eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
354 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
563 📌 ❓ سوال: سلام اگر فردی چوبی را از زمینی غضب نماید برای برگردانند آن آن را باید به صاحبش بر گرداند یا در همان زمین بگذارد کفایت میکند اگر آن چوب ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ تومان داشته باشد جه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در همان زمین بگذارد کفایت می کند بهتر است رعایت مال دیگران بشود احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
564 📌 ❓ سوال: سلام، خورشیدگرفتگی جمعه۱۴۰۰/۳/۲۱ نماز داشته؟ مرجع آقای خامنه‌ای ✅ پاسخ سلام علیکم پاسخ شمارو با توجه به فتاوای امام خامنه ای بیان می کنیم: که اگر در شهر شما این حادثه واقع شده است و لو اندک، نماز آیات واجب می شود. اسباب نماز آیات ۱- اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. ۲- وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند. زمان ادای نماز آیات ۳- وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است‌، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ۴- در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. مطالعه تمام احکام نماز آیات طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
565 📌 ❓ سوال: سلام‌علیکم حلول ماه ذی‌القعده رو تبریک عرض میکنم. یک بنده خدایی در مورد غسل روز یکشنبه ماه ذی‌القعده پرسید که میشه اول غسل جنابت رو انجام بدن بعد از اتمام غسل جنابت غسل روز یکشنبه رو انجام بدن؟ ممنون میشم زود پاسخ خودتون رو ابلاغ کنیدِ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین بنده هم تبریک عرض میکنم به شما و همه اعضای کانال و گروه. با غسل جنابت می توان غسل های دیگر را نیز نیت کرد و نیاز به تکرار نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
۵۶۶ 📌 شرکت در انتخابات ❓سوال:: میشه چون تخصص نداریم دخالت نکنیم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم نویسنده در این جملات چند تا چیز رو با هم قاطی کرده و مغالطه کرده. پاسخ اینه که ما نه در جایگاه شورای نگهبانیم نه در جایگاه رییس جمهور و نه در جایگاه رهبری ما در جایگاهی هستیم که باید بین کاندیداهایی که هر کدوم برنامه ای دارن یک نفر رو که فکر میکنیم بیشتر میتونه به درد مردم بخوره انتخاب کنیم. ما دو تا کار باید انجام بدیم اول، خود حضور در پای صندوق رای دوم انتخاب درست برای انتخاب ما نه تفقه و قدرت حقوقی شورای نگهبان لازمه نه نیاز به قدرت اجرایی داره و نه نیازه تخصص داشته باشیم به همین سادگی! همون شورای نگهبان و رییس جمهور و رهبری که در متن آمده، رای میدن. پس دنباله رو حرفهای منافقین کور دلی نباشیم که از خداشونه ما رای ندیم، دشمن از ما رای ندادن میخواد برای همین چنین خزعبلاتی سر هم میکنه احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید| نماهنگ بسیار زیبای 🔸علیرضا افتخاری میلاد امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد 😍❤️🌸 @pasokhha
🔸 مال بخشیده شده به کودک ⁉️ اگر پدر مقداری پول برای بچه کنار گذاشته به عنوان هبه به او بخشیده است، آیا پول هبه شده خمس دارد یا نه؟ ✅ اگر واقعاً بخشیده و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نبوده، متعلّق خمس نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 خمس و زکات کودک ⁉️ آیا خمس و زکات بر کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند، واجب می‌شود؟ ✅ زکات مال بر شخص غیربالغ واجب نیست، ولی اگر خمس به مال او تعلّق بگیرد (مثل این‌که معدن یا مال حلال مخلوط به حرام باشد)، بر ولی شرعی او پرداخت آن واجب است، مگر خمسِ سودِ حاصل از تجارت با اموالِ او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولی واجب نیست، بلکه بنا بر احتیاط در صورتی که سود حاصل باقی بماند ادای خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف، واجب است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
567 📌 ❓سوال: سلام ....یه عزیزی هست وقتی بهش میگیم خداروشکر کن که تو رو افریده و این همه نعمت بهت داده میگه خب میخواست نکنه درجواب چنین شخصی چه باید گفت؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم شاید بهترین راه اینکه انسان باید شکر گذار باشه، توجه دادن به دو چیز است: عجز و نیاز ما لطفی که دیگران بخاطر نیاز ما به ما می کنند میتوان با مثال زدن این وضعیت ذهنی رو برای ایشان ترسیم کرد که اگر در شرایطی که ایشون میتونه به کسی کمک کنه که جونش رو نجات بده، و این کار رو بکنه آیا اون شخصی که نجات یافته همین جمله رو به ایشون بگه احساس بدی بهش دست نمیده؟ از ناسپاسی احساس بدی بهش دست نمیده؟ سپاسگذاری و تشکر کردن چیزی است که عقل هر انسانی به اون حکم میکنه و هر انسانی رو خوشحال میکنه. خداوند هم از شکر و سپاسگذاری انسان ها خشنود میشه ، البته بخاطر خود انسان که درک کرد و شکر کرد و موجب پیشرفت خودش شد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
568 📌 ❓سوال: لطفا علت قیام امام حسین رو به زبون ساده توضیح بدید؟چرا امام حسین به کربلا رفت؟چرا زن و بچه همراه خود برد؟ایا خدا نمیشد مانع به شهادت رسیدن امام حسین به این نحو بشه؟ به زبون ساده وقابل فهم توضیح بدید ✅پاسخ: سلام علیکم علت قیام را از زبان خود امام که خیلی ساده و واضح بیان کرده اند ، نقل میکنیم: 🔰 امام حسین(ع)هنگام عزیمت به سوی عراق ، خطبه ای ایراد کرد و طی آن انگیزه قیام خود را چنین شرح داد: «مردم! پیامبر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانی با حکومت ستمگری مواجه گردد که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان الهی را درهم می شکند، با سنت و قانون پیامبر از در مخالفت درآمده در میان بندگان خدا راه گناه و معصیت و تجاوزگری و دشمنی در پیش می گیرد، ولی او در مقابل چنین حکومتی، با عمل و یا با گفتاراظهار مخالفت نکند، برخداوند است که آن فرد(ساکت)را به کیفرهمان ستمگر(آتش جهنم)محکوم سازد. مردم! آگاه باشید اینان(بنی امیه)اطاعت خدا را ترک و پیروی ازشیطان را بر خود فرض نموده اند، فساد را ترویج و حدود الهی راتعطیل نموده فی را(که مخصوص به خاندان پیامبر است)به خوداختصاص داده اند و من به هدایت و رهبری جامعه مسلمانان و قیام بر ضد این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر داده اند، ازدیگران شایسته ترم ...» (طبری، همان کتاب، ص 229 - ابن اثیر، الکامل فی التاریخ،ج 4، ص 48.) 🔰 انگیزه‌های مختلفی برای به همراه داشتن زنان و کودکان بیان کرده‌اند؛ مانند: 🔺 پذیرش مصلحت و اراده الهی؛ یعنی مصلحت خدا این بود که امام حسین(ع) و یارانش شهید، و خانواده‌اش اسیر باشند؛ یعنى‏ رضاى حق تعالی در این مصلحت بود و چنین مصلحت؛ یعنى جهت کمال فرد و بشریّت. (سید بن طاووس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 65، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1348ش.) 🔺انگیزه مذهبی؛ یعنی از آن‌جا که محتوای قیام امام حسین(ع)، مذهبی و مقدس است، آوردن خانواده به همراه خود، از نظر آثار مذهبی، بسیار سودمند و مؤثر بود؛ زیرا عرفان و محبتی که در دل اهل‌بیت امام(ع)، نسبت به خداوند بود، برای همراهانِ دیگر امام، بسیار درس‌آموز و کارگشا بود. (فاضل استرآبادی، محمد، عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب، ص 234 – 235، قم، مؤسسه شیعه‌شناسی، چاپ اول، 1391ش.) 🔺 انگیزه امنیتی؛ امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا خانواده‌اش را به آن‌جا بفرستد و هیچ‌کس هم پیشنهاد نکرد که من از خاندانت حمایت می‌کنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که مأموران یزید، خانواده امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان درآورند. (همان، ص 235 – 236.) سید بن طاووس می‌گوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل‌بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، می‌گذاشت، احتمال می‌رفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زننده‌ای پیش می‌آمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز می‌داشت». اللهوف على قتلى الطفوف، ص 84. 🔰این حرکت و قیام باید صورت میگرفت. همانطور که در روایات نیز آمده است، لشکریانی از جن و ملک به امداد امام حسین علیه السلام آمدند، که امام انها را رد کرد و بر مشیت و خواسته الهی که این امر باید بصورت طبیعی پیش برود تاکید کردند. مصلحت طبیعی پیش رفتن این امر ، این بود که ظلمِ ظالم و حق اهلبیت علیهم السلام و اسلام واقعی شناخته نمیشد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
569 📌 ❓سوال: درمورد ذکر اسئل الله من فضله توضیح بدید...فضل خدا یعنی چه...اینکه ازفضل خدا بخوایم به چه معناست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم این ذکر در آیه 32 سوره نساء است که از تفسیر المیزان مراد و معنایش را بیان میکنیم: علامه طباطبائی: و به هر حال پس معناى آيه بنا بر بيانى كه كرديم اين مى‏شود: (آرزو مكنيد كه شما نيز آن برتريها و مزاياى مالى و غير مالى كه ديگران دارند و خداى تعالى يكى از دو طايفه شما مردان و زنان را به آن اختصاص داده به شما نيز بدهد، و خلاصه مردان آرزو نكنند اى كاش مزاياى زنان را مى‏داشتند، و زنان نيز آرزو نكنند اى كاش مزاياى مردان را مى‏داشتند) براى اين كه اين فضيلت بدون جهت به صاحبان آن داده نشده، يا صاحب فضيلت آن را با نفسيت اجتماعى خود به دست آورده، و يا با عمل اختياريش يعنى تجارت و امثال آن، و معلوم است كه هر كس هر چيز را كسب كند از آن بهره‏اى خواهد داشت، و هر كس هر بهره‏اى دارد به خاطر اكتسابى است كه كرده." وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ..." غالبا انعام و احسانى كه شخص منعم به ديگرى مى‏كند از چيزهايى است كه در زندگى او زيادى است و به همين جهت از انعام تعبير مى‏شود به (فضل- زيادى)، و از آنجايى كه در جملات قبل خداى تعالى مردم را از اين كه چشم به فضل و زيادى‏هايى كه ديگران دارند بدوزند نهى فرمود، و از سوى ديگر از آنجايى كه زياده طلبى و داشتن مزاياى زندگى، و بلكه يگانه بودن در داشتن آن، و يا بگو از همه بيشتر داشتن و تقدم بر سايرين يكى از فطريات بشر است، و هيچ لحظه‏اى از آن منصرف نيست، بدين جهت در جمله مورد بحث مردم را متوجه فضل خود كرد، و دستور داد روى از آنچه در دست مردم است بدانچه در درگاه او است بگردانند، و از فضل او درخواست كنند، چون همه فضل‏ها به دست او است آن افرادى هم كه فضلى و يا فضلهايى دارند، خدا به آنان داده، پس همو مى‏تواند به شما نيز بدهد، و شما نيز از ديگران و حتى از آنهايى كه آرزوى برترى‏هايشان را داشتيد برتر شويد. خداى تعالى نام اين فضل را نبرده و آن را مبهم گذاشته، نفرموده از خداى تعالى كدام فضل او را سؤال كنيد، بلكه با آوردن لفظ (من- از) فرموده: از فضل او درخواست كنيد، و [دو فائده‏اى كه جمله" وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ" افاده مى‏كند] سربسته گفتن اين سخن دو فايده داده، اول اين كه ادب دعا و درخواست بنده از خداى تعالى را به بندگان آموخته چون انسانى كه جاهل به خير و شر واقعى خويش است، اگر بخواهد از پروردگارش كه عالم به حقيقت حال او است، و حقيقت حال آنچه براى خلقش نافع است را مى‏داند، و بر هر چيز توانا است، چيزى درخواست كند جا دارد تنها خير خود را از او بخواهد و انگشت روى مصداق خير مگذارد، و سخن به درازا نكشاند، و راه رسيدن به آن را معين نكند، زيرا بسيار ديده‏ايم كه شخصى نسبت به يك حاجت از حوايج خاصه‏اى از قبيل مال يا فرزند يا جاه و منزلت يا بهبودى و عافيت بى طاقت شده و در به دست آوردن محبوبش دست به دعا برداشته، و هر وقت دعا مى‏كند جز بر آمدن آن حاجتش چيزى نخواسته ولى همين كه دعايش مستجاب و حاجتش داده شده آن وقت معلومش گشته كه هلاكت و خسرانش در همان بوده. فايده دوم اينكه اشاره كند به اينكه واجب است خواسته آدمى چيزى نباشد كه با حكمت الهيه منافات داشته باشد، حكمتى كه در تكوين به كار برده، و يا در تشريع، پس بايد از آن فضل كه به ديگران اختصاص داده، در خواست نكنند چون اگر فرضا مردان فضلى را كه خدا به زنان داده بخواهند، يا زنان فضل مخصوص مردان را بخواهند، و خداى تعالى هم به ايشان بدهد، حكمتش باطل و احكام و قوانينى كه به مقتضاى حكمت تشريع فرموده فاسد مى‏شود، (دقت فرماييد). پس سزاوار اين است كه انسان وقتى از خداى تعالى حاجتى را مى‏خواهد (كه سينه‏اش از نداشتن آن به تنگ آمده) از خزينه غيب خدا بخواهد، نه اينكه از دارندگان آن بگيرد، و به او بدهد، و وقتى هم از خزينه غيب او مى‏خواهد رعايت ادب را نموده خداى تعالى را علم نياموزد، زيرا خدا عالم به حال او است، و مى‏داند كه راه رسيدن به حاجتش چيست، پس بايد اينطور درخواست كند: كه پروردگارا حاجت مرا به آن مقدار و آن طريقى كه خودت مى‏دانى خير من در آن است بر آورده بفرما. و اما اينكه در آخر آيه فرمود:" إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً" براى اين بود كه نهى در اول آيه را تعليل نموده، بفهماند اگر گفتيم شما آنچه را كه خداى تعالى به ديگران داده تمنا نكنيد، علتش اين است كه خداى تعالى به همه چيز دانا است، و راه مصلحت هر كسى را مى‏داند، و در حكم خود خطا نمى‏كند. ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 535 الی 538 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
570 📌 ❓سوال: سلام من در نماز بعضی موقعه ها در تشهد از روی عادت به مقدار نچندان زیاد دستم را بر روی آن پایم تکان میدادم ایا نمازم باطل است؟ سلام آیا گفتن بسم الله در رکعت سوم و چهارم به صحت نماز ضربه میزند ✅پاسخ: سلام علیکم جواب سوال اول: اگر شکل ظاهری نماز به هم نمی خورده ، نماز صحیح است. بهتر است در نماز سکون و آرامش را حفظ کنید و بصورت کلی حالت نماز نباید بهم بخورد. جواب سوال دوم: خیر ؛ نماز صحیح است. اگر به اشتباه خوانده شده بهتر است سجده سهو بعد از نماز انجام دهد. اما اگر با اراده و برای خواندن سوره حمد به جای تسبیحات بوده، صحیح است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
571 📌 ❓سوال: سلام . لطفا شیوه صحیح تلطف کلمه الله رو بیان کنید. ✅پاسخ: سلام علیکم تلفظ صحیح لفظ جلاله "الله" حرف « لام » در لفظ جلاله ( اَلله ) گاهي تغليظ و گاهي ترقيق مي شود. 🔺تغليظ: در لغت به معناي چاق و فربه نمودن مي باشد. و در تجويد به معناي چاق و فربه تلفظ كردن حرف لام لفظ جلاله است. 🔺ترقيق: در لغت به معناي رقيق كردن است و در تجويد به معناي نازك و ظريف تلفظ كردن حرف مي باشد. 🔰عبارات تغليظ ها: اَللهُ- حِز‎ْبَ اللهِ- حُدُودُ اللهِ- وَ اللهِ- وَاتَّقُواللهِ 🔰عبارات رقيق ها: بِسْمِ اللهِ- مِنْ فَضْلِ اللهِ- لِلّهِ ❇️توضیح: 🔸چنانچه يكي از حركات فتحه و ضمه، قبل از لام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث تغليظ حرف لام مي شود. 🔸 چنانچه حركت كسره، قبل ازلام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث ترقيق حرف لام مي شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha