eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ کامل شد 👆
اُدعُ إِلى سَبیلِ رَبّکَ بِالحکمَةِ وَ المَوعظةِ الحَسَنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه: mawezah.ir admin: @mahdavi59 پاسخ به سوالات و شبهات دینی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم لینک گروه : http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
💠قوانین گروه پرسش و پاسخ های دینی💠 1⃣ارسال هر گونه سوال و پرسش دینی مجاز است. 2⃣ شبهه افکنی و تخریب ارزشها= حذف از گروه 3⃣دعوت از دوستان معتَمَد بلامانع. 4⃣ چت و گفتگو خارج از موضوع گروه ممنوع 5⃣هرگونه ایجاد مزاحمت برای کاربران=حذف از گروه. 6⃣لطفا احترام به یکدیگر و رعایت موازین و شئونات اسلامی در گفتگوها را مد نظر قرار دهید. 7⃣گروه از ساعت 12 شب تا 6 صبح تعطیل می باشد. خواهشمندیم در این ساعات هیچ گونه ارسالی در گروه نداشته باشید. 🌿اعضای محترم هر گونه مزاحمت در خصوصی را به مدیر اطلاع رسانی نمایند. 🔶کارشناسان فعلی گروه در ادامه معرفی می گردد: ◀️ حجت الاسلام مهدوی (کارشناس امور اعتقادی و دینی) 🔸نام کاربری : (افسرجوان امام خامنه ای) @mahdavi59 🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: شب ها از 9 الی 12 . ◀️حجت الاسلام علی نیا (کارشناس احکام و اعتقادات) 🔸نام کاربری (م . علی نیا) 🔶اگر فرصتی برای کارشناسان در غیر این ساعات باشد حتما پاسخگو خواهند بود. لذا بعد از ارسال سوال، برای پاسخ گرفتن صبور باشید. باتشکر مرکز پژوهشی تبلیغی موعظه افسرجوان امام خامنه ای
59 📌 ❓سلام طاعات و عباداتتون قبول من امروز داشتم گردگیری میکردم تو خونه....مدت زیادی بود حدود ۲ ماه که گردگیری نشده بودن وسایل خونه و روزه هم بودم.. با دستمالی که نمدار بود مشغول کار بودم.موقع کار دهنم رو هم بسته بودم که گرد و غبار وارد حلقم نشن.... بعد هم جلوی واحدمون رو با همون دستمال نمدار روی زمین رو کشیدم... در حین کار با اینکه دهنم بسته بود؛اما باز حس کردم گرد و غبار یا بوی گرد و غبار وارد بینی ام شد. میخوام بدونم چون حدود ۲ ماهی بود که تمیز نشده بودن؛آیا این گرد و غبار روزه من رو باطل کرده با نه؟ ✅سلام طاعات و عبادات شما هم مورد قبول حق روزه شما صحیح است . نگران نباشید . غبار غلیظ اگر به حلق برسد روزه باطل است. در مورد سوال شما نه غلیظ بوده و نه به حلق رسیده است. و غباری که شک میکنیم که به حلق رسیده یا نه و شک میکنیم که غلیظ هست یا نه مبطل روزه نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
60 📌 ❓سلام علیکم..چندتا سوال درمورد نمازاستیجاری داشتم...اول طریقه خواندنش و ترتیبش رو ممکنه بفرمایید.. دوم اینکه اگر شخصی نمازاستیجاری میگیره ک خودش بخونه ولی بده فرد دیگه ای بخونه ایراد نداره؟! التماس دعا🙏 ✅سلام علیکم 1. آنچه مشهور و معروف هست این است که باید به ترتیب نمازهای یومیه خوانده شود. یعنی از نماز صبح شروع کنیم. بعد ظهر و عصر و بعد مغر و عشا. 2. اگر کسی که نماز رو به شما داده شرط نکرده باشه که فقط خودتون بخونید و به دیگری ندید، اشکالی ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
60 📌 ❓سلام وقت بخیر 'طریقه خواندن سجده واجب سوره های قران رو میخاستم با تشکر ✅سلام وقت شما هم بخیر چهار آیه از چهار سوره قرآن سجده واجب دارند که عبارتند از: الف: سوره نجم آیه 62. ب: سوره علق: آیه 19. ج: سوره سجده (الم تنزیل) آیه 15. د: سوره فصلت آیه 37. سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد. بعد از شندین آیه سجده: به قصد قربت باید سر بر سجده گذاشته شود، ذکر گفتن لازم نیست اما بهتر است ذکر سجده یا این ذکر گفته شود: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ». در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
61 📌 ❓سلام...دائم المریض هم برای روزه های نگرفته اش باید کفاره بدهد؟ مقلدآیت الله نوری همدانی ✅سلام. حکم زیر طبق رساله حضرت امام خمینی ره است. و اگر نظر یکی از مراجع با این حکم متفاوت باشد ذیل آن می آید و اگر کاملا موافق باشد دیگر بصورت مستقل اسم مراجع نمی آید. و اختلاف نظر سایر مراجع ذیل این حکم بیان شده است. حکم: اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد. این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.. (زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد.. (۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است. (۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط.. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
62 📌 ❓سلام . اینکه میگن واسه اسم بچه انتخاب کنی یک ادمایی هستن که میشه بهشون مراجعه کرد سرکتاب باز میکنن و اسم مناسب رو انتخاب میکنن این درسته . ایا کسی هست یه ادمه عادی که از اینده تا این حد بدونه . که بگه این اسم فلان سرنوشت و داره و از این حرفا. لطفا راهنمایی کنید ممنون. ✅سلام علیکم آنچه که در روایات به آن توصیه شده است نامگذاری فرزندان به اسامی نیکو است. و تاکید شده است که از اسامی و القاب اهلبیت علیهم السلام استفاده بشود. در گذشته با محاسبه ابجد اسم مادر و اسمی که میخواستند روی فرزند بگذارند ، برخی امور طبیعی رو رصد و مد نظر قرار می دادند. اما به این معنا نبوده است که سرنوشت شخصی رو بخواهند پیش بینی کنند. یا با یک نامگذاری بصورت قطعی بگویند که فلان شخص هیچ وقت از مسیر درست منحرف نمی شود و حتما خوشبخت است. هر اسمی که ما روی فرزند بگذاریم اثر خاص خودش را قطعا خواهد داشت. اما این به معنای علت کاملی برای خوشبختی و بدبختی افراد نیست. بلکه یک امر جزئی و تاثیر گذار در حد خودش است. مواردی از قبیل تقوای والدین قبل از بارداری و در هنگام بارداری و تربیت صحیح از کودکی و فضای مناسب برای تربیت صحیح و ... تاثیر بسزایی در عاقیت و سرنوشت انسان دارد. ما هم توصیه میکنیم از اسامی و القاب اهلبیت علیهم السلام استفاده کنید و در تربیت و داشتن تقوا بکوشید و فرزندتان را در کنار همه این تلاشها و تقوا ها به خداوند بسپارید. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
ادامه سوال 62 ❓سلام ببخشید در ادامه سواله قبل در مورد انتخاب فرزند ایا کلا درست هست که دنباله ایجور ادما رفت ادمایی که سر کتاب دارن و از این قبیل . و بهشون اعتماد کرد و هر چی گفتن گوش کرد . چون ما یه فامیل داشتیم بچش خیلی مریض میشد رفت پیشه هم چین کسانی و او بهش گفته بود اگه میخاین بچتون خوب بشه باید اسمشو عوض کنید واقعا تا این حد هستن یا نه . لطفا کامل تو ضیح بدین . ✅سلام خیر درست نیست . ببینید اینکه ما بخواهیم برای زندگی دنیا و آخرتی مون برنامه ای داشته باشیم از هر لحاظ، این رو در کلام نورانی اهلبیت علیهم السلام قطعا میتونیم پیدا کنیم. و همین برای سعادت دنیا و اخرت ما کافی است. اگر ما از ابتدای زندگی یک کودک همه اموراتش رو بر مبنای دستورات و توصیه های اهلبیت و قرآن و اسلام قرار بدیم، خیلی از مشکلات رو پیشاپیش حل کردیم مراجعه به کسانی که دم از علوم غریبه می زنند و یا با یکسری اموراتی از این قبیل توصیه هایی می کنند اصلا درست نیست. به علت اینکه اولا راه درست، راه اسلام و قرآن و اهلبیت علیهم السلام است. دوما توصیه های این دست از آدم ها با شناخت کامل صورت نمی گیره و عموما اثرات منفی زیادی داره. سوما انسان رو از توکل و توسل به خدا و اهلبیت علیهم السلام دور میکنه پس اگر بنا هم باشه اسم عوض کنیم طبق توصیه اهلبیت علیهم السلام هم عمل کنیم نتیجه خواهیم گرفت. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
63 📌 با عرض سلام و خسته نباشید وقتی در ماه رمضان به خاطر مسافرت رفتن روزه نگیریم؛بعد ماه رمضان فقط قضای روزه بر گردن ماست یا کفاره هم باید بدیم؟ اگر کفاره داره؛چه مقدار باید بپردازیم؟ مقلد آقای مکارم شیرازی ✅با سلام خیر کفاره ندارد فقط قضا نماید مگر تا ماه رمضان سال بعد به تاخیر اندازد که برا هر روز کفاره تأخیر(750گرم گندم و مانند آن)باید پرداخت کند مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
64 📌 ❓باسلام و آرزوی قبولی طاعات من دو تا فرزند دارم که برای هیچکدومشون عقیقه نکردم ،حالا که تصمیم دارم عقیقه کنم باید برای هر کدوم یه گوسفند قربونی کنم یا برای هر دوتاشون میتونم یه دونه قربونی کنم و سؤال دیگه اینکه میشه گوشت رو با استخون توزیع کرد یا باید حتمأ استخون رو جدا کرد و زیر خاک دفن کرد و اینکه گفته میشه باید از اون گوشت غذا درست کنی و مهمونی بدی درسته ؟ لطفأ منو راهنمایی کنید. ممنونم آیت الله مکارم شیرازی ✅با سلام عقیقه برای هر فرزندی جداست به نظر آیت الله مکارم مستحب مؤکد است اگه دارید هردورا الان اگه ندارید یکی الان یکی هر وقت پول دستتون اومد و هر طوری تقسیم کنید مشکلی نیست لازم نیست استخوانش جدا بشه لازم نیست آبگوشت بشه. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
سوالات خودتون رو در گروه ارسال سوال برای ما بفرستید http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
مرکز پاسخگویی موعظه را تبلیغ کنید👇👇
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی پاسخگویی توسط فضلاو اساتیدحوزه علمیه قم مدیریت: حجت الاسلام مهدوی کانال: @pasokhha http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574 ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba
65 📌 ❓سلام علیکم کاربری در گروه پرسش و پاسخ در پیام رسان تلگرام سوال پرسیدند 👇👇👇 تب وإنفلونزا شديد دارم گلو درد بايد إنتي بيوتيك بخورم يا مرتباً اب رساني ولي دلم نمياد روزه اَم را نگيرم ايا گناه مي كنم درمان نمي كنم و اگر بعداز ظهر ديدم خيلي بد هست بخورم كناه هست الان بعداز نماز صبح هست ✅پاسخ: سلام علیکم اگر روزه گرفتن شما موجب ضرر رساندن به بدنتون میشه و نمیگذاره که صحت وسلامت پیدا کنید و یا اینکه بدتر میشید، روزه گرفتن بر شما حرام است. کسی هم که روزه گرفتن بر او حرام نیست ولی به دلیل تشنگی و گرسنگی زیادی که قابل تحمل نیست نمی تواند تحمل کند، میتواند به اندازه ای که طاقت بیاورد افطار کند، ولی باقی روز را باید امساک (خودداری از خوردن و اشامیدن) داشته باشد و بعدا هم آن روز را قضا کند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha سایر کانالهای ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
66📌 ❓با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات منظور از زنانی که متصرف و مالک شده اید در آیه24سوره نسا۶چیست? اگه میشه تفسیر این آیه رو هم میخام با تشکر ✅ سلام علیکم و همچنین با آرزوی قبول طاعات و عبادات شما از ترجمه و تفسیری که می گذاریم پاسخ شما اشکار می شود: آیه 24 سوره نساء+ترجمه: وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ کِتابَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ لا جُناحَ عَلَيْکُمْ فيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَليماً حَکيماً ترجمه: و زنان شوهردار ( بر شما حرام است ) مگر آنها را که ( از راه اسارت ) مالک شده اید ( زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است ) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها ( که گفته شد ) ، برای شما حلال است که با اموال خود ، آنان را اختیار کنید در حالی که پاکدامن باشید و از زنا ، خودداری نمایید. و زنانی را که متعه [ ازدواج موقت ] می کنید ، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر ، با یکدیگر توافق کرده اید. ( بعداً می توانید با توافق ، آن را کم یا زیاد کنید. ) خداوند ، دانا و حکیم است. 💠ترجمه تفسیر المیزان: (والمحصنات من النساء الا ما ملکت ایمانکم کتاب الله علیکم واحل لکم ما وراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین ): (و زنان شوهردار مگر کنیزانی از شما که شوهر دارند، که می توانید آنها را بعد از استبراءبه خود اختصاص دهید، پس حکمی را که خدا بر شما کرده ، ملازم باشید و اماغیر از آنچه بر شمردیم بر شما حلال شده اند، تا به وسیله اموالتان زنان پاک وعفیف بگیرید نه زنا کار) ازدواج با زنان شوهر دار نیز بر شما حرام است ،جزکنیزانتان که بعد از استبراء حق ازدواج با آنان را دارید و شما ملتزم به این احکام الهی باشید و همخوابی با آن شانزده طائفه بر شما حرام است و غیر آن مثلا نکاح کردن با غیر این چند طائفه حلال است. راههای بهره مندی از زنان در جاهلیت شامل: (1 - نکاح ، (2 - خزیدن کنیز، (3 - زنا،بی عفتی بود، در این آیه راه حلال را منحصر به دو راه (1 - نکاح ، (2 -خرید کنیز نموده و علت تأکید بر اموال آنست که دو راه نامبرده جز با مال عملی نیست ، (فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه ): (و اگر زنی را متعه کردید، یعنی با او قرار داد کردید که در مدت معین از او کام بگیرید و فلان مقدارمعین به او اجرت بدهید، واجب است اجرت آنها را بپردازید) این جمله تفریع ونتیجه گیری از سخنان قبلی است و از باب تفریع جزء بر کل می باشد، چون قبلافرمود: بی عفتی و زنا نکرده و (بلکه) ازدواج کنید، دائم یا موقت و این جمله حکم ازدواج موقت را بیان می کند که در زمان قبل از تشریع این حکم هم بین اعراب متداول و مرسوم بوده است ،در ازدواج موقت شرط اجرت دادن ، وقوع نزدیکی و تمتع است ،اما در عقد دائم به محض عقد نصف مهریه بر شوهر واجب می شود و نیم دیگر پس از وقوع نزدیکی واجب می گردد،پس بلا شک این آیه اختصاص به حکم نکاح موقت دارد، (ولا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعدالفریضه ان الله کان علیما حکیما): (و بعد از معین شدن مهریه اگر به کمتر یا زیادترتوافق کنید ،گناهی بر شما نیست ، همانا خدا دانایی فرزانه است ) پس احکام وتشریع خدا مطابق حکمت و علم اوست . در صحیح ترمذی و سنن نسائی و سنن بیهقی وموطاء مالک و کتاب الام شافعی ، از محمدبن عبدالله نقل شده که شنیده شد که سعد ابی وقاص وضحاک بن قیس و معاویه ،متعه حج را بجا آوردند، پس ضحاک گفت :هیچ کس جز فردجاهل چنین عملی را نمی کند، من گفتم ، چه می گویی ای برادر؟ ضحاک گفت عمربن خطاب از این عمل نهی کرده ، سعد گفت : پیامبر خدا این متعه حج راانجام می داد و ما مانند او عمل می کنیم ، اما از عمر نقل شده است که دو متعه درزمان رسول خدا حلال بود و من آنها را حرام کردم و به عهده خود گرفتم ،متعه حج و متعه زنان (6). ادامه دارد.. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
ادامه پاسخ سوال 66 بخش دوم تفسیر آیه 24 سوره نساء 💠تفسیر نور کلمهى «مُحصَنات» از نظر لغوى، یعنى آنچه در حِصن و حریم باشد و از دسترسى دیگران منع شود. ریشه این کلمه در قرآن، در مورد سه گروه استعمال شده است: 1- زنان عفیف وپاکدامن. چنانکه خداوند درباره حضرت مریم مىفرماید: «التى احصنت فرجها» 2- زنان شوهردار. زیرا شوهر نقش حفاظت از عفت زن را به عهده دارد. مراد از «المحصنات من النساء» در آیه مورد بحث، همین معنى است. 3- زنان آزاده که اسیر جنگى نبوده و کنیز نیستند. زیرا اسارت سبب پاره شدن پردههاى عفّت و حیاى زن مىگردد و بىعفّتى در میان کنیزان شایع بوده است. مراد از «المحصنات المؤمنات» در آیه بعد، این معناست. کلمهى «مُسفِحین» از «سفاح» به معناى زنا مىباشد. اسارت براى زنان کافر، به منزلهى طلاق آنان از شوهران است. مثل ایمان آوردن زن، که اگر شوهرش به کفر ادامه دهد، ایمان آوردن او را از شوهر جدا مىکند. ازدواج با زن شوهردار، از نظر اسلام حرام است، از هر مذهب وملت که باشد. ولى چون اسارت به منزلهى طلاق است، زن اسیر، پس از اسارت به مدّت یکبار قاعده شدن، و اگر باردار است تا وضع حمل باید عده نگهدارد و در مدّت عده هیچ گونه ارتباط زناشویى با او جایز نیست. این طرح زناشویى بعنوان همسر یا کنیز، از طرح بازگرداندن به کفّار یا رها کردن و بىسرپرست گذاشتن، بهتر است. کلمهى «مُتعة» همچون کلمهى حج، صلوة، ربا و غنیمت، داراى معناى شرعى است، نه لغوى. بنابراین به قول علامه در تفسیر المیزان شکّى در آن نیست که مراد از جملهى «استمتعتم» مُتعه است. پرداخت اجر، «آتوهنّ اجورهنّ» در مُتعه مربوط به استمتاع است، «فما استمتعتم» در حالى که اگر مراد آیه نکاح دائم باشد، باخواندن عقد مهریه لازم است، خواه استمتاع بشود یا نشود، لکن قبل از آمیزش اگر طلاق صورت گرفت، نصف مهریه پرداخت مىشود. جملهى «فمااستمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اُجورهنّ» به فرموده اهلبیتعلیهم السلام واکثر تفاسیر اهلسنّت، مربوط به ازدواج موقّت است که خلیفه دوّم آن را حرام کرد، با آنکه کسى حقّ تحریم حکم خدا را ندارد. واگر حرام نمىشد به گفته روایات،کسى مرتکب زنا نمىشد مگر افراد شقىّ. ازدواج موقّت یک طرح صحیح است و دنیا بخاطر نداشتن آن، زنا را آزاد کرده است. ازدواج موقّت یک ضرورت اجتماع است و در روایات اهلسنّت مىخوانیم، جواز مُتعه به خاطر دورى از همسر و بروز جنگها بوده که الآن نیز همان شرایط موجود است. مُتعه طرحى براى حل این مشکل اجتماعى و جلوگیرى از فساد است وتا قیامت هم جنبه شرعى دارد. دستاویز بعضى این است که در قرآن موضوع عدّه و ارث و حفظ فروج، نسبت به ازدواج مطرح است و متعه ازدواج نیست. ولى پاسخ ما این است: اوّلاً نام ازدواج به متعه هم گفته مىشود، و ثانیاً در متعه هم عدّه لازم است وفقط قانون ارث زن از مرد یا بالعکس، در متعه استثنا شده است. چند پرسش: 1- آیا ازدواج موقّت نقابى بر چهرهى فحشا نیست؟ پاسخ: خیر، زیرا: الف: در ازدواج موقّت زن فقط در اختیار یک نفر است. ب: حداقل چهل و پنج روز باید عدّه نگاه دارد. ج: مولود مُتعه همچون مولود همسر دائمى است. 2- آیا مردان هوسباز از این قانون سوء استفاده نمىکنند؟ پاسخ: ممکن است از هر قانون مفید و ضرورى افرادى سوء استفاده کنند. مگر از انگور شراب نمىسازند؟ مگر زمانى که بعضى از سفر حج سوء استفاده کردند، باید منکر سفر حج شد؟ 3- تکلیف فرزندان مُتعه چیست؟ پاسخ: در حقوق و ارث و امثال آن، هیچ فرقى با فرزندان همسر دائم ندارند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
💠از طرف دفتر امام خامنه ای حفظه الله مقدار فطریه ماه مبارک رمضان سال 97 اعلام شد 🔸فطریه 🔸کفاره عمدی 🔸کفاره عذر @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
67 📌 با نامحرم ❓سلام طاعاتتون موردقبول جناب مهدوی سوالم اینه ازخدمتتون... میشه زنی عقدکسی باشه ولی تحت شرایطی خاص با مرد دیگه ای زندگی کنه به شرط طلاق از اولی و ازدواج با دومی؟ گناهی مرتکب نمیشن؟ یاهرچیزدیگه که باعث شه به همدیگه نامحرم شن؟؟ ممنون میشم ازتون بابت وقتی که صرف جوابم میکنید🌸 ✅پاسخ: سلام . طاعات شما هم مورد قبول حق ان شاء الله. تا وقتی که یک زن در عقد مردی می باشد، ارتباط داشتن با مردهای دیگر حرام است. منظور از ارتباط حرام مراودات عمومی مثل امور اداری و یا اجتماعی نیست. بلکه زندگی کردن، ارتباط نامشروع داشتن، صحبت کردن غیر ضروری، در یک محل بدون حضور دیگران جمع شدن و هر گونه ارتباطی که شرعا بین زن و مرد نامحرم جایز نیست، در اینجا نیز جایز نمی باشد. اگر این زن میخواهد از همسرش طلاق بگیرد و با مرد دیگری زندگی کند، این مسئله باعث نمی شود که از همین الان مجوز داشته باشد با دیگری مرتبط باشد و یا هر نوع رابطه دیگری را داشته باشد. بلکه باید ابتدا طلاق بگیرد ، عده طلاق را هم بگذراند بعد اختیارش دست خودش می باشد که با هر کسی که میخواهد ازدواج کند. در این صورت (یعنی بعد از گذراندن عده طلاق) روابط با نامحرم باید در محدوده شرع باشد و تا وقتی که عقد محرمیت ازدواج واقع نشده است از روابط حرام پرهیز کند. امیدوارم سوال شما رو کامل فهمیده باشم. اگر ابهامی هست در گروه مطرح کنید. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
68 📌 ❓با سلام. ممنون از پاسخ کاملتون. فقط یه ابهامی وجود داره...اونم اینکه چرا اسارت زن حکم طلاق براش داره ... ایا همه ادیان اینو قبول دارن ...دلیل علمی و منطقی اون چیه ? اگه خودش بخاد بعداز ازاد شدن برگرده پیش همسرش چی? اگه راضی به این طلاق و ازدواج با کسی که اسیرش کرده نباشه چی? ✅پاسخ: سلام . خواهش میکنم 1. اسارت زن به منزله طلاق است چون وقتی زن به اسارت در میاد در واقع در زمره احکام اسلامی قرار میگیره و احکام اسلامی باید براش جاری بشه. لذا وقتی همسرش بر علیه اسلام قیام کرده و دشمن به حساب میاد، به حکم اسلام ارتباط این زن با همسرش قطع میشه و اسارت او به منزله طلاق تلقی میشه تا به این وسیله ، راه سعادت و خیر و عاقبت به خیری برای زن فراهم باشد. البته همان طور که در پاسخ قبلی عرض کردیم، صرف اسارت موجب نمی شود که بتوان با این زن ازدواج کرد بلکه باید عده این طلاق رو بگذراند و بعد ازدواج کند. یعنی این طور نیست که مثل یک برده ی جنسی با او برخورد شود. بلکه با کمال کرامت با او برخورد می شود. 2. بعد از گذشتن عده طلاق، این زنان مجبور به زندگی با مردانی که آنها را انتخاب می کنند نیستند! بلکه مثل همه زنان دیگر حق انتخاب دارند از بین مسلمانان با کسی که میخواهند ازدواج کنند. 3. اگر این زن بخواهد در مسیر و به عقیده همسرش که در زمره دشمنان اسلام است باشد، احکام مختص به دشمنان و کسانی که اهل توبه نیستند بر او جاری می گردد. که باید خیلی دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. اما در هر حال نفس اسارت موجب طلاق شده است و آن مرد دیگر همسر او نیست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
69 📌 مهمان در شب آخر رمضان +نظر مراجع ❓ سلام وقت بخیر اگر شب عید فطر؛ مهمان خونه پدرم باشم فطریه من بر عهده پدرم میشه یا خودم باید بدم؟ مرجع آقای مکارم شیرازی ممنون از پاسخگویی شما ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر مراجع تقلید می‌گویند، در شب عید فطر، شخصی که نان‌خور صاحب‌خانه است، فطریه‌اش بر عهده صاحب‌خانه می‌باشد. اما درباره‌ی اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین فقها اختلاف نظر است. اکثر فقها می‌گویند شخص میهمان با یک شب، نانخور، محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع[1]، میهمان در یک شب را هم نانخور شمرده و چنانچه قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره وی را بر عهده صاحب‌خانه می‌دانند. ↙️ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] 🔶حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): میهمان اگر نانخور صاحب‌خانه محسوب شود کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نانخور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد. 🔶حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): فطره میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود. 🔶حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمىآید، و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. 🔶حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نانخور وی باشد زکات فطره اش بر عهدۀ میزبان است. 🔶حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در هر دو فرض بر عهده صاحب خانه است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
در ادامه سوال قبل 70 📌 ❓با سلام اگه مراجع تقلید مهمان و میزبان با هم فرق داشته باشن چی ?اون وقت تکلیف چیه? ✅پاسخ: سلام هر کدام باید به وظیفه خودشون عمل کنند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
71 📌 ❓باسلام وآرزوی قبولی طاعات والتماس دعا دخترم 16سالشونه ومرجع تقلیدشون که انتخاب کردند با من وپدرشون فرق دارند الان دوست دارن که مرجع تقلید مارو انتخاب کنند به خاطر اینکه اگر سوالی واسشون پیش اومد از ما بپرسند وهم اینکه مرجع مارو بیشتر قبول دارند حالا تکلیفشون چیه آیا میتونند این کارو انجام بدن ممنون از پاسخ گوییتون ✅پاسخ: سلام . همچنین طاعات شما هم قبول حق در پاسخ به سؤال شما، دو مسأله باید مورد توجه قرار گیرد: اول) تبعیض ابتدایی و پیش از عمل در تقلید، در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است اما باید توجه داشت که در مسایل مربوط به هم باید از یک مجتهد تبعیت کند مثلا نمی تواند در احکام نجاست بدن و لباس به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند. دوم) امکان عدول از مرجع تقلیدی که قبلا انتخاب کرده و انتخاب مرجع تقلید دیگر اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کند در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند. بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کند که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است اما در صورت علم به تساوی آیا باز عدول جایز است یا نه؟ [1] . [2] پاسخ مراجع معظم تقلید در این باره متفاوت و بین شرح است: 1.امام و فاضل: آری، رجوع به مساوی جایز است. [3] 2.تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. [4] 3.صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. [5] 4.خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست. [6] 5.مکارم و نوری: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. [7] 6.بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. [8] 7.وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می تواند به فتوای دیگری عمل کند.. [9] [10] همچنین در باره این که آیا عدول از اعلم به غیر اعلم جایز است؟ مقام معظم رهبری در پاسخ به این که آیا عدول از اعلم به غیر اعلم در مواردى که فتاواى مرجع اعلم منطبق با زمان نباشد و یا عمل به آن بسیار دشوار باشد، جایز است؟فرموده اند: تنها گمان به ناهماهنگى فتاواى مرجع تقلید با زمان و شرایط حاکم بر آن و یا دشوارى عمل به فتاواى او، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد دیگر نمىشود. [11] [1] رساله دانشجویی، ص49. [2] اقتباس از سؤال 1340 (سایت: ۱۳۳۵). [3] وحید، توضیح المسائل، م 4. [4] استفتائات، س 11. [5] جامع الاحکام، ج 1، س 18. [6] خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 31. [7] مکارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12. [8] وسیلة النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 11 و 13. [9] برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: رجوع از مرجع تقلید، سؤال 2026 (سایت: ۲۲۵۲). [10] توضیح المسائل، م 4. [11] همان منبع. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
72 📌 ❓سلام طاعات و عباداتتون قبول ادرار و مدفوع کلاغ نجس هست یا پاک؟ مرجع تقلید آقای مکارم شیرازی ممنون از وقتی که برای پاسخگویی میگذارین.اجرتون با خدا ✅پاسخ: سلام طاعات و عبادات شما هم قبول طبق فتوای آیات عظام ، خامنه ای ، مکارم شیرازی، سیستانی، گلپایگانی، صافی، فاضل، خوئی ، تبریزی: فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت، نجس نیستند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
73 📌 ❓سلام طاعات و عبادات قبول حق انشاءالله من شنیدم که وقتی فردی بر سر مزار میرود اگر بخواهد بعد از آن به خانه ای به جز خانه خود برود بهتر است که اول چند دقیقه به مسجد برود وبعد به خانه ای که میخواهد برود زیرا تصور براین است که خاک مزار برای اهالی خانه میزبان غم واندوه میآورد آیا این درست است؟ ؟؟ ✅پاسخ: سلام طاعات و عبادات شماهم مقبول حق این مطلبی که فرمودید رو بنده جایی ندیدم نه در روایات و نه در توصیه های علما ، لذا به این جور مسائل توجهی نکنید چون خرافات و شایعات است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha سایر کانال های ما: @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar