eitaa logo
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
608 ویدیو
11 فایل
"پاسخگویان" کانالی مرجع و تقریبا جامع جهت جستجوی مطالب روشنگری و پاسخ سایتها و کانالها به شبهات، شایعات و سوالات می باشد، لذا جهت خسته نشدن از زیادی مطالب آن، فقط از قسمت جستجو(سرچ)، برای دسترسی به مطلب مورد علاقه یا نیازتان استفاده نمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
♦️ *فیلم اعتراف بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر در اصفهان* 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4060 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14389 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2990 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
پاسخگویان(کانال مرجع و جامع)
♦️*از کدام سوراخ گزیده شدیم؟!!* ١_سالهاست که موساد در خانه‌های ماست! ٢_یک شب با اغتشاش‌گران! http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 1⃣ *سالهاست که موساد در خانه‌های ماست!* 🔹وقتی میانگین سن اغتشاشگران مربوط به متولدین ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ است باید از خودمان بپرسیم: از کدام سوراخ گزیده شدیم که فرزندان جوان ملت مبدل به سرباز دشمن شدند؟! 🔹تصویر(شماره١) فوق، فقط یکی از سوراخهای آشکاری است که سالهاست برجا و برپاست و کسی هم به کسی نیست!. 🔹این تصویر در حقیقت یک تبلیغ و دعوتنامه موساد اسراییل برای جذب جاسوس است که برای جوان و نوجوان ما در حین بازی (در اکثر گیم های دانلود شده از گوگل پلی) مرتباً پاپ اُوت شده و خودنمایی میکند!. ✍️ مهران موزون 🖋قرارگاه پاسخ به شبهات 2⃣ *یک شب با اغتشاش‌گران!* 🔹فیلم‌های منتشرشده از اغتشاشات و حضور پررنگ نوجوان‌ها در آن برایم عجیب بود. عصر چهارشنبه برای شناخت بیشتر این طیف میان معترضان رفتم. پیدا کردن‌شان سخت نبود. ساعت ۱۷:۳۰ در تقاطع خیابان مظفر با چند دختر و پسر جوان همراه شدم؛ همگی تقریبا زیر ۱۸ سال. با اولین شعارها همراهی کردم و وارد خیابان ولی‌عصر شدیم. پلیس مانعِ تجمع می‌شد. شلیک اولین گاز اشک‌آور حسابی چشم و گلویم را سوزاند. 🔹روال کار این بود که اول شعار می‌دادیم و وقتی حدود ۴۰ نفر می‌شدیم با هدایت لیدرهای موتورسوار خیابان را می‌بستیم. برخوردها خشن بود. متوجه شدم برخی چاقوی جیبی و اسپری فلفل داشتند. 🔹قرار بعدی میدان فردوسی بود. در مسیر هم‌کلام شدیم. کار را جدی گرفته بودند اما بعضا شوخی‌های غیراخلاقی بین دختر و پسرها رد و بدل می‌شد. در شوخی‌هایشان هم عصبی بودند. واژه‌هایی به کار می‌بردند که ویژه زیست مجازی بود. رفتارشان مثل قهرمان بازی‌های رایانه‌ای بود. انگار خرابکاری را برای هیجانش انجام می‌دادند؛ یک‌جور تخلیه انرژی اما در گوشه دیگر میدان، ماجرا فرق می‌کرد. ماجرای بازی گیمرهای خشن در پازل لیدرهای موتورسوار را بخوانید:👇 https://www.farsnews.ir/news/14010704000625/%DB%8C%DA%A9-%D8%B4%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%BA%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%85%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B4%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4062 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14391 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2991 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
🔴شبهه: ١- يك پزشك توي پارك نشسته بود، گشت ارشاد بردش براي هدايت و ارشاد. ناگهان مرد ! خانم دكتر زهرا بني يعقوب ٢- يك كارگر كه روزها كارگري ميكرد و شبها وبلاگ مينوشت ، دستگير شد براي ارشاد، ناگهان مرد ! ستار بهشتي ٣- يك خانم در تشييع جنازه پدرش زير تابوت پدر را گرفت ، لباس شخصي ها هلش دادند ، ناگهان مرد ! هاله سحابي ٤- يك استاد دانشگاه و فعال محيط زيست باز داشت شد ناگهان مرد! كاووس سيدامامي .... ۱۲- یک دختر همراه با برادرش دستگیر شد و در هنگام ارشاد ناگهان مرد! مهسا امینی … هيچ كس هم بخاطر مرگ اينها بازداشت نشد ، چون نيروهای سرکوبگر نبايد نااميد شوند، بايد از آنها حمايت كرد. یک فروشنده مواد مخدر با سابقه دزدی مسلحانه و آدم‌ربایی یک زن باردار در حین ارتکاب به جرم بازداشت شد، ناگهان مرد! جرج فلوید. به خانواده فلوید مبلغ ۲۷ میلیون دلار غرامت رسید. چهار نفر از اعضای پلیس آمریکا از کار برکنار شدند و یکی از آنها به ٢۲ سال زندان بدون امكان عفو محكوم شد، از نيروهاي خودشون حمايت نميكنند آمريكايي هاي نامرد😬 🔵پاسخ: 1️⃣یک دانشجوی رشته پزشکی در بازداشتگاه جرائم اخلاقی خودکشی کرد .زهرا بنی یعقوب 2️⃣وبلاگ نویسی که از طریق فضای مجازی با شبکه های معاند و جاسوسی همکاری داشت به علت "اقدام علیه امنیت ملی " دستگیر شد و به جهت "شوک ناشی از دستگیری سنگ‌کوب کرد و از دنیا رفت.ستار بهشتی 3️⃣خانم بیمار 57 ساله كه سابقه بيماري ديابت شدید داشت وهمه دوستان و همراهان او احتمال فوت او را به جهت شوک مرگ پدرش می دادند در حين مراسم تشييع پدرش دچار ايست قلبي شد واز دنیا رفت.هاله سحابي 4️⃣جاسوس موساد و سیا، که در پوشش فعال محیط زیست با آمریکا واسرائیل فعالیت داشت در زندان خودکشی کرد.كاووس سيدامامي 5️⃣ یک مجرم امنیتی که به جرم تبلیغ علیه امنیت ملی کشور در زندان دوران محکومیت را طی می کرد به جهت بررسی ابتلا به کرونا و به تشخیص پزشک و با درخواست خانواده اش به بیمارستان منتقل شد که به جهت ابتلا به کرونا و بعد از ۳۵ روز بستری در بیمارستان با وجود تلاش پزشکان فوت کرد. بکتاش ابتين 6️⃣یک نویسنده لائیک(بی دین) وهمجنس باز که با سرویس های جاسوسی CIA، MI6 و موساد در ارتباط بود و در راستای همکاری با این مراکز جاسوسی برعلیه امنیت ملی ایران اقدامات بسیار خیانتکارانه ای کرده بود به جهت سابقه بیماری و سکته قلبی از دنیا رفت.علی‌اکبر سعیدی سیرجانی 7️⃣یک خبرنگار کانادایی -ایرانی در موقع عکس برداری از تجمع خانواده زندانیان در کنارزندان با یکی از خانواده های معترض درگیر شد و در این درگیری به صورت کاملا اتفاقی کشته شد. زهرا کاظمی 8️⃣دانشجوی اغتشاشگر که در آشوبها دستگیر شده بود در بازداشتگاه خودکشی کرد.ابراهیم لطف‌اللهی 9️⃣یک وبلاگ نویسی و روزنامه نگار که بصورت مکرر علیه امنیت ملی کشور تبلیغ و فعالیت می کرد گرچه یک بار مورد عفو قرار گرفت ولی باز به فعالیتهای ضد امنیتی خود ادامه داد و بعد از دستگیری به دو سال حبس محکوم شد که به جهت فشارهای روانی در زندان از دنیا رفت. امیدرضا میرصیافی 0⃣1️⃣یکی از اغتشاشگران وآشوبگران فتنه 88 بعد از دستگیری به زندان کهریزک منتقل شد و به جهت شرایط نامطلوب این زندان در آن زمان از دنیا رفت. محسن روح الامینی ❇️شایان ذکر است که قبل از این حادثه وبا توجه به حجم زندانیان فتنه 88 در زندان کهریزک؛ رهبر انقلاب در نامه ای به وزیر اطلاعات دستور انتقال بازداشت‌شدگان وحتی آزادی زندانیان را میدهند که مسئول مربوطه در اجرای این دستور کوتاهی وتاخیر می کند وبه همین جهت هم دادگاهی و محکوم می شود. 1️⃣1️⃣ در فتنه 88 خانمی با یک صحنه سازی از قبل طراحی شده توسط جاسوسان انگلیسی که در خصوص همین کار وارد ایران شده بودند در یک کوچه خلوت کشته شد و به صورت کاملا حرفه ای از آن فیلم گرفته شد و این فیلم بلافاصله در بی بی سی منتشر شد تا با این کشته سازی واتهام برای نظام هزینه های سیاسی درستشود.ندا آقا سلطان 2️⃣1️⃣یک جوان با مدرک سیکل بر اساس اظهارات پدرش، در تاریخ 78/5/23 ((یعنی یکماه پس از حوادث کوی دانشگاه)) ،به قصد رفتن به باشگاه منزل را ترک کرده و ناپدید شده است.سعید زینالی ❇️شایان ذکر است که الان 22 سال است رسانه های معاند با دروغ وبدون هیچ سندی این جوان را دانشجو و از حاضرین کوی دانشگاه اعلام کرده اند در حالیکه او یک ماه بعد از حادثه ناپدید شد. فرد مذکور از طرف هیچ نهاد اطلاعاتی یا انتظامی دستگیر نشده است. 3️⃣1️⃣دختری که در کودکی به جهت تومور مغزی عمل جراحی داشت به دلیل عدم پوشش مناسب در جامعه جهت آموزش ومشاوره به اتاق مشاوره پلیس راهنمایی شد و به گواهی فیلمهای موجود متاسفانه در سالن مشاوره سکته قلبی نمود واز دنیا رفت، مهسا امينی 🔵لازم به ذکر است که به جهت فوت ناشی از بیماری و یا خودکشی این اشخاص (متهم ویا خلافکار ویا جاسوس)
تمام دشمنان خارجی وداخلی این کشور به صف شدند و با تمام امکانات رسانه ای و مالی و بین المللی خود با دروغ وشایعه بدترین اتهامات را به این کشور مظلوم ومسئولین خدوم ومردمی آن زدند وعقده ها وکینه های خود را از ایستادگی نظام و مردم صبورش در برابر استکبار التیام دادند. تا شاید بتوانند از این طریق فتنه ای در کشور به وجود بیاورند و مردم را به نظام ومسئولینش بدبین نمایند. 🔵لازم به ذکر است میلیونها انسان و حتی کودک بیگناه بدون هیچ اتهامی ! تاکید می کنم بدون هیچ اتهامی! به دست دولتهای مستکبر آمریکا وانگلیس واسرائیل و فرانسه و... به خاک وخون کشیده شدند و دولتمردان این دولتهای جنایتکار به هیچ مرجع بین المللی پاسخ این نسل کشی ها را ندادند. 🖋آنتی شبهه 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4063 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14392 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2992 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
♦️ *عضو برجسته و کادر رهبری گروهک تروریستی حزب آزادی کردستان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد!* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 🔹با تلاش نیروهای امنیتی، یکی از اعضای سرشناس و برجسته کمیته رهبری حزب آزادی کردستان، بنام مسلم جعفری رمشتی معروف به هلو رمشتی، که  با اهداف تشکیلاتی و تخریبی و سازماندهی افراد وابسته، پیش از آشوب های اخیر، وارد کشور شده بود، با اقدمات گسترده اطلاعاتی و عملیاتی دستگیر شد. 🔹بررسی های اولیه بیانگر نقش گسترده سرویس های اطلاعاتی کشورهای متخاصم به ویژه آمریکایی ها در آموزش های تخریبی و انفجاری به نامبرده علیه جمهوری اسلامی ایران است. 🔹اطلاعات تکمیلی در خصوص ابعاد مختلف این پرونده، طی روزهای آتی، متعاقبا از طریق آکام نیوز بصورت اختصاصی، اعلام و منتشر خواهد شد. https://www.akamnews.com/6537/%d8%ae%d8%a8%d8%b1%d9%81%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%b9%d8%b6%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%87%d8%a8%d8%b1%db%8c-%da%af%d8%b1%d9%88%d9%87%da%a9-%d8%aa 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4065 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14394 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2993 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
💠 *تحلیل سیاسی اغتشاشات اخیر* ♦️مهمترین تفاوت (فتنه‌های) 78 و 88 و 98 و اینبار ها 🔹جنس اغتشاش امروز با گذشته متفاوت است. یکی دانستن اینها منجر به خطای محاسباتی و تصمیم گیری می شود. آنچه روشن است اینکه این روزها امتداد گذشته نیست و ما با یک پدیده جدید مواجهیم که در انتهای متن به عنوان تفاوت اصلی اشاره خواهم کرد. 🔹دو تفاوت اولیه: 1⃣یکم. در تمام موارد قبلی اغتشاشات از اعتراضات شروع شده بود اما اینبار از ابتدا اغتشاش بود.به همین دلیل شعارها از لحظه اول حول کشتن و اتش زدن و خراب کردن و تقابل با اصل نظام بود. 2⃣دوم. در تمام موارد گذشته بهانه اعتراضات فتنه گون بود. به این معنا که حق و باطل ممزوج بود و روشن نبود. 78 به ظاهر فرهنگی و سر بستن روزنامه سلام. 88 سر تقلب و قدرت سیاسی. 98 بحث اقتصادی بود و اینبار هیچ گونه فتنه ای وجود نداشت. شفاف و شفاف. حجاب بهانه و اصل نظام نشانه؛ مردم نه بهانه را می پذیرفتند و نه نشانه. 👈اما این دو تفاوت اصلی نبود.... و مهمترین: 3⃣سوم. در همه موارد قبلی در فضای واقعی، حادثه ای رخ میداد و رسانه ها متناسب با آن ماجرا را روایت می کردند اما اینبار روایت رسانه ها اصل بود و در بیرون برای آن واقعیت ساخته میشد.    در تمام موارد قبلی رسانه ها نقش اطلاع رسانی و در موارد جدی تر نقش تهییج و ترغیب را داشتند و اما اینبار نقش تصویرسازی. فتنه اخیر، فتنه لمپن ها بود. به همین دلیل اساسا با یک نیاز واقعی شروع نشد. اساسا نیازی هم به نیاز حقیقی مردم نبود. نیاز به یک هیجان وجود داشت؛ تحریک و تحریض احساسات. یک هیجان زدگی تا هیجان زده ها به میدان بیایند. برای همین عمده نوجوان بودند که بی شک در خلوت و یا با گذشت زمان پشیمان می شدند. اما لمپن ها این افراد نبودند. لمپن جریان خارج از کشوری بود که تصور می کرد با اتش نشاندن به اباحه گری می تواند علیه دین و خاک این مردم قیام کند؛ اما فقط هیجان صید کرد و خلاص. کف روی آب. 🔹اساسا در جنبش لمپن ها میداندارها در خارج از کشور و آتش بیارها در رسانه و کلوخ انداز ها کف خیابان هستند. این نیز تفاوتی دیگر بین این دوره و موارد گذشته است. ✅ *و اما اصل حرف:* نزاع ایندوره برخلاف تصور رایج در رسانه ها بود نه در خیابان. در خیابان تنها رویدادسازی بود برای تصویرسازی در رسانه. جمعیتی بسیار محدود اما درجه خشونت بالا که قدرت تصویر سازی داشته باشد. 🔸برای تصویر سازی رسانه ای اساسا جمعیت لازم نبود؛ کافی بود زن میداندار باشد و خشونت رخدادساز. هردو نیز مهیا بود. حجاب سوزی تا حجاب کشی؛ از اتش زدن ناجا تا بسیجی تا پاکبان تا اتش نشان و امدادگر و غیره. یک گروه پنجاه تا صدنفره که هر شب در یک نقطه جمع می شوند تا بگویند همه جا هستیم.  خشونت زیاد تا تلقی بی شماریم بسازد. 🔹نزاع ایندوره، جنگ تصویر بود. جنگی برای ساخت تصویر. ترند ها و هتشگ ها دیگر به تنهایی کارساز نبود؛ باید رخدادی هم ساخته میشد در مدد به این ترندها. سطح دعوا در کف خیابان به همین اندازه محدود بود... 🔸جنبش لمپن ها، جنبش بی مایه ای است که تخریب دارد اما خالی از هرگونه عمق مردمی و اعتقادی و حتی نیاز عمومی است. عاری از وسعت. جنبشی محصور در خیالات و فضای مجازی. جنبش لمپن ها از مجاز آغاز می شود و واقعیت را تنها برای تحکیم تصویر و خیال میسازد؛ برخلاف همه جنبش ها که از واقعیت اغاز می شود و به مجاز امتداد میابد. ⭕️و خسارت محض برای کسانی بود که این رفت و برگشت خیال انگیز بین واقع و مجاز را درک نکردند و بی آبرو شدند.    ✅ *و مهمترین نکته آموزنده این است که:* دستگاه امنیتی مقصرین اصلی فتنه لمپن ها را در فضای تصویرسازی و مجازی دنبال کند نه صرفا کف خیابان. به همین دلیل است که نقش سلبریتی ها در این دوره تنها برداشتن حجاب و جذب فالور و کسب اعتبار نبود؛ اینبار به روشنی در خون های ریخته شده کف خیابان سهم دارند و باید در دادگاه حاضر شوند.   ✅ *و از این واضحتر اینکه:* فتنه لمپن ها تمامی ندارد چون کم هزینه ترین حالت ممکن برای دشمن است؛ رویداد سازی برای تصویر سازی. خلاصه اگر فضای مجازی را رها کنید باز هم با خون های به ناحق ریخته شده مواجه خواهید بود. تصویر سازی مصداق عینی میخواهد؛ نباشد، میسازند. آتش می زنند و خون میریزند تا بگویند بی شماریم. دهها نفر کشتند تا بگویند آن یک نفر را شما کشتید.   ✅ *و اینهمه چرا؟:* چون فهمیدند اگر در ذهن مردم پیروز شوند در واقع نیز پیروزند. این واقع سازی ها برای واقع نمایی در جنگ ذهنی است و تمام. ✍محسن مهدیان (روزنامه‌نگار) ♦️ *لمپنیسم چیست و لمپن ها چه کسانی هستند؟!:* 👇 http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2995
گفت و گو با لطف الله آجدانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ ♦️ *لمپنیسم چیست و لمپن ها چه کسانی هستند؟!* تاریخ انتشار: چهارشنبه ٢٧تیر١٣٩٧ http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 🔹 برای یک لمپن فرقی ندارد که چه چیز و چه کسی را تایید یا تکذیب می کند، آن چه و آن کسی که به او نفع می رساند خوب است و چون اهل معامله به هر قیمتی است می کوشد تا آن چه را که بتواند بفروشد معامله کند‌. یعنی برایش فرقی ندارد که کتاب می فروشد یا شرافت خود را. آنها نرخ دارند و در انتظارند که کسی این نرخ را پرداخت کند تا در همان جبهه و یرای او شمشیر و عربده بکشند. لمپن ها حرمت شکن هستند. دارای منطق سست و ضعیف هستند. با خرد و اندیشه و منطق و استدلال پیوند چتدان نزدیکی ندارند‌. 🔹مازندنومه، سرویس سیاسی: در کتاب «فرهنگ علوم سیاسی» در تعریف واژه «لمپن» چنین آمده: گروه يا اقشار وازده جامعه است كه معمولاً ‌در حاشيه شهرهاي بزرگ جوامع صنعتي زندگي نموده و از ارتباط و اتصال با طبقات فعال و مولد جامعه بريده اند. اين گروه كه از جريان زندگي عادي به دورند، بدون شغل و حرفه اي مفيد زندگي خود را در شرايط بسيار نامطلوب و سخت بسر مي برند. اينان براي امرار معاش و گذران زندگي غالباً به كارهاي ناشايست و ضد انساني تن مي دهند. دزدان، چاقو كشان حرفه اي، اوباش، ولگردان ، روسپيان و جنايتكاران باجگير خرده پا و نظاير آن را اصطلاحاً در زمره اين افراد به حساب مي آوردند. 🔸در جوامعي كه در حال گذار به سوي صنعتي شدن مي باشند به مرور و با توسعه و صنعتي شدن بيشتر بيكاري و ورشكستگي دايمي اقشار خرده پا افزايش يافته و گرايش به تشديد بدبختي و فلاكت كارگراني كه تا پيش از اين هر كدام به حرفه اي مشغول بودند به پيدايش «لمپن ها» مي انجامد. در گفتگو با لطف الله آجدانی این اصطلاح را بیشتر واکاوی می کنیم 🔹مازندنومه: لمپنیسم به چه معنا و مفهومی است و لمپن ها به چه کسانی گفته می شود و ریشه های تاریخی شکل گیری و ظهور لمپنیسم و لمپن ها در جهان و ایران به چه زمانی باز می گردد؟ 🔸آجدانی: مفهوم لمپنیسم نخستین بار به طور جدی با آثار مارکس و به ویژه در کتاب نبرد طبقاتی در فرانسه و ایدئولوژی آلمانی او و با واژه لمپن پرولتاریا وارد ادبیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد. لمپن ها گروهی از مردم هستند که از طبقه خود فاصله گرفته و دیگر خود را متعلق به آن نمی دانند. در واقع لمپن ها طیف وسیعی از بی ریشه ها هستند که خاستگاه اولیه آنها می تواند از طبقات مختلف اما غالباً طبقات و اقشار و لایه های اجتماعی و اقتصادی پایین ریشه گرفته باشد که با فاصله از طبقه خود ریشه های طبقاتی خود را گسیخته و دنبال ارائه چهره جدیدی از خود هستند. چهره این بی ریشه ها را که غالبا از طبقات پایین دست جامعه بوده و با قطع تعلق طبقاتی خود به نوعی جامعه گریزی و جامعه ستیزی روی آوردند ، لزوما محدود به افراد دارای سطح پائین تحصیلی نیست ، بلکه چهره بسیاری از آنان را می توان در بعضی از افراد تحصیلکرده و حتی دارای سطح بالای تحصیلی هم دید. 🔸لمپن ها در آغاز ظهور خود گرچه غالبا شامل اراذل و اوباش قمه کش و قمار باز و فواحش بی سواد و کم سواد بودند ، اما دایره لمپنیسم به تدریج بعضی افراد تحصیلکرده را نیز در برگرفت. وجه مشترک همه لمپن ها، هرج و مرج طلبی و هوچیگری و اغتشاشگری است. اقدامات شان خاستگاه و بنیاد اندیشگی و ایدئولوژیک ندارد. رفتارهای شان غیر معمول و غیر معقول است و غالبا با نمایش های تخریبی و هوچیگری و غوغا سالاری و حاشیه سازی ، خودشان را به جامعه معرفی می کنند. 🔹مازندنومه: در ایران وضعیت چگونه بوده است؟ 🔸در فرهنگ نامه های ایرانی از جمله فرهنگ دهخدا و معین، از واژه لمپن به معنای فرد بیکاره و ژنده پوش نام برده شده که برای به دست آوردن پول به هر کار ناپستدی تن می دهد. دزدان و چاقوکشان و اراذل و اوباش و ولگردان و فواحش نخستین لمپن هایی هستند که رد پای آنها را در جوامع مختلف می توان یافت. اما به تدریج حیطه های مفهومی و قلمرو لمپن ها وترکیب اجتماعی آنان گسترش یافت و در اشکال مختلف، چهره خود را در سیاست، اجتماع، فرهنگ، هنر و رسانه ها باز تولید کرده و نشان داد. 🔸در تاریخ و سیاست در ایران، جریان لمپنیسم و لمپن ها در مفهوم جدیدش ، چهره خود را نخستین بار در عصر قاجار و مشروطه و با حضور لوطی ها و داش ها و مشدی ها و جاهل های قمه کش و گردنه گیر نشان داد. لوطی های محله دوچی تبریز و داش مشدی های کاشان مانند نایب حسن و برادران و پسرانش در عصر قاجار و شعبان بی مخ و احمد عشقی و رمضون یخی و بچه های سنگلج و گلوبندک در عصر پهلوی که در واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرکوب مصدق و نهضت ملی ایران نقش مهمی داشتند ، نمونه هایی از لمپن ها در تاریخ معاصر ایران هستند . 🔹مازندنومه: خاستگاه فکری جریان لمپنیسم چیست و لمپن ها به دنبال چه اهدافی بوده و همدستان آنها چه کسانی هستند؟ ?
?آجدانی: لمپن ها در یک فضای انباشته شده از سرخوردگی از موقعیت و جایگاه ضعیف و متزلزل خود در جامعه متولد می شوند و با اعتراض به کاستی ها و نداشته ها و آمال و آرزوهای برنیامده خود ،در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی ظهور و حضور پیدا می کنند. دقت کردنی است که لمپن ها چون زایش آنها در فضای پر از سرخوردگی ها و ناکامی های انباشته شده که به نوعی اختلال شخصیت روانی در آنها می انجامد شکل می گیرد ، لاجرم پویش آنها نیز شکل پرخاشگرانه و خشونت طلبانه و به شدت منفعت طلبانه دارد. به همین علت است که بهترین بستر و بهانه برای حضور و خودنمایی لمپن ها، منازعات اجتماعی و منازعات سیاسی است. 🔸در هر منازعه سیاسی، عقلا چه در قالب فردی و چه در قالب احزاب و انجمن های سیاسی و مدنی می کوشند تا با عقلانیت و به شیوه قانونی و مدنی به تغییری در وضع موجود خود و جامعه که به زعم انها مطلوب است بپردازند، اما لمپن ها معترضانی هستند که اعتراضشان را چه در کسوت فردی و‌چه در کسوت انجمن ها و گروه ها غالبا در قالب روشهای غیر قانونی، غیر عقلانی، غیر مدنی و هتاکی و خشونت و توهین و تهدید و تخریب و ارعاب نشان می دهند نه در قالب یک عمل و روش های آگاهانه برای تغییر سازنده. 🔸لمپن ها ابزار خوبی برای حکومت های استبدادی و توتالیتر و افراد و گروه های سرمایه دار و به ویژه پوپولیست ها هستند. به تعبیر دکتر صادق زیبا کلام، لمپن ها بی ریشه هستند و به دلیل بی ریشه بودن به صورت سیال عمل می کنند و به دتبال جریان های سیاسی مختلف و رهیران سیاسی از هرجناحی که باشند حرکت می کنند. چرا که برای آنها مهم منافع مادی است. بعضی از سرمایه داران و همه ی دیکتاتورها و پوپولیست ها از لمپن ها که جز غوغا سالاری و هیاهو و دامن زدن به تنش ها ، هنر و دانش چندانی ندارند ، برای مقاصد اجتماعی و سیاسی خود سواستفاده می کنند. 🔸 و بسیار مهم و دقت کردنی است که برای یک لمپن فرقی ندارد که چه چیز و چه کسی را تایید یا تکذیب می کند، آن چه و آن کسی که به او نفع می رساند خوب است و چون اهل معامله به هر قیمتی است می کوشد تا آن چه را که بتواند بفروشد معامله کند‌. یعنی برایش فرقی ندارد که کتاب می فروشد یا شرافت خود را. آنها چون فواحش نرخ دارند و در انتظارند که کسی این نرخ را پرداخت کند تا در همان جبهه و یرای او شمشیر و عربده بکشند. 🔹مازندنومه : مهم ترین ویژگی های جریان لمپنیسم و لمپن ها چیست و لمپن ها از چه روش ها و ابزارهایی برای تحصیل منافع و پیشبرد اهدافشان که در واقع با اراده کسانی که آنها را در استخدام خود قرار می دهند استفاده می کنند؟ 🔸آجدانی: لمپن ها به اقتضای ماهیت خود، بسیار نگاه ساده انگارانه و البته منافع طلبانه دارند. فاقد بینش منسجم هستند. سعی می کنند با فرصت طلبی موقعیت خود را بر حسب منافع آتی خود با صاحبان قدرت و ثروت تنظیم کنند. مداحند و دربزرگداشت و شکوه و عظمت شخصی که به آنها منافع می رساند داستانها و حماسه ها می سازند و شعرها می سرایند و القاب ها می دهند. اما در همان حال هرجا منافع بیشتری برای خود تشخیص دهند بلافاصله تغییر جهت و تغییر موضع می دهند. و چون شکوفایی آنها در فرایند منافع طلبی به هر قیمتی است ،به راحتی تغییر موضع می دهند و در حالی که یک روز در خدمت یک شخص یا جریان سیاسی هستند و از او با بزرگ نمایی قهرمان و خادم بی بدیل می سازند، روزی دیگر به محض دریافت پیشنهاد جدیدی که نفع بیشتری یرایشان به همراه داشته باشد، علیه همان قهرمانی که برایش کف ها می زدند و هوراها می کشیدند بپا می خیزند و تریبون عوض می کنند و یک شبه او را ضد قهرمان و خائن معرفی می کنند . 🔸لمپن ها کم تحمل اند و مخالفان و منتقدان خود را مورد توهین و تهمت و تهدید و تخریب قرار می دهند. ادبیات آنان زبان و واژگان های چاله میدانی است. غوغا سالاری و آشوب طلبی و حاشیه سازی و تبعیت نکردن از قانون و رفتارهای ضد دموکراتیک و ضد اخلاقی از مهم ترین خصایص آنها است. 🔸هتاکی و فحاشی و دروغ و استفاده از الفاظ رکیک و القاب زشت برای تحقیر مخالفان و منتقدان از رایج ترین و لذت بخش ترین واژگان ها در فرهنگ و ادبیات لمپن ها است. 🔸لمپن ها حرمت شکن هستند. لمپنیسم بنا بر ماهیت اخلاقی و رفتاری خود هیچ حریمی را نمی شناسد‌. خصلت بی ادبی ، او را به هر آبرو ریزی مجاز می سازد. لمپن ها دارای منطق سست و ضعیف هستند. با خرد و اندیشه و منطق و استدلال پیوند چتدان نزدیکی ندارند‌. نقد گریز و منتقد ستیزند و با شعر بافی و حاشیه پردازی به جنگ اندیشمندان می آیند‌. بهترین تعبیری که می توان در باره لمپن ها به کار برد آن است که آنها بی ریشه اند. دچار اختلال و بیماری شخصیتی هستند. اصالت و عمق ندارند. چون بسیار کوچک هستند با تخریب و تحقیر و کوچک کردن دیگران می کوشند تا خود را بزرگ نشان دهند. 🔸 سهم لمپنیسم و لمپن ها در کتاب تاریخ چیزی نیست جز خردستیزی، منافع طلبی نامشر
وع، خودفروشی، قانون گریزی، خشونت طلبی ،غوغا سالاری ، حاشیه سازی، توهین و تهمت، ارعاب و تهدید و تخریب. سبک مغزانی که انبان آنها از هر دستاورد و سرمایه ارزنده ای برای جامعه تهی، و در ترازوی عقلانیت هیچ وزنی ندارند. http://www.mazandnume.com/fullcontent/69908/%D9%84%D9%85%D9%BE%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%84%D9%85%D9%BE%D9%86-%D9%87%D8%A7-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%9F 🖋لینک منبع: مازندنومه 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4067 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14397 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2995 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan
♦️ *چه اتفاقی افتاده یا چه اتفاقی افتاده بود؟!! مساله این است!!!!* 🔹 چیزی که در این اغتشاشات بیش از همه چیز رخ‌نمایی می‌کند، حضور جوانان و نوجوانانی است که هوش هیجانی بالایی دارند اما به شدت تحت تاثیر افکار خاص هستند. این "افکار خاص" سالهاست که در این کشور در حال ترویج و رخنه به اذهان جوانان ما بوده و هست. اما شاید بی‌عملی امثال بنده و رهاسازی عرصه فرهنگ یا بهتر بگویم عقب‌نشینی ما در جبهه فرهنگی تاوانی داشت که امروز فقط در حال پرداخت بخشی از آن هستیم و این داستان زعم این حقیر ادامه خواهد داشت! 🔸 اصل مطلب و به قول معروف مخلص کلام این است که قبل از هر بیگانه‌ای باید اول به خودمان یک سوزن بزنیم!! سالهاست شعار می‌دهیم که "گوش به فرمان توایم خامنه‌ای" اما وقتی رهبرمان از نفوذ گفت، پیش خودمان گفتیم ما چه کاره‌ایم؟ ما نهایتاً یک بچه مسجدی، هیئتی و بسیجی ساده هستیم!! خطاب ولی فقیه حتماً به مسئولان است!! و خودمان را راضی کردیم که بنشینیم و نظاره کنیم. 🔹 به قول یک استاد، شیطان زرنگ است! می‌داند که اگر به افراد نمازخوان بگوید نماز نخوان آنها نماز می‌خوانند و شیطان را لعنت میکند! پس می‌آید بت‌ها را درون کعبه می‌گذارد و می‌گوید حالا به سمت همین کعبه نماز بخوانید!! این را گفتم که از بت بزرگی بگویم که در این سالها در کعبه گذاشتند و ما نظاره کردیم و آن بت چیزی نیست به نام سند ۲۰۳۰... 🔸 سند ۲۰۳۰ که باز هم با درایت رهبری از اهمیت آن مطلع شدیم، همان نفوذ و رخنه فرهنگی بود که به نظر حقیر امروز داریم اثرات آن را می‌بینیم. 🔹 وقتی وارد این فضا شدیم که مفاهیم "مقاومت" و "استکبارستیزی" را باید از ذهن کودکان خود دور کنیم تا به گفته‌ی سند ۲۰۳۰ درباره "دوری از خشونت" عمل کنیم، باید فکر می‌کردیم که دشمن دارد نسلی را پرورش می‌دهد که با این مفاهیم بیگانه باشد و در نتیجه نسلی تربیت خواهد شد که خشونت را حجاب و تربیت غیرجنسی می‌بیند، نه در بمب اتمی که هزاران ژاپنی را یکجا کشت، نه در حملاتی که هزاران افغان و عراقی را کشت و آواره و بی‌خانمان کرد... 🔹 متاسفانه رسانه‌ها را رها کردیم، تولید محتوای واقعی در عرصه فرهنگی را دست‌کم گرفتیم تا اینجا که امروز نسلی تربیت شده که عاشق K-pop یا همان پاپ کره‌ای است! 🔸 رخنه "غربگرایی" و "مصرفگری" در رسانه هم آرام آرام طبع مردم را از زندگی با صفا و صمیمیت به سمت زندگی تجملاتی و رقابتی (شما بخوانید چشم و هم‌چشمی) برد. امروز نسلی در خیابان است که آمال و آرزویش شده: شبیه بودن به فلان سلبریتی، داشتن فلان گوشی موبایل، سوار شدن و راندن فلان خودرو و دور دور کردن در شهر و از این دست خواسته‌ها... 🔹 در این کم‌کاری‌ها همه‌ی ما (اول خودم) مقصریم و امروز باید به فکر جبران باشیم که اگر امروز این معرکه جمع شد اما این نسل هنوز بر افکار خودش تاکید دارد و نظرش عوض نشده است. باید تلاش کنیم تا تاثیر خود را بر جامعه پیرامونی بگذاریم. تلاش کنیم تا مفاهیم مقدسی همچون مقاومت، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی را به این نسل بشناسانیم و اعتقاد دارم که این مسیر نیز از درب خانه اهل‌بیت (علیهم السلام) به ویژه حضرت امام حسین (ع) می‌گذرد چرا که نبی مکرم اسلام (ص) فرمود: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجات. 🖋استاد پیمان الماسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز 📤پاسخگویان: 🔹 *عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:* http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708 در ایتا: https://eitaa.com/pasokhgooyan/4070 در تلگرام: https://t.me/pasokhgoyan/14400 در وبلاگ: http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2996 در سروش: https://sapp.ir/pasokhgooyan