eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
360 دنبال‌کننده
328 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
421📌 ❓سوال: سلام من الان در سن یازده سالگی هستم میخواستم بدانم من باید مرجع تقلید داشته باشم ??? ✅پاسخ سلام علیکم باتوجه به اینکه پسر هستید از نظر سنی به تکلیف نرسیده اید و نیازی هم به انتخاب مرجع تقلید نیست. نشانه بلوغ در پسر محقق شدن یکى از چهار چیز است : اول : تمام شدن پانزده سال قمرى است (تقریبا معادل چهارده سال و هفت ماه وپانزده روز شمسی). دوم : بیرون آمدن منى . سوم : روئیدن موى درشت در زیر شکم بالاى عورت . چهارم: روئیدن موى درشت در صورت و پشت لب. ولى روئیدن مو در سینه و زیر بغل ، و درشت شدن صدا و مانند اینها نشانه بالغ شدن نیست. نشانه بلوغ دختران: تمام شدن نُه سال قمرى است (تقریبا معادل هشت سال و هشت ماه و بیست روز شمسی). بصورت آنلاین: https://hadana.ir/age/ احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
422📌 ❓سوال: سلام واسه سجده زیارت عاشورا در دوران که عذر شرعی داریم گناه داره بخونیم یا خیر؟ ✅پاسخ سلام علیکم 💠طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: ◽️س: آيا سجده زيارت عاشورا براى خانم‌هايى که عذر شرعى دارند، جايز است؟ ج) اشكال ندارد. ◽️سؤال: آیا برای زنی که در دوران عادت ماهيانه می باشد انجام ذکر و دعا اشکال دارد؟ جواب: اشکال ندارد، مخصوصا در وقت هر نماز، مستحب است بگيرد و اگر نمى‏ تواند وضو بگيرد، تيمم کند و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و به مقدار نماز، مشغول ذكر و دعا و صلوات شود. 💠طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی: (حفظه الله) ◽️حجاب خانمها در سجده واجب قرآن و سجده های مستحب پرسش :آیا هنگام سجده هایی مانند (سجده زیارت عاشورا و سجده های مستحب و همچنین سجده های واجب قرآن ) باید وضو داشته باشیم و حتما حجاب را رعایت کنیم ؟ پاسخ :خیر؛ وضو گرفتن واجب نیست و داشتن حجاب لازم نیست. ◽️پرسش : قرائت ادعیّه و زیارات و نیز انجام سجده برای زن نفساء چه حکمی دارد؟ پاسخ : خواندن دعاها و زیارات و انجام سجده و فرستادن صلوات و سایر اذکار به طور کلی مانعی ندارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
423📌 ❓سوال: سلام ..ایا میشود نافله شب را به نیت نماز قضا خواند؟ ✅پاسخ: سلام علیکم خیر نمی شود. نافله نماز مستحبی است. و نماز مستحبی را نمیتوان به جای واجب (نماز قضا) خواند. اما میتوان به جای اینکه نماز شب بخوانید، نمازهای قضای خود را بخوانید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
424📌 ❓سوال: سلام لطفا این ایه قران رو توضیح بدهید زنان پاک مردان پاک.... یعنی اگه کسی توزندگی گناهی کرد فرد ناپاک نصیبش میشه؟؟ ✅پاسخ سلام علیکم قرآن کریم می فرماید: «مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمى ‏کند و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمى‏ آورد و این کار بر مؤمنان حرام شده است»![1] برای دریافت درست معنای این سخن خداوند در قرآن کریم، این مسئله باید از جنبه های مختلف تحلیل و بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که این یک قاعدۀ کلّی استثنا ناپذیر است، یا تابع شرایط خاصی است؟ برای هرچه روشن تر شدن مسئله، نخست به بیان شأن نزول آیه می پردازیم. شأن نزول آنچه را که مفسّران در شأن نزول این آیه می گویند؛ این است که وقتى مهاجران به مدینه آمده بودند، فقیر و تنگ دست بودند. در مدینه زنان فاحشه وجود داشتند که از کرایه دادن خود توانگرترین مردم مدینه شده بودند. عده ‏اى از مهاجران بى بضاعت به طمع مال، خواستار ازدواج با آنان شدند و گفتند: با اینها ازدواج می کنیم و زندگى مى ‏کنیم تا خداوند بى نیازمان سازد. آنان در این مورد از پیامبر اسلام(ص) اجازه خواستند که این آیه، در تحریم ازدواج مردان مسلمان با زنان زنا دهنده نازل شد.[2] بعضى از مفسّران نیز در شأن نزول آیه چنین نوشته‏ اند: مردى از مسلمانان از پیامبر(ص) اجازه خواست که با «امّ مهزول»- زنى که در عصر جاهلیت به آلودگى معروف بود و حتى پرچمى براى شناسایى بر در خانه خود نصب کرده بود!- ازدواج کند، آیۀ فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.[3] تفسیر آیه در این که آیا این آیه در بیان یک حکم کلّی الاهى است، یا خبر از یک واقعه خارجى و طبیعى می دهد، میان مفسّران بحث و گفت و گو است. برخی از مفسّران معتقدند آیه تنها یک واقعیت عینى را بیان مى ‏کند که افراد آلوده همواره دنبال آلودگان مى ‏روند، اما افراد پاک و با ایمان هرگز تن به چنین آلودگی ها و انتخاب همسران آلوده نمى ‏دهند، و آن را بر خویشتن تحریم مى ‏کنند، شاهد این تفسیر همان ظاهر آیه است که به صورت «جملۀ خبریه» بیان شده است.[4] البته، برخی می گویند؛ آیه در مقام اِخبار از مقدار لیاقت مرتکبان این عمل زشت‏ است، و مى‏ خواهد بگوید افراد پلید همان پلیدى ‏ها را دوست مى ‏دارند، و لیاقت بیش از آن را ندارند. آدم زناکار به جهت خباثت و پلیدى ذاتش، جز به همسری مانند خود تمایل ندارد. او از زنى خوشش مى ‏آید که چون خودش زناکار و پلید، و یا بدتر از خودش زنى مشرک و بى دین باشد. همچنین زن زناکار جز به مردى مثل خود، و یا بدتر از خود (مشرک و بى دین) تمایل ندارد.[5] پس آیه شریفه در مقام بیان اکثری است، همچنان که در آیه دیگر از همین سوره فرموده است: «الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ»؛[6] زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاک اند. اما گروه دیگر بر آنند که این جمله بیان یک حکم شرعى و الاهى است، به ویژه مى ‏خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناکار باز دارد. شاهد این تفسیر جمله «و حُرِّمَ ذلِک عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» است که در آن تعبیر به تحریم شده است.[7] علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می گوید؛ حاصل معناى آیه با کمک روایات وارده از سوی اهل بیت(ع) این است که مرد زناکار وقتى در جامعه مشهور به این کار شد، و حد زنا بر وی جارى شد، در عین حال توبه نکرد، دیگر حرام است که با زن پاک و مسلمان ازدواج کند، او باید یا با زن زناکار و یا مشرک ازدواج نماید. همچنین زن زناکار اگر زنایش شهرت یافت، و حد هم بر او جارى شد، ولى توبه ‏اش آشکار نگشت، دیگر حرام مى ‏شود بر او ازدواج با مرد مسلمان و پاک، او نیز باید با مردى مشرک، یا زناکار ازدواج کند. بنابراین، این آیه، آیه ‏اى است محکم و باقى بر احکام خود که نسخ نشده[8] و احتیاج به تأویل هم ندارد، و اگر در روایات حکم را مقیّد کرده‏اند به صورت اقامه حد و ظهور توبه، ممکن است این قید را از سیاق آیه نیز استفاده کرد؛ براى این که حکم به تحریم نکاح، در آیه شریفه بعد از امر به اجرای حد است، و همین بعد واقع شدن، ظهور در این دارد که مراد از زانى و زانیه، زانى و زانیۀ حد خورده است. همچنین اطلاق زانى و زانیه، ظهور در کسانى دارد که هنوز به این عمل زشت خود ادامه مى‏ دهند، و شمول این اطلاق به کسانى که توبه نصوح کرده‏اند، از دأب و ادب قرآن کریم بعید است.[9] برای مطالعه بیشتر (جمع بندی و نتیجه گیری ) به این صفحه مراجعه کنید: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa21697 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
425📌 ❓سوال: سلام. آیا در بهشت برزخی ، اگرهم غمی وجود داشته باشد، انقدر بزرگ نیست دیگر که ازرده خاطر کند و برنجاد ان طرف را؟ (مرجع تقلید بنده هستند آیت الله العظمی ، سیدعلی خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم ظاهر روایات این است که برزخ هر کسی متناسب با اعمال خودش است. و چه بسا فرد مومنی بخاطر برخی از اموری که در دنیا بخاطر آن مدیون است، باید در برزخ عذاب یا رنجشی داشته باشد تا گناهانش در برزخ پاک شود. و قطعا این عذاب و رنجش متناسب با عمل وی خواهد بود. برزخ شهیدان قرآن در باب بهره مندی شهیدان، از هرگونه آسایش در بهشت برزخ چنین می فرماید: (ای پیامبر ) هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شده‌اند مردگانند، بلکه آنها زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند• آنها بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به آنها بخشیده است خوشحالند و بخاطر کسانی که (مجاهدانی که) بعد از آنها به آنان ملحق نشدند (نیز) خوش وقتند (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان می‌بینند و میدانند) که نه ترسی بر آنها است و نه غمی خواهند داشت. . (شادمانی و عدم ترس و نگرانی شهیدان ـ که در آیه از آنها سخن گفته شده است ـ از برخورداری آنان از آسایش حکایت می‌کند.) (آل عمران آیه 169و 170) کلمه فرح ضد کلمه حزن است و کلمه بشارت و بشری به معنای هر خیری است که تو را خوشحال کند و کلمه استبشار به معنای این است که در طلب این باشی که با رسیدن خیری و بشرائی خرسندی کنی و معنای جمله این است که کشته شدگان در راه خدا هم از نظر رسیدن خودشان به فضل خدا و دیدن آن فضل خوشحالی می‌کنند و هم در طلب این خبر خوش هستند که رفقای عقب مانده شان نیز به این فضل الهی رسیدند و آنها نیز خوفی و اندوهی ندارند. منظور از حیات و زندگی در اینجا همان حیات و زندگی برزخی است که ارواح در عالم پس از مرگ دارند، نه زندگی جسمانی و مادی، گرچه زندگی برزخی، اختصاصی به شهیدان ندارد، بسیاری دیگر از مردم نیز دارای حیات برزخی هستند ولی از آنجا که حیات شهیدان یک حیات فوق العاده عالی و آمیخته با انواع نعمتهای معنوی است - و بعلاوه موضوع سخن، در آیه آنها هستند - تنها نام از آنها برده شده است. آنها بقدری غرق مواهب حیات معنوی هستند که گویا زندگی سایر برزخیان در مقابل آنها چیزی نیست در حدیثی از «اصبغ بن نباته» از على(علیه السلام) مى خوانیم: روزى حضرت از «کوفه» خارج شد و به نزدیک سرزمین «غرى» (نجف) آمد و از آن گذشت «اصبغ» مى گوید: ما به او رسیدیم، در حالى که دیدیم روى زمین دراز کشیده است «قنبر» گفت: اى امیرمؤمنان! اجازه نمى دهى عبایم را زیر پاى شما پهن کنم؟ فرمود: نه، اینجا سرزمینى است که خاک هاى مؤمنان در آن قرار دارد و یا این کار تو مزاحمتى براى آنها است. «اصبغ» مى گوید: عرض کردم، خاک مؤمن را فهمیدم چیست؟ اما مزاحمت آنها چه معنى دارد؟ فرمود: یَا بْنَ نَباتَه! لَوْ کُشِفَ لَکُمْ لَرَأَیْتُمْ أَرْواحَ الْمُؤْمِنِیْنَ فِى هذَا الظَّهْرِ حِلَقاً حِلَقاً، یَتَزاوَرُونَ وَ یَتَحَدَّثُونَ، اِنَّ فِى هذَا الظَّهْرِ رُوحُ کُلِّ مُؤْمِن وَ بِوادِى بَرَهُوتِ نَسَمَةُ کُلُّ کافِر: «اى فرزند «نباته» اگر پرده از مقابل چشم شما برداشته شود، ارواح مؤمنان را مى بینید که در اینجا حلقه، حلقه نشسته اند، یکدیگر را ملاقات مى کنند و سخن مى گویند اینجا جایگاه مؤمنان است و در وادى برهوت ارواح کافران».(3) در حدیث دیگرى از امام على بن الحسین(علیه السلام) مى خوانیم: اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ، أَوْ حُفْرَة مِنْ حُفَرِ النّارِ!: «قبر باغى است از باغ هاى بهشت یا گودالى از گودال هاى جهنم»!.(4) در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: البَرْزَخُ الْقَبْرُ، وَ هُوَ الثَّوابُ وَ الْعِقابُ بَیْنَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ... وَ اللّهِ ما نَخافُ عَلَیْکُمْ اِلاَّ الْبَرْزَخَ: «برزخ همان عالم قبر است که پاداش و کیفر میان دنیا و آخرت است، به خدا ما بر شما نمى ترسیم مگر از برزخ»!.(5) 📚منابع: 3 ـ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 242. 2 4و 5 ـ تفسیر «نور الثقلین»، جلد 3، صفحه 553. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
426 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید کانال یا معرف مورد اعتماد برای ازدواج می خواستم واسطه گری ازدواج ✅پاسخ: سلام علیکم وقت بخیر این کانال برای همسریابی است که مورد اعتماد است: https://eitaa.com/ezdevage_tollab اگه همه نکات رو بادقت نخونین، ثبت نامتون مجاز 💖 نکات و قوانین ضروری http://eitaa.com/joinchat/711327758Ccf48019a74 💙 ثبت نام کنندگان https://eitaa.com/ezdevage_tollab/15464 💚 معرفین https://eitaa.com/ezdevage_tollab/15465 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
📸 | دروغی که دوباره به نقل از گالوپ بازنشر شد 🔹به تازگی ادعایی مبنی بر اینکه در نظرسنجی موسسه گالوپ، ایران رتبه آخر را در میزان توجه دولت‌ها به معیشت مردم کسب کرده، در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است. 🔸در بررسی‌ها مشخص شد که این موضوع واقعیت ندارد و چنین رتبه‌بندی‌‌ و تحقیقی اصلا در این موسسه وجود ندارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
💠شرط شفاء از هر دردی با تربت امام حسین علیه السلام 🌸 مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: من شنیدم که گفتی تربت امام حسین علیه السلام در میان داروها داروی منحصر به فردی است و به هیچ دردی نمی‌رسد مگر اینکه آن را بشکند. [مداوا کند] فرمود: این را گفتم؛ حرف و سخنت چیست؟ عرض کرد: من آن را خوردم و سود نبردم ‼️ فرمود: دعایی دارد که هرکه آن را بکار ببرد و آن دعا را نخواند، چه بسا سودی نبرد.‼️ عرض کرد دعای تناول آن چیست⁉️ 👈 فرمود: پیش از خوردن ترتب : باید آن را ببوسی و بر چشم قرار دهی و بیش از اندازه ی یک نخود هم نخوری. هر که بیش از اندازۀ یک نخود از تربت امام حسین علیه‌السلام بخورد، گویا از گوشت ما خورده است و از خون ما مکیده است‼️. وقتی خوردی بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَلَكِ الَّذِي قَبَضَهَا وَ بِحَقِّ الْمَلَكِ الَّذِي خَزَنَهَا وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْوَصِيِّ الَّذِي حَلَّ فِيهَا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَهُ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ حِفْظاً مِنْ كُلِّ سُوءٍ» پس هرموقع این آیه را گفتی، [باقیمانده تربت] را در بسته‌ای محکم ببند و سوره قدر بر آن بخوان. قطعا دعایی که خواندی، اجازه است برای استفاده از آن تربت؛ و سوره قدر، مُهر و موم کردن آن است. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۲۴ , صفحه۲۲۹ . 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
427 📌 ❓سوال: سلام صبحتون بخیر ببخشین وقتی که مطمینیم که شخصی دارمدش حلال نیست و اون فرد فروشنده اس ایا مشکل داره که ما با اون فرد معامله کنیم و ازش چیز بخریم مقام معظم رهبری و ایت الله سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر در فرض سؤال، معامله با چنین شخصی جایز نیست. ولی در صورتی‌که این فرد درآمدهای حلالی هم دارد، و نمی‌دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، معامله با او اشکال ندارد و تصرف در آن برای شما جایز است. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر معامله از موارد اعانه بر اثم و گناه نباشد و یقین به وجود حرام در آنچه که از این شخص دریافت مى‌شود، نداشته باشید، مانعى ندارد و الا جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معامله صحیح باشد پول آن حلال است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال معامله با او جایز نیست ولی در صورتی که در آمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، تصرف در آن برای شما اشکال ندارد. ومعامله اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی‌که یقین نداشته باشد که مبلغ مذکور بعینه از راه حرام بدست آمده معامله بلا مانع است. منبع آیت الله مکارم شیرازی: کار کردن نزد کسی که درآمدش حرام است پرسش : آیا کار کردن نزد شخصى که درآمدش از پول حرام است، جایز مى باشد؟ پاسخ : اگر یقین داشته باشید که مزد شما را از پول حرام مى دهد، جایز نیست اما اگر در آمد های حلالی هم دارد و یقین ندارید حقوق شما را از پول حرام داده استفاده از آن مانعی ندارد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
428 📌 ❓سوال: سلام خداقوت یک سوال شرعی دارم ممنون میشم پاسخگو باشین یک مفر در حال خدمت سربازی هست ابگرمکن نداره تو سرمای زمستان و میترسه حمام بره چون اب سرد هست و ممکنه مریض بشه این بنده خدا چجوری باید غسل واجب بکنه ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین به هر حال شخصی که غسل واجب بر عهده دارد ، باید در شرایطی که برای او ضرر ندارد غسل کند. و اینکه آب سرد است و احتمال مریض شدن هست، عذر شرعی محسوب نمی شود. اگر سختی و ضرر خیلی جدی است، غسل را تا آخر وقت نماز به تاخیر بیاندازید تا فرصت غسل نباشد و تیمم بدل از غسل کنید. راه بهتری که وجود دارد این است که: برای غسل کردن، جاری شدن آب بر بدن شرط نیست. لذا می توانید آب گرم کنید و با ابر یا دستمال یا کاسه بدن خود را با حداقل آب غسل دهید. نظر شما را به دو سوال مشابه جلب میکنیم طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: س 215: ما در منطقه سردسیری زندگی می‏کنیم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می‏شویم، با توجه به این که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض عیب شمرده می‏شود و آب هم در آن وقت سرد است، تکلیف ما برای روزه فردا چیست؟ آیا تیمم جایز است؟ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد؟ ج: مجرد مشقّت يا عيب شمرده شدن اغتسال جوانان در نيمه شب، عذر شرعى محسوب نمى‏شود، بلکه مادامى که غسل، حرجى و موجب ضرر براى مکلّف نشود، غسل کردن به هرصورتى که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج يا ضرر بايد قبل از طلوع فجر تيمم کند و با تيمم بدل از غسل جنابت پيش از طلوع فجر روزه‏اش صحيح است، و اگر تيمم نکند روزه‏اش باطل است، ولى امساک در طول روز بر او واجب مى‏باشد. س: كوهنوردانى كه براى فتح قله‌ها مى‌‌روند و بخاطر سردى فوق‌العاده هوا وضو گرفتن آنها با عسر و حرج همراه بوده و از جمله موجب مريضى است، آيا جايز است تيمم نمايند؟ و اگر كوه پر از برف بوده و تيمم ممكن نباشد، تكليف نماز و روزه‌شان چيست؟ ج) در فرض سؤال تيمم مانع ندارد و در صورت عدم دسترسى به چيزى كه تيمم بر آن صحيح است احتياط مستحب آن است كه اعضاى وضو را با برف مسح كنند و با آن تيمم هم بكنند و بنابر احتياط واجب نماز را در وقت آن به جا آورند و بعداً در زمان تمكن قضاى آن را هم به‌جا آورند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
429 📌 ❓سوال: سلام موقع گفتن اذان واقامه بدن باید درحال ارامش باشد یا حین پهن کردن وجانمازو اماده شدن برای نماز هم میشه شروع کرد به گفتن اذان واقامه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم این آرامش مربوط به اقامه است، اما در هر حال مستحب است. و در حال آماده کردن جهاز نماز هم میتوان اذان و اقامه گفت. اما بهتر است که بدن در حالت آمادگی نماز و رو به قبله باشد. طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله: ٩٣٨ مستحب است انسان در موقع گفتن اذان رو به قبله بايستد و با وضو يا غسل باشد و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نمايد و بكشد و بين جمله‏هاى اذان كمى فاصله دهد و بين آنها حرف نزند. ٩٣٩ مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد، و آن را از اذان آهسته‏تر بگويد، و جمله‏هاى آن را به هم نچسباند. ولى به اندازه‏اى كه بين جمله‏هاى اذان فاصله مى‏دهد، بين جمله‏هاى اقامه فاصله ندهد. ٩٤٠ مستحب است بين اذان و اقامه يك قدم بردارد يا قدرى بنشيند يا سجده كند يا ذكر بگويد يا دعا بخواند يا قدرى ساكت باشد يا حرفى بزند يا دو ركعت نماز بخواند. ولى حرف زدن بين اذان و اقامه نماز صبح مستحب نيست، ولى نماز خواندن بين اذان و اقامه نماز مغرب را به اميد ثواب بياورد. ٩٤١ مستحب است كسى را كه براى گفتن اذان معين مى‏كنند، عادل و وقت‏شناس و صدايش بلند باشد و اذان را در جاى بلند بگويد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha