eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
363 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
133 📌 ❓سلام ببخشید قیمت یک سال نمازقضا چقدر میشه ✅پاسخ: سلام مبالغ وجوهات شرعی از در سال 1397 از
مبالغ وجوهات شرعی نماز قضا روزه قضا کفاره یک روز قضای غیر عمد کفاره یک روز قضای عمد فطریه کفاره شکستن عهد و قسم یک دوره ختم قرآن مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
پاسخ به 134 📌 ❓ آیا دﻗﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﺪ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟! ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ : ﺍﻭﻝ : ﯾﺎ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﯿﺎﻭﺭ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﺰﯾﻪ(ﻏﺮﺍﻣﺖ) ﺑﺪﻩ . ﺩﻭﻡ : ﯾﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﺷﻮ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﯾﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ کن. ﺳﻮﻡ : ﯾﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮ ، ﯾﺎ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺑﺪﻩ . ﭼﻬﺎﺭﻡ : ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﻣُﺮﺩﯼ ، ﻭﺭﺛﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻀﺎﯼ ﺁنرﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ . ﭘﻨﺠﻢ : ﺍﮔﺮ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﺗﻮﻧﺴﺘﯽ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺯﻥ ﺭﻭ ﺑﺪﯼ ، ﺗﺎ ۴ ﺯﻥ ﺩﺍﺋﻢ ﻭ ۴۰ ﺻﯿﻐﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﮕﯿﺮی . ﺷﺸﻢ : ﺍﮔﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻧﺮﻓﺘﯽ ﺣﺞ ، ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﭘﻮﻝ ﺑﺪﯼ ﻧﺎﺋﺐ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﺗﺎ ﺍﻭﻥ ﺑﺠﺎﯼ ﺗﻮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺑﯿﺎﺭﻩ . ﻫﻔﺘﻢ : ﺍﮔﻪ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﺘﻮﻧﯽ ﺳﺮﺑﺎﺯﯾﺘرو ﺑﺨﺮﯼ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺒﺲ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﺮﺍﺋﻢ ، ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪﻥ اﺴﺖ . ﻫﺸﺘﻢ : ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯿﺨﺎﯼ ﺑﮑﻦ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﯼ ﯾﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﺎﺯ ، ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻪ . ﻣﻬﺮﯾﻪ ، ﺷﯿﺮﺑﻬﺎ ، ﻭﻗﻒ ، ﻋﻘﯿﻘﻪ ، ﻧﻔﻘﻪ ، ﺯﮐﺎﺕ ، ﺧﻤﺲ ، ﮐﻔﺎﺭﻩ ، ﻭ ﻭ ﻭ ﻭ ﻭ ... ﻧﺘﯿﺠﻪ = ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ ﺑﻬﺸﺖ ، ﭘﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﯽ ﻣﯿﺮﯼ جهنم 😐 ✅پاسخ: سلام 1. بر خلاف ادعای شبهه، واجبات دین قابل خرید و فروش نیست! مثلا نماز و حج (برای فرد مستطیع) حتما باید ادا شوند! 2. جزیه، مالیات غیر مسلمانان بود که بابت خدمات دولت اسلامی مانند تأمین زندگى و حفظ جان و مال آنان، پرداخت میکردند. پرداخت جزیه هرگز معادل و قابل قیاس با تشرف به اسلام نیست! https://goo.gl/JFLqiy 3. مجرم اختیاری در انتخاب بین انجام قصاص و پرداخت دیه ندارد! بلکه فرد خسارت دیده یا بازماندگان او نوع مجازات مجرم را انتخاب می کنند! https://goo.gl/Gn95nU 4. کفاره جایگزین روزه نیست! اگر فردی با وجود توانایی تعمدا روزه نگیرد علاوه بر قضای روزه، باید کفاره هم بدهد! https://goo.gl/WTq36S 5. نماز و روزه همواره قابل خرید با با پول نیست! برخی علما اجیر گرفتن براى قضاى نماز و سایر عبادات را بدون اشكال نمی دانند، مگر در حج! در کنار ثواب اعمال هدیه شده به میت، او بابت ترک عمدی نماز و روزه عذاب و مواخذه می شود! http://shayeaat.ir/post/122 6. اصل در ازدواج همان تک همسری است و تعدد زوجات فقط در موارد خاص، آنهم با شرط برقراری عدالت، رعایت حقوق زناشویى و اقتصادى و ابراز عواطف بین همسران مجاز دانسته شده نه تمکن مالی! https://goo.gl/FSRqvs 7. حج نیابتی برای فرد زنده قابل انجام نیست! مگر کسی که حج بر او واجب باشد اما توانایی نداشته و امید به حصول استطاعت بدنی تا آخر عمر را هم پیدا نکند. https://goo.gl/WHwzwz 8. خرید سربازی مقطعی است و با غیبت بیش از پنج سال و با محرومیت فرد از گذرنامه و سفر خارجی، استخدام دولتی و عمومی، امضای اسناد رسمی و گواهینامه رانندگی در این سالها همراه است! https://goo.gl/LpMVEm https://goo.gl/2gazrA 9. مجازاتهای جایگزین حبس با هدف کاهش حجم زندانها و مشکلات ناشی از این مجازات، تنها برای حبس کمتر از شش ماه آنهم با "تشخیص دادگاه" و شرایطی مانند موارد ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی، امکان پذیر است! https://goo.gl/hJU1cP 10. برخلاف ادعای شبهه، نه تنها در منابع دینی هیچ اشاره ای به آمرزش هر رفتاری تنها به صرف ساخت مسجد نیست، بلکه مواردی چون شرک و حق الناس بخشیده نمی شوند. https://goo.gl/M1QVFW سایت شایعات مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
🚩حكم و در وضو و غسل 135 📌 ❓ببخشید می خواستم ببینم حکم تاتو کردن برای خانم ها چیه؟آیا حرام است. ممنون از پاسخگویی شما ✅پاسخ: سلام 🔶نظر کلی مراجع عظام: تاتو کردن مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند. اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است . خال كوبى پرسش 78 . آيا خال كوبى در اعضا، يا تاتوى ابرو مانع وضو و غسل است؟ همه مراجع: خير، مانع وضو نيست. امام، استفتائات، ج 1، س 44؛ تبريزى، استفتائات، س 204؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 144؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 66؛ دفتر: وحيد، بهجت، سيستانى، صافى و خامنه اى. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). ✅نظر تفصیلی برخی از مراجع: 💠مطابق نظر آيت الله خامنه اي ❓س 144: بعضی از قسمتهای بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در اینباره راهنمایی فرمایید. ج: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري . ❓تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفه‌ی مکلف نسبت به وضو و غسل چیست؟ تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده‌ی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست. تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل -آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست می‌رود- مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد. اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند. منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir. 💠طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي خالكوبى : اگر همراه با تصاوير مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نيست و در هر حال وضو و غسل با آن اشكالى ندارد؛ امّا سزاوار است از اين كار پرهيزشود. حكم تاتو لب و ابرو و غسل و وضو با آن : اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جايز است و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روى پوست باشد بايد در صورت امكان به هنگام غسل و وضو برطرف شود. استفتائات حضرت آيت الله مكارم شيرازي . 💠مطابق نظر آيت الله سيستاني ❓پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟ پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست. ❓پرسش: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟ پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند . استفتائات حضرت آيت الله سيستاني . 💠آیت الله وحید خراسانی ❓سؤال 211 – حکم تاتو برای وضو چيست؟ جواب: تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد. و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
شبهه 136 📌 ❓کمک میخواستم ازشما بزرگواران در جواب وتوجیه کردن کسانی که نظرشون درمورد حجاب وپوشش اینه که اگر خانمها آزاد باشن واسه همه عادی میشه ودیگه حرصو ولعی وجود نخواهد داشت چه چیزی میشه گفت بنده با سواد اندک خودم میخوام قانعشون کنم اما نمیشن یک جواب زیبا درعین حال قاطع میخواستم ❓و مورد دیگه اینکه پسر خودم فوقالعاده پسر محفوظ به حیایی هستن واهل انجام واجبات درحد معمول ولی نظرشون اینه که باید آزاد باشه وهر کس هر طور که دوست داره پوشش داشته باشه ✅پاسخ: اولا اینکه مى گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود. دوما اینکه ما نمی خواهیم کشش بین زن و مرد که زیبایی زندگی است از بین برود. اتفاقا اگر از بین برود زشت و نازیبا ست. بلکه این کشش باید باشد اما تعدیل شده، کنترل شده و قاعده مند، نه ول و رها. و اتفاقا حفظ کشش و جذابیت همراه با حریم از کارایی های مهم حجاب است. ضمن اینکه «پلینت روث» می گوید: رواج فرهنگ برهنگی نه تنها آن را به صورت عادی و یک چیز بی اهمیت در نیاورده بلکه عطش روحی را افزایش داده است. آری بی حجابی نیز حریص بودن را کم نمی کند اما قطعا رابطه دو جنس مخالف را به لجن می کشاند و زن را بی ارزش می کند. حتی غربی‌ها نیز مدعی نیستند که بی‌حجابی موجب عادی‌سازی می‌شود. جاذبه جنسی و نیز شهوت جنسی زن و مرد نسبت به یک دیگر عادی شدنی نیست و گرنه همسران پس از گذشت چند هفته، چند ماه و یا یکی دو سال پس از ازدواج برای یک دیگر عادی می‌شدند و دیگر هیچ جاذبه، رغبت و کشش جنسی بین آنها باقی نمی‌ماند. بله البته بی‌عفّتی عادی می‌شود، عرضه‌ی اندام و جاذبه‌ها در کوچه و خیابان عادی می‌شود و کامجویی رایگان و بدون مسئولیت از انواع و اقسام دختران و زنان عادی می‌شود، اما این دلیل نیست که عادی سازی «قباحت» کار خوبی باشد و وفایدی برای فرد یا جامعه در پی داشته باشد. الف - چه کسی گفته آمارهایی که خودشان می‌دهند قابل اعتماد نیست؟! چرا باید ذهن ما را منتظر توجیه یا تطهیر جنایات و ناامنی غرب بنمایند؟! آمارهای رسمی آنها توسط خودشان تهیه شده و برای خودشان ارائه می‌شود. در امریکا و اروپا نه تنها بی‌حجابی، بلکه حتی آزادی روابط جنسی نه تنها مانع از شیوع و ازدیاد فحشا نگردیده، بلکه موجب ازدیاد «تجاوز» نیز گردیده است و دامنه‌ی این ناامنی تا امکان مقدس یا امنی چون: کلیساها، مدارس، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها (1)، کلاس‌های ورزشی و ... کشیده شده است! چرا باید صدر اعظم آلمان بگوید: بزرگ‌ترین معضل آلمان در سال 2012 افزایش 5 درصدی قتل و تجاوز علیه کودکان بوده است؟! چرا کشور سوئد که مهدی آزادی و به ویژه آزادی روابط جنسی است، باید به لحاظ تجاوز در صدر کشورهای اروپایی باشد؟ چرا مقامات نظامی امریکا باید گزارش دهند که از هر سه زن نظامی، یک نفر تحت تجاوز قرار می‌گیرد(2)؟ چرا باید اعلام کنند که کودکان تا چهار سال نیز قربانی تجاوز و سوء استفاده جنسی می‌شوند؟ چرا باید رسماً بگویند که بیش از 63% این کودکان توسط والدین مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و هم چنین نزدیک به 22% از قربانیان بین 5 تا 10 سال توسط والدین مورد تجاوز قرار می‌گیرند؟ 28% از قربانیان تجاوز از سن 15 سال به بالا توسط والدین 16% توسط همسایه‌ها و دوستان نزدیک خانوادگی می‌باشد! (3) – چرا؟ مگر بدحجابی و روابط جنسی آزاد ندارند و برایشان عادی نشده است؟ در آلمان بین 20 تا 30% همسران با دیگران روابط نامشروع دارند و حدود 50% از مردان گفته‌اند که جاذبه جنسی طرف مقابل سبب این کشش و میل شد. (4) مطالعه بیشتر: پاسخ به ده شبهه در مورد حجاب برتر: http://yon.ir/hyikY مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
💚 💚 ❣جهان به کام غلام امام عسکری است ❣که شاه میشود آنکه غلام عسکری است ❣برای بار دهم مرتضی نما آمد ❣نمای عرش مزین بنام عسکری است نثار روح پاک امام حسن عسکری (ع) @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
سلام اےزینبِ شاه ِخراسان تویی چشم وچراغِ خاکِ ایران ◾️شهادت حضرت معصومه(س)رابه محضر حضرت ولیعصر(عج)وتمام عاشقان آن حضرت تسلیت عرض می ڪنیم. @mawezah_ir @yaaliheydar @havayeadam @pasokhha
137 📌 ❓سلام لطفا بفرمایید برای شهادت حضرت زهرا باید از روز شهادت حضرت محمد ص حساب کنیم یا از روز بعدش؟ اگر از روز شهادت حساب کنیم میشه ۳۰ اذر حالا میخوام بدونم تکلیف جی هست چون شب یلدا میشه؟ من برای اون شب مهمان دارم کنسل کنم مهمانی رو یا میشه طبق معمول که بعد از نماز مغرب در شام شهادت ایرادی وارد نیست میتونم مهمونی رو برگذار کنم؟ ✅پاسخ: سلام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 30 دی هست نه 30 آذر. به طور کلی ۱۳ گفته مختلف در منابع تاریخی و روایی در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود دارد که عبارت است از: ۱ـ ۴۰ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم مجلسی در «بحار‌الانوار» جلد ۴۳ صفحه ۲۱۲ حدیث ۴۱ از کتاب «عیون المعجزات» نقل کرده است، همچنین در کتاب «کشف الغمه» جلد۱ صفحه ۵۰۰ با استناد به روایتی مجهول این گفته نقل شده است. ۲ـ ۴۵ روز بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را برخی از محدثان به عنوان یک گفته نامعلوم نقل کرده‌اند. ۳ـ دو ماه بعد از وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را «حاکم نیشابوری» در کتاب «مستدرک» از عایشه نقل کرده است. ۴ـ ۷۰ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را یکی از دانشمندان اهل سنت «ابن عبد الاب» در کتاب «الاستیعاب» نقل کرده است. ۵ـ ۷۲ روز پس از رحلت رسول خدا، این گفته را «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ آورده است و گفته که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در روز شنبه ۱۷ شب مانده از ربیع‌الاخر در سال دهم هجری در سن ۱۷ سال و ۷ ماهگی دار دنیا را وداع گفته است و البته «ابن طاووس» هم کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ به عنوان قول اظهر ذکر کرده است. ۶ـ ۷۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته که در کتاب «الکافی» مرحوم کلینی جلد یک صفحه ۴۵۸ آمده است که مطابق آن «مرحوم کلینی» با استناد از امام باقر علیه‌السلام، ولادت آن حضرت را ۵ سال پس از مبعث و شهادت وی را ۷۵ روز بعد از وفات پدرش در سن ۱۸ سال و ۷۵ روزگی ذکر کرده است، در کتاب «دلایل الامامه» «طبری»، صفحه ۴۵ طبق روایتی به نقل از امام باقر علیه‌السلام و نیز در کتاب «الخرائج» مطابق روایتی به نقل از امام صادق علیه‌السلام این نظریه مورد تائید قرار گرفته و در متن این روایات روز شهادت آن حضرت سیزده جمادی الاولی بیان شده است که امروزه نظر اهل سنت بر همین مبنا قرار گرفته است.. ۷- ۸۵ روز پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را مرحوم طبری در کتاب «دلائل الامامه» صفحه ۴۵ به عنوان یک قیل نقل کرده است. ۸ ـ سه ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته به «ابوالفرج اصفهانی» نسبت داده شده است. ۹- ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، مستند این گفته امروزه در میان شیعیان به ویژه ایران به رسمیت شناخته می‌شود، دو روایت از امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام است که یکی آز آنها در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۵۳ نقل شده استو روایت دوم که از لحاظ سندی نسبت بر همه اخبار دیگر محکم‌تر و متقن‌تر هست، در کتاب «دلائل‌الامامه» صفحه ۴۵ از زبان امام صادق علیه‌السلام آمده است که مطابق آن روز شهادت آن حضرت (سلام الله علیها) سه شنبه سوم جمادی الثانی اعلام شده است. ۱۰- ۱۰۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را نیز نویسنده کتاب «کشف‌الغمه» در جلد یک صفحه ۵۰۳ به نقل از «ابن قتیبه» نقل کرده است. ۱۱ـ چهار ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد ۳ صفحه ۳۵۷ با عنوان قیل نقل کرده است و گفته که قربانی یکی از محدثان معروف، این نظریه را صحیح‌تر از همه دانسته است و البته «ابن‌طاووس» هم در کتاب «اعلام الوری» صفحه ۱۴۷ روایتی به نقل از جابر و او از امام محمد باقر علیه‌السلام در تأیید این نظریه نقل کرده است. ۱۲- ۶ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این نظریه به عنوان یک نظریه مشهور میان شیعه و سنی در برخی از دوره‌های تاریخی مطرح بوده است و مستندات آن، دو روایت از «امام باقر(علیه السلام)» و «عروة بن زیبر» است که مطابق آن حضرت(سلام الله علیها) در شب سه‌شنبه سه روز مانده به ماه رمضان در سال یازدهم هجری به شهادت رسیده‌اند و البته «ابن ابی الحدید» در شرح نهج‌البلاغه جلد ۶ صفحه ۴۶ همین گفته را از عایشه نیز نقل کرده است. ۱۳- ۸ ماه پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، این گفته را به برخی از محدثان نسبت داده شده است، همچنین در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۰۳ نیز این نظریه نقل شده است. ✅مشهورترین تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) ۹۵ روز پس از رحلت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
138 📌 ❓سلام وقتتون بخیر اساتید محترم این مورد صحت داره👇👇👇 سلامتی خود را در ماه ربیع الثانی از خدا بخرید! ◀️فردا روز اوّل ماه قمری ربیع الثانی است. 💥هر کس در روز اوّل هر ماه قمری، یعنی دقیقاً فردا،دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد، سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد، سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است. ❤️نماز را به صورت نشسته هم می‌توان خواند! 🔰اگر میخواهید همیشه از نظر سلامتی بیمه باشید، روز اوّل هر ماه قمری این نماز را بخوانید. 💞منبع: مفاتیح الجنان ✅پاسخ: سلام وقت بخیر فهرست مفاتیح : اعمال سال. "اعمال ماه ربیع الثانی، جمادی الاول و جمادی الآخر" اعمال هر ماه نو و نماز اول آن ماه - اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: اوّل: خواندن دعاهاى نقل شده در وقت دیدن هلال، که بهترین آنها دعاى چهل وسوّم صحیفه کامله است، که همراه با اعمال اول ماه رمضان ذکر شد. دوم: خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم. سوم: اندکى پنیر خوردن، چه روایت شده: هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود. چهارم: در شب اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثهاى را نبیند که ناپسند او باشد. پنجم: در روز اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در رکعت اول پس از سوره حمد سىمرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنین کند، سلامتىاش را در آن ماه از خدا خریده است. و از بعضى روایات استفاده مىشود، که پس از نماز بخواند: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ اِلّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ اِلّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
139 📌 ❓کسی که با پول حلال زمینی خریده، ولی برای سند گرفتن رشوه داده که میشه پول حرام حالا حکم ان زمین چیه؟ و برای پاک شدنش و استفاده از ان زمین چیکار باید بکنه؟ مرجع: حضرت اقا ✅پاسخ: سلام اگر پول زمین رو به صورت کامل از پول حلال پرداخت کرده است، تصرف در زمین مانعی ندارد و حلال است. رشوه ای که داده شده است باید توسط کارمند مورد نظر برگردانده شود. (هرچند این کار صورت نمی گیرد) و رشوه دهنده هم کار حرامی انجام داده است. علاوه بر توبه، مال رشوه داده شده باید بازگردانده شود. احکام رشوه را در لینک زیر مطالعه کنید: س 1246: گاهی مشاهده میشود که بعضی از اشخاص از مراجعهکنندگان در برابر انجام کارشان تقاضای رشوه میکنند، آیا پرداخت رشوه به آنان جایز است؟ ج: هيچ‌يک از مراجعهکنندگان به ادارات حق ندارند برای انجام کار خود پول يا خدمتی را به‌طور غيرقانونی به کارمند اداری که مکلّف به خدمت به مراجعين است، ارائه دهند، همچنين کارمندان ادارات هم که از نظر قانونی موظف به انجام کار مردم هستند، حق ندارند هيچ‌گونه مبلغی را به‌طور غيرقانونی در برابر انجام کار مراجعهکنندگان درخواست و يا دريافت کنند و جايز نيست در اين مال تصرّف نمايند، بلکه بايد آن را به صاحبانش باز گردانند. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=109 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
140 📌 ❓سلام خسته نباشید. یه خانم مسن بنده خدا سوالی ازم پرسید ندونستم جوابش بدم گفت که: شرط کردم اگه خدا حاجتم بده برای گدایی به دوتاروستا برم الانم حاجت گرفتم اما بچه هام نمیزارن برم بخاطر حفظ آبرو. الانم نمیدونم چکار کنم اگر به شرطم عمل نکنم و نرم آیا گناه کرده ام؟؟ ✅پاسخ: سلام وقت بخیر ابتدا باید در نظر داشت برای صحت نذر باید حتما صیغه ی آن خوانده شود حالا یا به فارسی یا به عربی . 🔸برای خدا برمن است که فلان کار را انجام بدم اگر به این شکل نذر صورت نگرفته باشد (با هر زبانی) نذر واقع نشده است و واجب نیست که انجام بشودو. نذرهایی که صحیح نیست: نذر های غیر عاقلانه، نذر برای انجام واجبات نذر برای انجام محرمات نذر برای امور خارج از قدرت و توان نذر دیگری برای دیگری نذر گدایی کردن ، مخالف دستورات اسلام است و صحیح نیست. چنین نذری واقع نمی شود. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
141 📌 ❓سلام . سوالی داشتم درباره خوردن گوشت میش .ایا تو روایات و احادیث مطالبی درباره مضر یا مفید بودن گوشت گوسفند ماده هست . اگه امکانش هست تو ضیح بدین لطفا . ✅پاسخ: در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است.(1) سهل بن زیاد از محمد بن اسماعیل نقل می کند: یکی از ما، در حضور ابوالحسن الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست. امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد. شبیه به همین روایت را با اندکی تفاوت چنین داریم که سعدبن سعد به امام ابوالحسن علیه السلام عرض می کند: خانواده ی من گوشت میش نمی خورند و می گویند: امراض و دردها را تحریک می کند. امام در پاسخ می فرماید: «لو علم الله عزّ و جلّ شیئاً اکرم من الضّأن لفدی به اسماعیل؛ اگر خداوند، چیزی را گرامی تر و بهتر از میش می دانست، آن را به جای اسماعیل علیه السلام قربانی می کرد.»(2) 1. مکارم الأخلاق: 178. عیون الأخبار 2 ر 35. 2. صحیح الکافی، ج 3، ص 189. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
۱۴۲ 📌 ❓سلام خدا قوت بنده مقلد مقام معظم رهبری هستم، ایشان در نماز آیات بسم الله الرحمن الرحیم را آیه حساب نمی کنند و سوره ای با ۵ آیه می خوانند، در نماز جماعت میشود به امامی اقتدا کرد که این شرط را رعایت نمی کند؟ ✅پاسخ: سلام ممنونم همچنین خداقوت اگر منظورتون خواندن نماز آیات به جماعت هست، امام خامنه ای در مورد اینکه (بسم الله الرحمن الرحیم) به عنوان یک آیه مستقل محاسبه شود، احتیاط دارند. لذا میتوان در این حکم به مرجعی رجوع کرد که فتوا داشته باشند که مثلا بسم الله یک آیه به حساب بیاید. اما در خصوص نماز جماعت آیات: باید عرض کنیم اگر امام جماعت به فتوایی نماز می خواند که اگر ماموم آنگونه نماز بخواند، نمازش (طبق مرجعش خودش) صحیح نیست، نمی تواند به آن امام جماعت اقتدا کند. امام جماعت هم بهتر است نماز آیات را به شکلی بخواند که طبق همه نظرات بتوان به او اقتدا کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar