eitaa logo
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
567 ویدیو
11 فایل
"پاسخگویان" کانالی مرجع و تقریبا جامع جهت جستجوی مطالب روشنگری و پاسخ سایتها و کانالها به شبهات، شایعات و سوالات می باشد، لذا جهت خسته نشدن از زیادی مطالب آن، فقط از قسمت جستجو(سرچ)، برای دسترسی به مطلب مورد علاقه یا نیازتان استفاده نمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *آیا در نماز جماعت، انجام مصافحه(دست دادن) بعد از نماز، مستحب است؟* 🔴پرسش: 🔺در مسئله مصافحه بعد از نماز، اگرچه روایتی نیامده، ولی بدعت هم نیست، اما چون در روایات تأکید شده است که بلافاصله بعد از نماز و بدون انجام هیچ مبطلی تسبیحات حضرت زهرا(س) را بگوییم، آیا بهتر نیست که مردم را از این مصافحه منع کنیم؟!؛ چون مستلزم روی گرداندن و حرف زدن است. 🔺آیا این تسبیحات به عنوان اولین تعقیبات بعد از همه نمازهای یومیه وارد شده؟ یا برای بعضی نمازها اولین تعقیبات چیز دیگری است؟ 🔵پاسخ اجمالی: در پاسخ به این پرسش، لازم است به چند نکته توجه شود: 🔹هرچند مصافحه و دست دادن نمازگزاران به یکدیگر، جزو تعقیبات نماز نیست و در احادیث معصومین(ع) نیز به آن سفارش نشده است، ولی به چند جهت ممکن است آن‌را عملی نیک شمرد: اول این‌که، اصل انجام مصافحه بین برادران دینی عملی مستحب بوده و در روایات نیز بر آن تأکید شده و مقید به زمان و مکان خاصی نشده است.[1] دوم این‌که، اصل دعا کردن نیز از تعقیبات نماز شمرده شده و معمولاً همراه با مصافحه، دعا برای قبول شدن نماز یکدیگر صورت می‌گیرد. سوم این‌که، از جمله حکمت‌های نماز جماعت را می‌توان ایجاد ارتباط و علاقه بین مؤمنان دانست، و انجام مصافحه به نوعی می‌تواند موجب این انس و مودّت بین نمازگزاران گردد، مخصوصاً در جایی که نمازگزار فردی غریبه باشد. بر همین اساس، فقها -هر چند در مستحبات تسامح داشته و نسبت به آنچه بین مؤمنین مرسوم است، حساسیت و موضع‌گیری نشان نمی‌دهند، ولی- از انجام مصافحه‌ی پس از نماز نهی نکرده، بلکه آن‌را عملی مطلوب شمرده‌اند.[2] 🔹اگرچه در برخی روایات به فاصله نگذاشتن بین نماز و تسبیحات اشاره شده، ولی ممکن است گفته شود انجام مصافحه، خللی به این امر وارد ننموده و عرفاً موجب فاصله نمی‌گردد. البته به شرط این‌که در این کار، افراط صورت نگیرد؛ مثل این‌که نمازگزار با زحمت سعی کند با افرادی که با فاصله از او نشسته‌اند مصافحه کند. 🔹از برخی روایات استفاده می‌شود که انجام سجده شکر - بلافاصله پس از نمازها- استحباب دارد، که جهت آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید به نمایه ‌ (کیفیت و ثواب سجده بعد از تمام شدن نماز) در همین سایت مراجعه نمایید. 🔹حتی اگر بخواهیم زمان مصافحه را به بعد از تسبیحات موکول کنیم، باید توجه داشت که تغییر یک فرهنگ و رویه نیاز به زمان دارد و ممکن است موضع‌گیری صریح در برابر آن، اثر معکوس داشته و گاهی موجب اختلاف بین مؤمنین ‌شود؛ بر این اساس نباید دستی که برای مصافحه به سوی فرد دراز شده را به بهانه انجام تعقیبات رد کرد؛ زیرا حفظ احترام مسلمان، ارزش‌مندتر از انجام یک عمل مستحب است؛ از این‌رو جواب سلام مؤمن حتی در میان نماز نیز واجب است. 🔹در هر حال، مناسب است -در صورت امکان و به تدریج و بدون آن‌که فردی دل‌آزرده شود- تلاش گردد تا مصافحه بین نمازگزاران به بعد از تسبیحات و سجده شُکر موکول شود. ✅همچنین، پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته)، در مورد این پرسش به شرح ذیل است: هرچند ظاهراً هیچ دلیل خاصی بر استحباب دست دادن بعد از اتمام نماز جماعت، به عنوان تعقیبات نماز وجود ندارد، ولی از آنجا که دست دادن مستحب است و این که مؤمنین برای یکدیگر دعای خیر کنند، مستحب می‌باشد؛ اگر بعد از نماز جماعت با هم مصافحه کنند و برای یکدیگر آرزوی قبولی عمل نمایند، مستحب است. بدعت در جایی است که با علم به عدم وجود یک امر در شریعت آن را به عنوان جزو شریعت اتیان کنیم. پس اگر کسی با علم این که مصافحه بعد از نماز در شریعت به صورت خاص وارد نشده است، آن را به عنوان این که چنین چیزی به صورت خاص وارد شده است، اتیان کند، این بدعت و حرام است و چنین چیزی از انسان های متعارف به صورت عادی متصور نیست. لینک به سایت استفتائات پینوشت: [1]. ر. ک: نمایه ‌3226  (مسلمانان، مصافحه و ادیان دیگر). [2]. گلپایگانى، سید محمد رضا، مجمع المسائل، ج ‌، ص 112، س 310‌، دار القرآن الکریم، قم، دوم، 1409ق؛ خامنه‌اى، سید على، أجوبة الاستفتائات، ص 151، س 730، دفتر معظم له، قم، اول، 1424 ق؛ تبریزى، جواد، استفتائات جدید، ج ‌، ص 87، س 413، قم، اول، بی‌تا؛ خویى، سید ابو القاسم موسوى، صراط النجاة( المحشّٰى)، ج 3، ص 72، س 205؛  مکتب نشر المنتخب‌، قم، 1416 ق؛ لنکرانى، محمد فاضل، جامع المسائل،‌ ص 97، س 398،  انتشارات امیر قلم، قم، 1425‍ ق‌؛ مکارم شیرازى، ناصر، الفتاوى الجدیده، ج 1، ص 78، س 281، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب (ع)، قم، 1427 ق. 🖋اسلام کوئست 📤پاسخگویان: عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3877 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14202 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2894 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
🔴شبهه: *شهداى گمنام کربلا!!* بدون شک واقعه کربلا یکی از وقایع دلخراشی است که در تاریخ اسلام به ثبت رسیده است. در این واقعه بسیاری از فرزندان، نزدیکان و یاران حضرت حسین رضی‌الله‌عنه به شهادت رسیدند. ما در این واقعه نامهای بسیاری چون علی اصغر، عباس، جعفر و غیره را در رسانه‌‌ها، کتاب‌ها و غیره بارها شنیده‌ایم که با آب و تاب برای آنها سوگواری شده و حتی کودکان هم با این نامها آشنایی کامل پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید در میان این نامها، نامهایی همچون ابوبکر، عمر و عثمان نیز دیده می‌شود که از نزدیکترین افراد به حضرت امام حسین رضی الله عنه بوده‌اند. بطور مثال حضرت حسین برادرانی به نامهای ابوبکر، عمر و عثمان داشته‌اند و حتی فرزندی به نام ابوبکر داشته که همه آنان در واقعه کربلا در کنار حضرت حسین رضی الله عنه و در کنار برادران دیگرشان به همان دلیلی که آنان به خون غلتیدند، به شهادت رسیدند اما امروزه هیچ نامی از آنها برده نمی‌شود. http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 حال سؤال این است که اگر حضرت علی و حضرت حسین رضی‌الله‌عنهما با حضرات ابوبکر، عمر، و عثمان رضی‌الله‌عنهم (نعوذ بالله) دشمنی داشته‌اند چرا این نامها را بر فرزندان خود گذاشته‌اند کدام عقل سلیم حاضر است باور کند که حضرت عمر رضی الله عنه حضرت فاطمه را به شهادت می‌رساند و حضرت علی نام عمر را بر فرزندش می‌گذارد چرا هیچ‌گاه نامی از این شهدا در عزاداریها برده نمی‌شود این شهدا به کدامین گناه گمنام مانده‌اند؟! در ادامه به ذکر برخی از نزدیکان حضرت حسین رضی الله عنه که در واقعه کربلا به شهادت رسیدند می‌‌پردازیم: برادران حضرت حسین رضی الله عنه: ۱- عباس بن علی بن ابی‌طالب، ابوالفضل (هنگام شهادت ۳۴ سال داشتند) ۲ – ابوبکر بن علی بن ابی‌طالب (مادرشان لیلی بنت مسعود بن خالد ربعی بود) ۳- عمر بن علی بن ابی‌طالب (مادرشان صهباء بنت ربیعه بود) ۴- عثمان بن علی بن ابی‌طالب ۵- محمد بن علی بن ابی‌طالب (محمد اصغر) ۶- عبدالله بن علی بن ابی‌طالب (هنگام شهادت ۲۵ سال داشتند) ۷- جعفر بن علی بن ابی‌طالب (هنگام شهادت ۱۹ سال داشتند) فرزندان حضرت حسین رضی‌الله‌عنه: ۱- علی بن الحسین (علی اکبر) ۲- ابوبکر بن الحسین ۳- عبدالله بن الحسین (هنگام شهادت ۲۵ سال داشتند) اهل بیت دیگر حضرت حسین رضی الله عنه ۱- ابوبکر بن الحسن بن علی بن ابی‌طالب ۲- عبدالله بن الحسن بن علی بن ابی‌طالب ۳- قاسم بن الحسن بن علی بن ابی‌طالب ۴- عون بن عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب ۵- محمد بن عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب ۶- جعفر بن عقیل بن ابی‌طالب ۷- عبدالرحمن بن عقیل بن ابی‌طالب ۸- عقیل بن ابی‌طالب ۹- مسلم بن عقیل (در کوفه به شهادت رسیدند) ۱۰- عبدالله بن مسلم بن عقیل ۱۱- محمد بن ابی سعید بن عقیل منابع و مراجع: ۱- کشف الغمه، للإربلی ۲/۶۷٫ ۲- أعلام الوری، للطبرسی ۲۰۳ ، ۲۵۵٫ ۳- الإرشاد، للمفید ۱۸۶، ۱۹۶٫ ۴- الفصول المهمه، لإبن الصباغ، ۱۲۶ ، ۱۵۲٫ ۵- تاریخ الیعقوبی، ۲/۲۱۳،۲۸۸٫ ۶- التنبیه والإشراف، ۲۶۳٫ ۷- وحلاء العیون، للمجلسی، ۵۸۲٫ ۸- مقاتل الطالبین، لإبی الفرج الإصفهانی، ۸۳، ۸۶، ۸۷، ۱۸۸٫ ۹- الاختصاص للمفید، ۷۸ ۱۰- البدایه والنهایه، ۸/۲۱۰ – ۲۰۳٫ ۱۱- جمهره الانساب العرب، ۳۳٫ ۱۲- الفتوح، ۵/۲۰۲٫ ۱۳- الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنه، محمد رضا ۱۴- شهید اعظم، ابوالکلام آزاد...‌.منابع ومراجع مطالب ذکرشده ازاهل تشیع میباشد.... 🔵پاسخ: 🔹اولاً این اسامی در آن زمان مرسوم بود، 🔹ثانیاً زمان تولد عمر بن علی در زمان خلافت عمر بوده و بخاطر همزمان بودن این دو امر، این نام‌گذاری اتفاق افتاده است. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2472 🔹ثالثاً این افراد نام‌های دیگر هم داشته اند، مثلا ابوبکر بن علی نام دیگرش عبدالله بوده است. 🔹یا نام عثمان، بخاطر دوستی حضرت علی علیه السلام با عثمان بن مظعون بوده که حضرت با ایشان رابطه صمیمی داشته است و فرمود: "به یاد برادرم عثمان بن مظعون نام او(فرزندشان) را عثمان می‌گذارم." 🔹برخی به اصرار خلفا این نام روی آنها گذاشته می‌شد. مثل عمر بن علی که به اصرار عمر این نامگذاری انجام شد. 🔹اسم صحابه در آن زمان این اسامی بوده است. 🔹برخی نامگذاری‌ها بنا به علاقه والدین نبوده است و با بخشنامه افراد یک بلاد را مجبور می‌کردند که اسم فرزندشان را اسم خلفا بگذارند. 🔹تغییر نام‌های اصلی و انتخاب اسم افراد توسط خلفا امری معمول بوده است. 🔹یا ابوبکر کنیه فرزند علی علیه السلام بوده که انتخاب کنیه در اختیار پدر و مادر نبوده است. ✅بنابراین این نامگذاری‌ها با توجه به دلایلی که بیان شد، هیچکدام نشانه‌ای بر محبت و دوستی حضرت علی علیه السلام با خلفا نیست، یا دلیلی برای انکار قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها نمی‌شود. http://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=5137 https://fa.wikifeqh.ir/%D9%86%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%DA%
AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%87_%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A8%DA%A9%D8%B1_%D9%88_%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D9%88_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3878 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14207 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2896 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
💠 *ماجرای رژه پیامبران!!* 🔻ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «رژه پیامبران» دست‌به‌دست می‌شود که توجه‌ها را به خود جلب کرده است. 🔹در این ویدیو بازیگرانی در لباس‌هایی شبیه اعراب در یک صف پشت سر یکدیگر حرکت می‌کنند و هر کدام نشانی بر چوبدست خود دارند: "حضرت اسحاق، حضرت ادریس، حضرت زکریا، حضرت یونس، حضرت شعیب و حضرت هود" و... 🔹این تصاویر مربوط به یک مراسم آیینی به نام "کاروان ظهرالولایه" در میبد یزد است که هر سال در هشتم محرم برگزار می‌شود. 🔹این کاروان از امامزاده سید صدرالدین قنبر در این شهر به سمت حسینیه قمر بنی‌هاشم ده آباد حرکت می‌کند و در آنجا نمایش‌های تعزیه اجرا می‌شود. 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3881 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14210 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2897 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
💠 *منبر کوتاه شب‌های محرم* موضوع:فرمایشات‌امام‌حسین(ع) سخنران: آیت‌الله تابش دانلودفایل‌صوتی‌شب٢۵محرم: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2898 🏴 *منبر کوتاه چند دقیقه ای هرشب تا پایان محرم بین نماز جماعت مغرب و عشاء در حسینیه المهدی(عج) برگزار می‌گردد.* ✔️ *مکان جهت حضور خواهران نیز مهیا می‌باشد* 🔹 دانلود فایل‌های تمام سخنرانی‌های آیت‌الله تابش: http://pasokhgooyan.blogfa.com/category/9 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3884 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14213 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2898 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
💠 *انتصاب ۱۵ امام جمعه جدید در کشور* سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از انتصاب ۱۵ امام جمعه جدید خبر داد. http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 🔹حجت‌الاسلام علی نوری سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نشست خبری در مورد آخرین انتصابات ائمه جمعه گفت: در دو ماهه گذشته در ۲۳ پایگاه استقرار و انتصاب جدید امام جمعه را داشتیم که از این ۲۳ مورد انتصاب امام جمعه در شهرهای کشور، در ۱۵ پایگاه شاهد انتصاب جدید بودیم. 🔹وی افزود: یعنی ائمه جمعه در ۸ پایگاه جا به جا شدند یا نقل و انتقال در داخل شبکه صورت گرفته و ۱۵ نفر از عزیزانی که منصوب شدند جزو ائمه جمعه گزینش شده و آموزش دیده هستند که در جایگاه امامت جمعه منصوب شدند. 🔹نوری ادامه داد: از جمله آن می توان به بندر امام خمینی(ره) در استان خوزستان اشاره کرد که حجت الاسلام سلامت نژاد در این شهر به عنوان امامت جمعه منصوب شدند. ایشان مدیر و استاد حوزه علمیه الغدیر اهواز از سال ۱۳۹۴ تا همین ایام انتصاب بود و دارای مدرک دکتری فقه و مبانی حقوق و ازجمله طلبه های جهادی و انقلابی به شمار می روند. که ان‌شاءلله شاهد تحولات بسیار مثبتی از جانب ایشان خواهیم بود. 🔹وی افزود: انتصاب بعدی در شهرستان خمین در استان مرکزی هست. حجت الاسلام سید قاسم میرصادقی که از طلاب فاضل و بومی شهرستان خمین به شمار می روند به عنوان امام جمعه این شهرستان منصوب شدند  که گزینش و استقرار ایشان نیز صورت گرفته است. 🔹سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تشریح کرد: از انتصابات صورت گرفته می توان به امامت جمعه خمینی شهر اصفهان اشاره کرد که حجت‌الاسلام محمود آبادی که ۱۵ سال سابقه امامت در فولاد شهر و یکی دیگر از شهرستان ها را در کارنامه خود دارد و جزو ائمه جمعه بسیار موفق در استان اصفهان هستند که قبول زحمت کردند و در شهرستان خمینی‌شهر که از شهرستان های بسیار مهم و محوری در استان اصفهان است مستقر شدند که ان‌شاءلله موثر و منشا خیر و برکت باشند. 🔹نوری تصریح کرد: در صدرای استان فارس حجت الاسلام سید عباس موسوی از شهرستان سروستان بعد از ۹ سال سابقه امامت در ایزد خواه و سروستان به صدرا جا به جا شدند که انشاالله موفق باشند.  🖋مشرق 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3885 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14214 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2899 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
🔴شبهه: *‏ابراهیم بعداز شکستن بت‌ها گفت:* *چرا کسی را که سخن نمی‌گوید می‌پرستید!؟* *فردی گفت: آیا خدای تو سخن می‌گوید؟!* *ابراهیم گفت: اینجا فقط من سوال می‌پرسم چاقال!!* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 🔵پاسخ: 🔹آنچه در پاسخ به این سوال وجود دارد این است که بفهمیم مفهوم بت و خدا در نگاه حقیقی مردم آن زمان چگونه است! 🔹اعتراف بت پرستان در قرآن نشان میدهد آنها بت ها را صرفاً واسطه میدانستند نه خود خالق! بخاطر همین او را دارای ویژگی‌های انسانی میدانستند و همین شباهتی که آنها با موجودات انسانی برایش قائل بودند در ظاهر شکل ساخت بتها و هدایایی که برایش می بردند و نیازهایی که برای او تعریف میکردند وجود دارد! (مشکل بت پرستی در بحث ربوبیت بود) https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1_%D9%85%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF_(%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86) 🔹در حالی که خدا در حقیقت هیچ شباهتی به انسان ها ندارد. البته که باید گفت صحبت کردن خدا فی نفسه وجود دارد و این راه ارتباط ما با خداست اما (این صحبت کردن به صورت تعریف ما از صحبت کردن انسانی نیست) این سخن گفتن در قرآن با عنوان وحی معرفی شده و به طریق های متعددی صورت میگیرد! (که در تمام طول تاریخ وجود داشته و محدود به عصر اسلام نیست) ⭕مثل: 📌القاء معنا و مقصود بر قلب پیامبر بدون واسطه فرشته وحی. 📌سخن گفتن با پیامبر از پس پرده مانند داستان شجره طور که موسی سخن خدا را از ناحیه درخت می‌شنید. 📌 القاء امری به فرشته وحی تا او وحی الهی را از جانب خداوند بی‌کم و کاست به یکی از انبیاء ابلاغ نماید. (آیه51 سوره شوری) https://hawzah.net/fa/Article/View/7061/%D8%A7%D9%82%D8%B3%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88%D8%AD%DB%8C 🔹همچنین موارد دیگری از انواع وحی بر غیر نبی در قرآن بیان شده! 📌 قوانین تکوینی: و در هر آسمانی کار آن (آسمان) را وحی (و مقرر) فرمود. (آیه12سوره فصلت) 📌 ادراک غریزی: و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» (الهام غریزی) نمود که: از کوهها و درختان و داربستهایی که (مردم) می‌سازند، خانه‌هایی برگزین. سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راههایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما (آیه68 و 69 سوره نحل) 📌 الهام به قلب: ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیرده، و آنگاه که بر او ترسیدی، وی را به دریا(ی نیل) بیفکن، و نترس و اندوهگین مباش، که ما او را به تو باز می‌گردانیم و از رسولان قرار می‌دهیم.(آیه7 سوره قصص) 📌القاءات شیطانی: شیاطین به پیروان خود مطالبی مخفیانه القاء می‌کنند تا با شما به مجادله برخیزند. (آیه21 سوره انعام) این القاء شیطانی همان است که خداوند در جای دیگر با عنوان «وسوسه» از آن یاد کرده و فرموده است: «الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس» (آیه5 سوره ناس) 📌 وحی اشاره: زکریا از محراب عبادتش به سوی مردم بیرون آمده و با اشاره به آن‌ها گفت: صبح و شام خدا را تسبیح گویید. (آیه11 سوره مریم) 📌وحی امر: به خاطر بیاور هنگامی را که به حواریین امر کردم به من و فرستاده‌ام ایمان بیاورید. (آیه11 سوره مائده) و.... 🔹پس به طور کلی باید گفت وحی مانند سخن علامه طباطبائی است که میگوید: «وحی یک نوع سخن گفتن آسمانی است که از راه حسّ و تفکر عقلی درک نمی‌شود، بلکه درک و شعور دیگری است که گاهی در برخی از افراد به مشیت الهی پیدا می‌شود و دستورات غیبی را که از حس و عقل پنهان است از وحی و تعلیم الهی دریافت می‌کند» http://fa.wikifeqh.ir/%D9%88%D8%AD%DB%8C_(%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85) ✔️حالا ما برای مخاطب خود واضح تر سوال میکنیم آیا بت ها قادر به چنین وحی کردن هایی هستند؟! 🖋پاسخ به شبهات 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3886 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14215 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2900 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
💠 *منبر کوتاه شب‌های محرم* موضوع:فرمایشات‌امام‌حسین(ع) سخنران: آیت‌الله تابش دانلودفایل‌صوتی‌شب٢۶محرم: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2901 🏴 *منبر کوتاه چند دقیقه ای هرشب تا پایان محرم بین نماز جماعت مغرب و عشاء در حسینیه المهدی(عج) برگزار می‌گردد.* ✔️ *مکان جهت حضور خواهران نیز مهیا می‌باشد* 🔹 دانلود فایل‌های تمام سخنرانی‌های آیت‌الله تابش: http://pasokhgooyan.blogfa.com/category/9 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3888 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14217 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2901 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
💠 *مزد و پاداش پاسخگویی به شبهات* *از دیدگاه امام صادق یک پاسخگو به شبهات از یک میلیون رزمنده برتری دارد.!* امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ» *علمای شیعه ما مرزبانانی هستند که از ورود شیاطینی که القاء شبهه می‌کنند، جلوگیری می‌کنند.* «فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِک مِنْ شِیعَتِنَا کانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْک وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ ‌» *کسانی که در حوزه پاسخگویی به شبهات متصدی باشند و تلاش کنند، از یک میلیون افرادی که در میدان نبرد علیه دشمن جهاد می‌کنند افضلیت دارند.* بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 2، ص 5، ح 8 🔹از دیدگاه امام صادق یک پاسخگو به شبهات از یک میلیون رزمنده برتری دارد. حضرت در پاسخ به چرایی برتری این افراد می‌فرماید: *رزمنده‌ها از خاک کشور اسلامی دفاع می‌کنند و مجاهدین عرصه فرهنگی، از دین مسلمانان دفاع می‌کنند.* 🔹ما در عصر حاضر که با سیل عظیم شبهات از طرف دشمنان اسلام، وهابیت و بعضی از افراد منتسب به تشیع مواجه هستیم و از هر طرف شبهه به سمت ما سرازیر است؛ به تعبیر مقام معظم رهبری فضای مجازی قتلگاه جوانان شده است؛ در این عصر، سخن امام صادق جایگاه ویژه‌ای دارد. کسانی که در این حوزه کار می‌کنند کار خود را ارزشمند بدانند و به کار خود اهمیت دهند، زیرا کارشان از کار یک میلیون رزمنده بالاتر است. 🔹امام صادق سلام الله علیه در این حوزه نه تنها سخن می‌گوید، بلکه عملاً وارد می‌شود و شاگردان برجسته‌ای را تربیت می‌کند. شاگردانی که هریک از آنان افتخاری در جامعه اسلامی آن روز بودند. 🖋موسسه‌تحقیقاتی‌حضرت‌ولی‌عصر(عج) 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3890 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14219 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2902 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
💠 *چهار برداشت اشتباه از احکام:* ١_اقامه ی نمازهای واجب. ٢_عوض کردن لباس. ٣_باور های غلط نسبت به غسل. ۴_خودرو در بستی. 1⃣ *اقامه ی نمازهای واجب:* اقامه برای نمازهای واجب گرچه مستحب است اما آنقدر اهمیت دارد که مراجع تقلید می فرمایند: میتوان قبل از رکوع رکعت اول، نماز را شکست، ابتدا اقامه گفت و سپس نماز را آغاز کرد. اما بسیاری از نماز گذاران اقامه نماز را نمی گویند. مساله: اگر پیش از آنکه به اندازه ی رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان یا اقامه نماز را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند. توضیح المسائل مراجع ج1 ص656 م1164 2⃣ *عوض کردن لباس:* برخی از مردم بر این باورند کسی که جنب شده باید بعد از غسل، تمام لباس هایش را عوض کند. حتی اگر نجس نشده باشد! در حالی که فقط لباسی باید عوض شود که نجس شده است. 3⃣ *باور های غلط نسبت به غسل:* بسیاری از مردم برداشت های ناصحیحی نسبت به غسل دارند، مانند موارد زیر 1- اگر در حین غسل دست به بدن نکشند غسلشان صحیح نیست. 2- باید غسل را رو به قبله انجام داد. 3- باید بدن قبل از غسل، خشک باشد. 4- باید کارهای غسل پی در پی باشد. 4⃣ *در بستی:* خودرویی که مسافر دربست گرفته، نمی تواند بدون رضایت او مسافر دیگری را سوار کند. در حالی که بسیاری افرادی را سوار می کنند به بهانه هایی همچون این فرزند من است، آن آشنای ماست و... 🖋برداشت‌های نادرست از احکام 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3891 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14220 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2903 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
💠 *منبر کوتاه شب‌های محرم* موضوع:فرمایشات‌امام‌حسین(ع) سخنران: آیت‌الله تابش دانلودفایل‌صوتی‌شب٢٧محرم: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2904 🏴 *منبر کوتاه چند دقیقه ای هرشب تا پایان محرم بین نماز جماعت مغرب و عشاء در حسینیه المهدی(عج) برگزار می‌گردد.* ✔️ *مکان جهت حضور خواهران نیز مهیا می‌باشد* 🔹 دانلود فایل‌های تمام سخنرانی‌های آیت‌الله تابش: http://pasokhgooyan.blogfa.com/category/9 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3894 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14223 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2904 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
🔴شبهه: *باور کردنی نیست مردمی که ظرف سه سال صدها کشته دادند، صدها نفر زندان رفتند و به نان شب محتاجند، هنوز زیر بیرق حسین سینه میزنند!!* برای کدام مصیبت زنجیر زدی؟ هواپیما، متروپل، آبان، پلاسکو، اعدامیان، خراب کردن خانه هموطنان، زباله گردی کودکان بی خانمان، کشته های سیل و زلزله، شکنجه دختران و مردان؟ هیچ کدامشان. برای تو ظلم عادت شده، توسل به خرافات عادت شده. جامعه‌ای که به ظلم عادت کند و برای رهایی دنبال منجی باشد محکوم به نابودیست. 🔵پاسخ: 🔹نویسنده این متن از یک چیزی عصبانی است اما خودش هم نمیداند دقیقاً از چه و برای چه؟! 🔹انگار مقصر تمام این اتفاقات امام حسین (ع) است! بر فرض که ظلمی باشد، به این چه ربطی دارد که زیر بیرق امام حسین(ع) سینه بزنیم یا نه!؟ ♦️میخواهید بگویید ظلمی که در این وقایع وجود دارد از ظلمی که در حادثه عاشورا رخ داده عظیم تر است؟!! 1️⃣ برفرض که درست بگویید، عزاداری برای هر دو مصیبت چه اشکالی دارد؟! چرا تلاش میکنید جمع این دو را محال جلوه دهید؟! 2️⃣ ظلمی که به امام حسین(ع) شد از همه ظلمها عظیم تر و مصیبت بارتر است. 🔹درباره جملات زیر کمی تأمل کنید: ▪️ کسی که ماشینش را میدزدند، در مقایسه با کسی که فقط ضبط ماشینش را دزدیده اند، مظلوم تر است. ▪️خوردن حق یتیم، از خورد حق غیریتیم، ظالمانه تر است. ▪️کشتن پدری که نان آور خانواده بوده، از کشتن یک جنین در شکم مادر ظالمانه تر است. ▪️دفاع از حق همه افراد جامعه، ارزشمندتر از دفاع از حق شخصی است. ▪️مبارزه با یک حاکم ستمگر، ارزشمندتر از مبارزه با اوباش محله است. ▪️ناسزا گفتن به پدر و مادر، بسیار قبیح تر از ناسزاگفتن به یک غریبه است. ▪️مظلومی که در برابر ظلم می ایستد، از مظلومی که دربرابر ظلم سرخم می کند، قابل ستایش تر است. 🔹اگر جملات بالا را قبول دارید، پس جملات زیر را هم قبول خواهید داشت: ▪️امام حسین(ع) انسان کاملی بود که اسوه اخلاق و دیانت و تقوا و راهنمای راستین تمام بشریت به سعادت ابدی بود. کشتن چنین شخصیتی که سودش به همه انسان ها می رسد، ظالمانه تر از کشتن هر شخص دیگری است. ▪️امام حسین(ع) برای حفظ دین خدا که لازمه سعادت بشریت است قیام کرد. پس قیام او از هر قیامی ارزشمندتر است. ▪️امام حسین(ع) برای مبارزه با ستمگرترین فرد زمانه خود قیام کرد. پس قیام او از این جهت هم ارزشمندترین است. ▪️امام حسین(ع) مظلومی بود که در مقابل ظلم سرخم نکرد و تا آخرین قطره خونش ایستادگی کرد. ▪️امام حسین(ع) در راه این مبارزه داغ فرزند و برادر و یارانش را دید. بعلاوه اسارت زن و فرزندش. ✅ *لحظه به لحظه قیام امام حسین(ع) پر از حماسه و ایمان و شجاعت و عدالت و درسهای اخلاقی دیگر است.* 🔹بنابراین، امام حسین(ع) قابل ستایش ترین مظلوم عالم است که غم و اندوهش از هر مظلوم دیگری جانکاه تر است. 🔹پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ أبَدا؛ کشته شدن حسين (ع) حرارتی در دل مؤمنان ایجاد کرده كه هرگز سرد نخواهد شد. 📚 مستدرك الوسائل، ج10ص318 🔹جای شگفتی نیست که مؤمنان، تحت هیچ شرایطی از زیر بیرق امام حسین(ع) خارج نشوند. 🔹ادعا می کنید «جامعه‌ای که به ظلم عادت کند و برای رهایی دنبال منجی باشد محکوم به نابودیست» این حرف تناقض آمیز است. جامعه ای که به ظلم عادت کرده اصلا به دنبال رهایی نیست. چون به ظلم عادت کرده. 🔹راستی شما که به ظلم عادت نکردید و زیر بیرق حسین(ع) هم سینه نزدید، برای این ظلمهایی که برشمردید چه اقدام مثبتی انجام دادید؟! آیا غیر از وضعیت واتساپ که سرجمع صد نفر آن را دیده اند کار دیگری کرده اید؟! ▪️کسانی که زیر بیرق امام حسین(ع) بودند توانستند با همین ذکر یاحسین، بساط حکومت طاغوتی پهلوی را برچینند و برای اولین بار در ایران حکومتی مردم سالار برقرار کنند. ▪️و همین پیروان امام حسین(ع) بودند که در این 44سال اجازه ندادند کشورشان جلوی مستکبران سر خم کند. ▪️مشکلات داخلی را هم تاکنون همین امام حسینی ها برطرف کرده‌اند. کسانی که با روحیه انقلابی در دولت و قوه قضائیه و مجلس با فساد و رانت مبارزه کردند. 🖋پاسخ به شبهات 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3896 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14225 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2905 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
🔴شبهه: طرف میگفت هیچکس زمان ظهور امام زمان(عج) رو نمیدونه حتی خودش!!* مگه میشه آخه!؟ مگه تو سوره‌ی جن نداریم که زمان قیامت رو اولیای خدا میدونن، پس زمان ظهور رو هم میدونن،،، غیره اینه؟! امام معصومی که از هزاران سال قبل و بعد از خودشون خبر داشتن!! http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 🔵پاسخ: 🔹لطفاً متن و ترجمه دقیق سوره جن را بخوانید زیرا هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اولیای الهی از همه مسائل به خصوص زمان روز قیامت اطلاع دارند وجود ندارد! https://qurantv.ir/content/29043 🔹در حالی که در قسمتهای دیگر قران صریح اعلام شده: « یسْئَلُونَک عَنِ السَّاعَةِ أَیانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتیکمْ إِلاَّ بَغْتَةً یسْئَلُونَک کأَنَّک حَفِی عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یعْلَمُونَ» (ترجمه: درباره قیامت از تو میپرسند که در چه وقت واقع می‌شود؟ بگو: «واقعهای بس عظیم در آسمان‌ها و زمین است و فقط پروردگار میداند و جز او کسی وقتش را نمیداند و به طور ناگهان میآید» چنان از تو می‌پرسند که گویی از وقوع آن خبر داری، بگو: «علم آن نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمیدانند.») اعراف–187 🔹همچنین در احادیث و روایات مختلف آمده است که وقتی از رسول اکرم و ائمه اطهار در مورد زمان خروج حضرت قائم پرسیده اند، آن بزرگواران با قاطعیت و با صراحت تمام علم به زمان ظهور را هم چون علم به قیامت، منحصر به خداوند متعال دانسته اند و از خودشان نیز نفی کرده‌اند. https://hawzah.net/fa/Question/View/12114/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%22%D8%B9%D8%AC%22-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4 🔹پس اگر چه که روایات بسیار زیادی درباره علم حضرت حجت نقل شده و در آنها حضرت را به عنوان (معدن العلم) و یا (اکثرکم علما) معرفی کرده اند و یا به عناوین دیگری که دلالت بر علم بسیار آن حضرت می کند و این که همه مردم از این جهت به او مراجعه می کنند ولی این هیچ منافاتی با این که ایشان به تفصیل به زمان ظهور علم نداشته باشد نخواهد داشت همان طور که علم به وقوع قیامت برای حضرت رسول اکرم روشن نبود، و خداوند تبارک و تعالی علم به قیامت و ظهور حضرت حجت را از معصومین نیز مخفی کرده زیرا اوست که علم و هر چیز را به هر مقدار که بخواهد در اختیار اولیاء خود قرار می دهد. 🔹(پس کثرت علم علما «که خدا این مقدار از علم را در اختیار آنها قرار داده» به معنی مطلق بودن آن علم در هر مساله نیست و این اصلا مساله عجیبی نیست زیرا به هر حال از مرتبه خالقیت خدا تا مخلوقیت اولیا فاصله بسیار است!) 🖋پاسخ به شبهات 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3897 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14226 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2906 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
💠 *منبر کوتاه شب‌های محرم* موضوع:فرمایشات‌امام‌حسین(ع) سخنران: آیت‌الله تابش دانلودفایل‌صوتی‌شب٢٨محرم: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2908 🏴 *منبر کوتاه چند دقیقه ای هرشب تا پایان محرم بین نماز جماعت مغرب و عشاء در حسینیه المهدی(عج) برگزار می‌گردد.* ✔️ *مکان جهت حضور خواهران نیز مهیا می‌باشد* 🔹 دانلود فایل‌های تمام سخنرانی‌های آیت‌الله تابش: http://pasokhgooyan.blogfa.com/category/9 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/3900 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14229 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2908 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan