eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
330 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
107 📌 ❓ در رابطه با ازدواج امام جواد (ع) با دختر قاتل پدرشان (یعنی دختر مامون) توضیح دهید. این ازدواج چه زمانی (در زمان حیات امام رضا (ع) و یا بعد از شهادت) انجام شده؟ امام چه سنی داشتند؟ چرا قبول کردند؟ لطفا با منبع و سند دقیق باشه. سپاسگذارم ✅پاسخ: سلام علیکم درباره زندگی حضرت جواد(ع)، اطلاعات چندانی در منابع تاریخی نیامده است. دلیل آن را محدودیت‌های سیاسی حکومت عباسی، تقیه و عمر کوتاه او دانسته‌اند.[۲۵] او در مدینه زندگی می‌کرد. بنا بر گزارش ابن بیهق، یک بار برای دیدار پدر به خراسان سفر کرد.[۲۶] و پس از امامت نیز چندین بار از سوی خلفای عباسی به بغداد احضار شد. ازدواج مأمون عباسی در سال ۲۰۲ق[۲۷] یا ۲۱۵ق[۲۸] دختر خود ام فضل را به عقد امام جواد(ع) در آورد. برخی گفته‌اند: احتمالاً در دیداری که جوادالأئمه با پدر در طوس داشت،[۲۹] مأمون، ام الفضل را به عقد او درآورد.[نیازمند منبع] ابن کثیر بر این باور است که خطبه عقد او با دختر مأمون در زمان حیات علی بن موسی الرضا(ع) خوانده شد، اما ازدواج آنها در سال ۲۱۵ق. در تکریت بوده است.[۳۰] ازدواج جوادالأئمه با ام الفضل، به درخواست مأمون صورت گرفت.[۳۱] مأمون هدف خود را این می‌دانست که پدر بزرگ کودکی از نسل پیامبر(ص) و امام علی(ع)باشد.[۳۲] شیخ مفید در کتاب الارشاد آورده است، مأمون به دلیل شخصیت علمی محمد بن علی و شوق و شعفی که نسبت به او داشت، ام الفضل دختر خود را به ازدواج آن حضرت درآورد؛[۳۳]،[۳۴] اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که این ازدواج با انگیزه و اهداف سیاسی انجام شده است از جمله اینکه مأمون می‌خواست از این راه، امام جواد و ارتباط او با شیعیان را کنترل کند.[۳۵] یا خود را علاقمند به علویان نشان دهد و آنان را از قیام علیه خود باز دارد.[۳۶] این ازدواج اعتراض برخی اطرافیان مأمون را در پی داشت زیرا بیم آن داشتند که خلافت از عباسیان به علویان منتقل شود.[۳۷] امام جواد(ع) مهریه ام الفضل را معادل مهریه حضرت زهرا(س)(۵۰۰ درهم) تعیین کرد.[۳۸] همسر دیگر جوادالأئمه، سمانه مغربیه است[۳۹] که کنیز بود و به دستور خود ایشان خریداری شد.[۴۰] امام جواد، از ام فضل صاحب فرزندی نشد.[۴۱] و همه فرزندان او از سمانه بودند.[۴۲] فرزندان بنابر نقل شیخ مفید، امام جواد(ع) ۴ فرزند به نام‌های علی، موسی، فاطمه و امامه داشت.[۴۳] برخی دختران امام را ۳ تن به نام‌های حکیمه، خدیجه و ام کلثوم می‌دانند.[۴۴] در برخی از منابع متأخر از ام محمد و زینب نیز به عنوان دختران آن حضرت یاد شده است.[۴۵] 25. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۷۶-۴۷۷. 62.بیهقی، تاریخ بیهق، ۱۳۶۱ش، ص۴۶. 27.طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۸، ص۵۶۶. 28.مسعودی، اثبات الوصیة، ۱۴۲۶ق، ص۲۲۳. 29.بیهقی، تاریخ بیهق، ۱۳۶۱ش، ص۴۶. 30.ابن کثیر، البدایة و النهایة، ۱۴۰۸ق، ج۱۰، ص۲۹۵. 31.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۱. 32.یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج۲، ص۴۵۵. 33.مفید، الارشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۲۸۱-۲۸۲. 34.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۱. 35.جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۷۸. 36.پیشوایی، سیره پیشوایان، ۱۳۷۹ش، ص۵۵۸. 37. مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۱؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، نشر علامه، ج۴، ص۳۸۰-۳۸۱. 38.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۸۵. 39.قمی، منتهی الامال، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۴۹۷. 40.حسّون، أعلام النساء المؤمنات، ۱۴۲۱ق، ص۵۱۷. 41.ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، نشر علامه، ج۴، ص۳۸۰. 42.قمی، منتهی الامال، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۴۹۷. 43.مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۹۵. 44.ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، نشر علامه، ج۴، ص۳۸۰؛ طبری، دلائل الامامه، ۱۴۱۳ق، ص۳۹۷. 45.محلاتی، ریاحین الشریعه، ج۴، ص۳۱۶؛ شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج۲، ص۴۳۲. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
❓چرا امام باقر(ع) وصیت نمود كه پس از شهادتش ده سال در منی برای او مجلس عزا بر پا كنند؟ امام صادق(ع) از پدرش، امام باقر(ع) نقل می كند: "برای من ده سال در منی و در ایام منی عزاداری كنید". ✅پاسخ: امام خامنه ای حفظه الله: ▪️خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. ▫️در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. ▪️یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود. ۸۸/۹/۴ پاسخ تفصیلی: به صورت مشخص نمی توان گفت علت عزاداری در منی چیست و چرا حضرت چنین وصیت نمود، ولی عزاداری با دو هدف عمده صورت می گیرد: یكم: حفظ یاد و خاطره ها: برای شخصیت ها بعد از سال ها عزاداری كرده و سالگرد می گیرند، تا یاد و خاطره آن ها در اذهان باقی مانده و نسل های بعد به ابعاد شخصیت آنان آشنا شوند. البته عزاداری ها خود پیام های دیگر، مانند: الگو دهی و بررسی ابعاد شخصیتِ افراد را در پی دارد. شاید سفارش امام باقر(ع) برای عزاداری بدین جهت باشد. البته عزاداری بدین هدف اختصاص به منی ندارد. شاید توجیه حضرت كه برای او در منی، بدان منظور است كه منی یكی از مقدس ترین مكان ها بوده و در ایام حج، حاجی ها با قلب آكنده از معنویت و به دور از هر گونه شائبة دنیا گرایی، در آن مكان حضور پیدا می كنند، در نتیجه با ابعاد شخصیت حضرت آشنا می شوند و از معارف بلند آن امام همام بهره می گیرند. دو: مبارزه سیاسی: برخی از وصیت ها به منظور مبارزه سیاسی علیه دشمنان و رشد سیاسی مردم صورت می گیرد. حضرت زهرا(س) وصیت نمود كه خلفا در تشییع جنازة او شركت نكنند و بر حضرت مخفی باشد. بی تردید یكی از علل عمده این است كه به ساحت مقدس حضرت اهانت و ظلم شده و ولایت كه حق امام علی(ع) بود، از او غصب شده است. سفارش حضرت زهرا(س) این پرسش را به وجود آورد كه چرا قبر دختر پیامبر - با آن عظمت- مخفی باشد و خلفای به ظاهر اسلامی در تشییع جنازة او شركت نكنند؟ امام باقر(ع) با سفارش خود مبنی بر عزاداری در منی، در حقیقت مبارزة سیاسی علیه رهبران ستمگر را ادامه داد. اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام باقر(ع) حكایت از آن دارد كه بر شیعیان ستم روا رفته و حاكمان اموی، به ویژه هشام بن عبدالملك از هیچ جنایتی علیه امام و شیعیان اجتناب نمی كردند، از این رو امام (ع) عملاً با تربیت شاگردان و بیان معارف دین، از مذهب پاسداری نموده، علیه ستمگرا مبارزه نمود. یكی از راهكارهای مهم ادامة‌ مبارزه تدوین وصیت نامه و سفارش به عزاداری بود. امام باقر(ع) با این وصیت عملاً مبارزه سیاسی خویش را ادامه داد. این راهكار بسیار مناسب بود، زیرا در ایام حج مسلمانان به منی رفته، با ابعاد شخصیت امام باقر(ع) آشنا شده ، این پرسش را مطرح می كردند كه چرا امام را به شهادت رساندند؟ چرا برای حضرت در ایام حج در منی عزاداری شود؟ مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
💎عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى، مبارک باد ! 💐💐💐 @havayeadam 🌸
108 📌 ذکر برای پیدا شدن گمشده ❓سلام حاج اقا خداقوت. حاج اقا من چیز ارزشمند و خیلی مهمی رو گم کردم.ایا دعایی داریم که کمکم کنه پیداش کنم؟ ببخشید که نمیدونم اصلا این درخواست درست هست یا نه ✅پاسخ: سلام ممنونم همچنین بله سوال خوبی است. در این خصوص دستور ذکری از عرفا به ما رسیده است که برای پیدا شدن گمشده 70 مرتبه این ذکر گفته شود: اَصبَحتُ فی اَمانِ الله اَمسَیتُ فی جِوارِ الله مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
109 📌 سلام وقتتون بخیر سوالی داشتم ازتون.... سگ که در رساله نوشتن نجس هست و همچنین آب دهانش و دستشویی سگ؛خواستم بدونم اگه به جایی برخورد کنه خود بدن سگ یا آب دهانش یا دستشویی سگ ؛ اون شئ میشه متنجس اول؟ مرجع آقای مکارم شیرازی ✅پاسخ: سلام وقت شماهم بخیر. اگر بدن سگ خشک باشد و به جایی بخورد ، نجس نمی شود اگر آب دهان و بول و مدفوع سگ به جایی برسد، بله می شود متنجس اول. مرکز پاسخگویی موعظه / @pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
110 📌 🔶بخشیده شدن همه گناهان با گریه بر امام حسین علیه السلام ❓سلام وقتتون بخیر . میشه در مورد این کلیپ تو ضیح بدین . صحت داره ؟ (موضوع کلیپ یک سخنرانی است که همه گناهان با گریه و حتی تر شدن چشم برای امام حسین علیه السلام بخشیده می شود) ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر در احاديث معصومين ـ عليهم السلام ـ كه در كتب روايي جمع آوري شده اند به عزاداري و اشك ريختن براي سرور و سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ اهميت بسيار بالايي داده شده است و ثواب بسيار زيادي را بر آن مترتب داشته اند، البته بايد دقت شود كه يكي از مصاديق عزاداري اشك ريختن است، منظور از عزاداري هر عملي است كه ياد و خاطره حضرت را زنده نگه دارد، حال روضه خواندن باشد، سينه زني باشد، سخنراني و... . شيخ صدوق به سند معتبر از ريان بن شبيب نقل مي كند كه امام رضا ـ عليه السلام ـ فرمودند: «اي پسر شبيب اگر گريه مي كني براي چيزي، پس براي حسين بن علي ـ عليه السلام ـ گريه كن كه او را مانند گوسفند ذبح كردند، اي پسر شبيب اگر گريه كني بر حسين ـ عليه السلام ـ تا آب ديده بر روي تو جاري شود حق تعالي جميع گناهان صغيره و كبيره تو را بيامرزد، خواه اندك باشد، خواه بسيار، اي پسر شبيب اگر مي خواهي كه در غرفه هاي عاليه بهشت مساكن شوي و با رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ همنشين شوي پس لعنت كن قاتلان حسين ـ عليه السلام را.(1) امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «هر كه شعري بخواند در مرثيه حسين ـ عليه السلام ـ و خود بگريد و يك كس ديگر را نيز بگرياند بهشت بر او واجب گردد».(2) لذا اين قبيل روايات در منابع روايي بسيار به چشم مي خورد، اين را نبايد فراموش كرد كه منظور اهل بيت ـ عليهم السلام ـ خصوص اشك ريختن نبوده بلكه منظور زنده نگه داشتن ياد و خاطره حسين ـ عليه السلام ـ بوده است. ولي چرا به اين امر اينقدر اهميت داده شده است. ✅شهيد مطهري مي گويد: «تحريف بزرگي در مسئله عاشورا شده است، بعضي ها گفته اند حسين بن علي ـ عليه السلام ـ شهيد شد كه گناهان شيعه ريخته شود اين شبيه اعتقاد مسيحيت است، كه معتقدند حضرت مسيح كفاره گناهان آنها بوده است، اين مطلب با روح اسلام سازگاري ندارد، با سخن حسين نمي سازد، ابا عبدالله براي مبارزه با گناه قيام كرد، نه اينكه سنگري باشد براي گنهكاران، ما گفتيم حسين ـ عليه السلام ـ يك شركت بيمه گناه تأسيس كرده، گفته است شما از نظر گناه بيمه هستيد، در عوض چه مي گيرم؟ شما براي من اشك بريزيد، من گناهان شما را جبران مي كنم حال هر كس مي خواهيد باشيد. ابن زياد، عمر سعد، والله اين افتراء و دروغ بستن بر حسين ـ عليه السلام ـ است».(6) ✅رواياتي كه مشتمل بر ثواب و پاداش گريه بر امام حسين (عليه السلام) هستند، 🔸 ناظر به حقوق الناس نمي باشند بلكه شامل سائر گناهان مي گردد چون در باره حقوق الناس روايات ديگر داريم كه قابل بخشش نيست مگر اين كه صاحب حق راضي شود، اگرچه خداوند متعال مي تواند صاحب حق را به رحمت بي پايان خود راضي نمايد و از اين طريق شخص مديون را كه از شيعيان امام حسين (عليه السلام) و گريه كننده بر آن حضرت بوده مورد عفو و يخشش قرار دهد ، اين مطلبي است كه در برخي ادعيه به آن اشاره شده است . مرکز پاسخگویی موعظه|@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
111 📌 ❓سلام وقت بخیر ادرار و مدفوع گاو و گوسفند نجس هستن یا پاکن؟ مرجع آقای مکارم شیرازی با تشکر ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر 🔶بول و غایط نجس: ۱. انسان. ۲. هر‌حیوان‌حرام‌گوشتی‌که خون جهنده دارد، مانند موش و گربه به جز پرندگان. 🔶بول و غایط پاک: ۱. حیوانات حلال گوشت، خواه پرنده باشد مانند گنجشک و کبوتر یا غیر پرنده مانند گاو و گوسفند. ۲. حیوانات حرام گوشتی که خون جهنده ندارند، مانند مار و ماهی بی پولک. ۳. پرندگان حرام گوشت، مانند کلاغ و طوطی. فضله پرندگان حرام گوشت پاک باشد. آیت الله مکارم: مسأله فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نیست ولی احتیاط مستحب ّ پرهیز از حرام گوشت است مخصوصاً از بول خفّاش. مرکز پاسخگویی موعظه|@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam
112 📌 ❓میزی که عین نجاست بهش رسیده و خشک شده؛ اگر شی ء دیگه ای با رطوبت بهش برخورد کنه، این شی ء متنجس چندم میشه؟ مرجع آقای مکارم شیرازی ممنون از شما ✅پاسخ: سلام خود میز متنجس اول است و شیء بعدی متنجس دوم به حساب می آید. مرکز پاسخگویی موعظه|@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam
نذر زن در اموال خود بدون اجازه شوهر... نظر ۴ تن از مراجع @havayeadam 🌸
📥 سوال: اگر شخصی نذری کرده باشد به صورت شرعی، مثلا محرم هر سال یک گوسفند قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض یا وام بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. ✍ آیت الله مکارم : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یا قرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. ✍ آیت الله فاضل: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. ✍ آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. ✍ آیت الله وحید:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
❓علی اکبر(ع) می‌دانست که در خیمه‌ها آبی وجود ندارد، پس چرا از امام حسین(ع) درخواست آب کرد؟! در برخی از منابع چنین نقل شده است، علی اکبر(ع) پس از مدتی جنگیدن پیش پدر خود امام حسین(ع) آمد و گفت: «یَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی وَ ثِقْلُ الْحَدِیدِ قَدْ أَجْهَدَنِی فَهَلْ إِلَى شَرْبَةٍ مِنَ الْمَاءِ سَبِیل»؛ پدرم! شدّت تشنگى جانم را به لب رسانده، و سنگینى تجهیزات جنگی، مرا به زحمت انداخته، آیا این امکان وجود دارد که به آبی دسترسی پیدا کنم؟! در ارتباط با این نقل تاریخی، این پرسش وجود دارد که علی اکبر(ع) می دانست که در خیمه گاه آب نیست و زنان و کودکان از تشنگی رنگشان زرد شده است، پس چرا از پدر بزرگوارشان تقاضای آب کرد؟! ✅پاسخ: درباره علت این تقاضا دیدگاه هایی بیان شده است؛ مانند این که گفته اند: 1. با این سخن، علی اکبر(ع) با توجه به علاقه شدیدی که به پدرش داشت، می خواست با دیدن پدر نیروی بیشتری بگیرد و بهتر بتواند با دشمنان بجنگد؛ لذا وقتی حضرت علی اکبر به خیمه ها می آید و از خستگی و تشنگی گلایه می کند گویا امام حسین(ع) منظور علی اکبر را می فهمد و می داند که علی اکبر می خواهد در این لحظات با پدر تجدید دیدار کند؛ از این رو امام حسین(ع) گریست و فرمود: «وا غوثاه! پسر جان! اندکى بجنگ و به همین زودى جدّت محمد را دیدار کنى و از جام لبالب او بنوشى و هرگز تشنه نشوى». پس آب خواستن نیز اگر بهانه مراجعت به خیمه ها باشد تا پدر را دوباره ببیند دارای ایراد شرعی و عقلی نیست. 2. شاید معنایش آن باشد که از پدرشان اجازه بخواهد تا برای نوشیدن و آوردن آب به سمت فرات برود. 3. این احتمال هم وجود داشت که در گیر و داری که ایشان مشغول نبرد بودند، افرادی مقدار اندکی آب به خیمه ها رسانده باشند و ایشان فقط پرسشی را مطرح کردند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است؟ 4. این عبارت تنها دردلی نزد پدر بود که خیلی تشنه ام. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
💠 نماز و روزه دانشجويان و امثال آن در سفر و رفت و آمدها 🔸طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی ✅هرگاه قصد دارند براى مدّت طولانى در محلّى سكونت داشته باشند (مثلا يك‌سال يا بيشتر)، يا هفته‌اى حدّاقل سه روز به مدّت دو سال يا بيشتر در آنجا باشند، آنجا در حكم وطنشان خواهد بود و نياز به قصد ده روز ندارند. ولى اگر آنجا نمى‌مانند، امّا در هفته حدّاقل سه روز رفت وآمد دارند و اين كار براى مدّتى (حدّاقل دو ماه) ادامه دارد، نماز وروزه آنها در آن محل و بين راه تمام است. ✅حکم صور مختلف سفردانشجویان در مورد نماز [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]: ❓پرسش : حکم نماز و روزه دانشجویان، اساتید و معلّمان محترم را در فروض و صورتهاى مختلف بیان فرمایید؟ پاسخ : ۱- چنانچه سفر به محلّ تحصیل یا تدریس براى مدّت قابل ملاحظه اى، مثلا یک سال یا بیشتر ادامه پیدا کند در حکم وطن است و نماز و روزه در آن تمام مى باشد، ماندن ده روز پى در پى در آن شرط نیست. ۲ـ کسانى که از وطن خود هفته اى سه روز یا بیشتر به محلّ تحصیل مى روند و این کار براى مدّت قابل ملاحظه اى ( مثلا یک سال یا بیشتر ) ادامه دارد، آن محلّ نیز به حکم وطن آنها است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
❓سوال: ۱-کسى که مى‌خواهد ساليانى در مکانى بماند، تا چه مدتى بناى ماندن آن‌جا را داشته باشد، حکم وطن را دارد، و آيا بين ماندن در آن‌جا به قصد زندگى يا براى کار يا هر دو، تفاوتى وجود دارد؟ ۲-آیا درست است که نظر رهبری که قبلا هفت الی ۸ سال بوده الان تغییر کرده است؟ ✅پاسخ: ۱) اگر کسی در مکانی به قصد زندگی همیشگی یا طولانی مدت (۴۰-۵۰ سال) و حداقل حدود چهار ماه از سال – هر چند به صورت پراکنده و هرچند برای کار – تصمیم داشته باشد در آنجا زندگی کند، در این صورت از همان زمان سکونت آنجا وطن او خواهد بود و تا زمانی که از آن اعراض نکرده است نمازش در آنجا کامل و روزه صحیح است. ۲) کسی که قصد زندگی همیشگی یا طولانی مدت در محلی را ندارد، اگر به قصد زندگی یکی دو ساله ولو برای کار در آنجا ساکن شود با اینکه آنجا وطنش نخواهد بود اما چون مسافر محسوب نمی شود از ابتدای زمان سکونت تا زمانیکه در آنجا ساکن است بدون قصد ده روز نمازش کامل است و روزه اش صحیح است. منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای. شماره استفتاء: h0Zn2LqbSM مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @havayeadam @Yaaliheydar @mawezah_ir
◾️شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد. @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha @mawezah_ir
◾️شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد. @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha @mawezah_ir
⁉️ مدت بیماری امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا چقدر طول کشید؟ 🔸بیشتر روایات و نقل های معتبر، بیماری حضرت زین العابدین(ع) را تنها در همان شب و روز عاشورا عنوان می کنند که ممکن است اثر آن تا چند روز بعد از آن نیز باقی بود. 1⃣ امام سجاد(ع): «هنگامی که پدرم نزدیک مغرب در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای این که آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها می گوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم. 2⃣ امام سجاد(ع): «من در آن شبی که پدرم در صبحش به شهادت رسید نشسته بودم و عمه ام حضرت زینب(س) نزد من مشغول پرستاری من بود»، در این هنگام پدرم در پنهانی از اصحابش کناره گرفت و نزد او «جُوَین»(یا جون یا حویّ] غلام ابوذر غفاری بود و او شمشیرش را اصلاح می کرد و پدرم اشعاری را می خواند. آن اشعار را دو بار یا سه بار تکرار کرد تا آن که من آن را فهمیدم و آنچه را می خواست، دانستم. پس گریه راه گلویم را بند آورد. اشک هایم را پاک کردم و سکوت کردم. 3⃣ شیخ مفید(م 413ق): «حمید بن مسلم گوید: ... به على بن الحسین(ع) که دارای بیماری سختى بود و روى فرشى افتاده بود، رسیدیم، گروهى از پیادگان همراه شمر سر رسیدند پس به شمر گفتند: آیا این بیمار را نمی کشى؟ من گفتم: سبحان الله آیا افراد کم سن و سال را هم می کشند؟ او نوجوانی است که همین بیمارى او را بس است؟ پس پیوسته آن جا بودم تا آنان را از او دور کردم. 4⃣ محمد بن سعد(م 230ق) در «الطبقات الکبری»: «آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بی اساس است؛ ولی او آن روز بیمار بود و به همین جهت کشته نشد. 5⃣ در «بلاغات النساء» چنین آمده است: حِذام یا حُذَیم اسدى گفت: سال 61 [هجرى ]، سال شهادت حسین(ع)، به کوفه وارد شدم. زنان کوفه را در آن زمان دیدم که بر سر و صورت خود می زنند و گریبان می درند و دیدم که زین العابدین(ع) با صدایى آهسته و پیکرى نحیف از بیمارى می گوید: «اى کوفیان! شما بر ما می گِریید؟! پس چه کسى جز شما ما را کُشت؟ 6⃣ امام صادق(ع)، از پدرانش چنین گزارش فرمود: «هنگامى که زنان را از کربلا به کوفه وارد کردند، زین العابدین(ع) بدنش نحیف شده و از بیمارى، رنجور بود.. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
در نظر همه مراجع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
❓شبهه: پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا در ایام اربعین مستلزم مشقت و رنج بدنی فراوان است؛ درحالی‌که در شریعت اسلامی تحمیل رنج بر بدن کار نادرستی تلقی شده است. ✅پاسخ: 1) این ادعا به این شکل کلی پذیرفته نیست؛ دفاع از جان، ناموس، دین و سرزمین نه‌تنها مشقت جسمی بلکه خوف جسمانی را نیز به همراه دارد درحالی‌که اسلام دستور به جهاد درراه خدا است. 2) یکی از ملاک‌های جواز و عدم جواز تحمیل مشقت بر بدن، هدفی است که فرد در نظر دارد و می‌خواهد با رفتار خود آن را محقق کند؛ چنانکه هدف متعالی و مقصود، معنوی و بلندمرتبه و برای فرد و جامعه حیاتی باشد، تحمیل مشقت بر بدن روا بلکه گاه واجب است ولی اگر هدف فرد هدفی مادی و دنیایی باشد، تحمیل مشقت کاری نامناسب است. 3) پیاده‌روی اربعین چنانچه همراه با توجه باشد فرد را ازلحاظ روحی و معنوی آماده ورود به ساحت ولایت ولی خدا می‌سازد و به فکر، عاطفه و عمل فرد رنگ و بوی الهی می‌بخشد. 4) پیاده‌روی اربعین به‌ویژه در قالب اجتماع باشکوهی که در سال‌های اخیر رخ‌داده است سبب زنده نگه‌داشتن و تبلیغ نام و یاد امام حسین علیه‌السلام است؛ این اجتماع باشکوه ذهن‌های کنجکاو و جان‌های مشتاق را از سراسر عالم متوجه هدف قیامی می‌نماید که خلاصه بعثت همه انبیاء است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
⁉️شبهه 🌒فردا شب اول ماه صفر است 🙏🏻 .👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻🌘 خونریزی یا شکستن تخم مرغ وصدقه ودود کردن اسفند فراموش نشود... ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید. ✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨ حضرت رسول فرمودند 📌 🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓 ✅پاسخ به مطلب فوق: 👌این خرافات را منتشر نکنیم. ✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند. ✅معنای صفر چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. ✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس‏ بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد. ◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ... اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. ✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. ◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد. ◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد: 👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. ✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم. ◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید: ✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. 👇👇 (سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇 ◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید. ◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند. ✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
113 📌 📝 حكم استفاده از در وضو و غسل ❓سلام حاج آقا، با عرض تسلیت، خواستم بدونم چرا با وجود اینکه مطمئن هستیم و یقیناً یقیناً یقیناً کاشت ناخن و امثالهم که باعث نرسیدن آب غسل و وضو به پوسته و در واقع مانع محسوب میشه، حرام است،،، اما در پاسخگویی جواب قطعی داده نمیشه، یعنی چرا قاطع گفته نمیشود که غسل و وضو باطله مگر در شرایط خاص مثل جزام ناخن مثلا یا نداشتن ناخن، اینقدر حکم رو با اختیاط اعلام میکنند که هر کس براش یه توجیه داره حتی کسانی که نماز خون هم هستند؟ چرا واقعا؟ نمازا باطل، با همون شرایط غسل باطل، وارد حرم معصوم علیه السلام میشند، وارد مسجد میشند، با شرمندگی، ببخشید بچه دار میشند، اینهمه سفارش شده به لحظه ی انعقاد نطفه همه رو رعایت میکنن اما با درست نبودن اصل غسل،،، چرا لطفا بگید، به هرکس میگیم میگن از دفتر مرجع مون پرسیدیم، جبیره درسته،،، چرا با قاطعیت نمیگن خیر صحیح نیست، غسل و وضو باطله؟😔😔😔😔 ✅پاسخ: سلام وقت بخیر در این خصوص مطالبی که قبلا در کانال پاسخگویی در تلگرام گذاشتیم و (احتمالا) در کانال ایتا، صریح گفتیم که مانع هست و باطل. این پست رو ببینید: https://eitaa.com/pasokhha/17 مجددا بصورت صریح فتاوا گذاشته میشه: لاك ناخن پرسش ۶۴ . آيا لاك ناخن، مانع از انجام وضو است؟ همه مراجع: آرى، لاك ناخن، مانع وضو است.[۳] [۳]. تبريزى، استفتائات، س ۲۰۸ و دفتر: همه مراجع.(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). سوال از دفتر رهبری: س ۱۱۴: بعضی از زنها ادعا میکنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است. نظر شریف جنابعالی در این‌باره چیست؟ ج: در صورتى که رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست. آیت الله مکارم: غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است. آیت الله سیستانی: پرسش: برخی خانمها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و “مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟ پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟ پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست. حالا یه سوال: آیا میتوان عمدا وضو را به جبیره تبدیل کرد؟ مثلا با لاک و ..؟ خیر نمی شود. همه موانع وضو و غسل باید برطرف بشود. مگر اینکه برای یک نماز وقت تنگ باشد و فرصت برطرف کردن مانع نباشد که با جبیره خوانده می شود. و برای نماز های بعدی باید حتما برطرف شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
114 📌 ❓سلام.. کسی ك قبلا نجاست و طهارت را زیاد رعایت نمیکرده و اکنون به این مسائل اهمیت داده و نماز میخواند... ۱- آیا باید به نجس بودن تمامی وسائل و لباس هایی ك قبلا استفاده میکرده شك کند یا خیر؟! و اینکه به شدت روی این مسائل"نجاست و طهارت"حساس شده و اینکه شك دارد ك آیا واقعا مثلا آن شیر آبی ك قبلا به آن دست میزده نجس شده است یا نه و هی میخواهد دلیل بیاورد ك واقعا نجس است ولی تا حدودی یقین ندارد ك واقعا نجس شده یا نه... یا بهتر است بگویم چون نجاست و طهارت را رعایت نمیکرده الآن همه چیز را واقعا نجس میداند... این مسائل به شدت او را رنج میدهد... ۲- آیا اگر واقعا آن وسائل نجس باشد و او اطلاعی نداشته باشد و فراموش کرده باشد و به آن ها دست بزند نمازهایش باطل است یا چون فراموش کرده و تا حدودی شك دارد،باطل نیست؟! مرجع تقلید:حضرت آیت الله خامنه ای... ✅پاسخ: با سلام در مورد نجاست تا یقین نکنید پاک است در مواردی هم که ذکر کردین (1 و 2) حکم به پاکی آن میشود مگر یقین کنید که جنس است و در مواردی هم که دچار وسواس می شوید، حکم به پاک بودن کنید و در کل تا انسان یقین نکند الان این چیز نجس است ، حکم به پاک بودن آن میشود مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
115 📌 چرا می گویند؟ ❓سلام. به سوال فوق ( تصویر: علت یاعلی مدد گفتن ایرانیان) چه جوابی بدهم بهتر است؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر این چیزی که در اینجا به عنوان تاریخ توسط نویسنده آلمانی ذکر شده است ( بافرض صحت انتساب به این نویسنده) هیچ مبنایی ندارد. این تحلیل ( و نه تاریخ!) از بیسوادی و نشناختن شیعه نشات میگیرد. و پشت پرده آن، اختلاف افکنی بین شیعه و اهل سنت و همچنین اختلاف بین عرب و فارس است. یا علی مدد در فرهنگ شیعه به معنای توسل است. و منشا آن محبت و معرفت به خاندان رسول اکرم (ص) و مظهر و مولای شیعه یعنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است. این نوع شبهه پراکنی ها از طرف وهابیت ملعون است که چشم دیدن اهلبیت علیهم السلام را ندارد. چشم دیدن توسل به اهلبیت علیهم السلام را ندارد. و در واقع سعی در کوبیدن اعتقادات شیعه دارند. توسل به حکم آیات الهی و سیره اهلبیت علیهم السلام جایز است. و بلکه لازم است. چرا که خود خداوند انسان را به پیدا کردن واسطه و وسیله ای برای رسیدن به خدا امر کرده است. و بهترین واسطه و وسیله اهلبیت علیهم السلام هستند. حاجت خواهی از اهلبیت به معنای این نیست که ایشان در مقام خدایی هستند، بلکه به این معناست که از طرف خداوند واسطه رحمت و فیض هستند. ضمن اینکه کورت فریشلر یک رمان تخیلی نویس آلمانی است. و نه تاریخ نویس! و هیچ اثر تاریخی و یا سابقه تاریخ نگاری از او ثبت نشده است. در سایر مواردی هم که از او نقل قول می شود (مثل حادثه کربلا) اولا انتساب آنها به کورت قابل بررسی است دوما از هیچ سندیتی برخوردار نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar