موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
575 📌 پاسخ به #شبهه #آتاترک ❓سوال: *🔹آتاترک مبلغان مذهبی را جمع کرد و گفت:* *کشاورزان برای ما گندم
🔸بدون اینکه بخواهیم آماری ارائه دهیم، تقریبا همه قبول داریم که مسجدی ها، مؤمنین و کسانی که اهل نماز جماعت و منبر و پی گیری تعالیم روحانیت هستند، بیش از دیگران اخلاق را رعایت می کنند. در کسب و کارشان صادق ترند، در زندگی شخصی شان مشکلات کمتری دارند، بیشتر به فکر محرومان و مستمندان هستند، بیشتر حق الناس را رعایت می کنند و ...
🔸البته افرادی هم پیدا می شوند در این بین که مرتکب اشتباهاتی می شوند اما در مجموع همه قبول دارند که اهل مسجد و اهل منبر، صادق تر و قابل اعتمادتر و در کل، با اخلاق ترند.
🔸حتی بعضاً کسانی که می خواهند فسادی را مرتکب شوند، خود را در پشت چهره ای مذهبی و متدیّن پنهان می کنند زیرا می دانند که مؤمنین و مذهبی ها در جامعه قابل اعتماد ترند و از این جایگاه سوء استفاده می کنند.
✳️بنابراین اگر روحانیت تنها یک کارکرد یعنی گسترش اخلاق نیک در جامعه را به عهده داشته باشد، اهمیّت نقش آنان اگر از دیگر اقشار جامعه بیشتر نباشد کمتر نیست. زیرا جامعه ای که در آن اخلاق رواج نداشته باشد، انسجام و اتحادی هم نخواهد داشت و به هیچ وجه نمی توان در آن جامعه به زندگی مطلوب دست یافت.
❓❓شاید بگویید که با وجود روحانیت، بازهم در جامعه ما بی اخلاقی وجود دارد پس معلوم است روحانیت کار خودش را خوب انجام نمی دهد.
👈اینکه روحانیت وظیفه و نقشش در جامعه چیست با اینکه روحانیت این نقش را خوب ایفا می کند یا نه، دو مسئله است که ما تا به حال به مسئله اول پاسخ دادیم.
👈ادعا نمی کنیم که روحانیت نقش خود را به نحو مطلوب و صد در صد انجام داده است اما باید عوامل دیگر بی اخلاقی در جامعه را نیز مد نظر قرار دهیم:
1️⃣ مهمتر از همه، تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ای علیه جامعه ما که با بودجه های کلان در حال وقوع است.
2️⃣ روحانیت نمی تواند تک تک افراد را بگیرد و ارشاد کند و به رعایت اخلاق وادارد. نقش روحانیت صرفاً نصیحت و توصیه است و لازمه آن این است که افراد خودشان داوطلب مشورت با عالمان دین باشند.
3️⃣ گاهی مسئولین ما یا الگوهای رفتاری جامعه و یا شخصیت های معروف و مشهور موجب رواج بی اخلاقی در جامعه می شوند. اثر سوئی که این بی اخلاقی ها درجامعه می گذارد، بسیار بیشتر از اثر مثبت کارهای خوب است.
رهبر حکیم انقلاب:
🔹مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛ مبادا رفتاری که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید.
🔹جبههی دشمن، غیر از آن غافلی است که خودی هم هست؛ منتها بیچاره دچار غفلت و اشتباه و فریب میشود؛ بر اثر حادثهای، عقده و کینهای پیدا میکند و در مقابل نظام میایستد؛ در مقابل سخن حق میایستد؛ در مقابل امام و راه امام میایستد. این، آن دشمن اصلی نیست؛ این یك آدم فریب خورده است؛ این یك آدم قابل ترحم است! دشمن اصلی آن کسی است که پشت سر این قرار میگیرد، اما خودش را نشان نمیدهد.
قسمت اول پاسخ: https://eitaa.com/pasokhha/1129
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
576 📌
#ارشاد_جاهل
❓سوال:
سلام آیا کسی که قبلا یکی از احکام شرعی را به ما اشتباه گفته است و ما نمی دانیم که او الان آن حکم را درستش را میداند یانه ایا واجب است که به او بگوییم
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما از سایت (خامنه ای دات آی آر ) درج می شود که در انتهای مطلب لینک منبع نیز گذاشته شده است:
اگر شک داریم که فرد خطاکار، جاهل به حکم است یا عالم به آن، در اینجا آیا تکلیف امر به معروف داریم یا خیر؟ یعنی آیا حکم نهی از منکر در اینجا مصداق نمییابد؟ یا اینکه حکم «ارشاد جاهل» یا «تنبیه غافل» مصداق مییابد؟
اتقاقاً «ارشاد جاهل» از مصادیق امر به معروف است؛ چون جاهل، جاهل به وظیفه است و چون جاهل است، یا واجبی را ترک میکند یا منکری را مرتکب میشود. اما اگر فردی، جاهل به حکم بود و جهل او باعث ترک واجبی یا ارتکاب منکری نمیگردید، در اینجا بر ما واجب نیست که او را راهنمایی کنیم یا ارشاد کنیم. مثلاً یک نفر هست که نه باغی دارد و نه مزرعهای؛ اگر این فرد جاهل به احکام مضارعه و مساقات باشد، آیا بر ما واجب است که او را ارشاد کنیم و احکام مضارعه و مساقات را به او بگوییم؟ خیر، چون ندانستن این احکام، نه باعث ترک واجبی از او میشود و نه باعث ارتکاب گناهی.
پس ارشاد جاهل در این موارد نیست، بلکه ارشاد جاهل درموردی است که شخص، حکم را نمیداند و به خاطر ندانستن این حکم واجبی را ترک میکند یا منکری را مرتکب میشود. بنابراین این از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است یا اینکه از مقدمات امر به معروف و نهی از منکر است.
چرا که در احکام امر به معروف آمده است که اگر کسی اقدام به کاری کرد که آن کار مقدمهی ورود به منکری است، یا اقدام به کاری کرد که آن کار در آینده منجر به ترک وظیفه میشود، در اینجا جلوگیری از آن مقدمه واجب است. در اینجا اگر دانستن حکم سبب میشود که آن فرد گناه نکند و ندانستن حکم سبب گناه کردن او میشود، باید او را از باب مقدمهی واجب ارشاد کرد و این ارشاد میشود امر به معروف.
لذا اگر ما یقین نداریم که کاری که فرد انجام نمیدهد بر او واجب است یا نه، و همچنین اگر یقین نداریم عملی را که فردی انجام میدهد بر او حرام است یا نه، در این موارد نهی از منکر بر ما واجب نیست. یعنی اگر نمیدانیم، بر ما واجب نیست.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
577 📌
#وصیت
❓سوال:
سلام ببخشید شرایط وصی باید چی باشه
✅پاسخ:
سلام علیکم
🔰شرایط وصیت
۱. شرایط وصیت کننده
الف) عاقل و بالغ باشد.
ب) از روی اختیار وصیت کند. (مست یا مثلاً مجبور نباشد)
ج) محجور نباشد. (سفیه یا ورشکسته نباشد)
این شرط در زمانی است که وصیت مربوط به مال باشد.
د) قاتل عمدی خودش نباشد. ولی اگر وصیت کند و بعد از آن خودکشی کند، وصیت نافذ است و باید اجرا شود.
نکته:
اگر بچه ده سالهای که خوب و بد را تشخیص میدهد، برای امور خیر وصیت کند، صحیح است؛ مانند وصیت به ساختن مسجد. اگر کسی بعد از وصیت از هوش برود یا مجنون شود، نافذ است.
۲. شرایط کسی که به نفع او وصیت شده (موصیله)
الف) هنگام وصیت زنده باشد یا اگر هنوز به دنیا نیامده، هنگام وصیت در شکم مادر باشد. (اگر چه روح دمیده نشده باشد) به شرط آنکه زنده متولد شود.
ب) بنابر احتیاط مرتد فطری(۶) یا کافر حربی نباشد.
۳. شرایط مال با حق یا کار وصیت شده (موصیله)
الف) وصیت تملیکی:
میبایست دو شرط در آن لحاظ شود.
یک- مال یا حق، قابل انتقال باشد و فرقی نیست که عین باشد یا دین یا منفعت.
دو- دارای منافع حلال عقلایی باشد؛ مثلاً کسی که حق گرفتن وام مسکن را از بانک دارد، اگر طبق مقررات نتواند آن را به دیگری واگذار کند، نمیتواند وصیت کند که این حق، پس از مرگش، به برادر، فرزند یا دیگری برسد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
578 📌
🔸 حدود اطاعت از والدین
❓سوال:
⁉️ اطاعت از پدر و مادر در چه حدی لازم است؟
✅ اگر امر پدر و مادر نسبت به کاری باشد که از نظر شرعی ممنوع نیست، سزاوار است امر ایشان اطاعت شود مگر اینکه اطاعت نکردن موجب اذیت قابل توجه آنها شود که در این صورت نباید با امر آنها مخالفت شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
579 📌
🔸شنیدن ناسزا
❓سوال:
ایا گوش دادن به ناسزا یی که به مومن داده میشود حرام است و اگر این ناسزا به غیر مومن داده شود چه حکمی دارد و
✅ پاسخ:
سلام علیکم
بهتر است در این مواقع اگر قدرت و امکان آرام کردن کسی که ناسزا می گوید وجود دارد، به این کار اقدام کنیم.
و اگر چنین امکان و قدرتی نداریم ، بهتر است در معرض چنین ناسزا گویی نباشیم تا قبح شنیدن آن نیز نشکند.
شنیدن ناسزا برای شنونده حکمی ندارد اما بهتر است خود را در معرض شنیدن ناسزا قرار ندهیم تا روح و جان ما متاثر از این ناسزاگویی نشود.
امام باقر علیه السلام می فرماید:
«با مردم به نیکوترین سخنى که دوست دارید آنان به شما بگویند، سخن گویید، چرا که خداوند از فردى که مؤمنان را لعن مىکند و به آنها ناسزا مىگوید و طعنه مىزند بیزار است، و از ناسزاگوى بىآبرو، و گداى سِمِج نفرت دارد».
« قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ السَّائِلَ الْمُلْحِفَ وَ یُحِبُّ الْحَلِیمَ الْعَفِیفَ الْمُتَعَفِّفَ»؛ بحارالانوار، ج 65، ص 152.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
580 📌
🔸غیبت / حج / گمشده
❓سوال:
1. سلام اگر فکر کنیم که کسی دارد غیبت غیر مومن را میکند و ما گوش دهیم و بعد تهمت از آب در بیاد ایا ما گناه کردیم
2. سلام آیا کسی که حقوق ندارد و توانایی برای حج ندارد باید از بقیه کمک بخواهد
3. ایا پیداکردن وسیله گمشده خودمون واجب شرعی است و جز حق النفس حساب میشود.
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ سوال 1:
حرمت سب و دشنام
سب و دشنام مؤمن، خواه شیعه و خواه غیرشیعه، حرام است. اما سب کافر در صورتیکه ظلم به او باشد، حرام است و اگر ظلم محسوب نشود، مکروه است. مگر در جایی که لازم باشد کفار را هجو کنند.
در حرمت دشنام، حضور مخاطب شرط است؛ چه مخاطب همان فرد مسبوب باشد و چه غیر او. بنابراین اگر انسان در خلوت که مخاطبی ندارد، دشنامی به دیگری بدهد، حرام نیست.
حرمت غیبت به مسلمان اختصاص دارد؛ چه امامی اثناعشری باشد و چه غیر امامی. مگر فرقههایی که محکوم به کفرند؛ مثل غلات و نواصب.
استماع غیبت مطلقا حرام است؛ حتی در موردی که غیبتکردن برای غیبتکننده حرام نیست؛ مثل آنجایی که غیبتکننده مکرَه یا طفل است. اما استماع برای مستمع حرام است.
منبع
تهمت زدن به هیچکس جایز نیست و اگر کافر حربی نباشد باید از او حلیت بگیرد.
منبع
موارد استثنای از حکم حرمت استماع
۱. غیبتکردن از این شخص برای مستمع حلال باشد؛ مثل اینکه مغتاب کسی باشد که فسق علنی کند و غیبتکننده و مستمع، هر دو این مطلب را میدانند. پس همچنانکه برای غیبتکننده حلال است که غیبت او را بکند، برای شنونده هم حلال است که غیبت را بشنود.
۲. در صورت تظلم مظلوم که غیبت جایز است، استماع آن نیز اشکال ندارد.
۳. مستمعْ مکرَه بر استماع است. فرض کنید کسی غیبت میکند، دیگری هم میشنود. اما شنونده در وضعیتی است که نمیتواند از مجلس بلند شود یا رد کند؛ مثلا غیبت کننده، سلطان جائری است که اگر این مستمع رد غیبت کند، یا از مجلس بلند شود، مورد غضب او قرار میگیرد. بنابراین با اکراه مینشیند و میشنود.
پاسخ سوال 2:
امام خمینی:
اگر غیر مستطیع، مصارف حج را قرض کند، مستطیع نمىشود، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را اداء کند. و اگر با آن حج به جا آورد از حجة الاسلام ]حج واجب[کفایت نمىکند.
حضرات آیات خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی و زنجانی می گویند:
هر گاه کسى مقدارى پول قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد، و قدرت پرداخت آن را بدون مشقت بعد از آن داشته باشد، حج بر او واجب خواهد بود.
منبع
پاسخ سوال 3:
حفظ مال واجب است و بهتر است در صورت گم شدن، از تمام تلاشی که فرد می تواند برای پیدا شدن آن انجام دهد، مضایقه نکند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
581 📌
🔸تفسیر به رای
❓سوال:
سلام آیا تفسیر سر خود قران حرام است و اگر این تفسیر گفته شود باید آن را تکذیب کرد.
✅پاسخ:
سلام علیکم
1. تفسیر به رأی به این معنا است که انسان آرا و نظریاتی را به عنوان پیش فرض های تردید ناپذیر مورد قبول قرار داده، سپس به قرآن کریم مراجعه نماید تا بر اساس مفهوم آیات الاهی بر نظریات خود مهر تأیید بزند.
پیامبر اکرم (ص) درباره آن فرمود آنچه را پس از خود بیش از هر چیز نسبت به آن بر امت خود بیمناکم، تفسیر به رأی است.
رسول اکرم (ص) همچنین میفرمایند: "مَنْ فَسَّرَ القرآن بِرَأیه فَلْیتَبوَّأ مقعَده مِنَ النار"؛ کسی که قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر کند، گناهش آتش دوزخ است.
بنابراین تفسیر به رأی، یعنی تفسیر قرآن بر خلاف موازین علم لغت، ادبیات عرب و فهم اهل زبان و تطبیق دادن آن بر پندارها و خیالات باطل و تمایلات شخصی و گروهی.
2. تفکر عبارت است از: سیر درونی یا حرکت از مقدمات به نتیجه و از معلوم به مجهول، و اساس آن علم است. به بیان دیگر؛ تفکر نیرویی است که کارش استنباط و استنتاج براساس معلومات موجود است که به شناخت انسان منجر می شود.
3. استنباط شخصی، یا تفسیر قرآن دانش خاصی است که دارای معیارها و فرمول های خاص خود است و کسی می تواند آیات قرآن را تفسیر کند و از آن استنباط داشته باشد که به آن آگاهی داشته باشد. برای تفسیر قرآن معیارها و قواعدی وجود دارد که بدون آنها نمی توان از قرآن برداشت شخصی نمود که در پاسخ تفصیلی بیان خواهد شد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
582 📌
🔸#حجاب نزد کودک ممیز
❓سوال:
سلام
حجاب زن در برابر کودکانی که خوب و بد را میفهمند چگونه باید باشد؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما را با استفتائی که از محضر امام خامنه ای حفظه الله شده است ، بیان میکنیم:
🔸سوال: آیا زن می تواند در حضور پسر بچه ممیز (پسر بچه ای که خوب و بد را می فهمد) بدون روسری باشد؟
🔰جواب: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
583 📌
پاسخ به مجموعه سوالات یک کاربر:
❓سلام من در برخی نماز ها تقریبا بعد از رکوع تعادلم بهم میخورد و یک قدرم به عقبم میرفتن ایا نماز هایم باطل بوده است
✅ سلام اگر از حالت نماز خارج نشده باشید، اشکالی ندارد.
حکم ذکر در حال حرکت:
هرگاه در موقع قرائت حمد و سوره یا تسبیحات بى اختیار بقدرى حرکت کند که از حال آرام بودن بدن خارج شود و یا مثلًا در میان جمعیّت باشد و به او تنه بزنند و او را حرکت دهند احتیاط واجب آن است که بعد از آرام گرفتن بدن آنچه را در حال حرکت خوانده دوباره بخواند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
584 📌
❓سلام ببخشید من در رکعت سوم نمازم سهوی قنوت خوندم و بعدش فهمیدم در رکعت سوم هستم ایا نمازم باطل بوده است
✅پاسخ:
خیر ، نمازتون صحیح است.
سجده سهو به جا بیارید.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
585 📌
❓سلام آیا گوش دادن به حرفی که واسه ما فایده ندارد حرام است خامنه ای
✅پاسخ: گوش دادن به چیزی که انسان را از خداوند دور کند اشکال دارد. اما حرفهایی که صرفا بی فایده است ، اشکالی ندارد اما بهتر است برنامه بهتری برای زندگی داشته باشیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
586 📌
❓ایا سهوی اصراف کردن گناه است
✅پاسخ: خیر گناه نیست. اما بهتر است انسان نسبت به احکام دینی توجه داشته باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
587 📌
❓ببخشید ایا نگاه کردن به تلویزون یا ترس گناه حرام است؟
✅پاسخ: نگاه کردن به هر تصویر ، فیلم در هر جایی (چه شبکه های داخلی چه خارجی) چه فضای اینترنت و چه گوشی و ... ، اگر با خوف گناه همراه باشد، اشکال دارد و باید احتراز و دوری شود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
588 📌
❓سلام آیا اگر به کسی به گوییم به فلانی سلام برسون ایا صله رحم محقق میشود؟
✅پاسخ:
امام خامنه ای : قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مىباشند، جایز نیست و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مىشود.
آیت الله مکارم:ارحام مختلف هستند. نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
588 📌
#امانت
❓سوال:
سلام بچه ای امانتی را دست من داد که به بلوغ نرسیده بود و من آن رد نزد خود نگه داشتم و آن بچه به آن امانت نیازداشت و من ان را به آن پس دادم ایا کار خلافی کردم
✅پاسخ:
سلام علیکم
خیر. مشکلی نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
589 📌
❓سوال:
ایا عقد رهن فقط در مورد اجاره کاربرد دارد و یا در چیز های دیگر صحیح است و اگر در چیز های دیگر صحیح است آنها چیست
✅پاسخ:
رهن عقدی است که به موجب آن مالی وثیقه دین قرار گیرد و به همین علت گفتهاند که رهن وثیقهای برای طلب مرتهن(طلبکار) است.
و کاربردهای مختلفی دارد که در این صفحه می تونید مطالعه کنید:
کلیک کنید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
590 📌
❓سوال:
سلام...قبول کردم نمازهای مغرب یک سال یکی ازبستگان را که فوت شده بخوانم-نمیدانم نمازهاراصحیح خوانده ام -یانه-باید چه کنم
ایاحقی به گردن من هست؟وبایددوباره بخوانم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
سوره حمد و توحید را برای کسی که به تلفظ صحیح حروف عربی آگاهی دارد بخوانید (مثلا اگر خانم هستید یک خانم مسلط به تجوید قرآنی، و اگر نبود روحانی مسجد یا امام جمعه محل زندگی تون)
اگر تلفظتون درست بوده، از این جهت نمازهایی که خواندید صحیح بوده است.
و اگر اشتباه بوده:
476: اگر بر اثر سهل انگاری و يا لهجهای که انسان به آن تکلم میکند، اشتباهی در قرائت حمد و سوره و يا در اعراب و حرکات کلمات نماز رخ دهد مثلاً کلمه يولَد به جای فتح لام، به کسر لام خوانده شود، نماز چه حکمی دارد؟
ج: اگر عامد باشد نماز باطل است و اگر جاهل مقصر (قادر بر يادگيری) باشد نیز بنابر احتیاط واجب، نماز باطل است، و اگر جاهل قاصر باشد و نمازهای گذشته را با اعتقاد به صحّت، به صورت مذکور خوانده باشد، نمازش محکوم به صحّت است و اعاده و قضا ندارد.
همین حکم در مورد نمازهای استیجاری که خوانده اید ، جاری است.
و اگر سایر اعمال نماز را هم صحیح انجام داده اید، نماز ها از آن جهت صحیح است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🚩 سستی و بی قراری کلید هر بدی!
#امام_باقر علیه السلام:
از سستی و بی قراری بپرهیز ، که این دو ، کلید هر بدی می باشند ، کسی که سستی کند ، حقی را ادا نکند ، و کسی که بی قرار شود ، بر حق صبر نکند .
▪️ شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد ▪️
📚بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (175)
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@pasokhha