هدایت شده از موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
💠قوانین گروه پرسش و پاسخ های دینی💠
1️⃣ارسال هر گونه سوال و پرسش #دینی مجاز است.
2️⃣ شبهه افکنی و #تخریب ارزشها= حذف از گروه
3️⃣ #دعوت از دوستان مورد اعتماد، بلامانع.
4️⃣ #چت و گفتگو خارج از موضوع گروه ممنوع.
5️⃣هرگونه ایجاد #مزاحمت برای کاربران=حذف از گروه.
6️⃣لطفا #احترام به یکدیگر و رعایت موازین و #شئونات_اسلامی در گفتگوها را مد نظر قرار دهید.
7️⃣گروه از ساعت 12 شب تا 6 صبح تعطیل می باشد.
❇️ 8️⃣نام #مرجع_تقلید خود را در انتهای سوال قید کنید.
9️⃣اعضای همراه، لطفا پاسخگویی رو به کارشناس بسپارید و در این امر ورود نداشته باشید.
0️⃣1️⃣: استفاده از مطالب کانال پاسخگویی در سایر کانال ها
فقط با #ذکر_منبع #جایز است. در غیر اینصورت جایز نبوده و مشمول عدم رضایت است.
🌿اعضای محترم هر گونه مزاحمت در خصوصی را به مدیر اطلاع رسانی نمایند.
🔶کارشناسان فعلی گروه در ادامه معرفی می گردد:
◀️ حجت الاسلام مهدوی (کارشناس امور اعتقادی و دینی)
🔸نام کاربری : (افسرجوان امام خامنه ای) @mahdavi59
🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: شب ها از 9 الی 12 .
◀️حجت الاسلام علی نیا (کارشناس احکام و اعتقادات)
🔸نام کاربری (م . علی نیا)
🔶اگر فرصتی برای کارشناسان در غیر این ساعات باشد حتما پاسخگو خواهند بود. لذا بعد از ارسال سوال، برای پاسخ گرفتن صبور باشید.
باتشکر
مرکز پژوهشی تبلیغی موعظه
افسرجوان امام خامنه ای
#قوانین_گروه_پرسش_و_پاسخ
#قوانین_گروه_فرهنگی_موعظه
لینک گروه ارسال سوال:
http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
لینک کانال پاسخگویی:
http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574
💠 روز قدر هم مثل شب قدر دارای ارزش معنوی است
و میتوان اعمال شب قدر را در آن انجام داد.
ابن عمیر از هشام بن حکم از امام صادق نقل میکند که فرمودند «شب قدر در هر سال وجود دارد و روز آن مانند شب آن است؛
لَیْلَةُ الْقَدْرِ فِی كُلِّ سَنَةٍ وَ یَوْمُهَا مِثْلُ لَیْلَتِهَا.» (وسائل الشیعة، ج10، ص359)
یا نزدیک به این روایت، در جایی دیگر فرمودند «صبح روز شب قدر مثل شب قدر است؛ پس عمل کن و تلاش و کوشش کن؛
رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: صَبِیحَةُ یَوْمِ لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَیْلَةِ الْقَدْرِ فَاعْمَلْ وَ اجْتَهِدْ.» (الأمالی( للصدوق)، النص، ص654)
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
176 📌 🚩عملی که صد سال نماز قضا را جبران می کند!!🚩 ⛔️شبهه⛔️ اگر نماز قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص
پاسخ شبهه ای که در خصوص نماز جمعه آخر ماه رمضان است که میتواند به جای 200 سال نماز قضا باشد!
پاسخ رو فوروارد کنید 👆
هدایت شده از موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
176 📌
🚩عملی که صد سال نماز قضا را جبران می کند!!🚩
⛔️شبهه⛔️
اگر نماز قضا داريد
حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:
هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِصَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انافیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا کاشِفَ الکُرُوبِ یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ.
✅پاسخ به شبهه:
سلام و وقت بخیر
نه چنین چیزی نیست . هیچ مرجع و عالم و روایتی در این خصوص نیست که بگوید با این عمل یا شبیه این عمل نماز های قضای حتی یک روز انسان را کفایت میکند چه برسد به 100 یا 200 سال.
نهایت چیزی که می توان گفت این است که این اعمال ثواب اینقدر نماز خواندن را داشته باشد. نه اینکه بتواند به جای نماز های قضا کفایت کند.
🍃 از نظر حكم شرعي و فتواي فقهاي اسلام نماز قضا تنها با خواندن و به جا آوردنش از ذمه انسان ساقط مي گردد و هيچ راه و وسيله ديگري براي اسقاط اين تكليف وجود ندارد و روايات صحيح فراواني بر اين امر دلالت دارد.
و با فرض وجود چنین روایتی:
🍃 اگر روايتي بر خلاف اين حكم مسلم و قطعي وجود داشته باشد در تعارض با اين روايات متعدد و صحيح است و در برابر آنها نمي تواند ايستادگي كند و به اصطلاح علماي علم اصول ساقط مي گردد و قابل اعتنا و توجه نيست.
🍃 در اين گونه موارد بايد روايت مخالف را كنار گذاشت و يا به گونه اي كه با اصول و ملاك هاي شناخته شده ديني هماهنگ باشد توجيه كرد.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم | @havayeadam
امام علی ع | @sireyealavi
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
534 📌
❓سوال:
با سلام،سوال چند دختر۱۳ تا۱۵ سال اینه که چرا با اینکه خداوند توانایی داشته ائمه رو مخفی نکرده یا کاری نکرده تا خودشون یا فرزندانشان شهید نشن ....(شهادت امام حسین علیه السلام و فرزندانش،شهادت امام علی علیه السلام و....)
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله خداوند قدرت داره و میتونست این کار رو بکنه
اما اگر بنا بود خداوند از اول نمی گذاشت چنین اتفاقای بیفته، از همون اول شیطان نباید آدم و حوا رو فریب میداد و گول میزد.
و ما هم مثل فرشته ها در پاکی و آرامش زندگی میکردیم.
اما ما انسان هستیم. خداوند به ما گفته بهترین مخلوقات . حتی از فرشته ها هم بالاتر . ولی با چه شرطی؟
به شرط اینکه خودمون خوبی و خوب بودن رو انتخاب کنیم!
چون فرشته ها خودشون نمیتونن انتخاب کنن. مجبورن خوب باشن .
وقتی ما خوب بودن و خوبی رو انتخاب می کنیم ارزشمون از فرشته ها هم بالاتر میره.
خدا هم میخواد که ما بهترین نعمت ها رو داشته باشیم پس باید خودمون بهترین ها رو انتخاب کنیم و خوب باشیم و خوب بمونیم.
برای همین هم پیامبران رو فرستاد امامان رو فرستاد تا به ما راه خوب بودن و خوب موندن رو نشون بدن. و ما بتونیم انتخابش کنیم.
اما شیطان هم بیکار نبود و نیست
اون هم سعی کرد بعضی از آدم ها رو گول بزنه تا
پیامبران و امامان رو بکشن، تا ما نتونیم هدایت بشیم و راه درست رو انتخاب کنیم.
یه مثال بزنم:
اگه توی کلاس درس، که همه امتحان دارند
معلم بیاد به یک دانش آموز کمک کنه و همیشه 20 بگیره.
آیا با اون دانش آموزی که خودش درس خونده و 20 گرفته یکیه؟
خدا هم بین مخلوقاتی که خودشون راه خوبی رو انتخاب می کنند با مخلوقاتی که مجبور هستند خوب باشند ، فرق می گذاره.
یعنی ارزش ما وقتی بیشتره که خودمون انتخاب کنیم.
حالا چون راه خوب و بد جلوی ما هست، بعضی ها رو شیطان گول میزنه و راه بد رو انتخاب می کنند.
در واقع همه ما آدمها داریم امتحان میشیم.
که بتونیم راه خوب رو انتخاب کنیم.
اگر خداوند میگذاره که امامان شهید بشن، تا مشخص بشه که چه آدمهایی بد بودند و چه آدمهایی خوب بودند.
اگر اینجوری نباشه، آدمهای خوب و بد شناخته نمیشن و مردم نمی فهمند که آدمهای بد چه کسانی هستند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
535 📌
#اسرائیل
❓سوال:
سلام چرا ما با اسرائیل به دلایل مختلف از جمله اینکه آن مناطق را به اجبار و بدون اجازه از مردم فلسطین گرفتند دشمنیم اما با افراد قاره آمریکا که این قاره را به اجبار و بدون اجازه از بومیان و سرخپوستان آن قاره گرفتند دشمن نیستیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
💠ما به حکم خداوند و اسلام و قرآن، با هر ظالمی دشمن هستیم، و یار هر محروم و مظلوم هستیم
و این چیزی است که خداوند از ما میخواهد:
🔸 حمايت از مظلومان، تكليفى الهى برعهده مؤمنان:
وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً. (نساء 75)
چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شدهاند، پیکار نمیکنید؟! همان افراد (ستمدیدهای) که میگویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!
💠یکی از مسئولیت ها و وظایف مردم این است که نسبت به جامعه خودشان بی تفاوت نباشند و اولین درجه حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم ، در خود جامعه ای است که داریم زندگی میکنیم:
🔸مسئولیت خود مستضعفین و افراد جامعه
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (رعد 11)
خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
💠 اسرائیل از چند جهت ظالم است:
1. بر علیه اسلام و مسلمین جهان قیام کرده است
2. به مردم فلسطین ظلم میکند
3. غصب سرزمین فلسطین
4. کودک کشی و غارت گری در سرزمین های اسلامی
5. حمایت از ظالمین به مردم در سراسر جهان
و ...
💠ما با مردم آمریکا دشمن نیستیم و آنها را دشمن نمی دانیم. بلکه با حکومت و سردمداران ظالم و تروریست آنها دشمن هستیم.
و بارها هم روشنگری کرده ایم که در حال ظلم به مردم خود و دیگر مردم جهان از جمله مسلمان ها هستند. و در مجامع بین المللی بصورت رسمی نیز از این قضیه پرده برداشته و شواهد و دلایل را ذکر کرده ایم و همواره مرگ بر امریکا گفتن ما بخاطر همه این ظلم هاست نه تنها فقط به ظلم امریکا و دشمنی او با ایران و مردم و نظام اسلامی.
اگر مسئله فلسطین به این صورت مطرح می شود
بخاطر این است که اسرائیل یک کشور مستقل و رسمی نیست و هیچ قانون و مرکزی برای حمایت از مردم غزه و فلسطین در مجامع بین المللی وجود ندارد و حامی برای آنها نیستند. چرا که این مجامع نیز خودشان سرسپرده ی اسرائیل و حمایت های سیاسی و مالی اسرائیل هستند.
و از طرفی مسئله فلسطین و قدس در دنیای اسلام حیثیت و جایگاه ویژه ای دارد که میتواند موجب اتحاد دنیای اسلامی بر علیه ظلم جهانی بشود.
لذا ااین مسئله فلسطین اگر حل بشود، تمام ظالمین و ظلم های دیگر نیز تحت الشعاع آن قرار گرفته و در مسیر نابودی خواهند بود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
536 📌
#نافله_صبح
❓سوال:
ایا میشود نافله صبح را قبل از اذان خواند؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
نافله صبح پيش از نماز صبح خوانده مىشود. و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب، به مقدار خواندن يازده ركعت نماز شب است.
ولى احتياط آن است كه قبل از فجر اول نخوانند، مگر آن كه بعد از نافله شب بلافاصله بخوانند، كهدر اين صورت مانعى ندارد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
💠 مبلغ #فطریه #ماه_مبارك_رمضان ۱۴۰۰ از سوی مراجع تقلید اعلام شد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی| @pasokhha
💠میزان فطریه رمضان 1400 از نظر ۷ مرجع تقلید
✍️آیتالله سید علی خامنهای:
گندم: زکات فطره امسال بر مبنای قیمت گندم مبلغ 20 هزار تومان است.
برنج: بر اساس قیمت محل زندگی روزه دار
✍️آیتالله مکارم شیرازی:
گندم: 20 هزار تومان
برنج: 70 هزار تومان
کفاره عذر: یک روز 5 هزار تومان
کفاره عمد روزه: یک روز 300 هزار تومان
✍️آیت الله نوری همدانی:
گندم: 20 هزار تومان
برنج: 75 هزار تومان
✍️آیت الله صافی گلپایگانی:
مبلغ معادل 3 کیلو گندم یا برنج
کفاره عذر: هر روز یک مد طعام مثل گندم
کفاره عمد روزه: اطعام شصت مسکین هر کدام یک مد طعام
✍️آیت الله وحید خراسانی:
گندم: 20 هزار تومان
برنج ایرانی: 75 هزار تومان
✍️آیتالله سیستانی:
گندم: 21 هزار تومان
برنج ایرانی: 100 هزار تومان
برنج غیر ایرانی: 75 هزار تومان
✍️آیتالله شبیری زنجانی:
گندم: 25 هزار تومان
کفاره عذر: یک روز 6500 هزار تومان
📎 #احکام
📎 #ماه_رمضان
📎 #عید_فطر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی| @pasokhha
537📌
❓سوال:
با سلام وضمن قبولی طاعات شما
میخواستم بپرسم حکم جمع کردن میوه های که ازدرختان که شاخه هاش بیرون از خانه است چیست
ممنون( رهبری )
✅پاسخ:
سلام علیکم
💠استفتائات از امام خامنه ای حفظه الله در مورد حق الماره:
🔸س. لطفاً بفرمایید اگر باغی حصار و دیوار داشته باشد، استفاده از میوه های آن به عنوان حق المارّه جایز است؟
ج. ورود به باغ بدون رضایت مالک جایز نیست، اما استفاده از میوه های باغ که در مسیر راه است برای کسی که در مسیر خود به آن برخورد کند اشکال ندارد، مشروط به اینکه: اولاً به قصد استفاده از میوه به آن مسیر نرفته باشد و ثانیاً به درخت آسیب نرسانده و شاخههای آن را نشکند و ثالثاً همانجا میوه را خورده و با خود همراه نبرد و رابعاً بنابر احتیاط علم نداشته باشد که صاحب درخت از این کار اکراه دارد.
استفاده رهگذر از میوه های داخل باغ
🔸س. آیا فردی که در مسیرش باغی وجود دارد می تواند داخل باغ مردم شود یا فقط از داخل راه می تواند میوه بخورد؟
ج. ورود به ملک دیگری بدون رضایت مالک جایز نیست.
موارد حق الماره
🔸س. آیا حق الماره شامل زراعتهایی مثل گوجه فرنگی، بادمجان، یا میوه هایی مثل خربزه، هندوانه، خیار و … هم می شود یا فقط درختان میوه را شامل می شود؟
ج. بنا بر احتیاط واجب شامل غیر درخت میوه نمی شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
538📌
❓سوال:
سلام
طاعات و عبادات قبول درگاه حق
تسبیحات حضرت زهرا رو حتما باید بعد نماز خوانده بشه؟
یعنی اگر نمازمان رو بخوانیم و بعد از نیم ساعت، تسبیحات رو بخونیم،
خوب نیست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما هم قبول حق
تسبیحات حضرت زهرا پس از هر نماز (واجب یا مستحب) مستحب است اما ذکر آن پس از نماز صبح مستحب مؤکد است.[۲] چنانکه از متون روایی شیعه بر میآید گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شرایطی دارد:
🔸حفظ و رعایت ترتیب اذکار و تعداد هر ذکر؛ (اول اللهاکبر ۳۴ بار، الحمدلله ۳۳ بار و بعد سبحانالله ۳۳ مرتبه)؛ جایز است ذکر سبحان الله جلوتر از ذکر الحمد لله گفته میشود، ولی بهتر آن است که ذکر الحمد لله جلوتر گفته شود.
🔸حضور قلب و توجه معنوی در هنگام تسبیح؛
🔸 آغاز کردن ذکر تسبیح بلافاصله پس از پایان نماز و بدون برهم زدن حالت نماز و انجام کاری دیگر؛
🔸 رعایت موالات بین اجزای تسبیح به معنای فاصله نیانداختن بین اذکار و قطع نکردن تسبیح با کاری دیگر.[۳]
📚منابع:
1.صدوق، من لایحضره الفقیه، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۲۰.
2.اکبری، «احکام و نکتههایی درباره حضرت زهرا»، ص۴۱.
3. اکبری، «احکام و نکتههایی درباره حضرت زهرا»، ص۴۱.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha