577 📌
#وصیت
❓سوال:
سلام ببخشید شرایط وصی باید چی باشه
✅پاسخ:
سلام علیکم
🔰شرایط وصیت
۱. شرایط وصیت کننده
الف) عاقل و بالغ باشد.
ب) از روی اختیار وصیت کند. (مست یا مثلاً مجبور نباشد)
ج) محجور نباشد. (سفیه یا ورشکسته نباشد)
این شرط در زمانی است که وصیت مربوط به مال باشد.
د) قاتل عمدی خودش نباشد. ولی اگر وصیت کند و بعد از آن خودکشی کند، وصیت نافذ است و باید اجرا شود.
نکته:
اگر بچه ده سالهای که خوب و بد را تشخیص میدهد، برای امور خیر وصیت کند، صحیح است؛ مانند وصیت به ساختن مسجد. اگر کسی بعد از وصیت از هوش برود یا مجنون شود، نافذ است.
۲. شرایط کسی که به نفع او وصیت شده (موصیله)
الف) هنگام وصیت زنده باشد یا اگر هنوز به دنیا نیامده، هنگام وصیت در شکم مادر باشد. (اگر چه روح دمیده نشده باشد) به شرط آنکه زنده متولد شود.
ب) بنابر احتیاط مرتد فطری(۶) یا کافر حربی نباشد.
۳. شرایط مال با حق یا کار وصیت شده (موصیله)
الف) وصیت تملیکی:
میبایست دو شرط در آن لحاظ شود.
یک- مال یا حق، قابل انتقال باشد و فرقی نیست که عین باشد یا دین یا منفعت.
دو- دارای منافع حلال عقلایی باشد؛ مثلاً کسی که حق گرفتن وام مسکن را از بانک دارد، اگر طبق مقررات نتواند آن را به دیگری واگذار کند، نمیتواند وصیت کند که این حق، پس از مرگش، به برادر، فرزند یا دیگری برسد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
578 📌
🔸 حدود اطاعت از والدین
❓سوال:
⁉️ اطاعت از پدر و مادر در چه حدی لازم است؟
✅ اگر امر پدر و مادر نسبت به کاری باشد که از نظر شرعی ممنوع نیست، سزاوار است امر ایشان اطاعت شود مگر اینکه اطاعت نکردن موجب اذیت قابل توجه آنها شود که در این صورت نباید با امر آنها مخالفت شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
579 📌
🔸شنیدن ناسزا
❓سوال:
ایا گوش دادن به ناسزا یی که به مومن داده میشود حرام است و اگر این ناسزا به غیر مومن داده شود چه حکمی دارد و
✅ پاسخ:
سلام علیکم
بهتر است در این مواقع اگر قدرت و امکان آرام کردن کسی که ناسزا می گوید وجود دارد، به این کار اقدام کنیم.
و اگر چنین امکان و قدرتی نداریم ، بهتر است در معرض چنین ناسزا گویی نباشیم تا قبح شنیدن آن نیز نشکند.
شنیدن ناسزا برای شنونده حکمی ندارد اما بهتر است خود را در معرض شنیدن ناسزا قرار ندهیم تا روح و جان ما متاثر از این ناسزاگویی نشود.
امام باقر علیه السلام می فرماید:
«با مردم به نیکوترین سخنى که دوست دارید آنان به شما بگویند، سخن گویید، چرا که خداوند از فردى که مؤمنان را لعن مىکند و به آنها ناسزا مىگوید و طعنه مىزند بیزار است، و از ناسزاگوى بىآبرو، و گداى سِمِج نفرت دارد».
« قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ السَّائِلَ الْمُلْحِفَ وَ یُحِبُّ الْحَلِیمَ الْعَفِیفَ الْمُتَعَفِّفَ»؛ بحارالانوار، ج 65، ص 152.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
580 📌
🔸غیبت / حج / گمشده
❓سوال:
1. سلام اگر فکر کنیم که کسی دارد غیبت غیر مومن را میکند و ما گوش دهیم و بعد تهمت از آب در بیاد ایا ما گناه کردیم
2. سلام آیا کسی که حقوق ندارد و توانایی برای حج ندارد باید از بقیه کمک بخواهد
3. ایا پیداکردن وسیله گمشده خودمون واجب شرعی است و جز حق النفس حساب میشود.
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ سوال 1:
حرمت سب و دشنام
سب و دشنام مؤمن، خواه شیعه و خواه غیرشیعه، حرام است. اما سب کافر در صورتیکه ظلم به او باشد، حرام است و اگر ظلم محسوب نشود، مکروه است. مگر در جایی که لازم باشد کفار را هجو کنند.
در حرمت دشنام، حضور مخاطب شرط است؛ چه مخاطب همان فرد مسبوب باشد و چه غیر او. بنابراین اگر انسان در خلوت که مخاطبی ندارد، دشنامی به دیگری بدهد، حرام نیست.
حرمت غیبت به مسلمان اختصاص دارد؛ چه امامی اثناعشری باشد و چه غیر امامی. مگر فرقههایی که محکوم به کفرند؛ مثل غلات و نواصب.
استماع غیبت مطلقا حرام است؛ حتی در موردی که غیبتکردن برای غیبتکننده حرام نیست؛ مثل آنجایی که غیبتکننده مکرَه یا طفل است. اما استماع برای مستمع حرام است.
منبع
تهمت زدن به هیچکس جایز نیست و اگر کافر حربی نباشد باید از او حلیت بگیرد.
منبع
موارد استثنای از حکم حرمت استماع
۱. غیبتکردن از این شخص برای مستمع حلال باشد؛ مثل اینکه مغتاب کسی باشد که فسق علنی کند و غیبتکننده و مستمع، هر دو این مطلب را میدانند. پس همچنانکه برای غیبتکننده حلال است که غیبت او را بکند، برای شنونده هم حلال است که غیبت را بشنود.
۲. در صورت تظلم مظلوم که غیبت جایز است، استماع آن نیز اشکال ندارد.
۳. مستمعْ مکرَه بر استماع است. فرض کنید کسی غیبت میکند، دیگری هم میشنود. اما شنونده در وضعیتی است که نمیتواند از مجلس بلند شود یا رد کند؛ مثلا غیبت کننده، سلطان جائری است که اگر این مستمع رد غیبت کند، یا از مجلس بلند شود، مورد غضب او قرار میگیرد. بنابراین با اکراه مینشیند و میشنود.
پاسخ سوال 2:
امام خمینی:
اگر غیر مستطیع، مصارف حج را قرض کند، مستطیع نمىشود، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را اداء کند. و اگر با آن حج به جا آورد از حجة الاسلام ]حج واجب[کفایت نمىکند.
حضرات آیات خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی و زنجانی می گویند:
هر گاه کسى مقدارى پول قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد، و قدرت پرداخت آن را بدون مشقت بعد از آن داشته باشد، حج بر او واجب خواهد بود.
منبع
پاسخ سوال 3:
حفظ مال واجب است و بهتر است در صورت گم شدن، از تمام تلاشی که فرد می تواند برای پیدا شدن آن انجام دهد، مضایقه نکند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
581 📌
🔸تفسیر به رای
❓سوال:
سلام آیا تفسیر سر خود قران حرام است و اگر این تفسیر گفته شود باید آن را تکذیب کرد.
✅پاسخ:
سلام علیکم
1. تفسیر به رأی به این معنا است که انسان آرا و نظریاتی را به عنوان پیش فرض های تردید ناپذیر مورد قبول قرار داده، سپس به قرآن کریم مراجعه نماید تا بر اساس مفهوم آیات الاهی بر نظریات خود مهر تأیید بزند.
پیامبر اکرم (ص) درباره آن فرمود آنچه را پس از خود بیش از هر چیز نسبت به آن بر امت خود بیمناکم، تفسیر به رأی است.
رسول اکرم (ص) همچنین میفرمایند: "مَنْ فَسَّرَ القرآن بِرَأیه فَلْیتَبوَّأ مقعَده مِنَ النار"؛ کسی که قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر کند، گناهش آتش دوزخ است.
بنابراین تفسیر به رأی، یعنی تفسیر قرآن بر خلاف موازین علم لغت، ادبیات عرب و فهم اهل زبان و تطبیق دادن آن بر پندارها و خیالات باطل و تمایلات شخصی و گروهی.
2. تفکر عبارت است از: سیر درونی یا حرکت از مقدمات به نتیجه و از معلوم به مجهول، و اساس آن علم است. به بیان دیگر؛ تفکر نیرویی است که کارش استنباط و استنتاج براساس معلومات موجود است که به شناخت انسان منجر می شود.
3. استنباط شخصی، یا تفسیر قرآن دانش خاصی است که دارای معیارها و فرمول های خاص خود است و کسی می تواند آیات قرآن را تفسیر کند و از آن استنباط داشته باشد که به آن آگاهی داشته باشد. برای تفسیر قرآن معیارها و قواعدی وجود دارد که بدون آنها نمی توان از قرآن برداشت شخصی نمود که در پاسخ تفصیلی بیان خواهد شد.
منبع و مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
582 📌
🔸#حجاب نزد کودک ممیز
❓سوال:
سلام
حجاب زن در برابر کودکانی که خوب و بد را میفهمند چگونه باید باشد؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما را با استفتائی که از محضر امام خامنه ای حفظه الله شده است ، بیان میکنیم:
🔸سوال: آیا زن می تواند در حضور پسر بچه ممیز (پسر بچه ای که خوب و بد را می فهمد) بدون روسری باشد؟
🔰جواب: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
583 📌
پاسخ به مجموعه سوالات یک کاربر:
❓سلام من در برخی نماز ها تقریبا بعد از رکوع تعادلم بهم میخورد و یک قدرم به عقبم میرفتن ایا نماز هایم باطل بوده است
✅ سلام اگر از حالت نماز خارج نشده باشید، اشکالی ندارد.
حکم ذکر در حال حرکت:
هرگاه در موقع قرائت حمد و سوره یا تسبیحات بى اختیار بقدرى حرکت کند که از حال آرام بودن بدن خارج شود و یا مثلًا در میان جمعیّت باشد و به او تنه بزنند و او را حرکت دهند احتیاط واجب آن است که بعد از آرام گرفتن بدن آنچه را در حال حرکت خوانده دوباره بخواند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
584 📌
❓سلام ببخشید من در رکعت سوم نمازم سهوی قنوت خوندم و بعدش فهمیدم در رکعت سوم هستم ایا نمازم باطل بوده است
✅پاسخ:
خیر ، نمازتون صحیح است.
سجده سهو به جا بیارید.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
585 📌
❓سلام آیا گوش دادن به حرفی که واسه ما فایده ندارد حرام است خامنه ای
✅پاسخ: گوش دادن به چیزی که انسان را از خداوند دور کند اشکال دارد. اما حرفهایی که صرفا بی فایده است ، اشکالی ندارد اما بهتر است برنامه بهتری برای زندگی داشته باشیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
586 📌
❓ایا سهوی اصراف کردن گناه است
✅پاسخ: خیر گناه نیست. اما بهتر است انسان نسبت به احکام دینی توجه داشته باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
587 📌
❓ببخشید ایا نگاه کردن به تلویزون یا ترس گناه حرام است؟
✅پاسخ: نگاه کردن به هر تصویر ، فیلم در هر جایی (چه شبکه های داخلی چه خارجی) چه فضای اینترنت و چه گوشی و ... ، اگر با خوف گناه همراه باشد، اشکال دارد و باید احتراز و دوری شود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
588 📌
❓سلام آیا اگر به کسی به گوییم به فلانی سلام برسون ایا صله رحم محقق میشود؟
✅پاسخ:
امام خامنه ای : قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مىباشند، جایز نیست و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مىشود.
آیت الله مکارم:ارحام مختلف هستند. نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
588 📌
#امانت
❓سوال:
سلام بچه ای امانتی را دست من داد که به بلوغ نرسیده بود و من آن رد نزد خود نگه داشتم و آن بچه به آن امانت نیازداشت و من ان را به آن پس دادم ایا کار خلافی کردم
✅پاسخ:
سلام علیکم
خیر. مشکلی نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
589 📌
❓سوال:
ایا عقد رهن فقط در مورد اجاره کاربرد دارد و یا در چیز های دیگر صحیح است و اگر در چیز های دیگر صحیح است آنها چیست
✅پاسخ:
رهن عقدی است که به موجب آن مالی وثیقه دین قرار گیرد و به همین علت گفتهاند که رهن وثیقهای برای طلب مرتهن(طلبکار) است.
و کاربردهای مختلفی دارد که در این صفحه می تونید مطالعه کنید:
کلیک کنید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
590 📌
❓سوال:
سلام...قبول کردم نمازهای مغرب یک سال یکی ازبستگان را که فوت شده بخوانم-نمیدانم نمازهاراصحیح خوانده ام -یانه-باید چه کنم
ایاحقی به گردن من هست؟وبایددوباره بخوانم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
سوره حمد و توحید را برای کسی که به تلفظ صحیح حروف عربی آگاهی دارد بخوانید (مثلا اگر خانم هستید یک خانم مسلط به تجوید قرآنی، و اگر نبود روحانی مسجد یا امام جمعه محل زندگی تون)
اگر تلفظتون درست بوده، از این جهت نمازهایی که خواندید صحیح بوده است.
و اگر اشتباه بوده:
476: اگر بر اثر سهل انگاری و يا لهجهای که انسان به آن تکلم میکند، اشتباهی در قرائت حمد و سوره و يا در اعراب و حرکات کلمات نماز رخ دهد مثلاً کلمه يولَد به جای فتح لام، به کسر لام خوانده شود، نماز چه حکمی دارد؟
ج: اگر عامد باشد نماز باطل است و اگر جاهل مقصر (قادر بر يادگيری) باشد نیز بنابر احتیاط واجب، نماز باطل است، و اگر جاهل قاصر باشد و نمازهای گذشته را با اعتقاد به صحّت، به صورت مذکور خوانده باشد، نمازش محکوم به صحّت است و اعاده و قضا ندارد.
همین حکم در مورد نمازهای استیجاری که خوانده اید ، جاری است.
و اگر سایر اعمال نماز را هم صحیح انجام داده اید، نماز ها از آن جهت صحیح است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🚩 سستی و بی قراری کلید هر بدی!
#امام_باقر علیه السلام:
از سستی و بی قراری بپرهیز ، که این دو ، کلید هر بدی می باشند ، کسی که سستی کند ، حقی را ادا نکند ، و کسی که بی قرار شود ، بر حق صبر نکند .
▪️ شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد ▪️
📚بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (175)
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@pasokhha
🚩 کاری که حرص با ما میکنه !
#امام_باقر علیه السلام:
شخص حریص به دنیا مانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم به دور خود می تند ، راه بیرون شدنش را دورتر و مشکل تر می کند ، تا اینکه از غم و اندوه بمیرد .
▪️ شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد ▪️
📚کافی ، ج 2 ، ص (316)
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@mawezah_ir
@pasokhha
591 📌
❓سوال:
سلام آیا کوچک شمردن گناه خودش گناه محسوب میشود
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله، امام علی علیه السلام میفرماید:
بزرگترین گناهان در نزد خداوند، گناهی است که نزد صاحب آن کوچک باشد. (غررالحکم)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
592 📌
❓سوال:
و آیا مقدمه گناه را فراهم کردن خود نیز گناه محسوب میشود؟
✅پاسخ:
بله، مقدمه گناه هم حرام و گناه است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
593 📌
❓سوال:
و آیا باید قوانین موسسات و ادارات و حتی شبکه های اجتماعی و گروه های مجازی را رعایت کرد
✅پاسخ:
قوانین موسسات و ادارات باید رعایت شود.
قوانین شبکه های اجتماعی نیز باید رعایت شود.
قوانین گروه های مجازی نیز باید مراعات شود.
چون همه اینها قراردادهایی هستند که با ورود به این گروه ها و موسسات و شبکه ها، آن قوانین را پذیرفته ایم .
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
594 📌
❓سوال:
سلام آیا کلا کار با فضای مجازی با ترس گناه حرام است؟
✅پاسخ:
اگر این ترس مبنای عاقلانه دارد به این معنا که برای آن شخص ورود به فضای مجازی با افتادن در مسیر گناه مساوی است و این خطر را حس میکند، باید احتراز کند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
595 📌
❓سوال:
سلام خمس رو باید با قمری حساب کرد یا شمسی؟
✅پاسخ : از استفتائات رهبری:
س 1000: آیا سال خمسی باید شمسی باشد یا قمری؟
ج: مکلّف در اين مورد مخيّر است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
597 📌
#نرخ_نماز_روزه
❓سوال:
سلام علیکم خدمت کارشناس محترم
هزینه نماز قضای اموات چقدر هستش
✅پاسخ:
سلام علیکم
نرخ نماز و روزه و سایر اعمالی که می توان بصورت مالی انجام داد در سال 1400:
مبالغ به ریال است:
یک سال نماز قضا ۳۰،۰۰۰،۰۰۰
یک ماه روزه قضا ۲۰،۰۰۰،۰۰۰
کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۳،۰۰۰،۰۰۰
کفاره یک روز قضای روزه عذر ۵۰،۰۰۰
فطریه برای هر نفر ۲۰۰،۰۰۰
کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر) ۳،۰۰۰،۰۰۰
کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر) ۵۰۰،۰۰۰
یک دوره ختم قرآن ۵،۰۰۰،۰۰۰
هر مورد قربانی ۳۰،۰۰۰،۰۰۰
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
598 📌
#حدیث_جابر
❓سوال:
میخواستم بدونم حدیث جابر سندش موثق هست یا نه
✅پاسخ:
سلام علیکم
ظاهرا دو عنوان مشهور وجود دارد
حدیث لوح
حدیث جابر
که در هر دو، جابر بن عبدالله انصاری از راویان اصلی است. و هر دو نیز معتبر است.
در مورد حدیث لوح نیز که از نظر مضمون شبیه حدیث جابر است نیز به عنوان راوی قابل اعتماد از جابر بن عبد الله انصاری یاد شده است.
منبع
منبع
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 #لقاح آزمایشگاهی
⁉️ الف) آیا لقاح آزمایشگاهی در صورتی که اسپرم و تخمک از زن و شوهر شرعی باشد، جایز است؟
ب) بر فرض جواز، آیا جایز است این کار توسط پزشکان اجنبی صورت بگیرد؟ و آیا فرزندی که از این طریق به دنیا می آید ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند؟
ج) بر فرض که عمل مذکور فی نفسه جایز نباشد، آیا موردی که نجات زندگی زناشویی متوقف بر آن باشد، از حکم عدم جواز استثنا می شود؟
✅ الف) عمل مذکور فی نفسه اشکال ندارد ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود.
ب) کودکی که از این طریق متولد می شود ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند.
ج) گفته شد که عمل مذکور فی نفسه جایز است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🚩بیشترین بخشش الهی در روز عرفه
پیامبر صلی الله علیه و آله:
ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللّه ُ فِیهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ
خداوند در هیچ روزی به اندازه روز #عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمی رهاند.
📚صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۰۷
@mawezah_ir
@pasokhha
@sireyealavi
🌺بر پیکر عالم وجود جان آمد
🌺صد شکر که امتحان به پایان آمد
🌺از لطف خداوند خلیل الرحمن
🌺یک عید بزرگ به نام قربان آمد
💖عید سعید قربان مبارک💖
😍 عیدتون مبارک😍
◀️دهم ماه ذیالحجه روز عید قربان و از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (علیه السلام) در برابر پروردگار خویش است. قربانی کردن بهمعنای گذشت و ایثار است و نمادی است از قربانی فرزند ازسوی پدر؛ یعنی قربانی شدن اسماعیل توسط حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای خداوند. در این روز رحمت خاص الهی در پرتو فضائل معنوی و انسانی که آموزههای وحیانی در اعمال عید قربان تدارک دیده اند شامل حال مسلمین میشود.
💖فضیلت عید قربان💖
◀️روز عید قربان مانند عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است و در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته میشود.
💠عید قربان نزد اهل بیت (علیهمالسلام) به اندازهای اهمیت دارد که نماز آن را از واجبات معرفی کردند و فرمودند: «صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» (استبصار، ج ۱، ص ۴۴۳)
🛑 اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر (علیه السلام) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمیدانند.
#عرفه
#عید_قربان
599 📌
#جهل_به_موضوع
❓سوال:
سلام آیا در صورت جهل به موضوع واجب است که آن را بدانیم خامنه ای
✅پاسخ:
سلام علیکم
در واقع موضوع حکم، خود مکلف است و این نیاز به دانستن و ندانستن ندارد. مکلفی که درگیر مسائلی می شود و باید نسبت به آن مسائل حکم خود را بداند که چه عملی باید انجام بدهد. مجموع مکلف و مسائلی که با آنها درگیر می شود موضوع حکم است. و این چیزی است که انسان به آن اگاهی دارد.
تعریف
موضوع حکم، مجموع چیزهایی است که فعلیت حکم مجعول بر آنها توقف دارد؛ برای مثال، فعلیت وجوب حج، بر وجود مکلف مستطیع متوقف است؛ بنابراین مکلف مستطیع، موضوع حکم وجوب حج است.
بیان دیگر
به بیان دیگر، موضوع حکم، مکلفی است که شرایط عامه تکلیف و شرایط خاص آن حکم و تکلیف خاص را دارد و بعد از آن، حکم در حق او جعل شده و فعلیت یافته است؛ یعنی فرض شده که فعل خارجی را که طلب یا زجر مولا به آن تعلق گرفته است انجام میدهد و یا ترک مینماید؛ پس مکلفی که شرایط تکلیف، هم چون عقل، بلوغ و غیره را دارا است و طلب فعل یا ترک آن از او خواسته شده، موضوع تکلیف به شمار میآید.
در مثال بالا، به فعل حج که وجوب به آن تعلق گرفته، متعلق تکلیف، و به شخص عاقل و بالغ و مستطیع که انجام این کار از او خواسته شده، هر چند هنگام خطاب مولا حاضر نباشد (وجودش مفروض گرفته شده باشد) «موضوع حکم» گفته میشود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
600 📌
#برق_دزدی
❓سوال:
سلام، اگر کسی از سیم اصلی برق بکشه به غیر از کنتور، یعنی برق دزدی،،، که البته خودش با توجیهاتش قبول نداره،،، میگه اداره برق به خاطر این که بهشون کنتور بدن در حین ساختن ساختمون شون ۳۰ ۴۰ میلیون از ما پول گرفت بابت تعویض کابلا، تا ۲۰۰ متر پولشو از ما گرفت و یه تونل زدن به عرض یه خیابون سی متری از داخل پادگان ،،، حالا این کار من حلاله، دولت به من بدهکاره و ....
سوال: تکلیف منی که با ایشون رفت و آمد دارم از نظر شرعی چیه؟ منم از حروم استفاده میکنم؟ البته پول برق هم میدن یعنی کنتور هم دارن ولی در کنارش ...😔 تکلیف ما در مورد رفت و آمد با ایشان چیه؟
آقای سیستانی.
✅پاسخ:
سلام علیکم
طبق فتوای آیت الله سیستانی، هر عملی که مخالف قوانین و مقررات باشه، چه در کشور غیر اسلامی و چه در کشور اسلامی مورد قبول نیست و تضییع حقوق مردم و استفاده از بیت المال حرام است.
و برای اینکه مدیون نباشید طبق فتوای مراجع ، ان مقداری که میدانید سهم شما از برق می شود، به اداره برق پرداخت کنید یا اگر نمی توانید به فقیر متدین بدهید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
پول آن مقدار که خود استفاده کرده به اداره برق بدهد و اگر امکان دادن آن مبلغ به آن اداره نیست به فقیر متدین صدقه بدهد.
#منبع
به این سوالات و پاسخهایی که از سایت آیت الله سیستانی است دقت کنید:
پرسش: آیا مخالفت با قوانین و مقررات جایز است؟
پاسخ: مخالفت با قوانین دولت در چند مورد جایز نیست:
۱- در مورد تصرف در اموال دولت مانند گرفتن حقوق کامل با تخلف از حضور تمام وقت رسمی.
۲- در صورت مخالفت با مقتضای عقد یا شرطی که شرعا نافذ باشد یا با تنفیذ حاکم شرع نافذ شده باشد مانند شروطی که ضمن معامله است ومخالف حکم شرع نیست.
۳- اگر موجب اخلال در نظام جامعه باشد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی.
۴- اگر مستلزم مفسده مهمی باشد که شرع به ان راضی نیست مثلا اگر مستلزم هتک اسلام یا مسلمین یا مذهب تشیع یا پیروان ان باشد یا موجب زیان رساندن به نفوس محترم باشد ومانند انها.
واما اگر مخالفت با قوانین دولت مستلزم هیچ کدام از این امور وامثال انها نباشد پس اگر مخالف شرع باشد ارزش واعتباری ندارد اما اگر مخالف شرع نباشد معظم له اجازه ان را نمی دهند ودر این صورت رجوع به فقیهی دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است.
پرسش: در کشورهای غیر اسلامی، می توان کنتورهای آب و برق و یا گاز را دستکاری کرد و احیانا از کار باز داشت؟
پاسخ: چنین کاری جایز نیست.
مطالعه حکم دستکاری کنتور آب و برق و گاز طبق فتوای مراجع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
601 📌
#دعا
❓سوال:
سلام .چرادردعاها میگیم خدایا همه مریضا روشفا بده...همه اسیرا رو نجات بده...همه فقیرا روبی نیاز کن
چرا میگیم همه؟؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
دعا برای دیگران سفارش جدی دین اسلام است که در کلام اهلبیت علیهم السلام مشاهده می شود.
ضمن اینکه دعایی که ما برای همه می کنیم شامل مشرک و کافر نمی شود:
🔺در قرآن خطاب به پیغمبر اکرم است: «ما کانَ لِلنَّبِیِ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِکِینَ وَ لَوْ کانُوا أُولِی قُرْبى»، یعنی بر پیامبر و کسانی که ایمان آوردهاند، سزاوار نیست که برای مشرکین بعد از اینکه معلوم شد مشرکند، دعای خیر کنند.
🔺امّا برای کافر این را میگوید: «اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین»، هر دو در سوره توبه است. به پیغمبر میگوید: اگر برای اینها استغفار کنی یا طلب آمرزش نکنی، برای اینها مساوی است. حتی اگر هفتاد بار برایشان طلب آمرزش کنی، هیچ فایدهای ندارد. اینها آمرزیده نمیشوند، چون به خداوند و رسولش کفر ورزیدند. خداوند گروه فاسق را هدایت نمیکند. در اینجا آیه اول در مورد مشرکین بود و آیه دوم در مورد کافران.
🔸امام باقر (علیه السلام): سریعترین دعا برای اجابت دعابرای برادر دینی است که هم دعا در غیاب او باشد و هم اول برای او دعا کند. در این صورت فرشتهای که بر او گمارده شده، به این دعا آمین گوید و به دعا کننده گوید برای تو باد دوبرابرش.
اَسرعُ الدعاءِ نُجحا للاجابة، دعاءُ الاخ لاخیه بظهرِ الغیب یَبدا بالدعاء لاخیه فیقول له ملکٌ موکلٌ به آمین ولک مِثلاه.
🔸امام صادق (علیه السلام): دعای مومن در حق مۆمن بلا را از او دور میکند و روزیش را زیاد میگرداند.
دعاءُ المومن للمومن یدفع عنه البلا و یُدِرُّ علیه الرزق.
🔸از پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله) نقل است که حضرت فرمودند:
اگر کسی برای مۆمنین و مۆمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مۆمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق میکند، برای او سه چیز در نظر میگیرد؛ برایش حسنه مینویسد و از گناهانش میکاهد و بر مقامش میافزاید.
«مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَاتِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ مُۆْمِنٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً»؛
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
602 📌
#وضو
❓سوال:
سلام من در موضو گرفتن دستم سهوی رفت زیر اب ایا وضو من باطل است .
مرجع : آیت الله خامنه ای
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر آب وضو غالب بر آن آب باشد، وضو صحیح است و آبی که با آن مسح می کشید باید از آب وضو باشد.
در غیر اینصورت باطل است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
603 📌
❓سوال:
اگر کسی سلام کند و طرف مقابل حواسش نباشد و سلامدنکند گناه کرده است
و آیا واجب است بعدا دوباره سلام کند
✅پاسخ:
کسی که متوجه سلام نشده است، تکلیفی ندارد.
سلام کردن واجب نیست.
کسی که سلام می کند و پاسخ دهنده ای ندارد، خودش به خودش پاسخ سلامتش را بدهد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
604 📌
❓سوال:
و آیا نگاه کردن سهوی به موی نامحرم گناه است . همچنین ایا نگاه کردن به تتوی زن نامحرم در تلویزیون گناه است و همچنین ارایش و زیور آلات او.
✅پاسخ:
وقتی که بی اختیار کسی نگاهش به نامحرم می افتد، تا این لحظه گناهی بر او نیست و باید سریع چشم خود را برگرداند.
اما اگر نگاهش را بر ندارد و ادامه بدهد، گناه و معصیت است.
نگاه کردن به زنان و زیور و آرایش آنان در هر جا و هر صورتی اگر با قصد لذت و یا ریبه باشد، حرام است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 اطعام 10هزارنفری در #عید_غدیر 🚩
🔰امام صادق(ع) فرمود: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)
💎به مناسبت عید بزرگ غدیر سال 1400
مرکز احیاء موعظه حسنه در کنار هیئت محبان الحسین علیه السلام شهر بم
اقدام به #اطعام_10000_نفری (به فقرا و مساکین) نموده است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
❇️جهت مشارکت :
شماره کارت تجارت
5859-8310-6045-4542
به نام مهدی مهدوی
لطفا بعد از واریز، به آیدی (@mahdavi59) در ایتا اطلاع دهید.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💞 دوستانت رو به ڪانال همسرانه حــواے آدم دعوت کن 🌱↙️
❤️ @havayeadam 💚💕
605 📌
❓سوال:
سلام آیامتوجه نشدن کار گناه طرف و نهی از منکر نکردن گناه است
✅ پاسخ:
سلام علیکم
کسی که چنین چیزی را متوجه نشده است، تکلیفی ندارد.
ضمن اینکه تجسس برای فهمیدن گناه دیگران حرام است.
606 📌
❓سوال:
و اگر فردی سهوا معامله باطلی انجام دهد حکمش چیست
✅ پاسخ:
باید دید دقیقا چه اتفاقی افتاده است اما
شاید معامله بصورت بیع یعنی خرید و فروش منعقد نشود، اما اگر هر دو طرف از مبادله راضی بودند، معاطات محسوب می شود و تصرف جایز است.
607 📌
❓سوال:
سلام اگه کسی نسبت حیوان به فردی بدهد باید برود از آن طرف استغفار کند. خامنه ای
✅ پاسخ:
سلام، انسان در برابر توهین به دیگران باید توبه و استغفار کرده و طلب حلالیت کند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🌸🌹
💠 آداب #عید_غدیر از زبان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
#فقط_به_عشق_علی
@mawezah_ir
@sireyealavi
@pasokhha
608 📌
#خمس #طلا #رکات
❓سوال:
سلام و احترام . در مورد خمس و زکاتی که به طلا و سکه تعلق می گیره راهنمایی بفرمایید لطفا . بنده یک دختر مجردم و مقدار کمی طلا و سکه جهت سرمایه اندوخته م . اقای مکارم
پس انداز چندانی ندارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما از سایت آیت الله مکارم شیرازی:
شرایط اختصاصی زکات طلا و نقره
پرسش : آیا در طلا و نقره علاوه بر شرایط عمومی زکات، شرایط خاصی دیگری لازم می باشد؟
پاسخ : در زكات طلا و نقره علاوه بر شرايط عامّه وجوب زکات، دو شرط اختصاصی دیگر لازم می باشد: یکی آنكه طلا و نقره به صورت «سکّه» باشد و معامله با آن رواج داشته باشد، بنابراين سكّه هايى كه رواج معامله ندارد زكات به آن تعلّق نمى گيرد. و دوّم آنكه انسان يك سال تمام مالك مقدار نصاب باشد و اگر وارد ماه دوازدهم شود احتياط مستحب آن است كه زكات آن را بدهد، امّا اگر قبل از گذشتن يازده ماه آن رابفروشد، يا از نصاب بيفتد، يا در اختيار او نباشد، زكات به آن تعلّق نمى گيرد؛ همچنين اگر آن را با چيز ديگرى عوض نمايد، يا آنها را آب كند و از صورت سكّه خارج سازد، امّا اگر سكّه هاى طلا و نقره را به سكّه هاى طلا و نقره ديگرى عوض كند احتياط واجب آن است كه زكات آن را بپردازد.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
مرکز پاسخگویی به سوالات و شبهات موعظه:
#عید_غدیر رو به همه همراهان تبریک میگوییم