eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
358 دنبال‌کننده
362 عکس
89 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
558 📌 ❓ سوال: سلام اگر با دست نجس دست به گوشی بزنیم چ باید کرد رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم اگر نجاستی که روی دست شماست، قابل انتقال نباشد (مثلا مرطوب نباشد، یعنی خشک باشد و یا عین نجاست با اتصال به شی دیگر منتقل نشود) گوشی نجس نمی شود. اما اگر نجاست به نحوی بوده است که قابلیت انتقال داشته مثلا به واسطه رطوبت یا انتقال خود عین نجاست، گوشی نجس می شود و باید آن را پاک کرد. برای شیوه شستن با آب قلیل به این مطلب مراجعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/581 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: 👈 مطلبی که درباره صالح و اصلح در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است اعتبار ندارد 🔻 درپی درج استفتائی از حضرت آیت الله خامنه‌ای در برخی صفحات رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد: هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی اعتبار است. مطلبی نیز که اخیراً درباره صالح و اصلح عنوان شده است، اعتبار ندارد. 🔖 @khamenei_ir
559 📌 ❓ سوال: سلام اگر فردی به ما ظلم کند و ما تا سه روز با او آشتی نکنیم ایا گناه کرده ایم اگر تا سه روز او نیامد بکند چه. رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم بهتره که شما اقدام به آشتی کنید و اگر ایشان نپذیرفت دیگر شما مسئولیتی ندارید. رسول خدا(ص) می‏‌فرمایند: "هر دو مسلمانی که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتی نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستی دینی نخواهد بود. پس هر کدام که به(اصلاح رابطه و) سخن گفتن پیشی گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت می‏‌رود". 1- کافی، ج 2، ص 345 - وسائل‏‌الشیعه، ج 8، ص 585) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
560 📌 ❓ سوال: چرا پدر در صورت قتل فرزند قصاص نمیشه مگر در شرایط خاص. ✅ پاسخ: سلام علیکم یکی از شرائط قصاص آن است که قاتل پدر مقتول نباشد، حتی اگر پدر کافر هم باشد و فرزند مقتول مسلمان باشد باز قصاص نمی شود. بلکه در هر صورت باید دیه را به وارث فرزند (غیر از پدر) بپردازد.[1] اولا اين نکته را متدکر می شويم که احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ روایات متعددی از امامان معصوم (ع) به ما رسیده است که پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود. گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است و برای ما روشن نیست، اما برای روشن شدن بعضی از حکمت ها و فوائد این مسئله (عدم قصاص پدر) چند نکته را متذکر می شویم: 1. نکته اول: انگیزه های کیفرهای قرار دادی به معنای عام یعنی اعم از اینکه کیفر قصاص باشد یا غیر آن، به چند صورت تصور می گردد:[2] تشفی خاطر: کیفری که مظلوم برای خالی کردن عقده و تشفی نفس خود اجرا می کند. تربیت و اصلاح شخص مجرم: در این قسم از کیفرها، هدف اصلاح شخص مجرم است. مانند تادیب دانش آموز تنبل و خاطی توسط معلم یا پدر. اصلاح اجتماعی: در این جا هدف از کیفر، اصلاح جامعه و عبرت گرفتن سایرین است، مانند مجازات اعدام که هیچ نفعی برای شخص مجرم ندارد، بلکه فقط برای عبرت دیگران به اجرا در می آید. احقاق حق: این انگیزه به معنای عام، شامل احقاق حق مظلوم، چه توسط خود وی و چه توسط دیگری می شود، مانند دفاع شخص ثالث از حق مظلومی که خود او قادر بر آن نیست. پیش گیری: اگر مجرمی را به حال خود رها کنند، دست به جنایت های هولناکی خواهد زد، از این رو برای پیش گیری از تکرار جنایت، حاکم می تواند او را به کیفر برساند. به نظر می رسد در مورد قصاص پدر هیچ کدام از انگیزه های کیفری نمی توانند تاثیر گذار باشند چون اولا خود او از اولیاء دم است و نسبت نزدیکی با اولیای دیگر دارد؛ پس تشفی خاطر چندان رنگی در اینجا ندارد. و انگیزه تربیت و اصلاح شخص مجرم اصلا در مورد کیفر اعدام قابل تصور نیست چون شخص مجرم با اعدام دیگر وجود ندارد تا اصلاح گردد. انگیزه احقاق هم در اینجا شبیه انگیزه اولی یعنی تشفی خاطر است که خیلی کارساز نیست. و همینگونه می باشد انگیزه اصلاح اجتماعی و انگیزه پیش گیری از جرم. چون رابطه پدر و فرزند و علاقه پدر نسبت به فرزند به قدری زیاد است و به گونه ای در نهاد و سرشت وجودی انسان تابیده و عجین شده است که برای دوام و استمرار آن نیاز به ترساندن از کیفر اعدام نیست. و از اینجا می توان فلسفه مهم قصاص نشدن پدر را فهمید و آن اینکه کیفر اعدام برای پدر در واقع یک نوع تخفیف عذاب است ولی عذاب بالاتر برای پدر همان عذاب روحی و وجدان است که او را هر ساعتی چندین بار اعدام می کند. به عبارت ديگر حكم قصاص به لحاظ وجود مصالح و جبران خسارت است، و در اين‎جا اين مصلحت معدوم است. و علاوه اینکه قصاص کنندگان نیز در اینجا فرزندان یا خویشان دست اول قاتل می باشند که قطعا اجرای قصاص از طرف آنها چه بسا بعدها مشکلات روحی بیشتری را برای آنها فراهم کند. یعنی ممکن است در ابتدائی که چنین جنایت هولناکی واقع شد بقیه نزدیکان از روی خشم و غضب تصمیمی بگیرند که بعدها خودشان پشیمان گردند و دچار عذاب وجدان و ناراحتی ها و مریضی های روحی گردند. 2. نکته دوم: قصاص به طور کلی حقی است که خداوند به اولیاء مقتول داده است و به معنای قطعیت و لزوم نیست، بلکه بجای قصاص می توانند عفو و گذشت نمایند و یا با رضایت قاتل از او دیه بگیرند[3]. البته در مواردی که قاتل قصاص نمی شود (مانند مورد بحث ما) قاتل باید دیه بپردازد.[4] 3. نکته سوم: اگر پدری فرزند خود را بکشد، در درجه اول خود او و خانواده اش بیشترین آسیب را می بینند، چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و انصاف نیست که به خاطر این عمل در چنین شرایطی قصاص شود زیرا تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. پس اسلام قصاص او را ممنوع کرده است. اما همان طور که گفته شد در این شرایط، دیه بر او ثابت است و باید آنرا به سایر وارثین بپردازد. 4. نکته چهارم: قتل فرزند امري كاملاً نادر است و در عرف عقلا براي موارد نادر قانون وضع نمي‎كنند. و البته چنین اتفاقی در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. یعنی در شرایطی که فرد کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. پی نوشت ها [1]. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 2، ص 495. [2]. قدردان قراملکی، محمد حسن، جهنم چرا؟، ص 22 و 23. [3]. امام خمینی، همان، ج2، ص 507. [4]. همان، ص 493 تا ص 497. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
561 📌 ❓ سوال: سلام وقت بخیر اگر کسی توی موسسه کنکوری عضو باشه و بخواد رمز عبور خودش رو دراختیاردوستش که توان مالی ندارن ثبت نام کنن و کتاب خریداری کنن،بذارن که دوستشون بتونن استفاده کنن از سوالات، مشکلی داره؟؟؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم این مسائل بسته به قانون آن موسسه کنکوری است. اگر از نظر قانون آن موسسه چنین کاری ممنوع است، پس نمی توان انجام داد. باید قوانین و مقررات آن مجموعه را جویا شوید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 صحبت کردن پشت سر نامزدها ⁉️ در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟ ✅ در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. احکام @pasokhha
🔴 انتشار نامه جعلی حمایت عبدالحمید از همتی 🔹 گاف بزرگ این نامه جعلی، تاریخ آن است که ۲۰ تیر ۱۴۰۰ نوشته شده است!! @pasokhha
562 📌 ❓ سوال: سلام ایت الله جاودان درسایتشون دستوری برای باطل کردن سحر وجادو گفته اند(۷۰مرتبه سوره حمد ایات ۵۴تا۵۶سوره اعراف به مدت ۴۰روزودرپایان ۴۰روزقربانی گوسفند) ایاسحر و جادو وجود دارد؟؟ اگه وجود دارد ایا دستوردیگری برای باطل شدنش هست؟ ایا این دستور درست است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بله سحر و جادو وجود دارد و در آیه 102 سوره بقره نیز به آن اشاره شده است: «و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می‌خواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد می‌دادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمی‌دادند، مگر اینکه از پیش به او می‌گفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را می‌آموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند. آنها قسمتهایی را فرامی‌گرفتند که به آنان زیان می‌رسانید و نفعی نمی‌داد. و مسلما می‌دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهره‌ای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر می‌دانستند!!» راه های متعددی برای نجات از سحر و جادو و رفع آن در روایات بیان شده است که به دو نمونه اشاره می کنیم: 1.فردی که سحر شده آیات: "قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ، وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ"‏[11] و "وَ أَوْحَیْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ، فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ".[12] را همیشه همراه خود داشته باشد. 2. این آیه را هفت بار بر سحر شده بخوانند: "سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یَصِلُونَ إِلَیْکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ"[13].[14] پس به طور کلی باید از شر سحر ساحران به خدا پناه برد. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید دستورات مذکور در سوال نیز اگر توصیه آیت الله جاودان باشد قطعا موثر است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
💢پرسش: 🔰اين چه مذهب شيعه اي هستش که با زيارت حضرت معصومه(س) يا امامان مي رويم بهشت؟ ✍️پاسخ: ✅در پاسخ شما بايد عرض نمود: اولا 📌در هيچ مذهبي با صرف زيارت به بهشت نمي رويد. بلکه بهشت يک طراز تکاملي است. يعني شخص براي رفتن به آن سطح بايد کمالاتي را کسب کند. همانند اينکه يک دانش آموز براي رفتن به به پايه بالاتر بايد از پايه پايين تر نمره قبولي را کسب نمايد و توان درک پايه بالاتر را هم داشته باشد. ☘️ براي اينکه يک انسان بتواند به پايه بالاتر در انسانيت برود، اعمال مختلفي را مي تواند انجام دهد. اين اعمال در دو سطح فردي و اجتماعي تبيين مي شود. 🗞اسلام نيز يک بسته تربيتي در دو سطح فوق بيان نموده است که از آن جمله مي توان به صدقه، عبادت، زيارت و ... اشاره نمود. پس اگر زيارت منجر به آن سطح از کمال گردد، شخص لايق بهشت است و الا نه. 👈البته غالبا زيارت سبب آن مي شود که شخص از اعمال ناشايست گذشته خود، توبه کرده و به خيرات تمايل يابد. لذا غالبا منجر به آن سطح خواهد شد. ثانيا 📌در روانشناسي نيز ثابت شده است که تماشاي محيط هاي مذهبي در تربيت افراد تأثير دارد. به عبارتي، وقتي کسي محيط معنوي را تماشا مي کند، سبب مي گردد که داراي روحيه معنوي شود. البته اين روحيه در افراد مختلف متفاوت است. در يکي بيشتر و در ديگري کمتر ظاهر مي گردد. ☘️پس زيارت سبب افزايش روحيه معنوي شده و فرد مي تواند خود را به سطح مطلوبي از معنويت و کمال برساند و لايق بهشت گردد. 🗞 📎 (س) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔸 واجب عینی بودن شرکت در ⁉️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✅ واجب عینی است . احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
563 📌 ❓ سوال: سلام اگر فردی چوبی را از زمینی غضب نماید برای برگردانند آن آن را باید به صاحبش بر گرداند یا در همان زمین بگذارد کفایت میکند اگر آن چوب ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ تومان داشته باشد جه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در همان زمین بگذارد کفایت می کند بهتر است رعایت مال دیگران بشود احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
564 📌 ❓ سوال: سلام، خورشیدگرفتگی جمعه۱۴۰۰/۳/۲۱ نماز داشته؟ مرجع آقای خامنه‌ای ✅ پاسخ سلام علیکم پاسخ شمارو با توجه به فتاوای امام خامنه ای بیان می کنیم: که اگر در شهر شما این حادثه واقع شده است و لو اندک، نماز آیات واجب می شود. اسباب نماز آیات ۱- اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. ۲- وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند. زمان ادای نماز آیات ۳- وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است‌، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ۴- در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. مطالعه تمام احکام نماز آیات طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
565 📌 ❓ سوال: سلام‌علیکم حلول ماه ذی‌القعده رو تبریک عرض میکنم. یک بنده خدایی در مورد غسل روز یکشنبه ماه ذی‌القعده پرسید که میشه اول غسل جنابت رو انجام بدن بعد از اتمام غسل جنابت غسل روز یکشنبه رو انجام بدن؟ ممنون میشم زود پاسخ خودتون رو ابلاغ کنیدِ ✅پاسخ: سلام علیکم همچنین بنده هم تبریک عرض میکنم به شما و همه اعضای کانال و گروه. با غسل جنابت می توان غسل های دیگر را نیز نیت کرد و نیاز به تکرار نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
۵۶۶ 📌 شرکت در انتخابات ❓سوال:: میشه چون تخصص نداریم دخالت نکنیم؟ ✅پاسخ: سلام علیکم نویسنده در این جملات چند تا چیز رو با هم قاطی کرده و مغالطه کرده. پاسخ اینه که ما نه در جایگاه شورای نگهبانیم نه در جایگاه رییس جمهور و نه در جایگاه رهبری ما در جایگاهی هستیم که باید بین کاندیداهایی که هر کدوم برنامه ای دارن یک نفر رو که فکر میکنیم بیشتر میتونه به درد مردم بخوره انتخاب کنیم. ما دو تا کار باید انجام بدیم اول، خود حضور در پای صندوق رای دوم انتخاب درست برای انتخاب ما نه تفقه و قدرت حقوقی شورای نگهبان لازمه نه نیاز به قدرت اجرایی داره و نه نیازه تخصص داشته باشیم به همین سادگی! همون شورای نگهبان و رییس جمهور و رهبری که در متن آمده، رای میدن. پس دنباله رو حرفهای منافقین کور دلی نباشیم که از خداشونه ما رای ندیم، دشمن از ما رای ندادن میخواد برای همین چنین خزعبلاتی سر هم میکنه احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید| نماهنگ بسیار زیبای 🔸علیرضا افتخاری میلاد امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد 😍❤️🌸 @pasokhha
🔸 مال بخشیده شده به کودک ⁉️ اگر پدر مقداری پول برای بچه کنار گذاشته به عنوان هبه به او بخشیده است، آیا پول هبه شده خمس دارد یا نه؟ ✅ اگر واقعاً بخشیده و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نبوده، متعلّق خمس نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 خمس و زکات کودک ⁉️ آیا خمس و زکات بر کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند، واجب می‌شود؟ ✅ زکات مال بر شخص غیربالغ واجب نیست، ولی اگر خمس به مال او تعلّق بگیرد (مثل این‌که معدن یا مال حلال مخلوط به حرام باشد)، بر ولی شرعی او پرداخت آن واجب است، مگر خمسِ سودِ حاصل از تجارت با اموالِ او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولی واجب نیست، بلکه بنا بر احتیاط در صورتی که سود حاصل باقی بماند ادای خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف، واجب است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
567 📌 ❓سوال: سلام ....یه عزیزی هست وقتی بهش میگیم خداروشکر کن که تو رو افریده و این همه نعمت بهت داده میگه خب میخواست نکنه درجواب چنین شخصی چه باید گفت؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم شاید بهترین راه اینکه انسان باید شکر گذار باشه، توجه دادن به دو چیز است: عجز و نیاز ما لطفی که دیگران بخاطر نیاز ما به ما می کنند میتوان با مثال زدن این وضعیت ذهنی رو برای ایشان ترسیم کرد که اگر در شرایطی که ایشون میتونه به کسی کمک کنه که جونش رو نجات بده، و این کار رو بکنه آیا اون شخصی که نجات یافته همین جمله رو به ایشون بگه احساس بدی بهش دست نمیده؟ از ناسپاسی احساس بدی بهش دست نمیده؟ سپاسگذاری و تشکر کردن چیزی است که عقل هر انسانی به اون حکم میکنه و هر انسانی رو خوشحال میکنه. خداوند هم از شکر و سپاسگذاری انسان ها خشنود میشه ، البته بخاطر خود انسان که درک کرد و شکر کرد و موجب پیشرفت خودش شد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
568 📌 ❓سوال: لطفا علت قیام امام حسین رو به زبون ساده توضیح بدید؟چرا امام حسین به کربلا رفت؟چرا زن و بچه همراه خود برد؟ایا خدا نمیشد مانع به شهادت رسیدن امام حسین به این نحو بشه؟ به زبون ساده وقابل فهم توضیح بدید ✅پاسخ: سلام علیکم علت قیام را از زبان خود امام که خیلی ساده و واضح بیان کرده اند ، نقل میکنیم: 🔰 امام حسین(ع)هنگام عزیمت به سوی عراق ، خطبه ای ایراد کرد و طی آن انگیزه قیام خود را چنین شرح داد: «مردم! پیامبر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانی با حکومت ستمگری مواجه گردد که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان الهی را درهم می شکند، با سنت و قانون پیامبر از در مخالفت درآمده در میان بندگان خدا راه گناه و معصیت و تجاوزگری و دشمنی در پیش می گیرد، ولی او در مقابل چنین حکومتی، با عمل و یا با گفتاراظهار مخالفت نکند، برخداوند است که آن فرد(ساکت)را به کیفرهمان ستمگر(آتش جهنم)محکوم سازد. مردم! آگاه باشید اینان(بنی امیه)اطاعت خدا را ترک و پیروی ازشیطان را بر خود فرض نموده اند، فساد را ترویج و حدود الهی راتعطیل نموده فی را(که مخصوص به خاندان پیامبر است)به خوداختصاص داده اند و من به هدایت و رهبری جامعه مسلمانان و قیام بر ضد این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر داده اند، ازدیگران شایسته ترم ...» (طبری، همان کتاب، ص 229 - ابن اثیر، الکامل فی التاریخ،ج 4، ص 48.) 🔰 انگیزه‌های مختلفی برای به همراه داشتن زنان و کودکان بیان کرده‌اند؛ مانند: 🔺 پذیرش مصلحت و اراده الهی؛ یعنی مصلحت خدا این بود که امام حسین(ع) و یارانش شهید، و خانواده‌اش اسیر باشند؛ یعنى‏ رضاى حق تعالی در این مصلحت بود و چنین مصلحت؛ یعنى جهت کمال فرد و بشریّت. (سید بن طاووس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 65، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1348ش.) 🔺انگیزه مذهبی؛ یعنی از آن‌جا که محتوای قیام امام حسین(ع)، مذهبی و مقدس است، آوردن خانواده به همراه خود، از نظر آثار مذهبی، بسیار سودمند و مؤثر بود؛ زیرا عرفان و محبتی که در دل اهل‌بیت امام(ع)، نسبت به خداوند بود، برای همراهانِ دیگر امام، بسیار درس‌آموز و کارگشا بود. (فاضل استرآبادی، محمد، عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب، ص 234 – 235، قم، مؤسسه شیعه‌شناسی، چاپ اول، 1391ش.) 🔺 انگیزه امنیتی؛ امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا خانواده‌اش را به آن‌جا بفرستد و هیچ‌کس هم پیشنهاد نکرد که من از خاندانت حمایت می‌کنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که مأموران یزید، خانواده امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان درآورند. (همان، ص 235 – 236.) سید بن طاووس می‌گوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل‌بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، می‌گذاشت، احتمال می‌رفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زننده‌ای پیش می‌آمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز می‌داشت». اللهوف على قتلى الطفوف، ص 84. 🔰این حرکت و قیام باید صورت میگرفت. همانطور که در روایات نیز آمده است، لشکریانی از جن و ملک به امداد امام حسین علیه السلام آمدند، که امام انها را رد کرد و بر مشیت و خواسته الهی که این امر باید بصورت طبیعی پیش برود تاکید کردند. مصلحت طبیعی پیش رفتن این امر ، این بود که ظلمِ ظالم و حق اهلبیت علیهم السلام و اسلام واقعی شناخته نمیشد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
569 📌 ❓سوال: درمورد ذکر اسئل الله من فضله توضیح بدید...فضل خدا یعنی چه...اینکه ازفضل خدا بخوایم به چه معناست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم این ذکر در آیه 32 سوره نساء است که از تفسیر المیزان مراد و معنایش را بیان میکنیم: علامه طباطبائی: و به هر حال پس معناى آيه بنا بر بيانى كه كرديم اين مى‏شود: (آرزو مكنيد كه شما نيز آن برتريها و مزاياى مالى و غير مالى كه ديگران دارند و خداى تعالى يكى از دو طايفه شما مردان و زنان را به آن اختصاص داده به شما نيز بدهد، و خلاصه مردان آرزو نكنند اى كاش مزاياى زنان را مى‏داشتند، و زنان نيز آرزو نكنند اى كاش مزاياى مردان را مى‏داشتند) براى اين كه اين فضيلت بدون جهت به صاحبان آن داده نشده، يا صاحب فضيلت آن را با نفسيت اجتماعى خود به دست آورده، و يا با عمل اختياريش يعنى تجارت و امثال آن، و معلوم است كه هر كس هر چيز را كسب كند از آن بهره‏اى خواهد داشت، و هر كس هر بهره‏اى دارد به خاطر اكتسابى است كه كرده." وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ..." غالبا انعام و احسانى كه شخص منعم به ديگرى مى‏كند از چيزهايى است كه در زندگى او زيادى است و به همين جهت از انعام تعبير مى‏شود به (فضل- زيادى)، و از آنجايى كه در جملات قبل خداى تعالى مردم را از اين كه چشم به فضل و زيادى‏هايى كه ديگران دارند بدوزند نهى فرمود، و از سوى ديگر از آنجايى كه زياده طلبى و داشتن مزاياى زندگى، و بلكه يگانه بودن در داشتن آن، و يا بگو از همه بيشتر داشتن و تقدم بر سايرين يكى از فطريات بشر است، و هيچ لحظه‏اى از آن منصرف نيست، بدين جهت در جمله مورد بحث مردم را متوجه فضل خود كرد، و دستور داد روى از آنچه در دست مردم است بدانچه در درگاه او است بگردانند، و از فضل او درخواست كنند، چون همه فضل‏ها به دست او است آن افرادى هم كه فضلى و يا فضلهايى دارند، خدا به آنان داده، پس همو مى‏تواند به شما نيز بدهد، و شما نيز از ديگران و حتى از آنهايى كه آرزوى برترى‏هايشان را داشتيد برتر شويد. خداى تعالى نام اين فضل را نبرده و آن را مبهم گذاشته، نفرموده از خداى تعالى كدام فضل او را سؤال كنيد، بلكه با آوردن لفظ (من- از) فرموده: از فضل او درخواست كنيد، و [دو فائده‏اى كه جمله" وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ" افاده مى‏كند] سربسته گفتن اين سخن دو فايده داده، اول اين كه ادب دعا و درخواست بنده از خداى تعالى را به بندگان آموخته چون انسانى كه جاهل به خير و شر واقعى خويش است، اگر بخواهد از پروردگارش كه عالم به حقيقت حال او است، و حقيقت حال آنچه براى خلقش نافع است را مى‏داند، و بر هر چيز توانا است، چيزى درخواست كند جا دارد تنها خير خود را از او بخواهد و انگشت روى مصداق خير مگذارد، و سخن به درازا نكشاند، و راه رسيدن به آن را معين نكند، زيرا بسيار ديده‏ايم كه شخصى نسبت به يك حاجت از حوايج خاصه‏اى از قبيل مال يا فرزند يا جاه و منزلت يا بهبودى و عافيت بى طاقت شده و در به دست آوردن محبوبش دست به دعا برداشته، و هر وقت دعا مى‏كند جز بر آمدن آن حاجتش چيزى نخواسته ولى همين كه دعايش مستجاب و حاجتش داده شده آن وقت معلومش گشته كه هلاكت و خسرانش در همان بوده. فايده دوم اينكه اشاره كند به اينكه واجب است خواسته آدمى چيزى نباشد كه با حكمت الهيه منافات داشته باشد، حكمتى كه در تكوين به كار برده، و يا در تشريع، پس بايد از آن فضل كه به ديگران اختصاص داده، در خواست نكنند چون اگر فرضا مردان فضلى را كه خدا به زنان داده بخواهند، يا زنان فضل مخصوص مردان را بخواهند، و خداى تعالى هم به ايشان بدهد، حكمتش باطل و احكام و قوانينى كه به مقتضاى حكمت تشريع فرموده فاسد مى‏شود، (دقت فرماييد). پس سزاوار اين است كه انسان وقتى از خداى تعالى حاجتى را مى‏خواهد (كه سينه‏اش از نداشتن آن به تنگ آمده) از خزينه غيب خدا بخواهد، نه اينكه از دارندگان آن بگيرد، و به او بدهد، و وقتى هم از خزينه غيب او مى‏خواهد رعايت ادب را نموده خداى تعالى را علم نياموزد، زيرا خدا عالم به حال او است، و مى‏داند كه راه رسيدن به حاجتش چيست، پس بايد اينطور درخواست كند: كه پروردگارا حاجت مرا به آن مقدار و آن طريقى كه خودت مى‏دانى خير من در آن است بر آورده بفرما. و اما اينكه در آخر آيه فرمود:" إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً" براى اين بود كه نهى در اول آيه را تعليل نموده، بفهماند اگر گفتيم شما آنچه را كه خداى تعالى به ديگران داده تمنا نكنيد، علتش اين است كه خداى تعالى به همه چيز دانا است، و راه مصلحت هر كسى را مى‏داند، و در حكم خود خطا نمى‏كند. ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 535 الی 538 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
570 📌 ❓سوال: سلام من در نماز بعضی موقعه ها در تشهد از روی عادت به مقدار نچندان زیاد دستم را بر روی آن پایم تکان میدادم ایا نمازم باطل است؟ سلام آیا گفتن بسم الله در رکعت سوم و چهارم به صحت نماز ضربه میزند ✅پاسخ: سلام علیکم جواب سوال اول: اگر شکل ظاهری نماز به هم نمی خورده ، نماز صحیح است. بهتر است در نماز سکون و آرامش را حفظ کنید و بصورت کلی حالت نماز نباید بهم بخورد. جواب سوال دوم: خیر ؛ نماز صحیح است. اگر به اشتباه خوانده شده بهتر است سجده سهو بعد از نماز انجام دهد. اما اگر با اراده و برای خواندن سوره حمد به جای تسبیحات بوده، صحیح است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
571 📌 ❓سوال: سلام . لطفا شیوه صحیح تلطف کلمه الله رو بیان کنید. ✅پاسخ: سلام علیکم تلفظ صحیح لفظ جلاله "الله" حرف « لام » در لفظ جلاله ( اَلله ) گاهي تغليظ و گاهي ترقيق مي شود. 🔺تغليظ: در لغت به معناي چاق و فربه نمودن مي باشد. و در تجويد به معناي چاق و فربه تلفظ كردن حرف لام لفظ جلاله است. 🔺ترقيق: در لغت به معناي رقيق كردن است و در تجويد به معناي نازك و ظريف تلفظ كردن حرف مي باشد. 🔰عبارات تغليظ ها: اَللهُ- حِز‎ْبَ اللهِ- حُدُودُ اللهِ- وَ اللهِ- وَاتَّقُواللهِ 🔰عبارات رقيق ها: بِسْمِ اللهِ- مِنْ فَضْلِ اللهِ- لِلّهِ ❇️توضیح: 🔸چنانچه يكي از حركات فتحه و ضمه، قبل از لام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث تغليظ حرف لام مي شود. 🔸 چنانچه حركت كسره، قبل ازلام لفظ جلاله ( اَلله ) قرار گيرد ؛ باعث ترقيق حرف لام مي شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
572 📌 ❓سوال: دیه زخم سطحی در صورت چیست ✅پاسخ: سلام علیکم دیه جراحات در قانون مجازات اسلامی : فصل ششم – دیه جراحات ماده 709- جراحات سر و صورت و دیه آنها به ترتیب ذیل است: الف- حارصه: خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود، یک صدم دیه کامل ب- دامیه: جراحتی که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد، دو صدم دیه کامل پ- متلاحمه: جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد، سه صدم دیه کامل ت- سمحاق: جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد، چهار صدم دیه کامل ث- موضحه: جراحتی که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان را آشکار کند، پنج صدم دیه کامل ج- هاشمه: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود گرچه جراحتی را تولید نکند، ده صدم دیه کامل چ- مُنَقَّله: جنایتی که درمان آن جز با جابه جا کردن استخوان میسر نباشد، پانزده صدم دیه کامل ح- مأمومه: جراحتی که به کیسه مغز برسد، یک سوم دیه کامل خ- دامغه: صدمه یا جراحتی که کیسه مغز را پاره کند، که علاوه بر دیه مأمومه، موجب ارش پاره شدن کیسه مغز نیز می باشد. منبع و مطالعه بیشتر احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 خرید و فروش صوری ⁉️ بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود می‌کنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده، خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟ ✅ این نوع بیع صوری و وسیله‌ای برای دستیابی به قرض ربوی می‌باشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس به خرید نقدی یا نسیه آن از مشتری به همان قیمت یا بیشتر، اقدام نمایند، اشکال ندارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔸 صدقه دادن زن از اموال خودش ⁉️ آیا زن برای دادن صدقه یا کمک به والدین از اموال خودش هم باید از شوهر اجازه بگیرید؟ ✅ اگر با اموال خودش باشد، به خودی خود به اجازه شوهر نیازی نیست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha