eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
572 📌 ❓سوال: دیه زخم سطحی در صورت چیست ✅پاسخ: سلام علیکم دیه جراحات در قانون مجازات اسلامی : فصل ششم – دیه جراحات ماده 709- جراحات سر و صورت و دیه آنها به ترتیب ذیل است: الف- حارصه: خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود، یک صدم دیه کامل ب- دامیه: جراحتی که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد، دو صدم دیه کامل پ- متلاحمه: جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد، سه صدم دیه کامل ت- سمحاق: جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد، چهار صدم دیه کامل ث- موضحه: جراحتی که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان را آشکار کند، پنج صدم دیه کامل ج- هاشمه: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود گرچه جراحتی را تولید نکند، ده صدم دیه کامل چ- مُنَقَّله: جنایتی که درمان آن جز با جابه جا کردن استخوان میسر نباشد، پانزده صدم دیه کامل ح- مأمومه: جراحتی که به کیسه مغز برسد، یک سوم دیه کامل خ- دامغه: صدمه یا جراحتی که کیسه مغز را پاره کند، که علاوه بر دیه مأمومه، موجب ارش پاره شدن کیسه مغز نیز می باشد. منبع و مطالعه بیشتر احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 خرید و فروش صوری ⁉️ بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود می‌کنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده، خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟ ✅ این نوع بیع صوری و وسیله‌ای برای دستیابی به قرض ربوی می‌باشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس به خرید نقدی یا نسیه آن از مشتری به همان قیمت یا بیشتر، اقدام نمایند، اشکال ندارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 صدقه دادن زن از اموال خودش ⁉️ آیا زن برای دادن صدقه یا کمک به والدین از اموال خودش هم باید از شوهر اجازه بگیرید؟ ✅ اگر با اموال خودش باشد، به خودی خود به اجازه شوهر نیازی نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 میزان نفقه ⁉️ ۱) نفقه‌ی زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟ ۲) آیا نفقه‌ای که زن از شوهر دریافت می‌کند، در صورتی که تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؟ ✅ ۱) نفقه‌ی واجب زن عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینه‌ی درمان بیماری‌های متعارف و نظافت و ... به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است. ۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 هزینه تحصیل فرزند ⁉️ آیا هزینه‌ی تحصیل فرزند واجب النفقه، بر عهده‌ی پدر است؟ ✅ اگر فرزند توانایی مالی ندارد، در حدّی که عرفاً از نیازهای لازم زندگی محسوب می‌شود، مانند تحصیلات مقدماتی، بر عهده‌ی پدر است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
573 📌 ❓سوال: سلام.اینکه گفته میشه تا خدا نخواد هیچ کس نمیتونه بهمون ضرری برسونه پس چرا درمواردی هست خیلی راحت حرف و دخالت دیگران باعث بهم خوردن کارها میشه؟یعنی خدا خواسته ما ضرر ببینیم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم باید عرض کنم بله اگر خداوند در مسئله ای فراتر از قانونی که برای خلقت تعیین شده است، طبق اراده و خواست خودش عمل کند هیچ قدرتی نمیتواند بر اراده ی الهی غلبه کند. قانون عالم خلقت این است که ما در دنیایی هستیم که دارای یکسری علت ها و سبب هاست. و این علت ها و سبب ها گاهی با هم تعارض پیدا می کنند و با هم جمع نمی شود و این خودش موجب میشود که اتفاقاتی می افتد. مثلا قانون حیوانات این است که آنکه زورش کمتر است غذای حیوانی می شود که زورش بیشتر است. مثلا وقتی سنگ به پیشانی ما می خورد، از بدن ما عبور نمی کند، بلکه به بدن ما آسیب میزند. اینها از قوانین عالم مادیات است. ماده با ماده در تعارض واقع می شود. خب اختیار و اراده هر انسانی هم در خلقت امکان دارد با اراده و اختیار انسانهای دیگر تعارض پیدا کند. مثلا من میخواهم برق را خاموش کنم، شخص دیگری که در اتاق است میخواهد روشن بماند. حالا در این تعارض و تصادف اراده انسانها، گاهی با هم عاقلانه و منصفانه برخورد می کنند و از عقل خدادادی استفاده می کنند. گاهی هم از زور استفاده می کنند و به دیگری ظلم می کنند. این تعارض اراده انسانها یک مسئله طبیعی است. مثل تعارض ماده با ماده. مثل اختلاف نظر اعضای یک خانواده. مثل اختلاف نظر دو دوست . مهم این است که همین انسان مامور است در این گونه موارد ، برای حل اختلاف از عقل و انصاف بهره ببرد. و اگر چنین نکند موجب فساد و تباهی و ظلم و جنگ است. خب آیا میتوان گفت وقتی انسانها از عقل خودشان استفاده نمی کنند و ظلم به دیگران را پلی برای رسیدن به خواسته های نفسانی خود می کنند، یعنی خداوند خواسته است؟ قطعا خیر. خداوند نظام علی و معلولی که در عالم حاکم کرده است متناسب با انسان و ماده و دنیاست. اما برای اینکه بین انسانها ، مثل حیوانات هر گونه ظلم و جوری اتفاق نیفتند، برای انسان ها عقل و راهنما و دین فرستاده است. این یعنی خداوند نمی خواهد که انسان ها به همدیگر ظلم کنند و این حق انتخاب ظلم کردن و ظلم نکردن را به عقل و اختیار او واگذار کرده است. و این را وسیله ای برای رشد انسانها قرار داده است تا کسانی که از عقل خود و انصاف خود بهره می برند و خدایی عمل می کنند از دیگران باز شناخته شوند. خداوند در قرآن می فرماید: این امتحانات و ابتلاها برای این است که مشخص شود (برای خود انسانها) که کدامیک عمل بهتری دارد. پس خداوند به انسان قدرت داده است عقل داده راهنما و دین داده است بد و خوب را مشخص کرده است که او خودش با عقل و اختیار خودش انتخاب کند و اگر کسی در این مسیر اشتباه کند راه بازگشت داشته باشد. اگر کسی ظلم کند، ظلم خود را جبران کند. و اگر کسی جبران نکند خداوند حق مظلوم را از ظالم می گیرد. یا در دنیا و قطعا در آخرت به تمام و کمال. بله در همین شرایطی که خداوند این قانون ها را در خلقت گذاشته است، حرکت کلی عالم خلقت به سمتی که انسان ها بفهمند که استفاده از عقل و دین و راهنمای دینی، بهترین راه است ادامه دارد. و این جاست که دشمنان الهی هر مقدار هم تلاش کنند که حق و حقیقت را از بین ببرند و اثر خداو دین و آیین او محو شود، نمی شود! همینطور خداوند وقتی مظلومی در راه دادخواهی تلاش خودش را بکند و از خداوند کمک بگیرد، اراده خودش را به کمک این مظلوم می فرستد. اما این مظلوم یک حرکت اولیه باید حتما داشته باشد که نشان بدهد می خواهد در مسیر حق باشد تا خداوند هم یاری برساند. خداوند در قرآن می فرماید: همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند.. یعنی سرنوشت هر قومی دست خودش است که چگونه در برابر ظلم قیام کند و خداوند آنها را یاری کند. اینکه چگونه برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند و خداوند نیز یاری شان کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
574 📌 ❓سوال: سلام..افکاری که از ذهنمون میگذره گناه محسوب میشه؟مثلا با دیدن کسی بگیم باز این اومد بازازاین حرفازد..چه حرفای الکی میزنه یابگیم همش دروغ میگه ا‌زاین جور چیزا که به ذهن میاد وبادیدن کسی درذهنمون درباره اش با خودمون حرف بزنیم ولی به زبان نیاوریم؟واگر اون شخص پدر مادرباشن ولی به زبان نیاوریم واحترام نگه داریم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم برخی اوقات افکار و احساساتی در ذهن ما میاد که درست نیستند باید قبل از یقین کردن به درستی و غلط بودنشون، اعتقاد و تصور ذهنی مون رو شکل ندیم. یعنی فرق قائل باشیم بین اینکه یک چیزی ناخودآگاه به ذهن ما میاد و بین تصور و اعتقادی که نسبت به اون مسئله در دل ما شکل میگیره. و نباید در زبان و عمل و رفتار اون احساس ناخودآگاه رو نشون داد. و تا وقتی نشان ندهیم به هر نحوی، چیزی بر عهده ما نیست. اما اگر این افکاری که میگید، فکر گناه باشه، و ادامه ندهد و ناخودآگاه باشه و منجر به عمل و گناهی نشه، بعنوان گناه نوشته نمیشه. اما اگر انسان عمدا به گناهی فکر کنه و منجر به گناه بشه یا مدام در ذهن پرورش بده ، میتونه گناه هم باشه. فکر گناهی که منجر به گناه بشه ، خودش هم گناه هست. و چون فکرهای گناه غالبا با ادامه دادنش، منجر به گناه میشه، مقدمه گناه میشن. و مقدمه گناه هم ، حرامه و نباید انجام داد. پس بهتره وقتی فکر نادرستی به ذهن انسان میاد، سعی کنه فکر رو مدیریت کنه و اون فکر رو از ذهنش خارج کنه و ادامه نده. تا منجر به گناه بشه. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
575 📌 پاسخ به ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم و برنج و ... کشت می‌کنند،* *دامداران گوشت و لبنیات، خیاطان لباس و کفاشان کفش..*. *شما چه تولیدی دارید؟* *ملاها گفتند:*😀😀😀😀 *ما برای شما و مردم دعا می‌کنیم،*😀😀😀 *آتاترک آنها را به یک سفر دریایی با کشتی مهمان کرد و به یکی از ملوانها سفارش کرد که تا از ساحل فاصله گرفتند،*😀😀😀 *کشتی را سوراخ کند،*😀😀 *او نیز چنین کرد،* *وسط دریا وقتی روحانیون کشتی را سوراخ شده دیدند،* *بر سر خود زدند که ای داد،*😀😀 *الان خواهیم مرد،* *سربازان به ملاها گفتند : دعا کنید،* پاسخ دادند:*😀😀😀 *دعا که فایده ندارد،*🙄 *باید آب را از کشتی خارج کرد و به سرعت به ساحل برگردیم،*😃🙄 *سربازان سطل‌ها را به دست ملاها دادند و بی وقفه آب را از کشتی تخلیه کردند و به سرعت و قبل از* *غرق شدن کشتی به ساحل برگشتند و از فرط خستگی همه به گوشه‌ای افتادند...* *آتاترک رو کرد به آنها و گفت:* *حالا فهمیدید که ما به دعاکن نیازی نداریم باید کار کنید، هیچ مملکتی با دعا کردن درست نمی‌شود.*🌹🌹 *باید همه کار کنند.* *شما هم در خلوت خود برای خودتان دعا کنید.* *کشورهای رو به رشد جهان روزی موفق شدند که دعاکن‌ها را به کنار گذاشتند و دست به کار شدند تا کشورشان را برای رفاه بسازند.* *زمانی که دعاکن‌ها بشینند دعا کنند و مال‌مردم خورند،* *کشور آرام آرام به فساد کشیده می‌شود و نه تنها پیشرفت نمی‌کند بلکه فقر و فساد مالی و فساد* *اجتماعی کشور را زمین گیر می‌کند. اگر می‌خواهید کشوری داشته باشید که فقر، فحشا، فساد و اعتیاد در آن نباشد، باید دعاکن‌ها را رها کنید و دست به کار بشوید و همه هر‌ روز با عشق کار کنید،* *هیچ چیز همانند تولید نمی‌تواند یک‌ کشور را به توسعه و رفاه برساند.* *یادتان باشد حقوق انسانی و احترام به حق شهروندی باعث نابودی فقر و گسترش امید و رفاه می‌شود.*😭😭🌸 *انسان بودن بالاترین مذهب است.* ✅پاسخ در ارسال بعدی 👇👇👇👇👇 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
✅پاسخ به شبهه آتاترک👇 ✳️ اگرچه از آتاترکِ طرفدار سکولاریسم، چنین دیدگاهی نسبت به روحانیت بعید نیست اما به نظر میرسد این داستان هم مانند بسیاری از داستان های دیگر واقعیت نداشته و تخیّلی است. اما به هر حال اصل دیدگاه مطرح شده را باید پاسخ بدهیم. ✳️ در تمام ادیان، الهی و غیر الهی، گروهی از افراد جامعه در کسوت عالم دین و متصدی امور دینی فعالیت می کنند. آیین هندو، زرتشتی، یهودی، مسیحی و ... ✳️ معمولا در این ادیان، روحانیت یک طبقه ویژه با امتیازات خاص و وظایف خاص هستند به نحوی که وظایف آنها را افراد غیر روحانی نمی توانند انجام دهند، مانند مراسم ختنه، غسل، ازدواج، خاکسپاری، دعا، نماز و ... که در ادیان مختلف باید صرفا به دست روحانی انجام شود. 👈 در اسلام و مکتب شیعه هیچ عملی وجود ندارد که به روحانیت اختصاص داشته باشد و مراسماتی مثل ازدواج و خاکسپاری و ... به دست هر کسی می تواند انجام شود. روحانیت یک طبقه ویژه با امتیازات و وظایف خاص نیست. حال سوال از کارکرد روحانیت در جامعه پررنگ تر می شود که در ادامه پاسخ خواهیم داد: ✳️ادعای اصلی داستان فوق این است که روحانیت هیچ کاری به جز دعا کردن ندارد. اولاً: با توجه به اعتقادی که به وجود خداوند و تاثیر دعا و در خواست او در زندگی انسان داریم، می دانیم که دعا کردن کار بسیار پر ارزشی است، البته دعایی که همراه با تلاش فرد برای رفع مشکلاتش باشد. ثانیاً کدام یک از شما تا به حال دیده اید که روحانیت شیعه بگوید وظیفه من فقط دعا کردن است؟! ثالثاً آیا در تاریخ خودمان، روحانیان زیادی را ندیده ایم که برای برقراری عدالت یا برای حفظ مرزهای میهن علیه ظلم حاکم و علیه دشمن خارجی قیام کرده اند؟ شیخ فضل الله نوری، سید محمدعلی طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی، آخوند خراسانی، میرزا محمدحسین نائین، میرزای شیرازی، سیدجمال الدین اسد آبادی، میرزا کوچک خان جنگلی، نواب صفوی، آیت الله کاشانی، امام خمینی و هزاران روحانی مبارز دیگر که در راه مبارزه با ظلم و ستم به مقام شهادت هم نائل شدند در همین صد سال اخیر تاریخ تشیّع می زیسته اند. ✳️ مهمترین وظیفه و کارکرد روحانیت اسلام در آیه 122سوره توبه اینچنین بیان شده است: 🔆ومَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ / شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند! 🔹 دین اسلام، مجموعه ای از معارف اعتقادی و دستورات اخلاقی، عبادی و حقوقی است. 🔹با توجه به اینکه زندگی انسان، محدود به این دنیا نیست و خداوند سعادت انسان را در هر دو دنیا می خواهد، اعتقاد به باورهای دینی و عمل بر طبق دستورات خداوند متعال، برای سعادت دنیا و آخرت انسان ضروری است. 🔹این مجموعه معارف و دستورات از منابعی همچون قرآن کریم، احادیث پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیهم) و عقل استنباط می شود. 🔹استنباط معارف و دستورات دینی از این منابع، نیاز به آشنایی با علوم مختلفی همچون ادبیات، منطق، اصول فقه، دانش حدیث شناسی، تفسیر، فلسفه، کلام و ... دارد. 🔹روحانی، آخوند و عالم دین، کسی است که عمر خود را صَرف آموختن این دانشها می کند تا به وسیله آن، عقاید درست و احکام و دستورات دینی را استنباط کند و آن را در اختیار دیگر اقشار جامعه که فرصتی برای تحقیق در این زمینه ندارند قرار دهد. 👈 بنابر آنچه گذشت؛ عمل به دستورات دین برای سعادت دنیا و آخرت ضروری است و عالمان دین کسانی هستند که این دستورات را از منابع آن اس تنباط کرده و در جامعه ترویج می کنند. یکی از کارکردهای محسوس و قابل سنجش روحانیت در جامعه، گسترش و تبلیغ آموزه های اخلاقی است. هر انسان عاقلی ولو دیندار هم نباشد، می داند که در جامعه باید اخلاق حاکم باشد و مردم بر اساس دستورات اخلاقی با هم رفتار کنند و الا سخت ترین قوانین و سخت ترین مجازاتها هم نمی تواند نظم و عدالت را به درستی در جامعه محقق کند. شما بگویید به جز عالمان دین و به جز حوزه های علمیه در کجا و توسط چه کسانی علم اخلاق مورد تحقیق و پژوهش و انتشار قرار گرفته است؟ همواره این عالمان دین بوده اند که به عنوان وظیفه ذاتی خود، به تحقیق در علم اخلاق پرداخته و ضمن اینکه خودشان به آن عمل کرده اند، آن را در جامعه نیز گسترش داده اند. روحانیت شیعه در هر سال، در مناسبت هایی همچون محرم، صفر، فاطمیه، ماه رمضان و بعضی هر روز در مساجد و نمازهای جماعت، آموزه های اخلاقی را به مردم تعلیم می دهند.
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
🔸بدون اینکه بخواهیم آماری ارائه دهیم، تقریبا همه قبول داریم که مسجدی ها، مؤمنین و کسانی که اهل نماز جماعت و منبر و پی گیری تعالیم روحانیت هستند، بیش از دیگران اخلاق را رعایت می کنند. در کسب و کارشان صادق ترند، در زندگی شخصی شان مشکلات کمتری دارند، بیشتر به فکر محرومان و مستمندان هستند، بیشتر حق الناس را رعایت می کنند و ... 🔸البته افرادی هم پیدا می شوند در این بین که مرتکب اشتباهاتی می شوند اما در مجموع همه قبول دارند که اهل مسجد و اهل منبر، صادق تر و قابل اعتمادتر و در کل، با اخلاق ترند. 🔸حتی بعضاً کسانی که می خواهند فسادی را مرتکب شوند، خود را در پشت چهره ای مذهبی و متدیّن پنهان می کنند زیرا می دانند که مؤمنین و مذهبی ها در جامعه قابل اعتماد ترند و از این جایگاه سوء استفاده می کنند. ✳️بنابراین اگر روحانیت تنها یک کارکرد یعنی گسترش اخلاق نیک در جامعه را به عهده داشته باشد، اهمیّت نقش آنان اگر از دیگر اقشار جامعه بیشتر نباشد کمتر نیست. زیرا جامعه ای که در آن اخلاق رواج نداشته باشد، انسجام و اتحادی هم نخواهد داشت و به هیچ وجه نمی توان در آن جامعه به زندگی مطلوب دست یافت. ❓❓شاید بگویید که با وجود روحانیت، بازهم در جامعه ما بی اخلاقی وجود دارد پس معلوم است روحانیت کار خودش را خوب انجام نمی دهد. 👈اینکه روحانیت وظیفه و نقشش در جامعه چیست با اینکه روحانیت این نقش را خوب ایفا می کند یا نه، دو مسئله است که ما تا به حال به مسئله اول پاسخ دادیم. 👈ادعا نمی کنیم که روحانیت نقش خود را به نحو مطلوب و صد در صد انجام داده است اما باید عوامل دیگر بی اخلاقی در جامعه را نیز مد نظر قرار دهیم: 1️⃣ مهمتر از همه، تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ای علیه جامعه ما که با بودجه های کلان در حال وقوع است. 2️⃣ روحانیت نمی تواند تک تک افراد را بگیرد و ارشاد کند و به رعایت اخلاق وادارد. نقش روحانیت صرفاً نصیحت و توصیه است و لازمه آن این است که افراد خودشان داوطلب مشورت با عالمان دین باشند. 3️⃣ گاهی مسئولین ما یا الگوهای رفتاری جامعه و یا شخصیت های معروف و مشهور موجب رواج بی اخلاقی در جامعه می شوند. اثر سوئی که این بی اخلاقی ها درجامعه می گذارد، بسیار بیشتر از اثر مثبت کارهای خوب است. رهبر حکیم انقلاب: 🔹مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛ مبادا رفتاری که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید. 🔹جبهه‌ی دشمن، غیر از آن غافلی است که خودی هم هست؛ منتها بیچاره دچار غفلت و اشتباه و فریب می‌شود؛ بر اثر حادثه‌ای، عقده و کینه‌ای پیدا می‌کند و در مقابل نظام می‌ایستد؛ در مقابل سخن حق می‌ایستد؛ در مقابل امام و راه امام می‌ایستد. این، آن دشمن اصلی نیست؛ این یك آدم فریب خورده است؛ این یك آدم قابل ترحم است! دشمن اصلی آن کسی است که پشت سر این قرار می‌گیرد، اما خودش را نشان نمی‌دهد. قسمت اول پاسخ: https://eitaa.com/pasokhha/1129 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
576 📌 ❓سوال: سلام آیا کسی که قبلا یکی از احکام شرعی را به ما اشتباه گفته است و ما نمی دانیم که او الان آن حکم را درستش را میداند یانه ایا واجب است که به او بگوییم ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما از سایت (خامنه ای دات آی آر ) درج می شود که در انتهای مطلب لینک منبع نیز گذاشته شده است: اگر شک داریم که فرد خطاکار، جاهل به حکم است یا عالم به آن، در اینجا آیا تکلیف امر به معروف داریم یا خیر؟ یعنی آیا حکم نهی از منکر در اینجا مصداق نمی‌یابد؟ یا اینکه حکم «ارشاد جاهل» یا «تنبیه غافل» مصداق می‌یابد؟ اتقاقاً «ارشاد جاهل» از مصادیق امر به معروف است؛ چون جاهل، جاهل به وظیفه است و چون جاهل است، یا واجبی را ترک می‌کند یا منکری را مرتکب می‌شود. اما اگر فردی، جاهل به حکم بود و جهل او باعث ترک واجبی یا ارتکاب منکری نمی‌گردید، در اینجا بر ما واجب نیست که او را راهنمایی کنیم یا ارشاد کنیم. مثلاً یک نفر هست که نه باغی دارد و نه مزرعه‌ای؛ اگر این فرد جاهل به احکام مضارعه و مساقات باشد، آیا بر ما واجب است که او را ارشاد کنیم و احکام مضارعه و مساقات را به او بگوییم؟ خیر، چون ندانستن این احکام، نه باعث ترک واجبی از او می‌شود و نه باعث ارتکاب گناهی. پس ارشاد جاهل در این موارد نیست، بلکه ارشاد جاهل درموردی است که شخص، حکم را نمی‌داند و به خاطر ندانستن این حکم واجبی را ترک می‌کند یا منکری را مرتکب می‌شود. بنابراین این از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است یا این‌که از مقدمات امر به معروف و نهی از منکر است. چرا که در احکام امر به معروف آمده است که اگر کسی اقدام به کاری کرد که آن کار مقدمه‌ی ورود به منکری است، یا اقدام به کاری کرد که آن کار در آینده منجر به ترک وظیفه می‌شود، در اینجا جلوگیری از آن مقدمه واجب است. در اینجا اگر دانستن حکم سبب می‌شود که آن فرد گناه نکند و ندانستن حکم سبب گناه کردن او می‌شود، باید او را از باب مقدمه‌ی واجب ارشاد کرد و این ارشاد می‌شود امر به معروف. لذا اگر ما یقین نداریم که کاری که فرد انجام نمی‌دهد بر او واجب است یا نه، و همچنین اگر یقین نداریم عملی را که فردی انجام می‌دهد بر او حرام است یا نه، در این موارد نهی از منکر بر ما واجب نیست. یعنی اگر نمی‌دانیم، بر ما واجب نیست. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
577 📌 ❓سوال: سلام ببخشید شرایط وصی باید چی باشه ✅پاسخ: سلام علیکم 🔰شرایط وصیت ۱. شرایط وصیت کننده الف) عاقل و بالغ باشد. ب) از روی اختیار وصیت کند. (مست یا مثلاً مجبور نباشد) ج) محجور نباشد. (سفیه یا ورشکسته نباشد) این شرط در زمانی است که وصیت مربوط به مال باشد. د) قاتل عمدی خودش نباشد. ولی اگر وصیت کند و بعد از آن خودکشی کند، وصیت نافذ است و باید اجرا شود. نکته: اگر بچه ده سال‌ه­ای که خوب و بد را تشخیص می‌دهد، برای امور خیر وصیت کند، صحیح است؛ مانند وصیت به ساختن مسجد. اگر کسی بعد از وصیت از هوش برود یا مجنون شود، نافذ است. ۲. شرایط کسی که به نفع او وصیت شده (موصی‌له) الف) هنگام وصیت زنده باشد یا اگر هنوز به ­دنیا نیامده، هنگام وصیت در شکم مادر باشد. (اگر چه روح دمیده نشده باشد) به شرط آنکه زنده متولد شود. ب) بنابر احتیاط مرتد فطری(۶) یا کافر حربی نباشد. ۳. شرایط مال با حق یا کار وصیت شده (موصی‌له) الف) وصیت تملیکی: می­‌بایست دو شرط در آن لحاظ شود. یک- مال یا حق، قابل انتقال باشد و فرقی نیست که عین باشد یا دین یا منفعت. دو- دارای منافع حلال عقلایی باشد؛ مثلاً کسی­ که حق گرفتن وام مسکن را از بانک دارد، اگر طبق مقررات نتواند آن را به دیگری واگذار کند، نمی­‌تواند وصیت کند که این حق، پس از مرگش، به برادر، فرزند یا دیگری برسد. منبع و مطالعه بیشتر احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha