای رفع مشکلات خوزستان تلاش کنیم، خوزستان لنگر امنیت کل کشور است. این را بفهمیم!
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
دررایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1903
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12284
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/78
🔴شبهه:
براساس استفتائات از دفتر حضرت ایت ا.. مصباح یزدی تنظیم شده است.
● س: آیا ولایت فقیه مستقیما توسط مردم انتخاب می شود؟
٭ ج: بدلیل اینکه عقل مردم قاصر از پی بردن به فقیه افقه، اعدل، اعلم و اتقی می باشد، ولی فقیه بصورت غیر مستقیم و از طریق مجتهدین تایید شده از طرف شورای نگهبان انتخاب می شود و لذا بصورت انتخاب غیر مستقیم مردم می باشد. البته اینها همه ظواهر امر است و الا انتخاب مستقیما توسط خداوند تبارک و تعالی انجام می شود و اوست که دلهای مجتهدین مجلس خبرگان را بسوی ولی فقیه می گرداند.
● س: آیا ولایت فقیه محدودیت زمانی دارد (مثلا چهار یا پنج سال) یا مادام العمر است؟
٭ ج: بدلیل اینکه ولی فقیه نایب امام معصوم و منتخب و منصوب از طرف خداوند تبارک و تعالی است، نامحدود و مادام العمر است.
● س: آیا ولی فقیه در مقابل سایرین پاسخگوست؟
٭ ج: خیر، ایشان فقط در مقابل خداوند تبارک و تعالی پاسخگوست و در مقابل سایر افراد غیر پاسخ گوست.
● س: .....
(متن خلاصه شده است)
🔵پاسخ:
بررسي يك ادعاي كذب تاريخي تَكرار شده توسط اصلاح طلبان
آيا آيت الله مصباح راي مردم را تزئيني ميداند؟
آيت الله مصباح يزدي از جمله فيلسوفانِ اسلام شناسي بوده كه بيشترينِ تخريب ها ،تهمت ها و انتساب سخنان خلاف واقع به ايشان، رايج بوده است. وي با حضور فعالانه و اجتهادي به حوزۀ سياست ورزي مومنانه در كشور و با تحمل هزينه هاي سنگينِ در حوزه اقامه عدالت و اصلاح گري اجتماعي،همواره مورد شماتت اصحاب سياسي بازان بودند. از جمله اتهامات جريان سياسي كار به ايشان كه شامل گروه هاي زيادي از اپوزيسيون و ضدانقلاب تا جريان اصلاح طلب و هاشمي رفسنجاني شامل مي شود،انتسابِ دروغ آلودِ «رأي تزييني مردم در حكومت اسلامي» به آيت الله مصباح يزدي بوده است.
✅جهت اطلاع نسل جوان از تاریخ شیطنت های اصلاح طلبان و باند هاشمی رفسنجانی؛ و نیز جهت آشنایی با واقعیت تفکر ولایی حضرت آیت الله مصباح یزدی، و همچنین جهت پاسخ شبهات مطرح شده علیه حضرت علامه مصباح یزدی، به لینک های زیر مراجعه بفرمائید که حقیت مطلب برایتان روشن گردد:👇👇👇
1⃣آيا آيت الله مصباح راي مردم را تزئيني ميداند؟
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1249
2⃣نظر آیت الله مصباح در مورد رأی مردم در جمهوری اسلامی
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1250
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1904
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12285
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/79
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1251
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعلان خطر وزیر بهداشت برای شیوع افسردگی
«نمکی» در بیمارستان روانپزشکی رازی تهران:
🔹من به عنوان وزیر اعلان خطر میکنم، شیوع افسردگی و روانهای گرفتار، زنگ خطر بزرگی برای متخصصان است.
🔹صداوسیما باید کمک کند تا نشاط را به جامعه برگردانیم.
🔹هر قدمی در ایجاد یاس و ناامیدی، یک خیانت ملی به کشور است.
👇متن کامل این خبر👇
fna.ir/de9c8j
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1905
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12286
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/80
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1252
🔴 پاسخ به یک #دروغ دیرینه سلطنت طلبان
سلطنت طلبان میگفتند، رضاخان یک #نانوا را به علت بد بودن نان به تنور انداخته و سوزانده، و این حرکت وحشیانه را یک عمل درست و مثبت از او قلمداد میکنند !!
🔵پاسخ:
اما واقعیت
رضا خان که برای سرکشی به منطقه شمال رفته بود تا از روند ساخت #کاخ شخصیاش در منطقه رامسر مازندران بازدید کند، در آنجا وقتی وارد میشود، کارگرانی را میبیند که در سایه درخت دراز کشیده یا خوابیدهاند و کار ساخت کاخ #تعطیل شده، پس از اینکه علت را جویا میشود، به او میگویند نانوای مخصوص ساخت کاخ، نان نپخته، رضا خان بلافاصله بدون اینکه دلیل نپختن نان را بپرسد، نانوای بیچاره را به داخل #تنور میاندازد و به علّت سوختگی شدید، نانوا میمیرد!
رضا خان این عمل وحشیانه را به دلیل تاخیر در ساخت کاخ شخصیاش انجام داد نه بخاطر مردم!
🖋اکاذیب
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1906
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12287
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/81
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1253
🔴 واکنش سخنگوی سپاه به یک خبر کذب/ سردار شریف: دشمنان آرزوهای باطل خود را با شایعه دنبال میکنند
سردار شریف با تکذیب برخی شایعات در خصوص شهادت سردار حاجی زاده در سوریه، گفت :دشمنان آمال و آرزوهای باطل و شوم خود را در شایعه پراکنی و دروغ پردازی های رسانه ای دنبال می کنند.
درپی انتشار شایعاتی از سوی برخی رسانههای عربی و بازنشر آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیگانه و معاند خارجی مبنی بر شهادت سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این شایعه گفت: همانگونه که بارها اعلام شده است، دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران آمال و آرزوهای باطل و شیطانی خود را در دروغ پردازی ها و شایع پراکنی ها و انتشار اخبار کذب و بیاساس دنبال میکنند.
وی افزود: سردار حاجیزاده در سلامتی کامل در حال انجام ماموریت های جاری محوله هستند.
سخنگوی سپاه بی اعتنایی افکار عمومی به انتشار این گونه شایعات را دلیلی بر نخنما شدن اقدامات دشمن دانست و به دشمنان یادآوری کرد: شهادت آرزوی تربیت شدگان مکتب عاشورا و مایه افتخار پاسداران و مدافعان انقلاب و میهن اسلامی است و بهتر است با پرهیز از اینگونه سرگرمی ها و دلخوشی های لحظه ای، بیش از این خود را مضحکه قرار ندهند.
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1907
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12288
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/82
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1254
🔴 عوامل مسلح حوادث اخیر ماهشهر توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند
سپاه ولیعصر(عج) استان خوزستان، از دستگیری تعدادی از عوامل مسلح حوادث و اغتشاشات اخیر ماهشهر خبر داد.
سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان با انتشار اطلاعیهای از دستگیری تعدادی از عوامل مسلح حوادث و اغتشاشات اخیر ماهشهر خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است:
«بسمه تعالی
در پی اعلام سهمیه بندی و تغییر نرخ بنزین، همانند سایر نقاط کشور در استان خوزستان نیز تجمعات اعتراضی صورت گرفت که این تجمعات در شهرستان ماهشهر با نفوذ عناصر آشوبگر به خشونت کشیده شد.
آشوبگران با مسدود کردن مسیرهای ورودی و خروجی منتهی به شهرستان ماهشهر، مانع تردد خودروها در محورهای ماهشهر - اهواز، ماهشهر - بندرامام - آبادان، ماهشهر - هندیجان و ماهشهر - امیدیه شدند و با بکارگیری سلاح ، امنیت شهروندان ماهشهری را به مخاطره انداختند.
عوامل مسلح با جلوگیری از تأمین مایحتاج ضروری مردم ماهشهر و ممانعت از تردد خودروهای امدادی و گروگانگیری رانندگان، از تردد خودروههای سنگین که وظیفه حمل و نقل (صادرات و واردات) کالاهای اساسی کشور را به عهده داشتند، جلوگیری کردند.
در چنین شرایطی عناصر مسلح با تیراندازی به سوی نیروهای نظامی انتظامی و مردم ماهشهر تعدادی از آن ها را شهید و مجروح کردند که این اقدام موجب ایجاد وحشت و اخلال در امنیت عمومی شهروندان شهرهای ماهشهر، بندرامام، چمران و طالقانی گردید.
در پی وقوع این حوادث، سازمان اطلاعات سپاه خوزستان با اقدامات دقیق و هوشمندانه، عوامل اصلی تیراندازی به مردم و نیروهای نظامی و انتظامی را شناسایی کرد و با هماهنگی دستگاه قضایی تعدادی از عوامل مسلح حوادث ماهشهر را دستگیر نمود.
عوامل دستگیر شده نسبت به انجام اقدامات ضدامنیتی و تشویق اراذل و اوباش برای مسدود نمودن مسیرهای منتهی به شهر، در جهت اخلال در امنیت و فلج نمودن صادرات - واردات و اختلال در فعالیت مجتمع های پتروشیمی و تیر اندازی به سمت مأمورین نظامی انتظامی و مردم اعتراف کردند.
با عنایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) عوامل اصلی دستگیر و در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند ، همچنین سایر عوامل مسلح شناسایی و در حال تعقیب می باشند .
روابط عمومی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان»
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1908
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12289
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/83
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1254
🔴متن شبهه:
" چه عیدی بود یلدا ، نه حیوانی گردن زده شد. و نه انسانی در آئينی به خاک افتاد و کرنش کرد . همچون نوروزهمتایش فقط مهربانی بود ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن "
🔵پاسخ:
1. يلدا، نوروز، مراسم ازدواج و … همه و همه اموري است كه به خودي خود نه تنها اشكالي ندارد بلكه مستحب هم میباشد!
2. قرآن و سنت پیامبر، این گونه گرما بخشیدن به نظام خانواده را تحت عنوان «صلهی رَحِم» ستوده است و آن را در برخی موارد، واجب، و در مواردی بسیاری مستحب (و موجب برکت) دانسته است.
3. اينكه از هر فرصت و مراسمي استفاده كنند براي تاختن به اسلام تبديل به شگردي قديمي شده است كه همگان بر آن واقفيم!
4. بايد گفت عيد قربان و ديگر اعياد اسلامي فرصتي است براي اينكه به ياد نيازمندان باشيم فرصتي براي عبادتي توام با هم نوع دوستي در يلدا هم همين فرصت ها نهفته است!
5. يلدا مي تواند؛
– ما را به بوسيدن دست پدران و مادرانمان مفتخر كند!
– از يلدا هم مي توان براي خير رساندن به هم نوع استفاده كرد كافي است يك تكه هندوانه را با نيازمندان كوچه و بازار شريك شويم!
– يلدا مي تواند صله رحم را بين ما زنده كند
– و….
6. خداوند كريم در عيد قربان براي حاجيان تعيين مي كند كه مقداري بايد از گوشت قرباني به فقرا برسد ما نيز مي توانيم براي خودمان و اطرافيانمان در شب يلدا چنين تصميماتي بگيريم ، ما نيز مي توانيم در اين مراسمات مثبت آئيني كمي از اسراف بكاهيم و خيرات نماييم!
7. تاكيد مي نماييم که اسلام همواره آداب، رسوم و فرهنگ هايي را كه با مباني و اصول تعارض نداشته باشند به رسميت شناخته است و از آنها نهی نمیکند. بلکه در بسیاری از این آداب و رسوم اعمال و آدابی است که آموزه های دینی و فطرت پاک انسانی به آنها دستور داده و این آداب و رسوم آنها را تقویت کرده و باعث زنده نگه داشتن آنها میشود مانند همین صله رحم ها و دید و بازدید ها ، ازدواج جوانان ، سور دادن به فقیران و… توصیه میکند!
🖋شبهات
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1909
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12291
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/100
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1255
🔴 کریسمس و مسیح!
#کریسمس یا نوئل یک جشن مسیحی است که غربی ها آن را پاس میدارند و تعصب شدیدی نسبت به این عیددینی دارند!
ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز میشود.
غربی ها خودشان به دین و فرهنگ سنتی خودشان می بالند، آیینی که از آسیا به سمت اروپا حرکت کرد(از فلسطین) و کل اروپا را فراگرفت، اما مقلدین روشنفکر غرب در ایران که شبانه روز به این قبلگاه خود سجده میکنند تا می توانند به دین و آیین خود ناسزا میگویند! تحقیر میکنند!
آنها میلاد پیامبر خود را جشن میگیرند کسی نمیگوید مسیح از ما و همزبان با ما نبود، کسی نمیگوید او از فلسطین برخاسته و ما قوم برتر عالم هستیم!!!
اما به میلاد پیامبر ما که میرسد دعوای عرب و عجم راه می اندازند، به قربانی گوسفند و نذری گیر میدهند و کسی هم نیست به قطع درختان در کریسمس و حفظ محیط زیست چیزی بگوید.
روشنفکر ایرانی از روز تولد در گوشش خوانده اند راه توسعه و روشنفکری فحش به دین و سنت خود است و این درس را به خوبی پاس کرده اند!
🌹ولادت #حضرت_عیسی مبارکباد🌹
#قرآن
🖋آنتی شبهه
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1910
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12292
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/101
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1256
🔴برداشت های نادرست از احکام
1⃣ جزئیات وضو:
برخی از مردم کلیات وضو را می دانند، ولی به جزئیات توجهی ندارند.
مثلا:
1. کسی که نمیداند وضو گرفته یا نه باید وضو بگیرد.
2. کسی که نمیداند وضویش باطل شده یا نه، لازم نیست دوباره وضو بگیرد.
3. اگر انسان در بین نماز شک کند وضو گرفته یا نه، نمازش باطل است.
4. اگر پس از خواندن نماز شک کند با وضو بوده یا نه، نماز خوانده شده صحیح است ولی برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد.
-توضیح المسائل امام خمینی م 301 تا 304
2⃣ تیمم بر دیوار:
بسیاری از مردم فکر می کنند برای تیمم حتما باید دو کف دست را بر روی زمین گذاشت.
در حالی که در صحّت تیمّم، بودن آنها بر روی زمین شرط نیست،1 بنابراین اگر چیزهایی مثل خاک و سنگ که تیمّم بر آنها صحیح است، به دیوار چسبیده باشند، تیمّم بر آنها صحیح است.
1. اجوبة الاستفتائات، سؤال 200
3⃣ وسائل زینتی:
برخی از مردم تصور می کنند به وسایل زینتی به دلیل مورد استفاده قرار نگرفتن، خمس تعلق می گیرد.
در حالی که تزئين، خود نوعی استفاده محسوب می شود.
-استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1911
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12293
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/102
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1257
🔴متن شبهه:
اگر نظارت استصوابی نباشد، مجلس کارآمد تشکیل میشود
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «سیدحسین موسوی تبریزی» نوشت: «در انتخابات مجلس بايد افرادي که مستقل و باسواد هستند و جرأت حرف زدن دارند شرکت کنند نه کساني که براي اهداف ديگر پا به اين عرصه گذاشتهاند، چرا که اگر اينگونه نباشد شاهد مجلس قدرتمندي نخواهيم بود. وقتي که افراد درجه يک به بهانههاي مختلف رد صلاحيت بشوند بقيه افراد ديگر حساب کار خود را براي آينده خواهند کرد و نخواهند توانست مأموريت و مسئوليت اصلي نمايندگي را که فکر مستقل و راي و سخن بهجا و به صلاح مردم است انجام دهند. اينجاست که آن مجلس به مشکل ميخورد و ديگر نميتوان از آن انتظاري داشت. لذا بهنظر ميرسد که اولين مشکل کشورمان در عرصه انتخابات نيز همين مورد باشد».
این روزنامه زنجیرهای در ادامه نوشت: «اگر مسئولان در شوراي نگهبان و هيئتهاي نظارت توجه و دلسوزي نسبت به نظام و انقلاب داشته باشند و اين مشکلات را حل کنند و هر اتفاقي تاکنون درخصوص رد صلاحيتها افتاده پايان يابد نه تنها انتخابات مجلس ميتواند به خوبي برگزار شود؛ بلکه نمايندگان قدرتمندي وارد خانه ملت خواهند شد تا بتوانند گرهي از مشکلات جامعه باز کنند».
🔵پاسخ به شبهه:
مدعیان اصلاحات به طرق مختلف در پی فرار از پاسخگویی درباره عملکرد خود در دولت، مجلس و شورای شهر هستند. یکی از ادعاهای پرتکرار این طیف این است که نظارت استصوابی شورای نگهبان، مانعی در مقابل افراد کارآمد است.
عیار این ادعا در انتخابات شورای شهر به خوبی نمایان شد. در پروسه انتخابات شورای شهر نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد. همین امر موجب شده است تا شوراهای شهر رکورددار ناکارآمدی باشند، از فساد اخلاقی تا فساد مالی و... طیف مدعی اصلاحات در سال 94 با رویکرد قبیلهای، لیستی رانتی- به اذعان فعالین این طیف- را وارد مجلس کرد. مدعیان اصلاحات در مجلس فراکسیون امید را تشکیل دادند. فراکسیونی که مصداق بارز ناکارآمدی در سالهای اخیر بود.
🖋کیهان
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1912
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12294
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/103
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1258
🔴 قرص اِکس!(گفت و شنود)
👈🏼گفت: دبیر شورای اطلاعرسانی دولت گفته است؛ اسرائیلیها به بوش پسر پیشنهاد کرده بودند که آمریکا باید تلاش کند تا در ایران تندروها یعنی نیروهای انقلابی روی کار بیایند!
👈🏼گفتم: آمریکا و اسرائیل و انگلیس که رسماً از مدعیان اصلاحات حمایت میکردند و همه امکاناتشان را برای روی کار آمدن آنها در ایران به کار گرفته بودند.
👈🏼گفت: نتانیاهو هم مدعیان اصلاحات را بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران معرفی میکرد.
👈🏼گفتم: پس باید پرسید دبیر شورای اطلاعرسانی دولت این خبر را از کدام کشکول بیرون آورده؟! چون غیر از او هیچکس این خبر را نقل نکرده!
👈🏼گفت: ایشان که دروغ نمیگوید! خب حتماً خودش همراه اسرائیلیها بوده و شنیده!
👈🏼گفتم: به یارو گفتند خبر داری داداشت قرص اِکس میخوره؟ پرسید؛ اکس دیگه چیه؟! گفتند، وقتی میخورند احساس میکنند رفتهاند به فضا! یارو شب زد تو گوش داداشش گفت؛ اکس میخوری؟ داداشش گفت؛ این حرفها چیه؟ یارو گفت؛ دروغ نگو! توی فضا دیدنت!
🖋کیهان
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1913
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1259
🔴سوال:
آیا فکر گناه در پرونده اعمال به عنوان گناه نوشته مي شود؟
🔵پاسخ:
✅انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام می دهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست می شود. افکار معمولا به صورت ناخواسته به ذهن می آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمی شوند.
پيامبر اکرم (ص) فرمود: «از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مىکند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(۱)
اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد.
حضرت علي (ع) مي فرمايند: «كسي كه زياد به گناهان فكر كند به سوي گناه كشانده مي شود»(۲) از این رو، حضرت مسیح (ع) به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شدهاى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (۳)
صفحه ذهن آدمي، صحنه آمد و شد دائمي افكار و خيالاتي است كه كمابيش در انتخاب راه زندگي و پيمودن مسير آن موثر است. گرچه حضور فكر، وهم و يا خيال در ذهن، ابتدا امري غير اختياري مي نمايد، ولي با بررسي منشاء آنها، به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آنچه ذهن انسان را مشغول مي كند قابل پيش بيني، پيشگيري يا زمينه سازي است. از اين رو بايد با شناخت انواع فكر و زمينه هاي حضور آنها در ذهن در صدد جلوگيري از ورود آنچه مضر به حال ماست برآييم و افكار مفيد و پسنديده كه موجب سعادت دنيوي و اخروي ما مي شود را جايگزين نماييم.
کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصا ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است.
📚پی نوشت:
۱. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج ۶۶، ص ۴۲، بيروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ ق.
۲. آمدي، شرح غررالحكم، جمال الدين خوانساري، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۲۱.
۳. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج ۱۴، ص۳۳۱، باب۳۴، بیروت ۱۴۰۴ه ق.
🖋مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1914
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1260
🔴 گناه نگاه
چرا نگاه به نامحرم حرام است؟🤔
فلسفه ی حرام بودن نگاه به نامحـرم 👇👇👇
👁میبینی،میخواهی،به وصالش نمیرسی،دچار افسردگی میشوی!
👁میبینی،شیفته میشوی،عیب هارا نمیبینی،ازدواج میکنی،طلاق میدهی!
👁میبینی ،دائم به او فکر میکنی،از یاد خــدا غافل میشوی،از عبادت لذت نمیبری!
👁میبینی،باهمسرت مقایسه میکنی،ناراحت میشوی،بداخلاقی میکنی!
👁میبینی،لذت میبری،به این لذت عادت میکنی، چشم_چران میشوی،درنظر دیگران خوار میگردی!
👁میبینی،لذت میبری،حب خدا دردلت کم میشود،ایمانت ضعیف میشود!
👁میبینی،عاشق میشوی،از راه حلال نمیرسی،دچار گناه میشوی!
🖋پاسخ شبهات
📤پاسخگویان:
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1915
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1261
📰💻📱📡
﷽
کانال و وبلاگ پاسخگویان
پاسخ سوالات، شبهات و شایعات
مطالب ارسال شده روز
1⃣ *پاسخ شبهه:*
شمائی که میگوئید "اگر نظارت استصوابی نباشد، مجلس کارآمد تشکیل میشود"!؛ پس چرا شوراهای شهر که تحت نظارت شورای نگهبان نبودن اینقدر گند زدن؟؟!!
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1258
2⃣ *طنز سیاسی:*
قرص اکس خوردن دبیر شورای اطلاع رسانی دولت😅😂
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1259
3⃣ *سوال:*
آیا فکر گناه در پرونده اعمال به عنوان گناه نوشته می شود؟
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1260
4⃣ *فرهنگی:*
کی گفته نگاه به نامحرم حرامه؟!!🤔
بگو ببینم اصلا فلسفه ی حرام بودن نگاه به نامحـرم چیه؟؟!!
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1261
5⃣ *نکته پزشکی:*
سه نکته طلایی برای سلامتي:
🔸جلوگيرى از سکته مغزی با مصرف آب قبل از خواب
🔹جلوگیری از عفونت رحم با مصرف سیب قبل از خواب
🔸جلوگیری از افسردگی با مصرف شیر در صبحانه
✅ لطفا سوالات و شبهات خود را ابتدا از قسمت سرچ کانال یا وبلاگ، جستجو نمائید و در صورت عدم وجود پاسخ، سوال خود را از قسمت "درج سوالات" وبلاگ، به یکی از سایتهای پاسخگو ارسال فرمائید.
📤پاسخگویان:
گروه۱ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
گروه۲ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/IRpAAeLyW8MKxGJXcynYzM
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com
📰💻📱📡
👇درخواستی اعضاء👇
🔴خلاصه متن شبهه:
آیت الله سید ابوالفضل برقعی:
جهل مایه ی بدبختی.
امام زمان برای خر کردن مردم.
یک مهدی دروغ برای ما درست کردن.
امام حسن عسکری اولاد نداشت!!
چقدر صحت داره؟ اصلا برقعی کی هستن؟
#ابوالفضل_برقعی #امام_زمان #مهدی #دروغ #شیعه
🔴متن کامل شایعه:
" آیت الله علامه سید ابوالفضل برقعی!!!! مادر همه بدبختی های ما جهل مردم و غالبا سعی کردن رؤسا و زمامداران که مردم رو جاهل نگه دارن که مردم بیدار نشن سواری بدن محله کورا باشه که اگر گفت من خوشگلم کورا قبول کنن اما اگر چشمشون باز باشه ببینن که خوشگل نیست رسوا میشه تو محله کورا میشه هرکسی بگه من خوشگلم نمیفهمند کورا اما اگر کور نشد بینا شد دیگه هرکسی نمیتوانه ادعای خوشگلی بکنه الان مملکت ما همینحوره سابقا هم همینطور بود یک مشت کر و کور آی اسلام اسلام اسلام چیچیه نمیدونن هیچکدوم نمیدونن اسلام چیه رییس دانشگاش نمیدونه رییس دانشگاه الهیات اومده یه روز اینجا گفت آقا من رییس دانشگاه الهیاتم گفتم خیلی خب اصول دین چندتاس بهش برخورد اصول دین همه میدونن گفتم خب بگو گفت پنج تا گفتم خب مدرکش چیه رفت تو فکر خدا گفته پنج تا نه همچین آیه ای نداریم پیغمبر گفته پنج تا اصول دین همچین حدیثی نداریم موند توش معلوم شد رییس دانشگاه الهیات اصول دینش رو نمیدانه قم برو قم پیش آیت الله العظمی هر آیت اللهی که قبول داری بگو آقا اصول دین چندتان میگه پنج تا بگو آقا مدرک شما خدا گفته کجا پیغمبر گفته کجا نمیدونه وقتی که بنا باشد رییس دانشگاه و ایت الله العظمی اصول دین رو ندانند ببین اون مملکت چه خر تو خری خواهد شد ببین ملتش چقدر نادانن رؤساشون اینجور شد که اصول دینش رو نمیدونه مدرکش چیه حالا فرعون های زمان مثل مثلا پهلوی چی میگفت میگفت امام زمان کمر من رو گرفته میخاستم از اسب بیفتم در نمیدونم کجا امام زمان کمر من رو گرفت در صورتی که به خدا عقیده نداشتا ولی به خر کردن مردم به یاد امام زمان میفته یا مهدی ادرکنی همه جا نوشتن ادرکنی یعنی چی این شرکه خدا باید به داد ما برسه یا مهدی مهدی کیه چیکارس کجاس مهدی اصلا مهدی راسته یا دروغه یک مهدی دروغ برا ما درست کردن دادرس همه ماست پس خدا چه کاره س خدا بره پی کارش خدا رو بردن جاش یه مهدی موهوم گذاشتن چرا برای اینکه ملت ما نادانه دیگه دیروز تو یه ماشین داشتم میرفتم بهش گفتم آقاجان آخه تو نوشتی رو ماشینت یا مهدی ادرکنی اون مهدی مگه بشر نیس اولا راسته مهدی امام حسن عسکری اصلا اولاد نداشت کی به تو گفته اولاد داشت حالا داشت میخوام ببینم امام حسن ... ادرکنی مگه شما عقل نداری گفت آیت الله میلانی همچین گفته من چکار کنم حالا اینا دنبال کم آیت الله افتاده عقلشو حاضر نیس که بره دنبال عقلش تا میای حرف بزنی میگه آیت الله نمیدونم کی همچین گفته خب ملتی که دنبال عقلش نره چشماشو باز نکنه همون گفتم محله کورا هرکه گفت من خوشگلم قبول میکنن ملت باید چشمشو باز کنه عقلشو باز کنه نمیکنه بابا جان محمد از همه بالاتر محمد سم بش داد دختر یهودی سم بهش داد محمد پیغمبر صلی الله علیه مسموم شد خودشو نتونست نجات بده از سم بعد تو رو نجات میده ها بله مهدی همه جا حاضره به چه دلیل مهدی الان به داد ما میرسه به چه دلیل کی گفته اینو مهدی ایمان به مهدی جزء اصول دینه نه خود مهدی اصول دینه نه خود مهدی فروع دینه نه امام باید تابع دین باشه خود علی نه اصل دینه نه فرع دین پس چیه تابع دینه خود علی چکاره بود تابع دین بود دیگه ولی اینا بهش میگن اینو کردن اصل دین چرا جدال حالا میخوای بهش حالی کنی جدال میکنه آقا از یک خیابون ما همینطور رفتیم با این شوفر هی هی حرف زدیم هی جدال کرد هی... دیدیم فایده نداره گفتم آقا منو پیاده کن چون فایده نداره هرچی بهش میگی یه چیز دیگه میگه آقای میلانی همچین گفته لعنت به آقای میلانی پس این ملت گمراه کی میخواد اینا رو هدایت کنه باید خودشون طالب هدایت نیستن "
🔵پاسخ اول شایعه:
1. اطلاعات "سید ابوالفضل برقعی" از اسلام، بسیار سطحی بود و هیچگاه به مرجعیّت نرسید! افراطیون جهت سوء استفاده، او را "آیه الله العظمی" می خواندند!
2. وی در جوانی در دفاع از عقاید شیعه کتابهایی نوشت اما اواخر عمر نوعی گرایش وهّابی گری پیدا کرد و کتابی چون "امامت" او نشان از بیگانگی اش با علم کلام و فلسفه دارد!
3. توسل به اولیاى الهى، به معناى واسطه (و سبب) قرار دادن آن انسانهاى مقرب درگاه الهى و طلب دعاى خیر آنان در حق متوسّلان است که در قرآن نمونه های متعدد از این گونه توسلات نقل شده است!
4. خداوند در آیه ۳۵ سوره مائده انسان را به گزینش وسیله برای تقرب به درگاهش امر میکند و بنابر تعدادی از روایات، ائمه(ع) مراد از وسیله در این آیه دانسته شده اند.
5. در آیه ۵ سوره منافقون خداوند عدم توسل به انسان های برگزیده ای چون پیامبر (ص) را نشانه استکبار و خودبزرگ بینی منافقین می داند!
6. ولادت امام زمان(عج)، امامت و منجی بشریت بودن ایشان بنابر دلایل عقلی و نقلی متعدد، حتی به استناد منابع اهل تسنن قطعی و مسلم است!
7. اصول ۳ گانه توحید، معاد و نبوت، در همه ادیان الهی مشترک بوده و در سوره حمد نیز آمده است! علمای شیعه بر اساس آیات و روایات دو اصل عدل و امامت را در کنار این سه اصل دانسته اند.
8. بعنوان نمونه از حدیث ثقلین با موضوع ناقص ماندن دین بدون استمرار نبوت با امامت، "اصل امامت" و با توجه به طرح بحث جبر و اختیار و شبهه گروه اشاعره در اهل سنت در عدالت خداوند، "اصل عدل" در کنار اصول دین شیعیان دانسته شده است.
9. آیت الله سید محمد هادی میلانی که توسط آقای برقعی مورد اهانت قرار گرفته، از مراجع پیشرو و عامل تقویت مراکز دینی داخل و خارج از کشور بود! تقوا و طهارت روح این مرجع حتی سبب مسلمان شدن جراح اروپایی ایشان ، پرفسور برلون گردید.
🔵🔵پاسخ دوم شبهه:
ابوالفضل برقعي که افراطیّون اهل سنّت برای سوء استفاده از نام او، وی را آیة الله العظمی می نامند، از نويسندگان و روحانيون معاصر است (1367ـ 1290 ه ش) که فراز و نشيب بسياري را در زندگي علمي و اعتقادي خود طي نموده است ولی هیچگاه به درجه مرجعیّت نرسید. وي در جواني تندترين کتابها را در دفاع از عقايد شيعه و در رد آراء کسروي مي نوشت ؛ ولی در اواخر عمر نوعی گرایش وهّابی گری پیدا کرد و کتب متعددي در نقد مذهب تشيّع به رشته ی تحرير در آورد ؛ امَّا هیچگاه اعلام سنّی بودن نکرد؛ بلکه می گفت: من اسلام بدون مذهب را قبول دارم.
اطلاعات او از اسلام ، بسیار سطحی است و از نظر متکلّمین شیعه که در اصول دین بحث می کنند ، وي به هیچ وجه متکلّم نبوده ؛ بلکه مثل بسیاری از افراد عادی شیعه و عموم طلّاب آن زمان، صرفا مقداري اطلاعات در مورد کلام شیعه داشته.
متأسفانه این دردی است که حوزه های علمیّه در قرون اخیر مبتلا به آن شده و علم کلام و فلسفه در آن جدّی گرفته نشده است. البته در عصر کنونی این بیماری در حال علاج می باشد ؛ لکن هنوز آثار آن دوره ی رکود باقی است. امثال برقعی نیز از تلفات همین دوری حوزه از علم کلام و فلسفه ی عقلی شیعه می باشد.
ابوالفضل برقعی در نقد اندیشههای شیعه كتابی به نام امامت نوشته که افراطیون اهل تسنن برای دفاع از عقاید خود این كتاب را تكثیر و بین دانشجویان شیعه توزیع میكنند ؛ که اندیشههای وهابیّت در آن موج می زند. وی ظاهراً سفرهایی به عربستان نیز داشته و چند سالی در آنجا بوده و نهایتاً مروج افكار وهابیت شده است ؛ اگر چه علناً هیچگاه اعلام تسنن نکرد. کتابهایی هم که او نوشته نشان می دهند که وی از علم کلام و فلسفه ، که در اصول دین بحث می کنند ، بویی نبرده است. و از این جهت به وهّابیون ضد عقل شباهت فراوانی دارد.
همواره در طول تاریخ بوده اند شیعیانی که سنّی شده اند و سنّی های که شیعه گشته اند. کما اینکه کفّار یا اهل کتابی ، مسلمان و مسلمانانی کافر یا اهل کتاب شده اند. لذا آمد و رفت این گونه افراد ، دلیلی بر حقّانیّت یا بطلان یک دین یا مذهب نمی شود. به قول امیر المومنین (ع): « إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه ـــــ همانا دین خدا با شخصیّتها شناخته نمی شود ، با بلکه نشانه های حقّ شناخته می شود. پس حقّ را بشناس ، آنگاه اهل حقّ را هم می شناسی» (وسائلالشيعة ، ج27 ، ص135)
❗️عمده اختلاف شیعه و سنّی بر سر مساله ی خلافت رسول خداست ؛ که در این باب برای ادّعای حقّانیّت خود دلائلی دارد ، اهل سنّت نیز بر حقّانیّت خود دلائلی اقامه می کند. حال باید دلیل هر دو را دید و عاقلانه و نه متعصّبانه قضاوت نمود. این که برقعی سنّی شد یا تیجانی شیعه شد ، نه حقّانیّت اهل سنّت را ثابت می کند نه حقّانیّت شیعه را ؛ کما اینکه کافر شدن یک مسلمان ، اسلام را زیر سوال نمی برد.
اکنون به اثبات وجود امام زمان از طریق عقلی و نقلی میپردازیم:
امامت امام زمان(ع) و وجود حضرت از مباحث امامت خاصه است. در امامت خاصه مستقیماً نمی توان از دلیل عقلی بهره گرفت، بلکه دلیل عقلی امامت عامه و ضرورت وجود امام (ع) در تمام زمان ها را اثبات می کند.
در امامت عامه، برهان عقلی بر ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الهی روی زمین اقامه می شود.
حال اگر ادله ی تاریخی و روائی دال بر ولادت و حیات حضرت مهدی(ع) به مقدمه ی اول ضمیمه گردد، اثبات می شود که در این زمان تنها آن حضرت(عج) واسطه فیض الهی است و زنده هم می باشد.
بررسی دو رکن استدلال:
1⃣ برهان عقلی بر ضرورت وجود امام در همه زمان ها:
الف: برهان لطف: نبوت و امامت یک فیض معنوی از جانب خداوند است که بر اساس قاعده لطف باید همیشه وجود داشته باشد. قاعده لطف اقتضا می کند که در میان جامعه ی اسلامی باید امامی باشد که محور حق بوده و جامعه را از خطای مطلق باز دارد.
این جمله امام صادق(ع) که "همانا خداوند عزوجل جلیل تر و عظیم تر از آن است که زمین را بدون امام رها کند"، ممکن است اشاره به همین برهان باشد.
الطاف وجود امام غائب را می توان در موارد ذیل برشمرد:
1. حراست از دین خداوند در سطح کلی.
2. تربیت نفوس مستعد.
3. بقای مذهب.
4. وجود الگویی زنده که می تواند
مقتدای مردم قرار گیرد.
ب: برهان علت غائی: در علم کلام ثابت می شود که خداوند از افعال خود هدف و غرضی دارد و چون خداوند کمال مطلق است و نقص در او راه ندارد غایت افعال الهی به مخلوقات برمی گردد و غایت وجود انسان، انسان کامل است.
ج: برهان امکان اشرف:
در فلسفه قاعده ای مطرح می شود به نام قاعده امکان اشرف و معنای آن اینست که ممکن اشرف باید در مراتب وجود اقدم از ممکن اخس باشد...[5]
در عالم وجود انسان اشرف مخلوقات است و محال است که وجود، حیات، علم، قدرت و جمال و... به افراد انسان برسد قبل از آنکه این کمالات به انسان کاملی که حجت روی کره زمین است رسیده باشد.
و ادله ای دیگری که به خاطر طولانی شدن متن از آنها میگذریم
(([1] چون برهان و دلیل عقلی نمی تواند معرف فرد باشد و معنای این جمله که : "جزیی نه کاسب است نه مکتسب" همین است.
[2] نک: نهج الولایة ، آیت الله حسن زاده ی آملی، صص8و 7.
[3] بصائر الدرجات ص 485، باب 10، ح3.
[4] کشف القناع، شریف العلماء، ص148.
[5] نهایة الحکمة، صص319و 320.
[6] نک: تمهید القواعد ص 172، تحریر تمهید القواعد، آیت الله جوادی، صص 548- 555.))
2⃣دليل نقلی:
اين دليل را ميتوان به دو صورت توضيح داد:
الف) روايات نبوي كه امامان دوازده گانه را با نامهاي آنان به طور روشن معرفي كردهاند كه به ذكر دو نمونه از لسان اهل سنّت اشاره ميكنيم.
1. از ابن عباس روايت شده كه شخصي يهودي به نام نعثل نزد رسول خدا آمد و سؤالهاي بسياري را مطرح نمود و از اوصياء نيز پرسيد، حضرت در پاسخ فرمود: «نخستين وصي من علي و پس از او حسن و حسين و امامان نه گانه و از فرزندان او ميباشند.» و نعثل پرسيد نام آنها چيست؟ حضرت اسامي تك تك امامان را تا امام دوازدهم (حضرت مهدي (عج)) شمردهاند.[3]
2. باز در كتاب مناقب وجود دارد كه از جابر بن عبدالله انصاري نقل شده كه شخصي يهودي به محضر رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميرسد و سؤالات زيادي ميكند و از اوصياء حضرت ميپرسد و سؤال ميكند پس از حسين اوصياء چه كساني هستند پيامبر فرزندان امام حسين از علي بن الحسين ـ عليه السّلام ـ را نام ميبرد تا حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ و سپس ميفرمايد: لقب او قائم و حجت است و او غائب خواهد شد و خوشا به حال صابران در غيبت...
ب) شواهد تارخيي يعني گزارشهايي كه ولادت آن حضرت و ايام كودكي او را نقل كردهاند براي نمونه به بعضي از اقوال اهل سنّت اشاره ميكنيم.
1. حافظ سليمان حنفي ميگويد: «خبر معلوم نزد محققان و موثقان اين است كه ولادت قائم (عج) در شب پانزدهم شعبان سال 255 در شهر سامرا واقع شده است.[4]
2. خواجه محمد پارسا در كتاب فصل الخطاب گفته: «يكي از اهلبيت ابومحمد بن عسگري است كه فرزندي جز ابوالقاسم كه قائم و حجت و مهدي و صاحب الزمان ناميده ميشود باقي نگذاشت و او در نيمه شعبان سال 255 هجري متولد شد. مادرش نرجس نام دارد، او هنگام شهادت پدرش پنج سال داشت.[5]
بهتر است بدانيم بعضي محققين تعداد روايات اهل سنّت را بيش از 200 روايت تخمين زدهاند كه همه در مورد امام دوازدهم ميباشد كه فقط حقانيت شيعه اثني عشري(دوازده امامي) را ميرساند و بر هيچ يك از مذاهب، جز شیعه دوازده امامي منطبق نيست و همه اين احاديث بر ولادت و امامت حضرت ـ عليه السّلام ـ دلالت ميكند و آيت الله صافي(دام عزه) در كتاب مهدويت بيش از 77 نفر از علماي اهل سنّت را نقل ميكند كه هر يك به نحوي ولادت آن حضرت را بيان كردهاند. پس اگر اهل سنّت مطلقاًبگويند حضرت مهدي (عج) به دنيا نيامده اين ادعاي كاملاً بياساس است زيرا آنها حتّي گفتهها و نوشتههاي بزرگان خود را هم قبول ندارند. علاوه بر آن، آيات متعددي در قرآن به چگونگي قيام آن بزرگوار اشاره كرده است.[6]
به عنوان نمونه به تفسير آيات 105 و 106 سوره نور، 55 از سوره توبه، 29 سوره كهف و 29 سوره مؤمن مراجعه شود. و اگر آنها طولاني بودن عمر را دليل عدم تولد ايشان بدانند، به سادگي ميتوان عرض كرد كه همان كسي كه قادر است عيسي بن مريم را زنده نگه دارد تا به مهدي موعود اقتدا كند و يونس را در شكم ماهي محافظت نمايد و يا به نوح پيامبر 950 سال عمر بدهد، آيا او قدرت ندارد به مهدي (عج) عمر طولاني عنايت كند در حالي كه خود اهل سنّت نيز قائل به زنده بودن عيسي و خضر و صالح و... ميباشند.
✅نتيجه
ولادت حضرت مهدي (عج) امري است مسلم و قطعي و خود اهل سنّت هم به آن واقفند و عوامل و انگيزههاي ديگري وجود دارد كه نميگذارند حق را بازگو كنند و حقانيت شيعه اثنيعشري و وجود امام زمان ثابت كنند.
پی نوشتها :
[1] . آيت الله مكارم شيرازي، حكومت جهاني مهدي، قم، انتشارات نسل جوان، چاپ يازدهم، 1380، ص 51.
[2] . علامه محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 1، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چ چهارم، 1362، ص 188.
[3] . همان، ج 36، ص 283.
[4] . شيخ سليمان قندوزي، حنفي، ينابيع الموده، قم، مكتبه بصيرتي، 1385 ق.
[5] . همان مدرك.
[6] . آيت الله صافي (لطف الله) امامت و مهدويت، ج 2، قم، جامعه مدرسين حوزه
🖋شایعات
📤پاسخگویان:
گروه۱ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
گروه۲ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/IRpAAeLyW8MKxGJXcynYzM
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1917
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1262
🔴متن شبهه:
آیت الله سید ابوالفضل برقعی:
جهل مایه ی بدبختی ایرانیاست.
امام زمان برای خر کردن مردمه.
یک مهدی دروغ برای ما درست کردن این آخوندا.
امام حسن عسکری اصلا اولاد نداشت بخواد غیبت کنه!! اینها دروغ های شیعیانه.
#ابوالفضل_برقعی #امام_زمان #مهدی #دروغ #شیعه
🔵پاسخ به شبهه:
لینک فایل صوتی شبهه:👇🏼
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
و این👇🏼👇🏼
https://chat.whatsapp.com/IRpAAeLyW8MKxGJXcynYzM
✅لینک های متن کامل شبهه و دو پاسخ به این شبهه:👇
در وبلاگ:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1262
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1917
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12295
📤پاسخگویان:
گروه۱ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
گروه۲ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/IRpAAeLyW8MKxGJXcynYzM
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1921
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12299
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1263
🔴شایعه:
جایگاه های پمپ بنزین استان های کشور جهت بهره مندی از بنزین 1800 تومانی از روز دوشنبه اجرایی میشود لطفا اطلاع رسانی کنید تا مردم دیگه بنزین ۳۰۰۰هزارتومانی نزنن
کلا بنزین تک نرخی ۱۸۰۰ میشه
🔵پاسخ:
1⃣ این شایعه قدیمی و مربوط به آذر ماه ۱۳۹۸ است.
2⃣شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی به نقل قول از این شرکت، با موضوع «احتمال تک نرخی شدن بنزین» در اطلاعیهای اعلام کرده است: ضمن رد هرگونه شایعات و اخبار در خصوص این موضوع، تأکید میشود هموطنان عزیز به منظور اطلاع صحیح از اخبار طرح مدیریت مصرف سوخت به سایت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به آدرس www.niopdc.ir مراجعه کنند.
براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز را آغاز کرد. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان شد.
📤پاسخگویان:
گروه۱ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/DqrQytKE8Cx5KoVe2gGA0X
گروه۲ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/IRpAAeLyW8MKxGJXcynYzM
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/1922
در بله:
https://ble.im/pasokhha
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12300
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan
در آی گپ:
https://igap.net/pasokhgooyan
در روبیکا:
https://rubika.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1264