•┈┈••✾❀🍃🖤🍃❀✾••┈┈•
شد عزای باب مظلومت
بیا #یابن_الحسن
#شهادت_امام_حسن_عسکری علیه السلام رو به امام زمان عج و همه دوستداران حضرت تسلیت عرض میکنیم
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید تفرقه یا عیدالزهرا؟! مراسمی که هیچ مبنای روایی و تاریخی و عقلی و شرعی ندارد. این مراسم تفرقه افکن ، در ایام هفته وحدت ، توسط دشمنان دانا و دوستان جاهل ترویج میشود. شیعیان مواظب باشند تا ناخواسته و ناآگاهانه در زمین دشمن بازی نکنند!!!
#عید_الزهرا
#عید_بیعت
رضایت #امام_زمان عج هست یا خیر!
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: به چه شکهایی نباید اعتنا کرد ؟
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
645 📌
❓سوال:
سلام وقتتون بخیر
تو احکام هست که برای وضو برای نماز های واجب نباید صورت چرب باشه
خوب چربی هر صورتی وجود داره اما من صورتم یکم بیشتر چربه و هر بار موقع وضو چه ظهر چه صبح چه شب صورتم رو با شامپو میشورم
آیا اشکال ندارع که هر بار نشورم و وضو بگیرم ؟
چون برای خودم هم دشوار هست همیشه هربار صورتم رو بشورم
مرجع تقلید:رهبری
✅پاسخ:
سلام علیکم
در پاسخ شما ، پرسش و پاسخ زیر مفید است:
آیا چربی طبیعی روی پوست که مانع رسیدن آب به قسمتی از بدن می شود را در هنگام غسل کردن باید با صابون بر طرف کرد؟
پرسش
آیا چربی طبیعی روی پوست که مانع رسیدن آب به قسمتی از بدن می شود را در هنگام غسل کردن باید با صابون بر طرف کرد؟ من مقلد آیت الله العظمی خامنه ای هستم
پاسخ اجمالی
بطور کلی کسی که می خواهد غسل کند باید چیزى را که مانع رسیدن آب به بدن است، برطرف کند و اگر پیش از آن که یقین کند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است.[1]
مقام معظم رهبری در خصوص چربی های طبیعی و این سؤال که آیا چربیهائى که به طور طبیعى در مو و صورت به وجود مىآیند، مانع محسوب مىشوند؟، پاسخ فرموده اند: مانع محسوب نمىشود، مگر آن که به حدّى باشد که مانع از رسیدن آب به پوست و مو گردد[2].
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 222، مسأله 377.
[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 200، س 104
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
646 📌
❓ سوال:
سلام شبتون بخیر
ایا ادرار حین غسل غسل را باطل میکند
مرجع رهبری
✅ پاسخ:
سلام علیکم
مبطلات غسل
پرسش ۱۱۷ . در صورتى كه قبل از غسل جنابت، يكى از مبطلات وضو از انسان سر زند، آيا بايد بعد از غسل، وضو نيز بگيرد؟
همه مراجع: خير، بعد از غسل جنابت، نبايد براى نماز وضو بگيرد.
پرسش ۱۱۸ . آيا بعد از غسل، خارج شدن بول و باد معده آن را باطل مى كند؟
همه مراجع: خير، غسل باطل نمى شود؛ ولى بايد براى نماز وضو بگيرد. [۲]
پرسش ۱۱۹ . اگر در اثناى غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و…) خارج شود، آيا غسل صحيح است؟
آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود و آن را تمام كند؛ ولى بهتر (احتياط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۳]
آية اللّه بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده)، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۴]
آية اللّه تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۵]
آية اللّه سيستانى: غسل باطل نمى شود؛ ولى بنابر احتياط واجب بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد.[۶]
آية اللّه مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۷]
آية اللّه وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۸]
[۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۱؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۹۲ و خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۸.
[۲]. العروة الوثقى، فصل فى مستحبات غسل الجنابه، م ۱۰.
[۳]. امام، تحرير الوسيلة، ج ۱، واجبات الغسل، م ۱۹؛ توضيح المسائل مراجع، م ۳۸۶ ؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۵ و نورى، توضيح المسائل، م ۳۸۷ و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م ۸.
[۴]. وسيله النجاة، ج ۱، م ۲۱۸.
[۵]. منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۰۴.
[۶]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۸۶
[۷]. همان، م ۳۸۶.
[۸]. توضيح المسائل، م ۳۹۲. (احكام وضو غسل و تيميم، پرسمان).
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
🔸 توهین به مقدسات مذاهب
⁉️ لعن و نفرین کردن نسبت به مقدسات یا بزرگان دیگر مذاهب، در سخنرانی یا مداحی ها چه حکمی دارد؟
✅ هر گونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان گردد شرعا حرام اکید است.
#عید_بیعت
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
647📌
❓سوال:
سلام وقتتون بخیر و پربرکت
بعد از حجامت تا ۲۴ ساعت نباید جای زخم رو بشوریم، تکلیف نمازها چی میشه؟
مشکلی نداره که جای حجامت نجس شده؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
تطهیر بعد از حجامت
س۲. آیا بعد از حجامت باید بدن را برای نماز خواندن تطهیر کرد؟
ج. تا زمانی که آب برای محل حجامت ضرر دارد نماز خواندن با آن مانعی ندارد، اما اگر اطراف محل حجامت یا لباسش نجس شده است باید تطهیر نماید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
🔸 برگرداندن نیت
✅ اگر به نیّت نماز ظهر مشغول نماز شود و بین نماز یادش بیاید که قبلاً نماز ظهر را خوانده است، نمیتواند نیت را به نماز عصر برگرداند، بلکه باید این نماز را رها کند و نماز عصر را بخواند. همچنین است اگر مشغول خواندن نماز مغرب شود و در بین نماز متوجه شود که آن را خوانده است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۱
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
648📌
❓سوال:
سلام وقتتون بخیر
گوش دادن به صدای آواز زن برای مرد و برای زن هردو حرام هست ؟
مرجع تقلید رهبری
✅پاسخ:
سلام علیکم
س 1143: خواندن بهصورت غنا توسط هر یک از مرد یا زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقی باشد و یا نباشد، چه حکمی دارد؟
ج: غنا حرام است و خواندن بهصورت غنا و گوشدادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و بهطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.
س 1146: گوشدادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه میخواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
ج: اگر صدای زن بهصورت غنا نباشد و گوشدادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسدهای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.
س 1154: اجرای کنسرت توسط زن برای زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمی دارد؟
ج: اگر اجرای کنسرت بهصورت ترجیع لهوی (غنا) باشد و یا موسیقی که نواخته میشود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه باشد، حرام است.
س 1156: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟
ج: گوشدادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمیکند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب میشود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمیباشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب بهطور مطلق است.
س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى كه از لحاظ شعر و موسيقى لهو و لغو نباشد چه حكمى دارد؟
ج) اگر آواز زنان بگونهاى باشد كه مهيج شهوت گردد و يا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جايز نيست گوش كند.
س: تشخيص غنا و موسيقى حلال از حرام براى اينجانب مشكل است تكليف چيست؟
ج) تشخيص غنا و موسيقى لهوىِ حرام، با نظر عرفى شخص مکلّف است.
س: اگر در موردى صداى زن مصداق غنا نباشد گوش دادن آن چه حكمى دارد؟
ج) در حرمت غنا فرقى بين اين که مغنّى زن باشد يا مرد نيست و شنيدن صداى زن اگر غنا نباشد، حرمت شرعى ندارد مگر آن که به قصد ريبه يا موجب ترتّب مفسده باشد ولى شنيدن خوانندگى زن که غالباً مشتمل بر مفسده است جايز نيست.
س: آيا مداحى براى بانوان جايز است؟
ج) مداحى زن در جايى که مىداند نامحرم صداى او را مىشنود اگر موجب جلب توجه و تهييج نامحرم و يا مفسده ديگرى گردد، جايز نيست.
س: خواهشمند است حكم آوازخوانى زنان در مجالس عروسى (غنا در شب زفاف) را بيان فرماييد.
ج) در غنا و موسيقى حرام (كه عبارت است از آواز لهوى مضلّ عن سبيل الله) فرقى بين عروسى و غير آن نيست.
س. آواز زن برای شوهر خود چه حکمی دارد؟
ج. آواز خواندن زن برای شوهر اشکال ندارد مگر اینکه غناء یا همراه با موسیقی حرام باشد.
س. آیا مرد میتواند به تک خوانی زن گوش دهد؟
ج. گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست.
منبــــــــع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
649📌
❓سوال:
با عرض سلام و خداقوت
شخصی که در سن حدود ۲۸ سالگی شاید کمتر به این نتیجه رسیده که حضرت امام خامنهای مدظله العالی رو مرجع خودشون قرار بدن، و با توجه به اینکه از طریق گوگل و تحقیق متوجه شدن که می تونن مرجع رو تغییر بدن، طبق احکامی که خونده بودن، و این کارو انجام دادن. آیت الله مکارم مرجع شون بوده .
چند وقت پیش شنیدن که شخصی هم می خواسته مرجع رو تغییر بده، و در تماس تلفنی با روحانی ای گفتن باید از مرجع خودتون اجازع بگیرید برای عدول
ایا این درسته ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
احکام عدول از مرجع تقلید طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی رو کامل بخونید:
«عدول»، يعنى تغيير تقليد از مجتهدى به مجتهد ديگر، جايز نيست بنابر احتياط واجب، مگر آنكه مجتهد دوم اعلم باشد؛ و اگر بدون تحقيق عدول كرده بايد بازگردد.(1)
عدول از مجتهدى به مجتهد ديگر به سه صورت تصور می شود:
1. هر دو مجتهد از جهت علم مساوی باشند. طبق این فرض عدول بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
برخی حکم این فرض را منوط به عمل به فتوای مجتهد اول و عدم آن کرده اند، به این معنی که اگر به فتوای مرجع تقلید اول عمل کرده باشد عدول جایز نیست ولی اگر به آن عمل نکرده باشد می توان عدول کرد. این تفصیل در صورتی است که تقلید را به معنی «استناد به فتوای مجتهد در مقام عمل» معنی کنیم، اما اگر تقلید را «التزام به قول مجتهد» بدانیم با انتخاب یک مجتهد برای تقلید، عدول از او جایز نیست چه به فتوای او عمل کرده باشد چه نباشد.(2)
این دو فرض در صورتی مطرح می شود که دلیل عدول یا عدم آن متوقف بر موارد مورد اتفاق و اجماع فقها و عنوان سخن شان درباره لفظ تقلید باشد، اما طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی(مدظله) دلیل عدول یا عدم آن متوقف بر موارد مورد اتفاق و اجماع فقها که مشتمل بر لفظ تقلید است نمی باشد و تفسیری که از لفظ تقلید می شود در آنها تاثیری ندارد؛ لذا تقلید را به هر معنی لحاظ کنیم عدول از مجتهد جز در صورتی که مجتهد دوم اعلم باشد جایز نیست.(3)
2. مجتهد اول از مجتهد دوم اعلم باشد. طبق این فرض عدول مطلقا جایز نیست.
3. مجتهد دوم از مجتهد اول اعلم باشد. در این فرض عدول جایز، بلکه طبق نظر غالب فقها عدول واجب می باشد؛ لکن باید علم به اعلم بودن مجتهد دوم حاصل شود و بدون تحقیق و با ظن و گمان نمی توان عدول کرد و اگر عدول كرده بايد بازگردد.(4)
همچنین در صورتی که مجتهدی برخی شرایط مرجعیّت - مانند عدالت، عقل و... - و شایستگی تقلید را از دست داده باشد، باید به مجتهد جامع الشرایط رجوع کرد. اگر مجتهد نیز احساس كند كه شرايط مرجعيّت يا اجتهاد را از دست داده لازم است اعلام کند.(5)
ضمنا در جايى كه مجتهد صريحاً فتوا ندارد، بلكه مى گويد احتياط آن است كه فلان گونه عمل شود، اين احتياط را «احتياط واجب» مى گويند؛ و مقلّد يا بايد به آن عمل كند و يا به مجتهد مساوى يا مجتهدى كه بعد از مرجع تقليد فرد، اعلم از ديگر مجتهدان باشد مراجعه نمايد. ولى اگر فتواى صريحى داده، مثلًا گفته اقامه براى نماز مستحب است، سپس گفته احتياط آن است كه ترك نشود، اين را «احتياط مستحب» مى گويند و مقلّد مى تواند به آن عمل كند يا نكند و عدول به مجتهد دیگر جایز نیست. و در مواردى كه مى گويد «محلّ تامّل» يا «محلّ اشكال» است مقلّد مى تواند عمل به احتياط كند يا به ديگرى مراجعه نمايد. امّا اگر بگويد «ظاهر چنين است» يا «اقوى چنين است»، اين تعبيرها فتوا محسوب مى شود و مقلّد بايد به آن عمل كند.(6)
پی نوشت:
(1). رسالة توضيح المسائل (فارسى)، مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1429 ھ ق، چاپ پنجاه دوم، ص 18.
(2). التنقيح في شرح العروة الوثقى، الميرزا علي الغروي التبريزي، تقريرات أبحاث المحقّق الخوئي (1317- 1413 ھ ق)، دار الهادي للمطبوعات، قم، 1410 ھ ق، چاپ اول، ج 1، ص 81 و 82؛ طريق الوصول إلى مهمات علم الأصول،مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: ساعى فر، محمد حسين، دار النشر الامام على بن ابى طالب(عليه السلام)، قم، 1432 ھ ق، چاپ دوم، ج 2، ص 352.
(3). طريق الوصول إلى مهمات علم الأصول، همان، ج 2، ص 352؛ رسالة توضيح المسائل (فارسى)، همان.
(4). رسالة توضيح المسائل (فارسى)، همان.
(5). استفتاءات جديد، مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1427 ھ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 20.
(6). رسالة توضيح المسائل (فارسى)، همان، ص 17.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
سلام اگه نتواند داخل دهان نگهدارد چکار باید بکند؟؟ و اگر قسمتی از بدن زخم باشد و سر نماز سرباز کند و
650📌
❓سوال:
سلام
اگه نتواند داخل دهان نگهدارد چکار باید بکند؟؟
و اگر قسمتی از بدن زخم باشد و سر نماز سرباز کند و بدن و لباس خونی شود چیکار باید بکند؟
اگر نتواند نگه دارد:
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگرمیتواند بدون اینکه بدن و لباس نجس شود، آب دهان را با دستمالی یا چیزی بگیرد که صورت نماز به هم نخورد، انجام دهد.
اگر این کارها ممکن نیست و وقت نماز هم تنگ نیست، نماز را رها کرده تطهیر کند و بعد مجددا نماز را بخواند.
در مورد سوالات بعدی به این دو استفتا و پاسخ دقت کنید:
س 430: اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستی بر بدن یا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند، بعداً معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده است. آیا نماز وی باطل است؟ اگر در حین نماز نجاست حاصل شود، نماز او چه حکمی دارد؟
ج: اگر اصلاً علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز نجاست عارض شود، اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملى که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، بايد نجاست بدن را برطرف يا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکميل نمايد و اگر برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نمايد.
س: اگر کسى بين نماز خون دماغ شد حکم نمازش چيست؟
ج) اگر امكان جلوگيرى از آن وجود دارد، جلوگيرى نمايد وگرنه چنانچه وقت نماز ضيق نباشد، نماز را بشكند و تطهير نمايد ولى اگر وقت ضيق باشد، مىتواند با همان حال نماز بخواند.
احکام لباس نمازگزار
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: این ها مصداق دروغ است
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: الکی قسم نخور !
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام #قسم
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: حرکت ممنوع !
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
535.8K
🔴پروتئین اسپایک چیست وآیا وجودش در واکسن موجب بیماری می شود؟
🎙️پروفسور کرمی
#آنتی_شایعه
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📚 نسخه جدید «اجوبة الإستفتائات» منتشر شد
◻️ ویرایش جدید کتاب پاسخ به پرسشهای شرعی مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.
برای اطلاعات بیشتر و خرید کلیک کنید
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: سال خمسیت یادت نره !
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام #خمس
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
650📌
❓سوال:
سلامعلیکم
گوشدادنبهآهنگهایرپِانقلابییابهاصطلاح
اسلامی واونهایی ک موضوعِ شون ایران و اقتدار کشور هست ، هم اشکالداره؟
مرجع : حضرتآیتالله خامنهای -!
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما در سوالاتی که از محضر آیت الله خامنه ای شده و پاسخ داده اند، آمده است:
س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب میشود و فرقی نمیکند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.
س 1130: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟
ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟
ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
س 1132: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که بهصورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده میشوند، چه حکمی دارد؟
ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزلهایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند بهصورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.
لینک مطالعه بیشتر:
https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
✅ اطلاعیه همکاری
از طلاب خواهر اگر کسی در گروه یا کانال هست و فرصت همکاری مجازی دارند به پیوی بنده پیام بدن و این پیام رو هم فوروارد کنند.
@mahdavi59
651📌
❓سوال:
سلام
برای امرخیری بعد ازتحقیق نتیجه تحقیق رو به کسی که معرف بود گفتم /گفتم در مورد اون فرد چه گفته شده و کسی که معرفی کرده بود گفت من حتما بهشون میگم تا احقاق حق کنن وهرچی اصرارکردم که من راضی نیستم بگی قبول نکرد...اگرگفته باشه من سراین موضوع حق الناسی برگردنم هست؟اگر به سراغ کسی که این حرفها را درباره انها زده اند بروند حق الناس به گردن من هست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
در تحقیق برای ازدواج اگر شما مامور تحقیق بودید و باید گزارش میدادید و از شما سوال شده که نتیجه تحقیق چه بود و در مورد فرد مورد نظر چه چیزهایی گفته شده، و شما هم نقل قول کردید، چیزی بر شما نیست و حق الناس و گناهی نیست.
اینکه چه مقدار از این حرفهایی که نقل کردید درست است یا خیر ، وظیفه شما نبوده .
🔺حکم غیبت در تحقیق برای ازدواج
س۴. در باره ی واسطه شدن در امر ازدواج, آیا شخصی که واسطه می شود می تواند عیب های آن فرد را به طرف مقابل نگوید؟
ج. در فرض سؤال، وظیفه ای برای گفتن عیب ندارد؛ ولی اگر از او سؤال شود، نمی تواند دروغ بگوید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: نخونده امضاء نکن !
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک احکام: از خمس نترس !
🔸احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام #خمس
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
652📌
❓سوال:
سلام اگر نماز عشا از نیمه شب که بگذرد خوانده شود آیا قضا هست یا مافی الضمه باید نیت کرد ؟
مرجع تقلید: رهبری
✅پاسخ:
سلام علیکم
آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (15/11 ساعت بعد از ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فىالذمّه (یعنی آنچه بر عهده من است) بهجا آورد و پس از آن نماز قضا مىشود. در واقع نظر ایشان در مسالهی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است.
منبع
منبع2
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha