eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 استفاده از طلا برای مردان ⁉️ آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا یا ساعت مچی طلا برای مرد اشکال دارد؟ یا فقط در حال نماز اشکال دارد؟ ✅ حرام است، چه در حال نماز و چه در غیر نماز و بنا بر احتیاط واجب، نماز با آن باطل است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• نقاشی شنی برشی از وصیتنامه سپهبد شهید سلیمانی حرف آخر | خامنه ای عزیز احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
659📌 ❓سوال: سلام ببخشید روزه قضای والدین رو حتما باید پسر بزرگ بگیره یا بچه های دیگه هم میتونن وایا درصورت وصیت نکردن والدین هم بر فرزندان واجب میشه وگناهی هست در انجام ندادن ✅پاسخ: سلام علیکم انجام روزه و نمازهای قضای والدین بر عهده پسر بزرگتر است. و اگر پسر بزرگتر انجام بدهد و یا ندهد بر دیگر فرزندان تکلیفی نیست. هر چند که بهتر است آنها نیز دغدغه داشته و در صورت عدم انجام پسر اول یا پسر اول نداشتن، نسبت به انجام نمازها و روزه های قضای والدین اقدام نمایند. انجام نماز و روزه های والدین توسط دیگر فرزندان (غیر از پسر اول) موجب ادای تکلیف میت خواهد بود و صحیح است. چه خودشان و چه بصورت استیجاری به دیگران وا گذار نمایند. اگر والدین وصیتی هم نداشته باشند اما پسر بزرگتر بداند که نماز و روزه ای بر عهده والدین است، وظیفه دارد نسبت به انجام آن اقدام نماید . یا خودش و یا با پرداخت هزینه بصورت نماز و روزه استیجاری به دیگران واگذار نماید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔴 آیا «شیخ مفید» منکر شهادت حضرت زهرا (س) و سقط فرزندش بوده است؟!! 🔺 اخیراً کلیپی منتشر شده که افرادی در آن با لباس‌های قرمز و مشکیِ عزای حضرت زهرا (س) در حال نوحه خوانی و سینه زنی هستند؛ اما ماجرای شکستن پهلوی حضرت و سقط فرزند ایشان را انکار می‌کنند! مداح این عزاداری، به زبان عربی شعری می‌خواند و برای اثبات انکار واقعه، از «شیخ مفید» هزینه می‌کند! مضمون مقطعی از شعر او که در این کلیپ منتشر شده این است که: "ای شیعه! کلام شیخ مفید را فراموش نکن و شهادت حضرت زهرا و سقط طفل او را نپذیر! و بدان که مجوس (کنایه از ایرانیان!) این داستان را درست کرده‌اند تا شریعت را منهدم نمایند…‌"! سوال این است که: آیا واقعاً جناب شیخ مفید منکر جریان فاطمیه است؟! اولاً: شیخ مفید در کتب خودش تصریحاً و تلویحاً جریان شهادت حضرت زهرا و فرزندش را بیان کرده است. ثانیاً: فراموش نکنیم که شیخ مفید در بغداد و در میان مخالفین مکتب اهل بیت (ع) می زیسته است و طبعاً در چنین شرایط خاصی توقع بیان همه حقایق از ایشان توقع گزافیست. ثالثاً: مشهور علمای شیعه و برخی علمای اهل سنت تصریح به جریان شهادت حضرت زهرا (س) و فرزندش را نموده اند. رابعاً: شیخ مفید در هیچ یک از آثارش جریان شهادت حضرت زهرا (س) و فرزندش را انکار نکرده است. ✅اما اینجا دو نمونه از نظرات شیخ مفید را ذکر می‌کنیم تا کلاممان مستند باشد: 🔶۱. شیخ مفید (متوفای ۴۱۳ ق.) در باب زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) به شهادت او تصریح می‌کند و می‌نویسد: فَإِذَا أَرَدْتَ زِیَارَتَهَا فَقِفْ بِالرَّوْضَةِ وَ قُل السَّلَامُ عَلَیْکِ … یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ أَیَّتُهَا الْبَتُولُ الشَّهِیدَة … یعنی: هر گاه اراده نمودی زیارت کنی آن بانو را، در روضه توقف کن و بگو: سلام بر تو ای سرور بانوان عالم. ای بتول شهیده... (منبع: الشیخ المفید، کتاب المزار مناسک المزار، دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع بیروت، الطبعة: الثانیة، ۱۴۱۴ ه ۱۹۹۳ م، ص ۱۷۹) 🔶۲. شیخ مفید در باب بیان تعداد فرزندان امیر مؤمنان علی (ع) می‌نویسد: و فی الشیعة من یذکر أن فاطمة أسقطت بعد النبی ولداً ذکراً کان سماه رسول الله و هو حمل محسناً»؛ یعنی: جمعی از شیعیان ذکر کرده‌اند که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسری را سقط کرد که پیامبر خدا (ص) او را هنگام حاملگی محسن نامیده بود. (منبع: الشیخ المفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق.، ص ۳۵۵) احکام پاسخگویی به شبهات مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
660 📌 ❓ سوال: سلام و احترام . مجتهد اعلم در حال حاضر چه کسی هست ؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم ابتدا یادآور می‌شویم، از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، تقلید از مجتهد غیر اعلم جایز نیست. البته طبق نظر برخی از فقها، این در صورتی است که فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای آنها با یکدیگر تعارض و اختلاف دارد، فتوای غیر اعلم ارزش تخصصی خود را از دست بدهد. اما اگر فاصله‌ بین مجتهد اعلم و غیر اعلم در این حد نباشد، تقلید از اعلم تعیّن ندارد و می‌توان از غیر اعلمی که با اعلم فاصله‌ای اندک دارد، تقلید کرد؛ پس ما در هر دوره با گروهی از علما که به منزله مساوی بوده و تقلید از همه آنها جایز است، مواجه هستیم.[1] در هر حال، در کتب فقهی، راه‌هایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها -که چه بسا کارایی بیشتری دارد- آن است که، اعلم بودنِ مجتهدی، شایع و مشهور شود، طوری که انسان از این شهرت اطمینان به اعلمیت او پیدا کند.[2] شایان ذکر است، در عصر حاضر، عده‌ای از علما و مدرسین حوزه علمیه قم(جامعه مدرسین)، تعدادی از مجتهدین عالی‌قدر که شایسته مرجعیت هستند را معرفی نموده‌اند، تا کسانی که نتوانسته‌­اند مرجع تقلید اعلم را شناسایی کنند، با عمل به فتاوای یکی از این مراجع، به وظیفه خود عمل کنند؛ و از آنجا که اعلمیّت یکی از این مراجع - به صورت مشخص - برای این اساتید محرز نگردیده است، این امر در حکم تساوی مراجع مذکور بوده و تقلید از هر کدام از آنها جایز و صحیح خواهد بود؛ این مراجع به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آیت­ الله العظمی سید علی خامنه‌­ای آیت­ الله العظمی سید علی سیستانی آیت­ الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی آیت­ الله العظمی لطف االله صافی گلپایگانی آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آیت الله العظمی حسین نوری همدانی آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی.[3] 📚 پانوشت: [1]. آیت الله هادوی تهرانی؛ ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله هادوی. [2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 15، م 3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. [3]. ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ البته دوباره یادآوری می‌کنیم، مجتهدینی که تقلید از آنها جایز است، به این چند نفر منحصر نبوده و ما به جهت شهرت بیشتر این فقها، اسامی آنان را در اینجا ذکر نمودیم. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
661 📌 ❓ سوال: سلام وخسته نباشید ببخشید روزه قضای والدین رو بگیری ودر وسط،روز کاری پیش بیاد که گرفتن روز سخت باشه ایامیتونی روزه رو بخوری یا باید ادامه بدی ✅ پاسخ: سلام علیکم در صورتی که برای قضای روزه فرصت دارید می توانید پیش از اذان ظهر، روزه قضا را باطل کنید، ولی باطل کردن آن پس از اذان ظهر، جایز نیست و کفاره دارد و کفاره آن، غذا دادن به ده فقیر است و اگر نمی توانید باید سه روز روزه بگیرید. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
662📌 ❓ سوال: سلام.اگرنوافل رو نشسته بخونیم باید دوبرابرش کنیم یا لازم نیست؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم نافله به نمازهای مستحبی گفته می شود. نوافل هم جمع هست یعنی نمازهای مستحبی. از نظر شرع، نمازهای نشسته ی مستحبی، هر دو رکعت ، یک رکعت حساب می شود در رساله حضرت امام خمینی (ره) آمده است: ٧٦٦ نمازهاى نافله را مى‏شود نشسته خواند ولى بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت‏حساب كند. مثلا كسى كه مى‏خواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند، بهتر است‏شانزده ركعت بخواند. و اگر مى‏خواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز يك ركعتى نشسته بخواند. نکته: همانطور که در متن رساله امام بود، بایدی وجود ندارد و این کار استحباب دارد و واجب نیست چون اصل نماز هم مستحب است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
663📌 ❓ سوال: سلام خسته نباشید اگر از نیمه شب بگذرد و نماز مغرب و عشا خوانده نشده باشد آن وقت باید هردو نماز را قضا کرد ؟ مرجع تقلید :رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم نظر آیت الله خامنه ای در این حکم ، همان نظر حضرت امام خمینی ره است. که اگر کسی تا نیمه شب شرعی، نماز مغرب و عشا را به هر دلیلی نخواند، از نیمه شب شرعی تا اذان صبح ، بدون اینکه نیت ادا و قضا نماید، میتواند بخواند یعنی باید نیت (مافی الذمه= آنچه بر عهده من است) داشته باشد. رساله امام خمینی ره: ٧٤٠. اگر از روى معصيت‏يا به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
✍️ثبت نام فیش غذای تبرکی میهمانسرای حضرت معصومه سلام الله علیها/ظرفیت محدود (خواهران و برادران) برای دریافت لینک ثبت نام وارد کانال شوید: http://eitaa.com/joinchat/1057161216Ca96abb365a
664📌 ❓ سوال: سلام خسته نباشید ایا انکار ولایت امیرالمومنین علی موجب کفر میشود ? ✅ پاسخ: سلام علیکم کُفْر نپذیرفتنِ دین حق و باور نداشتن به اصول سه‌گانه دین اسلام، یعنی توحید، نبوت و معاد است که موجب عذاب الهی می‌شود. برای کفر اقسامی از جمله کفر انکار، جحود، عناد و نفاق و مراتبی مانند کفر قالب، کفر نفس و کفر قلب تصویر کرده‌اند. اینکه انکار امامت موجب کفر باشد مورد تایید شیعه نیست. و باید برای این انکار مراتبی قائل شد و بررسی کرد که عامدانه، است یا جاهلانه و در چه رتبه ای و با چه کیفیتی است تا بتوان از نظر شرعی در مورد آن نظر داد. اما آنچه می توان بعنوان کلی گفت این است که صرف انکار امامت موجب کفر نیست. اما انکار آن عواقب دنیوی و اخروی بسیار وحشتناکی در پی دارد که برخی از آن را بیان می کنیم: امام سجاد علیه‌السلام به نقل از پیامبر(ص) فرمود: ... «قسم به آن کس که جان محمد در دست اوست، اگر بنده‌ای در روز قیامت عمل هفتاد پیغمبر را بیاورد خداوند از او نپذیرد تا خدا را به ولایت من و اهل بیتم دیدار کند» (امالی مفید، ص115). امام صادق(ع) فرمود: «نخستین چیزی که از بنده به هنگامی که در پیشگاه خدا می‌ایستد، پرسیده میشود، از نمازهای واجب و زکات واجب و روزۀ واجب و حج واجب و از ولایت ما اهل‌بیت است؛ اگر اقرار به ولایت ما کرده و بر آن مرده باشد نماز و روزه و زکات و حجش پذیرفته می‌شود و اگر در پیشگاه خدا جل جلاله بر ولایت ما اقرار نکند خدای عزوجل چیزی از اعمالش را نخواهد پذیرفت.» (بحار الانوار، ج‏27، ص 167). پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر مبنی بر پذیرش ولایت و امامت امیر مؤمنان(ع) را فهم کرد. حضرت در بخشی از خطبه غدیریه فرمودند: «هان مردمان، او (علی(ع)) از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد. این است روش قطعی خداوند درباره مخالف علی و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیری آن مردمانند؛ و سنگ، که برای حق ستیزان آماده شده است؛ مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله، وَلَنْ یَتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ، حَتْماً عَلَی الله أَنْ یَفْعَلَ ذالِکَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یُعَذِّبَهُ عَذاباً نُکْراً (کهف87) أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ. فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ. فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.(بقره24)» احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
665📌 ❓ سوال: سلام وقت بخیر برای اینکه در غسل شستن گوش و گوشواره و...دچار وسواس نشیم چه کنیم ؟(نحوه شستن) ✅ پاسخ: سلام علیکم به همان میزان شستنی که دیگران در حالت عادی (نه وسواس)، با آن مقدار شستن، به یقین می رسند، شما هم به همان مقدار بشویید و به شک توجهی نکنید. مثلا : در حالت عادی اگر با زیر دوش ایستادن آب به گوش و ... می رسد، به همان مقدار اکتفا کنیم. و درگیر آن نشویم احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
666📌 ❓ سوال: سلام.مسح دست باید حتما ازارنج باشد؟اگر ازبالا به پایین اب ریخته شود ولی زیر ارنج باشد وضو درست است؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم براش شستن دست در وضو، آب باید از آرنج به سمت انگشتان ریخته شده و دست کشیده شود تا همه جای دست شسته شود. آقایان بار اول از بالای آرنج آب بریزند خانم ها بار اول از قسمت داخل آرنج (گودی آرنج) البته این امر، مستحب است و عدم رعایت آن موجب باطل شدن وضو نیست. اگر هم مقداری آب پایین تر ریخته شود مشکلی ندارد ولی دست باید به نیت وضو خیس شده باشد و با خیسی که به نیت وضو بوده است از آرنج به پایین شسته شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد مااحاط به علمک 🌸 و سلام الله علیها بر همه مادران و زنان سرزمینم مبارک 🌸🎊🎉 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
667📌 ❓ سوال: سلام ..پتویی که با خون نجس شده باشد در لباسشوییی دوقلو پاک میشود،؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر عین نجاست رو قبل از شستن ، از پتو پاک کرده باشید، بله، با ماشین لباسشویی پاک می شود. اگر هم ماشین لباسشویی شما ، شست و شوی اسلامی داشته باشد یعنی حداقل دو بار آب را کاملا خالی کند و مجددا پر کند و بشوید و در این فرایند هم عین نجاست را پاک کرده باشد و بعدش هم یک بار شست و شو داشته، پتو پاک می شود. عین نجاست: در اینجا منظور خود خون خشک شده بر روی پتو است. نه رنگ آن. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
668📌 ❓ سوال: سلام حاج آقا کسی که خرید فروش میکنه باید بزنه تو سر مال مردم و با پایین ترین قیمت بخره و، به بالا ترین قیمت بفروشه این گونه کسب در آمد مشکلی داره؟ رهبر ✅پاسخ: سلام علیکم در خصوص عیب کالا پاسخ شما را با استفتائی از سایت رهبری بیان میکنیم: 🔺بیان عیوب کالا هنگام معامله سؤال: آیا هنگام فروش ماشین باید تمام عیب و نقص های آن به خریدار گفته شود و درصورتی که نگوییم معامله صحیح است؟ جواب: گفتن عیب واجب نیست، اما نباید عیب آن را مخفی کند یا دروغ بگوید و معامله صحیح است، ولی اگر مشتری عیب را نداند و بعد از معامله بفهمد، حق فسخ معامله یا دریافت ارش را دارد. ارش یعنی مابه التفاوت قیمت سالم و معیوب. توضیح: در معاملات باید انصاف رعایت شود و اگر کالا دارای عیب است از طرف فروشنده بیان شود و اگر کالا معیوب نیست، عیب گذاری توسط خریدار ، انصاف نیست. هر گونه بی صداقتی و عیب گذاری و یا عدم بیان عیوب که موجب خسارت باشد اشکال دارد و موجب ضمان است. شرایط خرید و فروش در سایت رهبری: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27827 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
669📌 ❓ سوال: سلام وقت بخیر نظر حضرت آقا درباره ی حضور زنان در ورزشگاه فوتبال رو میخاستم. ✅پاسخ: سلام علیکم حکم فقهی حضور زنان در ورزشگاه ❓حضور بانوان در ميادين ورزشى مردان (مانند فوتبال و كشتى ) وقتى كه با شورت و زيرپوش بازى مى‏كنند چه حكمى دارد؟ 🔰همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى): نگاه زن به بدن نامحرم جايز نيست هر چند بدون قصد لذت باشد.(۱) 🔰آيه‏ اللَّه بهجت: نگاه به آنها بنابر احتياط واجب جايز نيست و اگر باعث مفسده شود، حضور آنان حرام است.(۲) 🔰آيات عظام تبريزى و سيستانى: با توجه به اينكه حضور زنان در اين گونه ورزشگاه‏ها، باعث مفسده است، جايز نيست.(۳) 📚 منابع: (۱) امام، استفتاءات، ج ۳، س ۶ و ۳۹ وحيد، توضيح‏المسائل، م ۲۴۴۲ مكارم، تعليقات على‏ العروه، النكاح م ۵۱ نورى، توضيح ‏المسائل، م ۲۴۴۲ خامنه‏ اى، استفتاء، س ۴۸۲ و دفتر: فاضل. (۲) بهجت، توضيح ‏المسائل، م ۱۹۳۳ و دفتر استفتاءات. (۳) دفتر: سيستانى و تبريزى. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
670📌 ❓ سوال: سلام. وقتی پشت سر کسی که نمیشناسیم و تا به حال ندیده ایم حرف زده میشود گفته میشود عیب ندارد غیبت حساب نمیشود چون نمیشناسیمش ایا درست است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر با سخنانی که گفته می شود شما ان شخص را به یاد می آورید ، غیبت است. اگر هیچ شناختی از او ندارید، برای شما غیبت نیست اما باید به این دو نکته توجه داشته باشید: اگر ممکن است آن شخص را ببینید، بهتر است به غیبت گوش ندهید. و سعی کنید غیبت کننده را به این نکته توجه دهید که چه بسا جای توجه و فکر بیشتری باشد و فکرش درست نباشد. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 شرایط تحقق غیبت عبارتست از: 1. فردی که از او غیبت می‌شود در جمع حاضر نباشد. 2. آن سخن، عیب و نقص وی محسوب شود. 3. این عیب از عیوب پنهان باشد. 4. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می‌شود ناراحت شود.[1] بر این اساس، آنچه در سؤال آمده است، ظاهراً شرایط کامل غیبت را ندارد، اما اگر بازگو کردن آن، موجب آزار دیگران شود، جایز نبوده و باید از آن اجتناب کرد. ضمن اینکه برخی از مراجع تقلید[2] موارد مذکور در سؤال را غیبت دانسته‌اند. ضمایم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): موارد مذکور هر چند غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر موجب ایذاء دیگران بشود جایز نیست و باید اجتناب شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): غیبت مؤمن از گناهان کبیره و حرام است. و غیبت: آن است که عیب مؤمنی - آن هم عیبی که پوشیده بر مردم است - در نبودش گفته شود خواه به قصد پایین آوردن منزلت او باشد یا نه و خواه عیب در بدنش باشد یا در نسب یا در اخلاق یا در عمل او یا در گفتار او یا در دین او یا در دنیای او یا در غیر آن از آنچه که پوشیده و پنهان بر مردم هست، باشد. همچنان که فرق نمی‌کند در بیان آن عیب این‌که به زبان بیان کند یا با انجام فعلی که از عیب او حکایت می‌کند باشد. و غیبت در صورتی حاصل می‌شود که شنونده‌ای باشد و گوینده قصد فهماندن و خبر دادن - یا آنچه که به حکم این دو هست - به شنونده باشد. همچنان در صورتی حاصل می‌گردد که شخص غیبت شونده را معیّن کند پس اگر گفت (یکی از اهل شهر ترسو است) غیبت نیست، و همچنین اگر بگوید: (یکی از فرزندان زید ترسو است)، بله ممکن است به لحاظ این‌که اهانت و انتقاص از آنان باشد حرام گردد و نه به لحاظ غیبت. و باید کسی که غیبت می‌کند از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند، و احتیاط مستحب آن است که - اگر مفسده‌ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا این‌که برای او استغفار کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): غیبت آن است که عیب کسی در غیاب او نزد اشخاصی گفته شود و طوری باشد که اگر بشنود ناراحت شود. بنابراین هر دو فرض سؤال را شامل می‌شود و عیب‌جویی و تفحص و تجسس از احوال خفیه مردم و استکشاف امور نهانی آنها حرام است. بله اگر ضرورت مهمی در بین باشد به طوری که اهمیت آن از حرمت تجسس در امور اشخاص که فی نفسه از محرمات قطعیه است بیشتر باشد در آن صورت منعی ندارد، البته احراز اهمیت در این گونه موارد با مجتهد جامع الشرایط است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): غیبت آن است که عیب پنهانی کسی را پشت سر او بگویند ولی در مواردی که مسئله مهمّی مطرح است ـ مانند موارد مشورت و اصلاح ذات البین و امثال آن ـ استثنا شده است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بیان عیوب پنهان دیگران که از افشای آن اکراه دارند جائز نیست. [1]. بر گرفته از نمایه 3217. [2]. آیت الله صافی گلپایگانی. [3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 ⁉️ وقتی درباره دیگران صحبت می کنیم، چه سخنی غیبت محسوب می شود؟ ✅ غیبت آن است که در غیاب مسلمان، با قصد مذمت و ایراد نقص بر او، عیب مخفی و پوشیدۀ او را نقل کنند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
671📌 ❓ سوال: اگر والدین زندگی فرزند خود رو خراب کنند و یا آبروی فرزند خود را بریزند چه رفتاری باید کرد؟ به علاوه فحاشی کردن ✅پاسخ: سلام علیکم از روايات معصومان استفاده مي‌شود كه والدين چه مؤمن باشند و چه كافر و چه نيكوكار و چه معصيت كار بايد مورد احترام قرار گيرند و استثنا بردار نيست. امام‌رضا(ع) مي‌فرمايد: "نيكي به والدين واجب است گرچه مشرك باشند، ولي در معصيت خدا نبايد آنان را اطاعت كرد.1 قرآن مجيد تنها در يك مورد مخالفت با پدر و مادر را جايز دانسته و آن صورتي است كه پدر و مادر فرزند را به شرك فرا خوانند، ولي در ساير موارد به رفتار پسنديده توصيه نموده است.2 البته احترام گذاشتن به پدر و مادر به معناي قبول همة نظريات آنان نيست. فرزند مي‌تواند با رعايت ادب و متانت و حفظ جايگاه پدر و مادر نظر خود را در موضوعات مختلف بيان كند و از منطق خود دفاع نمايد. والدين نيز نبايد توقع داشته باشند كه فرزندشان هميشه پيرو نظريات آن‌ها باشد. مهم حفظ حدود و رعايت تواضع و فروتني است. هرگز قرآن و روايات معصومان از فرزندان نمي خواهد در بست تمام نظريات پدر و مادر را بپذيرند، بلكه آية‌"فبشّر عباد الّذين يستمعون القول فيتبعون احسنه".[4] بندگاني را بشارت مي‌دهد كه سخنان را مي شنوند و بهترين را انتخاب مي كنند، فرزندان را نيز در بر مي گيرد. فرزندان بايد از جدل و بحث هاي بيهوده كه ممكن است به تيرگي روابط و موجب ناراحتي پدر و مادر بيانجامد، اجتناب ورزند، يعني براي پدر و مادر حريم قائل شوند. در هر حال دو مسئله وجود دارد: يكي احترام به پدر و مادر كه هميشه بايد باشد و دوم اطاعت از آنها كه اين هميشگي نيست. اطاعت از آن‌ها در كارهاي خوب، حتي در كارهاي مباح است، اما اطاعت از آن‌ها در كارهاي گناه و يا آنچه به نفع و مصلت واقعي شخص نيست، لازم، بلكه جايز نيست. 🔰 در نتیجه: در عین حفظ احترام، سعی کنید کمترین برخورد و چالش رو با والدین داشته باشید. و زندگی خود را بر پایه توکل به خدا و تلاش مجددا بسازید. قطعا وقتی شما با خداوند معامله کنید و سعی کنید باحفظ احترام والدین زندگی خود را مجددا پابرجا کنید، خداوند اسباب و مسببات لازم را برای شما فراهم خواهد کرد تا علاوه بر جبران خسارات، عاقبت بخیری نیز قسمت شما بشود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
@pasokhha (ajvabatol-esteftaat-emam-khamenei).pdf
5.25M
🔰 دانلود رساله امام خامنه ای (اجوبه الاستفتائات) 👆 فرمت: PDF حجم: 5 مگابایت لینک پشتیبان لینک مطالعه آنلاین احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
672📌 ❓ سوال: ببخشید یک سوال دیگه هم داشتم اگر پسری که تازه به بلوغ رسیده است و هنوز نابالِغ است و هنوز برخی از مساعل را نمی‌دانسته هنگامی که روزه گرفته است از روی عمد خود ارضایی کند حکمش چیست؟ مرجع رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم. پاسخ شما را با استفتا و سوالی از محضر آیت الله خامنه ای بیان می کنیم: سوال: اگر کسی اصلا نمی دانسته که استمنا روزه را باطل می کند و اصلا هم نمی دانسته که استمنا حرام است و در حال روزه استمنا می کرده است. تکلیف قضا و کفاره روزه چیست؟ پاسخ: استمناء مطلقاً حرام است، و جزو گناهان بزرگ محسوب مى‌شود، که توبه جدی و واقعی از آن لازم است. و اگر این عمل در حال روزه انجام گرفته و می دانستید که روزه را باطل می کند، در این صورت قضا و کفاره بر شما واجب است. و چنانچه نمی‌دانستید که روزه را باطل می کند ، ولی می دانستید که حرام است، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهید. در فرض سوال اگر نمی دانستید که استمنا مبطل روزه است و نمی دانستید که موجب جنابت می شود اگر در حال روزه استمنا کرده اید باید قضای آنرا بجا آورید و کفاره ندارد و نسبت به روزه های بعد اگرعلم به جنابت نداشتید و بدون غسل جنابت روزه گرفته اید روزه ها صحیح است و قضا و کفاره ندارد و اگر جنابت را می دانستید و جاهل به وجوب غسل بودید، باید قضای روزه را به جا آورید، ولی کفاره ندارد. منبع : هدانا؛ استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
673 📌 ❓ سوال: سلام.دوستی پرسیدن که درکودکی پولی از کسی برداشته است و درهمان کودکی با این پول خوراکی و غذا برای خود خریده...الان مال رو برگردونده و میخواد بدونه برای لقمه حرامی که خورده چه باید بکند!ایا درنسلش تاثیرمیگذارد؟! ✅پاسخ: سلام علیکم با توجه به اینکه پول را برگردانده اند، ان شاء الله اثر وضعی مال حرام را نخواهد داشت. و خداوند خود این راه را بر ما هموار نموده، آنجا که می‌فرماید: «فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه [مائده-39] کسی که بعد از ظلمش توبه کند و به اصلاح گذشته بپردازد، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد». احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
674 📌 ❓ سوال: سلام وقت بخیر حکم چت کردن زن و مرد نا محرم چیست؟ مثلا اگر احیانا کلمات محبت آمیز رد و بدل شود! اگر زن شوهر داشته باشد آیا فرق می کند؟ برای دوقسمت سوال لطفا جواب بدید مرجع تقلید رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ دفتر رهبری: اگر بدون قصد لذت و کلمات مهیج شهوت باشد و نسبت به عدم وقوع در حرام و مفسده مطمئن باشند، فی نفسه اشکال ندارد. منبع توضیح: قطعا کلمات محبت آمیز مقدمه وقوع در حرام و ایجاد مفسده است. و فرقی ندارد که زن شوهر داشته باشد یا خیر. در هر دو صورت چت کردن با نامحرم بدون رعایت ضوابط شرعی ، حرام است. در نظر مراجع، حتی خوف و ترس افتادن به حرام نیز موجب حرمت یک عمل می شود. گفتگو با نامحرم وقتی احساس لذت (نه لزوما لذت جنسی) از همسخنی با نامحرم و جنس مخالف دارد، اشکال دارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha